پزشکی و سلامت پرستاری و پیراپزشکی

سیستم اطلاعات بیمارستانی HIS

Hospital-Information-System

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 68 اسلاید تعریف کاربرد تاریخچه معرفی ویژگی های نرم افزار خوب و آموزش تصویری و کاربردی
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
2167 بازدید, 9 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سیستم اطلاعات بیمارستانی HIS”

سیستم اطلاعات بیمارستانی HIS

اسلاید 1: HIS چيست؟نظام اطلاعات بيمارستاني (Hospital Information System) يك نظام اطلاعاتي جامع و يكپارچه مي باشد كه براي مديريت هاي اجرايي و مديريت هاي باليني بيمارستان طراحي شده است.

اسلاید 2:

اسلاید 3: درصد پزشكان استفاده كننده

اسلاید 4: در تعريفي ديگر :هدف از يک HIS، استفاده از کامپيوتر و وسايل ارتباطي براي جمع‌آوري، ذخيره، پردازش، بازيابي و ارتباط دادن مراقبت بيمار و اطلاعات اداري براي تمامي فعاليت‌هاي مربوط به بيمارستان می باشد تا بدین طریق بتوانیم ملزومات عملياتي کاربران مجاز را ارضاء کنيم.منظور از يك HISمطلوب اين است كه : دريک سيستم اطلاعات بيمارستاني خوب، داده‌ها بايد به‌صورت منسجم در پايگاه داده‌ها ذخيره شوند. و در دسترس کاربران مجاز، در محل و در زماني که داده‌ها مورد نياز است، و با فرمتي که با نيازهاي خاص کاربر، منطبق باشد، قرار داده شوند.

اسلاید 5: بطور کلی وظيفه HIS، پشتيباني از فعاليت‌هاي بيمارستان در سطوح کاربردي، تاکتيکي و استراتژيک است

اسلاید 6: تاريخچه HIS:سال های (1990-1960) : شروع استفاده از رايانه تنها براي بازپرداخت هزينه و اتوماتيك كردن گزارش آزمايشها با حجم بالااواسط دهه 1980 : تغييرات تكنولوژي و استفاده از رايانه در بيمارستان ها بصورت وسيع به منظور کاهش هزینه هاسال 2000 :استفاده از از رايانه جهت كاهش هزينه ها، خطا ، سرعت بخشيدن به مراقبت و ترخيص بيماران

اسلاید 7: در ایران HIS مشکلاتمحدودیت منابع در حوزه درمانتعرفه‌های غیرواقعی و نبود اطلاعات کافیعدم مصرف بهینه منابعکیفیت پایین خدمات (نارضایتی شهروندان)، حدود 20 کمیته در بیمارستان، مستندسازی بسیار ضعیف، خطاهای پزشکی (عدم مستندسازی+ابزارهای فعلی در این زمینه کمک‌کننده نیست. مانند Alertها)نارضایتی پرسنل (ابزارهای فعلی حجم کار پرسنل را به صورت محسوس کاهش نمی‌دهد)مشخص نبودن وضعیت محصولات HIS در کشورنبود سیاست‌گذاری واحد و نظام مشخص برای ارتقای وضعیت HISهای کشورعدم ثبت یا ثبت نادرست اطلاعات به صورت الکترونیکیعدم امکان تجمیع اطلاعات و جمع‌آوری اطلاعات تکراری تا 70 درصد توسط ادارات و واحدهای مختلف

اسلاید 8: در واقع مزاياي استفاده از رايانه (در بيمارستان) را ميتوان در موارد زير نشان داد :پذيرش و مرخص كردن( Admission & Discharge)طراحی يك ماژول براي پذيرش، مرخص كردن و انتقال بيمار (ADT=Admit/Discharge/Transfer که وظيفه آن جمع آوری و ذخیره اطلاعات دموگرافي و بيمه درمانی بيمار بود . ثبت سفارشات (Order Entry)به منظور جلوگيري از اشتباه، افزايش بازدهي و دقت و جبران هزينه‌ها و انجام آزمايشات و پروسه‌هاي درماني از برنامه order-entry در كامپيوتر استفاده شد. مشاهده نتايج (Results Review) افزايش دقت در بازیابی اطلاعات و نيز دسترسي به اطلاعات بيمارو مشاهده نتایج آزمایشات بدون نیاز به دسترس بودن پرونده کاغذیكاربردهاي مستقلآزمايشگاه Catheterization ، ICU ، تست عملكرد ريه ، تفسیر تشخیصی الكتروكارديوگرام ، تصوير برداري هسته‌اي و .... ) که مستقل از سیستم اطلاعاتی بیمارستان اجرا می شدند. راحتي و آساني ذخيره‌سازي داده ها

اسلاید 9: HIS هاي امروزي :امروزه سيستم هاي اطلاعاتي بیمارستانی از قسمتهاي مختلف کاربردي و واسط هاي کاربری تشکيل شده است. اين کاربردها همه توسط يک کامپيوتر و بر روي يک کامپيوتر اجرا نمي شود. بلکه با ایجاد يك شبکه از کامپیوترهای رومیزی يک ساختار اطلاعاتي که بر پايه يک کامپيوتر server(مرکزي) مي باشد ايجاد میشود.

اسلاید 10: اطلاع رساني اتاق عملServer بيمارستانپذيرش بسترياتاق عملبخش‌هاي بستريترخيصبخشهاي سرپاييمدارك پزشكيصندوقاورژانسبيمه‌هاي طرف قراردادسايت بيمارستانداروخانهمديريتواحد رايانهحسابداريانبارآموزش و آموزش مجازي

اسلاید 11: Scheduled Workflow ProfileRegistrationOrders PlacedOrders FilledFilmFilmFolderImage Manager& ArchiveFilmLightboxreportReportRepositoryDiagnosticWorkstationModalityacquisition in-progressacquisition completedacquisition completedimages printedAcquisition Modality

اسلاید 12: دلايل استفاده پزشکان و کادر درمانی از یک HIS1- نمايش داده‌ها (Data presentation):نمايش اطلاعات هر بيمار در يک مجموعه گسترده و مشخص همراه با مشاهده آنها در هر لحظه و هر مکان که به آن نياز باشد ، شامل حساسيتهاي بيمار به داروهاي مختلف ،تاريخچه ايمني ، نتايج آزمايشها ، ليست مشکلات بیمار ، مختصري در وضعيت بيمار در هنگام مرخص شدن و ......2-اطلاعات (Knowledge) :دسترسي مناسب و سریع به منابع اطلاعاتی (اطلاعات آکادمیک + تجارب بالینی) به عنوان بخشي از سيستم. مانند استفاده از جستجو در مقالات MEDLINE.3-ارتباطات ((Communication:ارتباط با پزشکان همکار و بيماران توسط E-mail- به اشتراک گذاری داده ها ، Video teleconferecing جهت آموزش و ....4-اخطارها، يادآوري، پيشنهادات ((Alerts,Reminders & suggestions:در واقع ایجاد مکانيسمي براي رسيدن به کنترل کيفيت در زمان حقيقي (Real-time) تنها در محيطهاي الکترونيکي امکان پذير است . با ایجاد این سیستم :1 -بيماران توسط يک رفتار مناسب و به صرفه از نظر هزينه درمان مي شوند2 - استاندارد و کيفيت مراقبت های پزشکی حفظ ميشود.

اسلاید 13: اما يك HIS مطلوب چه بايد داشته باشد :مسائل زير عموما اهداف یک HIS مطلوب وکارآمد هستند: استفاده مؤثرتر از منابع محدود که براي مراقبت از بيمار در دسترس هستند. بهبود کيفيت خدمت‌رساني به بيمارپشتيباني از نیازهای تحقيقپشتيباني از نیازهای آموزشیبراي رسيدن به اهداف بالا، HIS بايد حداقل شامل امکانات زير باشد: امکاناتي براي ذخيره داده. (به عنوان مثال، پايگاه داده)امکاناتي براي وارد کردن داده‌ها به پايگاه داده‌ها و بازيافت و يا ويرايش آنها (به عنوان مثال برنامه‌هاي کاربردي)تسهیلاتی براي ارتباطات و انتقال داده‌ها.تسهیلاتی که به کاربر، امکان استفاده از سيستم را بدهند. (به عنوان مثال، ترمينال‌ها و يا ايستگاه‌هاي کاري(Workstation)

اسلاید 14: سيستم اطلاعاتي، بايد کدام يک از برنامه‌هاي کاربردي را داشته باشد تا بتوان آن را يک HIS ناميد ؟در حقیقت هيچ توافقي در مورد قلمرو يک HIS وجود ندارد.

اسلاید 15: 1 - فعاليت‌هاي حرفه‌اي کادر درماني2- تشخيص و درمان.3 -پذيرش و پرستاري4- ثبت فعاليت‌هاي درماني.5- امور مالي و صدور صورت‌حساب.6- مديريت منابع.7- پرسنل. 8- جنبه‌هاي فني مانند تعميرات 9- جنبه‌هاي گوناگون مانند اطلاعات مديريت، آموزش و تحقيق و تبادل خارجي اطلاعات. مثالي از يك سيستم مديريت اطلاعات بيمارستاني كه تمام وظايف بيمارستان را توصيف ميكند و در هلند توسعه يافته است (HIM) و نهادهاي كاربردي زير را شامل ميشود :

25,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید