کسب و کار سرمایه‌گذاری و بورس

سرمایه گذاری بین شرکت ها

Sarmayegozari_beyne_sherkatha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سرمایه گذاری بین شرکت ها”

سرمایه گذاری بین شرکت ها

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: سرمایه گذاری بین شرکتها فصل 15 از کتاب تئوری دکترشباهنگ و استاندارد شماره 27 ایران تهیه شده توسط : استاد مربوطه : جناب آقای دکتر فتحی

اسلاید 3: مقدمهعوامل موثر بر رونق کشورهای صنعتی در دهه 1990 :1) افزایش بهره وری با کامپیوتر و توسعه اینترنت 2) ادغام و تحصیل شرکتها که باعث افزایش کارایی و هم افزایی شده و اثر مثبتی بر فرایند تولید در واحدهای انتفاعی داشته است .«دردهه 1980 تحصیل شرکت از طریق نقدی و اهرمی بوده است .»

اسلاید 4: روش خرید اهرمیدر این روش شرکت سرمایه گذار تمام سهام عادی واحد انتفاعی دیگر را تحصیل می کند شرکت سرمایه گذار را جدید و شرکت در حال عملیات را شرکت قدیم می نامند . پس از تحصیل کل دارائی شرکت قدیم به شرکت جدید واگذار می شود و بخش اعظم سرمایه شرکت جدید نوعی بدهی است از این رو به آن روش اهرمی می گویند .  سرمایه اندک شرکت جدید توسط گروه کوچکی از سهامداران قبلی شرکت قدیم که معمولا مدیران بوده اند تامین می شود.توسعه سرمایه گذاری بین شرکتها باعث شده که حسابداری این نوع سرمایه گذاریها مورد توجه باشد .

اسلاید 5: روش های گزارش سرمایه گذاری در سهام سایر شرکتها :1)  تهیه صورتهای مالی تلفیقی با فرض دو یا چند شخصیت حقوقی مجزا به عنوان یک شخصیت حسابداری 2) روش ارزش ویژه بدون تهیه صورتهای مالی تلفیقی 3) روش ارزش متعارف یا بهای تمام شده

اسلاید 6: وضعیت مربوط توجیه بکارگیری روشهای مختلف برای سرمایه گذاری در سهام سایر شرکتها و میزان نفوذ شرکت سرمایه گذار بر شرکت سرمایه پذیر است . ضوابط میزان نفوذ شامل:1)  درصد تملک سهام عادی با حق رای ( سطح کنترل)2) داشتن کنترل در هیات مدیره 3) کنترل عملیات یا مدیریت تاکید هیات تدوین استاندارد بر درصد تملک سهام عادی با حق رای ( سطح کنترل )در استاندارد های قدیمی حسابداری در عملیات نامتجانس و عملیات در کشورهای خارجی با وجود تملک اکثریت سهام عادی عدم تلفیق را مجاز دانسته است ولیکن در استانداردهای جدید تلفیق در تمامی موارد را الزام کرده است و تنها وجود کنترل موقت یا نبود کنترل مالک اکثریت سهام مستثنی است .

اسلاید 7: نتیجه اقتصادی تلفیق : ورود دیون به ترازنامه تلفیقی است که در صورت عدم تلفیق در ترازنامه شرکتهای سرمایه پذیر انعکاس می یابد .عدم کنترل مالکیت اکثریت زمانی اتفاق می افتد که شرکت سرمایه پذیر در مرحله تجدید سازمان یا انحلال باشد یا عملیات در کشورهای خارجی تابع مقررات محدود کشور متبوع شرکت فرعی باشد .اگر سرمایه گذار مالک اکثریت سهام عادی سرمایه پذیر نباشد روش ارزش ویژه ، ارزش متعارف و یا بهای تمام شده استفاده می شود . وقتی نفوذ با اهمیت است ( مالکیت  20 تا 50 درصد سهام ) اما کنترل موثر نباشد از روش ارزش ویژه و وقتی نفوذ با اهمیت نباشد از روش متعارف یا بهای تمام شده استفاده می شود .

اسلاید 8: تلفیق : تکنیک ترکیب تجاری است در این تکنیک دو یا چند شخصیت حقوق مجزا به عنوان یک شخصیت حسابداری یگانه تلقی می شود و سوابق حسابداری هر شرکت تلفیق شونده ترکیب و برخی اصلاحات انجام می شود .در مباحث تلفیق اصطلاحات ؛ واحد تجاری ترکیبی ، شرکتهای ترکیب شونده ، شرکتهای ترکیب کننده ( شرکتی که سهامداران آن کنترل سهام عادی را بدست می آورند ) و ترکیب شونده را داریم .

اسلاید 9: روشهای ارزشیابی داراییها و بدهیهای شرکتهای :1) روش اتحاد منافع : ارزشهای دفتری شرکتهای ترکیب شونده بکار گرفته می شود 2) روش خرید : فرض بر این است که یک شرکت ( شرکت اصلی ) شرکتی دیگر ( شرکت فرعی ) را خریداری می کند و داراییها و بدهیهای شرکت فرعی بر مبنای ارزشهای بازار و داراییها و بدهیهای شرکت اصلی بر مبنای ارزش دفتری ارزشیابی می شود .3) رویکرد شخصیت حسابداری جدید : داراییها و بدهیهای تمامی شرکتها به روش ارزش بازار ارزشیابی می شوند . 4) تلفیق نسبی

اسلاید 10: روش خرید در این روش شرکت اصلی حسابداری را مثل تحصیل یک دارایی بر مبنای بهای تمام شده یا درواقع ارزش متعارف در زمان تحصیل انجام می دهد . شرکت فرعی حسابهای خود را یا بر اساس ارزش دفتری حفظ میکند و یا بر اساس ارزش متعارف در زمان واگذاری ( روش تسری ارزشهای جاری به صورتهای مالی شرکت فرعی ) نگه می دارد .

اسلاید 11: ویژگی های روش خرید :1) داراییها و بدهیهای شرکتهای ترکیب شونده به ارزش متعارف است .2) اگر شرکت ترکیب کننده به منظور ترکیب سهام خود را منتشر کند سهام به ارزش بازار در دفاتر ثبت می شود .3) اگر مخارج ترکیب مستقیم باشد به بهای تمام شده سرمایه گذاری اضافه می شود ولی اگر غیر مستقیم باشد هزینه دوره می شود. 4) تفاوت بین بهای تمام شده سرمایه گذاری با ارزش منصفانه به عنوان سرقفلی شناسایی می شود.  

اسلاید 12: دشوار ی حسابداری ترکیب واحدهای تجاری :1) مشخص نبودن بهای تمام شده خرید بدلیل اینکه اگر پرداخت سرمایه گذار غیر نقدی باشد.2) در دسترس نبودن ارزشهای متعارف داراییها و بدهیهای شرکت فرعی.3) به وجود آمدن سرقفلی بدلیل اینکه غالباً جمع بهای تمام شده خرید با ارزش متعارف داراییها و بدهیها برابر نیست .

اسلاید 13: رویکرد شخصیت حسابداری جدید در این روش واحد ترکیبی به عنوان یک واحد کاملا جدید است و ارزشهای تمامی داراییها و بدهیهای شرکتهای ترکیب شونده در تاریخ ترکیب استفاده می شود . تلفیق نسبی در این روش داراییها و بدهیها به نسبت تحصیل سهام شرکت سرمایه پذیر( فرعی) توسط شرکت سرمایه گذار(اصلی) انجام می شود و در این روش بخشی از از داراییها و بدهیهای شرکت ترکیب شونده تلفیق می شود .روش ارزش ویژه وقتی شرکت اصلی نفوذ بااهمیتی داشته باشد از این روش استفاده می کنند و اگر کنترل شرکت فرعی را نداشته باشد ( مالکیت کمتر از 50%) تهیه صورتهای مالی ضروری نیست .

اسلاید 14: روش ارزش ویژهدر این روش مانده حساب سرمایه گذار(اصلی ) به دلایل زیر نسبت به زمان تحصیل تغییر می یابد :1) گزارش سود توسط شرکت فرعی 2) دریافت سود از شرکت فرعی 3) مازاد تجدید ارزیابی داراییها و بدهیها 4) مبادلات درون گروهی «اما سود خالص و انباشته شرکت اصلی با سود خالص و انباشته تلفیقی برابر است .»

اسلاید 15: تلفیق یک سطری : اجرا و حساب سرمایه گذاری در صورتهای مالی شرکت اصلی انعکاس از ارزش دفتری حقوق این شرکت در شرکت فرعی تلفیقی می شود . در واقع حساب سرمایه گذاری شرکت اصلی ، تغییر خالص در ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام شرکت فرعی را منعکس می کند . مبلغ سرمایه گذاری برابر بهای تمام شده بعلاوه سایر هزینه های تحصیل ، مبلغ پرداختی مازاد بر ارزش دفتری سرمایه گذار تعیین می کنند . مبلغ مازاد سرقفلی است .

اسلاید 16: سه رویداد که باید در حساب سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذار ثبت شود:1) سهم متناسب از سود ( زیان ) خالص شرکت سرمایه پذیر : حساب سرمایه گذاری XX سود حاصل از سرمایه گذاری XX2) سهم متناسب از سود سهام پرداختی شرکت سرمایه پذیر: موجودی نقد XX حساب سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذار XX

اسلاید 17: سه رویداد که باید در حساب سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذار ثبت شود:3) استهلاک مبلغ اضافی پرداختی : حساب سود حاصل از سرمایه گذاری XX حساب سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذارXXنتیجه یک سطر در ترازنامه ( حساب سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری ) و یک سطر در سود و زیان ( سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکت سرمایه پذیر) است

اسلاید 18: روش ارزش ویژه از نظر ویژگی های مربوط بودن و ارائه معتبر اطلاعات مورد تردید است زیرا :1) بهای تمام شده یا ارزش بازار سرمایه گذاری را منعکس نمی کند 2) نمی توان مبلغ واقعی سود سهام دریافتی شرکت فرعی را از صورت سود وزیان معلوم کرد رویکرد ارزشیابی برمبنای ارزش جاری روشی برتر است زیرا :1) ارزش جاری سرمایه گذاری را گزارش می کند 2) توان ایجاد وجه نقد سرمایه گذاری را دارد .

اسلاید 19: رویکرد ارزش متعارف (سایر روش ها)وقتی نفوذ با اهمیتی در شرکت سرمایه پذیر وجود ندارد، رویکرد ارزش متعارف برای اوراق سهامی که به عنوان اوراق تجاری ویا اوراق بهادار آماده برای فروش طبقه بندی می شود و اگر ارزش متعارف قابل اطمینان نباشد بهای تمام شده ثبت می شود و سودهای دریافتی در بستانکار سود حاصل از سرمایه گذاری ثبت می شود . گزارش افزایش و کاهش ارزش اوراق بهادار در دسترس و با 20 درصد یا کمتر :1) اگر قصد فروش اوراق در کوتاه مدت باشد در حساب سود و زیان 2) به عنوان اوراق بهادار آماده برای فروش باشد در حساب سود وزیان جامع

اسلاید 20: هدف تهیه صورتهای مالی تلفیقی : تاکید بر منافع سهامداران و طلبکاران شرکت اصلی  و  ارائه نتایج عملیات ووضعیت مالی شرکت اصلی و شرکت فرعی به عنوان یکواحد یگانه متشکل از دو یا چند بخش تابعهفرض بر این که صورتهای در مقایسه با صورتهای مالی جداگانه شرکتها اطلاعات با معنی تر را گزارش کند مناسبترین روش گزارشگری روش تلفیقی است  ولیکن این روش نقاط ضعف دارد اول اینکه تعریف واحد گزارشگری مورد سوال است دوم اینکه در سودمندی اطلاعات منعکس شده تردید هست زیرا باعث می شود در مورد شخصیتهای حقوقی واقعی گزارشهای لازم ارائه نشود و برخی اطلاعات شخصیت حقوقی در دسترس همگان قرار نگیرد و اطلاعات قبل از تجمیع برای پیش بینی سود و ارزشیابی مفید تر باشد.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید