بیماری‌ها

سلول های بنیادی سرطانی

Cancer_stem_cells

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سلول های بنیادی سرطانی”

سلول های بنیادی سرطانی

اسلاید 1: عناوینسرطانانواع سرطانعوامل سرطان زاتفاوت سلول های سرطانی و سالمایده سلول های بنیادی سرطانی(csc)شباهت های بین سلول های بنیادی سالم وسرطانیچگونگی بوجود آمدن سلول های بنیادی سرطانیارتباط سرطان, سلول های بنیادی وراههای درمانی ممکنBy : Sajjad Hoseinpour

اسلاید 2: سرطان هابه زبان ساده , سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول های طبیعی در اثر تغییرات ژنتیکی , تبدیل به سلول های غیر طبیعی می شوند . گاهی این تغییرات ژنتیکی ارثی اند ولی غالبا در اثر عوامل محیطی ایجاد می شوند , مثل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان زا , پرتو ها و یا انواع خاصی از ویروس ها و باکتری هاجالب است که بدانیم بیش از هشتاد درصد سرطان های بدخیم برگرفته از (life-style) سبک زندگی می باشد . که این به معنای اجتناب پذیری بشریت از این بیماری است.عاملی که سرطان را بسیار کشنده می کند , قدرت گسترش آن از یک نقطهء بدن به سایر نقاط است . اگر تومور ها در یک مکان باقی بمانند , تقریبا تمام سرطان ها (شاید بجز برخی از سرطان های مغزی) تا حدودی قابل درمان هستند .

اسلاید 3: انواع سرطانسرطان ها را معمولا با توجه به محلی که از آن منشاء می گیرند , نام گذاری می کنند . در بسیاری از موارد , سلول های سرطانی , ویژیگی های بافت اولیه ای که از آن منشاء گرفته اند را حفظ می کنند حتی اگر آن ها از محل خود به بافت های دیگر بروند . به عنوان مثال , اگر سلول های سرطان سینه , شش ها را نیز درگیر کنند , هیچ گاه به سرطان ریه تبدیل نمی شوند و آن را سرطان ریه ای می خوانند که متاستاز داده است .انواع اصلی سرطان :کارسینوماها , محل شروع آن ها از پوست یا سایر بافت های اپی تلیالی است .سرطان های مغز و نخاع , که معمولا آغازشان در اطراف نورون ها در سیستم عصبی مرکزی است .لوکومیاها , که از مغز استخوان و بافت های خون ساز بدن آغاز می شوند .لنفوماها و میلوماها که از سیتم ایمنی آغاز می شوند .سارکوماها که از استخوان , ماهیچه و بافت های همبند مثل تاندون ها آغاز می شوند .

اسلاید 4: عوامل سرطان زا عواملی که باعث سرطان می شوند کارسینوژن نامیده می شوند . عوامل مختلفی می توانند در این تغییر دخالت داشته باشند از جمله : الف } عوامل کارسینوژن که باعث تخریب DNA و القاء جهش می شوند . ب } عوامل سرطان زا که باعث القاء تکثیر سلولی ( و نه جهش) می شوند . ج } ویروس ها . د } ژن های سرکوبگر تومور . پرتو های پر انرژی , آلفا , بتا , گاما...ترکیبات شیمیایی مانند :بنزپیرن(در دود سیگار , ترکیبات نیکل دار و...فوربول استر هاهورمون ها به ویژه استروژنویروس های تومورزای DAN دارویروس های تومورزای RNA دار

اسلاید 5: سلول های سرطانی بیش از حالت طبیعی تقسیم می شوند .بدن ما راه های مختلفی برای کنترل رشد و تقسیم دارد . ژن های مهارکننده تومور , دستور ساختن پروتئین هایی را می دهند که سبب کند شدن و یا حتی متوقف شدن رشدسلول می شود . زمانیکه سلول ها باسرعت و تعداد زیاد رشد کنند , یک ژن خاص که مهارکننده ی تومور است فرمان تولید پروتئینی به نام 53 P را به سلول می دهد . این پروتئین سبب آغاز آپوپتوز(خودکشی سلولی) می شود . این فرآیند به مانند باد کردن بیش از حد یک بادکنک می ماند .در زمانی که باید بمیرند و از بین بروند , نمی میرند .در سایر نواحی بدن نیز پخش می شوند(متاستاز) .تفاوت سلول های سرطانی با سلول های طبیعی

اسلاید 6: ایده سلول های بنیادی سرطانی ( CSC )شاید در اولین نگاه به نظر برسد که CSC ها همانند دیگرسرطان ها بر اساس منشاء نامگذاری شده اند , یعنی از سلول های بنیادی منشاء گرفته اند .در صورتیکه نامگذاری این نوع از سرطان به هیچ وجه بر اساس منشاء نیست , بلکه در حقیقت نامگذاری آن ها بر اساس ویژگی سلول های سرطانی خاصی می باشد .نتیجه مطالعات حاکی از آن است که سلول های بنیادیی سرطانی , جمعیت کوچکی از سلول های سرطانی هستند که خصوصیات خود نوزایی و تمایز سلول های بنیادی را دارند اما سلول های بنیادی سرطانی لزوما از تغییر سلول های بنیادی بوجود نمی آیند درحقیقت آنها ممکن است از سلول های بنیادی یا پیش سازان متعهد بافت ها و حتی سلول های بافتی بوجود آیند .برای نخستین بار در دهه های 1980 و 1990 , یک محقق کانادایی به نام جان دیک که در زمینه ی سرطان تحقیق می کرد , به بررسی این موضوع پرداخت که آیا سلول های سرطانی تماما یکسان اند یا خیر که در آخر منجربه تشخیص شباهت بین سلول های سرطانی میلوئیدی حاد(AML) و سلول های بنیادی خون ساز سالم شد .

اسلاید 7: جدول : خصوصیات مشترک بین سلول های بنیادی طبیعی و سرطانی توانایی خود نوزاییتوانایی تمایزبقای طولانی مدتمقاومت در برابر عوامل مخرببقا بدون وابستگی به استقرارهمچنین علاوه بر این سلول های بنیادی سرطانی وطبیعی از لحاظ مکانیسم های دفاعی نیز شباهت هایی دارند .

اسلاید 8: چگونگی بوجود آمدن سلول های بنیادی سرطانی

اسلاید 9: ارتباط سرطان ، سلول های بنیادی و راه های درمانی ممکنسرطان تنها حوزه ای است که در آن تحقیقات روی ساختار و رفتار سلول های طبیعی و سلول های غیر طبیعی باید پشت سرهم پیش برود .csc ها به درمان های رایج مقاوم هستند . تنها درمان هایی که بطور اختصاصی csc ها را مورد هدف قرار می دهند منجربه درمان سرطان خواهند شد .بنابر این , درمان های هدفمند برای حذف csc ها و csc های متاستازی می تواند منتهی به انقلاب در روش درمان سرطان شود .

اسلاید 10: از توجه و دقت نظر شما بسیار سپاسگذارمEmail : sajjad.hosinpour@yahoo.com

اسلاید 11: References :1. Stem Cells Dummies .Lawrence S.B.Goldstein & Meg Schneider .Translation :Dr. H. Baharvand .2. Cell and Molecular Biolog (Nucleus , Cell Cycle & Cancer ) .Dr. Mostafa Ebadi (Ph.D) .3. Cancer Biology.R.V.Raden . Translation : Dr. M.A.Hoseinpour . 4. Stem Cells ( Adult Stem Cells ) . Dr. H.Baharvand .5. Maria M. (Marj) Peña, PhD.Dept. of Biological Sciences.Center for Colon Cancer Research University of South Carolina .6.www.en.wikipedia .org/wiki/cancer stem cell7.www. Stem cells.nih.gov ( Stem Cell Information ) 8.www.kurzweilai .net9.www.ntuh.gov

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید