selseleye_safaviyeh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سلسله صفویه ۲”

سلسله صفویه ۲

اسلاید 1: موضوع تحقیق :سلسله صفویهکلیک کنید

اسلاید 2: سلسله صفویه سلسله ای ایرانی و شیعه مذهب صفویان سلسله‌ای ایرانی و شیعه بودند که در سال‌های ۸۸۰ تا ۱۱۰۱هجری خورشیدی بر ایران فرمانروایی کردند . بنیانگذار سلسله پادشاهی صفوی، شاه اسماعیل یکم است که در سال ۸۸۰ خورشیدی در تبریز تاجگذاری کرد و آخرین پادشاه حقیقی صفوی، شاه سلطان حسین است که در سال ۱۱۰۱ خورشیدی از افغانها شکست خورد .

اسلاید 3: مهم ترین دوران تاریخی ایران نهصد سال پس از نابودی حکومت ساسانیان، یک حکومت پادشاهی متمرکز ایرانی توانست بر سراسر ایران آن روزگار فرمانروایی کند. در حقیقت پس از اسلام، چندین حکومت ایرانی مانند صفاریان، سامانیان، آل بویه و سربداران تشکیل شد، ولی هیچکدام نتوانستند تمام ایران را زیر پوشش خود قرار دهند و وحدتی میان مردم ایران به وجود آوردند .

اسلاید 4: ردیفنام شاهزمان سلطنتنسب خانوادگیتوضیحات1اسماعیل یکم۱۵۰۲،۱۵۲۴مپسر شیخ حیدر*****2تهماسب یکم۱۵۲۵،۱۵۷۶مپسر شاه اسماعیل*****3اسماعیل دوم۱۵۷۶،۱۵۷۷مپسر شاه تهماسب*****4محمد خدابنده۱۵۷۷،۱۵۸۷مپسر شاه تهماسبعزل شد5عباس یکم۱۵۸۷،۱۶۲۹مپسر محمد خدابندهنام دیگر او عباس میرزا بود6صفی۱۶۲۹،۱۶۴۲منوه عباس یکمنام او پیش از سلطنت سام میرزا بود7عباس دوم۱۶۴۲،۱۶۶۶مپسر شاه صفی*****8سلیمان اول۱۶۶۶،۱۶۹۴مپسر عباس دومنام او پیش از سلطنت صفی میرزا بود9سلطان حسین۱۶۹۴،۱۷۲۲مپسر سلیمان اولتوسط محمود افغان به قتل رسیداسامی شاهان صفوی در زمان حکومت

اسلاید 5: شاه اسماعیل که بود ؟او از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی بود که توانست با سرکوب مخالفان داخلی و خارجی حکومتی قوی بنا کند و تبریز را پایتخت خود کرد .

اسلاید 6: هفت طایفه ترک شیعه بودند که از مهم ترین طرفداران شاه اسماعیل به شمار می رفتند که در سرکوب مخالفان حکومت نقش بسزایی داشتند و بنیان نیروی نظامی صفویان را بر عهده داشتند .قـزلبـاش هـا

اسلاید 7: جنگ ایران با ازبکان و عثمانیدر دوره صفوی (به ویژه نیمه اول آن) جنگهای بسیاری میان ایران با حکومت عثمانی در غرب و با ازبکها در شرق کشور رخ داد که علت این جنگ‌ها مسائل ارضی و مذهبی بود .

اسلاید 8: جنــگ چــالــدرانعلت وقوع جنگ اعتراض سلطان سلیم به مذهب ایرانیان بود .این جنگ میان سپاه قزلباش ایران به فرماندهی شاه اسماعیل یکم صفوی با ارتش عثمانی به فرماندهی سلطان سلیم یکم در ۳۱ مرداد ۸۹۳ هجری خورشیدی رخ داد . محّل این نبرد در دشت چالدران (در شمال آذربایجان) بود .

اسلاید 9: دلایل شکست ایران درجنگ چالدراندر این جنگ به دلیل کمی نفرات و نداشتن سلاح گرم ، ایران از سپاه عثمانی شکست خورد . این در حالی بود که ارتش عثمانی دارای توپخانه و تفنگهای انفرادی بود ولی سربازان ایرانی با شمشیر و تیر و کمان می‌جنگیدند .

اسلاید 10: نتایج شکست ایران در جنگ چالدران پس از این جنگ ، غرب و شمال‌غربی ایران که شامل آذربایجان و تمام کردستان تا همدان بود ، از ایران جدا شد و به دست عثمانی افتاد.

اسلاید 11: اقدامات سیاسی شاه تهماسب شاه دوم صفویآرام ساختن اوضاع داخلی کشوربیرون راندن ازبکان از خراسانجنگ طولانی با عثمانی و سپس صلح میان دو طرف

اسلاید 12: اقدامات فرهنگی شاه تهماسبممنوعیت تولید شرابایجاد تقویم برای عموم مردمراه سازی ساخت رصدخانه جدیدعمارت چهلستون قزوین

اسلاید 13: مشهورترین پادشاه صفوی ، شاه عباسپنجمین شاه از دودمان صفوی است که او را عباس میرزا می نامیدند . او بر ایران به مدت بیش از۴2سال با اقتدار حکومت کرد و تونست در این مدت تمام دشمنان داخلی و خارجی را از بین ببرد .

اسلاید 14: فعالیت های سیاسی شاه عباسکشتن 18 تن از قزلباش ها .شکست ازبکان و عثمانی بیرون راندن پرتقالی ها از خلیج فارس .تاسیس نیرویی مرکب از ده‌هزار سواره نظام و دوازده هزار پیاده نظام گرجی و ارمنی مسلمان شده به نام شاهسون (شاه دوست) .ایران در زمان صفویان (شاه عباس)

اسلاید 15: شاه سلطان حسین عامل پایان حکومت صفویآخرین پادشاه از دودمان صفوی بود که به مدت ۳۰ سال حکومت کرد . او در ۱۴ ذیحجه سال ۱۱۰۵ ه.ق. تاج‌گذاری کرد و حکومتش با قیام افغان‌ها به رهبری محمود هوتکی و سقوط اصفهان پایتخت کشور در ۱۱۳۵ ه.ق. به پایان رسید .

اسلاید 16: خصوصیات اخلاقی سلطان حسینبی سوادمنزوی و آراممتدین و دیندارناتوان در حکومتخوش بینخرافاتی

اسلاید 17: علت هجوم افغان ها چه بود ؟علت شورش افغان ها این بود که در اواخر حکومت صفوی ، گرگین خان حاکم قندهار شروع به ظلم و ستم به افغان ها کرد و چون گرگین خان با درباریان همدست بود شکایات افغان ها به سلطان حسین نمی رسید . به همین جهت افغان ها به رهبری محمود افغان دست به شورش زدند .

اسلاید 18: علل سرنگونی سلسله صفویهناتوانی تدریجی نیروی نظامی و سقوط اخلاقی نظامیان و کاهش تدریجی انضباط در ارتش .قدرت یافتن حکومت پشت پرده و نفوذ ملکه‌ها و خواجه‌ سرایان در امور سیاسی و اداری کشور .فساد درباریان و مخصوصاً پادشاه و ناآگاهی او از اوضاع کشور .منزوی بودن شاهزادگان و محروم ماندن آن ها از تربیت سیاسی و اجتماعی .

اسلاید 19: شرح چگونگی تسلیم شدن سلطان در برابر محمود افغانبیشتر بدانیدمحمود افغان در گوشه تالار بر مخده زربفت تکیه داشت . شاه به گوشه دیگر تالار هدایت شده در آنجا قرار گرفت . شاه سلطان حسین پس از ادای تحیّات گفت : فرزندم چون اراده قادر متعال بر این قرار گرفته که من بیش از این سلطنت نکنم و به موجب مشیّت باری تعالی وقت آن شده که تو از اورنگ سلطنت ایران بالا روی ، من از صمیم قلب سلطنتم را به تو وا می‌گذارم و از خداوند توفیق تو را می‌خواهم . شاه پس از ادای این چند کلمه ، طره پادشاهی را از دستار برگرفته و نزد محمود رفت و آنرا با دست‌های خویش بر سر محمود بسته ، بار دیگر برای وی توفیق خواست و بی درنگ به جای خویش بازگشت و نشست .

اسلاید 20: سرانجام سلطان حسین چه شد ؟شاه سلطان حسین تا مدتی زندانی افغانها بود و عاقبت به دستور اشرف افغان گردن او در زندان زده شد .مرگ سلطان حسین فروپاشی دودمان دیرپای صفویه را نیز رقم زد .

اسلاید 21: هنر و معماری در دوره صفویه هنر دوره صفوی از دوران درخشان هنر ایران است که در زمینه‌های معماری ، نگارگری ، خوشنویسی ، قالی‌بافی ، خاتم کاری ، مینا کاری ، پارچه‌آرایی و... نمایانگر می‌شود . از هنرمندان دوره صفوی ، کمال‌الدین بهزاد ، رضا عباسی ، میرعماد ، آقامیرک و ... قابل ذکر هستند . در این دوره بناهای فراوانی مانند مسجد شیخ لطف‌اللّه ، سی و سه پل ، مدرسه چهارباغ و ... شهرت جهانی دارند . قالی اردبیل هم که اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود یکی از آثار درخشان این دوره است .

اسلاید 22: شیخ بهاییمیردامادعلامه مجلسیملاصدرادانشمندان دوره صفویهشیخ بهایی

اسلاید 23: اقتصاد صفویبیشترین تجارت صفویان با کشور های چین ، هند و کشور های اروپایی بود .مهم ترین صادرات ایران در این دوره ابریشم ، گلاب ، قالی و خشکبار بود و در مقابل واردات ایران غالباً اسلحه بود .کشاورزی توسط روستائیان ، دامداری توسط عشایر و فعالیت های صنعتی بر عهده شهرنشینان بود .مهم ترین کارخانه های ایران کارخانه های توپ سازی و ابریشم بافی بود .

اسلاید 24: چرا سلسله صفویه اهمیت تاریخی دارد ؟و در پایان ...1. احياي اقتدار سياسي 2. وحدت مذهبي3. وحدت ملي

اسلاید 25: برگرفته از :1. تاریخ صفویه ، احمد تاج بخش ، انتشارات نوید شیراز ، شیراز ، 13722. رستم التواريخ ، محمد هاشم آصف ، ميترا مهرآبادي ، دنياي كتاب ، 13883. تاریخ سال سوم راهنمایی ، گروه تاریخ دفتر برنامه ریزی ، شرکت نشر کتب درسی ایران ، 1389

اسلاید 26: سیّد مهدی سامعکلاس دوم خیامدرس تاریخدبیر آقای بانکیبا تشکر ، سال 91 - 92

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید