پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

سزارین و مراقبت های مربوطه از مادر و نوزاد

sezarian_va_moraghebathaye_marbote_az_madar_va_nozad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سزارین و مراقبت های مربوطه از مادر و نوزاد”

سزارین و مراقبت های مربوطه از مادر و نوزاد

اسلاید 1: سزارین و مراقبتهای مربوطه از مادر و نوزاد

اسلاید 2: سزارینتعريف : خارج کردن جنین از طریق برش روی شکم(لاپاروتومی)و رحم(هیستروتومی)است. شایعترین عمل جراحی در زنان میباشد.

اسلاید 3: اندیکاسیونهای سزارینسزارین تکراری و دیستوشی اندیکاسیونهای اصلی سزارین هستند(50%موارد)

اسلاید 4: اندیکاسیونهای سزارینالف- وجود کنتراندیکاسیون زایمان واژینال: بریچ،پلاسنتا پرویا،رگ سرراهی، سابقه سزارین با برش کلاسیک، سابقه جراحی ترمیمی رحمی، میومکتومی باورود به حفره رحم، پرزانتاسیون نامناسب، هرپس ژنیتال، سابقه سزارین همراه با مخالفت بیمار با زایمان واژینال.

اسلاید 5: اندیکاسیونهای سزارینب- القاء ناموفق زایمانج- موقعیتهای اورژانس و اجبار به ختم سریع حاملگی

اسلاید 6: مرگ و میر و عوارض سزارین در مقایسه با زایمان واژینال به طور چشمگیری افزایش می یابد که علت آن عبارتند از: اندومیومتریت،خونریزیعفونت دستگاه ادراری ترومبوآمبولیسم.

اسلاید 7: انواع سزارین براساس محل برش رحم1)کلاسیک: برش روی تنه رحم(به طور عمودی)2)سگمانتر: برش روی سگمان تحتانی:الف)low vertical ب)low transverse

اسلاید 8: انواع سزارین براساس محل برش رحمLow trasverse:برش عرضی روی سگمان تحتانی رحم که قابلیت انقباض ندارد و نازک نیز هست داده می شود.فواید:احتمال خونریزی و پارگی کمتر است- ترمیم آسانتر وخطر چسبندگی هم کمتر است.مضرات: احتمال گسترش به طرفین(پارگی عروق رحمی)و پایین(سرویکس و واژن)و وقت گیر بودن آن است.

اسلاید 9: انواع سزارین براساس محل برش رحمLow vertical:برش عمودی روی سگمان تحتانی رحم که تقریبا همیشه به قسمت فوقانی(قابل انقباض) گسترش می یابد.اندیکاسیون: پرزانتاسیونهای غیر عادی- چند قلویی- پره مچوریتی- نولی پاریتی- موقعیت خاص جفتمضرات: گسترش به بالا و پایین- خطر پارگی رحم در حاملگی بعدی- ترمیم مشکل محل برش و خونریزی(در صورت گسترش پارگی)

اسلاید 10: انواع سزارین براساس محل برش رحمبرش کلاسیک: در این روش نیاز به جداسازی مثانه و کنار زدن پریتوئن وجود ندارد و برش عمودی روی سگمان فوقانی رحم انجام می شود.مضرات: خطر پارگی- چسبندگی داخل صفاقی و خونریزی.اندیکاسیون: در موارد کارسینوم-فیبروم-قرار عرضی-جفت سرراهی قدامی- کوچکی شدید جنین و نمای بریچ.

اسلاید 11: مراقبت قبل و حین عمل سزارین1)آنستزی: درصورت صدمات یا جراحی ستون فقرات و اختلال انعقادی بیهوشی عمومی مناسب بوده ولی در سایر موارد بلوک اپیدورال مناسب میباشد.2)سوند فولی3)Iv-line از حدود 1تا2 ساعت قبل تاپایان مدت عمل مایعات (رینگر-قندی نمکی)

اسلاید 12: مراقبت قبل و حین عمل سزارین4)مصرف مواد از طریق دهان حداقل 8 ساعت قبل از جراحی متوقف شود.5)مدت کمی قبل ازبرقراری آنالژزی هدایتی یا القای بیهوشی عمومی30 میلی لیتر آنتی اسید(مانند Bicitra) تجویز میشود با این کار احتمال آسیب ریه در اثر اسید معده در صورت بروز آسپیراسیون به حداقل میرسد.

اسلاید 13: مراقبت قبل و حین عمل سزارینبحرانی ترین دوره بعد از هر جراحی72تا 96 ساعت اول بعد از عمل است که باید طی این زمان مراقبت کافی و دقیق از بیمار به عمل آید.

اسلاید 14: واحد ریکاوریدردوره ی بعد از عمل باید مقدار خونریزی از واژن بدقت پایش شود و فوندوس رحم به دفعات ازطریق لمس مورد شناسایی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که رحم همچنان سفت و منقبض است.هنگامی که مادرهوشیاری کامل خود را به دست آورد-خونریزی به حداقل رسید-فشار خون رضایت بخش بود و جریان ادرار با میزان حداقل30میلی لیتر در ساعت برقرار شد میتوان او را به بخش فرستاد.

اسلاید 15: مراقبت بخش کنترل علائم حیاتی هر1ساعت تا 4ساعت سپس هر 4ساعت تا24 ساعت.در این بررسی باید فشار خون-ضربان قلب-درجه حرارت بدن- تون رحم- برونده ادرار و مقدار خونریزی مورد ارزیابی قرار گیرد.ویزیت روزانه.کنترل هماتوکریت صبح بعد از عمل جراحیتجویز داروی ضد درد: 75 تا 100میلی گرم مپریدین داخل عضلانی هر 3 ساعت.

اسلاید 16: مراقبت بخش Npo به مدت 8 ساعت(برای جلوگیری از امکان آسپیراسیون-برگشت فعالیت روده- امکان رفتن مجدد به اتاق عمل).سوند فولی 12 ساعت بعد یا فردای عمل جراحی برداشته شود.روز اول بیمار به تنفس عمیق و سرفه تشویق شود و فردا(24 ساعت بعد از عمل) روزی 2 یا چند بار از تخت خارج و قدم بزند.محل بخیه ها روزانه معاینه و پانسمان شود.

اسلاید 17: مراقبت بخش روز سوم دوش بگیرد.روز سوم مرخص شود.روز چهارم بخیه ها کشیده شود.ویزیت مجدد بیمار2 تا 3 هفته بعد.شایعترین علت مرگ مادران به دنبال جراحی حوادث ترومبوآمبولی و در راس آنها آمبولی ریه است.در 24 ساعت اول بعد از جراحی 3 لیتر مایع کفایت می کند.

اسلاید 18: مراقبت بخش در موارد بدون عارضه غذاهای جامد را میتوان در عرض 8 ساعت بعد از جراحی در اختیار بیمار قرار داد.در زنانی که تحت سزارین قرار می گیرند خطر آمبولی ریوی20-2 برابر افزایش پیدا می کند.

اسلاید 19: مراقبت بخشعوامل خطر این عارضه شامل: سن بالای35-BMI بیش از30- پاریته بالای 3- سزارین اورژانسی- هیسترکتومی در حین سزارین- عفونت همزمان- پره اکلامپسی - واریکوزیته های آشکار بی حرکتی اخیر و سابقه ترومبوز وریدی عمقی یا ترومبوفیلی.

اسلاید 20: مراقبتهای معمول نوزاد در اتاق زایمانبرای پاک کردن ترشحات از حلق و بینی نوزاد میتوان از مکش ملایم با سرنگ حبابدار یا یک کاتتر لاستیکی نرم استفاده کرد.معده نوزادانی که با روش سزارین متولد شده اند چون مایعات بیشتر است حتما از لوله معده و ساکشن استفاده می کنیم.

اسلاید 21: مراقبتهای معمول نوزاد در اتاق زایماناگر نوزاد پس از تولد دچار دیسترس تنفسی شد اولین اقدام قرار دادن زیر گرم کن و تخلیه مجاری تنفسی است (سر به پایین 15 درجه)قبل از خروج بند ناف و جفت به نوزاد نمره ی آپگار می دهند(امتیاز آپگار را در دقیقه 1- 5- 10- 15- 20 می دهند)

اسلاید 22: مراقبتهای معمول نوزاد در اتاق زایمان

اسلاید 23: مراقبتهای معمول نوزاد در اتاق زایمانعوامل موثر بر نمره ی آپگار پایین: نارسی- دریافت ضد درد توسط مادر- آسیب به CNS

اسلاید 24: مراقبتهای معمول نوزاد در اتاق زایمانحفظ درجه حرارت بدن: از آنجایی که سطح بدن نوزاد نسبت به وزن سه برابر بزرگسالان است در نتیجه میزان تقریبی گرمایی که از دست میدهد 4 برابر بالغین است در شرایط معمول اتاق زایمان(25-20 درجه سانتیگراد)

اسلاید 25: مراقبتهای معمول نوزاد در اتاق زایمانبلافاصله پس از تولد درجه حرارت جلدی نوزاد 0/3 درجه در دقیقه افت می کند در حالی که دمای عمقی 0/1 درجه در دقیقه پایین می آید این میزان به طور کل باعث افت 2-3 درجه دمای مرکزی بدن می شود(معادل از دست دادن گرمایی برابر200kcal) پس باید بلافاصله پس از تولد نوزاد را گرم کنیم.

اسلاید 26: مراقبتهای معمول نوزاد در اتاق زایمانعوارض هایپوترمی: هیپوکسی- هیپوگلیسمی- اسیدوز متابولیک- افزایش دفع کلیوی.

اسلاید 27: مراقبتهای معمول نوزاد در اتاق زایمانضد عفونی کردن پوست و بند ناف: پاک کردن خون از سطح پوست به فاصله کوتاهی بعد از تولد خطر عفونت را کاهش میدهد.

اسلاید 28: مراقبتهای معمول نوزاد در اتاق زایمانهنگامی که درجه حرارت نوزاد ثابت و پایدار شد تمام سطح پوست و بند ناف بایستی با آب گرم یا یک محلول صابونی عادی ضعیف تمیز شده و سپس با آب شسته شود این کار باعث کاهش شیوع کلونیزاسین باکتریهای پاتوژن در اطراف ناف و پوست شده و متعاقب آن عوارض ناشی از عفونت کاهش می یابد.

اسلاید 29: مراقبتهای معمول نوزاد در اتاق زایمانبرای اینکه کلونیزاسیون با استاف طلایی و دیگر پاتوژنهای باکتریایی کاهش یابد بند ناف باید روزانه با عوامل ضد میکروبی مثل تریپل دای(Triple dye) یا با سیتراسین ضدعفونی شود. تماس بدنی مداوم با هگزا کلروفن به ویژه در نوزادانLBW ممکن است نوروتوکسیک باشد به همین دلیل در این نوزادان منع مصرف دارد.

اسلاید 30: مراقبتهای معمول نوزاد در اتاق زایمانبهترین روش حمایت از چشمان نوزاد در برابر عفونتهای گنوکوکی که برای همه نوزادان بایستی انجام گیرد استفاده از قطره 1% نیترات نقره میباشد. برای این منظور می توان از پمادهای چشمی استریل 0/5% اریترومایسین و 1% تتراسیکلین هم استفاده کرد.تزریق عضلانی 1mg ویتامین K (فیتونادیون)

اسلاید 31: مراقبت نوزاد پس از تولددمای اتاق 24درجه سانتیگراد معادل 75درجه فارنهایت باید باشد.دمای زیر بغل 37-36/5درجه سانتیگراد معادل 98/5-97درجه فارنهایت.وزن کردن نوزاد در همان زمان تولد و سپس یک روز در میان.

اسلاید 32: اساس احتیاجات نوزاد پس از تولد کمک به برقراری تنفس.حفظ درجه حرارت.تغذیه.پرهیز از عفونت.

اسلاید 33: منابع-کانینگهم اف گری و همکاران . بارداری و زایمان ویلیامز. ویراست بیست و سوم. انتشارات گلبان02010ولایتی، علی اکبر، بیماری های نوزادان نلسون، اندیشه رفیع، 2007

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید