رویدادهاسایروسایل نقلیه

سانحه برای هواپیمای SE-GEE در فرودگاه گریت یوم استان اوپسالا سوئد

صفحه 1:
Lad cn YG Statens haverikommission ects 5۳-61۳: ‏سانحه برای هواپیمای‎ a Whey of gli! p92 cu» olF 9 55 50 ‏سوئد م‎ )870290151( ‏عليرضا جباره اصل‎ a مسعود دهقان (870290188)

صفحه 2:
راد سوار ده مي كل زا ‎ogc‏ در ‎٩۰‏ روز ‎SBE‏ بروازها تعدا فروها در ۹۰ روز گذشنه ‘SE-GEE , de Havilland DHC-6-300 te a ale ‘Skydive Airlines AB سامت توجهه همه زداها بر هسب استقداه سوئد هس زمان ( ۱ سامت + ‎CUTC‏ ‏فرودگاهگربت‌یوم :اسان اسلا Lo Yes ET WEN a ال غير تجارى بر طبن تحليل 50531 : باد از شمال ه شمال غری :1008 ۰۸-۱۲ اد تا فا ۱۸ ‎Stratocumulus . )+ Km tbs col‏ 1-0 در 4-3000 فرت ( فطك ۱۲۲-۱۸۳ ۰ دا ارطویت ‎٩6‏ ‎bPsQNH. +=)‏ 7 سل :1ق ۰ مامت ساقت 3

صفحه 3:
جكيده : _—_— آزمون‌های قنی هواپیما نشان داد که ارابه فرود (0) ‎(Lornkry‏ اصلى در سمت راست در نتیجه یک ترك خستگی شکسته شده بود . ترک شامل ترک‌های خستگی کوچک متعددی بود که رشد کرده و به هم پیوسته بودند . ترک‌ها از یک اتصال جوش شده خارجی شروع شده بودند و بدون اینکه آشکار شود , به مرور زمان گسترش يافته بود . سیستم نگهداری حاض: بازرسی 11121 ارلبه فرود پس از هر 12000 ساعت پرواز یا 5 سال ۰ هرکدام که زودتر موعدش فرا رسد . است یک عامل کمک کننده : سیستم بازرسی ناقص ترک‌ها براى اين نوع هوابيما بود .

صفحه 4:
این هواپیما یک هواپیمای دو موتوره ملخ‌دار بدون کابین فشار با اتاقی برای ۲۲ نقر‌یا 2000 1561 بار بود ‏ از اين نوع هواپیما برای انواع گوناگونی از حمل و نقل هوایی . نظامی و غیر نظامی استفاده می‌شد . این هواپیمای ویخء به یک درب کرکره‌ای بز رگ مجهین شده بود که میت هواپیما یک گواهینامه صلاحیت پرواز معتبم با مجوز معتب( ۸1867 - گولهینامه صلاحیت پرواز مجدد ) داشت ۰( ‎(Airworthiness Review Certificate‏

صفحه 5:
DHC de Havilland-6-300 ( ates «i5.). GEE-SE .1 Js ‎Accident to aireraft SE-GEE at Gryttjom airfield,‏ ان ‎ete ee Ee ASC RO RUT Coed)‏ ‎rah nenresir vey ‎ ‎

صفحه 6:
ارابه فرود : لین نوع هواپیما ارلبه فرود ثلبت دارد . ارلبه فرود اصلی شامل دو پلیه ارابه فرود (چرخ) (9طنحق1 ‎Gear Legs‏ 1 که هر دوی آن‌ها با منصل (۵۳[01212110۳) به چزء پایینی بدته هواپیما ‎ ‎(Aircraft Fuselage)‏ متصل شده‌اند . هدام از پایههای ارابه فرود از دو لوله فولادی ساخته شده است که به یکدیگ جوش داده شده‌اند . یک سوراخ بیضی شکل در یکی از لوله‌های ارابه فرود» مکانی را فرآهم می‌کند تا لوله دیگ به آن جوش شود . ‎Distance) ‏فاصلدانداز‎ aS S54. (Spring Function) ( ot) 2c ‏ساخته شده از یک ماده لاستیکی شکل که بین هر پایه ارابه فرود و ساختمان بدنه هواپیما واقع‎ Blocks ‏می‌شد » بدست می‌آمد . اینها در طی حرکت فنری؛ مترا کم می‌شوند . ‎

صفحه 7:

صفحه 8:
شرایط نگهداری : در نگهداری و تعمیسم دستی هواپیسا توسط تولید کننده ؛ معیسن شده است که مسطوح صیقل شده (05 17171 ۳) باید بر‌داشته شوند و تمامی مجموعه ارابه فرود بر حسب تولیدات ساختاری بخش ۳ از ۱-۹-۷ [9ظ . بای عیوبی ماندد ترک‌ها پس از هر ۲۹۰۰ ساعت پرواز بازرسی چشمی شود . SHC Rd ‏لف رای ی‎

صفحه 9:
2 1 / 2 aS A = © REFER TO OVERHAUL MANUAL I Bebb agen re a PSM 1-6-7

صفحه 10:
اطلاعیه خمات ۳۸۰/۲ : برنامه زمانی 1: بازرسی چشمی سطح خارجی ارلبه فرود در فواصل منظم 600 ساعت پرواز يا هر 3 ماه . هر کدام که موعدش زودتى برسد . اگر چیزی غیر عادی مشاهده شود . لایه رنگ ‎sub‏ حذف شود و سطوح با استفاده از روش بازرسی با ملیع نلفذ برای ترک‌یلبی آزمایش می‌شود . اگر ترک‌ها پدیدار شوند؛ مونهاى ترك تكميلى با استفاده از روش اشعه ۶ا باید انجام شود . اگر اين تركها کوچک‌تر از ۳ اینچ( 76 11111 ) باشند و تا ماده زیرین گسترش نيافته باشند ۰ هواپیما اجازه کار تا 1200 ساعت پرواز یا 6 ماه . هر کدام که موعدش زودتر برسد » را دارد پیش از آنکه ارابه گزوه تنم ‎noo‏ SHC Rd ‏ای ی‎ ve

صفحه 11:
برنامه زمانی 2: بازرسی چشمی سطح خارجی و داخلی ارابه فرود در فواصل منظم 2400 ساعت پرواز یا 12 ماه ؛ هر کدام که موعدش زودتر برسد . اگر چیزی غیر عادی پیدا شود . منطقه مربوطه باید توسط روش پرتو ‎X‏ برای ترک‌ها برررسی شود . اگر ترک‌ها در طی این آزمایشات پیدا شوند ؛ محدوده قابل استفاده مانند برنامه زمانی ۱ اعمال می‌شود . : Check D ‏آرلبه فرود باید از هواپیما جدا شده و رنگ و پوشش آلومینیومی هر دوز مناطق تعیین شده در سطح‎ ‏خارجی ارلبه فرود حذف شوند . سپس باید این سطوح با استفاده از روش پودر مغناطیسی برای‎ ‏لين بررسى بليد در فواصل‎ ٠ ‏تركها بررسى شوند . يس از اولين باری که يك (1 0126616 انجام شد‎ 0 ساعت برواز يا 5 سال ‎٠‏ هر كدام كه زودتر موعش برسد ‎٠‏ تكرار شود - SHC Rd ‏ای ی‎ ve

صفحه 12:
ante شکل 4, منطقه بحرانی بر طبق 98 شماره 360/6 SHC Rd ‏ار‎

صفحه 13:
نگهداری مستند در ارتباط با ارابه فرود : در طی دومین بازرسی دوره‌ای در 1۹۹۵ ترک‌ها در برخی از اتصالات جوش‌شده ارابه فرود؛ بطوریکه در ‎JSS‏ © نشان داده شده است ؛ پیدا شدند و بوسیله جوش دادن مجدد تعمیر شدند . در ببررسی‌های متالورژیکی پایه ارابه فرود امکان تعیین قطعی وسعت دقیق اين جوش تعمیری نسیت به منطقه بحرانی بر طبق 513 شماره 380/6 که جوشکاری اصلی نیز واقع شده بود . وجود ندارد . SHC Rd ‏لف رای ی‎

صفحه 14:
شکل 5 نقشه‌ای که ترک‌ها و تصیرات را نشانمی‌دهد .

صفحه 15:
اطلاعات فرودگاه : فرودگاه تقريباً شامل 900 18 طول و 30 10 عرض بلند فرود چمن بود . درست در غرب باد فرود ؛ یک مسیر تاکسی رو وجود دارد که به محل باشگاه و محوطه پا رکینگ منتهی می‌شود . در آنن زمان مسیر تاکسی رو و باندفرود با علفچین کوتاهپوشیده شده بود و هیچ اختلال و بنظمى ‎gale pb‏ وجود نداشت . حادثه در مسي تاکسی‌رو در حدود 9۰ متری آستانه باند رود رخ داده بود . SHC Rd ‏ای ی‎ ve

صفحه 16:
بررسی پایه ارابه فررود اصلی سمت راست : بررسی نشان داد که شکست به علت خستگی فلز بود که در ابتدای شروعش لبه يك جوش را دنبال می‌کرد . در ناحیه نقطه شروع که در بیررون مقطع لوله قرار دارد» چهار ترک خستگی تقريباً مستقيم به مسمت مک لوله رشد کرده‌اند . سپس از این تررک‌ها ؛ شکست در حوالی قطر خارجی رشد کرده است و به کمی آنطرفاتر از نیمه راه رسیده است ۰ 4 سطع ترک‌خورده در صفحه مشابه نبودند ؟ صفحه هس تراک زاویه کمی نسبت به سایررین داشته . جنين ظاهرى معمولاً اشاره دارد که تدش پیچشی در اثر بار گذاری اتفاق افتاده است که منجس به شروع تک و رشد شده است . سطح شکست خستگی باقی‌مانده سطح‌ت است كه احتمالاً به اين علت است كه تنش خمشى خالص غالب موشود .

صفحه 17:
ne Nee aCe Tern gS ‏ل ا‎ Renae ۱9 Nera RR Coed “Swadish Accent Investigation Board

صفحه 18:
در ناحیه آغازین» جایی که ترک‌خوردگی در اشر خوردگی تفییس رنگ داده است ؛ چند صد خط ساحلی وجود دارد . در ناحیه باقی‌مانده تا شکست نهایی ؛ سطح خستگی شامل نواحی کوتاهتمری است که نشاندهنده خستگی می‌باشند که با نواحی که تک لحظه به لحظه چند میلی‌متم پرش کرده است پر کنده شده است . پیش از آنکه تک شروع به رشد ناپایدار با پرش‌های لحظه به لحظه کند در حدود 75 1110 در سطح خارجی طول داشته است هیچ علامتی از وقوع خوردگی در ناحیه آغازین وجود ندارد . تفیبر رنگ در لثر خوردگی ایجاد شده است که همانطور که مشاهده شد روی سطح شکست ترک تشکیل شده است : SHC Rd ‏لف رای ی‎

صفحه 19:
ne Accident to aircraft SE-GEE at Gryttjom airfield, uel ‏عصلك 3 ده مغل 5 رجنسم متحوممت]‎ 009 0

صفحه 20:
آماده‌سازی و اجرای بازرسی تررک بر طبق (1 6016 : آماده‌سازی ارابه فرود ببرای یک(1 0226016 در محل نگهداری انجام شد درحالیکه حذف رنگ و پوشش آلومینیومی توسط یک فروشنده خارجی انجام شد . دستورالعمل‌های تولیدات برای این کار تعیین می‌کند که چه روش‌هایی می‌تواند بای این کار استفاده شود اما چگونگی برررسی حذف کل پوشش آلومینیومی را تعیین نمیکند . بررسی‌ها بای ترک‌ها سپس بوسیله یک کار گاه تخصصی تأیید شده انجام شد . در طی برررسی‌های متالورژیکی تشخیص داده شد که پوشش آلومینیومی در ناحیه برررسی شده بای تررک‌ها كاملاً حذف نشده است . يوشش باقىمانده ضخامت 0.15-0.10 118180 داشت . یک پوشش آلومینیومی با این ضخامت می‌تواند به این معنی باشد که نشانه‌های تررک با استفاده از روش پودر مخناطیسی پر کند‌شر ‎Cue!‏ تشخیص ترک‌ها دشوارتش است .

صفحه 21:
برررسی تولیدکننده پایه ارابه فررود : بر طبق لین گزارش نیز » ترک‌های خستگی از بیررون لبه اتصال جوش داده شده آغاز شده است . خوردگی روی سطح شكست آن تعيين اين كه ترك دقيقاً از كجا شروع شده است را مشكل كرده بود . ارشات نشان موداد كه يوشش آلومينيومى مطابق (1 16016) از سطوحی که بررای ترک‌ها بر‌رسی ‎ats‏ حذف نشده بود . به نظس مىرسد امكان این وجود دارد که این تررک خستگی پیش از این در زمان آخرین بازرسی ترک (1 136616/) وجود داشته است و اگر سطح فلز پیش از بازرسی ‎BSB‏ درستی آماده می‌شد؛ در آن موقعیت می‌توانست شناسایی شود .

صفحه 22:
اناليز : شکست در پایه ارابه فررود : از بم‌رسی‌های فنی واضح است که پایهارابه فرود چندین تررک خستگی از لبه اتصبال جوش داده شده بيرونى آغاز شده است . ارایه فررود مرتبا در معرض پارهای رگ و نوبسائی قرار داشت و ترکههای خستگی بطور متوالی رشد کرردند تا به هم پیوستند و تک مشترکی را ایجاد کرردند که تا تماء ضخامت ماده رشد گررده استه . موقعيت ترك درون سطح صاف کاری شده ارابه فرود بدین معنی است که رشد ترك موتواند براى يك مدت زمان طولانی بدون اینکه پدیدار شود ؛ پیشرفت کند . شکست ارابه رود در ادامه حرکت روی باند ضرود : پیش از جهش . تقرريباً با حداكش وزن جهش از يك سطع ناهموار چمن رخ داد . شکست با بار پیش از حد رخ داد .

صفحه 23:
شروع ترك : اناحيه تحت تأثير, واقع شده يايه ارابه رود در معمرض بارهاى استاتيكى و ديناميكى شديد شامل نيروهاى بيجشى و نمشهاى لحظداى قررار كلرفته است كه موجب تشكيل تركهاى خستكى در نواحى حساس خواهند شد . بود ‏ شروع شکست واقعی از هیچ یک از حملات خوردگی داخلی اتصال جوش داده شده که موارد قبا نشد . در عوض شروع ترک در طول یک اتصال جوش داده شده روی قسمت بیرونی مقطع لوله ارابه فرود آغاز شد . از مستندات فنی ارلبه فرود واضح است که تعمیرات جوش که در اتصالات جوش داده شده روی ترک‌ها انجام شده است که مستقیمً وابسته به اتصال چوشی است که ترک‌ها از آن شرروع شدهاند . عیوب متالورژیکی در این صورت بای مثال, تدش درونی» سخت شدن موضعی یا ناخالصی میکرروسکوپی ماده احتمالا از این ناحیه بر‌خاسته‌ند . SHC Rd ‏لف رای ی‎

صفحه 24:
بررسىهاى ترك : مشخص شد كه در طی بازرسی (1 2126016) اخیر برای ترک‌ها پوشش آلومینیومی کاملاً از سطح بحرانی فلن حذف نشده بود . با این حال این بازرسی ترک حدود ۳ سال و نیم و بیش از ۱۱۵۰ ساعت پررواز پیش از حادثه انجام شد که معادل ۳۰ فرود است . بنبرین کاملاًممکن است که این تررک خاص پس از آن بازرسی رخ داده باشد . SHC Rd ‏ای ی‎ ve

صفحه 25:
شرایط نگهداری : طبق نظ 51116 فاصله زملنى بازرسی حاضر از 5 سال یا 12000 ساعت پرواز زمان کافی برای شروع ترک‌های خستگی هم در داخل و هم در خارج مقطع لوله فر‌آهم می‌کند و پیش از آنکه شناسایی شود زمان رای رشد تا طول بحرانی را دارد . ملاحظه می‌کنید که خطر وقوع تک خستگی وجود دارد و به علاوه؛ این اساسا بهتعداد چرخه بارها بستگی داردء 51116 نيز براين باور است كه لين مليه تأسف است که نوبت بازرسی‌ها بس اساس زمان تقویمی و ساعات پرروازاست و نه تعداد فررودها (چرخه‌ها) . SHC Rd ‏لف رای ی‎

صفحه 26:
استحکام پایه ارابه رود سمت راست در نتیجه ترک‌های خستگی متعدد که رشد کرده و به هم پیوسته بودند به ‎gle‏ قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته بود . ترك در یک اتصال جوش داده شده خارجی شروع شد و بدون اینکه تشخیص داده شود در طول یک دوره زمانی گسترش یافت . این نوع هواپیما در معرض شکست ارابه فررود قترار گررفت پیش از آنکه در نتیجه ترک‌های خستگی در ناحیه واقعی شکسته شود . در آماده‌سازی ارابه ضرود پیش از بازرسی ترک (1 128016 اخیر ۰ تمام پوشش آلومینیومی از روی سطحی که باید بررسی شود حذف نشده بود SHC Rd ‏لف رای ی‎

صفحه 27:
پیشنهاد می‌شود كه ۳۸۹۸ و نمایندگی حمل و نقل سوئد با همکاری تولیدکننده نیاز بای تکمیل سیستم نگهداری حاضر را نسبت به تشکیل ترک در ارابه فرود بررسی نمایند .

صفحه 28:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان