simaee_az_namaz

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “سیمایی از نماز”

سیمایی از نماز

اسلاید 1: سیمایی از نماز

اسلاید 2:

اسلاید 3: نمــاز، ساده‏ترين، عميق‏ترين و زيباترين رابطة‏ انسان با خداوند است كه در تمام اديان آسمانى بوده است.نمــاز، تنها عبادتــى است كه سفارش شده قبـل از آن، خوش صداترين افراد بر بالاى بلندى رفته و با صداى بلند، شعارِ «حىّ على الصلوة، حىّ على الفلاح، حىّ على‏ خيرالعمل» را سر دهند. با اذانِ خود سكوت را بشكنند و يك دوره انديشه‏هاى ناب اسلامى را اعلام و غافلان را بيدار كنند.

اسلاید 4: نمــاز به قـدرى مهم است كـه حضرت ابراهيــم عليه السلام هدف خود را از اِسكان زن و فرزندش در صحراى بى‏آب و گياه مكّه، اقامة‏ نماز معرّفى مى‏كند، نه انجام مراسم حج.قرآن، به حضرت ابراهيم و اسماعيل‏عليهم السلام دستور مى‏دهد كه مسجد الحرام را براى نمازگزاران آماده و تطهير نمايند. آرى، نماز به قدرى مهم است كه زكريّــا و مريم و ابراهيــم و اسماعيــل‏ عليهم السلام خادم مسجد و محل برپايى نماز بوده‏اند.

اسلاید 5: نمـاز، كليد قبولى تمام اعمـال است.اميرالمؤمنين‏ علی عليه السلام به استاندارش مى‏فرمايد: بهترين وقت خود را بـراى نماز قرار بده و آگـاه باش كه تمام كارهاى تو در پرتو نمازت قبول مى‏شود.

اسلاید 6: نماز، ياد خداست و ياد خدا، تنها آرام‏بخش دلهاست.نماز، در بيشتر سوره‏هاى قرآن، از بزرگ‏ترين سوره (بقره) تا كوچك‏ترين آن (كوثر) مطرح است.

اسلاید 7: نماز اميدبخش‏ترين آيه قرآن (ذيل آيات 114-115 سوره هود)حضرت على‏عليه السلام بر جمعى وارد شده و از آنها سؤال فرمودند:آيا مى‏دانيد اميدبخش‏ترين آيه‏ى قرآن كدام است؟!هركس به فراخور حال خويش آيه‏اى را عنوان كرد:بعضى گفتند: آيه‏ى«انّ اللَّه لايغفر اَن يشرك به و يغفر مادون ذلك»(نساء،48) يعنى خداوند جز شرك،گناهان ديگر را مى‏بخشد.بعض ديگر بر آن بودند كه اين آيه است؛ «و من يعمل سوء او يظلم نفسه، ثم يستغفر الله، يجد اللّه غفوراً رحيما»(نساء، 110) يعنى هركس خلافكار و ظالم باشد ولى استغفار كند، خداوند را بخشنده و مهربان خواهد يافت.

اسلاید 8: عدّه‏اى اظهار داشتند آيه‏ى «يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم، لاتقنطوا من رحمة الله، ان الله يغفر الذنوب جميعاً»(زمر،53) يعنى اى بندگان من كه در حقّ خود اسراف كرده‏ايد! از رحمت خدا مأيوس نشويد، زيرا او همه‏ى گناهان را مى‏بخشد.تعدادى هم نظر به اين آيه داشتند؛ «والذين اذا فعلوا فاحشة او ظلموا انفسهم، ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من يغفر الذنوب الاّ اللّه»(آل‏عمران، 134)يعنى كسانى كه اگر كار زشتى انجام دادند و به خودشان ظلم كردند، ياد خداوند مى‏كنند و براى گناهان خويش استغفار مى‏نمايند، و كيست جز خداوند كه گناهان را ببخشد.

اسلاید 9: بعد از اينكه حضرت نظرات آنان را شنيد، فرمودند: از حبيبم رسول خداصلى الله عليه وآله شنيدم كه فرمود: اميدبخش‏ترين آيه در قرآن اين آيه است:«اقم الصلاة طرفى النهار و زلفاً من اليل، ان الحسنات يذهبن السيئات» سپس پيامبرصلى الله عليه وآله ادامه دادند: يا على! سوگند به خداوندى كه مرا بشير و نذير به سوى مردم مبعوث كرد، وقتى كه انسان براى نماز وضو بگيرد، گناهانش ريخته مى‏شود، و زمانى كه رو به قبله كند، پاك مى‏شود. يا على! مثال اقامه كننده‏ى نمازهاى روزانه، مثل كسى است كه هر روز پنج مرتبه در نهر آبى كه جلوى منزل اوست خود را شستشو كن.(تفاسير مجمع‏البيان و كنزالدقائق)

اسلاید 10: نماز، از هنگام تولّد در زايشگاه كه در گوش نوزاد اذان و اقامه مى‏گويند تا پس از مرگ كه در گورستان بر مرده نماز مى‏خوانند، جلوه مى‏كند.هم براى حوادث زمينى مانند زلزله و بادهاى ترس‏آور آمده و هم براى حوادث آسمانى مانند خسوف و كسوف، نماز آيات واجب گشته و حتّى براى طلب باران، نماز باران آمده است.نماز، انسان را از انجام بسيارى منكرات و زشتى‏ها باز مى‏دارد.

اسلاید 11: در نماز،تمام كمالات به چشم مى‏خورد كه ما چند نمونه از آن را بيان مى‏كنيم:نظافت و بهداشت را در مسواك زدن، وضو، غسل و پاك بودن بدن و لباس مى‏بينيم.جرأت، جسارت و فرياد زدن را از اذان مى‏آموزيم.حضور در صحنه را از اجتماع در مساجد ياد مى‏گيريم.توجّه به عدالت را در انتخاب امام جماعت عادل مى‏يابيم.توجّه به ارزش ها و كمالات را از كسانى كه در صف اوّل مى‏ايستند، به دست مى‏آوريم.

اسلاید 12: جهت‏گيرى مستقل را در قبله احساس مى‏كنيم. آرى، يهوديان به سويى و مسيحيان به سوى ديگر مراسم عبادى خود را انجام مى‏دهند و مسلمانان بايد مستقل باشند و لذا به فرمان قرآن، كعبه، قبلة‏ مستقل مسلمانان مى‏شود، تا استقلال در جهت‏گيرى آنان حفظ شود.مراعات حقوق ديگران را در اين مى‏بينيم كه حتّى يك نخ غصبى، نبايد در لباس نمازگزار باشد.

اسلاید 13: توجّه به سياست را آنجا احساس مى‏كنيم كه در روايات مى‏خوانيم: نمازى كه همراه با پذيرش ولايت امام معصوم نباشد، قبول نيست.توجّه به نظم را در صف‏هاى منظّم نماز جماعت . توجّه به شهدا را در تربت كربلا .توجّه به بهداشت محيط را در سفارشاتى كه براى پاكى و نظافت مسجد و مسجدى‏ها داده شده است، مى‏بينيم.

اسلاید 14: توجّه به خدا را در تمام نماز؛ توجّه به معاد را در «مالك يوم الدين»؛ توجّه به انتخاب راه را در «اهدنا الصراط المستقيم»؛ انتخاب همراهان خوب را در «صراط الّذين انعمت عليهم»؛ پرهيز از منحرفان و غضب شدگان را در «غير المغضوب عليهم ولا الضّالّين»؛توجّه به نبوّت و اهل‏بيت پيامبر صلى الله عليه وآله را در تشهّد ؛ توجّه به پاكان و صالحان را در «السلام علينا و على عباد اللّه الصالحين» مى‏بينيم.

اسلاید 15: توجّه به تغذية‏ سالم را آنجا مى‏بينيم كه در حديث آمده است: اگر كسى مشروبات الكلى مصرف كند، تا چهل روز نمازش قبول نيست.آراستگى ظاهر را آنجا مى‏بينيم كه سفارش كرده‏اند از بهترين لباس، عطر و زينت در نماز استفاده كنيم و حتّى زن ها وسايل زينتى خود را در نماز همراه داشته باشند.توجّه به همسر را آنجا مى‏بينيم كه در حديث مى‏خوانيم: اگر ميان زن و شوهرى كدورت باشد و يا يكديگر را بيازارند و بد زبانى كنند، نماز هيچ كدام پذيرفته نيست.اينها گوشه‏اى از آثار و توجّهاتى بود كه در ضمن نماز به آن متذكّر مى‏شويم.

اسلاید 16: امام خمينى(‏قدس سره) فرمود: نماز، يك كارخانة‏ انسان‏سازى است.

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان