علوم مهندسی مهندسی صنایع و مواد

سیستم های تکنیکی اجتماعی

systemhaye_tecniciye_ejtemaei

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سیستم های تکنیکی اجتماعی”

سیستم های تکنیکی اجتماعی

اسلاید 1: سیستم های تکنیکی اجتماعیOmid.Mofidian@gmail.com

اسلاید 2: اهدافدرک سیستم تکنیکی اجتماعی و تفاوت آن با سیستم مبتنی بر کامپیوتربیان ویژگی های مبرم سیستم مانند قابلیت اطمینان و امنیتآشنایی با فعالیت های سازمانیمفهوم سیستم های قدیمی

اسلاید 3: سیستم چیست؟مجموعه ای از قطعات به هم مرتبط که جهت رسیدن به هدفی مشترک کار می کنند.ممکن است یک سیستم شامل نرم افزار، سخت افزار الکترونیکی، مکانیکی و الکتریکی باشد که توسط افراد مختلف بکار گرفته می شود.ممکن است قطعات یک سیستم به قطعات سیستم دیگر وابسته باشند.ویژگی ها و رفتار قطعات سیستم باهم آمیخته است.

اسلاید 4: طبقه بندی های سیستم های نرم افزاریسیستم های تکنیکی مبتنی بر کامپیوترسیستم هایی که شامل سخت افزار و نرم افزار بوده اما اپراتورها و فرآیندهای عملیاتی بخشی از سیستم مشروحه نمی باشد. سیستم خودآگاهانه نیست.سیستم های تکنیکی اجتماعیسیستم هایی که دربرگیرنده ی سیستم های تکنیکی بوده اما فرآیندهای عملیاتی و افرادی هستند که سیستم تکنیکی را مورد استفاده قرار می دهد. سیستم های تکنیکی اجتماعی با سیاست های سازمانی و قوانین کنترل می شود.

اسلاید 5: مشخصات سیستم تکنیکی اجتماعیویژگی های مبرمویژگی های سیستم به کل قطعات سیستم و ارتباطشان وابسته است.غیرقطعی بودنوقتی ورودی یکسان عرضه شود همیشه خروجی مشابه تولید نمی شود بخاطراینکه رفتار سیستم به اپراتورهای انسانی وابسته است.ارتباطات پیچیده با اهداف سازمانیگسترش اهداف سازمانی پشتیبانی سیستم به خود سیستم وابسته نمی باشد.

اسلاید 6: ویژگی های مبرمویژگی های کل سیستم به ویژگی هایی که می تواند از ویژگی های قطعات سیستم ناشی شود ترجیح داده می شودویژگی های مبرم نتیجه ی ارتباطات بین قطعات سیستم می باشدمی توان سازگاری یک قطعه را در سیستم سنجش کرد.

اسلاید 7: نمونه هایی از ویژگی های مبرم

اسلاید 8: انواع ویژگی هاویژگی های عملیاتیوقتی ظاهر می شوند که تمامی بخش های سیستم با هم در جهت هدفی مشخص کار کنند. برای مثال، یکبار قطعات دوچرخه اسمبل شده و ویژگی عملیاتی آن وسیله ی حمل و نقل است.ویژگی های مبرم غیرعملیاتی – کیفینمونه های آن قابلیت اطمینان، کارآیی، ایمنی و امنیت می باشد. این ها به رفتار سیستم در محیط عملیاتی وابسته اند. این ها در واقع برای سیستم های مبتنی بر کامپیوتر بحراتی بوده بطوریکه سطح پایین این ویژگی ها سبب غیرقابل استفاده شدن سیستم می شود.

اسلاید 9: بدلیل وابستگی درونی قطعات، عیوب می تواند در سیستم منتشر شود.خرابی های سیستم بدلیل ارتباطات پیش بینی نشده درونی بین قطعات رخ می دهد.شاید پیش بینی تمامی ارتباطات قطعات امری محال باشد. سنجش قابلیت اطمینان نرم افزار ممکن است تصویر نادرستی از قابلیت اطمینان سیستم ارائه دهد.مهندسی قابلیت اطمینان سیستم

اسلاید 10: قابلیت اطمینان سخت افزاراحتمال خرابی سخت افزار چقدر است و ترمیم قطعه چقدر طول می کشد؟قابلیت اطمینان نرم افزاراحتمال اینکه قطعه ی نرم افزاری خروجی نامناسبی تولید کند چقدر است؟ معمولاً خرابی نرم افزار متمایز از خرابی سخت افزاری است.قابلیت اطمینان اپراتوراحتمال اینکه اپراتور یک سیستم خطا کند چقدر است؟قابلیت اطمینان و نفوذپذیری

اسلاید 11: ارتباطات قابلیت اطمینانخرابی سخت افزاری می تواند منجر به سیگنال های کاذب شود که در خارج از محدوده ی ورودی های مورد انتظار نرم افزار است.بدلیل استرس و خطای اپراتور، نرم افزار می تواند خطاها را با آلارم هایی نشان دهد.محیط نصب یک سیستم می تواند قابلیت اطمینان داشته باشد.

اسلاید 12: ویژگی های نبایدویژگی هایی مانند کارآیی و قابلیت اطمینان می تواند سنجیده شود.برخی از ویژگی ها، ویژگی هایی هستند که سیستم نباید نمایش بدهدایمنی- سیستم نباید به شیوه ای ناامن رفتار کند؛امنیت- سیستم نباید دسترسی غیرمجاز بدهد.سنجش یا تخمین این ویژگی ها بسیار دشوار است.

اسلاید 13: مهندسی سیستم هاتعیین مشخصات، طراحی، پیاده سازی، معتبرسازی، گسترش و نگهداری سیستم های تکنیکی اجتماعی.با سرویس هایی از سیستم سروکار دارند که در ساخت، عملیات و روش های مورد استفاده ی آنها محدودیت وجود دارد.

اسلاید 14: فرآیند مهندسی سیستممعمولاً از مدل آبشاری پیروی می کنند چون احتیاج به توسعه ی موازی بخش های مختلف سیستم دارندمحدوده ی کوچکی از تکرار بین فازها بخاطر تغییرات سخت افزاری بسیار گران است. نرم افزار ممکن است تاوان مشکلات سخت افزاری را بدهد.مهندسان درگیر سیاست های مختلف کاری می شوندسوءتفاهم های بسیاری وجود دارد. سیاست های مختلف، نیاز به مذاکرات بسیار و استفاده از واژگان متفاوت دارد. مهندسان باید آن را محقق کنند.

اسلاید 15: فرآیند مهندسی سیستم ها

اسلاید 16: نظام های داخلی کنترل ترافیک هوایی

اسلاید 17: تعریف نیازهای سیستمسه نوع نیازمندی تعریف شده استنیازهای عملیاتی انتزاعی. عملیات سیستم در شیوه ای انتزاعی تعریف شده است؛ویژگی های سیستم. نیازهای کیفی سیستم هستند.مشخصات نامطلوب. رفتار غیرقابل قبول سیستم مشخص شده است.باید مطابق با اهداف سازمانی باشد.

اسلاید 18: اهداف سیستمباید تعریف شود که چرا یک سیستم به محیطی خاص نیاز دارد.اهداف عملیاتیتهیه ی یک سیستم ضدسرقت و آتش سوزی برای ساختمان که اخطارهای داخلی و خارجی را برای آتش سوزی یا ورود سارقین اعلام کند. اهداف سازمانیتضمین می کند که کارهای عادی در ساختمان انجام شده، توسط رویدادهایی مثل آتش سوزی و سرقت مختل نمی گردد.

اسلاید 19: مشکلات نیازمندی های سیستممعمولاً سیستم های پیچیده مسائل دشواری دارندمشکلاتی که کاملاً درک نمی شود؛تغییر سیستم باید توسعه های ارتباطی/سخت افزاری روی سیستم پیش بینی شود.تعریف نیازهای کیفی بدون دانش ساختار سیستم سخت است.

اسلاید 20: فرآیند طراحی سیستمتقسیم بندی نیازهانیازهای سازمانی در گروه های مربوطهتعریف زیرسیستم هامعرفی مجموعه ای از زیرسیستم ها که می توانند مجموعه ای از نیازهای سیستم را دربرگیرند.تعیین نیازهای زیرسیستم هاوقتی که ازCOTS استفاده شود مشکلاتی بروز می کند.تعیین وظیفه مندی زیرسیستم هاتعریف رابط های زیرسیستمفعالیت های بحرانی برای توسعه ی موازی زیرسیستم ها.

اسلاید 21: فرآیند طراحی سیستم

اسلاید 22: مشکلات طراحی سیستمنیازهای جزیی سخت افزاری، نرم افزاری و قطعات ممکن است بحث شود.مشکلات مختلف طراحی بسهولت با کمک نرم افزار حل می شوند.مشکلات سخت افزاری ممکن است برای نیازهای نرم افزاری نامناسب باشند برای اینکه نرم افزار باید آن را جبران کند.

اسلاید 23: طراحی و نیازهامهندسی نیازها و طراحی سیستم با هم مرتبطند.محدودیت ها به محیط سیستم و سیستم های مرتبط دیگر مربوط می شود، ممکن است این محدودیت یک نیاز باشد.در طراحی اولیه ممکن است ساختار نیازمندی ها ضروری باشد.در طراحی، نیازها را کشف می نمایید.

اسلاید 24: نیازمندی ها/طراحی مدل حلزونی

اسلاید 25: مدلسازی سیستمیک مدل معماری دیدگاهی انتزاعی از زیرسیستم های یک سیستم را نشان می دهدممکن است شامل جریان اطلاعات بین زیرسیستم ها باشدمعمولاً بصورت یک بلاک دیاگرام نشان داده می شودممکن است انواع مختلفی از قطعات عملیاتی در مدل تعریف شود

اسلاید 26: سیستم ضدسرقت

اسلاید 27: زیرسیستم ها

اسلاید 28: ATC معماری سیستم

اسلاید 29: توسعه ی زیرسیستمتوسعه ی سخت افزاری ، نرم افزاری و ارتباطی موازی پروژه ها.ممکن است سیستم ها بصورت COTS تهیه شوند.فقدان ارتباط بین تیم های پیاده ساز.تغییر در بروکراسی و مکانیزم کند به معنی زمانبندی توسعه است زیراکه نیاز به دوباره کاری دارد.

اسلاید 30: فرآیند سخت افزار، نرم افزار و افراد با یکدیگر سیستم را می سازد.باید از عهده ی یکپارچگی زیرسیستم ها در یک زمان برآید.معمولاً مشکلات رابط بین زیرسیستم ها در این مرحله پیدا می شود.ممکن است مشکلات با ناهماهنگی قطعات سیستم همراه باشند.یکپارچگی سیستم

اسلاید 31: قبل از تکمیل، سیستم در محیط مشتری نصب شودفرضیات محیطی ممکن است نادرست باشند؛ ممکن است انسان در برابر سیستم جدید مقاومت کند؛سیستم ممکن است با سیستم های دیگر همزیستی داشته باشند؛ممکن است مشکلات فیزیکی نصب (مشکلات کابلی) بوجودآید؛آموزش اپراتور تعریف شده باشد.نصب سیستم

اسلاید 32: تکامل سیستمسیستم های قدیمی عمری طولانی داشتند. باید تغییر نیاز انجام شود.تکامل ذاتاً گران استتغییرات باید از دیدگاه های تکنیکی و تجاری تحلیل شود؛زیرسیستم ها می توانند مشکلات پیش بینی نشده داشته باشند؛تصمیمات طراحی بندرت وجود دارد؛تغییرات باید در ساختار نامناسب سیستم بوجود آید.سیستم های موجودی که باید نگهداری شود گاهی اوقات سیستم های قدیمی نامیده می شود.

اسلاید 33: تجزیه ی سیستمسیستم ها قبل از دوره ی استفاده کنارگذارده می شوند.ممکن است نیاز به حذف موادی (شیمیایی) باشد که در محیط استطراحی سیستم باید توسط کپسوله سازی برنامه ریزی شود.ممکن است نیاز به داده تغییریافته و قابل استفاده در سیستم مشابه دیگر باشد.

اسلاید 34: سازمان ها/افراد/سیستم هاسیستم های تکنیکی اجتماعی سیستم های سازمانی هستند که در راستای تجاری یا سازمانی عمل می نماید.درصورتی که درک نکنید در محیط سازمانی چه سیستمی مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم کمتر نیازهای واقعی تجاری و کاربران را درنظر می گیرد.

اسلاید 35: فاکتورهای سازمانی و انسانیتغییرات فرآیندیآیا تغییرات سیستم در فرآیند کاری محیط ضروری است؟تغییرات شغلیآیا کاربران ناوارد یک محیط باعث تغییر در شیوه ی کاری می شوند؟تغییرات سازمانیآیا سیستم ساختار قدرت را در یک سازمان تغییر می دهد؟

اسلاید 36: فرآیندهای سازمانیفرآیند مهندسی سیستم ها در تقابل با فرآیندهای سازمانی می باشد.فرآیندهای سازمانی فرآیندهای درگیر در بکارگیری سیستم می باشد. در سیستم های جدید، به عنوان بخشی از طراحی سیستم تعریف می شوند.فرآنید سازمانی باید برای انعطاف پذیری طراحی شود و نباید بصورت جزیی عمل کند. مهم است که اپراتورهای انسانی بتوانند در صورت مشکل از آن استفاده کنند.

اسلاید 37: فرآیندهای توسعه/تهیه

اسلاید 38: تهیه ی سیستمبدست آوردن یک سیستم برای یک سازمانبرخی مشخصات سیستم و طراحی معماری ضروری است بعد از تهیهتعیین مشخصات برای توسعه ی سیستم نیاز استممکن است برای قرارداد تجاری استاندارد تعیین مشخصات لازم باشد. معمولاً توسعه ارزانتر است سیستم های پیچیده ی قدیمی شامل مخلوطی از قطعات استاندارد و طراحی شده ی خاص است. فرآیندهای تهیه برای این نوع از قطعات معمولا متفاوتند.

اسلاید 39: فرآیند تهیه سیستم

اسلاید 40: پی آمدهای تهیهنیازها ممکن است برای تطابق ظرفیت های قطعات استاندارد دستکاری شوند.تعیین مشخصات نیازها ممکن است بخشی از قرارداد برای توسعه ی سیستم باشد.قبل از اینکه پیمانکاران سیستمی را انتخاب نمایند معمولاً در مذاکرات موافقت تغییرات انجام می شود

اسلاید 41: پیمانکاران و زیرپیمانکارانتهیه ی سیستم سخت افزاری/نرم افزاری بزرگ معمولاً بر اساس پیمانکاران جزیی است.زیرپیمانکاران بخشی هایی از سیستم را برای پشتیبانی به کارپردازان دیگر می دهند.مشتریان با زیرپیمانکاران سروکار دارند.

اسلاید 42: مدل پیمانکار/زیرپیمانکار

اسلاید 43: سیستم های قدیمیسیستم های تکنیکی اجتماعی که با استفاده از تکنولوژی منسوخ و قدیمی توسعه یافتند.عملیات تجاری بسیار دشوار است و همچنین ریسک این سیستم ها بالاستمشتریان بانک؛سیستم نگهداری هواپیما.سیستم های قدیمی فرآیندهای تجاری جدید را تحمیل کرده و بودجه ی بالایی را مصرف می کند.

اسلاید 44:

اسلاید 45: قطعات سیستم قدیمیسخت افزار- ممکن است سخت افزار منسوخ باشد.نرم افزار پشتیبان- ممکن است برای پشتیبانی نرم افزار از کارپردازانی که در تجارت قدیمی نیستند استفاده شود.نرم افزارهای کاربردی- ممکن است در زبان برنامه نویسی منسوخ نوشته شده باشد.داده های کاربردی- غالباً ناکامل و ناجور است.فرآیندهای تجاری- ممکن است با ساختار نرم افزاری و وظیفه مندی همراه باشد.قوانین و سیاست های تجاری- ممکن است ضمنی و جاسازی شده در نرم افزار سیستم باشد.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید