کسب و کار مدیریت و رهبری

سبک‌های رهبری Leadership Styles

Leadership-Styles

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سبک‌های رهبری Leadership Styles”

سبک‌های رهبری Leadership Styles

اسلاید 1: سبک‌های رهبریLeadership Styles

اسلاید 2: عنوانسبک‌های رهبرینوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / طراحیموضوعرهبری و مدیریتسطحفردیپیچیدگیکم

اسلاید 3: برای موقعیتی که در آن هستید سبک درست را استفاده کنیداز ماهاتما گاندی گرفته تا جک ولش و از مارتیت لوتر کینگ تا رادولف جیولیانی سبکهای رهبری متفاوتی به تعداد رهبران مختلف وجود دارد.خوشبختانه پژوهشگران حوزه کسب و کار و روانشناسان توضیحات خلاصه و مفیدی برای تبیین سبکهای اصلی رهبری ارائه کرده‌اند. این موضوع می‌تواند به رهبرانی که می‌خواهد سبکهای مختلف رهبری را بشناسند تا سبک رهبری خود را با آنها تطابق داده و بر اساس آنها رهبری خود را ارتقا و بهبود بخشند، کمک کند.شما چه مئیر یک گروه کاری باشید یا مربی یک تیم ورزشی یاشید یا یک شرکت بزرگ را رهبری کنید سبک رهبری شما یک عامل حیاتی در موفقیت شماست. بی تردید شما به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه در مواقعی (لااقل در برخی اوقات) از این سبکها یا قابلیتهای آن در رهبری خود استفاده خواهید کرد. با شناخت و فهم این سبکهای مختلف رهبری و اثرات آنها شما می‌توانید انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا کنید و به رهبر بهتری تبدیل شوید.این قسمت به شما کمک خواهد کرد تا 10 مورد از مطرح‌ترین سبکهای رهبری را بشناسید که برخی مناسبند و برخی نامناسب.شناخت سبکهای مختلف رهبری:سبکهای رهبری که آنها را بررسی خواهیم نمود عبارتند از:•رهبری اقتدارگرایانه (اوتوکراتیک)•رهبری دیوانسالارانه (بروکراتیک)•رهبری فرهمند (کاریزماتیک)•رهبری مشارکتی یا دموکراتیک•رهبری آزادانه•رهبری فرد محور یا رابطه محور•رهبری خادمانه•رهبری فعالیت محور•رهبری معامله‌گرانه•رهبری تحول‌گرایانهرهبری اقتدارگرایانه حالت افراطی رهبری معاملاتی است که در آن رهبر سازمان اعمال قدرت زیادی بر اعضای تیم یا کارمندانش می‌کند. در این نوع رهبری اعضای تیم فرصتهای بسیار محدودی برای ارائه پیشنهاد دارند هرچند آن پیشنهادات در راستای علایق سازمان یا گروه کاری آنها باشد.

اسلاید 4: بسیاری از افراد از این نوع رفتار ابراز خشم و ناراحتی می‌کنند. به همین دلیل رهبری اقتدارگرایانه اغلب موجب از دست رفتن کارکنان و جابجایی زیاد آنها می‌شود. همچنین خروجیهای تیم از خلاقیت و تجربیات اعضای تیم بی‌بهره خواهد ماند و بسیاری از مزایای کار گروهی از بین خواهد رفت.در برخی کارهای روتین که نیازی به مهارت چندانی ندارد این نوع رهبری می‌توان مؤثر واقع شود چرا که مزایای نظارت و کنترل دقیق بر معایب حاصل از این نوع رهبری غلبه دارد.رهبری دیوان‌سالارانه: رهبران دیوان‌سالار از روی کتاب کار می‌کنند و از کارمندان خود می‌خواهند به دقت از روالها و فرایندهای تعیین شده پیروی کنند. این نوع رهبری با کارهایی که از نظر ایمنی دارای ریسک بالا هستند (کارهایی نظیر ماشین‌کاری، کار با مواد سمی و کار در ارتفاع)، یا با مقادیر زیادی از پول سرو کار دارند (مانند حمل پول) تناسب زیادی دارد.در سایر شرایط عدم انعطاف‌پذیری و نظارت شدیدی که در این نوع رهبری اعمال می‌شود باعث تضعیف روحیه کارکنان خواهد شد و می‌توان باعث کاهش قابلیتهای سازمان در واکنش در مقابل تغییرات محیط بیرونی گردد.رهبری فرهمند: این نوع از رهبری ممکن است شبیه رهبری تحول‌گرا به نظر برسد چراکه در این سبک ممکن است رهبر مقدار بالایی انگیزه در تیم خود تزریق کند و بسیار پر انرژی به هدایت دیگران به سمت اهداف بپردازد.البته رهبران کاریزما تمایل دارند که بیشتر خود را باور داشته باشند تا تیم‌شان را. این موضوع باعث می‌شود، در صورت جداشدن رهبر از تیم، ریسک متوقف شدن کارها و پروژه‌ها و بروز مشکل در کل سازمان بالا رود. از نگاه اعضای چنین تیم‌هایی موفقیت کار به حضور رهبر فرهمندشان گره خورده است. به همین دلیل رهبری فرهمند باید پاسخگویی بالایی داشه باشد و نیازمند داشتن تأییدی برای کار بلند مدت از سوی مدیران بالادست است.رهبری دموکراتیک یا مشارکتی: هرچند رهبران دموکراتیک تصمیم آخر را خود می‌گیرند اما از دیگر اعضای تیم برای اظهار نظر و مشارکت در فرایند تصمیم‌گیر دعوت به عمل می‌آورند. این کار نه تنها میزان رضایت شغلی را در افراد به دلیل توجیه شدن نسبت به مسیری که باید طی شود بالا می‌برد بلکه به افزایش مهارت کارکنان نیز کمک می‌نماید. کارکنان و اعضای تیم احساس می‌کنند بر سرنوشت خود مسلطند و به همین دلیل نیبت به وضعیتی که فقط انگیزه مادی مطرح است انگیزه بیشتری برای کار جدی و سخت پیدا خواهند کرد.به دلیل زمانی که فرایند مشارکت لازم دارد این سبک رهبری ممکن است باعث شود فعالیتها کندتر از روشهای اقتدارگرایانه انجام شوند اما معمولا نتیجه نهایی بهتر از آن خواهد بود.این سبک رهبری برای زمانی که کار گروهی لازم است و هنگامی که کیفیت محصول از زمان رسیدن آن به بازار یا کمیت آن مهم‌تر است بسیار مفید است.

اسلاید 5: رهبری آزادانه: عبارت Laissez که یک عبارت فرانسوی است به معنای به حال خود رهایش کن استفاده می‌شود و برای توصیف رهبرانی به کار می‌رود که همکاران خود را آزاد می‌گذارند تا کارشان را خودشان انجام دهند. این سبک وقتی اثربخش است که رهبر تیم بتواد آنچه اتفاق می‌افتد و دست‌آوردهای تیم را به دقت پایش کند و بر اساس این پایش تیم خود را راهبری و سازماندهی کند. معمولا رهبری آزادانه برای تیمهایی که افراد بسیار متخصص و ماهر در آنها مشغول به کارند و خودشان شروع‌کننده کار هستند و بر خود مدیریت دارند مفید است. متأسفانه این سبک ممکن است به حالتی منجر شود که مدیران نتوانند نظارت لازم را بر تیم اعمال کنند.رهبری فرد محور یا رابطه محور: این سبک رهبری مخالف شیوه فعالیت محور است. این نوع رهبران تمام تمرکز خود را بر سازماندهی، حمایت و توسطه نیروی انسانی تیم خود معطوف می‌کنند. روش مشارکتی نهفته در این سبک باعث کارگروهی خوب و همکاری خلاقانه خواهد شد. البته افراط در این موضوع نیز ممکن است موجب شکست در دستیابی به اهداف گروه شود.در عمل اغلب رهبران از هر دو شیوه فرد محوری و فعالیت محوری با هم استفاده می‌کنند.رهبری خادمانه: این اصلاح که در دهه 1970 توسط رابرت گرینلیف ابداع و ارائه شد، بیانگر رهبری است که با حالتهای مرسوم متفاوت است. هرگاه فردی در هر سطحی از سازمان از طریق برخورد صادقانه و خالصانه با نیازهای افراد تیم خود آنها را هدایت کنند او را با عنوان رهبر خادم توصیف می‌کنند.در بسیاری موارد رهبری خادمانه نوعی از رهبری دموکراتیک استکه همه افراد تیم در فرایند تصمیم‌گیری دخالت دارند.حامیان سبک رهبری خادمانه بیان می‌دارند که این روش در جهانی که اهمیت ارزشها در آن روند رشد و افزایش را دارد بسیار اهمیت دارد.، چرا که رهبران خادم بر اساس ارزشها و ایده‌آلهای خود به قدرت رهبری دست‌پیدا می‌کنند. سایرین معتقدند که در فضای رقابتی موجود در هبری تیمها، رهبرانی که سبک رهبر خادمانه را آزموده‌اند اغلب خود را عقب‌تر از رهبرانی که به شیوه‌های دیگر رهبری می‌کنند می‌دانند.رهبری فعالیت محور: رهبرانی که بسایر فعالیت محور هستند فقط بر انجام کارها تمرکز دارند و ممکن است کمی اقتدار گرا شوند. آنها به صورت دقیق کار را تعریف می‌کنند و نقشهای لازم برای آن را تعیین می‌نمایند، ساختارها را ایجاد کرده، برنامه‌ریزی، سازماندهی و پایش را در ستور کار قرار می‌دهند. از آنجا که رهبران فعالیت‌محور توجه کمی به مناسب بودن وضعیت تیم خود به خرج می‌دهند، این رویکر ممکن است بسیاری از عیوب سبک اقتدارگرایانه را با خود داشته باشد که از جمله آنها مشکلات در ایجاد انگیزه و حفظ نیروی انسانی است. مدیران فعالیت محور می‌توانند از ماتریس بلیک موتون برای شناختن سبک رهبری خود استفاده نمایند تا بتوانند نیازمندیهای خود را برای توسعه توانمندیهای تعامل با افراد تیم شناسایی کرده و آنها را بهبود بخشند.

اسلاید 6: رهبری معاملاگرانه: این سبک رهبری بر پایه این فرض استوار است که افراد تیم اطاعت کامل از رهبر خود را همان زمان که کار را قبول می‌کنند پذیرفته‌اند. معامله نیز اغلب این است که سازمان به اعضای تیم حقوق پرداخت می‌کند تا توان و اطاعت آنها را در اختیار داشته باشد. بنا بر این در صورتی که اعضای تیم بر اساس استاندار از پیش تعیین شده کار نکند رهبر تیم حق دارد آنها را تنبیه نماید.در سبک رهبری معامله‌گرایانه افراد تیم نمی‌توانند کار زیادی برای افزایش رضایت شغلی خود انجام دهند.رهبر تیم می‌تواند با کنترل درآمد و پاداش اعضا بر آنها نظارت داشته باشد و با تعیین مشوقهایی در آنها انگیزه کار با استاندارد بالاتر یا عملکرد بیشتر را ایجاد نماید. رهبر معامله‌گر می‌تواند به عنوان یک راه حل جایگزین از مدیریت بوسیله انتظارات استفاده نماید که در آن همانطور که برای کار بهتر پاداش در نظر گرفته می‌شود در صورت ضعف در انجام کار فعالیتهای تنبیهی و اضافه برای افراد تعریف می‌شود.رهبری معامله‌گر بیشتر یک روش مدیریت است تا یک شیوه صحیح رهبری، چرا که بیشتر بر خروجی‌های کوتاه‌مدت متمرکز است. این شیوه محدودیتهایی جدی برای کارهای دانش‌بنیان و خلاقانه ایجاد می‌کند اما هنوز شیوه‌ای رایج در بسیاری از سازمانها است.رهبری تحول‌گرا: فردی که این سبک رهبری را دارد یک رهبر واقعی است چرا که الهام‌بخش یک چشم‌انداز از آینده برای اعضای تیم خود است. رهبران تحول‌گرا در میان تیم زیاد دیده می‌شوند و بیشتر وقت خود را صرف تعامل می‌نمایند. آنها نیازمند رهبر مستقیم تیم خود نیستند چرا که پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری را در میان تیم تقسیم کرده‌اند. از آنجا که شور و انگیزه آنها در تیم سرایت دارد و بر تیم مؤثرند ممکن است نیازمند حمایت افراد جزئی‌نگر باشند.در بسیاری از سازمانها هر دوسبک معامله‌گرانه و تحول‌گرانه نیاز است. رهبران (یا مدیران) معامله‌گر تضمین ککنده انجام شدن درست کارهای عادی و روتین هستند در حالی که رهبران تحول‌گرا به دنبال ابتکاری می‌گردند که ارزش افزوده ایجاد کند.رهبری تحول‌گرا سبک رهبری غالب در راه چگونه رهبری کنیم: رهبر درون خود را کشف کنید است هر چند ما توصیه می‌کنیم حسب نیازهای موجود در هر موقعیت از سبکهای دیگر نیز بهره گرفته شود.

اسلاید 7: استفاده درست از سبکهای رهبری – رهبری اقتضاییعلی‌رغم اینکه رویکرد رهبری تحول‎گرا غالبا بیشترین اثربخشی را دارد اما هیچ یک از سبکها دقیقا نمی‌تواند همه موقعیتها را پوشش دهد. برای انتخاب اثربخش‌ترین سبک در شرایط مختلف باید به نکات زیر توجه نمایید:•سطح مهارت و تخصص افراد تیم •نوع کار ( روتین وعادی یا خلاقانه)•محیط سازمان (دارای ثبات یا مواجه با تغییرات شدید، بسته یا پر حادثه)•تمایل ذاتی شما به یکی از سبکهای رهبرییک رهبری خوب به صورت غریضی حسب افراد و کارهای مختلفی که با انها درگیر است سبک رهبری خود را تغییر و تطبیق می‌دهد. این موضوع معمولا با اصلاح رهبری اقتضایی خوانده می‌شود.برای مثال مدیر یک کارگاه کوچک تولیدی که در حال آموزش دادن روش کار با یک ماشین جدید است از روش دیوان‌سالارانه استفاده می‌کند تا مطمئن شود که کاربران ماشین روالها و دستورالعملهای کار با ان را درست یاد گرفته‌اند و کیفیت لازم در محصولات تولیدی حاصل شده و ایمنی لازم در کار با آن رعایت می‌شود. همان مدیر ممکن است از روشی که مشارکت بیشتری در آن وجود دارد برای زمانی که تصمیم به بهبود وضعیت خط تولید دارد استفاده نماید و از مشورت تیم خود بهره ببرد.

اسلاید 8: ابزارهای مرتبطخدایان مدیریت Gods of Management ماتریس مدیریتی بلیک موتون Blake Mouton Managerial Gridمزایاساده و قابل اجراکاربردهااین ابزار سبک‌های رهبری متفاوتی که بسته به شرایط مختلف می‌توان از آن بهره برد معرفی کرده و به تحلیل هر سبک متناسب با فضا و شرایط می‌پردازد.معایباین ابزار تنها به معرفی سبک‌های مختلف پرداخته و قاعده مشخصی را برای ترکیب و استفاده از آنها بیان نمی‌کند.

اسلاید 9: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 10: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان