پزشکی و سلامت بیماری‌ها

سوانح و حوادث در کودکان

savaneh_dar_koodakan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سوانح و حوادث در کودکان”

سوانح و حوادث در کودکان

اسلاید 1: سوانح وحوادث درکودکان

اسلاید 2: سوانح وآسيب ها پديده هايي هستندكه در پيدايش آنها عوامل متعددي دخالت دارندومهم ترين عوامل تهديد كننده سلامتي وعلل مرگ وميرافرادمحسوب ميشوندآسيب پذيرترين گروه سنی كودكان هستند.

اسلاید 3: خواست همه پدرومادرهااين است كه فرزندان آنها هميشه از سلامت وشادابي كامل برخوردار باشند ولي به دلیل نداشتن اطلاعات وتجربه لازم ،در حفظ سلامتي كودكان (كه برعهده والدين است) اختلال ایجادمينمايند.

اسلاید 4: نكته مهم اين است كه والدين نبايد از كودكان انتظار زيادي در حفظ سلامتي خودداشته باشند نباید توقع داشت که کودک تجربه کافی دربرخورد با انواع مخاطرات راداشته باشد.آسیبهای کودکان به طور معمول بر اثر کوتاهی در انجام وظیفه وبی تجربگی والدین اتفاق میافتدولی عواقب آن یعنی تحمل درد ورنج وناراحتی ناشی از صدمات وجراحات متوجه کودکان بوده واسترسهای روحی متوجه والدین واطرافیان میشود.

اسلاید 5: از آنجا که دوره تکرار نشدنی کودکی دوران شکل گیری شخصیت و بنیان رشد جسمی و روانی افراد است لذا تامین سلامت این دوران اهمیت بسزایی دارد عدم آگاهی والدین،ندادن آموزشهای در حد فهم کودکان به آنها،رهاکردن کودکان به حال خود،

اسلاید 6: از میان بر نداشتن عوامل خطر آفرین از محیط زندگی،عدم استفاده از وسایل ایمنی و... سلامتی کودکان راتهدید میکند.برطبق تحقیقات انجام شده مهمترین روش پیشگیری از آسیبها وسوانح در مرحله اول کسب اطلاعات در خصوص علل آسیبها ودر مرحله بعدی چگونگی پیشگیری از آنهاست که آموزش مهمترین روش جهت کاهش آسیب ها است.

اسلاید 7: هر ساله میلیونها کودک دردنیا در اثر عواملی قابل پیشگیری جان خود را از دست می دهند. سالانه 78 میلیون نفر دچار حادثه ای می شوند که نیاز به خدمات درمانی دارد. سوانح پنجمین علت مرگ در دنیا و عمده ترین علت مرگ و بستری در بیمارستان ها هستند. حوادث ممكن است ناتوانی مادام العمر در افراد ایجاد کنند. حوادث 7درصد از مرگهای جهان را شامل می شوند و سنين 5 تا 14 سال بیشترین میزان مرگ و میر ناشي از سوانح غیر عمدی را داشته اند.سوانح وحوادث بیشترین علت مرگ ومیردرکودکان است.

اسلاید 8: در 15 سال گذشته بيماري‌هاي تنفسي و عفوني، نخستين علت مرگ كودكان كشور به شمار مي‌رفت، که اين علل با افزايش برنامه‌هاي بهداشتي، استقرار برنامه مانا(مراقبت‌هاي ادغام يافته ناخوشي‌هاي كودكان) و نيز استقرار پزشك خانواده و تيم سلامت كاهش چشمگيري داشته است.

اسلاید 9: بعد از حوادث ترافيكي، غرق شدگي، انسداد مجاري تنفسي با مواد جامد و آسپيراسيون غذا، سوختگي با مواد داغ و شعله، مسموميت اتفاقي با مواد و دارو، سقوط از ارتفاع وعوارض ناخواسته داروها از علل ديگر مرگ و مير کودکان بر اثر سوانح وحوادث است. عدم توجه به كودك قرارداده شده در وسليه نقليه، استاندارد نبودن كمربند ايمني خودرو براي كودكان و قرار دادن كودكان خردسال در صندلي جلو از عوامل زمينه‌ساز حوادث ترافيكي كودكان كشورمحسوب مي‌شود.

اسلاید 10: کودکان ذاتاً کنجکاو هستند. در محيط خانه هم احتمال خطراتي نظير شوک الکتريکي، سيم هاي برق، تيغ، درهاي شيشه اي، پنجره هاي باز، حمام، وان و استخر وجود دارد. همانطور که کودک بزرگتر مي شود نوع مراقبت ها نيز فرق مي کند. به عنوان مثال در مورد يک کودک نوپا بايد مواظب پله ها و لبه هاي تيز بود ولي در کودکان بزرگتر بايد در مورد دوچرخه و خيابان نگران بود و اقدامات حفاظتي را به مورد اجرا گذاشت.

اسلاید 11: مسمومیتنگهداري داروها در منزل بايد دور از دسترس کودکان نگهداري شوند، سعي کنيد آنها را در مکاني نظير جعبه قفل دار نگهداري کنيد،داروهاي تجويز شده را بعد از بهبودي در منزل نگه نداريد، نگهداري داروهايي که تاريخ مصرف آنها گذشته کار اشتباهي است

اسلاید 12: به خاطر داشته باشيد داروهاي دور ريختني خود را در جايي بريزيد که در دسترس کودکان نباشند مواد شیمیایی رادور از دسترس کودک قرار دهیدمواد سمی رادرظروف مخصوص ریخته ودور ازدسترس کودک قرار دهید

اسلاید 13: سوختگی در زمان بغل کردن کودک مایعات داغ وچای ننوشیدوسیگار نکشیدظروف خوراک پزی ومایعات داغ رادوراز دسترس کودکان قرار دهید.قبل از حمام کردن دمای آب را با پشت دستتان امتحان کنیداشیا سنگین باظرفهای حاوی مایعات داغ راروی میز نگذاریدکودک را درمعرض مایعات داغ ووسایل سوزاننده (ازقبیل سماور،بخاری،اجاق،کرسی،منقل،تنور،اتو و...)قرارندهید.در پریزهای برق محافظ پلاستیکی قرار دهید

اسلاید 14: سقوطهرگز کودکتان را وقتي محافظ گهواره يا تختخواب باز يا پايين است تنها نگذاريد.هرگز کودک خود را در جاهاي بلند مانند ميز ،تخت خواب بدون محافظ، نيمکت و صندلي تنها رها نکنيد.ساک حامل شير خوار را از زير بگيريد.در هيچ سن و سالي كودك را روي رورورك نگذاريد. محافظ در ابتدا و انتها راه پله‌ها قرار دهيد. كودك خود را در جاهاي بلند و بدون محافظ تنها رها نكنيد

اسلاید 15: بالا وپایین رفتن از پله ها رابه کودک بیاموزیدقوانین ایمنی دوچرخه سواری را به کودک آموزش دهیدروی پنجره ها محافظ وقفل قرار دهید

اسلاید 16: غرق شدگی وخفگیکودک را به پشت ویا پهلو بخوابانیم (هرگز کودک را به شکم نخوابانیم)تشک کودک خیلی نرم نباشد.همچنین در پتو ولحاف کودک از حلقه ،بند ویا دگمه استفاده نشده باشد.(حلقه،دگمه ویا هر چیز دیگری که احتمال جدا شدن آن وجود دارد ممکن است توسط کودک خورده وایجاد خفگی نماید وهمچنین بندها ممکن است دور گردن کودک پیچیده شود واو را خفه کند.)

اسلاید 17: اسباب بازیهایی را که در بالای تخت ویا گهواره کودک نصب می کنیم قابل جدا شدن نباشد و همچنین حلقه ویا بند بلند نداشته باشد هرگز کودک را در تشت ویا وان آب تنها نگذاریم وهمیشه بایک دست از او حفاظت کنیم.

اسلاید 18: تسبیح ،گردنبند مروارید ویا هر شئ زینتی یا غیر زینتی که اجزاء آن جدا شدنی است در دسترس کودک قرار نگیرد.لباسهای کودک دارای حلقه ، دگمه ، بند و...نباشد(در صورت وجود دگمه ، باید محکم دوخته شوند ).شیرخوار را قنداق نکنیم وشکم اورا محکم نبندیم.هیچگاه کودک را در خانه ویا با برادر وخواهر کوچک ،یا حیوان خانگی تنها نگذاریم.

اسلاید 19: حوادث ترافیکیکودک را در صندلی مخصوص ودر عقب اتومبیل قرار دهیم هیچگاه کودک را در صندلی جلو ماشین قرار ندهیمدر صورتیکه صندلی مخصوص کودک در اتومبیل وجود ندارد بهتر است مادر با مراقبت زیاد،کودک را در آغوش بگیرد ودر صندلی عقب بنشیند .برای بردن کودک از محلی به محل دیگر از موتورسیکلت استفاده نکنیم.

اسلاید 20: آموزشهای لازم برای حفظ سلامت بیشتر کودکان از سوانح و حوادثاز خرید و تهیه اسباب بازی های خطرناک ( عروسک های رنگی که به سادگی رنگ آنها به وسیله جویدن و یا خراش ناخن ها کنده می شود و اسباب بازی هایی از نوع آهنی و دارای لبه تیز و برنده ) خود داری نمایید و در صورت خراب شدن یا احیاناً نقص در اسباب بازی ( مانند کنده شدن گوشه ای از آن و یا بریدن لبه های تیز ) آنها را از دسترس کودک خود دور نمایید .

اسلاید 21: به هیچ عنوان کودکان زیر 5 سال را نبایستی سوار تاب و صندلی های معلق در زمین و هوا – که معمولاً به سقف اتاق وصل می گردند نمود و در صورت استفاده از ننو و یا صندلی بایستی فاصله آنها از سطح زمین کمتر از نیم متر باشد . کودکان را بایستی از دستیابی به گیاهان و گلدان حفاظت کرد تعدادی از گیاهان زینتی در صورت خورده شدن ایجاد مسمومیت شدید و خطرناک می کنند ( مانند دیفن باخیا ) همچنین کود خاک گلدان نیز منبع آلودگی شدید میکروبی و انگلی است )

اسلاید 22: وسایل برقی چون آسیاب ، چرخ گوشت ، آبمیوه گیری ، سشوار ، رادیو ، تلویزیون ، سماور برقی بایستی در محل مناسب و با اتکای کافی قرار داده شود تا از سقوط آنها جلوگیری گردد معمولاً کودکان سیم های این وسایل را کشیده که در صورت نامناسب بودن محل استقرار خطر سقوط آنها بر روی کودکان وجود دارد .

اسلاید 23: · کودکان در آشپزخانه در معرض شدید ترین خطرات می باشند در یخچال بایستی محکم و تا حد امکان قفل باشد هنگام استفاده از وسایل برقی آشپزخانه ( چون چرخ گوشت و آبمیوه گیری ) کودک رااز محل دور نگه دارید در صورتی که به عللی چون زنگ تلفن یا در منزل مجبوربه ترک آشپز خانه شدید آن را خاموش و از پریز برق خارج نمایند . · اجاق گاز بایستی بر روی پایه محکم ، محل مطمئن و دور از دسترس کودک قرار گیرد هنگام ترک آشپزخانه و احتمال حضور کودک در آنجا سیلندر گاز بسته شود .

اسلاید 24: موفق وپیروز باشید

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید