علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

سیره نبوی اقتباس از استاد شهید مطهری

Sire_nabavi_ekhtebas_az_ostad_shahid_motahari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سیره نبوی اقتباس از استاد شهید مطهری”

سیره نبوی اقتباس از استاد شهید مطهری

اسلاید 1: سیره نبوی اختباس از استاد شهید مطهریاستاد:دکتر مجتبوی سهیلا عباسیان مقدمبهار 1390

اسلاید 2: مقدمه:یکی از نعمتهای خداوند بر ما مسلمین و یکی از افتخارات ما مسلمانان نسبت به پیروان ادیان دیگر این است که قسمت بسیار زیادی از سخنان پیامبر اکرم که شکی نیست در اینکه سخن ایشان است و متواتر و مسلم است امروز در دست ما است در صورتیکه هیچیک از ادیان دیگر نمیتوانند چنین اداعائی بکنند .

اسلاید 3: امتیاز دوم پیامبر:یکی از دلائل متمایز بودن دین اسلام از ادیان دیگر این است که تاریخ پیامبر اسلام تاریخ بسیار روشن ومستندی است . ما مسلمانان اگر میگوئیم از تاریخ هجرت پیامبر اکرم (ص ) هزار چند سال گذشته است کلامی است قطعی ؛ سخنان ورفتار پیامبر اکرم برای ما راهنما و سند است و ما باید از آن بهره بگیریم عمده

اسلاید 4: کلمات بزرگان این است که نکات بسیار دقیقی را که در آن گنجانده شده است که افراد بتوانند درک کنند ، و خصوصا که پیغمبر اکرم در باره سخنان خودشان فرمودند و عملا نشان داده اند که اعطیت جوامع الکلم خدا به من کلمات جامع داده است خدا به من قدرتی داده است من با یک سخن کوچک میتوانم دنیائی از مظلب را بیان کنم .

اسلاید 5: در حدیث معروفی که در کتب معتبر شیعه هست و از احادیثی که سنی و شیعه روایت کرده اند آمده است که پیامبر اکرم فرمودند نظر الله و عبدا سمع مقالتی فوعاها فبلغها من لم یسمعها خداوند خرم سازد چهره آن بنده ای را که سخن من رابشنود و ضبط کند و برساند به کسانی که آنها از من نشنیده اند بعد این جمله را اضافه فرمود فرب حامل فقه الی من هو افقه منه و رب حامل فقه الی غیر فقیه در این جمله خیلی نکته است زیرا اشاره به آینده است چه بسا افرادی که جمله ای که عمق داشته باشد حمل میکنند ولی خودشان عمیق نیستند

اسلاید 6: فرق بین فقه و فهم :فرق بین فقه و فهم این است که فهم مظلق فهمیدن است اما فقه فهم عمیق را میکویند وقتی که فقه به کلام اطلاق میشود یعنی سخنی که عمق زیاد دارد پیامبر در اخلاق سخن گفته اند اما در قرن اول و دوم هرگز به اندازه قرن سوم نمی توانستند به عمق مطلب پیغمبر برسند و در قرن سوم به اندازه قرن جهارم و قرن جهارم به اندازه قرن پنجم و این حقیقت را تاریخ علوم اسلامی نشان میدهد .

اسلاید 7: رفتار پیامبر اکرم : قرآن میفرماید که وجود پیامبر اکرم اسوه ایست برای شما یعنی وجود پیامبر اکرم یک مرکز کانونی است که ما از آن کانون بایستی وظایفمان را استخراج کنیم و صرف نقل تاریخ که مهم نیست بلکه تفسیر و توجیه عمل پیامبر مهم است.

اسلاید 8: واژه سیره :سیره در زبان عربی از ماده سیر است سیر یعنی حرکت و راه رفتن که قویترین سیره ها را ابن اسحاق نوشته است پس از آن ابن هشام تمامی نوشته های ابن اسحاق را بصورت کتاب در آورده است سیر یعنی رفتار سیره یعنی نوع رفتار ؛ و آنچه که مهم میباشد شناختن رفتار پیامبر است علمائی که سیره نوشته اند در حقیقت رفتار پیامبر را نوشته اند

اسلاید 9: شعر وشاعر :روش یک عالم استدلال و قیاس میباشدو در همه مسائل از منطق ارسطوئی پیروی میکند و هر چه که به او بدهند میخواهد با منطق ارسطوئی بدست بیاورد سیره شناسی یعنی سبک شناسی

اسلاید 10: و این یک کلیتی دارد سلاطین عالم بطور کلی یک سبک و سیره و یک روش مخصوص بخود دارند . فلاسفه یک سبک مخصوص بخود دارند و پیامبران هم بطور کلی یک سبک مخصوص بخود دارند .

اسلاید 11: رهبریهای اجتماعی و سیاسی:سیاست یعنی اداره امور و شخص سائس یعنی مدیر و درباره ائمه علیهم السلام گفته شده است

اسلاید 12: حکمت بر دو قسم میباشد :در خکمت فلسفه این حرف گفته شده است که حکمت بر دوقسم است نظری و عملی الهیات –ریاضیات –حساب – هندسه –هیئت – موسیقی –طبیعیات –فیزیک –حیوان شناسی و گیاه شناسی را جکمت نظری میگوینداخلاقیات – سیاست و تدبیر منزل را حکمت عملی گویند.

اسلاید 13: معیار بر دوقسم است:1- معیارهای نظری که همان منطقهای معمولی است2- معیارهای عملی – سیره و روش میباشد

اسلاید 14: یک انسان در همه شرایط زمانی و مکانی و در تمام عمر بایستی یک منطق داشته باشد که آن منظق برای او اصل باشد و اصالت داشته باشد و از آن تجاوز نکند در مکتب مارکسیسم اصلا بشرنمیتواند یک منطق ثابت داشته باشد او در زندکی تابع شرایط زمانی و مکانی است مخصوصا در موضعگیری های طبقاتی

اسلاید 15: منطق نظری :در منطق نظری ما برهان داریم و شعر ، برهان نظیر آن دلائلی است که در ریاضیات برای اثبات یک مطلب اقامه میکنند و مبادی عقلی نظری بگونه ایست که بشر بایستی تابع آنها باشد . (ایلام مکتبی است دارای منطق نظری )یکی از عمده ترین نکاتی که لازم است در سیره پیامبر اکرم مورد بحث پیامبر اکرم مورد بحث قرار گیرد این است که ایلام مکتبی است دارای منطق عملی .

اسلاید 16: امیر المومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه در تعریف زهد میفرماید زهد در دوجمله از قرآن بیان شده است زهد این خشکه مقدس بازیها نیست بلکه زهد به روح انسان مربوط است ؛ اصول اولیه اخلاق و معیارهای اولیه انسانیت به هیج وجه نسبی نیست ولی معیارهای ثانوی نسبی است و در اسلا هم مابا این مسئله مواجه هستیم .

اسلاید 17: اصل تجاوز:اصل تجاوز یعنی از حق یک قدم جلو رفتن حتی با دشمن .

اسلاید 18: اصل استرحام و اصول انظلام :استرحام یعنی گردن را کج کنند و شروع کنند به التماس کردن و زاری کردن و ناله زدن .

اسلاید 19: انظلام یعنی : تن به ظلم دادن .

اسلاید 20: اصل سادگی و بی آلایشی در زندگی :یکی دیگر از اصولی که باز نسبی میباشد سادگی در زندگی است که برای پیغمبر اکرم یک اصل بود.

اسلاید 21: اصل سادگی و بی آلایشی در زندگی :یکی دیگر از اصولی که باز نسبی میباشد سادگی در زندگی است که برای پیغمبر اکرم یک اصل بود.

اسلاید 22: نو استنباط کردن جایز است :اجتهاد استنباط حکم مجتهدی ممکن است مطلبی را از نو استنباط کند که قبلا یا خود او و یا دیگران استنباط میکرده اند واژه بهت در دو مورد بکار برده میشود یکی در مورد محکوم کردن و متحیر ساختن که در قرآن هم آمده است و معنای دوم تهمت و بهتان است که در قرآن هم آمده است سبحانک هذا بهتان عظیم یعنی دروغ بزرگ

اسلاید 23: دعوت به حق :دعوت به حق و مسئله تبلیغ طبیعتش بگونه ایست که راه باطل و پوچ را نمی پذیرد اسلام به هیچ وجه اجازه نمیدهد که ما برای تبلیغ دین حتی به روایت ضعیف متوسل شویم تا چه رسد به چیزهائی که میدانیم دروغ قطعی است .

اسلاید 24: دعوت و تبلیغ کار آسانی نیست و شرائطی دارد :اولین شرطی که در امر دعوت و پیام رسانی از قرآن می آموزیم مسئله شرح صدر و ظرفیت وسیع است . گاهی ابلاغ به حس است که کار آسانی است گاهی کفایت نمیکند که به چشم و گوش و روئیت مردم برساند بلکه گذشته از حس ابلاغ عقل و فکر هم بر آنها واجب است

اسلاید 25: یعنی بایستی آنچنان مطلب را بیان کنند که تا عقل نفوذ بکند آنچه که به چشم و گوش انسان میرسد کافی نیست که عقل هم بپذیرد آن ابزاری که این پیام را به عقل میرساند صوت و شکل کتابت نیستند بلکه چیز دیگری است بنام برهان و استدلال .

اسلاید 26: نذیر:نذیر بمعنای ترساننده نیست مخوف بمعنای ترساننده است نذیر معنای احض از مخوف دارد نذیر یعنی اعلام خطر کننده .

اسلاید 27: راه دعوت به خدا:قرآن مجید راه دعوت به خدا و بزرگترین حقایق عالم و زنده کردن عقل های افراد بشر را بیان میکند فلاسفه نهایت کاری که میکنند این است که سخنی فکری را در عقل مردم نفوذ میدهند اما پیام الهی ؛ گذشته از آنکه بایستی در عقل ها نفوذ کند در دلها هم باید نفوذ کند و در عمق روح بشر بایستی وارد شود و تمام احساسات بشر

اسلاید 28: را باید در اختیار بگیرد و این کار کار پیامبران است در قرآن راجع به ابلاغ و دعوت واژه نصح زیاد آمده است نصح یعنی خیر خواهی ؛ خیر خواهی به معنای خلوص چون نصح در لغت عرب ؛ در مقابل غش است وقتی که در یک چنس و کالائی از غیر خودش مخلوط بکنند میگویند غش در آن شده است نصح در مقابل غش است یعنی بایستی خلوص داشته باشد .

اسلاید 29: از صفات انبیا ؛ پرهیز از تکلف است یعنی به خود بستن و خود را به مشقت انداختن یک وقت است که انسان چیزی را که خودش اعتقاد ندارد میخواهد اعتقاد به آن جیز را در دل مردم وارد کند این خیلی مشکل است .

اسلاید 30: بشارت و پیامبران :یکی از صفات رسولان و پیامبران مقام تبشیر است ؛ تبشیر قاعد است و انذار سائق است قاعد یعتی جلودار و سائق یعنی آن کسی که از پشت سر حرکت میدهد و سوق میدهد و گاه هر دو عامل در

اسلاید 31: یک زمان جمع میشود و این هر دو برای بشر ضرورت دارد و تبشیر فقط کافی نیست تبشیر شرط لازم است لاکن شرط کافی نیست همچنین انذار شرط لازم است و لاکن شرط کافی نیست .

اسلاید 32: تنفیر:غیر از تبشیر و انذار یک عمل دیگری داریم که نامش تنفیر است ؛ تنفیر یعنی فرار دادن گاهی انسان میخواهد انذار بکند اشتباها انذار را با تنفیر اشتباه میکند انذار آن وقت انذار است که عمل سائق را انجام بدهد یعنی واقعا از پشت سر ؛ این شخص را بسوی جلو براند ولی عمل

اسلاید 33: تنفیر یعنی کاری بکند که شخص فرار بکند در روح انسان هم گاهی بعضی از دعوتها نه تنها سوق دادن نیست بلکه تنفیر و نفرت ایجاد کردن و فراری دادن است و این یک اصل روانی است

اسلاید 34: فرق بین خشیت و خوف :خشیت معنای خاصی دارد که با خوف فرق میکند خوف نگران عاقبت و آینده بودن و تدبیر برای عاقبت و آینده کردن است ؛ اما خشیت حالتی است که ترس بر انسان مسلط میشود بطوری که چرات خود را از دست میدهد و شهامت برمعصیت ندارد

اسلاید 35: قرآن میفرماید مبلغان وداعیان الی الله هم اینچنین هستند که در مقابل پروردگار جرات برمعصیت ندارند و یک ذره تجری بر خدا در وجودشان نیست و در برابر غیر خدا کمال شجاعت و شهامت را دارند و هیچ ترسی از هیچکس غیر از خداوند ندارند.

اسلاید 36: تفکر و تذکر:در قرآن دو مطلب نزدیک به یکدیگر ذکر شده است یکی تفکر و دیگری تذکر.

اسلاید 37: تفکر:یعنی کشف کردن چیزی را که انسان نمی داند اندیشیدن برای بدست آوردن آنچه که نمداند .

اسلاید 38: تذکر:یعنی یاد آوری مسائلی که در فطرت انسان وجود دارد و انسان از آنها غافل است .

اسلاید 39: ایمان ؛ اجبار بردار نیست و آنچه که پیامبران میخواهند ایمان است نه اسلام ظاهری و اجبار به ایمان ؛ اعتقاد و گرایش و علاقه است و اعتقاد را با زور نمیتوان ایچاد کرد بلکه راه ایجاد و ایمان در قلوب مردم حکمت و موعظه حسنه است .

اسلاید 40: علل پیشرفت اسلام :1- یکی از علل و عوامل پیشرفت اسلام ؛ روش و خلق خوی پیامبر بوده است .2- قرآن که معجزه پیامبر بوده و زیبائی و عمق و شورانگیزی و جاذبه قرآن ؛ عامل پیشرفت اسلام شده است .

اسلاید 41: 3- شخصیت و نوع رهبری رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم .4-تاریخ زندگانی پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم

اسلاید 42: با تشکر

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید