seire_arae_tarbiati_dar_gharb

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
13628 بازدید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

  1. امين

    عالی بود

نظر خود را بنویسید

سیر آراء تربیتی در غرب

اسلاید 1: سیر آراء در تربیتی غربرشته علوم تربیتی (3 واحد)کارشناسی ارشد

اسلاید 2: سیر آراء تربیتی در غربانتشارات:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه هاتألیف: دکتر علیمحمد کاردانتهیه کننده: دکتر منوچهر وکیلیان

اسلاید 3: هدف کلی درس آشنایی خواننده با آرای تربیتی غرب، از یونان و روم تا سده بیستم

اسلاید 4: فصل اول آراء تربیتی در یونان و روم باستان

اسلاید 5: تعریف آراء تربیتی منظور از آراء تربیتی، اندیشه ها یا منظومه هایی از افکار و عقاید است که فلسفه آموزش و پرورش دوره یا جامعه معینی را تشکیل می دهد.

اسلاید 6: تعریف غرب منظور از غرب در اینجا، تمدن یا فرهنگ منظقه مشتمل بر اروپای غربی، آمریکای شمالی و کانادا است.

اسلاید 7: نهاد های آموزشی و آراء تربیتی نهاد های آموزشی بیشتر به ساختار های مادی و هنجاری جامعه مربوطند درحالی که آرای تربیتی با تاریخ آرا و افکار و به ویژه تاریخ فلسفه در ارتباط است.

اسلاید 8: تاریخ فرهنگ یونان تاریخ فرهنگ یونان به سه دوره تقسیم می شود:1- دوره اساطیری2- سده های میانه 3- دروه کلاسیک

اسلاید 9: دوره های آموزش و پرورش در یونان باستان1- از قدیمی ترین دوره تا عصر پریکلس (قرن 5 ق.م)2- عصر طلایی فرهنگ یا عصر رونق فلسفه (قرون 5 و 4 ق.م)3- عصر انحطاط فرهنگ و فلسفه (از نیمه دوم قرن 4 تا ق.م تا تصرف یونان توسط امپراطوری روم)

اسلاید 10: نوع حکومت در شهر های آتن و اسپارت1- به صورت سلطنتی2- به صورت آریستوکراسی (حکومت اقلیتی شایسته)3- به صورت جمهوری

اسلاید 11: طبقه بندی حکومت ها از نظر ارسطو1- حکومت جباران 2- حکومت اقلیت زورمند یا ثروتمند (الیگارشی یا پلوتوکراسی)3- حکومت عامه (دموکراسی)

اسلاید 12: مراحل تربیت کودکان اسپارت1- تا هفت سالگی در خانواده و2- پس از آن به دست دولت

اسلاید 13: آراء تربیتی تا عصر پریکلس تربیت به وسیله ریش سفیدان و جادوگران و در فرایند زیر انجام می شد:1- مراسم عضویت رسمی در قبیله2- درجریان مراسم دینی3- به صورت عملی

اسلاید 14: عصر حماسی شامل سده های دهم تا نهم ق.م است. مهم ترین جلوه گاه فرهنگ این دوره دو اثر حماسی ایلیاد و اودیسه از هومر شاعر افسانه ای یونان است.

اسلاید 15: صفات تربیتی پسران اشراف1- منش عالی2- دلیری3- وفاداری4- پایداری5- بزرگداشت خاندان و سنت های آن و

اسلاید 16: ادامه صفات تربیتی پسران اشراف6- اطاعت از خدایان7- وفاداری به پادشاه8- بی پروایی در دفاع از خانه و کاشانه و میهن خود

اسلاید 17: اصول ارزش های مطلوب در عصر پریکلس1- کسب دانش برای شناخت خود و داشتن اراده2- کسب مهارت برای عملی ساختن افکار خود 3- در جستجوی اخلاق نیکو و تقوا بودن

اسلاید 18: تعلیم و تربیت در عصر پریکلس از طریق اجرای مناسک و مراسم و نوعی ریاضت، با پوشیدن خرقه ای شبیه به خرقه جادوگران

اسلاید 19: ویژگی های فلاسفه قبل از سقراط1- اکثراً از شهر های آسیای صغیر به یونان آمده بودند2- وارثان غیب گویان، ساحران و مرتاضانی بودند که در باره الهیات و چگونگی تکوین عالم، دانش های راز گونه ای در اختیار داشتند.

اسلاید 20: ریشه های فلسفه آموزش و پرورش در عصر پریکلس1- فرقه های سری شرق2- فلسفه کاهنان مصری3- ساحران جوامع ابتدایی

اسلاید 21: هدف تربیت در عصر پریکلس هدف تربیت افرادی بود که به پیروی از تمدن های شرقی آنان را دبیر می نامیدند.

اسلاید 22: فعالیت های دبیران دبیران همه، کارمندان دولت یعنی حسابداران، ناظران کارگاه ها، افسران، متصدیان ثبت و بایگنی اسناد و ادره کنندگان معابد بودند.

اسلاید 23: آراء تربیتی در سده های 5 و 4 ق.م این دوره مقارن با دگرگونی در ساخت اجتماعی یونان بود و به دلیل نیاز های اجتماعی، نقش ها و مشاغل جدید و اهداف و شیوه های طبقه آزاد جامعه را سبب شد.

اسلاید 24: سوفسطاییان و آموزش و پرورش نظریه های متضاد فلاسفه در باره چگونگی به وجود آمدن اشیا، مردم را دچار شک و نسبی شدن علم نموده بود. بنابراین، عده ای تلاش می کردند تا آنان را در شیوه پیشنهادی خود مجاب سازند.

اسلاید 25: سوفوس یا سوفیست برای رفع شک و تردید مردم، فن سخنوری و مناظره ومجادله، اهمیت خاصی یافت و عده ای به نام سوفیست، مدعی بودند که می توانند فن پیروزی در زندگی اجتماعی را بیاموزند.

اسلاید 26: سوفسطاییان نخستین کسانی بودند که معلمی را پیشه کردند و معلمان دوره گرد، حق التدریس در فلسفه نسبی گرا و عمل گرا بودند. آنان خود را متخصص در تعلیم هنر زندگی و برنامه ریزی برای آن می شمردند.

اسلاید 27: منظور سقراط از علم منظور سقراط از علم، انسان شناسی یا خود شناسی است و هر کس، به شرط رجوع به درون خود یعنی اندیشیدن قادر است که به حقیقت نور روشن کننده جهان پی ببرد.

اسلاید 28: وجود آدمی از نظر سقراط به نظر سقراط وجود آدمی مرکب از جسم و روح است و چون روح (عقل) منشاء الهی دارد، پس همانند خدا فناناپذیر است.

اسلاید 29: جنبه های فلسفی سقراط فلسفه سقراط دارای سه جنبه بود:1- سعی در کشف مفهوم کلی2- کاربرد مفهوم کلی در اخلاق3- اعتقاد به این که شعور درهمه افراد انسانی وجود دارد.

اسلاید 30: هدف تربیت از نظر سقراط سقراط هدف تربیت را فهمیدن، فهماندن حقایق و تربیت اخلاقی و سیاسی جوانان می دانست.

اسلاید 31: سقراط و تربیت جوانان سقراط بر خلاف سوفسطاییان که جوانان را به نسبی گرایی، فرصت طلبی و دست یافتن به ثروت و قدرت به هر قیمتی دعوت می کردند، به تحصیل حکمت و داشتن شخصیت مستقل فرا می خواند.

اسلاید 32: روش سقراط سقراط در مواجهه با مخاطبان خود که بیشتر جوانان آتن بودند از «روش مامایی» استفاده می کرد. وی اعتقاد داشت که دانش در درون مخاطب وجود دارد و به همین دلیل به جای تحمیل افکار خود به مخاطبش، سعی داشت همانند ماما آن را از درون او بیرون بکشد.

اسلاید 33: معلم از نظر سقراط سقراط معلم را وجدان عصر خویش می دانست و وظیفه اساسی او را بیدار کردن روح شاگرد و آگاه ساختن او بر می شمرد.

اسلاید 34: دیدگاه تربیتی سقراط سقراط عقل کل را علت سامان دهنده همه امور عالم به بهترین وجه می دانست و اهمیت زیادی به خود شناسی می داد.

اسلاید 35: دانش و اخلاق از نظر سقراط سقراط دانش را علم به کلیات، و علم و اخلاق را از یکدیگر جدایی ناپذیر می دانست.

اسلاید 36: آراء تربیتی افلاطون آراء تربیتی افلاطون در کتاب های جمهوری، قوانین و رساله های گرگیاس، پروتاگوراس، منون، فیدون و مهمانی قابل شناسایی است.

اسلاید 37: نظر افلاطون در باره انسان افلاطون آدمی را دارای دو وجود جسمانی و روحانی دانسته است.اما، به نظر او آنچه آدمی را از جانداران دیگر متمایزمی سازد، روح اوست.

اسلاید 38: روح آدمی از نظر افلاطون به عقیده افلاطون روح آدمی شامل سه قوه به شرح زیر است:1- قوه شهویه2- قوه غضبیه3- قوه عاقله

اسلاید 39: وظیفه قوه شهویه از نظر افلاطون کار قوه شهویه، جذب لذات و جلب اشیا برای رفع نیاز های جسمانی است.

اسلاید 40: وظیفه قوه غضبیه از نظر افلاطون کار قوه غضبیه، دفع آلام و دفاع جسم در برابر خطر ها است.

اسلاید 41: وظیفه قوه عاقله از نظر افلاطون کار قوه عاقله که عالی ترین قوه در آدمی است حل مسایل و هماهنگ ساختن و هدایت دو قوه دیگر است و این را به مدد تعقل یا تفکر انجام می دهد.

اسلاید 42: ارسطو و نفس ارسطو نفس را جزیی از کارکرد ها یا وظایف اعضای بدن می داند. به این معنی که نفس را صورت بدن و علت و اصل آن بر می شمارد.

اسلاید 43: اخلاق از نظر ارسطو ارسطو به سرنوشت لاهوتی اعتقاد ندارد و منظور او از سعادت فردی، سعادت در این جهان است. وی فضایل اخلاقی را از زندگانی اجتماعی جدا نمی داند.

اسلاید 44: آرای تربیتی ارسطو1- آموزش و پرورش از وظایف زمامداران جامعه است.2- هدف باید تربیت منش شاگرد و نه سودمندی درس باشد.3- کار وسیله و آسایش هدف است.

اسلاید 45: مراحل تربیت از نظر ارسطو1- زمان ولادت تا 7 سالگی (تربیت به عهده خانواده)2- از 7 سالگی تا سن رشد (14 سالگی) (تربیت طبق برنامه ای جامع)3- از 14 تا 21 سالگی (آموختن معانی بیان، ادبیات، ریاضیات و جغرافیا)

اسلاید 46: آرای تربیتی در روم باستاندر دو دوره:1- آموزش و پرورش عملی منطبق بر تقاضاهای زندگانی روستایی2- متأثر از فرهنگ یونانی

اسلاید 47: آرای تربیتی کویین تی لین زندگانی ارزشمند توأم با عمل است هدف، تربیت سخنران یا سیاستمداران سخنور است مدرسه بر مربی خصوصی ترجیح دارد عدم پیشرفت کودک ناشی از معلم است تنبیه شیوه ای نامناسب است.

اسلاید 48: آرای تربیتی پلوتارک تربیت باید به عهده افراد با فضیلت باشد زندگی افراد با فضیلت باید سرمشق باشد نباید کودکان را محدود کرد و جوانان را آزاد گذاشت، بلکه باید از جوانان بیشتر مراقبت کرد.

اسلاید 49: مقایسه کنید آرای تربیتی فلاسفه یونانی و رومی را مقایسه کنید.

اسلاید 50: مقایسه کنید وظایف قوای مختلف از نظر افلاطون را مقایسه کنید.

اسلاید 51: فصل دومآرای تربیتی در دین یهود،صدر مسیحیت و سده های میانه

اسلاید 52: آرای تربیتی در دین یهوداهداف آموزش و پرورش:1- شناخت خدای یگانه و تقویت ایمان به او و آموزش احکام او2- ایجادهمبستگی و علقه خانوادگی و قومی3- پرورش اخلاقی و به کمال رساندن نفس انسانی برای رستگاری در جهان دیگر

اسلاید 53: آموزش و پرورش در دین یهود1- بی توجهی به پرورش حواس2- روش آموزشی کتابی بر اساس حافظه3- اعتقاد به تنبیه و تأدیب

اسلاید 54: تفاوت تربیت یهودی و مسیحی در تربیت یهودی بر خلاف تربیت یونانی (مسیحی)، حیات درونی و معنوی بیش از حیات جسمانی مورد توجه است و فرد بیشتر به درون، باطن، خدا و امت و کم تر به عالم محسوسات گرایش دارد.

اسلاید 55: آرای تربیتی در صدر مسیحیت1- آموزش و پرورش مسیحی ابتدا در تعلیم و تربیت اصول عقاید دینی، خلاصه می شد. 2- زاهدان مسیحی در خانقاه هایی که دور از شهر ها بنا شده بود به ترک دنیا، دعا و ریاضت می پرداختند.

اسلاید 56: آرای تربیتی در سده های میانه دوره ای است که در آن سعی می شده که فلسفه و علوم، تابع دین و خدمتگزار آن باشد. علوم وسیله ای برای درست فهمیدن حقایق دینی بوده است.

اسلاید 57: ادامه آرای تربیتی در سده های میانه باور کلیسا این بوده است که هنر، ادبیات و علوم، مردم را از رستگاری دور می کنند. هدف کلیسا پروراندن کسانی بوده که بتوانند وعظ و تبلیغ کنند.

اسلاید 58: سیر آموزش و پرورش در سده های میانه دوره اول که از سده پنجم تا اواخر سده هشتم ادامه می یابد. دوره دوم که با سلطنت شارل بزرگ آغاز می شود و در حدود سده دوازدهم پایان می یابد. دوره سوم که از سده دوازدهم تا آغاز رنسانس (سده پانزدهم) ادامه دارد.

اسلاید 59: آموزش و پرورش در دوره اول سده های میانه کار های علمی و نوشته های مربوط به آن عمدتاً دینی یا دارای هدف دینی بود. تعلیم و تربیت در کلیسا و توسط کشیشان انجام می شد. مواد آموزشی خواندن، نوشتن و حساب کردن در سطح ابتدایی بود.

اسلاید 60: آموزش و پرورش در سده های دوم میانه1- بسیج نظام کلیسایی به پشتیبانی شارلمانی2- آموزش کودکان درباری در آموزشگاه کاخ

اسلاید 61: ادامه آموزش و پرورش در سده های دوم میانه3- محتوا، زبان و ادبیات برای درک بهتر کتاب دینی و4- سده های 9 تا 12، سده های آموزش دستور زبان بود.

اسلاید 62: آرای زمان شارلمانی1- عدم جدایی دین و دولت و لزوم نیازمندی دولت متمرکز به تفکر و آگاهی توسط کلیسا و کشیشان و

اسلاید 63: ادامه آرای زمان شارلمانی 2- هدف اصلی تربیت پرورش کسانی بود که معانی کتاب مقدس را به درستی درک کنند و

اسلاید 64: ادامه آرای زمان شارلمانی 3- وجود جنبه دینی-دولتی در مدارس از این به بعد و گنجانده شدن بیشتر مواد غیر دینی

اسلاید 65: آموزش و پرورش در دوره سوم سده های میانه1- روی آوردن روشنفکران غربی به شرق و بهره برداری از آثار اسلامی2- افزایش تعداد مدارس عمومی و

اسلاید 66: ادامه آموزش و پرورش در دوره سوم سده های میانه3- پیدایش جنبش پانته ایسم (همه جا خدایی)4- توسل به منطق و استدلال برای مقابله با بدعت گذاران5- جدال بر سر مفاهیم و پیدایش مذاهب فلسفی

اسلاید 67: اصول و روش های آموزش و پرورش در سده های میانه روش های تربیتی، متأثر از طبقات مختلف اجتماعی یعنی سه طبقه اشراف، روحانی و مردم عادی بوده است. .

اسلاید 68: تربیت اقشار مختلف در سده های میانهالف- شهسواران (شوالیه ها)ب- روحانیانج- تربیت مردم عادی (آموزش حرفه ای)

اسلاید 69: تربیت شهسوارن در سده های میانه1- پایبندی به دین، دفاع از آن و فداکاری برای آن2- کسب آمادگی برای کار های سخت3- آموختن آداب معاشرت و ادب اجتماعی در ارتباط با بزرگان و زنان4-آموزش شهسواران مبتدی از زبردست

اسلاید 70: تربیت روحانیان در سده های میانه 1- انتخاب دانشجویان مدارس دینی از بین مردم طبقات مختلف2- تربیت در دیر ها3- حفظ آثار علمی، ادبی و فرهنگی در دیر

اسلاید 71: تربیت مردم عادی (آموزش حرفه ای)1- تربیت، ابتدا در خانواده و سپس در کنار دست پدر و محل کار او2- بعد از پدید آمدن شهر ها و تشکیل اصناف، تربیت شغلی در صنف پدر صورت می گرفت.

اسلاید 72: ادامه تربیت مردم عادی (آموزش حرفه ای)3- بعداً مدارس فنی و حرفه ای به وجود آمد.4- با تأسیس مدارس فنی، تعداد معلمان غیر دینی افزایش یافت و زمینه تأسیس مدارس غیر دینی فراهم آمد.

اسلاید 73: تأسیس دانشگاه در سده های میانه در اواخر سده دوازدهم، در شهر های بزرگ اروپا، نهاد های جدیدی به نام اونیورسیتاس (Universitas) به وجود آمد.

اسلاید 74: معنای اونیورسیتاس اونیورسیتاس به معنای جامعه یا اتحادیه صنفی استادان و دانشجویان است. این جامعه برای دفاع از شأن اجتماعی، فرهنگی و حقوق معلم و دانشجو به وجود آمده است.

اسلاید 75: ویژگی های دانشگاه های سده میانه1- استقلال در برابر اسقف های محلی که از سوی پاپ تضمین شده بود2- برخورداری از امتیازات زیادی که پاپ ها و پادشاهان به آن ها داده بودند

اسلاید 76: برنامه های عمومی دانشگاه ها در سده های میانه1- کتاب ارغنون2- کتاب اخلاق و سیاست ارسطو3- کتاب های بقراط و جالینوس و رازی (الحاوی) و ابن سینا (قانون) در دانشکده های پزشکی و

اسلاید 77: ادامه برنامه های عمومی دانشگاه ها در سده های میانه4- آموزش قوانین رومی و کلیسایی در دانشکده های حقوق5- کتاب عقاید پیر لومبارد و مجموعه الهیات آکویینی در دانشکده الهیات، علاوه بر تورات و انجیل6- زبان، لاتینی بود و کسانی اجازه ورود به دانشگاه داشتند که آن را خوب می دانستند.

اسلاید 78: مدارج تحصیلی1- پس از دوره متوسطه مدرک باکالورئا (Baccalaurea) در یافت می شد.2- دوره لیسانس3- دوره فوق لیسانس (Master)4- دوره دکتری

اسلاید 79: روش آموزش در دانشکده ها روش آموزش در تمامی دانشکده ها یکسان و عبارت از روش اهل مدرسه (اسکولاستیک) بود، که سابقه آن به تعلیمات مدرسه کاخ در عصر شارلمانی می رسید. روش عبارت بود از قرائت متون، بحث و جدل.

اسلاید 80: ادامه آرای تربیتی آگوستینوس از آنجا که آگوستینوس همواره به گناه ازلی بشر و فطری بودن آن می اندیشید، نسبت به انسان بدبین بود و بر این عقیده بود که مربی باید خیلی زود از شرارت های انسان جلوگیری کند.

اسلاید 81: هدف تربیت از نظر آگوستینوس هدف تربیت بار آوردن فرد مسیحی واقعی است. به پیروی از دیانت مسیح (ع) برای صفای باطن اهمیت زیادی قایل است و نیل به آن را از طریق تفکر و دعا ممکن می داند.

اسلاید 82: آگوستینوس و تنبیه بدبینی آگوستینوس بر تربیت در دوره وی سایه افکنده و سخت گیری و انضباط شدید و زجر و شکنجه در مدارس را به وجود آورده بود.

اسلاید 83: آراء تربیتی آکویینی به نظر آکویینی هدف غایی تربیت، سیر به سوی کمال شایسته انسانی است. کمال انسان نیز در معرفت خدا و سعادت پایدار ناشی از خداشناسی و خداپرستی است.

اسلاید 84: استعداد افراد از نظر آکویینی آکویینی به وجود دو نوع استعداد در انسان عقیده دارد که عبارتند از:1- استعداد درونی و2- استعداد بیرونی

اسلاید 85: پرورش استعداد های افراد از نظر آکویینی پرورش استعداد درونی به خود شخص و فعالیت ذهنی او بستگی دارد در حالی که پرورش استعداد بیرونی مستلزم آموزش از سوی معلم است.

اسلاید 86: آموزش خانواده از نظر آکویینی آکویینی خانواده را اساس دولت می شمارد و برای این نهاد در جامعه اهمیت زیادی قایل است. پدر در خانواده از قدرت کامل برخوردار است یا باید باشد.

اسلاید 87: پدر روحانی از نظر آکویینی به عقیده آکویینی، معلم در مدرسه، پدر روحانی است و باید همان اقتدار پدر در خانواده را داشته باشد، به شرط آن که خداشناس بوده و از حقایق الهی آگاه باشد.

اسلاید 88: وظیفه معلم از نظر آکویینی معلم باید شاگردان خود را به تفکر در عظمت الهی و کشف حقایق دین و در زمینه اخلاقی به مهرورزی نسبت به مستمندان و نوع دوستی و خداپرستی سوق دهد.

اسلاید 89: آراء تربیتی در دو هزار ساله سده های میانه1- تسلط بینش مسیحی در کلیه شئون زندگی غربی و از جمله نظام آموزش و پرورش آن2- هدف اصلی تأسیس مدارس، آموزش مبلغان دینی برای دفاع از دین بوده و

اسلاید 90: ادامه آراء تربیتی در دو هزار ساله سده های میانه3- تا قرن هشتم میلادی، دیر ها مراکز اصلی آموزش و پرورش به شمار می روند.

اسلاید 91: مدارس در دو هزار ساله سده های میانهسه نوع مدرسه در سه مرحله پدید آمده است:1- مدارس وابسته به کلیسا های محلی (مدارس ابتدایی)2- مدارس وابسته به کلیسا های شهر (مدارس متوسطه)3- مدرسه کاخ (مدرسه عالی)

اسلاید 92: توضیح دهید1- ویژگی های آموزش و پرورش در سده های میانه را نام برده در باره هر یک توضیح ارئه کنید.2- چرا آموزش بحث و جدل در سده های میانه اهمیت داشته است؟

اسلاید 93: مقایسه کنید دیدگاه آکویینی و آگوستینوس را در باره تربیت با یکدیگر مقایسه کنید.

اسلاید 94: فصل سومآراء تربیتی در عصر تجدد(سده های پانزدهم، شانزدهم و هفدهم)

اسلاید 95: دوره رنسانس دوره رنسانس به دوره ای اطلاق می شود که پایه های آن در سده چهاردهم گذاشته شده و در سده های پانزدهم و شانزدهم به ثمر می نشیند.

اسلاید 96: تحولات دوره رنسانس این دوره با تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و جنبش های فکری همراه است که عالمی نو و آدمی نو را نوید داده و از لحاظ آموزش و پرورش نیز سبب اندیشه های نو شده است.

اسلاید 97: عوامل زمینه سازتحولات رنسانس1- ضعیف شدن نظام فئودال2- ضعیف شدن پشتیبان عقیدتی آن یعنی کلیسااز میان رفتن وحدت اروپای مسیحی4- آغاز تشکیل ملت ها و

اسلاید 98: ادامه عوامل زمینه سازتحولات رنسانس5- ظهور طبقه اجتماعی شهر نشین یعنی «بورژوازی»6- پیشرفت صنعت و تجارت بر اثر فعالیت این طبقه7- اختراع ابزار های جدید مانند قطب نما، دوربین و ماشین چاپ و

اسلاید 99: ادامه عوامل زمینه سازتحولات رنسانس8- وقوع جنگ های صلیبی و نتایج آن شامل: الف- صرف هزینه های گزاف مادی و انسانی در غرب ب- آشنا کردن غربیان با تمدن های برتر از تمدن خود و

اسلاید 100: ادامه عوامل زمینه سازتحولات رنسانس 9- فتح قسطنطنیه به دست ترکان عثمانی که سبب مهاجرت برخی از دانشمندان روم شرقی به روم غربی شد و

اسلاید 101: ادامه عوامل زمینه سازتحولات رنسانس10- کشف قاره آمریکا و اکتشاف های دریایی دیگرو سرازیر شدن ثروت ناشی از تجارت بومیان این سرزمین به اروپا و

اسلاید 102: ادامه عوامل زمینه سازتحولات رنسانس11- فشار و اختناق سیاسی و فرهنگی و رواج فساد در میان روحانیان مسیحی و ممانعت کلیسا از مطالعات و تحقیقات علمی بیرون از کلام مسیحی و

اسلاید 103: ادامه عوامل زمینه سازتحولات رنسانس12- تأسیس دانشگاه ها و گسترش ان ها و رواج روش قیاسی و تعقل در امور به جای پذیرش بی چون و چرای افکار کلیسا

اسلاید 104: آثار اراسم مهم ترین آثار اراسم عبارتند از: 1- روش های آموزشی 2- لزوم آراستن هر چه زودتر کودکان به فضیلت 3- ستایش دیوانگی

اسلاید 105: اهداف تربیتی اراسم1- تربیت گروهی زبده، ادیب و صاحب فضیلت2- تبلیغ پرورش توأم با لذت و جذابیت

اسلاید 106: وطیفه اساسی آموزش و پرورش از نطر اراسم خواندن توأم با فهم و بیان گفتاری و نوشتاری فصیح و دقیق

اسلاید 107: (Vives) آثار مهم ویوس آثار مهم ویوس در زمینه آموزش و پرورش عبارتند از: رساله آموزش و پرورش رساله روح و حیات تمرین های مکالمه زبان لاتینی نهاد زن مسیحی

اسلاید 108: (Vives) روش ویوس ویوس اولین کسی است که رساله کامل و منظمی در باره آموزش و پرورش نوشته است. روش پیشنهادی وی برای مطالعه امور عالم از جمله روان شناسی، روش تجربی است.

اسلاید 109: کتاب نهاد زن مسیحی ویوس (Vives)، در این کتاب از لزوم تربیت زن سخن گفته و برای تربیبت وی روش های عملی پیشنهاد داده است. اما نقش زن را «فقط به سنت های اخلاقی، اشتغال به تقوا و فضیلت» محدود ساخته است.

اسلاید 110: عقاید تربیتی رابله1- آزادی طفل برای تفکر و یادگیری شخصی2- نیکو بودن ذاتی انسان و پرهیز وی از بدی ها3- آموزش علوم از راه عمل

اسلاید 111: عقاید تربیتی رابله4- آماده کردن کودکان و نوجوانان برای زندگی از راه شناخت نهاد ها و فعالیت های اجتماعی و حرفه ها5- وادار ساختن جوانان به مشاهده روش کار صنعتکاران قبل از اشتغال به حرفه

اسلاید 112: آراء تربیتی مونتنی1- هدف تربیت، انسان بار آوردن کودک است2- در درجه اول داشتن جسم سالم در انسان مهم است3- غرض از مطالعه را نه کسب معلومات، که خوب و عمیق و درست داوری کردن می داند و

اسلاید 113: ادامه آراء تربیتی مونتنی4- زبان ملی و زبان های خارجی زنده را باید یاد گرفت.5- وظیفه معلم برانگیختن خلاقیت در کودک و آماده کردن اوبرای عمل است.

اسلاید 114: آراء تربیتی مارتین لوتر1- وظیفه دولت را حفاظت از نسل جوان در برابر وسوسه های شیطانی با استفاده از تعلیم و تربیت می داند2- برای شغل معلمی احترام عمیقی قایل است و معتقد است باید افراد مستعد را برای این کار تربیت کرد.

اسلاید 115: ادامه آراء تربیتی مارتین لوتر3- هدف تربیت را تربیت افراد شایسته یا افراد مؤمن به دین می داند.4- آموزش کودکان را از طریق محسوسات و انجام فعالیت های عملی برای ایجاد آمادگی جهت احراز مشاغل می داند.

اسلاید 116: دیدگاه های تربیتی فرقه یسوعی1- استفاده از بهترین معلمان در تدریس2- کاربرد روش های تازه برای تشویق دانش اموزان با مطالعه3- کاربرد بیشتر تشویق در برابر تنبیه در مدارس4- برگزیدن بهترین دانش آموزان به عنوان مبصر و نظارت او بر دیگران

اسلاید 117: انتقاد از آموزش و پرورش یسوعیان بی توجهی به علوم جدید و توجه زیاد به ادبیات آن هم به صورت ظاهری

اسلاید 118: آرای تربیتی کمنیوس1- فایق آمدن انسان بر گناه ازلی با کمک انجام کارهای شایسته2- اعطای عقل و خرد از جانب خداوند به انسان برای شناخت امور از راه مشاهده و تعقل و استفاده از برکات طبیعت در بهبود زندگانی این جهانی

اسلاید 119: آرای تربیتی لاک1- تشبیه ذهن آدمی به لوح سفید2- اعتقاد به وجود تعقل در آدمی به صورت بالقوه و ظهور آن با تجربه3- هدف تربیت، آماده کردن افراد برای موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی (شهروندی) و

اسلاید 120: ادامه آرای تربیتی لاک4- بیشترین اهمیت به پرورش منش نیرومند و شخصیت، و داشتن بدنی سالم به عنوان شرط تعادل و

اسلاید 121: پرورش چهار صفت را در کودک از نظر لاکالف- فضیلت اخلاقیب- خردمندیج- آداب دانید - دانش آموزی6- روش آموزش را از محسوس به معقول و از ساده به پیچیده پیشنهاد می کند.

اسلاید 122: روش آموزش از نظر لاک روش آموزش را از محسوس به معقول و از ساده به پیچیده پیشنهاد می کند.

اسلاید 123: مقایسه کنید1- آرای تربیتی لاک را با لوتر مقایسه کنید.2- عقاید تربیتی رابله را با مونتنی مقایسه کنید.

اسلاید 124: توضیح دهید پنج مورد از تحولات زمینه ساز دوره رنسانس را نام برده، به اختصار توضیح دهید.

اسلاید 125: فصل چهارمسیر آرای تربیتی در سده هیجدهم

اسلاید 126: قرن روشنایی به دلیل مبارزه بسیاری از اندیشمندان با خرافات و دفاع از علم در برابر جهان بینی کلیسا و هدف بیداری اندیشه در انسان، قرن روشنایی خوانده شده است.

اسلاید 127: انتظارات جامعه فرانسه پیش از انقلاب1- دایر شدن مدرسه به اندازه کافی2- رایگان شدن آموزش و پرورش (به ویژه ابتدایی) و

اسلاید 128: ادامه انتظارات جامعه فرانسه پیش از انقلاب3- فراهم شدن امکانات تحصیل برای افراد بی بضاعت4- به کار گرفتن معلمان شایسته و

اسلاید 129: ادامه انتظارات جامعه فرانسه پیش از انقلاب5- احترام به معلمان و در عین حال نظارت و ارزیابی مستمر از کار آنان6- اجرای امتحان جدی برای انتخاب معلمان شایسته

اسلاید 130: ادامه انتظارات جامعه فرانسه پیش از انقلاب7- آموزش مسؤولیت شهروندی به کودکان

اسلاید 131: آرای تربیتی دیدرو1- مهم ترین وظیفه تربیتی مدرسه، تربیت علمی و مدنی کودکان است.2- آموزش علوم وسیله مهم آزاد ساختن اندیشه است.3- مدرسه باید امور لازم برای زندگی را بیاموزد و

اسلاید 132: ادامه آرای تربیتی دیدرو4- آموزش کار مولد و زبان های زنده یعنی انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی را توصیه می کند.5- دانستن سه زبان یاد شده، برای تربیت افراد آزاد منش اساسی است.

اسلاید 133: آرای تربیتی کندرسه (Condorcet)1- آموزش و پرورش ملت را لازمه حکومت و اداره جامعه می داند. 2- در طرح پیشنهادی خود به مجلس، بر پرورش قوه قضاوت نسل جدید با تأکید نموده است و

اسلاید 134: ادامه آرای تربیتی کندرسه (Condorcet) 3- امید وار است که آموزش و پرورش بتواند نخبگانی به وجود آورد که با روشن بینی و دانش قادر به اداره امور جامعه گردند.

اسلاید 135: آرای تربیتی روسو1- هرگونه اصلاح اجتماعی را مستلزم اصلاح نظام تربیتی و پرورشی «آدمی نو» می داند.2- انقلاب سیاسی را بدون انقلاب اموزشی ممکن نمی داند و

اسلاید 136: ادامه آرای تربیتی روسو3- آدمی از جسم و روح تشکیل شده و روح او که منشاء الهی دارد او را از موجودات دیگر جدا می کند و

اسلاید 137: ادامه آرای تربیتی روسو 4- انسان دارای عقل و وجدان است. با عقل، خدا و طبیعت را می شناسد و با وجدان پی به خیر و شر می برد و

اسلاید 138: ادامه آرای تربیتی روسو5- تربیت درست را تربیت منفی (دور نگاه داشتن فرد از جامعه) می داند.6- تربیت را از جانب سه استاد تربیت می داند: طبیعت، اشیا و آدمیان و

اسلاید 139: ادامه آرای تربیتی روسو7- انسانی را خوب تربیت شده می داند که تربیت وی از جانب طبیعت، اشیا و آدمیان هماهنگ باشد.8- هدف تربیت را شکوفا ساختن هستی آدمی و ویژگی های طبیعی وی می داند.

اسلاید 140: لزوم شناخت عالم کودکی از نظر روسو نکته ای که کاملاً تازگی دارد این است که روسو، عالم کودکی را متفاوت از عالم بزرگسالی می داند. همین امر سبب شده است تا او را پیشرو روان شناسی کودک بدانند.

اسلاید 141: مراحل کودکی از نظر روسو روسو نخستین کسی است که خصایص هر مرحله از رشد را به دقت شرح داده و دوران کودکی را متمایز از دوره نوجوانی دانسته است.

اسلاید 142: مراحل رشد از نظر روسو1- مرحله خردسالی2- مرحله طفولیت که تا 12 سالگی ادامه دارد.3- مرحله بین کودکی و نوجوانی یعنی 12 تا 15 سالگی4- مرحله نوجوانی یعنی 15 تا 20 سالگی5- مرحله ازدواج

اسلاید 143: فلسفه تربیتی روسوایجاد اصول تازه ای در تربیت مشتمل بر:1- جدایی ناپذیری تربیت از نهاد های دیگر اجتماعی2- تعلیم و تربیت مؤثر بر مبنای روان شناسی تجربی3- شناخت خصوصیات روانی هر مرحله در تربیت و

اسلاید 144: ادامه فلسفه تربیتی روسو4- مطابقت برنامه و روش های آموزش و پرورش با ویژگی های روانی هر مرحله5- آموزش و پرورش از راه عمل

اسلاید 145: تأثیر اندیشه های روسو در مغرب زمین طرز تفکر روسو در باره کودک و دوران کودکی و نیاز های اقتصادی و اجتماعی، مستلزم روش های تربیتی جدید بود و روش فلسفه تربیت گرا و کودک مدارانه را رونق بخشید.

اسلاید 146: آراء باسدو باسدو، روحانی و پرورشکار طرفدار پر شور روسو بود که به فکر تأسیس آموزشگاهی با اندیشه های وی افتاد و آموزشگاهی به نام «مرکز انسان پروری» را با شعار «همه چیز از روی طبیعت» تأسیس کرد.

اسلاید 147: آراء پستالزی راه نجات محرومان جامعه را باز پروری آنان می دانست و دست به تأسیس یتیم خانه زد.

اسلاید 148: روش پستالزی برای آموزش خواندن و نوشتن روش تازه ای ابداع کرد و سعی نمود روش آموختن را بر روان شناسی مبتنی سازد. نظریه خود، در باب آموزش را نیز به رشته تحریر در آورد.

اسلاید 149: آثار پستالزی1- لئونارد و گرترود2- چگونه گرترود فرزند خود را تعلیم می دهد؟3- تحقیق در باره سیر طبیعت در رشد آدمی

اسلاید 150: هدف تعلیم و تربیت از نظر پستالزی هدف تعلیم و تربیت شکوفا ساختن نیرو های طبیعی فرد به سوی خرد انسانی است.

اسلاید 151: اصول آموزش و پرورش از نظر پستالزی1- تناسب برنامه با رشد جسمانی و روانی کودک2- دوست داشتن کودک و احترام به شخصیت او3- آموزش و پرورش بر اساس تجربه4- آموزش و پرورش بر پایه عمل و زندگانی عملی5- آموزش از ساده ترین جزء به سمت امور پیچیده

اسلاید 152: توضیح دهید1- منظور روسو از تربیت منفی چیست؟2- چهار مورد از انتظارات جامعه فرانسه قبل از انقلاب را نام برده به اختصار توضیح دهید.

اسلاید 153: مقایسه کنید فلسفه تربیتی روسو را با پستالزی مقایسه کنید.

اسلاید 154: فصل پنجم آراء تربیتی در سده نوزدهم

اسلاید 155: اوضاع سیاسی اجتماعی سده نوزدهم 1- قرن انقلاب صنعتی و گسترش سرمایه داری (امپریالیزم) در درون جامعه غربی است.2- قرن استعمارگری در بیرون جامعه غربی است و

اسلاید 156: ادامه اوضاع سیاسی اجتماعی سده نوزدهم3- ورود ماشین به صنعت و کشاورزی است.4- افزایش سرعت تولید، با کاربرد نفت و بخار است.6- رقابت بر سر بازار فروش است.7- ظهور پدیده های سوسیالیزم و کمونیزم است.

اسلاید 157: قرن نوزدهم از نظر علمی1- پیشرفت علوم زیستی2- پیدایش جنین شناسی3- پیدایش نظریه های لامارک و داروین و

اسلاید 158: قرن نوزدهم از نظر علمی4- ظهور داروینیسم اجتماعی هربرت اسپنسر5- کاربرد روش های علوم طبیعی در همه امور و

اسلاید 159: ادامه قرن نوزدهم از نظر علمی6- پیروی روان شناسان از روش تحقیق در علوم طبیعی7- ظهور مکتب روانکاوی فروید و

اسلاید 160: ادامه قرن نوزدهم از نظر علمی8- پیدایش منطق دیالکتیک هگل9- ظهور هستی گرایی10- ظهور فلسفه پراگماتیسم

اسلاید 161: ویژگی های فلسفه آموزش و پرورش در سده نوزدهم چنان که هوبر می گوید پیشرفت های علوم انسانی، به علمی تر شدن تعلیم و تربیت و شناخت سیر بنیاد های روانی و اجتماعی از یک سو و قبول ضرورت آموزش و پرورش همگانی و تطبیق برنامه های آموزشی با نیاز های اقتصادی و اجتماعی جامعه جدید از سوی دیگر انجامیده است.

اسلاید 162: آموزش متوسطه در قرن نوزدهم در گذشته بدون توجه به نیاز جامعه به نیروی انسانی صورت می گرفت، اما در قرن نوزدهم به نیاز های حرفه ای و فنی توجه شده و راه برای آموزش عالی هموارمی گردد.

اسلاید 163: مربیان بزرگ قرن نوزدهم1- فروبل و هربارت آلمانی2- اسپنسر و هکسلی انگلیسی3- ویلیام جیمس آمریکایی4- امیل دورکیم فرانسوی

اسلاید 164: فلسفه هربارت1- عدم جدایی پدیدار (فنومن) از ذات (نومن) 2- پذیرش واقعیت پدیده ها در ذات خودشان و نه از ذات متعالی 3- معرفت از راه تجربه4- معرفت شناسی مبتنی بر روابط

اسلاید 165: روان شناسی هربارتتصورات به عنوان محتوای روحتقویت تصورات از طریق شباهت آن ها به محرک های بیرونیاعتقاد به ناخودآگاهقبل از فرویدقبول حالات روانی به عنوان روابط عناصر ذهنیروان شناسی فکرگرا،ذره گرا و تداعی گرا

اسلاید 166: آموزش و پرورش از نظر هربارت 1- آموزش و پرورش ممکن است (زیرا روح آدمی انعطاف پذیر است) 2- آموزش و پرورش ضروری است (زیرا انسان را از گزند محفوظ می دارد)

اسلاید 167: وطیفه تربیت از نظر هربارت در وهله اول، حفظ و صیانت حیات فرد است و هدف غایی آن، هدایت شکل گیری نگرش ها و ترکیب تضاد ها در یک مجموعه یا کل هماهنگ، همچنین ایجاد انضباط و نظم درونی است که مایه شخصیت اخلاقی است.

اسلاید 168: رابطه آموزش و پرورش از نظر هربارت به نظر هربارت آموزش و پرورش از هم جدایی ناپذیرند و آموزش پایه و اساس پرورش است.

اسلاید 169: دیدگاه هربارت نسبت به ماهیت آدمی هربارت بر خلاف روسو ، به نیکی انسان معتقد نیست بلکه او را نه خوب و نه بد دانسته و به اکتسابی بودن اخلاق باور دارد.

اسلاید 170: روش تربیتی هربارت منتقد روش پستالزی بوده و آموزش از طریق محسوسات را خوب ولی کافی نمی داند و آن را تنها برای کودکان در مراحل اولیه مناسب می داند.

اسلاید 171: مراحل پیشنهادی هربارت در آموزش و پرورش1- آماده کردن ذهن شاگرد (از طریق پرسش از او با بیان مختصر درس گذشته)2- عرضه مطالب درس تازه و

اسلاید 172: ادامه مراحل پیشنهادی هربارت در آموزش و پرورش3- مقایسه مطالب درس جدید با گذشته و نشان دادن رابطه بین آن ها4- ایجاد انسجام بین مطالب جدید و قدیم و نتیجه گیری کلی از آن ها5- نشان دادن کاربرد آموخته ها در هر مورد

اسلاید 173: آراء تربیتی فروبل 1- تربیت، راهنمایی یا کمک به تحقق استعداد های درونی کودک است.2- تربیت شبیه به باغبانی است که با فراهم کردن شرایط مساعد، راه رشد طبیعی و سیر به سوی کمال را هموار می سازد و

اسلاید 174: ادامه آراء تربیتی فروبل3- در حالی که دوره کودکی، دوره رشد بدنی است، دوره بلوغ، دوره بردن عالم بیرونی به درون است.4- تربیت درست آن است که از درون آغاز شود و بدترین نوع تربیت، تربیت تحمیلی است.

اسلاید 175: انسان کامل از نظر اسپنسر انسان کامل کسی است که از خودخواهی به در آمده و در خدمت دیگران باشد.

اسلاید 176: رابطه فرد با امور مختلف زندگی اموری که فرد باید خود را برای مواجهه با آن ها آماده کند:1- اموری که مستقیماً به صیانت ذات مربوطند (بهداشت و سلامت تن)2- اموری که غیر مستقیم به حفظ خویش مربوطند (کارکردن برای تأمین نیاز های اولیه زندگی) و

اسلاید 177: ادامه رابطه فرد با امور مختلف زندگی3- اموری که به حفظ نوع انسان مربوطند (زناشویی، تشکیل خانواده و پرورش فرزندان) 4- اموری که به حفظ مناسبات اجتماعی و حیات سیاسی مربوطند (دانستن قوانین اجتماعی و مدنی)5- اموری که به گذراندن اوقات بیکاری و فراغت مربوطند (مانند سرگرمی های سودمند)

اسلاید 178: تعریف تربیت از نظر ویلیام جیمس تربیت عبارت است از سازمان دادن به نیرو هایی است که در وجود آدمی به صورت گرایش به عمل و سپس عادت ذخیره شده است.

اسلاید 179: وظیفه تربیت از نظر ویلیام جیمس وظیفه تربیت عبارت است از ایجاد آمادگی برای حل مسایل زندگی

اسلاید 180: برنامه ها و روش های تربیتی از نظر ویلیام جیمس از نظر جیمس، برنامه ها و روش های تربیتی باید با قوانین روان شناسی مطابقت داشته باشد.

اسلاید 181: معلمی و مربیگری از نظر جیمس جیمس معلمی و مربیگری را قریحه ای می داند که در همه کس وجود ندارد.

اسلاید 182: توضیح دهید در مورد تغییر در آموزش متوسطه در قرن نوزدهم با قبل از آن توضیح دهید.

اسلاید 183: پاسخ دهید1- در مورد تفاوت دروه کودکی با نوجوانی از نظر فروبل توضیح دهید.2- توضیح دهید که چرا فروبل بدترین نوع تربیت را تربیت تحمیلی می داند.

اسلاید 184: فصل ششمسیر آراء تربیتی در سده بیستم

اسلاید 185: تحولات فلسفی در قرن بیستم در سده بیستم علاوه بر فلسفه های رایج با فلسفه ها، مکتب ها، نظریه ها و نهضت های جدیدی رو به رو هستیم.

اسلاید 186: فلسفه ها و نهضت های قرن بیستم1- فلسفه های هستی گرا2- فلسفه تحصلی جدید3- نظریه انتقادی یا مکتب فرانکفورت4- نهضت فرانوگرایی (پست مدرنیسم)

اسلاید 187: 1- فلسفه های هستی گرا از نظر این اندیشمندان، فلسفه عبارت است از: خردی که از روی عشق و اشتیاق آکاهانه باشد.

اسلاید 188: روش شناخت از نظر هستی گرایان بهترین روش شناخت، روش پدیدار شناسی است.

اسلاید 189: سایر آراء هستی گرایان1- انسان بر حسب تصادف در این عالم به وجود آمده و بنابراین، وجود یا هستی بر ماهیت او مقدم است.2- سرنوشت هر کس به دست خود اوست و

اسلاید 190: سایر آراء هستی گرایان3- پیروی از جمع و همرنگی را که فرد در آن انتخاب آزادانه نداشته باشد، محکوم است و

اسلاید 191: ادامه آراء هستی گرایان4- انسان ها در ارتباط معنوی، درعین اتحاد، بی همتایی خود را حفظ نموده و محو وجود دیگری نمی شوند و

اسلاید 192: ادامه آراء هستی گرایان5- آنچه که همه این فلاسفه تا حدی در باره آن اتفاق نظر دارند، تکیه بیش از حد بر فردیت، آزادی و نسبیت امور است.

اسلاید 193: 2- فلسفه تحصلی جدید 1- در صدد نفی نقش فلسفه (مابعداطبیعه) و اعتبار بخشیدن به علوم تجربی به عنوان تنها وسیله شناخت حقیقت است و

اسلاید 194: 2- فلسفه تحصلی جدید2- کار فلسفه آموزش و پرورش، روشن کردن مفاهیم در این قلمرو است، نه تعیین اهداف یا اصول آموزش و پرورش

اسلاید 195: 3- نظریه انتقادی یا مکتب فرانکفورت این نظریه را از این جهت مکتب فرانکفورت می نامند که اکثر پیشروان آن نخست در این شهر نشو و نما کرده و به نشر آثار خود پرداخته اند.

اسلاید 196: 4- نهضت فرانوگرایی در حقیقت این نظریه نوعی نظریه یا فلسفه انتقادی است که می توان اعتقاد طرفداران آن را به این صورت خلاصه کرد:1- عقل بشر قادر به کشف حقایق و حل همه مسایل نیست و

اسلاید 197: 4- نهضت فرانوگرایی 2- هر گفتمانی می تواند ما را به حقیقت رهنمون شود و هیچ گفتمانی بر دیگری برتری ندارد و

اسلاید 198: ادامه نهضت فرانوگرایی 3- کار اندیشه، بازآفرینی نشانه ها و ترکیب آن هاست نه بازنمایی واقعیت4- کل گرایی بی پایه است و

اسلاید 199: ادامه نهضت فرانوگرایی 5- هیچ فرهنگ، علم یا فلسفه ای یگانه نبوده و به تنهایی معتبر نیست و فرهنگی که جهانی باشد وجود ندارد و

اسلاید 200: ادامه نهضت فرانوگرایی 6- دموکراسی کنونی دموکراسی واقعی نیست و به جای اتحاد، موجب اختلاف شده است.

اسلاید 201: ویژگی های آموزش و پرورش در سده بیستم 1- گسترش معنی و مفهوم تربیت یا آموزش و پرورش2- گرایش به همگانی کردن آموزش و پرورش در سطح متوسطه و

اسلاید 202: ویژگی های آموزش و پرورش در سده بیستم 3- ظهور مفهوم آموزش مداوم و تأسیس دانشگاه برای سالمندان4- توجه روز افزون به کاربرد های اموزش و پرورش (به ویژه اجتماعی و اقتصادی) و

اسلاید 203: ادامه ویژگی های آموزش و پرورش در سده بیستم 5- گرایش به تعمیم و یکسان سازی نظام های اموزش و پرورش که به جهانی کردن الگو های غربی به طور کلی انجامیده است و

اسلاید 204: ادامه ویژگی های آموزش و پرورش در سده بیستم 6- عقلانی کردن فعالیت های آموزش و پرورش7- گسترش و تنوع «علوم تربیتی» و گرایش به تخصص های گوناگون

اسلاید 205: ادامه ویژگی های آموزش و پرورش در سده بیستم 8- گسترش پژوهش های آموزشی و پرورشی9- توجه به تربیت همه جانبه در مقایسه با قرن گذشته در تعلیم مهارت ها

اسلاید 206: اقدامات عملی در آموزش و پرورش قرن بیستم1- گسترش آموزش و پرورش پیش دبستانی2- توسعه آموزش فنی و حرفه ای در دوره متوسطه و تأسیس مدارس جامع و به تبع آن فراهم کردن زمینه راهنمایی تحصیلی، شغلی و مشاوره آموزشگاهی و

اسلاید 207: ادامه اقدامات عملی در آموزش و پرورش قرن بیستم3- توسعه آموزش عالی و افزایش شمار داوطلبان آن4- اقدام به ایجاد دوره های باز آموزی و پیدایش مفهوم آموزش مداوم و

اسلاید 208: ادامه اقدامات عملی در آموزش و پرورش قرن بیستم5- تأسیس دانشکده های علوم تربیتی در دانشگاه ها و مراکز یا مؤسسات پژوهشی مستقل یا وابسته به دانشگاه ها

اسلاید 209: دوره های آموزش و پرورش در سده بیستم کانل در کتاب آموزش و پرورش قرن بیستم،آموزش و پرورش در این قرن را به سه دوره تقسیم کرده است:1- دوره بیداری (1900 تا 1916)2- دوره امیدواری (1916 تا 1945)3- دوره باز سازی و گسترش (از بعد از سال 1945).

اسلاید 210: آراء تربیتی دورکیم 1- هیچ جامعه ای بدون آموزش و پرورش نیست و هر نظام آموزشی و پرورشی کارکردی دارد.2- تربیت، عمل آماده کردن کودکان برای زندگانی اجتماعی است و

اسلاید 211: ادامه آراء تربیتی دورکیم 3- هدف تربیت آن است که در کودک، تعدادی از حالات جسمانی، عقلانی و اخلاقی را برانگیخته و پرورش دهد.4- انسان بدون تربیت اجتماعی، حیوانی بیش نیست.

اسلاید 212: آثار تربیتی کرشن اشتاینر نظریات تربیتی کرشن اشتاینر را می توان در کتاب های وی یافت که مهم ترین آن ها عبارتند از:1- نظریه در باره تربیت2- تربیت شهروند3- سازمان آموزشگاه4- نظریه سازمان آموزش و پرورش

اسلاید 213: ویژگی های مربی شایسته از نظر کرشن اشتاینر1- درک روح دانش آموز به صورت وجدانی2- محبت نسبت به نونهال در حال رشد3- محقق نمودن ارزش های معنوی در ذهن متربی و

اسلاید 214: ادامه ویژگی های مربی شایسته از نظر کرشن اشتاینر4- کمک به ایجاد انسجام مناسبات تربیتی و عینی در ذهن متربی5- وقف زندگانی خود در تحقیق و انتقال ارزش های جامعه به نسل جوان و

اسلاید 215: ادامه ویژگی های مربی شایسته از نظر کرشن اشتاینر6- اندیشه ای منظم، ادراکی نیرومند و قلبی مملو از عشق می باید تا بتوان کسی را مربی نامید.

اسلاید 216: اصول آموزش و پرورش از نظر کرشن اشتاینر1- اصل فردیت2- اصل کمال یا جامعیت3- اصل اجتماعی4- اصل آنیت یا فعلیت5- اصل فعالیت6- اصل سندیت یا اقتدار7- اصل آزادی

اسلاید 217: 1- اصل فردیت از نظر کرشن اشتاینر منظور رعایت ویژگی های جسمانی یا روانی هر شاگرد است.

اسلاید 218: 2- اصل کمال یا جامعیت از نظر کرشن اشتاینر منظور این است که در هر عمل تربیتی همواره باید کل شخصیت در حال تحول متربی را در نظر گیرد نه یک جنبه از آن را.

اسلاید 219: 3- اصل اجتماعی از نظر کرشن اشتاینر اصلی که بیشتر جنبه تربیتی دارد تا آموزشی و منظور از آن این است که باید به گونه ای عمل کرد که متربی بتواند علاوه بر دسترسی به استقلال اخلاقی، به تعالی و ترقی اخلاقی جامعه ای که به آن تعلق دارد نیز کمک کند.

اسلاید 220: 4- اصل آنیت یا فعلیت از نظر کرشن اشتاینر منظور از این اصل این است که عمل تربیتی را باید به گونه ای سازمان داد که در ضمن آماده کردن متربی برای زندگانی آینده، نیاز های کنونی او نیز ارضا شود.

اسلاید 221: 5 - اصل فعالیت از نظر کرشن اشتاینر منظور از این اصل این است که مربی باید در نزد متربی از اقتدار و احترام برخوردار باشد تا اعمال و گفتار او مؤثر واقع شده و متربی به پیروی از او ترغیب گردد.

اسلاید 222: 7- اصل آزادی از نظر کرشن اشتاینر این اصل مکمل اصل سندیت است و منظور از آن این است که هنگامی که معلم می بیند، شاگرد راه درست راطی می کند وی را آزاد بگذارد. کاربرد این اصل، بستگی به رشد و پختگی شخصیت شاگرد و خردمندی او دارد.

اسلاید 223: آراء تربیتی دیویی 1- آموزش و پرورش ضرورتی اجتماعی است و هیچ جامعه ای نیست که اموزش و پرورش در آن صورت نگیرد.2- یکی از عوامل ایجاد آموزشگاه ها، نیاز به استمرار و دوام حیات اجتماعی است و

اسلاید 224: ادامه آراء تربیتی دیویی 3- هدف از ایجاد آموزشگاه به وجود آوردن «محیط منظم تربیتی» برای انتقال میراث فرهنگی است و

اسلاید 225: ادامه آراء تربیتی دیویی 4- محیط مدرسه باید دارای خصایصی چون سادگی، پاکی از عناصر مزاحم و ایجاد موازنه میان عناصر مختلف باشد.

اسلاید 226: تعریف هایی از آموزش و پرورش که مورد انتقاد دیویی قرار گرفته1- به عنوان آماده کردن متربی برای زندگانی آینده2- به معنی شکوفاساختن استعداد های نهفته3- به عنوان سازنده ذهن4- به عنوان تکرار تکامل تاریخی

اسلاید 227: چهار ویژگی آموزش و پرورش از نظر دیویی1- آموزش و پرورش عین زندگی است نه آماده شدن برای زندگی2- آموزش و پرورش همان راهنمایی دانش آموز و حمایت از رشد طبیعی اوست و

اسلاید 228: ادامه چهار ویژگی آموزش و پرورش از نظر دیویی3- آموزش و پرورش کارکردی اجتماعی است و در اجتماع و برای اجتماع صورت می گیرد و

اسلاید 229: ادامه چهار ویژگی آموزش و پرورش از نظر دیویی4- آموزش و پرورش عمل است، عمل مبتنی بر انگیزه متربی که به وسیله خود او و با یاری و راهنمایی مربی صورت می گیرد.

اسلاید 230: ویژگی های آموزش و پرورش دیویی که به صورت شعار درآمده1- «تربیت زندگی است»2- «تربیت راهنمایی است»3- «آموزشگاه جامعه است»4- «یادگیری همان عمل است»

اسلاید 231: روش آموزش و پرورش از نظر دیویی1- با روش های معمول انتقال اطلاعات مخالف است.2- روش پیشنهادی او حل مسأله است.3- «تفکر محور آموزش و پرورش» است و

اسلاید 232: ادامه روش آموزش و پرورش از نظر دیویی4- روشی ارزشمند تر است که کودک را به تفکر وادارد.5- معلم هنگامی در کاربرد روش حل مسأله موفق است که دانش آموز را به درک و فراگیری موضوع درس علاقه مند سازد.

اسلاید 233: ویژگی های برنامه خوب از نظر دیویی1- با تجارب شخصی کودک رابطه مستقیم داشته باشد.2- به رشد هوشی او، یعنی فهم و ابداع که هدف عالی آموزش و پرورش است کمک کند.3- مهارت های عملی لازم را در زندگانی دانش اموز به وجود آورد.

اسلاید 234: آثار تربیتی ماکارنکو1- راه زندگی2- آموختن زندگی3- حماسه آموزش و پرورش4- کتاب برای پدران و مادران

اسلاید 235: پاسخ دهید اصول آموزش و پرورش را از دیدگاه کرشن اشتاینر توضیح دهید.

اسلاید 236: تحقیق کنید 1- فلسفه تحصلی جدید با قدیم چه تفاوتی دارد؟2- انتقاد های وارده از جانب دیویی به نظریه های قبلی را نام برده، توضیح دهید.

اسلاید 237: فصل هفتمسیر آراء تربیتی درسده بیستم (نیمه دوم)

اسلاید 238: آراء تربیتی پیاژه پیاژه در موضوع اموزش و پرورش به سه مسأله توجه کرده است:1- هدف یا غرض آموزش و پرورش2- محتوای اموزش یا برنامه3- روش های اموزش و پرورش

اسلاید 239: اهداف آموزش و پرورش از دیدگاه پیاژه پیاژه اهداف را به دو دسته تقسیم کرده است:1- «خودجوش» یا نیندیشیده و2- اندیشیده

اسلاید 240: مبانی روان شناسی از دیدگاه پیاژه1- روان شناسی علم به واقعیات رفتار بیرونی و حالات و رفتار درونی آدمی است که از راه مشاهده عینی و آزمایش متناسب با آن ها حاصل می شود و

اسلاید 241: ادامه مبانی روان شناسی از دیدگاه پیاژه2- رفتار و حالات آدمی به هر صورت که باشد، حاصل تعامل فرد با محیطی است که با آن در ارتباط است و

اسلاید 242: ادامه مبانی روان شناسی از دیدگاه پیاژه3- آنچه سبب تمایز آدمی از جانداران دیگر می شود، کیفیت هوش یا عقل اوست که «انطباق یا سازگاری با اوضاع و احوال جدید» تعریف می شود.

اسلاید 243: کارکرد هوش از دیدگاه پیاژهاساسی ترین کارکرد های هوش آدمی، فهم و ابداع یا آفریدن است.

اسلاید 244: ویژگی های دوره کودکی از نظر پیاژه1- دوره کودکی در تکوین شخصیت آدمی سهمی مهم و سازنده دارد و نباید آن را با دوره های بعد اشتباه کرد و

اسلاید 245: ادامه ویژگی های دوره کودکی از نظر پیاژه2- دوره کودکی با دوره های بعد به ویژه بزرگسالی تفاوت ماهوی دارد. به این معنی که ساخت ذهنی، عقلی و اخلاقی کودک با ساختار آن در بزرگسالان به کلی متفاوت است.

اسلاید 246: ادامه ویژگی های دوره کودکی از نظر پیاژه3- دوره کودکی، دوره رشد جسمانی، روانی، اجتماعی و اخلاقی است.4- رشد هوش مراحلی دارد که هر یک دارای خصایصی نسبتاً ثابت و یکسان در همه کودکان است.

اسلاید 247: مراحل رشد هوش از نظر پیاژه1- مرحله حسی و حرکتی (تولد تا 2 سالگی)2- مرحله نمادی (سمبولیک) (2 تا 7 سالگی) و

اسلاید 248: ادامه مراحل رشد هوش از نظر پیاژه3- مرحله عینی یا انضمامی (7 تا 11 سالگی)4- مرحله نظری یا صوری (11 تا 12 سالگی و بعد از آن)

اسلاید 249: برنامه ریزی درسی از نظر پیاژه برنامه ریزی باید با توجه به 4 عامل زیر صورت گیرد:1- تحول محتوای مواد درسی2- ظهور روش های جدید آموزش3- اطلاعات به دست آمده از تحقیقات روان شناسی4- نیاز های جدید جامعه

اسلاید 250: روش های آموزش و پرورش مورد انتقاد پیاژه 1- روش آموزش سنتی (یعنی مبتنی بر حافظه)2- روش آموزش شهودی 3- روش برنامه ریزی شده (روش جهت دهنده نامناسب به تعقل)

اسلاید 251: روش آموزش و پرورش پیشنهادی پیاژه بهترین روش، روش آموزشی فعال است که مستلزم تربیت و کارآموزی پیشرفته معلمان است.

اسلاید 252: سازمان آموزش و پرورش از نظر پیاژه به نظر پیاژه ساختار آموزش هر جامعه باید هر چند سال یک بار با توجه به نیاز های فنی، علمی و فرهنگی آن و تحول دانش ها و فنون و نیز روش های آموزش و پرورش، مورد تجدید نظر قرار گیرد.

اسلاید 253: دوره های اموزش و پرورش از نظر پیاژه1- دوره آموزش اجباری (6 تا 18 سالگی)2- دوره پیش دانشگاهی (18 تا 20 سالگی)3- دوره آموزش عالی (20 سالگی به بعد)

اسلاید 254: مراحل آموزش اجباری از نظر پیاژهالف- مرحله آموزش ابتدایی (از 6 تا 11 سالگی)ب- مرحله راهنمایی تحصیلی (از 11 تا 15 سالگی)ج- دوره تعیین قطعی رشته تحصیلی یا دوره تصمیم گیری (از 15 تا 18 سالگی)

اسلاید 255: آراء پائولو فریره در کتاب مشهور آموزش و پرورش ستمدیدگان، ضرورت اعتلای خودآگاهی توده های نوسواد را مورد تأکید قرار داده است.

اسلاید 256: آراء پائولو فریره در باره ستمدیدگان1- نوسوادان به متونی نیاز دارند که مسایل کنونی جامعه و راه حل آن ها را به ایشان بیاموزد و

اسلاید 257: ادامه آراء پائولو فریره در باره ستمدیدگان2- مردم تحت سلطه و ستمدیده کنونی باید در باره انواع سلطه ها و ترفند هایی که گروه مسلط ممکن است به وسیله آن از سواد ایشان سوء استفاده کند، آگاه شوند.

اسلاید 258: توضیح دهید در باره اهداف آموزش و پرورش از دیدگاه پیاژه توضیح دهید.

اسلاید 259: آراء ایوان ایلیچبه نظر ایلیچ:1- از مدارس کنونی تنها طبقات ممتاز استفاده می کنند در حالی که هزینه های آن ها را طبقات محروم جامعه که هرگز مدرسه را ندیده اند، می پردازند و

اسلاید 260: ادامه آراء ایوان ایلیچ2- در اکثر کشور های جهان سوم، بخش عظیمی از کودکان از آموزش ابتدایی محروم هستند.3- در سراسر جهان هنوز قریب به نیمی از افراد انسانی از آموزش و پرورش کافی برخوردار نیستند.

اسلاید 261: کتاب ایوان ایلیچ ایلیچ نویسنده کتاب معروف جامعه بدون مدرسه است.

اسلاید 262: نکات مهم از مطاله سیر آراء تربیتی در غرب1- هر چه در تاریخ فرهنگ و آموزش و پرورش مغرب زمین پیش می رویم ملاحظه می شود که خردمندان اندیشه خود را برای بهبود آن به کار می اندازند و

اسلاید 263: ادامه نکات مهم از مطاله سیر آراء تربیتی در غرب2- انتقاد های صورت گرفته از قرن پانزدهم به وضع تربیتی، زمینه را برای تفکر دقیق تر و عمیق تر فراهم ساخته است و

اسلاید 264: ادامه نکات مهم از مطاله سیر آراء تربیتی در غرب3- در این سیر و تحول، نگاه غرب به عالم کودکی و نوجوانی دقیق تر و واقعی تر می شود و

اسلاید 265: ادامه نکات مهم از مطاله سیر آراء تربیتی در غرب4- پیشرفت های مختلف سبب گسترش معنا و مفهوم تربیت و قلمرو آن در دوره معاصر می گردد و

اسلاید 266: ادامه نکات مهم از مطاله سیر آراء تربیتی در غرب5- آگاهی روز افزون به نقش آموزش و پرورش، زمامداران جامعه های پیشرفته غربی را وادار ساخته که بهترین افراد جامعه خود را به کار در عرصه آموزش و پرورش جلب کنند و

اسلاید 267: ادامه نکات مهم از مطاله سیر آراء تربیتی در غرب6- سیر آموزش و پرورش غرب نشان می دهد که به تدریج بررسی و تعیین اهداف اموزش و پرورش، در مرتبه نخست اهمیت قرار می گیرد.

اسلاید 268: ادامه نکات مهم از مطاله سیر آراء تربیتی در غرب7- امروزه با وجود تلاش اندیشمندان غربی، نابرابری های اموزشی و نارسایی های پرورشی تا حد زیادی همچنان باقی است.

اسلاید 269: پاسخ دهید1- بهترین روش تربیتی از دیدگاه پیاژه کدام است؟2- چرا فریره ضرورت اعتلای توده مردم را خاطر نشان ساخته است؟

اسلاید 270: پاسخ دهید روش های مورد انتقاد پیاژه درآموزش و پرورش کدامند؟

اسلاید 271: توضیح دهید منظور پیاژه از این که دوره کودکی با دوره بزرگسالی تفاوت ماهوی دارد چیست؟

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید