کسب و کار اقتصاد و مالی

سنجش فساد اداری و مالی

Sanjesh_feshar_edari_va_mali

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سنجش فساد اداری و مالی”

سنجش فساد اداری و مالی

اسلاید 1: بسم الله الرّحمن الرّحيم

اسلاید 2: سنجش فساد اداري و مالي

اسلاید 3: دانشگاه تهران دانشكده مديريت

اسلاید 4: دكتر حسن عابدي جعفري 61117697 0912 - 602 - 399hajafari@ ut.ac.irتلفن :آدرس الكترونيكي :

اسلاید 5: شاخص ادراك فساد Corruption Perception Index ( CPI )

اسلاید 6: (CPI) 1. شاخص ادراک فساد چیست ؟ Corruption Perception Index مفهوم شاخص ادراک فسادشاخص ادراک فسادسازمان شفافیت بین الملل،شاخصی است که براساس آن کشورهابرحسب درجه فسادی که تصوّر می شود درمیان مقامات رسمی وسیاسی آن ها وجودداشته باشد، رتبه بندی می شوند. این شاخص یک شاخص ترکیبی است، که ازتلفیق اطلاعات مرتبط بافساد که ازنظرسنجی هایی که ازافراد خبره توسط تعدادی ازنهادهای معروف بین المللی صورت می گیرد، اتخاذ می شود. این شاخص هم منعکس کننده دیدگاه های بازرگانان وتحلیل گران درسطح جهانی وهم شامل خبرگان درون کشورها است که مورد ارزیابی قرار می گیرد.

اسلاید 7: 2. فساد دراین شاخص چگونه تعریف می شود؟تعریف فساداین شاخص برفساد درحوزه دولتی تأکیدورزیده وآن راچنین تعریف می کند:” استفاده سوء از سِمَت دولتی برای منفعت شخصی “ نظرسنجی هایی که برای گردآوری اطلاعات این شاخص صورت می گیرد سؤالاتشان درجهت ارتباط با استفاده سوء ازقدرت دولتی برای منافع خصوصی است. به عنوان مثال، تأکید این پرسش ها برگرفتن رشوه توسط مقامات درخریدهای دولتی است. درپاسخگویی به این پرسش ها، منابع مورد پرسش تفاوتی میان فساد اداری وفساد سیاسی ویا فساد خرد با فساد کلان قائل نمی شوند.

اسلاید 8: 3. چرا این شاخص، صرفاً بر”ادراک“ پاسخ دهندگان استوار است ؟دلیل آن این است که ارزیابی سطح فساد درکشورهای گوناگون برمبنای اطلاعات تجربی آشکار بسیاردشواراست. مثلاً براساس اطلاعاتی چون تعداد بازجویی ها یا دادگاه های تشکیل شده درکشور. این گونه اطلاعات منعکس کننده میزان واقعی فساد نیست، بلکه بیشترگویای کیفیت بازجویی ها، محاکمه ها، یافساد انعکاس یافته دررسانه ها است. بنابراین، تنها روش گردآوری اطلاعات تطبیقی تأکید براطلاعات تجربی یا ادراک کسانی است که به مستقیم ترین وجه با واقعیت فساد دریک کشور مواجه هستند، می باشد.

اسلاید 9: 4. آیا این شاخص ها معیار معتبری برای سنجش میزان فساد ادراک شده در یک کشور است ؟ازنظرسنجش ادراک فساد، این شاخص یک ابزارسنجش قابل اعتماد است. البته میزان اعتبار آن بین برحسب تعداد منابع اطلاعاتی درمورد یک کشور که کم باشد یا زیاد، طبعاً تفاوت می کنند. این تفاوت توسط دامنه اعتماد، میزان اعتبار شاخص را در مورد نمره یک کشور یا رتبه آن ، نشان می دهد.

اسلاید 10: 5. آیا این شاخص برای اتخاذ تصمیم درمورد تخصیص کمک های مالی به یک کشور اعتبار دارد ؟ بعضی ازکشورهایی که کمک مالی به دیگر کشورها می کنند، درتصمیم شان برای تخصیص این اعتبارات، این شاخص رامورد توجّه قرار می دهند، وتلاش می کنند تا نمره کشورها درمیزان فساد را درتعیین این که به چه کشوری کمک مالی بکنند یا نکنند ملاک قرار می دهند.البته خود سازمان شفافیت بین الملل، چنین استفاده ای را توصیه نمی کند. کشورهایی که تصوّر می شود فاسدترین کشورها باشند، نمی توانند ازفهرست کمک گیرندگان مالی حذف شوند ، چرا که اتفاقاً همین کشورها هستند که بیشترین کمک را درخروج ازگردونه فقر- فساد نیاز دارند .

اسلاید 11: اگر این باور وجود دارد که کشوری گرفتار فساد است، این نکته باید به عنوان نشانه ای برای کشورهای اعتباردهنده به شمار آید که در کشور سرمایه گذاری به شیوه ای روشمند باید برای مقابله با فساد صورت پذیرد.درصورتی که کشورهای کمک کننده تصمیم بگیرند پروژه های توسعه مهمی را درکشورهایی که دچار عارضه فساد هستند تأمین مالی کنند، آن ها باید توجه ویژه ای به خط قرمز ها نموده واطمینان حاصل کنند که فرایندهای کنترل مناسبی باید تعبیه شوند .

اسلاید 12: 6. این شاخص چند کشور را زیرپوشش می گیرد ؟ ( تعداد کشورهای تحت پوشش )درسال 2005 شاخص ادرا ک فساد 159 کشور را از نظر میزان فساد رتبه بندی کرده است .برای این که کشوری دررتبه بندی شاخص ادراک فساد منظور گردد دست کم سه منبع لازم است.درسال 2004، تعداد کشورهای زیرپوشش 146 مورد بوده است.افزایش پوشش کشورها، به این حقیقت مربوط می شود که تعداد منابع اطلاعاتی مورد نیاز افزایش یافته است.

اسلاید 13: 7. کشورهای جدید که درسال 2005 زیرپوشش سنجش این شاخص آمده اند، کدام کشورها هستند؟کشورهای زیردرسال 2005 به فهرست سال 2004 افزوده شده اند :1. افغانستان 7. گینه2. بورکنیافاسو 8. لائوس3. بروندی 9. لسوتو4. کامبوج 10. لیبریا 5. گینه اکواتوریال 11. رواندا6. فی جی 12. سومالی و 13. سوازیلند

اسلاید 14: 8. آیا صحیح است کشوری که پایین ترین نمره را در شاخص ادراک فساد دریافت کرده، به عنوان فاسدترین کشوراعلام گردد ؟طبعاً، خیر. کشوری که پایین ترین نمره درشاخص را دریافت کرده، کشوری است که به لحاظ میزان فساد متصوّر در میان کشورها، رتبه اول را دارد. درحالی که در جهان بیش از 200 کشور وجود دارد که تنها 159 کشور آن در این رتبه بندی منظور شده اند.

اسلاید 15: 9. از دو شاخص”نمره“ یا ”رتبه“ کشور، کدام یک مهم تر است ؟در حالی که رتبه بندی کشورها تدوین یک شاخص را ممکن می سازد، امّا نمره یک کشور، به مراتب شاخص مهم تری برای نشان دادن میزان فساد ادارک شده در یک کشور می باشد .

اسلاید 16: 10. آیا نمرات کشورها درشاخص ادراک فساد یک سال می تواند با شاخص ادراک فساد سال قبل مقایسه شود ؟ البتّه این شاخص نشان دهنده نقطه نظر بازرگانان وتحلیل گران کشور برای یک مقطع زمانی است و کمتر قابلیت تحلیل روند سال به سال را دارد.اگر هم مقایسه ای با سال قبل صورت گیرد، تنها باید براساس نمره می تواند صرفاً به دلیل ورود کشورهای جدید یا خروج آن ها ازفهرست به راحتی تغییر کند. نمره بالاتر نشان دهنده این است که پاسخ دهندگان رتبه بالاتری را منظور کرده ونمره پائین تر نشان می دهد که آن ها برداشتشان درجهت عکس تغییر کرده است .

اسلاید 17: بنابراین، تغییر نمره سال به سال یک کشور نه تنها زاییده تغییرادراک ازعملکرد یک کشور است، بلکه حاصل تغییر نمونه وروش می باشد. هرسال بعضی ازمنابع به روز نمی شوند واز فهرست حذف می شوند، درحالی که منابع جدیدی افزوده می شوند.با تغییر پاسخ دهندگان وتغییر مختصری درروش، تغییرنمره یک کشور، ممکن است هم چنین مربوط به این حقیقت شود که نقطه نظرات گوناگون گردآوری شده وسؤالات متفاوتی پرسیده شده است.

اسلاید 18: 11. چرا با وجود قوّت یا ضعف دراصطلاحات ضدفساد یا قرارگرفتن درمعرض رسوایی های فساد، تغییرات اساسی تری درنمره یک کشور ایجاد نمی شود ؟حقیقت این است که تغییرامتیاز شاخص یک کشور درطول یک زمان کوتاه دشوار است. شاخص ادراک فساد برمبنای اطلاعات سه ساله گذشته بنیان گذاشته شده است. این بدان معنی است که تغییرادراکات ازفساد تنها در دوره های زمانی طولانی مدت امکان پذیر است. به علاوه، در مواردی که دولت ها اقدامات قابل ملاحظه ای را برای مبارزه با فساد انجام داده باشند، که نتایج چشمگیری را هم به بارآورده باشد، درحالی که تغییری درنمره شاخص پدید نیامده باشد، این احتمال وجود دارد که این تلاش ها- هرقدرهم موفقیت آمیز- به نحو شایسته ای اطلاع رسانی نشده باشد.

اسلاید 19: 12. کدام کشورها بیشترین تنزّل را درسال 2005 نسبت به 2004 داشته اند؟با توجه به این مقایسه سال با سال اساساً دشوار است، امّا تا آن جا که میزان تغییرات نشان می دهد، با احتیاط می توان این روند را نشان داد :1. بارابادوس 7. روسیه 2. باروس 8. سی چلز 3. کاستاریکا 9. سری لانکا4. کابن 10. تری نیداد 5. نپال 11. توباگو6. گینه جدید پاپائو 12. اوروگواِدرموارد بالا، تغییرات عینی دربرداشت ها دریک دوره سه ساله اتفاق افتاده است .

اسلاید 20: 13. کدام کشورها درسال گذشته بیشترین بهبود وضیعت را داشته اند؟با توجّه به همان نکاتی که دربند 12 گفته شد وبراساس اطلاعات مورد استفاده مستمر برای شاخص، بهترین وضعیت بهبود درسال 2005 نسبت به 2004 شامل کشورهای زیر می شود :1. آرژانتین 8. هنگ کنگ 15. قطر2. استرالیا 9. ژاپن 16. اسلواکیا 3. بولیوی 10. اردن 17. کره جنوبی4. استونی 11. قزاقستان 18. تایوان 5. فرانسه 12. لبنان 19. ترکیه 6. گواتمالا 13. مولداوی 20. اوکراین7. هندوراس 14. نیجریه 21. یمن

اسلاید 21: 14. شاخص ادراک فساد اکنون ده ساله شده است، آیا روندهایی را در طول این سال ها می توان درکشورها مشاهده کرد ؟البته این شاخص برای مقایسه در طول زمان طراحی نشده است، ومحصول آن همان نمرات سالیانه یک کشور هستند ونه حتی تغییرات عملکرد ادراک یک کشور درطول زمان را نشان نمی دهد زیرا که تغییرات در نمونه های مورد مطالعه، روش ها ونیز تغییرات درفهرست منابع مورد استناد شاخص را دربرخواهد داشت .

اسلاید 22: با وجود این، تحلیل این شاخص وترکیب اطلاعات مورد استفاده درآن، که درسال 2005 توسط دکتر لامبزدراف صورت گرفته، یافته های اولیّه ای را در مورد روند نزدیک به 60 کشور از 1995 تا 2005 را نشان می دهد.( برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به تحقیق ایشان با عنوان ” تعیین روند سطوح فساد ادراک شده “ سال 2005 ) .Passauدر جلسه 38 شماره 6 دانشگاه

اسلاید 23: 15. منابع اطلاعاتی مورد استفاده برای شاخص ادراک فساد کدامند؟این شاخص درسال 2005 اطلاعاتش را از 16 منبع مختلف نظرسنجی و10 نهاد مستقل پیمایشی استخراج کرده است.سازمان شفافیت بین الملل تلاش می کند که منابع مورد استفاده اش از بالاترین کیفیت اطلاعاتی برخوردار بوده واصل نظرسنجی با کمال صحّت ودرستی انجام شده باشد. برای ارزیابی ما این که اطلاعات این مراکز باید ازمستندات کافی برخوردار بوده وبرای داوری بر روی اعتبارآن بتوان اطمینان پیدا کرد .این اطلاعات برای سازمان شفافیت بین الملل بدون هیچ هزینه ای تأمین می شود واطلاعات آن قابل افشاء نیستند.

اسلاید 24: نهادهایی که این اطلاعات را ارائه می کنندعبارتنداز: Columbia University (CU)1. دانشگاه کلمبیا Economist Intelligence Unit (EIU( 2. واحداطلاعات اقتصادی Freedom House (FH)3 . خانه آزادی Information International (II) 4. سازمان اطلاعات بین الملل (IIMD)5. مرکز بین المللی توسعه مدیریت International Institute for Management Development 6. گروه تجارت بین المللی Merchant International Group ( MIG)

اسلاید 25: 7. مرکز مشاوره ریسک سیاسی اقتصادی(PREC) Political and Economic Rick Consultancy 8. کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای افریقا (UNECA)United Nations Economic Commission for Africa(WEF) 9. اجلاس اقتصادی جهان World Economic Forum(WMRC) 10. مرکزتحقیقات بازارهای جهانیWorld Markets Research Center مراجعه نمایید) .CPI Methodology ( برای اطلاعات بیشتر به

اسلاید 26: 16. ازچه کسانی نظرسنجی می شود؟نظرسنجی ازبازرگانان وتحلیل گران کشورها صورت می گیرد، شامل نظرسنجی هایی ازکارکنان همان کشور.مهم است که توجه شود که نقطه نظرات اهالی یک کشور ازهمبستگی بالایی با نظرمتخصصان خارج ازکشوربرخورداراست، درگذشته ، متخصصانی که درنظرسنجی سازمان شفافیت بین الملل مورد نظرسنجی قرار می گرفتند، اغلب بازرگان کشورهای صنعتی بودند ، وازاین رو شاخص نمایانگرنقطه نظرکشورهای کمترتوسعه یافته نبود.

اسلاید 27: به مرور زمان، این رویه تغییرکرد وبهای بیشتری به پاسخگویان کشورهای با اقتصاد در حال رشد داده شد. به طور خلاصه ، شاخص ادراک فساد، برداشت هایی را گردآوری می کند که گستره وسیعی داشته ودستخوش محدودیت های فرهنگی نبوده وفقط از متخصصان اروپایی و امریکایی اخذ نمی شود .

اسلاید 28: 17. چرا به جای متخصصان وخبرگان ازعامّه مردم نظرسنجی نمی شود ؟شاخص ادراک فساد قبلاً ازنظرات عامّه مردم هم استفاده می کرد. ولی با گذشت زمان این قسمت با وجود آن که قدمت سه ساله داشت ازشاخص حذف شد وسازمان شفافیت بین الملل تصمیم گرفت تا منحصراً نقطه نظرمتخصصان وخبرگان را دراین شاخص مورد استفاده قرار دهد. دلیل آن هم این بود که درحالی که نظرسنجی ها به خودی خود میان انواع فساد تمایزی قایل نمی شوند، امّا احساس شد که متخصصان بازرگانی ازعامّه مردم برای تشخیص فسادهای کلان تحلیل دقیق تری دارند. چنین فرض شد که عامّه مردم بیشتر با وجود (یا عدم وجود ) فسادهای خرد سروکار وآشنایی دارند .

اسلاید 29: این نکته مورد نظرارزیابی های عامّه مردم از سطوح فساد بوده است . به ویژه به عنوان راهی برای مقایسه پیشرفت طرح های مقابله با فساد در کشورها . به همین منظور، سازمان شفافیت بین الملل، یک ابزار سنجش جدیدی به نام (Global Corruption Barometer) ” سنجه فساد جهانی “ طراحی کرد تا احساس عمومی مردم را نسبت به تجربه آن ها دربرخورد با فساد بسنجد .

اسلاید 30: 18. این شاخص چگونه محاسبه می شود؟به منظور حصول اطمینان از این که روش شناسی مورد استفاده برای تحلیل اطلاعات از بالاترین کیفیت برخوردار است، سازمان شفافیت بین الملل تلاش های بسیاری را انجام داده است. روش محاسبه شاخص ادراک فساد توسط کمیته هدایت کننده که مرکب از متخصصان به نام بین المللی در زمینه آمارواقتصاد سنجی فساد هستند مرتباً مورد بازبینی قرار می گیرد. اعضاء این کمیته ها دائماً درحال پیشنهاد برای بهسازی شاخص هستند، اما این مدیریت سازمان اتخاذ می نماید. کارهای آماری شاخص در دانشگاه تحت رهبری پروفسور دکتریوهاگراف(Passau University )پاسائولامبردرف انجام می گیرد.(برای اطلاعات دقیق تر درمورد روش شناسی محاسبه شاخص ادراک فساد به قسمت روش شناسی مراجعه نمایید ) .

اسلاید 31: 19. درآینده چه کشورهایی مشمول محاسبه شاخص قرار می گیرند؟ کشورهایی که درحال حاضر دو دسته اطلاعات درباره آن ها موجود است ، عبارتند از :1. آنتی گوآ 9. گرنا2. باربودا 10. گینه3. برمودا 11. گینه - بیسائو4. بوتان 12. ماکائو5. جزایرکی مان 13. موریتانیا6. جمهوری آفریقای مرکزی 14. کره شمالی7. دومینیکا 15. پورتوریکو و 8. تیمورشرقی 16. توگوبرای کشورهای یادشده، دست کم یک دسته یا بیشتراطلاعات لازم است تا به جمع کشورهای محاسبه شده شاخص برای آن ها بپیوندند.

اسلاید 32: کشورهایی که فقط یک دسته اطلاعات درمورد آن ها موجود است :1. آندورا 10. مالدیوز2. آنگولا 11. مارتی نیک3. اروبا 12. انتایل هلند4. برونئی 13. ساموآ 5. کیپ ورد 14. سائو توم وپرین سی پِ6. کمود 15. سنت کیتزونویس7. جی بوتی 16. سنت لوسیا8. گینه فرانسوی گوادولوپ 17. وینسنت وگرنادینز9. لیختن اشتاین 18. جزایرویرجینبرای کلیه کشورهای یادشده دست کم دودسته یا بیشتراطلاعات لازم است تا به کشورهای مشمول محاسبه شاخص بپیوندند.

اسلاید 33: 20. تفاوت میان” شاخص ادراک فساد“ و” سنجه فساد جهانی “ درچیست ؟ ( (Global Corruption Barometer (GCB)شاخص ادراک فساد میزان ادراک فساد را درکشورها ارزیابی می کند، درحالی که”سنجه فساد جهانی“ نگرش نسبت به فساد وتجربه فساد درمیان عامّه مردم را برآورد می کند . سنجه فساد جهانی که برای نخستین بار درسال 2003 میلادی منتشرشد، می تواند دریک دوره زمانی نشانگر تأثیر مبارزه با فساد درون کشورها باشد .

اسلاید 34: 21. چه تفاوتی است میان”شاخص ادراک فساد“ و ”شاخص رشوه دهندگان“ (Bribe Payers Index ) ( BPI) درحالی که ” شاخص ادراک فساد “ نشانگرمیزان کلّی فساد در یک کشور است، شاخص رشوه دهندگان، تأکیدش برتمایل شرکت ها درکشورهای عمده صادرکننده به پرداخت رشوه درخارج است – که متضمن” طرف تأمین “ فساد می باشد. شاخص رشوه دهندگان، گویای این نکته است که فساد درمعاملات تجاری بین الملل هم شامل رشوه دهنده وهم شامل رشوه گیرنده، هردو می شود. بنابراین ، شاخص رشوه دهندگان ، مکمّل شاخص ادراک فساد است . ( تازه ترین شاخص رشوه دهندگان درسال 2002 منتشر شده وتحت همین عنوان درپایگاه اطلاع رسانی قابل دسترسی است ) .

اسلاید 35: Bribery Payers Index (BPI) 1. شاخص رشوه دهندگان چیست ؟ رسالت” شاخص رشوه دهندگان“ سازمان شفافیت بین الملل، رتبه بندی کشورهای صادرکننده پیش تازجهان است ازنظر درجه ای که شرکت های بین المللی که مرکزآن ها دراین کشورها قراردارد، احتمال پرداخت رشوه به مقامات دولتی ارشد دراقتصاد بازارهای کلیدی درحال نضج را دارند. به طورخلاصه، این شاخص بُعد یا طرف تأمین رشوه یا رشوه دهنده را درکشورهایی که درآن ها رشوه داده می شود، می سنجد. براساس این شاخص، کشورها براساس نمره حاصل ازپاسخ های داده شده توسط پاسخ دهندگان به سؤال زیررتبه بندی شده می شوند:

اسلاید 36: ” دربخش های تجاری که شما بابیشترین آشنایی وسروکار را با آن ها دارید، مشخص نمایید کدام یک ازشرکت های کشورهایی که درپی می آید وبه چه میزان احتمال پرداخت رشوه برای برنده شدن دریک معامله یا حفظ آن تجارت درآن کشورها را دارد ؟ “بیست ویک کشورصادرکننده که درفهرست سال 2002 ” شاخص رشوه دهندگان “ آمده به قرارزیراند :

اسلاید 37: Nether land 11. Australia1. Russia 12. Austria2. Singapore13. Belgium3. South Korea 14. Canada4. Spain 15. China5. Sweden 16. Germany6. Taiwan 17. Hong Kong7. United Kingdom.18 Italy8. USA 19. Japan9. Malysia10. علاوه بر کشوری که پاسخ دهنده دراقتصادبازار روبه رشد آن کشور قرار دارد .

اسلاید 38: این نظرسنجی هم چنین شامل طیفی ازپرسش هایی درباره شیوع / فراوانی میزان فساد توسط شرکت های خارجی دربخش های گوناگون نیز می شود، براساس میزان سطح آگاهی از معاهده ضدفساد OECD، وسیاست های شرکت مبنی برقانون گذاری ناشی ازاین معاهده. برای طراحی چنین نظرسنجی ای، سازمان شفافیت بین الملل ازتوصیه ها و راهنمایی های یک گروه راهنمای متخصص پیش تاز بین المللی درحوزه فساد، اقتصادسنجی، وآمار استفاده کرد. انتخاب مؤسّسه بین المللی گالوپ، بالاترین استانداردهای حرفه ای را دراین کارنظرسنجی تضمین کرد.

اسلاید 39: 2- این نظرسنجی کی ودرکجا اجرا شد ؟شاخص رشوه دهندگان سال 2002، توسط مؤسسه بین المللی گالوپ در 15 اقتصاد بازاردرحال رشد ازطریق 835 مصاحبه انجام شد. این مصاحبه ها با گروه های زیرصورت گرفت : 261 مصاحبه با مدیران اجرایی ارشدشرکت های خارجی 261 مصاحبه با مدیران اجرایی ارشد شرکت های داخلی 84 مصاحبه با مدیران اجرایی ارشد شرکت های حسابرسی خبره 71 مصاحبه با نمایندگان اتاق های بازرگانی دو ملّیتی 80 مصاحبه با مدیران اجرایی ملّی وخارجی بانک های تجاری 78 مصاحبه با مؤسسات حقوق بازرگانی .

اسلاید 40: نظرسنجی رشوه دهندگان بین دسامبرسال2001 ومارس2002 درکشورهای زیرانجام گرفت:1.آرژانتین rgentina9. نیجریه Nigeria2. برزیل Brazil 10. فیلی پین Philippines 3. کلمبیا Colombia11. Poland4. لهستان Hungry 12. روسیه Russia5. هند India 13. افریقای جنوبی South Africa 6. اندونزی Indonesia 14. کره جنوبی South Korea7. مکزیک Mexico 15. تایلند Thailand8. موراکو Moraco

اسلاید 41: این کشورها بیش از 60% سرمایه گذاری مستقیم درکشورهای درحال رشد جهان را به خود اختصاص می دهند . متأسفانه، ممکن نشد که این نظرسنجی درکشور چین که بزرگترین اقتصاد بازار درحال رشد را دارد، به دلیل دشواری های یافتن طرف قرارداد انجام این نظرسنجی دراین کشور صورت گیرد .

اسلاید 42: 3. رتبه بندی به دست آمده از” پرداخت رشوه دربخش های بازرگانی “ براساس شاخص رشوه دهندگان چگونه صورت گرفته ؟درشاخص رشوه دهندگان سال 2002، درپرسش پرسیده شد:احتمال این که مقامات ارشددولتی دربخش های تجاری که به دنبال می آید دراین کشورتقاضای رشوه نموده یا قبول رشوه نمایند چه میزان است ؟ مثلاً برای پیشنهاد خریدهای دولتی، مقررّات یا مجوّزها ؟ درمیان بخش های بازرگانی یادشده، دوبخشی که بیشترین رشوه احتمالاً درآن ها پرداخت می شود، کدام است؟

اسلاید 43: این پرسش دوم درشاخص رشوه دهندگان سال2002 آورده شد تا ملاحظه شود که آیا تفاوتی بین اندازه وفراوانی پرداخت رشوه دربین بخش ها وجود دارد یا نه . نتیجه این شد که بخش های مربوط به قراردادهای کارها و ساخت وسازهای دولتی به عنوان شایع ترین بخش ها هم براساس فراوانی وهم اندازه پرداخت رشوه تشخیص داده شد. بخش های سلاح ودفاعی به عنوان رتبه دوم بخش های آماده دریافت رشوه درپاسخ های پاسخ دهندگان به هردو سؤال معین شد .

اسلاید 44: 4. چرا سازمان شفافیت بین الملل بررشوه دهندگان دراقتصادهای بازار درحال رشد تأکید کرده است ؟نظرسنجی شاخص رشوه دهندگان صرفاً درکشورهای با اقتصاد بازار درحال رشد اختصاص داده شد چرا که کار سازمان تا حدود زیادی برفساد بین المللی مؤثر بر کشورهای درحال رش وکشورهای درحال انتقال تأکید ورزیده است. به علاوه، با توجه به میزان زیاد رشوه دراین کشورها، شاخص رشوه دهندگان با استفاده ازمصاحبه با تصمیم گیرندگان ارشد حاضر/ساکن دراین کشورها که آگاهی نسبت به فساد درآن ها بالاست ونه درمراکز بین المللی این شرکت ها انجام شد .

اسلاید 45: 5. اهمیت معاهده OECD برمبارزه با رشوه درمعاملات تجاری بین المللی مقامات دولتی خارجی چه قدر است ؟ ( معاهده ضد رشوه )معاهده ضدرشوه OECD درفوریه سال 1999 عملیاتی شد، وحدود ماه می سال 2002 توسط 34 کشوراز35 کشور امضاء کننده تشکیل می دهند. این کشورها بیش ازسه چهارم تجارت جهانی را تشکیل می دهند. این معاهده رشوه مقامات دولتی خارجی را .... . شاخص رشوه دهندگان مستقیماً به رشوه توسط شرکت های بین المللی خارج می پردازد، که اغلب آن ها دفتراصلی شان درکشورهایی است که دولت های آن ها امضاء کننده معاهدهOECD هستند.

اسلاید 46: برای این که این معاهده به اجرا گذاشته شود، موازین رعایت ضدرشوه لازم است که نه تنها در دفاتر اصلی شعبات وشرکاء محلی شرکت به اجرا گذاشته شود. این اقدام هم نیازمند آموزش ” دررشته“ وهم درکشوری که مقرّش درآن قراردارد می باشد. درسال 2002 که سه سال ازالزامی شدن معاهده می گذشته، تنها 7% پاسخ دهندگان با این معاهده آشنایی داشتند، درحالی که 12% اظهارداشتند که چیزی راجع به معاهده می دانند. این همان رقم ترکیبی است که برای نخستین بار که شاخص رشوه دهندگان درسال 1999 اجراشده بوده است.( برای اطلاعات بیشتر درمورد معاهده OECD به سایت آن مراجعه کنید ) .

اسلاید 47: 6. تأمین کنندگان شاخص رشوه دهندگان سازمان شفافیت بین الملل کیستند ؟سازمان شفافیت بین الملل توسط نمایندگی های دولت ها، نهادها وشرکت ها تأمین مالی می شود.(برای اطلاع بیشتردراین زمینه به سایت ذی ربط وگزارش سالیانه سال 2001 مراجعه فرمایید ) .

اسلاید 48: 7. کشورها برای ارتقاء جایگاه خود دررتبه بندی شاخص رشوه دهندگان چه باید بکنند ؟به موازات گذرانیدن قوانینی به منظورغیرقانونی اعلام کردن رشوه، کشورهای اصلی صادرکننده نیازمند آنند تا آن قوانین رابه اجرا گذارند. این امربه معنی تأمین منابع برای تضمین آن است که بازپرسی ها ودادرسی های دادگاه تحقّق یابند. این امر به معنای تبلیغات قوی آموزشی برای تضمین این که بخش شرکت ها ازغیرقانونی بودن رشوه آگاه است، هم درکشور وهم درخارج ازآن، واین که آن ها موازین مراعات ضدفساد رادرتمامی دفاتر خود درسراسر دنیا معرفی کرده وآموزش های متناسب را ارائه نمایند .

اسلاید 49: 8. چرا به جای کشورها، شاخص رشوه دهندگان، شرکت ها را رتبه بندی نمی کند ؟بیش از60000 شرکت چندملّیتی درسراسر جهان مشغول کار هستند که خود 60000 واحد وابسته دارند. سنجش این تعداد شرکت ورتبه بندی آن ها تقریباً غیرممکن است . از طریق پاسخگویی مدیران ارشد اجرایی به پرسش هایی درباره شرکت های یک کشورخاص، به عوض رتبه بندی آن ها برای نام بردن این شرکت ها، این نظرسنجی قادربود که برروندهای مشخص روشن تکیه کند تاموردهای خاص.

اسلاید 50: تجزيه و تحليل اطلاعات و گردآوري داده‌هامقايسه 5 كشور پايين جدول

اسلاید 51: تجزيه و تحليل اطلاعاتچاد

اسلاید 52: تجزيه و تحليل اطلاعاتمیانمار

اسلاید 53: تجزيه و تحليل اطلاعاتهیتی

اسلاید 54: تجزيه و تحليل اطلاعاتنیجریه

اسلاید 55: تجزيه و تحليل اطلاعاتبنگلادش

اسلاید 56: تجزيه و تحليل اطلاعات و گردآوري داده‌هامقايسه كشورهاي غير دوست

اسلاید 57: تجزيه و تحليل اطلاعاتاسرائیل

اسلاید 58: تجزيه و تحليل اطلاعاتآمریکا

اسلاید 59: تجزيه و تحليل اطلاعاتانگلیس

اسلاید 60: تجزيه و تحليل اطلاعات

اسلاید 61: تجزيه و تحليل اطلاعات و گردآوري داده‌ها

اسلاید 62: تجزيه و تحليل اطلاعاتترکیه

اسلاید 63: تجزيه و تحليل اطلاعاتپاکستان

اسلاید 64: تجزيه و تحليل اطلاعاتآذربایجان

اسلاید 65: تجزيه و تحليل اطلاعاتکویت

اسلاید 66: تجزيه و تحليل اطلاعاتعربستان

اسلاید 67: تجزيه و تحليل اطلاعاتارمنستان

اسلاید 68: تجزيه و تحليل اطلاعاتعراق

اسلاید 69: تجزيه و تحليل اطلاعاتترکمنستان- افغانستان

اسلاید 70: تجزيه و تحليل اطلاعات

اسلاید 71: تجزيه و تحليل اطلاعاتسنگاپور

اسلاید 72: تجزيه و تحليل اطلاعاتدانمارک

اسلاید 73: تجزيه و تحليل اطلاعاتنیوزلند

اسلاید 74: تجزيه و تحليل اطلاعاتفنلاند

اسلاید 75: تجزيه و تحليل اطلاعاتایسلند

اسلاید 76: با تشکّر از حسن توجّه عزیزان...

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید