صفحه 1:
سنچش رفتار مخرب در الگوی حل مسئله
تهيه آکننده: الهام ايران نژاد
استاد: دكتر بهرامى يور
ببار ۱۳۰۰
صفحه 2:
9 ee
ار شناسایی دانش آموز دارای مشکل توسط معلم (ارجاع)
در سنجش چندجانبه (آزمون)
ارائه خدمات توسط معلم آموزش ویژه (مکان)
تفاوت بین سنجش شناختی (الگوی 331۳) و رفتاری الگوی حل مستله»
تفاوت هدف ها و راهبره همان و سک زمان و مکان 71
های سنجش در الكوى رك ۲ مهم | روش اندازه گیری و فرد اندازه گی
۳ و الگوی حل مسئله مقایسه پین کودکان وبا موقعیت و شرایط
هنجار ملی ملاک میانگین چندین سنجش
مقایسه به عمکلرد گذشته و یا
همسالان در همان موقعیت
اندازه گیری ها بر اساس فرضیه های متفاوت
صفحه 3:
شاوی هت هار راد رد تفاوت بین سنجش شناختی (الگوی 3*1۴) و رفتاری (الگوی حل مسئله)
های سنجش در الگوی
dies, RTP اندازه كيرى ها بر اساس فرضيه هاى متفاوت
رفتار موقعیتی است
نه شاخص اختلال
میانین ناه گیری ها \
اخر جند زمان و موقعيت راهیرد سنجش رفتاری
| مستقيم تراست
مشاهده سیستماتیک
فرضیه در مورد نقش ae
متفیر های محیطی
صفحه 4:
شاوی هت هار راد رد تفاوت بین سنجش شناختی (الگوی 1۳) و رفتاری (الگوی حل مسئله)
های سنجش در الگوی
1۳ والگوی حل مسئله لماح ان فرضيه عاى متفاوت
موقعیتی است رفتار مرکز سنجش است . تعیین کننده های موقعیتی رفتار پیشایند ها و پیامدهای
نه قاحس اختلال تنها با گردآوری اندازه گیری های . در محیط پیرامون
میانگین اندازه گیری ها J تكرارى براى همان فرد در زمان 2 تغيير ميكنند
در چند زمان و موقعیت eee درک می شوة \
| مستقیم تر است سنجش رفتار عملکردی
متاهده سیستمانیک (FBA) 2
فرضیه در مورد نقش و خود کنترلی
متغير هاى محيطى 01
صفحه 5:
3
-١ ۱ مواد درسی با سطح مهارت دانش آموز هماهنگ نشده
| تکلیف بسیار دشوار [ پیامد انجام ندادن که با تکلیف
ne | ازارنده -* ساده تر یا بیرون فرستاده شدن
a باعث تقویت منفی است |
SOU GUE 7 ۲ شکست در تغیرآموزش برای متناسب کردن با سلح شایستکی
سلسله مراتب: کسب. روانی و خودکاری, پایداری, به کارگیری برای حل مسائل پیچیده
دلایل معمول برای
سات ورم ۷ ۳- روشن نبودن قوانين كلاس
كلاس
تقویت مثبت اجتماعی
a 0 وس هداب حر eee goa
/_تقویت خودکار
صفحه 6:
*
۱ درک و اولویت بندی نگرانی های معلم
تعریف عملیاتی رفتار هدف
دقت |
1 ارچ دهنده 0 برآورد فراوانی, شدت و مدت
/
/
فتار
مشخص کردن هدفهای تفیر یه صورت تجربی i
|| مشخص كردن بيشايندها. توالى. بيامدهاى رفتار
of ۱ |
| | اجراى مقياس هاى | شباهت رتبه بندى ها 20٠“
| رتبه بندى رفتار
i تفاوت رتبه بندی ا
۱
) داده ها دربره کیفیت آموزش و
پیش آیندها و پیامد ها گرد می آیند
۳ سنجش پزاه مرت رفا
مشاهده سیستماتیک دانش آموز هدف
2
A B 9
صفحه 7:
کیفیت تقویت کننده ها
میزان تلاش مورد نیاز در ر
تعامل اين عوامل
عامل مورد توجه در مداخله
ار مناسب در برابر نامناسب
اح حا بين ١ تعیین اهداف مداخله بر اساس خط پا
ساخت فرضیه یرای عملکرد رفتار مشکل افرین
مداخله پر اساس عملکرد فرضی انجام شود
برای تولید مداخله ای موثر و تفسیر
درست داده ها بايد در نظر داشت كه
oe
دانش آموز انتخاب می کند درگیر چه رفتار:
احتمال عقویت روش تلحلیل فضای احتمالي
احتمال تقويت Contingency Space
Analysis ۲ ۲
آیا رفتار مناسب در گنجینه رفتاری دانش آموز وجود دار
عملکرد در موقعیت ثابت ی cA
گر مر
ی
صفحه 8:
سنجش مداخله برای کاهش سوگیری رفتار مورد نظر بايد
ثبت جداگانه هر رفتار
تفاوت کارت گزارش معلم از مقیاس رتیه بندی قابل مشاهده
زمان کوته تر مشاهده تعریف عملیاتی
توجه به رفتار هدف به جای رفتارهای نشانه
حساسیت به تغییر در زمان
تلبت بوهن ارزیاب.
9۲
©
e
B
3
1
2
3
©
a
9
2
a
شناسایی درست تقویت کننده ها
کنترل اثر مداخله زوس
صفحه 9:
ی (زی: توسعه اهدا
نت ای جمیاوریشده هن
Spat desea shih ly کح
اد ند که منجر به كاهش رفثار شود و كودك يتات
ير سا دادوهاى جمأورى شده. به نظر مىرسد كد كر
poy كتيذ كد منج به لايش nl Se he
وى ب توسعه فوضيه كاركرد وقتار ANS
قبل ملاحظه بو اساس سيلج زپ
ددجم ورین
رای ان پامده هن موز epee Une
كد ؟)از مردم خاصى دور شود يا )ار كلاس خارج شودة
arty eles Wn که موز مود اچه رخ pa
جد توج أ ين بيامتها به دشر اموز جاه م تعد ا خسالان. مما ولا
و وج اكر داش اموز در ابن وقنارهاى مشكل فرين مركي نشود جه تصينى وجو ار كر
وميه مموس: لين دحاب لاوز جه موحد توس غتا باش موس إب مت ليه
هدف ج: توسعه مداخله بو اساس عملكرد فرضى رقتار مشسكلاقوين
١ ا شولهدى وجوذ ارد كد كوذك میداد چیه درگ را مسب و
* يا شواهدى وجود دلود كه كودك مىتواند با موقت تكلى كه ارو خواسته شد اجام تعد
* با توجه به ابتكه اطلاعات ما نشان م ذهد كد ديل رفتار تاناسب دش أمو ير ترا
كودك مىتياقد دركير أن شود برلى که يه ين موود دمترسى cet cabs
؟ چه روش آسانتری بای دست یات کوک به توف لاش لس وود دک درم خر ماس نب
)با يدام که نموم تن ان خر ام دح
ب) أي ديدمايد دان شآموز قبلا اين رقتار را اجام دهد
i J te te ya a il ib OH Ole ماس است؟ چکوه مت مدا لت سم
رای AE ys el دهيو؟.
ف چهمیتاناجام داد كه دائشأموز كمتر توجها فر يداش ملموس بخواهد؟.
* جه مىتوان اتجام د ا احتمال اينكه دائش آمو دركير را اسب شود امس ی
ل جه مقدار تلاش براى شما لازم لست ذا لبن مدلخلات را جام دهي؟ به جه جزى وى موقت تر اناه ل سس سا
نجام اين مداخل را فاريدة.
EE
صفحه 10:
و هریت کیت 7777-7 هن
ETH
2
ae مس ی ده مر
ی با ملاگری هسالان وى 8
عفدي صاخ حر دا وی سید یه سم از وب ما وید یرف وی میهد با خر
eee ره إينكه با دائش آموز مركير اين رفتار مى شود بر
رک سم یکین هر 1 شو ينا مر مرا
خی ید سکن اس با فش اموز هر الى كه كام ص كتد كل
es ف ,كيب إيا زه م دحيد دقش اموز شر حال كه كاثر م ىكتد كنار ندا
ده ای مش خر ری کم ی رتم
سم ی نت
کت کی ات رف امس تب ی که رک
ee لتقف كه مق را دست AE fia Sat Pini Ange كدوك خا
هریت کی ب
عامط موق مه مد مس
0 ee
١ مه فد مده وز دس هر ات
سس رد وی موی همه 1-1
رس رین مات رب مه جوز را رقاب ترچ مت ول که یه دم رد
هیا ركم يفو مكو
* تفای ست باه
er
١ سید این رت را شا مود هس ات تشد ين رها کر سیک در کر
اف مه
عالت وض كويد لت ؤم كين وها Sean Saf an le
کچ جک ار كل م لت وق وق زا ات کب وك فجام م دح توجه بيشترى كيم به ای هب ان
حك بك رسد راد ترس قا یم ی رل رها کته چه مت کار وی مر
نوی D6 ate of هافر ری
|
لابو اس وم یش ور و
يط وه لکشت اد جرب درک دی دک در خر مه
و ده ری شاف ایب ترا کر است رو دهد ا وقوع آنها نشوید؟
١ ل دک مت مد ین ریز ها مار سکن whan
بت تک دک يق یدید شا ون رز ی شا میت
سس
صفحه 11:
الدازه گیری مستقیم
سیستماتیک و خود کنترلی
اجرای چندیاره
مقایسه با خود
مصاحبه. مرور استاد. آزمون تصویری
يك بار سنجش كافى ست ,
اندازه گیری استاندارد با پایایی باز CoAT