صفحه 1:
صفحه 2:
مقام معظم رهبری: فضای مجازی به اندازه انقلاب سب" اميت دازة
> EG انداز ه انقلاب 4
A A
صفحه 3:
سواد : شناخت پیام های رسانه ای
رسانه : هر نوع ابزاری که در انتقال پیام کمک کند
سواد رسانه : ثوانایی درک انتقادی پیام های رسانه ای
صفحه 4:
تعريف: سبواترسائه اي
مجموعه از مهارتهایی که شامل:
2۱ توانابی دسترسی به پیام
۳- تجزیه و تحلیل پیام
۳- ایجاد پیام
صفحه 5:
۱- مهارتهای تحلیل پیام رسانه ای
و حتی تحلیل و استفاده از
ایزارهای رسانه ای را می آموزیم
اد یسانه در موضوع خولستربساکت
هستهبه عبإرتىسواد رسانه از خولستن
eyes
سوال : چرا باید بخواهیم
رسانه وا درازندگی مدیریت:
صفحه 6:
سواد رساه ای به ما کمک می کنه تمام محتواهایی که
يم مى بينيم را تحليل كنيم كه كدام ييام را دریافت کنیم
كدام را نه؟
سواد رسانهبه ما کمک می کند فضای مجازی را طوری SPAS
شده و ایمن استفاده کنیم که آسیب که نبینیم
هیچ. بسیاری از استعداد هامون هم شکوفا بشه
بسیاری از مهارت ها در اون تقویت بشه
قانون : چه کسی ؟ چه پیامی
صفحه 7:
صفحه 8:
تحلیل هرم سواد رسانه
صفحه 9:
نتايج تحقیقات در مورد سهم حواس در یادگیری انسان
نشان داده كه تقريبا حدود
۵درصد (سه چهارم) یادگیری از طريق دي
۳ درصد از طریق شنیدن
۶ درصد از طریق لمس PS
۳ درصد از طریق بوییدن
۲درصد از طریق چشیدن صورت می پذیرد.
یک پیام نمودار اینست که یادگیری ازطریق دیدن
بویژه اگر فرد طی آن فعالیت نیز داشته باشد سهم عمده
ای در یادگیری خواهدداشت.
لین امر بویژه در کودکان کم سن و سالتر پررنگ تر
تمودار سهم حواس در یادگیری اتسان
صفحه 10:
هرم اهميت رسانه ها تتم
اول بازى هاى رايانه اى و بعد انيميشن ها تأ:
قالب رسانه اى روى ذهن بجه ها هستند
صفحه 11:
یسه سواد رسانه ای با رستوران
در رستوران شما حق داريد همة منو را نگاه كنيد ولی سواد خوراکی
شما به شما اجازه نمیدهد از همه غذا ها بخورید
در فضای رسانه ای هم می گویند شما حق دارید همه برنامه های
رسانه ای را ببینید ولی سوادرسانه میگوید باید برای دریافت خوراک
روحی هم برنامه ریزی داشت
صفحه 12:
اصل Jol : رسانه ها عرضه کننده وقایع گزینشی و طراحی شده اند
رسانه ها : طراحی میکنند- تدوین میکندد- قاب بندی حتی J
صداگذاری می کنند
اگر شما نتوانيد زبان رسانه را يشتناسيذ آن قاب را باور می کنید
صفحه 13:
صفحه 14:
a
مرحله اول: درک سواد رسانه ای: هر کسی بفهمد کی بخونه؟کی نخونه؟ چی بشنود؟چی نشنود؟
مرحله دوم : انسان به درجه ای از درک برسد که ناگفته هاء نانوشته ها و ناخوانده ها را بفهمد و تشخیص دهد
مرحله سوم: انسان
دهد سازندگان این تفکر رسانه ای و پشت این رسانه چه کسانی
مثال ١ : ترخ رشد توم در أتكلستان با +؟ درصد لفزايش با بالاترين سطح خود هر 7٠ سال كذشته رسيده اس
اصل خبر (خبر يتهان» تورم انكلستان از ۵ به ۶ درصد رسيده اسست
صفحه 15:
= صنایع پشت پرده در یک فیلم
صفحه 16:
زخانه ای هست ولی در اصل نظام زن سالاری و کار نکردن زن را در خانه ترویج می کند
صفحه 17:
اصل دوم: واقعیت ها محصول تصویرگری رسائه ها هستند
به نظر شما آیا سیاستمداران منفی همه شون فاسدن؟
به نظر شما همه سیاستمداران مثبت جنتل من . جدی و مصمم هستند
تا حالا شده از خودتون بپرسید چرا
اینقدر کليشه در رسانه ها تکرار می شود
صفحه 18:
قهرمان در زندگی ما (متولدین دهه ی شصت به قبل ) یعنی چه؟
آرلوند. جت لى؛ جكى جان؛ رستم: سهراب
قهرمان در زندگی بچه های ما(متولدین دهه ی هشتا
يحم آسپایدز من: نبوپرین»
صفحه 19:
سانه ها هستند)
صفحه 20:
نکته مهم
اگر ما ارتباطمون را با واقعیت ها قطع
کنیم رسانه ها به راحتی می توانند
برای ما واقعیت سازی کنند
صفحه 21:
فصل سوم : مخاطبان از یک پیام ادراک متفاوتی دارند
اگر یک پیام را بهمناطق کویری, کوهستانی. جنگلی و یا ساحلی بدهید مطمتناً برداشت خبری متفاوتی
خواهند داشت و این جای تعجب ندارد چون زیستگاه و فرهنگ متفاوتی دارند
مخاطب از مفاهیم رسانه ها ادراک متفاوتی دارد.
ييام های رسانه ای نیستند. اعتفادات, نظام های ارزشی, نیازها و شبکه های ارتباطی افراد همگی
بر نحوه ادراک آن ها از یپام های رسانه ها تأثیر م ی گذارد. به عبارت دیگر ما پیام رسانه ها را از
صافی اعتفادات و باورهای ما ن گذر می دهیم و درک م ی کنیم. جالب اینکه گروه های قومی مختلف
وقتی در معرض یک پیام واحد قرار می گیرند معمولا درک متفاوتی از مضمون و محتوای پیام ها
دارند
صفحه 22:
20000
اصل جهارم : روى موج تجارت
ما انسان ها زنده ایم..متولد می شویم. بزرگ می شویم. نفس می کشیم. ازدواج می کنیم و بعد پیر می شویم و تمام این مسیر زندگی ما
مملو از نیازهایی است كه بايد تأمين كنيم تابتوانيم به زندكيمون ادامه بديم.-
و رسانه ها دقيقا روى اين نياز ما سوار مى شوند و از آنها استفاده مى کنند
ما بايد به اين نتيجه برسيم كه رسانه ها اهداف تجارى دارند و
توليد پيام در رسانه ها مطمتناً بایک هدف تجاری تهیه می شود
صفحه 23:
انواع تبلیغات در رسانه ها:
اتبليغات مثبت : رفع نياز واقعى - كمك به رفع مشكل مردم و كمك به اقتصاد كشور
نيم كه أصلا به اون نيآزى تداريم . سس ایجاد نیاز کاذب ...
اتبليغات منفى : بيامى مى = تحميل هزينه
اما آنها آن بيام را با دفعات زياد. سرعت بيان. فن بیان زيبابى ظاهرى و بعضأ غلو شده به خورد ما مى دهند و مجبوريم آنها را ب
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
۱
اصل پنجم: رسانه بی طرف نداریم
صفحه 27:
تا حالا به نحوه نمایش ایران در رسانه های بیگاه دقت کردید؟
آيا تابحال به نحوه نمایش کشورهای دیگه در رسانه های ایران دقت کردید؟
لي
صفحه 28:
Pea
این باید برای من و شمای مخاطب سوال باشد؟؟؟؟؟؟
رسانه:ها تلاش می کنند جائب داری خود را پنهان کنند
اعتماد خودشون به اون رسانه را از دست:می دن
این طبیعی ست چون اگر جانب دار باشند مردم
صفحه 29:
i:
توليد +
خبار بر سه پایه |
پایه استوار است
اخبار سف
i 2
اخبارى كه كاملا
صفحه 30:
. چرا؟؟؟؟؟۲؟؟؟
اميت گهضاطب لیر اضل سواه رساهه مسلط باه
چون رسانه بی طرف نداریم
رسانه ها در چینش محتوا. نوع تدوین, نوع زاویه ای که برای فیلمبرداری انتخاب می کنند به گونه ای عمل مى AES
که بتوانند جانبداری خودشون را از محتوا حفظ کنند
نکته : خبرگزاری ها برای اينکه جایگاه مناسبی بین مخاطب خود پیدا کنند باید وزن متعادلی بین خبرهای صحیح و
غلط ایجاد کنند تا اعتماد مخاطب از بین نرود
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
خبر خاکستری سفید
صفحه 34:
تخیر خاکستری سياه
صفحه 35:
نکته بایانی اصل پنجم:
ما رسانه بی طرف نداریم ولی مهم است
تشخیص دهیم آن رسانه از چی و با چه نیتی
دارد طرفداری میکند
صفحه 36:
اصول سواد رسانه
اصل ششم: بيام هاى رسانه أى نتايج سياسى,اجتماعى: فرهنكى و اقتصادى دارند
ool اصل نشان دهنده رابطه بین تصویر و تأثیر حاصل از آن یا محتوا و نتایچ مربوط به آن است. برای شناخت
و بررسی آثار و نتایج رسانه ها بایدراه ها و شیوه هایی را که برای نمایش. انعکاسی و بازآفرینی وافعیات در
رسانه ها به کار می رود را كشف و بررسى كرد. بايد دید چه چیزی و چه کسی با چه کیفیت و میزانی به
تصویر
کشیده می شود. چه گروه ها و افرادی بیشتر در رسانه ها نمایش داده می شوند و علت مطرح شدن بیشتر
چه کسی (یا چه چیزی) به وسیله چه کسانی. چگونه. چرا و با چه اهدافی به
صفحه 37:
گزلرش هواشناسی :بزرسی نتایج نیاسیاجتماعی؛ فرهنگی و اقتصادی
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
اصل هفتم : رنگ آمیزی ( وجه زیبا شناختی پیام های رسانه ای)
بحث زیبلیی و زیبا شناسی و تناسب موضوع ین بحث است یعنی
هر زیبایی را نباید ببینیم...یعنی باید بررسی کنیم ببینیم اون
زیبایی با محیطی که قراره استفاده بشه چقدر با هم تناسب دارند
صفحه 42:
۱2
مثال: انتقال پیام با استفاده از افراد خاص با طرحی خاص
Gomenst
صفحه 43:
1
رسانه بدون مخاطب هيج معانى ندا
ميخواهد آن ييام را زیبا درست کند.
برای اینکه رسانه مخاطب داشته باشد تهیه کننده
ترفند تهیه کننده :
۱- از میان برنامه های پرمخاطب استفاده کند
اسااز يازيكره خوائتذه ياءسلبرنتى: با.ظرز خاصى :إز ليان ,وبتك استفافم_كثذ.
صفحه 44:
بررسی رنگ در اخبار بی بی سی . سی آن آن» اخبار اینترناشینال و اخبار ایران (۲۰:۳۰)
صفحه 45:
غلبه خبرنگاران فارسی زیان یر
صفحه 46:
روانشناسی رنگ آبی و قرمز در خبر
رنگ آبی
نوعی رامش درونی به فرد مىدهد و به أو كمك م ىكند تا ب
پسیار مناسب اسث.
pha bl ogy alle cal أبى
آبی رو
رن قرمز
این رنگ دارای کشش و قدرت زبادی است و مثبت و تهبیچ کننده است. از ین رو استفاده از آن باید بر اساس اصول خاصی استفاده شود. رنگ قرمز
فشارخون را با میب و باعث مى شود كه كشش عضلانى بدن افزايش يابد ودر واقع أثار قرمز معادل با فعاليت اعصاب سمبانيك است. فعاليت عمومى
أنسان و حيوان را زياد مىكند.
ابن رتك خاصيت هشدار دهنده و اعلام خطر خارد و استفاده أن فر تاموهاى قرمز رئف خطر و جراغهاى قرمز راهتمابى و رلنتدكى و.همكى تشائى از
توجه دادن و اگه کردن افراد دراره مر خاصی |
شترين تأثبر رنك قرمز در ردهای کته مدت امتحانات و مسابقات ورزشى است كه باعث تحريك روان فرد م شود
رون كرا باشد و براى أرامش يافتن و كشادهروبى هر مقابل ديكوان
ميرين ساكث و اميدوار كننده اصولاً رنك آبى يك رنگ مقدس در فرهنگ دين اسلام اث
یداور اسمان و زنگ ضلح و آرامش بوده و نشانهفرد صادق, درستکار و وفادر و نشاندهنده قدرت بالای تجسم و شهود لستد
صفحه 47:
در این درس با محور قرار دادن اطلاعاتی از افراد پشت پرده رسانه ها و صاحبان و سرمایه داران اصلی رسانه
های بزرگ, به دنبال آن هستیم تا مخاطبان را نسبت به ماهیت فرستندگان پیام و اهداف و انگیزه هایشان از
تولیدات رسانة ای حساس کنیم.
چقدر با استودیوهای بزرگ فیلم سازی هالیوود آشنا هستید؟
صفحه 48:
1
به عنوان مثال همه بازيكر نقش اول فیلم هری پاتر را می شناسند ولیاطلاعات چندانی از نویسنده ان
مجموعه کتب. تهیه کننده مجموعه فیلم و کمپانی سرمایه گذار روی مجموعه آثار هری پاتر ندارند.
همچنین جای این سوال باقیست که چند نفر از مخاطبان شبکه هایی همچون .606,600
.و8 .6000 و ساير شبكه هاى تلويزيونى خارجی مدیران و سیاستگذاران لین رسانه ها را می
شناسند؟ یا ما نام چند نفر از مدیران شبکه های تلویزیونی خودمان را می دانیم؟
صفحه 49:
به عنوان مثال در امریکا ٩۰ درصد از همه رسانه ها توسط ۶ شرکت بزرگ اداره می شوند. این ۶ شرکت
عبارتند Dewsrorp. Dircey. Oro. Dive Darcer :j) .حسمن 0) و 200009 به عنوان تموثه
برئد رسانه اى معروف امر يكاب Dive s COD. WOO به شرکت ces Die Dara
ابه نظر شماء بك فرد آمربكابى قاجه ميزان مى تواند بك اثتخاب واقعى بين رسانه هاى مختلف انجام دهدة.
درصد
همه رساتة هاى آمريكا
ع
اء شركت
بزرگ رس ای
Salen
صفحه 50:
در واقع مخاطب این فضای رسانه ای فکر می کند با هزاران انتخاب مختلف و
متنوع مواجه است و این خودش هست که از بین این موارد آزادانه به انتخاب
می پردازد.درصورتیکه تعداد محدودی سیاستگذاربا ایجاد تعدد برند.
انتخابهای افراد را از نقطه شروع شکل می دهند و شما صرفا از میان انتخاب
این صاحبان رسانه مجبور به انتخاب هستید.به این می گوپند:«توهم ان تخاب»
و دروغی به نام «جریان آزاد اطلاعات»
صفحه 51:
i
©
۲ نما
امپراطوری هالیوود بشت پرده هری پاتر a ا id
صفحه 52:
یکی از مهمترین نکات مغفول مانده در مواجهه مخاطبان با رسانه. عدم توجه به فرستنده پیام و اهداف آن است. برای این
مهم یکی از امور راهگشا توجه به مفهوم «ظرفیت رسانه» است. در واقع اگر بدانیم ظرفیت هر قالب رسائه ای با سایر قالبها
متفاوت است و نمی شود هر حرفی را در هر رسانه ای بیان کرد. می فهمیم که اولین گام برای ا
رسانه ای است. به بیان دیگو:
نمی شود سریعترین اخبار را در یک فیلم سینمایی منتشر کرد.
بازیهای رایانه ای جای تحلیل خبر نیست.
نمی شود مقاله ای ۱۰۰۰۰ کلمه ای را در تلگرام دست به دست چرخاند.
روزنامه جای فیلم دیدن نیست.
خبرگزاری جای قصه پردازی و شخصیت پردازی نیست.
صفحه 53:
ظرفیت رسانه ای یعنی:
نمی شود سریعترین اخبار را در یک فیلم سینمایی منتشر کرد.
نمی شود مقاله ای ۱۰۰۰۰ کلمه ای را در تلگرام دست به دست چرخاند.
صفحه 54:
به کمک سوژه خبري «اسیدپاشی در اصفهان» در سال ۰۱۳۹۳ و بررسی بزتاب این رو
اد تاسف بار در قالبهای مختلف
رسانه ای. مفاهیم ظرفیت رسانه ای. متن رسانه ای. فرستنده پیام و اهداف آن را مورد بررسی قرار داده ایم.
7 تفاوت هر یک از این
9 متون رسانه ای در پوشش
خبر اسیدپاشی اصفهان چه بود؟
صفحه 55:
اسیدپاشی در رسانه خارجی
اسیدپاشی در رسانه داخلی
چشم در برابر چشم
صفحه 56:
دروازه بانی خبر
سؤال اصلى اين فصل عبارت است از:
-جه كسى اين بيام را توليد كرده است؟
-جرا اين بيام استفاده شده است؟
صفحه 57:
حواس پرتی روزنامه ای
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
we ery geen reer cer oe os
صفحه 61:
ee a ee
آتشنشان ها در خطر ابتلا به بيمارى سرطان هستند.
هکتار از جنگل شادی شهرستان خانم طعمه حریق شد ۵
یا حمله هوایی یمنی ها به تأسیسات نقتی سعودی ها ۵۰ درصد از صادرات نقت عربستان متوقف شد
یزد به عنوان دومین استان گلخانه ای کشور معرفی شد
قیمت دلار از مرز ۱۵۰۰۰ تومان گذشت
حقوق کارمندان دولت ۲۰ درصد افزایش یافت
وزیر آمور خارجه رژیم صهیونیستی در توئیتر خود نوشت : جوجه را آخر پاییز میشمارند
فلسطینیان در نوار غزه راهپیمایی کردند
خرید تضمینی گندم در یزد امسال به نصف کاهش پیدا کرد ۳
> ام ام ال اج ۳
صفحه 62:
فرض کنید شما سردبیر یک بخش خبری تلویزیونی هستید. بخش خبری شما تنها ۵ دقیقه است.
+ عنوان و نحوه ارائه آنها را در جدولی مشابه
٠١ | خبرمهم امروزءة مورد را انتخاب كنيد و مدت
جدول زیر پر کنید.
ع
۱
¥
1۳
۴
a
صفحه 63:
1
چرا برخی خبرها را حذف کردهاند؟ چرا برخی را کوتاه پرداختهاند؟ و چرا برخی دیگر را
مشروح و طولانی پرداختهاند؟ چرا ترتیب اولویت پخش را به خبری خاص دادهاند؟
در این قسمت باید درک کنند که هر فرد بنابر ارزشها و دیدگاه های خود دست به
انتخاب و چینش متفاوتی از اخبار زده است.
صفحه 64:
HIB
2
صفحه 65:
صفحه 66:
۳
صفحه 67:
درواه نان خبر افرادی هستند که در یک رسانه وظیفه انتخاب, تنظیم و چینش اغبار را رعهده دارند.
دروازهبنان خبر خبرها را اولویت دهی میکنند. برخی اخبار را برجسته کرده و برخی دیگر را سانسور میکنند.
برخی از خبرها را بهگونهای پوشش میدهند که به یک کليشه تبدیل شود و در ذهن مخاطب هر خبر مرتبط به صورت آن کليشه دیده
شود.
برخی از خبرها را به کمک فنون اقناع به نحوی پوشش میدهند که علتی خاص یا نتیجه ای خاص برای آن پدیده و
ترسیم شود.
به خبرها در اولویت مورد
برچسته سازی: پرداختن به یک خبر با حجمی باا ب نحوی که آن خبر در میان سایر اخبار خودنمایی بیشتری کند.
سانسور: عدم پرداختن به خبرهایی خاص
کلیشهسازی: پرداختن به خبرها در یک فرآیند تکرار شونده و تبدیل کردن یک خبر به یک رویه کلی برای یک رویداد یا شخصیت
اقناع: پرداخت و پرورش یک خبر به کمک فنون اقناع برای نسبت دادن علت یا نتیجهای خاص به یک خبر
فنون اقناع: گواهی دادن ستار ه هاء نخبگان و مردم عادی, تداعی سعانی. طنز. تگرار افداد زیبا. تطمیع یا رشوه
صفحه 68:
=
صفحه 69:
فنون افاع در تامیکارردهای سا مورد استفد ررمیگبرند. ارکدهایی از جملهخبر سرگرمی. آموزش, اراد سبح عمومی
فنون اقناع در كاركرد تبلبفات بيش از سابر كاركردهاى رسانه مورد رجوع و مورد توجه است.
كواهى دادن ستاره هاء نخبكان و مردم عادى: اين فن باى فرد سومى را يه مبان ميكشدتا كيرندة
استفاده از زيبايى: افراك زيب براى جذب و جلب توجه شم اگوی خوبی هستند.
طنز: بسباری از پیلم های رسانه ای از این شیوه استفاده می کنند تا توجه ما را بیشتر به خود جلب کننده و زاين راه موجب شوند تاپام آن ها با احساسی
خوب و مفرح در ذهن ما همراه شود
yeh رسانه با استفاده از فن ترس تلاش می کند تا شما راز مفهومى نهى كند وب با برنگیختن حساسیت شماء شما را به سمت بذيرش مفهومى هدايت
كتد و يابا ايجاد حس تهديد سرعت شما را در كرايش يافتن به سمث مفهومى بالا ببرد.
قداعی: در این روش سمی میشود تا ببوندى بين يك فكر. نظر nt Spa يا هر جبز ديكر با أرزوها امبال. غرايز و احساسات مطلوبانسانی ماد
زيبايىامتيت. حريم خصوصى,موفقيت, سلامت. تفريح , شادى و... در ذهن مخاطب هدف خود ابجاد شود.
تطميع: شبوه لى لست براى ترغيب كسى تا به شما براى رسيدن به هدقتان كمك كند. حراج, تخقيف قرعه كشى. هديه ریان یکی بخرچندتا بير
اغموه هابى از فن تطميع هستند
أغراق: در فن اغراق» فرستنده يبام كوشه اى از واقعيت ببام خود را مى كبرد و أن را ا جاى ممكن بزركثر و بحرائى تر از أجه هست به مخاطب معرفى مى
كند. به حدى که مخاطب در مقابل عظمتى بوشالى قرار مى كبرد و ترغيب به بذيرفتن ابن بيام مى شود
اث. اما كاريسث
ام آن چه را هدف تویسندهبوده است:راحتتربذیرد
صفحه 70:
همة ما جهان را از
«پنجره رسانه هاء
مس بینیم
صفحه 71:
والسلام