علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

شبیه سازی VoIP در شبکه WiMAX با شبیه ساز OPNET

Wimax_Voip

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شبیه سازی VoIP در شبکه WiMAX با شبیه ساز OPNET”

شبیه سازی VoIP در شبکه WiMAX با شبیه ساز OPNET

اسلاید 1: شبیه سازی VoIP در شبکه WiMAX با شبیه ساز OPNET

اسلاید 2: مقدمهوای‌فای (Wi-Fi) نامی تجاری است که توسط اتحادیه وای‌فای ثبت شده و علامتی است که این اتحادیه به محصولاتی که مورد تأیید این اتحادیه جهت کار در شبکه محلی بی‌سیم تحت استاندارد IEEE 802.11 می‌باشد، اعطا می‌کند.با فناوری اتحادیه وای‌فای ارتباطی با قدرتی بیشتر از بلوتوث ایجاد می‌شود. ارتباط وای‌فای بیشتر بر پایه ارتباط شبکه اینترنت به صورت بی‌سیم تأکید می‌کند و همین امر باعث محبوبیت بسیار زیاد آن شده‌است با استفاده از این تکنولوژی به راحتی در مسافرت، هواپیما و یا هتل می‌توان از طریق رایانه همراه به اینترنت متصل شد.برد وای‌فای در حدود ۲۰ متر است. امروزه شخص برای استفاده از این نوع ارتباط بیشتر با موبایل وتبلت‌های خود که دارای این نوع خدمات است استفاده می‌کنند البته اغلب لپ‌تاب‌های امروزی نیز دارای آن هستند. کسانی که می‌خواهند این را بر روی کامپیوتر خود داشته باشند باید ابتدا یک مودم وای‌فای را تهیه کنند. سپس با استفاده از نوعی مودم دیگر که مانند یک سخت‌افزار بر سیستم او نصب می‌شود و توانایی گرفتن امواج را هم دارا می‌شود. برای فعال سازی مودم خود باید به یکی از سازمان‌هایی که ان خط را در اختیار می‌گذارد برود و هزینه مشخصی را بدهد.

اسلاید 3: Wi-Fiمفهوم Wireless )بی سیم) و Wi-Fi مشابه هستند و در هر دو امکان اتصال دستگاه ها به اینترنت را بدون نیاز به سیم فراهم می کنند، نتیجه نهایی در هر دو یکی است ولی تفاوت در روش اتصال می باشد وای-فای، مخفف عبارت Wireless Fidelity و استانداردی از زیرمجموعه Bluetooth بوده و ارتباطی با قدرتی بیشتر از خود Bluetooth ایجاد خواهد شد، Wi-Fiیک استاندارد برای ارتباطات بی سیم در فواصل کوتاه است.همچنین می توان یک ارتباط Wi-Fi برای برخی از انواع موبایل یا کنسول های بازی و تلویزیون ها ایجاد کرد. برای ایجاد یک ارتباطWi-Fi ، دستگاه به یک روتر یا access point متصل می شود که این روتر از طریق یک مودم به اینترنت متصل است.ارتباط Wi-Fi بیشتر بر پایه ارتباط شبکه اینترنت به صورت بی سیم تأکید می‌کند و همین امر باعث محبوبیت زیاد آن شده است. با استفاده از این تکنولوژی به راحتی در مسافرت، هواپیما و یا هتل می توان از طریق Laptop و موبایل به اینترنت متصل شد.

اسلاید 4: VoIP مفهوم Wireless )بی سیم) و Wi-Fi مشابه هستند و در هر دو امکان اتصال دستگاه ها به اینترنت را بدون نیاز به سیم فراهم می کنند، نتیجه نهایی در هر دو یکی است ولی تفاوت در روش اتصال می باشد وای-فای، مخفف عبارت Wireless Fidelity و استانداردی از زیرمجموعه Bluetooth بوده و ارتباطی با قدرتی بیشتر از خود Bluetooth ایجاد خواهد شد، Wi-Fiیک استاندارد برای ارتباطات بی سیم در فواصل کوتاه است.همچنین می توان یک ارتباط Wi-Fi برای برخی از انواع موبایل یا کنسول های بازی و تلویزیون ها ایجاد کرد. برای ایجاد یک ارتباطWi-Fi ، دستگاه به یک روتر یا access point متصل می شود که این روتر از طریق یک مودم به اینترنت متصل است.ارتباط Wi-Fi بیشتر بر پایه ارتباط شبکه اینترنت به صورت بی سیم تأکید می‌کند و همین امر باعث محبوبیت زیاد آن شده است. با استفاده از این تکنولوژی به راحتی در مسافرت، هواپیما و یا هتل می توان از طریق Laptop و موبایل به اینترنت متصل شد.

اسلاید 5: VoIP VoIP برگرفته از Voice over internet protocol که با نام IP تلفني نيز از آن ياد مي‌شود، امکان استفاده از اينترنت براي مکالمات تلفني را فراهم مي‌نمايد. در مقابل استفاده از خطوط تلفن سنتي، VoIP از فناوري ديجيتال استفاده مي‌نمايد و نيازمند يک اتصال broadband نظير DSL است. هم‌اينک شرکت‌هاي متعددي سرويس فوق را در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌دهند.متداولترين کاربرد VoIP براي موارد شخصي و استفاده در منازل، سرويس‌هاي تلفني مبتني بر اينترنت است که با محوريت يک سوئيچ تلفن انجام مي‌شود. با استفاده از فناوري فوق، استفاده‌كنندگان مي‌توانند همچنان داراي يك شماره تلفن باشند. در چنين مواردي ممكن است از يك آداپتور نيز استفاده گردد. آداپتور فوق اين امكان را دراختيار استفاده‌كننده قرار خواهد داد تا بتوانند از يك تلفن معمولي نيز استفاده نمايند.در زمان استفاده از سرويس فوق، مخاطب شما متوجه اين موضوع نخواهد شد كه شما از فناوري VoIP استفاده مي‌نمایيد و قادر به تشخيص دقيق تفاوت سرويس فوق نسبت به يك تلفن سنتي نمي‌باشد.

اسلاید 6: VoIP چگونه كار مي‌كند ؟در گذشته‌اي نه چندان دور، پيشگامان عرصه‌هاي علمي به اين نتيجه رسيدند كه مي‌توان يك سيگنال را به صورت ديجيتال و در يك مسافت طولاني ارسال نمود. بدين منظور مي‌بايست قبل از ارسال سيگنال، آن را با استفاده از يك مبدل آنالوگ به ديجيتال (ADC) ديجيتال و سپس ارسال و در نقطه پاياني انتقال، با استفاده از يك مبدل ديجيتال به آنالوگ ( (DACمجددا آن را به آنالوگ تبديل نمود. فناوري VoIP نظير آنچه اشاره گرديد كار مي‌كند. در ابتدا، صداي ديجيتال‌شده در بسته‌هاي اطلاعاتي قرار مي‌گيرد و پس از ارسال در مقصد مجددا به صوت تبديل مي‌گردد. با ذخيره اطلاعات به فرمت ديجيتال مي‌توان بر روي آنان كنترل بهتري را اعمال نمود. مثلا مي توان آنان را فشرده کرد، مسير آنان را تعيين نمود و يا آنان را به يك فرمت جديد ديگر تبديل کرد. از آنجایی که استفاده از VoIP نیازمند پهنای باند بالایی است، برخی کاربران بر این تصورند که در صورت استفاده از VoIP تمام پهنای باند آنها گرفته میشود و دیگر پهنای باندی برای انجام کارها با اینترنت نمی‌ماند و سرعت اینترنت آنها کاهش می‌یابد. در حالی که این تفکر اشتباه است. چرا که مرکز ISP شما میزان پهنای باند اختصاص داده شده به VoIP را کنترل می‌کند و شما میتوانید همزمان با استفاده از VoIP از سایرامکانات اینترنت استفاده کنید.

اسلاید 7: چرا تاکنون از این فناوری در ابعاد گسترده‌ استفاده نشده است ؟در این بخش لازم است به برخی مسائل حاصل از ائتلاف بین معماری VoIP و اینترنت اشاره گردد. مبادله داده صوتی می‌بایست به صورت بلادرنگ و بدون توقف انجام گردد و این موضوع با معماری نامتجانس اینترنت که ممکن است از تعدادی روتر (ماشین هایی که مسیریابی بسته های اطلاعاتی را انجام می دهند) به منظور مسیریابی بسته‌های اطلاعاتی استفاده نماید، همخوانی نداشته و می تواند باعث بروز مسائل خاصی نظیر افزایش زمان RTT برگرفته از Round Trip Time)) گردد. بنابراین، می‌بایست با اعمال تغییرات لازم و بکارگیری فناوری‌های دیگر، زمینه استفاده موثر از فناوری VoIP را فراهم نمود.

اسلاید 8: مزایای استفاده از VoIP نسبت به PSTNدر زمان استفاده از خطوط PSTN، کاربران عملا هزینه زمان استفاده شده توسط شرکتی که مدیریت خط PSTN را برعهده دارد،‌ پرداخت می‌نمایند و هر اندازه که بیشتر با تلفن صحبت نمایند هزینه بیشتری را نیز می‌بایست پرداخت نمایند. علاوه بر این، نمی توان بطور همزمان با بیش از یک شخص گفتگو نمود. در فناوری VoIP می توان هر زمان و با هر شخص گفتگو نمود. کافی است که در آن مقطع زمانی سایر افرادی که شما می‌خواهید با آنان گفتگو نمایید نیز به اینترنت متصل شده باشند. مکالمه برقرار شده تا زمان دلخواه می تواند ادامه یابد. علاوه بر این، می‌توان در یک زمان با چندین نفر گفتگو نمود. در زمان گفتگو با سایر افراد و بطور همزمان می توان با آنان داده‌ای (نظیر تصاویر، نمودارها و تصاویر ویدیوئی) را نیز مبادله نمود.

اسلاید 9: معايب VoIPهمان‌طور كه اينترنت دچار معضل هرزنامه است، تلفن اينترنتي نيز دچار پديده هرزتماس است. استفاده از دورنگار به جاي تلفن يعني(FoIP) بدون اعمال كدبندي ويژه، يا غيرممكن يا فاقد كيفيت مي‌شود.بسياري از خدمات افزودني موجود در PSTN در تلفن اينترنتي قابل ارايه نيست.به خاطر ارزان بودن تلفن اينترنتي، ميانگين مدت تماس مشتركان بسيار بيش‌تر از ميانگين مدت مكالمه در PSTN است. برخلاف خطوط تلفن سنتی، كه امكان استفاده از آنان حتی در صورت قطع برق وجود دارد، سرويس VoIP در چنين مواردی غيرقابل استفاده می‌گردد. یکی دیگر از معایب و مشکلات VoIP سرعت انتقال صدا است. از آنجا که حجم داده‌هایی که قرار است منتقل شوند زیاد است، پهنای باند زیادی نیز می‌طلبد تا با داده‌ها سرعت مناسبی ارسال شوند. در غیر این صورت ممکن است صدا با تاخیر دریافت شود.

اسلاید 10: نحوه برقراری ارتباط با سیستم های VoIP به یکی از سه روش زیر می توان ارتباط تلفنی برقرار کرد: :ATA ساده‌ترین روش برقراری ارتباط VoIP با استفاده از ATA ها که gateway هم نامیده می‌شوند، می‌باشد. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما می‌گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل می‌کند. همراه برخی ATA ها یک نرم‌افزار هست که روی کامپیوتر load می‌شود و شما را قادر می سازد که آن را برای VoIP با دقت پیکربندی کنید.IP Phones :این گوشیهای شماره گیر تلفن درست شبیه گوشیهای معمولی هستند، اما آنها به جای اتصال دهنده ی استاندارد RJ11 دارای یک اتصال دهنده ی RJ45 Ethernet میباشند. این تلفنها شبیه یک میکروکامپیوتر هستند و تمام نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مورد نیاز برای دریافت یک آدرس آی‌پی درون آن تعبیه شده تا بتوان بصورت آنلاین مکالمات تلفنی برقرار کرد. کامپیوتر به کامپیوتر: این روش آسان‌ترین روش استفاده از تکنولوژی VoIP است. شرکت‌های زیادی هستند که نرم‌افزارهای مقرون به صرفه‌ای ارائه می‌دهند که می‌توانید برای این نوع VoIP از آن‌ها استفاده کنید. معمولا تنها مبلغی که باید پرداخت کنید فقط هزینه ماهانه ISP است.

اسلاید 11: انواع مكالمات با استفاده از VoIPبا تفكيك كاربران نهايي گفت‌وگوهاي صوتي به دو شكل دستگاه متصل به شبكه IP و دستگاه متصل به شبكه مخابراتي سنتي، سه نوع مكالمه را مي‌توان متصور شد:ابزار VoIP با ابزار VoIP (ATA) : طي اين مكالمه دو وسيله كه به شبكه مبتني بر IP متصل هستند با يكديگر ارتباط بر قرار مي‌كنند. ابزار VoIP با تلفن سنتي: در اين نوع مكالمه وسيله متصل به پروتكل IP با دستگاه تلفني كه به شبكه مخابراتي سنتي متصل است ارتباط بر قرار مي‌كند. تلفن سنتي با تلفن سنتي: در اين نوع ارتباط هر يك از دو تلفن توسط شبكه مخابراتي سنتي به يك دستگاه متصل به شبكه IP مرتبط مي‌شوند و ارتباط VoIP بين اين دو دستگاه كمكي شكل مي‌گيرد. ارتباط تلفني با استفاده از كارت‌هاي تلفن رايج در بازار از اين نوع است.با اندكي توجه به سه مورد بالا متوجه مي‌شويم كه موارد 2 و 3 مطرح شده در بالا با استفاده تركيبي از شبكه مخابراتي سنتي و شبكه IP برقراري ارتباط صوتي را ممكن مي‌سازند. انواع ديگر مكالمات VoIP نيز وجود دارد كه بررسي آن‌ها نياز به مقدماتي دارد كه در حوصله‌ي اين مقاله نمي‌گنجد. مانند:

اسلاید 12: بسته‌هاي VoIPبراي برقراري يك ارتباط VoIP در سخت‌افزارهاي كاربري كار نمونه‌برداري از صدا صورت مي‌گيرد. به طور معمول صدايي به طول تقريبي 10 تا 20 ميلي‌ثانيه در بسته (Packet) اطلاعاتي جهت ارسال قرار مي‌گيرد. البته انواع رمزگذاري و رمزگشايي تعريف شده‌اند كه هركدام استاندارد خاص خود را به منظور نمونه‌برداري و ارسال صدا تعريف مي‌كنند. هر بسته VoIP طولي كم‌تر از 100 بايت دارد كه پروتكل لايه ارسالUDP را جهت مسافرت بر روي شبكه IP انتخاب مي‌كند. 20 تا 40 بايت اول بسته VoIP حاوي IP مقصد است. 8 بايتي كه به دنبال آن مي‌آيد حاوي صدايي است كه در بازه زماني 10 تا 20 ميلي ثانيه نمونه‌برداري شده است. سپس 12 بايت كه اطلاعاتي از نوع پروتكل RTP را داراست در ادامه آن مي آيد. بالاخره در 33 بايت انتهايي اين بسته اطلاعاتي در مورد نحوه كدگذاري و كدگشايي اين بسته قرار مي‌گيرد.وابسته به Codec در نظر گرفته شده در انتقال صدا، بسته‌هاي VoIP مدتي را در سمت ديگر (دريافت كننده صدا) منتظر مي‌مانند تا كار بافر شدن آنها به حد تعيين شده برسد. با رسيدن حجم بسته‌ها در بافر سمت دريافت كننده به اندازه تعيين شده، صدا در سمت ديگر پخش خواهد شد.

اسلاید 13: مشکلات ارتباطات تلفنی مبتنی ‌بر IP اساساً مشکلات ارتباطات تلفنی مبتنی ‌بر IP را می‌توان در سه گروه جای داد: مشکلات شبکه، پیکربندی تجهیزات و ناهماهنگی در سیگنالینگ، و مشکلات موجود در سمت رابط‌های آنالوگ تلفن. مهم‌ترین مشکلات ناشی از شبکه عبارتند از:تاخیرنوسانات تاخیر تخریب بسته‌های صوتی دشواری‌های ناشی از پیکربندی نادرست یا نامناسب تجهیزات و سیگنالینگ میان آن‌ها نیز در دو گروه قابل‌تفکیک هستند.•پیکربندی تجهیزات انتهایی VoIP: گزینش نادرست نوع کدکننده و مکانیسم‌های جبران‌سازی بسته‌های تخریب شده در شبکه، می‌تواند به کاهش کارایی کمک کند.•تنظیمات روترها و دیواره آتش: ترافیک صوتی درصورت تنظیم‌نبودن یک روتر یا دیواره آتش در پشت آن به دام خواهد‌افتاد. بنابراین تسهیل عبور این ترافیک از داخل عناصر فوق، الزامی است

24,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید