صفحه 1:
صفحه 2:
شخصیت هرکس براساس نقشی که دارد مشخص می شود
مردم افرادی را که ویژگی های مطلوب دارند را آدم باشخصیت وآنهایی که
ویژگی های جامعه پسند ندارند را بی شخصیت می نامند .
گاهاً افراد را برحسب ویژگی های غالببه شخصیت های سیاسیء عصبی
مذهبی» ورزشی, تقسیم
اين تقسيم بندی برحسب عملکرد و فعالیت افراد در جامعه می باشد .
ص2
صفحه 3:
درتعاریف شخصیت.از دیدگاه روانشناسان
براساس ویژگی و سیک رفتاری هر انسان وی را از دیگران متمایز کند
به حباریتی.شخصیت مجموحه ویژگی های جسمی»روانی و اجتماعی
در هرفرد که نسبتاً ثابت بوده که وی را از دیگران متمایز. می کند.
ص2
صفحه 4:
درتعاریف»مهمترین ویژگی شخصیت متمایز بودن ازدیگران می باشد
به معنای منحصر به فرد بودن می باشد
همچنین شخصیت رامی توان»الگوی معین ومشخصی از تفکر؛هیجان
رفتار تعریف نمود که سبک شخصیتی هر فرد را براساس تعاملات
وی با محیط رقم می زند
1 ص2
صفحه 5:
برای شناخت افراد باید بر رفتار وعملکرد آنها توجه نمود
نه به گفتار آنها و باید دانست اکثر مردم بیشتر حرف می زنند
اين رفثان وعملکرد هرکس است که نشان دهنده شخصیت و پشتوانه
فرهنگی وخانوادگی وی می باشد .
ص2
صفحه 6:
شخصیت از کلمه پرسونالیتی ,یبیبح به معنی ماسک یا نقاب
که در قدیم هنرپیشه های تناتر, یونان قدیم به صورت می زدند
در معنای وسیع تر همان نقش بازیگران می باشد .
ص2
صفحه 7:
بنابراین مفهوم اولیه شخصیت تصویر ظاهری و اجتماعی افراد است
که براساس نقشی که در جامعه فرد بازی می کندءترسیم می شود.
بعبارتی.فرد به اجتماع خود شخصیتی را ارائه می کند
که براساس آن جامعه در مورد وی ارزیابی وقضاوت می کند.
ما انسان ها از طریق رفتار هرکس پی به شخصیت او می بریم .
ص2
صفحه 8:
اریگسون:شامل یک سلسله مراحل و وقایع روانی - اجتماعی
- وائسون:شخصیت مجموعه ای سازمان يافته از عادات می دانست .
- فروید:شخصیت هر فرد از نهاد » خود » فراخود ساخته شده است .
۱ ص2
صفحه 9:
«مجمرعه ویژگی های جسمی؛:روانی و رفتاری که هر فرد را از فرد
دیگر متمایز می کند » .
ولی امروز شخصیت را تعامل محیط و ورائت می دانند
اساس وشالوده تمامی افکار»اعمال واحساسات راناشی ازیآن می دانند
۱ ص2
صفحه 10:
عوامل به وجود آورنده شخصیت و تفاوت های فردی
-عوامل ورائتی که بوجود آوردنده ویژگی های جسمی هستند
©-عوامل محيطى:كه زمینه ساز رشد و توسعه جنبه های وراثتی و
ایجاد کننده بسیاری از ویژگی های اکتسابی شخصیت
صفحه 11:
وراثث: زیر بناوهسته شخصیت ازهمان زمان لقاح پایه گذاري
بسیاری از خصوصیات جسمی ما از طریق ورائت شکل می گیرد
(رنگ چشم.پوست»موءشکل بینی»حتی نحوه راه رفتن »خوابیدن»حرف زدن )
صفحه 12:
محیط
2
علاوه بر ارت یک سری علل خارجی در شکل گیری شخصیت موثر
کودکی متولد می شود استعداد(غذا خوردن»حرف زدن ol ye رفتن»محبت کردن»؛
سروصدا کردن ؛ دعوا کردن و ... ) را دارد
ولی شکل گیری همه اين عوامل در شخصیت فرد بستگی به چگونگی
هدایت وآموختن آن دارد .
صفحه 13:
پس محیط به عوامل یا شرایطی که رفتار را برمی انگیزد و یا باعث
تغییر و تعدیل رفتار می شود
عوامل محیطی خود به دو قسمت اصلی
محيط قبل » بعد تولد محیط فیزیکی و اجتماعی
صفحه 14:
محيط فیزیکی»همان محیط طبیعی(شامل آب و هواشرایط اقلیمی و
سایر امکانات مادی)می باشد.
مثلاً افرادی که در کوهستان زندگی می کنند کم جوش هستند
ولی افرادی كه در كنار جلگه و دیا زندگی می کنند خونگرم هستند
صفحه 15:
عوامل محیطی يا اجتماعی علاوه بر فرهنگ شامل خانواده ءمدرسه
وسایل ارتباطی جمعی می باشد
خانواده: نخستین و اساسی ترین عامل اجتماعی می باشد
زیرا فرهنگ جامعه ازطریق خانواده به نسل های دیگرمنتقل می شود
روانکاوان پایه و اساس تشکیل شخصیت آدمی در سال اول زندگی
ص2
صفحه 16:
مدرسه:بعد خانواده عامل موثری درتکوین شخصیت آدمی بشمار
مدرسه بسیاری از ارزش های اجتماعی را به آدمی می آموزد
یاد می دهد چه چیزهایی باید بیاموزیم ازچه چیزی باید اجتناب کنیم
صفحه 17:
وسایل ارتباط اجتماعی: در عصرحاضر نقش بسزايي درشکل گیری
رفتار آدمی دارد
زیرا باصنعتی شدن و مشغله های والدین»کودکان مجبورند خود را
با اين وسايل سرگرم کنند
كاهاً تاثير اين وسايل به قدرى زياد است كه آدمى يادكيرى هاى
توسط مدرسه و والدین را بوسیله آن تحت قضاوت قرار می دهد .
صفحه 18:
شخصیت از دیدگاه آیزنگ
اين سه حالت داردکه هرحالت قطب مخالفی هم دارد
درون گرا در مقابل برونگرا
-O روان نژندی در مقابل فقدان روان نژندی
9 روان پریش در مقابل فقدان روان پریش
ص2
صفحه 19:
0- درون گرایان
تحریک پذیرند وازمحرکات اجتناب غالباً درخود فرو می روند
خیال پردازی می کنند وعلاقه ای به شرکت در گروه و جمع ندارند
غالبا درخود احساس کمبود و حقارت می کنند و اکثراً لاغر اندام
صفحه 20:
2 برون گرایان
کمتر تحریک پذیرند اغلب رشد بدنی آنها افقی افراد معاشرتی وسرزنده
ازبودن با دیگران احساس لذت اين افرادانعطاف بذيرئد
غالباً لطیفه شوخی
ولی زیاد فزون طلب نمی باشند
در شرایط استرس زا وتعارضات روانی به جستجوی کمک می باشند
ص2
eo
صفحه 21:
6 روان نژند
از هوشءدرک.تمرکز»حواس واراده کمتری نسبت به اکثر افرادجامعه
اغلب مضطرب اند وبه این اختلالات خود آگاهی دارند
اين افراد تلقین پذیر دارای کندی درحرکت و فکر کردن می باشند
بد ثبات - بی ثباتی هیجانی می باشد
صفحه 22:
روان پریش:
مهمترین ویژگی آنها عدم درک واقعیت می باشد
افراد تمركز حواس کمی دارند» غالباً بی حرکت وعملکرد شغلی»
اجتماعی مناسبی ندارند و دررسانگاری با محیط مشکل دارند
آیزنگ معتقد است افراد یا روان پریش هستند يا روان نژند هستند
ص2
صفحه 23:
الگوهای شخصیتی
الگوی نوع 9) :خاص بیماران عروق کرونری است
این افراد ررقابت طلب » جنگجو » تتش طلب » عصبانی وپرخاشگر
اعتماد به نفس بالایی دارند ولی همواره شک و تردید دارند
دائم با خود درگیرند که سریعتر ودرکوتاه مدت به خواسته خودبرسند
كه در صورت تاخير در اين امر دجارعصبانيت می شوند
اغلب دچار. بیماری های قلبی می باشند . >
صفحه 24:
الگوی نوع 6
افرادی آرام و ریلکس که زود ناراحت یا عصبانی نمی شوند
اكثر اين بيماران خشم خود را سرکوب می کنند
ص2
3
صفحه 25:
تئوری صفات
نظریه پردازان صفت»شخصیت آدمی رامجموعه ای ازصفات مختلف
می دانند که آدمی را از یکدیگر متمایز می کند .
آلپورت » بیشترین مطالعه را در مورد صفات شخصیتی انجام داد .
ص2
صفحه 26:
نظریات سنخ شناختی
نظریه پردازان سنخ شاختی اعتقاد زیادی به رابطه خصوصیات
جسمانی و خصوصیات شخصیتی دارند .
براى اولين بارءبقراط چهارنوع خلط یا مزاج رادریانسان معرفی نمود
ص2
oo
صفحه 27:
کرچمر
روان پزشک آلمانی انسان را براساس ظاهر جسمی به سه گروه
0- فربه تنان (Phair)
قد متوسط شکمی بزرگ »گردنی کوتاه» چاق» خوش خوراک ©
خوش گذران ازنظراجتماعی خوش برخورد »خونگرم
ولى از نظر عاطفى بى ثبات هستند 7
صفحه 28:
م لاغرتتان (صسبیه)
لاغرء قد بلند» اندامی بارریک ازنظر اجتماعی درونگرا»
خیالباف» خودفرو رفته» منطقی ولی بسیار حساس و زودرینج
اغلب از ناملایمت ها شکایت دارند.
ص2
صفحه 29:
2 سنخ پهلوانی
دارای استخوان بندی درشت ومحکم»بدن عضلانی و قوی.سینه پهن
قدی بلند » اندامی ورزیده و چالاک و
رقابت طلبی » غالبا پرخاشگر و ماجراجو
ص2
oo
صفحه 30:
شخصیت از. دیدگاه اسلام
اسلام شخصیت انسان را به سه بخش تقسیم می کند
که هر قسمت تشکیل دهنده فطرت آدمی می باشد وباعث شکل دادن
به شخصیت.وظایف وهدف های مشخص می شود
که عبارتست از : نفس اماره » نفس مطمئنه » نفس لوامه
صفحه 31:
-نفس اماره : همان طبیعت حیوانی انسان می باشد
فقط در جهت ارضاء تمایلات و شهوات جسمانی و روانی می باشد.
اسلام می گوید ارضاء اين نیازها لازم است ولی تاجایی که به افراط
و زیاده روی نرسد و موجب بر هم خوردن تعادل آدمی نشود.
صفحه 32:
تقورر ی
استعدادهایی که فرد را دراداره انگیزه های عقلانی ومنطقی هدایت
راهنمای خوبی و بدی می باشد
كه فرد را به فطرت انسانی وخوب بودن متمايل می کند.
آدمی با تکامل اين جنبه بشر به معنویت می رسد و از اين طریق
به سلامت نفس فردى ومتقابلاً به سلامت جامعه وفرهنكى مى رسد ١
صفحه 33:
نجش ee ات
روش های سنجش شخصیت ازقبیل(مصاحبه. پرسشنامهمشاهده
روش های فرافکن( آزمون روشاخ » آزمون اندریافت ... )یا شرح حال
آزمون های مورد استفاده برای سنجش شخصیت به دو دسته
آزمون عینی فرافکنی
ص2
oo
صفحه 34:
آزمون عینی
به آزمون های مداد و کاغذی معروفند (زتدادی سول بلی .خیرسبت و منفی)
از اين سوالات نتایج عدد مشخصی بدست می آید
بعضی از آنها فقط یک بعد شخصیت (اضطراب .اعتماد به نفس درونگرایی برونگرایی..)
بعضی آزمون ها چندین ویژگی شخصیت را اندازه گیری
ص2
ao
صفحه 35:
پرسشنامه چند وجهی شخصیتی مینه سوتا ( 0006۳4 )
فرم کوتاه ( 26۵ سوال ) فرم بلند بیش از 06000 سوال
در آن سوالاتی نظیر (گاهی حیوانات را اذ انیت می کنم)
تقدم بن ن توطنه شده است
پاسخ دهنده جواب های درست غلط و نمى دانم مى دهد
در مجموع به صورت فرم و نوشته پاسخنامه بلی و خیر طراحی شده
صفحه 36:
این پرسشنامه به منظور پی بردن به اختلالات شخصیتی در مراکز درمانی
فرد را براساس () مقیاس بالینی (خود بیمارانگاری » انسردگی » هیستریک
برخاشكرىءاسكيزوفرنى» »درونكراءبرونكراءمردانكى » زنانكى
اختلالات سايكوياتيك( انحرافات روانى و جسمى )بريرسى مى كند
درضمن به بررسی علائق و انگیزه های فرد هم می پردازد .
ص2
oo
صفحه 37:
در اين تست سه مقیاس وجود دارد
-مقیاس دروغ پردازی(ا):
-مقیاس دفاعی (ce):
-مقیاس کم گسستگی (۴):
ص2
صفحه 38:
پرسشنامه 05 عاملی شخصیت (OPA)
کتل 49 عامل را براساس نظریه صفت تدوین کرد که 10*2سوال
وآزمودنی به سوالات پاسخ بلی و خیر با مطمئن نیستم جواب می دهد
این آزمون برای افراد بالای 46 سال تدوین
برای سنجش افراد سالم تتظیم شده است
ص2
صفحه 39:
آزمون های فرافکنی
قسمت خصوصی و سری شخصیث را ارزیابی می کند .
محرکی به فرد ارانه تا فرد هرطوری مایل هست به آن پاسخ دهد .
فرد برحسب علاقه خود به محرکات پاسخ و فرافکنی می کند
طوریی که صفات شخصیتی وی آشکار شود.
روشاخ ۰ آزمون آندریافت موضوع (00/۳) و آزمون تکمیل جمله (607)
oo
صفحه 40:
آزمون اندریافت موضوع (0):مرکب از سی عدد کارت مصور
یک کارت سفید» تصاویر به صورت مبهم و دو پهلو می باشد
و از. آزمودنی خواسته می شود که در مورد هریک داستانی بسازد
وفرد براساس تجارب گذشته وتعارضات خود داستان سرهم می کند
که به این حالت آندر یافت گفته می شود .
صفحه 41:
نمونه ای از اين آزمون برای کودکان طراحی شده است
تصاویر آن را حیوانات تشکیل می دهند که به آن ODM گفته.
- آزمون تکمیل جمله (60):متشکل ازیک سری 00-06جمله ناته
ظیر دلم می خواهد ... گاهی آرزو می کنم ...ساخته شده است .
ه فرد گفته می شود با مطالبی که به ذهنش می آید کلمات وجملات تکمیل کنند .
صفحه 42:
© آزمرن روشاخ
یک آزمون فرافکنی برای سنجش شخصیت فرد می باشد
اين آزمون از,(10)کارت تشکیل شده (پنج کارت آن رنكى و ينج كارت سياه وسفيد
یک به یک این کارت ها ریا به فرید نشان می دهیم
از وی می خواهیم هرچه می بیند و احساس می US را بیان کند
با مشاهده هرکارت می خواهیم آنچه به ذهنش می آید بیان نماید.
صفحه 43:
در اين آزمون می توانیم کارت ها را بچرخانيم و دوباره نظر آنها را بپرسیم .
- آيا كاربت ها حیوان » گیاه یا منظره ای می بینید
- در کارت چه شی ء ها و اشکالی را می بینید
سنظر lay بیشتر به کارت است یا رنگ آن
- اشيائي که می بیند متحرک اند يا ساکن
ص2
وده
صفحه 44:
درمانگر پی به تخیلات»کشمکش هاءآرزوهاءتجارب قبلی و علائق فرد پی ببرد
زیرا فرد با توجه به علاقه و تخیلات خودهکارتها را تفسیرمی US
براساس این پاسخ ها درمانگر پی به ویژگی شخصیتی فردمی برد
در آزمون روانکاوی این روش برای تشخیص و مطالعه کودکان و
آنهایی که شناخت رفتار آنها مشکل است بکار می رود