علوم مهندسی معماری و عمران

شرایط عمومی و خصوصی پیمان

sharayete_omomi_va_khososie_peyman

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شرایط عمومی و خصوصی پیمان”

شرایط عمومی و خصوصی پیمان

اسلاید 1: شرایط عمومی و خصوصی پیمانمحسن برزوزاده

اسلاید 2:

اسلاید 3: گردش كار اجراي طرح‌هاي عمراني پس از تصويب طرح توسط شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان و انتخاب دستگاه اجرايي مراتب جهت اقدامات بعدي به دستگاه اجراي با اعتبارات پيش‌بيني شده اوليه ابلاغ مي‌گردد، (ابلاغ توسط معاونت برنامه‌ريزي صورت مي‌پذيرد). تهيه و تنظيم موافقتنامه طرح توسط معاونت برنامه‌ريزي استانداري با هماهنگي دستگاه اجرايي و بهره‌بردار و ابلاغ به دستگاه اجرايي جهت اجرا. در اين مرحله براي تهيه طرح پروژه يا مهندس مشاور انتخاب مي‌گردد و يا در صورت وجود امكانات مجري تهيه طرح پروژه راساً توسط عوامل فني دستگاه اجرايي انجام مي‌گيرد. پس از تهيه پروژه (فازهاي يك و دو مطالعاتي) و تصويب آن توسط دستگاه اجرايي مرحله واگذاري كار شروع مي‌شود. تهيه اسناد مناقصه و انتخاب پيمانكاران واجد شرايط براساس ضوابط و مقررات مربوطه. مناقصه طبق مقررات انجام و از طريق كميسيون مناقصه نسبت به افتتاح پاكات مناقصه و انتخاب پيمانكار برنده اقدام مي‌گردد.

اسلاید 4: گردش كار اجراي طرح‌هاي عمراني قرارداد با پيمانكار برنده امضاء و مبادله مي‌شود. دستگاه نظارت و مهندس ناظر پروژه تعيين و به پيمانكار ابلاغ مي‌شود. مراحل بعدي شامل: تحويل زمين پروژه به پيمانكار با تنظيم صورت مجلس مربوطه، تجهيز كارگاه و شروع كارهاي اجرايي. در طول مدت قرارداد كارهاي اجرايي پروژه توسط مهندس ناظر مورد بازديد و نظارت قرار مي‌گيرد كه به ترتيب ذيل مي‌باشد:نظارت براجراي كامل و صحيح عمليات كارگاهي و اجرايي مطابق با نقشه‌هاي مصوب و مشخصات (فني عمومي و خصوصي، پيمان، شرايط خصوصي پيمان) و استفاده و مصرف مواد و مصالح مناسب از نظر كيفي و كمي و نظارت و كنترل با تست‌هاي آزمايشگاه فني، صدور دستور كارها و تنظيم صورت مجالس و توضيح نقشه‌ها و جزئيات و راهنمايي‌هاي فني به عوامل اجرايي و رفع ابهامات موجود در كار و نقشه‌هاي اجرايي، مشخص نمودن محل و موقعيت معادن و منابع تهيه مصالح و تنظيم صورت مجالس كارهايي كه نحوه كنترل آن بعللي پس از زمان اجرا مشكل بوده و يا مقدو نباشد و نامرئي گردد. ضمناً نظارت‌هاي عاليه و دوره‌اي توسط نمايندگان دستگاه نظارت، مجري و يا واحدهاي وزارت متبوع حسب مورد اعمال مي‌گردد.

اسلاید 5: گردش كار اجراي طرح‌هاي عمراني در طول اجراي كار و به تناسب پيشرفت كار مصالحي كه تحويل آن‌ها در انحصار دولت مي‌باشد با درخواست پيمانكار و بررسي و تاييد دستگاه نظارت، حواله‌هاي مربوطه توسط كارفرما صادر مي‌گردد. هم‌چنين باتوجه به نياز كارگاه نسبت به صدور حواله‌هاي مربوط به تحويل لوازم و ابزار و ماشين‌آلات اقدام مي‌گردد. در جريان انجام كارها در صورت لزوم تغيير در اعتبارات و هزينه‌هاي اجراي پروژه و يا تغيير در فصول هزينه طرح نسبت به تنظيم اصلاحيه‌هاي موافقتنامه به طرح‌ها اقدام و مراتب به تاييد ساير مبادي ذيربط رسانيده شود. چنانچه پيمانكار به هردليلي نخواهد و يا نتواند پروژه را راهبري نموده و به انجام برساند كارفرما نسبت به خلع يد (ماده 46 شرايط عمومي پيمان) اقدام مي‌نمايد و چنانچه كارفرما به هردليلي نخواهد نسبت به ادامه كار اقدام گردد نسبت به خاتمه دادن به پيمان اقدام مي‌نمايد. تهيه صورت وضعيت‌هاي موقت توسط مهندس ناظر در معيت پيمانكار صورت گرفته و پس از رسيدگي و تصويب مجري طرح جهت پرداخت به ذيحسابي طرح‌هاي عمراني ارسال مي‌گردد. در ضمن نسبت به آناليز و تعيين و تصويب قيمت‌هاي جديد احتمالي اقدام مي‌شود.

اسلاید 6: گردش كار اجراي طرح‌هاي عمراني تكميل پروژه و تحويل موقت آن از طريق كميسيون تحويل موقت. تهيه صورت وضعيت قطعي و تحويل توسط دستگاه نظارت در معيت پيمانكار و تصويب كارفرما و رسيدگي به تاخيرات توسط دستگاه نظارت كارفرما و سپس انجام تحويل قطعي پروژه و تسويه حساب با پيمانكار صورت مي‌گيرد. در طول اجراي كار و يا در خاتمه آن ادعاهاي احتمالي پيمانكار مبني بر وجود ضرر و زيان و يا موارد مشابه مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد. (ازجمله خسارت تعليق، خسارت تاخير در تحويل زمين و يا موارد مشابه). در دوران نگهداي پروژه (بين تحويل موقت و قطعي) همكاري‌هاي لازم با دستگاه بهره‌بردار چه از لحاظ دسترسي به تقشه‌ها از طريق دستگاه نظارت و چه رفع نواقص از طريق پيمانكار اعمال مي‌گردد. در صورتي كه پروژه داراي مهندس مشاور باشد هماهنگ با پيشرفت اجراي پروژه صورت بهاي كاركرد مهندس مشاور رسيدگي و پرداخت و در خاتمه پروژه با وي تسويه حساب بعمل خواهد آمد.

اسلاید 7: وظايف كارفرما و دستگاه نظارت در قراردادهاي پيمانكاريدر عمليات پيمانكاري معمولاً مسئوليت‌ها، اختيارات و وظايف كارفرما يا دستگاه نظارت در متن پيمان مشخص مي‌گردد.نكته مهم و اساسي در پيمان‌ها آنست كه وظايف پيش‌بيني شده در قرارداد براي كارفرما و دستگاه نظارت در زمان‌هاي مقرر تحقق يابد و به طرز صحيح و منطقي ايفا شود، در غير اينصورت عدم انجام به موقع آن‌ها قطعاً تضييع حقوق كارفرما را به دنبال داشته و در روابط و مناسبات منطقي كارفرما و پيمانكار نيز تاثير منفي بجا خواهد گذاشت.اقداماتي از قبيل بررسي، رسيدگي، ابلاغ، راهنمايي، تصميم‌گيري، موافقت‌، تاييديه امضا، تصويب و غيره در متن پيمان و شرايط عمومي پيمان از جمله وظايف و خدماتي است كه در حيطه عمل كارفرما بوده و طبيعي است كه براي تحقق آن‌ها در زمان‌هاي مقرر بايستي تمهيداتي انديشيده شده و برنامه‌ريزي لازم و ساماندهي مناسب نيز بعمل آيد، اصولاً كارفرما مي‌تواند قسمتي از اختيارات خود را جداي از خدمات وظايفي كه به دستگاه نظارت داده شده است به شخص حقوقي ديگر مانند مدير طرح واگذار نمايد.

اسلاید 8: وظايف كارفرما و دستگاه نظارت در قراردادهاي پيمانكاريباتوجه به پيش‌بيني خدمات مديريت طرح و ابلاغ آن در نظام فني و اجرايي حاكم بر طرح‌هاي عمراني، بخشي از مديريت كه جنبه خدماتي دارد به واحدهاي جدا از كارفرما قابل انتقال مي‌باشد. كه شرح آن در دستورالعمل مربوطه آمده است. در اين راستا كارفرما علاوه بر نقش مديريتي خود وظايف و خدماتي را نيز بايستي در چارچوب قرارداد انجام دهد كه معمولاً اين بخش از خدمات توسط مجري طرح كه جزيي از ساختار كارفرما محسوب مي‌شود، انجام مي‌گردد. بدين ترتيب مدير طرح در زيرمجموعه كارفرما رسميت دارد و بعد از انعقاد قرارداد بيش‌ترين نقش و ارتباط را با دستگاه نظارت و پيمانكار داشته و به عنوان نماينده كارفرما همواره در كارگاه حضور خواهد داشت، لذا لازم است در اينگونه موارد، مراتب ذيل نيز مدنظر قرار گيرد:كارفرما بايستي مدير طرح را در صورت لزوم و وجود چنين ساختاري در دستگاه ذيربط با ذكر اختيارات و وظايف به پيمانكار و دستگاه نظارت معرفي نمايد. تصميم‌گيري‌هاي مدير طرح بايستي در چارچوب اختيارات تفويض شده باشد كه در اين صورت تصميمات مدير طرح در حكم تصميم كارفرما خواهد بود.

اسلاید 9: وظايف كارفرما و دستگاه نظارت در قراردادهاي پيمانكاري يك سري اختيارات كارفرما قابل تفويض نيست و تاييديه‌هاي لازم بايستي با امضاء بالاترين مقام دستگاه اجرايي باشد. خاطرنشان مي‌سازد كه مدير طرح در هر مورد بايستي ابتدا بررسي‌هاي لازم را به عمل آورده و نتيجه را جهت تسهيل و تسريع در تصميم‌گيري به اطلاع كارفرما برساند. مواردي كه بايد راساً توسط بالاترين مقام دستگاه اجرايي انجام شود به شرح زير مي‌باشد:قبول تضمين‌هاي پيش‌بيني شده در قرارداد از جمله تضمين پيش‌پرداخت، انجام تعهدات و كسور وجه الضمان.دستور تمديد، ضبط و واريز مبالغ ضمانت‌نامه.ج) تصويب تغييرات مدت پيمان (تمديد مدت پيمان)د) تصويب افزايش و يا كاهش (تغييرات) مبلغ پيمانه) تصويب قيمت‌هاي جديد با رعايت حدود پيش‌بيني شده در شرايط عمومي پيمانز) تصويب صورت مجالس تحويل موقت و تحويل قطعي ح) تصميم در مورد تعليق كار، خاتمه و يا فسخ عنوان پيمان ط) تصويب صورت وضعيت قطعي پيمانكار و هم‌چنين صورت حساب نهايي.

اسلاید 10: اختيارات و وظايف كارفرما در پيمان و شرايط عمومي پيمان موافقت با ايجاد تاسيسات موقت براي اجراي عمليات تشخيص لزوم و حدود تسهيلات براي استخدام و بكارگيري متخصصين از خارج كشور. تعيين منابع جديد براي خريد مصالح در مواقعي كه امكان خريد از منابع تعيين شده در اسناد و مدارك پيمان وجود نداشته باشد. معرفي تا 15 درصد از كارگران موردنياز عمليات موضوع پيمان به شرط داشتن صلاحيت كار. فراهم آوردن تسهيلات لازم جهت تهيه مصالح و يا لوازمي كه در انحصار دولت باشد. تعيين تكليف نحوه تامين مصالح و تجهيزاتي كه محدوديت‌هايي براي وارد نمودن آن ايجاد شده است. اجازه ورود مصالح و لوازم، هرگاه تهيه مصالح موردنظر در داخل كشور ميسر نباشد و يا تغيير مشخصات بگونه‌اي كه مصالح و لوازم در داخل كشور قابل تهيه شود. پرداخت خسارت‌هاي وارده برآنچه كه بيمه شده است به تناسب پيشرفت كار به صورت تدريجي. اقدام براي حفظ و نگهداري و يا انتقال اشياء عتيقه در صورت وجود.

اسلاید 11: اختيارات و وظايف كارفرما در پيمان و شرايط عمومي پيمان اجازه واگذاري پيمان به غيراجازه اضافه يا كسر مقداركار هريك از اقلام بيش از ده درصد تصويب تغييرات مدت پيمان تصويب تغيير مبلغ پيمان و تصويب قيمت‌هاي جديد رسيدگي صورت وضعيت‌ها از جهت تطبيق ارقام با پيمان و پرداخت صورت وضعيت‌هاي موقت. موافقت با پرداخت علي‌الحساب‌ها با رعايت ساير ضوابط رسيدگي به اعتراضات پيمانكار درخصوص اقلام و ارقام و قيمت‌هاي مندرج ابلاغ به پيمانكار جهت تهيه نقشه‌هاي اضافي يا تفصيلي در صورت مشاهده كمبود و يا هرگونه ابهام . انجام كنترل‌هاي لازم فعاليت‌هاي اجرايي صرفنظر از مسئوليت‌هاي مشاور و پيمانكار. كنترل و مراقبت بر رعايت استانداردهاي زيست محيطي و ايمني كار در محدوده عمليات اجرايي.

اسلاید 12: اختيارات و وظايف كارفرما در پيمان و شرايط عمومي پيمان تنظيم روابط و مناسبات فيمابين كارفرما با مشاور و پيمانكار و هماهنگي بين آن‌ها به منظور اجراي موفقيت‌آميز پروژه. انجام پيگيري‌هاي لازم و مراقبت از انجام كليه عمليات و مستندسازي مراحل اجرا و استقرار سيستم‌هاي منظم جهت بايگاني و نگهداري مدارك و اسناد فني بالاخص نقشه‌هاي اصلاح شده چون ساخت و همچنين نقشه‌هاي اجرايي. موافقت با تخصيص ارز براي بعضي از هزينه‌هاي اجرايي پيمان با رعايت ساير ضوابط و اقدام به افتتاح اعتبار اسنادي (IC) به حساب پيمانكار. تشكيل كميسيون تحويل موقت و اعلام تاريخ تشكيل آن به همراه معرفي اعضاي شركت‌كننده در كميسيون. تصويب صورت مجلس تحويل موقت.تشخيص و لزوم اعاده كارها به وضع اوليه در صورت وقوع حادثه در موارد مربوط به حوادث قهري . تصويب تمديد مدت قرارداد براي اعاده كارها به وضع اوليه در موارد مربوط به حوادث قهري.

اسلاید 13: اختيارات و وظايف كارفرما در پيمان و شرايط عمومي پيمان رسيدگي به تعهدات پيمانكار در مقابل اشخاص ثالث كه در اثر خاتمه دادن به قرارداد مستلزم پرداخت هزينه و خساراتي از جانب پيمانكار باشد. تشكيل كميسيون تحويل قطعي و اعلام تاريخ تشكيل آن به همراه اعلام اسامي اعضاء شركت‌كننده در كميسيون. تصويب صورت مجلس تحويل قطعي . تصميم در مورد تعليق تا سه ماه و همچنين تعليق بيش از 3 ماه. اعلام خاتمه يا فسخ پيمان . قبول تضمين‌ها و دستور تمديد، ضبط و واريز آن‌ها. آزادسازي ضمانت‌نامه انجام تعهدات. تصويب صورت وضعيت قطعي . تهيه صورت حساب نهايي و انجام تسويه حساب.

اسلاید 14: اختيارات و وظايف دستگاه نظارت در پيمان و شرايط عمومي پيمان بررسي و اظهارنظر درخصوص برنامه تفصيلي اجرايي باتوجه به برنامه كلي پيش‌بيني شده جهت انجام عمليات. رسيدگي به تغييرات مورد تقاضاي پيمانكار درخصوص برنامه تفصيلي اجرايي. ابلاغ تغييرات برنامه تفصيلي كه مورد قبول واقع شده است. تاييد فرد معرفي شده از سوي پيمانكار به عنوان رييس كارگاه. راهنمايي و تحت نظر داشتن پيمانكار در مورد پياده نمودن نقشه‌ها، امتدادها و محورها و امضاي صورت مجلس مربوطه. بررسي و ابلاغ عدم كفايت تجهيزات پيمانكار براي اتمام كار و درخواست تكميل آن‌ها و نظارت بر تجهيز كامل كارگاه از نظر نوع و تعداد ماشين‌آلات، تجهيزات، ادوات و ساختمان‌هاي موردنياز شامل دفتر، آزمايشگاه، خوابگاه، غذاخوري و ... تشكيل جلسات توجيهي براي تعيين ابعاد مختلف پروژه، شيوه‌هاي ارتباط، گردش كار و مكاتبات.

اسلاید 15: اختيارات و وظايف دستگاه نظارت در پيمان و شرايط عمومي پيمان بررسي سازمان اجرايي پيمانكار در دو بخش كارگاه و خدمات پشتيباني مالي، تداركاتي و فني و هدايت پيمانكار براي استقرار سازمان مناسب. بررسي و اظهارنظر در مورد جزئيات روش‌هاي اجرايي مورد استفاده پيمانكار و كنترل تناسب روش‌ها با موضوع فعاليت. بررسي و اظهارنظر درباره توانايي نيروي انساني شاغل در كارگاه از نظر تخصص و مهارت و جلوگيري از اشتغال نيروي انساني فاقد شرايط لازم. بررسي و اظهارنظر در مورد صلاحيت پيمانكاران جزء و ارسال مدارك مربوطه براي تصويب به كارفرما. كنترل ورود و خروج مصالح و تاكيد بر رعايت نكات فني در خريد، حمل، باراندازي و انبار كردن مصالح مصرفي. نظارت و تاكيد و مصرف مصالح طبق مشخصات فني مصوب پروژه و انجام آزمايش‌هاي لازم روي نمونه مصالح در مقاطع مختلف، قبل از سفارش، ورود به كارگاه و پاي كار (حين مصرف).

اسلاید 16: اختيارات و وظايف دستگاه نظارت در پيمان و شرايط عمومي پيمان نظارت بر انجام به موقع تداركات و تامين نيازهاي تداركاتي كارگاه طبق برنامه .تاكيد بر استقرار گروه برنامه‌ريزي و كنترل پروژه از سوي پيمانكار در كارگاه با داشتن تجهيزات كافي و بررسي صلاحيت فني و تجربي اعضاي گروه. بررسي عملكرد پروژه در قالب برنامه زماني و مشخص كردن ميزان انحراف از برنامه و ارايه توصيه‌هاي لازم از طريق تحصيل انحراف، تاكيد بر به هنگام نمودن برنامه با استفاده از رايانه. تنظيم گزارش‌هاي پيشرفت فيزيكي پروژه به صورت ماهانه براي دفتر مركزي. انجام بازرسي‌هاي فني و كنترل كيفيت به صورت مستقيم با بهره‌گيري از خدمات آزمايشگاه‌هاي تخصصي به هزينه كارفرما يا پيمانكار براساس موازين پيمان. نظارت بر جريان مالي كارگاه و انجام پرداخت‌هاي كاركنان و نظاير آن در موعد مقرر. نظارت بر رعايت مسائل ايمني و بهداشت كار. ايجاد آرشيو فني نقشه‌ها، مدارك و مستندات پروژه متناسب با نياز كارگاه.

اسلاید 17: اختيارات و وظايف دستگاه نظارت در پيمان و شرايط عمومي پيمان امضاي صورت مجالس مربوط به انجام عملياتي از قبيل تراز پي‌ابنيه، زيرسازي راه‌ها و قسمت‌هايي كه پوشيده مي‌شوند و ملاك اندازه‌گيري‌ها و تنظيم صورت وضعيت‌ها قرار مي‌گيرند. اجازه خروج ماشين‌آلاتي كه در كارگاه مورد احتياج نباشد براساس پيشنهاد پيمانكار. تشخيص انجام قسمتي از عمليات موضوع پيمان در شب. دستور اضافه يا كسر مقدار كار هريك از اقلام تا ده درصد. تعيين قيمت واحد كارهاي جديد. مطالعه و رسيدگي تغييرات مدت پيمان و پيشنهاد تغيير مدت پيمان به كارفرما. ابلاغ تغييرات مدت پيمان. تعيين و تنظيم صورت وضعيت كليه كارهاي انجام شده در معيت نماينده پيمانكار. اصلاح صورت وضعيت‌ها وقتی كه به علت نقايص از طريق كارفرما عودت داده مي‌شود. تنظيم صورت وضعيت‌هاي موقت در مواقعي كه نماينده پيمانكار براي تهيه صورت وضعيت‌ها حاضر نشود.

اسلاید 18: اختيارات و وظايف دستگاه نظارت در پيمان و شرايط عمومي پيمان رسيدگي به تقاضاي پيمانكار به منظور انجام تشريفات تحويل موقت. انجام آزمايش‌هاي لازم با حضور اعضاء كميسيون تحويل موقت. اندازه‌گيري و تهيه صورت وضعيت قطعي در معيت نماينده پيمانكار. رسيدگي به اعتراضاتي كه پيمانكار نسبت به محاسبه صورت وضعيت قطعي دارد. رسيدگي و تعيين تاريخ آمادگي كار جهت تحويل موقت. رسيدگي اوليه و تاييد تمديد مدت قرارداد به دليل اعاده كارها به وضع اوليه در مواقع بروز خسارت. اخطار به پيمانكار در مواردي كه پيمانكار دستمزد كارگران خود را طبق قانون كار پرداخت ننموده باشد. پرداخت مطالبات كارگران پيمانكار در صورت استنكاف پيمانكار از پرداخت دستمزد به آن‌ها از محل مطالبات و يا تضمين‌هاي پيمانكار.تذكر به پيمانكار در صورت مسامحه و يا اختلال در نظم كارگاه توسط كاركنان پيمانكار و درخواست بركنار نمودن متخلفين از كار.

اسلاید 19: شرح وظايف مهندس ناظر مقيم تعريف ناظر مقيمناظر مقيم كسي است كه از طرف كارفرما يا دستگاه نظارت (مشاور) براي نظارت مستقيم در اجراي عمليات كارگاه تعيين و كتباً به پيمانكار معرفي مي‌شود و اصولاً مقيم كارگاه خواهد بود.نكته 1: منظور از عبارت «مقيم كارگاه بودن» آن است كه در تمام اوقات كار، ناظر مقيم در كارگاه حاضر باشد.نكته 2: ناظر مقيم كارگاه معمولاً در محدوده همان شهري كه كارگاه مورد نظارت وي در آن واقع شده زندگي نمايد. مگر در مواردي كه از طرف كارفرما دستورات ديگري صادر شود.

اسلاید 20: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمآشنايي با مدارك پروژه ناظر مقيم كارگاه بايد در اولين فرصت (از روز شروع به كار) كليه نقشه‌ها، مشخصات فني عمومي و خصوصي، فهرست مقادير و قيمت‌ها براي انواع كارهاي مورد نظارت و متن قرارداد را دقيقاً مطالعه نمايد. بنحوي كه كاملاً به پروژه آشنا و مسلط شود و متناسب با حجم پروژه اين مطالعه در مدت معقولي كه مورد توافق قرار بگيرد انجام و در صورت صلاحديد و لزوم، گزارش و نظريه خود را كتباً از طريق مهندس مشاور (در صورت وجود) براي كارفرما ارسال نمايد.مهم: بايد توجه داشت كه اين مطلب حائز اهميت فوق‌العاده است و ناظري كه به مشخصات پروژه مورد نظارت خود آشنا نباشد صلاحيت ادامه كار را نخواهد داشت.

اسلاید 21: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمآشنايي با محيط كار ناظر مقيم كارگاه از بدو شروع به كار بايد با محل اجراي پروژه دقيقاً آشنا شود محلي كه ساختمان اجراء مي‌شود محدوده آن محدود به زمين كارگاه نمي‌باشد بلكه موارد مشروحه زير و يا نظاير آن بايستي دقيقاً مورد مطالعه قرار گيرد:محل تهيه لوازم و مصالح محلي و فواصل آن از محل كارگاه و نرخ آن‌ها.دستمزد روزانه انواع كارگران در محلانواع كارگران ماهر، نيمه‌ماهر و ساده محلي كه امكان استفاده از آن‌ها وجود دارد.انواع و تعداد كارگران يا تخصص‌هاي موردنياز كه استخدام آن‌ها در محل مقدور نمي‌باشد.لوازم و مصالحي كه بايد از خارج از محيط محل اجراي پروژه تامين گردد.متوسط حداكثر و حداقل درجه حرارت محيط و امكان كار كردن در اين ايام در محل.وضع راه‌هاي ورودي به محيط كار، امكان استفاده از اين‌ راه‌ها در مواقع بارندگي و زمستان‌ها.نحوه تامين آب و برق و ساير تاسيسات ضروري براي كارگاه.

اسلاید 22: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمتعيين نقاط اصلي و تحويل كارگاهناظر مقيم كارگاه موظف است كه در بدو تحويل كارگاه ساختماني به پيمانكار و در اولين فرصت نقاط مبنا و خطوط اصلي ساختمان را به طريقي كه تا پايان كار باقي بماند. با همكاري نماينده مهندس مشاور يا دستگاه نظارت و نماينده پيمانكار دقيقاً تعيين نموده و صورت مجلس نمايد.اين نقاط و خطوط بايد بنحوي باشد كه تا پايان كار باقي بماند و در صورتي كه لزوم تغيير آن وجود داشته باشد بايد مراتب را قبلاً با اطلاع مهندسين مشاور يا دستگاه نظارت رسانده و كسب تكليف نمايد و در صورتي كه به علل غيرمترقبه يكي از اين نقاط از بين برود بايد بلافاصله مراتب را گزارش و نسب به ترميم و مرمت آن به وسيله پيمانكار اقدام نمايد.

اسلاید 23: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمپياده كردن نقشه‌هاناظر مقيم كارگاه موظف است پلان وضعيت ساختمان‌ها را با مشخصات زمين محل اجرا كنترل نموده و در صورتي كه اشكالي از نظر ابعاد، وضعيت قرار گرفتن ساختمان‌ها از نظر شرايط اقليمي و سنتي، وضعيت فني زمين از نظر جنس خاك و عوارض موجود، دسترسي به ورودي‌هاي مناسب (وساير نكات فني كه ممكن است توسط مهندس مشاور و يا دستگاه نظارت ابلاغ شده باشد) وجود نداشته باشد نسبت به پياده نمودن دقيق نقشه‌ها با همكاري‌هاي پيمانكار اقدام نموده و يكبار ديگر نقشه‌هاي پياده شده را از نظر صحت عمل كنترل نمايد.

اسلاید 24: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمگزارش وضعيت زمين محل اجراي پروژه ناظر مقيم كارگاه، موظف است در شروع كار با همكاري پيمانكار مطالعات كافي در مورد وضعيت زمين محل اجراي پروژه از نظر نوع و جنس خاك و مقاومت خاك، لايه‌بندي آن، سطح آب‌هاي زيرزميني و سيل‌گير بودن زمين محل اجراي پروژه به عمل آورده و گزارشات لازم در هر مورد براي مهندسين مشاور يا دستگاه نظارت تهيه نمايد. در صورتي كه براي دسترسي به اطلاعات فوق نياز به استفاده از آزمايشگاه و يا مطالعات تخصصي وجود داشته باشد بايستي نوع آزمايشات و مشخصات فني آن‌ها و همچنين نوع مطالعات موردنياز را در گزارش خود به مهندسين مشاور يا دستگاه نظارت ارايه نمايد. دفتر كارگاه ناظر مقيم كارگاه موظف است دفتري در كارگاه داشته باشد كه كليه اطلاعات و اقدامات و امكانات روزانه در آن ثبت گردد و تاريخ و شماره صورت مجالس كارگاهي، نامه‌هاي وارده و صادره و دستورات كارگاهي در آن قيد گردد و آخر هر روز اين صفحه بسته شود و چيزي بعداً به آن اضافه نشود. صفحات اين دفتر بايد شماره‌گذاري شده و صفحات آن كسري نداشته باشد.

اسلاید 25: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمبرنامه پيشرفت كارناظر مقيم كارگاه موظف است برنامه پيشرفت كار پروژه را با همكاري پيمانكار و در چارچوب مدت پيمان و باتوجه به عوامل مختلف از جمله فصل‌كاري، امكانات اجرايي، ترتب صحيح كارها و غيره تهيه و همراه با گزارش توجيهي كامل جهت مهندس مشاور ارسال نمايد. در اين برنامه بايستي موارد مشروحه زير دقيقاً تعيين شود:8-1- تاريخ تهيه نقشه‌هاي كارگاهي توسط پيمانكار.8-2- تاريخ تصويب نقشه‌هاي كارگاهي توسط مهندسين مشاور يا دستگاه نظارت.8-3- تاريخ تدارك و حمل مصالح به كارگاه كه ماخذ محاسبه تداركات در صورت وضعيت‌هاي موقت مي‌باشد.8-4- تاريخ شروع و خاتمه هريك از فعاليت‌ها و مراحل مختلف كار.پيشرفت كار از طريق سي، پي، ام و يا سيستم‌هاي ديگر كنترل پروژه تهيه گردد.مهندس ناظر مقيم كارگاه بايد با مسئولان مربوطه همكاري‌هاي لازم را در مورد تهيه اين برنامه به عمل آورده و اطلاعات لازم را در اختيار قرار دهد.

اسلاید 26: شرح وظايف مهندس ناظر مقيم تهيه وسايل اندازه‌گيري درصورتي كه نوع و محل كار ايجاب نمايد مهندس مشاور بايد دستورات لازم مبني بر تهيه كليه وسائل اندازه‌گيري كارگاه از قبيل ميزان الحراره ماكزيمم و مي‌نيمم، رطوبت‌سنج، دوربين‌هاي نقشه‌برداري و ترازيابي و وسايل نمونه‌برداري را تهيه و در اختيار ناظر مقيم قرار دهد. اطلاع از مقررات و قوانين كار و بيمه‌اي اجتماعيناظر مقيم كارگاه بايد در بدو شروع بكار مطالعات كافي در مورد قوانين كار و بيمه‌هاي اجتماعي كارگران و آيين‌نامه‌هاي ايمني كارگاه به عمل آورده و در صورتي كه وسايل و لوازم ايمني كارگران شاغل در كارگاه كافي نمي‌باشد مراتب را به وسيله مهندسين مشاور و يا دستگاه نظارت و يا به طور مستقيم به اطلاع پيمانكار برساند تا اقدام لازم به عمل آيد.

اسلاید 27: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمپرسنل پيمانكارناظر مقيم كارگاه بايد در مورد تعداد افراد فني و غيرفني پيمانكار كه بايد در كارگاه مقيم باشند بررسي و مطالعه كامل نموده و تعداد آن‌ها را با كادر پيمانكار كه در كارگاه مقيم هستند در هريك از مقاطع و مراحل كار مقايسه نمايد و در مورد صلاحيت آن‌ها صريحاً اظهارنظر نموده و گزارش آن را براي مهندسين مشاور يا دستگاه نظارت ارسال نمايد و در صورت امكان ميزان حقوق و دستمزدي را كه دريافت مي‌نمايند سوال و در گزارش خود منعكس نمايد. صورت مجالس و دستور مراحل مختلف اجراي كار ناظر مقيم كارگاه موظف است پس از انجام هرقسمت ازكار بلافاصله كليه عمليات انجام شده را با اتفاق نماينده پيمانكار مورد بازديد مجدد قرار داده و در صورتي كه كارهاي انجام شده براساس نقشه‌ها و مشخصات فني و دستور كارهاي صاره انجام باشد طي تنظيم صورت جلسه‌اي مراتب را مورد تاييد قرار داده و دستور اجراي مرحله بعد را صادر نمايد.آن بخش از كارهاي هرمرحله كه مورد تاييد نباشد بايستي برحسب نواقص موجود دستور اصلاح و يا تخريب آن صادر شود.

اسلاید 28: شرح وظايف مهندس ناظر مقيممراحلي كه به عنوان مثال در مورد اجراي پروژه‌هاي متعارف بايستي در پايان هر مرحله صورت مجلس آن مرحله تهيه شود به شرح زير بيان مي‌گردد:پس از گودبرداري و پي‌كني بايد صورت‌جلسه‌اي مبني بر ميزان كار انجام شده و صدور دستور پي‌سازي تهيه گردد.پس از آرماتورگذاري و قالب‌بندي صورت‌جلسه تعيين ميزان آرماتور مصرف شده تهيه و يا انطباق آن با نقشه‌ها تاييد گردد، سپس دستور بتن‌ريز داده شود.تهيه صورت‌جلسه ورود مصالح آهن‌آلات پيمان و ثبت تاريخ و ميزان آن‌ها جهت محاسبات مربوط به مابه‌التفاوت مصالح.پس از بتن‌ريزي تاريخ شروع به بازكردن قالب‌ها بايد صورت‌جلسه شود.پس از انجام لوله‌كشي از هرقبيل، لوله‌ها بايد ابتدا آزمايش و سپس صورتجلسه‌اي مبني بر نتيجه آزمايش و صورت‌جلسه ديگري مبني بر نتيجه اندازه‌گيري طول و ابعاد و جنس لوله‌هاي مصرفي تهيه و باتوجه به اين دو صورت‌جلسه دستور پوشانيدن روي لوله‌ها صادر شود.

اسلاید 29: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمپس از انجام كارهاي ديوارسازي داخلي بايد صحت آن از نظر تطبيق با نقشه‌ها و همچنين اجراي صحيح آن مورد بررسي قرار گرفته و در صورت تاييد مراتب صورت مجلس گرديده و دستور نازك‌كاري داده شود.پس از انجام عايق‌كاري سرويس‌هاي داخلي و يا بام بايد صحت كار عايق‌كاري آزمايش شده و پس از تهيه صورتجلسه هاي مبني بر نتايج آزمايش كه حاكي از صحت عمل باشد دستور پوشانيدن روي آن صادر شود.در مورد رنگ‌اندود درها، ديوارها و سقف‌ها و غيره اعم از لعابي، روغني و يا پلاستيك و انواع ديگر بايستي آمادگي كار براي رنگ مورد بررسي و تاييد قرار گرفته و شماره كاتالوگ رنگ موردنظر طي صورتجلسه‌اي تعيين و جهت اجرا به پيمانكار ابلاغ گردد.پس از انجام هرگونه زيرسازي در محوطه و يا جاده‌هاي ارتباطي بايستي مراتب از نظر صحت كار انجام شده قبلاً بازديد و صورت‌جلسه شده و سپس دستور پوشانيدن روي آن صادر گردد.

اسلاید 30: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمپس از انجام كارهاي تاسيساتي كليه كارها بايد طبق دستورالعمل‌هاي جداگانه‌اي كه توسط دستگاه نظارت و يا مهندسين مشاور تعيين خواهد شد آزمايش و نتيجه صورت مجلس شود.تبصره مهم: ناظر مقيم كارگاه موظف است كليه صورت مجالس را به طور خوانا و مشخص كه داراي تاريخ تنظيم شماره رديف باشد در پنج نسخه تهيه و بلافاصله پس از تنظيم به شرح زير توزيع و ارسال نمايد:دو نسخه براي كارفرما، يك نسخه براي مهندس مشاور، يك نسخه براي پيمانكار، يك نسخه براي كارگاه.صورت مجلس بايد براساس تاريخ و شماره رديف به طور منظم ارسال و در دفاتر دستگاه نظارت و يا مهندسين مشاور و كارفرما به ثبت رسيده باشد.صورت مجالس كه بعد از انجام تحويل موقت تهيه و ارسال شده باشد فاقد ارزش بوده و ناظر مقيم دراين مورد شديداً مسئول خواهد بود.

اسلاید 31: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمگزارشات كارگاه ناظر مقيم كارگاه موظف است قبل از شروع كارهاي اجرايي به دستگاه نظارت و يا مهندس مشاور مراجعه و فرم‌هاي مختلف گزارشات كارگاه را به تعداد كافي اخذ و در دفتر كارگاه نگهداري نمايد. اين فرم‌ها كه شامل گزارشات روزانه، ماهيانه و ... مي‌باشد.حاوي كليه اطلاعات موردنياز در مورد وضعيت كارگاه از نظر تعداد پرسنل مستقر، ميزان مصالح و ماشين‌آلات، وضعيت پيشرفت مراحل مختلف پروژه و تطبيق آن با برنامه پيشرفت كار مصوب و بالاخره وضعيت پرداخت‌ها و هزينه‌هاي انجام شده و همچنين ارزيابي توان پيمانكار در اجراي پروژه مي‌باشد. در اين گزارشات بايستي ناظر مقيم علل تاخيرات احتمالي در مراحل مختلف كار را در هر مرحله گزارش نموده در صورتي كه اطلاعات ديگري در حين اجراي پروژه موردنياز مهندسين مشاور يا كارفرما باشد ناظر مقيم بايد در تكميل و ارائه آن‌ها همكاري لازم را معمول دارد و پيشنهادات خود را جهت جبران تاخيرات مذكور اعلام نمايد. اين گزارشات بايستي در موعدهاي تعيين شده بطور دقيق و منظم تهيه شده و نسخ كافي از آن براي دستگاه نظارت و كارفرما ارسال شود و يك نسخه از آن همواره در كارگاه موجود باشد.

اسلاید 32: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمنمونه‌ها و آزمايشاتدر مورد لوازم و مصالح مصرفي در كارگاه اقدامات مشروحه زير بايد از طرف ناظر مقيم به عمل آيد:ناظر مقيم كارگاه موظف است نظريه كتبي خود را در مورد هر نمونه از اجناس و لوازم و مصالح وارده به كارگاه از نظر تطبيق با مشخصات فني عمومي و خصوصي و ساير مدارك قرارداد به پيمانكار ابلاغ نموده و رونوشت آن را براي دستگاه نظارت و يا مهندسين مشاور ارسال نمايد.ناظر مقيم وظيفه دارد نمونه‌هاي لوازم و اجناس تصويب شده را تاپايان كار در كارگاه نگهداري نمايد و پيمانكار موظف است تسهيلات و همكاري لازم را معمول نمايد.در مورد اقلامي از كار كه ساخت و يا اجراي آن به تدريج در كارگاه انجام مي‌شود نظير عمليات بتن‌ريزي يا خاك‌ريزي و ... بايستي نمونه‌برداري به طور مرتب جهت ارسال به آزمايشگاه و تعيين مقاومت و ساير آزمايش‌هاي لازم توسط ناظر مقيم به عمل آيد.

اسلاید 33: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمناظر مقيم موظف است كليه لوازم و مصالح حمل شده به كارگاه را با نمونه‌هاي مصوب قبلي مقايسه نموده و در صورت مطابقت دستور استفاده از مصالح و لوازم را صادر نمايد. در مواردي كه اين مطابقت وجود نداشته باشد دستور عدم استفاده و خروج آن قسمت از مصالح و لوازم را به پيمانكار ابلاغ مي‌نمايد.تبصره: تصويب بعضي از اجناس و لوازم خاص نظير دستگاه‌هاي حرارت مركزي و مولد برودت و وسايل ارتباطي و يا اقلام خاص ساختماني كه تاييد آن‌ها مستلزم مطالعه دقيق مشخصات فني كارخانه‌هاي سازنده مي‌باشد بايستي با هماهنگي قبلي با مهندسين مشاوره و يا دستگاه نظارت انجام شود. در صورتي كه تهيه اين اجناس مستلزم سفارش به خارج از كشور باشد در خواست‌هاي مربوطه بايد جهت تصويب كارفرما از طريق مهندسين مشاور ارسال گردد مگر آنكه كارفرما از طريق مهندسين مشاور ارسال گردد مگر آنكه كارفرما دستور ديگري صادر كرده باشد.

اسلاید 34: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمماشين‌آلاتناظر مقيم كارگاه موظف است تاريخ دقيق ورود و خروج ماشين‌آلات ثابت و يا متحرك را به كارگاه تعيين و در گزارشات خود منظور نمايد. در صورتي كه ماشين‌آلاتي كه به كارگاه حمل گرديده بلااستفاده ماند و يا مدت استفاده از آن‌ها خاتمه يافته است مي‌تواند با هماهنگي با دستگاه نظارت يا مهندس مشاور دستور خروج آن‌ها را از كارگاه به پيمانكار صادر نمايد. تهيه صورت وضعيت‌هاي موقت ناظر مقيم كارگاه موظف است در پايان هرماه و در معيت پيمانكار اقدام به تهيه صورت وضعيت موقت كارهاي انجام شده همچنين تداركات و مصالح پاي‌كار را بنمايد.كارهاي انجام شده شامل كليه كارهايي است كه از ابتداي كار تا تاريخ تهيه صورت وضعيت انجام شده و ناظر مقيم صحت آن‌ها را تاييد كرده است، كليه كارهاي كه مورد تاييد قرار نگرفته نبايستي در صورت وضعيت‌ها منظور شود. تداركات و مصالحي در صورت وضعيت‌هاي موقت منظور مي‌شود كه براساس برنامه پيشرفت كار زمان استفاده از اين مصالح فرا رسيده باشد و حداكثر حجم مصالح پاي‌كار نبايستي از ميزان مورد نياز پروژه‌ها در هيچ مورد تجاوز نمايد.

اسلاید 35: شرح وظايف مهندس ناظر مقيم دستمزد كارگران ناظر مقيم كارگاه موظف است كه براساس مفاد شرايط عمومي پيمان نظارت كامل در مورد نحوه پرداخت دستمزد كارگران شاغل در كارگاه نموده و مراتب طي گزارش حاوي تعداد كارگران و حداكثر دستمزد دريافتي و جمع مبالغ ريالي پرداخت شده از طرف پيمانكار براي مهندسين مشاور يا دستگاه نظارت ارسال نمايد. تعطيلي كارگاه در صورتي كه كارگاه به هرعلتي تعطيل شود ناظر مقيم موظف است مراتب را بلافاصله به طور كتبي نظارت و كارفرما اعلام نموده و ضمن تهيه گزارش از كارهاي انجام شده تا قبل از تعطيلي كارگاه و اعلام علت تعطيلي كارگاه حداكثر ظرف مدت ده روز خود را به مهندس مشاور يا كارفرما معرفي نمايد.در صورتي كه ناظر مقيم كارگاه ظرف مدت مذكور خود را معرفي ننمايد غايب محسوب و به عنوان منصرف از ادامه كار با وي رفتار خواهد شد.

اسلاید 36: شرح وظايف مهندس ناظر مقيمگزارش پايان كار ناظر مقيم موظف است در خاتمه كارهاي مورد قرارداد و پس از درخواست تحويل از طرف پيمانكار در معيت نماينده وي از كليه كارهاي انجام شده مجدداً بازديد به عمل آورده و در صورتي كه كارهاي انجام شده به ميزان بيش از 97 درصد (به شرطي كه نواقص موجود مانع از بهره‌برداري از پروژه نباشد) به صورت صحيح و مورد تاييد انجام شده باشد ضمن تاييد درخواست تحويل پيمانكار مراتب را طي گزارشي همراه با صورت نواقص موجود به مهندس مشاور يا دستگاه نظارت اعلام نمايد.تحويل موقتناظر مقيم موظف است كليه مدارك، صورت مجالس و دستور كارها و ساير سوابق اجرايي پروژه را در طول اجرا همراه با ليست نواقص موجود در روز تحويل موقت آماده نموده و توضيحات لازم را در مورد وضعيت اجراي پروژه به اعضاء كميسيون ارائه نمايد، ناظر مقيم همچنين وظيفه دارد نسبت به رفع نواقص كارها توسط پيمانكار براساس آنچه كه در صورت مجلس تحويل موقت ذكر مي‌گردد در طول مدت تعيين شده نظارت نموده و گزارش لازم را در مورد رفع نواقص براي دستگاه نظارت و يا مهندسين مشاور ارسال نمايد.

اسلاید 37: شرح وظايف مهندس ناظر مقيم تهيه صورت وضعيت قطعي ناظر مقيم پس از تحويل موقت براساس ابلاغ دستگاه نظارت و يا مهندسين مشاور موظف است به معيت نماينده پيمانكار اقدام به اندازه‌گيري دقيق كارهاي انجام شده و تهيه صورت وضعيت قطعي بنمايد در اين صورت وضعيت كليه صورت مجالس و دستور كارها و گواهي‌هاي صادر شده در طول اجراي كار پيوست خواهد بود و در صورتي كه بين اندازه‌ها و ارقام مندرج در اين صورت وضعيت با صورت وضعيت‌هاي موقت اختلافاتي موجود باشد ارقام مندرج در صورت وضعيت قطعي ملاك خواهد بود. در صورتي كه پيمانكار با وجود اخطار قبلي دستگاه نظارت در مدت تعيين شده در شرايط عمومي پيمان براي تهيه صورت وضعيت حاضر نشود ناظر مقيم براساس ابلاغ كتبي مهندس مشاور و يا دستگاه نظارت راسا بايستي نسبت به تهيه صورت وضعيت قطعي اقدام نمايد.

اسلاید 38: شرح وظايف مهندس ناظر مقيم خاتمه كار و پايان وظايف ناظر مقيمناظر مقيم پس از ارائه صورت وضعيت قطعي به دستگاه نظارت خاتمه وظايف خود را در مورد پروژه مورد نظارت به دستگاه نظارت يا مهندس مشاور اعلام نموده و كليه مدارك و صورت مجالس و دستور كارها و نقشه‌ها و ساير اسنادي را كه در ارتباط با پروژه در دفتر كارگاه موجود بوده طي صورتجلسه اي به دستگاه نظارت يا مهندس مشاور تحويل مي‌نمايد و پس از تسويه حساب مالي و اخذ گواهي مربوطه از دستگاه نظارت، وظايف ناظر مقيم در مورد پروژه فوق خاتمه يافته تلقي مي‌شود.تبصره: در صورتي كه پس از خاتمه كار اطلاعات و توضيحاتي در رابطه با وضعيت نظارت پروژه از طرف دستگاه نظارت يا كارفرما موردنياز باشد ناظر مقيم موظف به همكاري لازم مي‌باشد.

اسلاید 39: تعاریف و مفاهیم شرایط عمومی و خصوصی پیمانماده۱ – پیمانپیمان‌‌،مجموعه اسناد و مدارکی است که درماده۲ موافقتنامه پیمان،درج شده است.ماده۲ – موافقتنامهموافقتنامه،سندی است که مشخصات اصلی پیمان، مانند مشخصات دوطرف، موضوع، مبلغ و مدت پیمان، درآن بیان شده است.ماده۳ – شرایط عمومیشرایط عمومی، مفاد همین متن است که شرایط عمومی حاکم برپیمان را تعیین می‌کند.ماده۴ – شرایط خصوصیشرایط خصوصی،شرایط خاصی است که به منظور تکمیل شرایط عمومی،برای این پیمان،با توجه به وضعیت و ماهیت آن،تنظیم شده است.موارد درج شده درشرایط خصوصی،هیچ گاه نمی تواند مواد شرایط عمومی را نقض کند.

اسلاید 40: ماده۵ – برنامه زمانی اجرای کارالف) برنامه زمانی کلی: برنامه ای است که درآن،زمانبندی کلی کارهای مورد پیمان برحسب ماه، منعکس گشته و در اسناد و مدارک پیمان درج شده است.ب) برنامه زمانی تفصیلی:برنامه ای است که زمانبندی فعالیتهای مختلف کارهای موضوع پیمان،به تفصیل و درچارچوب برنامه زمانی کلی،در آن آمده است.ماده۶ – کارفرماکارفرما، شخص حقوقی است که یک سوی امضا کننده پیمان است و عملیات موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک پیمان،به پیمانکار واگذارکرده است.نمایندگان و جانشینهای قانونی کارفرما،درحکم کارفرما می‌باشند.ماده۷ – پیمانکارپیمانکار،شخص حقوقی یا حقیقی است که سوی دیگر امضاکنندهً پیمان است واجرای موضوع پیمان رابراساس اسناد ومدارک پیمان،به عهده گرفته است.نمایندگان وجانشینهای قانونی پیمانکار،درحکم پیمانکار می باشند. تعاریف و مفاهیم شرایط عمومی و خصوصی پیمان

اسلاید 41: ماده ۸ – مدیر طرحمدیر طرح،شخص حقوقی است که به منظورمدیریت اجرای کار،درچارچوب اختیارات تعیین شده دراسناد ومدارک پیمان،ازسوی کافرما به پیمانکارمعرفی می شود.ماده۹– مهندس مشاور، مهندس ناظرالف)مهندس مشاور،شخص حقوقی یاحقیقی است برای نظارت براجرای کار،درچارچوب اختیارات تعیین شده دراسناد ومدارک پیمان،ازسوی کارفرمابه پیمانکار معرفی می شود.ب)مهندس ناظر،نمایندهً مقیم مهندس مشاوردرکارگاه است ودرچارچوب اختیارات تعیین شده دراسناد ومدارک پیمان به پیمانکار معرفی می شود.ماده۱۰– رئیس کارگاهرئیس کارگاه،شخصی حقیقی دارای تخصص وتجربه لازم است که پیمانکار،اورابه مهندس مشاورمعرفی می کند تااجرای موضوع پیمان درکارگاه راسرپرستی کند. تعاریف و مفاهیم شرایط عمومی و خصوصی پیمان

اسلاید 42: ماده۱۱ – پیمانکار جزءپیمانکار جزء، شخصی حقیقی یا حقوقی است که تخصص در انجام کارهای اجرایی را دارد و پیمانکار برای اجرای بخشی از عملیات موضوع پیمان،با او قرارداد می بندد.ماده۱۲ – کار،کارگاه، تجهیز و برچیدن کارگاهالف)کار، عبارت است ازمجموعه عملیات، خدمات یا اقدامات موردنیاز، برای آغازکردن، انجام و پایان دادن عملیات موضوع پیمان و شامل کارهای دایمی است که باقی خواهد ماند و به عنوان موضوع پیمان تحویل کارفرما می گردد وکارهای موقتی است که به منظور اجرا و نگهداری موضوع پیمان انجام می شود.ب)کارگاه، محل یامحلهایی است که عملیات موضوع پیمان درآن اجرا می شود یا به منظور اجرای پیمان، با اجازه کارفرما از آن استفاده می کنند.کارگاهها یا کارخانه های تولیدی خارج از محلها و زمینهای تحویلی کارفرما،که به منظورساخت تجهیزات یا قطعاتی که درکار نصب خواهد شد مورداستفاده قرارمی گیرد،جزوکارگاه به شمارنمی آید. تعاریف و مفاهیم شرایط عمومی و خصوصی پیمان

اسلاید 43: ج) تجهیز کارگاه،عبارت ازعملیات،اقدامهاوتدارکاتی است که بایدبه صورت موقت برای دوره اجراانجام شود،تاآغازکردن وانجام دادن عملیات موضوع پیمان،طبق اسناد ومدارک پیمان،میسر شود.د) برچیدن کارگاه،عبارت ازجمع آوری مصالح،تجهیزات،تاسیسات وساختمانهای موقت،خارج کردن مواد زاید،مصالح،تجهیزات،ماشین آلات ودیگرتدارکات پیمانکار ازکارگاه وتسطیح وتمیزکردن محلهای تحویلی کارفرما می باشد.ماده۱۳– مصالح،تجهیزات،مصالح وتجهیزات پای کار، ماشین آلات و ابزار، تاسیسات و ساختمانهای موقت، وسایلالف) مصالح،عبارت ازمواد،اجناس وکالاهایی است که درعملیات موضوع پیمان مصرف یانصب شده ودرکارباقی می ماند.ب) تجهیزات،عبارت ازدستگاههاوماشین آلاتی است که درعملیات موضوع پیمان نصب شده ودرکار باقی می‌ماند. تعاریف و مفاهیم شرایط عمومی و خصوصی پیمان

اسلاید 44: ج) مصالح وتجهیزات پای کار،عبارت ازمصالح و تجهیزاتی است که پیمانکار،ب اتوجه به اسناد و مدارک پیمان برای اجرای موضوع پیمان، تهیه کرده و درمحل یا محلهایی از کارگاه که درطرح جانمایی تجهیز کارگاه به عنوان انبار کارگاه یا محل انباشت مصالح تعیین گردیده است،نگهداری وحفاظت می کند. مصالح و تجهیزات موجود درمحل مصرف یا نصب نیز مصالح وتجهیزات پای کار نامیده می شود.تبصره- قطعات پیش ساخته وتجهیزاتی که دراجرای موضوع پیمان، با اجازه کارفرما و زیرنظر مهندس مشاور، در کارگاههایاکارخانهای تولیدی خارج ازکارگاه ساخته شده است نیز درحکم مصالح وتجهیزات پای کاربه شمار می رود.د) ماشین آلات وابزار،عبارت ازدستگاهها،تجهیزات،ماشین آلات،وبطور کلی،ابزارهایاجرای کاراست که به منظوراجرای موضوع پیمان به صورت موقت به کارگرفته می شود.ماشین آلات وابزارراممکن است ماشین آلات نیز بنامند.ه) تاسیسات وساختمانهای موقت،عبارت ازانواع ساختمانها،محوطه سازیها،انبارها،تاسیسات آب، برق، سوخت و مخابرات، شالوده دستگاهها، وبطور کلی،تاسیسات وبناهایی است که به صورت موقت، برای دوره اجرا تامین شده وجزوکارهای تجهیزکارگاه به شمار می رود. تعاریف و مفاهیم شرایط عمومی و خصوصی پیمان

اسلاید 45: ماده ۱۴- برآورد هزینه اجرای کار، مبلغ پیمان، مبلغ اولیه پیمان، مبالغ نهایی پیمان، ضریب پیمان، نرخ پیمان، مدت پیمان،م دت اولیه پیمان، متوسط کارکرد فرضی ماهانه.الف) برآورد هزینه اجرای کار، مبلغی که به عنوان هزینه اجرای موضوع پیمان، به وسیله کارفرما محاسبه واعلام شده است.ب) مبلغ پیمان،م بلغ درج شده درماده۳ موافقتنامه بااحتساب مبلغ ناشی تغییرمقادیر کار و قیمت جدید است. مبلغ پیمان هنگام مبادله پیمان،همان مبلغ درج شده درماده۳ موافقتنامه است که مبلغ اولیه پیمان نامیده می شود.ج) مبلغ نهایی پیمان،مبلغ درج شده درماده۳ موافقتنامه وتغییرات احتمالی است که براساس اسنادومدارک پیمان، درآن ایجادمی شود.د) ضریب پیمان،حاصل تقسیم مبلغ اولیه پیمان به مبلغ برآورد هزینه اجرای کار است. تعاریف و مفاهیم شرایط عمومی و خصوصی پیمان

اسلاید 46: ه) نرخ پیمان،درموردهریک ازاقلام کار،عبارت ازبهای واحدآن قلم کاردرفهرست بهای منضم به پیمان با اعمال ضریب پیمان وضریبهای پیش بینی شده درفهرست بها و مقادیر کار است. در پیمانهایی که مشمول تعدیل آحاد بها هستند،نرخ پیمان،نرخ محاسبه شده به روش پیشگفته، پس ازاعمال تعدیل آحاد بها،می باشد.و) متوسط کارکرد فرضی ماهانه،عبارت از حاصل تقسیم مبلغ اولیه پیمان به مدت اولیه پیمان است.ز) مدت پیمان یامدت اجرای کار،مدت درج شده دربند ب ماده ۴ موافقتنامه وتغییرات احتمالی است که براساس ماده ۳۰ درآن ایجاد می شود.مدت پیمان هنگام مبادله پیمان، همان مدت درج شده درماده ۴ موافقتنامه است که مدت اولیه پیمان نامیده می شود. تعاریف و مفاهیم شرایط عمومی و خصوصی پیمان

اسلاید 47: ماده ۱۵ – روز، ماه، تاریخها، مفرد و جمع، عنوانهاالف) روز و ماه، روز و ماه تقویمی وشمسی است.ب ) تاریخها طبق تقویم رسمی کشور است.ج ) هرجا که معنای عبارت ایجاب کند،کلمات مفرد معنای جمع وکلمات جمع معنای مفرد دارند.د ) عنوانهای به کاررفته درمتون موافقتنامه یاشرایط عمومی و دیگر قسمتهای اسناد و مدارک پیمان، صرفاً به منظورراهنمایی وآگاهی از مفاد اسناد و مدارک است و نمی توان در تفسیر اسناد و مدارک پیمان، ازآنها استفاده کرد. تعاریف و مفاهیم شرایط عمومی و خصوصی پیمان

اسلاید 48: ماده ۱۶- تاًییدات پیمانکارالف) تمام اسناد ومدارک موضوع ماده ۲ موافقتنامه را مطالعه نموده واز مفاد آن کاملا ًآگاه شده است.ب ) نسبت به تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تدارک مصالح، تجهیزات، ماشین آلات و ابزار اجرای کار طبق مشخصات درمحل یا ازنقاط دیگر،اطمینان یافته است.ج ) محل اجرای کار را دیده و بررسی کرده و از وضعیت آب وهوا، بارندگی وامکان اجرای کار در فصلهای مختلف سال، باتوجه به آمار ۲۰ سال پیش ازتاریخ ارائه پیشنهاد قیمت و در نظر گرفتن مدت اجرای کار، اطلاع یافته است.د ) از قوانین و مقررات مربوط به کار،بیمه های اجتماعی، مالیاتها، عوارض ودیگر قوانین ومقررات،که تا تاریخ تسلیم پیشنهاد معمول ومجزا بوده است،کاملاًمطلع بوده ومتعهد است که همه آنهارارعایت کند.درهرحال،مسئولیت عدم رعایت قوانین ومقررات یادشده، برعهده پیمانکار است.ه ) درتهیه پیشنهاد قیمت،سودمورد نظر خودوتمام هزینه های ناشی ازمفاد بندهای بالا رادرنظر گرفته وبعداً از هیچ بابت،حق درخواست اضافه پرداختی ندارد.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 49: ماده ۱۷ – کارکنانالف)پیمانکارمتعهداست که عملیات موضوع پیمان رابه وسیله افرادی که درکار خودتخصص وتجربه کافی دارند،انجام دهد.کسانی که دراجرای این پیمان،خدماتی برای پیمانکار انجام می دهند،کارکنان پیمانکارشناخته می شوند.اگردراسناد ومدارک پیمان،استفاده ازمتخصصان خارجی پیش بینی شده باشد،پیمانکارمتعهداست قبلاً وضعیت استخدام،مانندمیزان حقوق ومزایا،مدت استخدام ومحل اقامت ومشخصات آنهارابه وسیله مهندس مشاوربه اطلاع کارفرمابرساندوبارعایت مقررات ذیربط وتاًمین هزینه های مربوط،برای استخدام آنهااقدام کند.کارفرما تسهیلات لازم رابرای استخدام متخصصان یادشده فراهم می نماید.تشخیص لزوم وحدودتسهیلات مزبورباکارفرماست واین مساعدت ازمسئولیت پیمانکارنمی کاهد.ب )تاًمین نیروی انسانی موردنیازو محل سکونت مناسب،آب آشامیدنی وروشنایی کافی برای آنها به عهده پیمانکار است.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 50: پیمانکار بایدبرای تدارک دایمی آذوقه کارگران،اقدامات لازم بعمل آورد،بدون آنکه این اقدام برای وی حق انحصاری ایجاد کندوبه آزادی کارگران درتامین موادموردنیازآنها،ازهر منبعی که مایل به تحصیل آن باشند، محدودیتی وارد سازد.بهای آذوقه که بدین ترتیب ازطرف پیمانکار تهیه می شود، نباید از بهای جنس مشابه در نزدیکترین شهر یامحل گرانتر باشد و پیمانکار نمی تواند هزینه های دیگری، مانندهزینه حمل رابه قیمتهای خرید اضافه کند.ج )کارکنان ایرانی کارگاه بایددارای شناسنامه،وکارکنان بیگانه کارگاه باید دارای پروانه اقامت واجازه کار باشند.د )پیمانکار نبایدکارکنان شاغل کارفرما، وزارتخانه ها،سازمانها وشرکتهای دولتی و شهرداریها را بدون اجازه مسئولان ذیربط استخدام نماید.همچنین پیمانکارباید ازبه گماشتن اشخاصی که استخدام آنها از نظر وظیفه عمومی مجاز نیست،خودداری کند.ه )پیمانکارموظف است که برای کارگران کارنامه کارکرد روزانه صادر کند ودراختیارآنان قرار دهد. مهندس ناظر می تواند از ادامه کار کارگران بدون کارنامه جلوگیری نماید.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 51: و )پیمانکارمتعهداست که دستمزد کارگران خودراطبق قانون کارمرتباًپرداخت کند.درصورتی که درپرداخت دستمزدکارگران تاًخیری پیش آید،مهندس مشاور به پیمانکار اخطارمی کندکه طلب کارگران راپرداخت نماید. درصورت استنکاف پیمانکار،کارفرما می تواند دستمزدکارگران رابرای ماه یا ماههایی که صورت وضعیت آن به پیمانکارپرداخت شده است،طبق کارنامه های کارگری که دردست کارگران ودارای امضای رئیس کارگاه است،باتوجه به پرداختهای علی الحساب که به آنهاشده است،باحضور نماینده مهندس مشاوروپیمانکار،ازمحل مطالبات پیمانکارپرداخت کندومبلغ پرداختی رابه اضافه ۱۵ درصد،به حساب بدهی پیمانکار منظور نمایدواگر مطالبات پیمانکار کافی نباشد،ازمحل تضمینهای پیمانکار تاًمین کند.درصورتی که نماینده پیمانکار، با وجود اخطار مهندس مشاور،ازحضوربرای پرداختهاخودداری کند،کارفرما پرادخت مزبور را انجام می دهد،بدون اینکه پیمانکارحق اعتراضی براین عمل ومبلغ پرداختی و تعداد کارگران ومیزان استحقاقی آنان داشته باشد.درصورت تکرار تاًخیردر پرداخت دستمزد کارگران به مدت پیش از یک ماه،برای ماهی که صورت وضعیت آن پرداخت شده است، کارفرما می تواند پیمان رافسخ نماید.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 52: ز) پیمانکار می کوشد تاحدممکن،کارگران مورد نیاز خودرا ازبین ساکنان منطقه اجرای کار،که صلاحیت انجام کارهای موضوع پیمان راداشته باشند،انتخاب کندوبه کارگمارد.ح) پیمانکارموظف به اجرای مقررات بیمه های درمانی واجتماعی،مقررات ودستورالعملهای حفاظت فنی و بهداشت کار است.ط) دراجرای این پیمان،پیمانکاردرمقابل کارفرما مسئول اعمال کارکنان خود است،هرگاه کارکنان وکارگران پیمانکار و پیمانکاران جزء،صلاحیت لازم برای انجام کار مربوط را نداشته باشند یا باعث اختلال نظم کارگاه شوند،مهندس مشاور یا مهندس ناظر،مراتب رابرای بار اول به رئیس کارگاه تذکر می دهد،ودرصورت تکرار،می تواند از پیمانکار بخواهدکه متخلفان را از کار برکنارکند. دراین صورت پیمانکارمکلف به اجرای این دستور است وحق ندارد برکنارشدگان را بار دیگر در همان کارگاه به کار گمارد. اجرای این دستور از مسئولیتهای پیمانکار نمی کاهد و ایجاد حقی برای او نمی کند.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 53: ماده ۱۸-مسئولیت حسن اجرای کار، برنامه کار،گزارش پیشرفت کار، هماهنگی با پیمانکاران دیگر، رئیس کارگاهالف)پیمانکارمسئولیت کامل حسن اجرای کارهای موضوع پیمان راطبق اسنادومدارک پیمان به عهده دارد.ب )پیمانکار متعهداست که سازمان،روش اجراوبرنامه زمانی تفصیلی اجرای کار راطبق نظر مهندس مشاور براساس نقشه های موجودو برنامه زمانی کلی تهیه کندوظرف یک ماه ازتاریخ مبادله پیمان،یامدت دیگری که در اسنادومدارک پیمان تعیین شده است،تسلیم مهندس مشاورنمایدتاپس ازاصلاح وتصویب کارفرمابرای اجرابه پیمانکار ابلاغ شود.اگردراسنادومدارک پیمان،جزئیاتی برای چگونگی تهیه برنامه زمانی تفصیلی وبهنگام کردن آن تعیین سده باشد،پیمانکارملزم به رعایت آن می باشد.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 54: ج ) درصورتی که حین اجرای کار،پیمانکار تشخیص دهد که تغییراتی در برنامه زمانی تفصیلی ضروری است،موظف است که پیش از رسیدن موعد انجام کارهایی که به نظر اوبایددربرنامه آن تغییرداده شود،مراتب رابا ذکردلیل،به مهندس مشاوراطلاع دهد.مهندس مشاور،تغییرات مورد تقاضای پیمانکاررادرقالب برنامه زمانی کلی رسیدگی می کندوآنچه راکه موردقبول است،پس از تصویب کارفرما،به پیمانکار ابلاغ می کند.بدیهی است که این تغییرات درحدودمندرجات پیمان،ازمیزان تعهدات ومسئولیتهای پیمانکارنمی کاهد.اگرتغییربرنامه زمانی تفصیلی ازسوی مهندس مشاورمطرح شود،پیمانکار باتوجه به نظر مهندس مشاور،تغییرات برنامه زمانی تفصیلی راتهیه می کندوبه شرح پیشگفته،برای طی مراتب بررسی وتصویب،تسلیم مهندس مشاور می نماید.د ) پیمانکارمتعهداست که هماهنگی لازم رابادیگرپیمانکاران یاگروههای اجرایی متعلق به کارفرما،که به نحوی باموضوع قرارداد مرتبط هستند،به عمل آورد.برنامه ریزی چگونگی این هماهنگی توسط مهندس مشاور به پیمانکارابلاغ می شود.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 55: ه ) پیمانکار مکلف است که درپایان هرماه،گزارش کامل کارهای انجام شده درآن ماه راتهیه نماید.شکل وچگونگی تهیه گزارش رامهندس مشاورتهیه می کند.این گزارش، شامل مقدارودرصدفعالیتهای انجام شده،میزان پیشرفت یاتاًخیرنسبت به برنامه زمانی تفصیلی،مشکلات وموانع اجرایی، نوع ومقدارمصالح وتجهیزات واردشده،به کارگاه،تعداد ونوع ماشین آلات موجودوآماده بکار،تعدادوتخصص نیروی انسانی موجودودیگر اطلاعات لازم می باشد.درصورتی که جزئیات دیگریبرای چگونگی تهیه گزارش پیشرفت کاردراسنادومدارک پیمان تعیین شده باشد، پیمانکارموظف به رعایت آن است.و) پیمانکارمتعهداست که یک نسخه ازبرنامه،نمودارهاوجدولهای پیشرفت کاررادرکارگاه آماده داشته باشدتا درصورت لزوم،مهندس مشاوروکسانی که اجازه بازدید از کارگاه رادارند، از آن استفاده کنند.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 56: ز) پیمانکار باید پیش از آغازعملیات، شخص واجدصلاحیتی راکه مورد قبول مهندس مشاور باشد، به عنوان رئیس کارگاه معرفی نماید. رئیس کارگاه باید در اوقات کار درکارگاه حاضر باشد وعملیات اجرایی، بامسئولیت ونظارت او انجام شود. اگرضمن کارمعلوم شودکه رئیس کارگاه قادر به انجام وظایف خودنیست، مهندس مشاور، باذکردلیل، در خواست تعویض او را از پیمانکارخواهدکرد و پیمانکارمکلف است ظرف یک ماه، شخص واجد صلاحیت دیگری راکه مورد قبول مهندس مشاورباشد، معرفی کند. پیمانکار باید به منظوراجرای کار ودریافت دستورکارها ونقشه ها از مهندس مشاور و همچنین برای تنظیم صورت وضعیتهای موقت، اختیارات کافی به رئیس کارگاه بدهد. هرنوع اخطار و اعلام که مربوط به اجرای کار باشد و ازطرف مهندس مشاور یا نماینده او به رئیس کارگاه ابلاغ شود،درحکم ابلاغ به پیمانکار است.پیمانکار می تواند درصورت لزوم، رئیس کارگاه راعوض کند، مشروط به اینکه پیش از تعویض، مراتب را به اطلاع مهندس مشاور برساند وصلاحیت جانشین او مورد قبول نامبرده باشد.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 57: ماده ۱۹- کنترل نقاط نشانه،پیاده کردن نقشه ها،اندازه گیریهاالف) پیمانکار،پیش ازعملیات موضوع پیمان باید نقاط نشانه ومبداً را از لحاظ تطبیق با نقشه ها کنترل نماید ودر صورتی که اختلافی موجودنباشد، درستی آنها را تاًیید و اعلام دارد و درصورتی که اختلافی وجود داشته باشد،مراتب را به اطلاع مهندس مشاور برساند تا وضع موجود با مهندس مشاور وکارفرماصورتمجلس شود و ملاک شروع عملیات قرارگیرد. بدیهی است که پس ازآغازعملیات،هیچ گونه اعتراضی ازجانب پیمانکاردراین زمینه پذیرفته نیست.پس از تحویل هرقسمت ازکارگاه،پیمانکار باید بی درنگ،نقاط نشانه ومبداً و همچنین علایم مربوط به آنهارا با بتن یا مصالح بنایی تثبیت نماید و درطول مدت اجرای کار تا تحویل موقت، به هزینه خود،حفظ ونگهداری کند.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 58: ب) پیمانکارمتعهد است که نقشه ها، امتدادها و محورها را با نظارت مهندس مشاور پیاده کند و درستی آنهارا با مهندس مشاور صورتمجلس کند.درصورتی که هنگام پیاده کردن نقشه ها، امتدادها و محورها،اختلافی درموردترازآنهادر مدارک فنی مشاهده شود، وضع موجود را پیمانکار و مهندس مشاور وکارفرما صورتمجلس می کنند.ترازکف پی بناها و زیرسازی راهها و تمام عملیاتی که پس از انجام کار پوشیده می شوند و بعداً مرئی نیستند،یا به هر صورت، کنترل و اندازه گیری کامل آنها میسر نباشد، باید پیش از پوشیده شدن یا ازبین رفتن آثارآنها،صورتمجلس شود وبه امضای مهندس ناظر و رئیس کارگاه برسد. این صورتمجلسها،ملاک اندازه گیریها درتنظیم صورت وضعیتهاست. اگر پیمانکار عملیاتی راکه باید مورد آزمایش یا بازدید قرار گیرد و تاًیید شود، پیش ازآنکه اقدامات پیشگفته انجام شود بپوشاند، موظف است پوششهای انجام شده را به هزینه خود بردارد و پس از انجام آزمایشهاوبازدیدهای لازم وتاًییدانجام کارازسوی مهندس ناظر، به هزینه خود، نسبت به پوشش مجدد و اصلاح کار اقدام کند.ج) اندازه گیریها براساس نقشه های اجرایی، دستورکارهای اجراشده وصورت مجلسها،که شامل کروکیهای لازم و روشن است،انجام می شود.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 59: ماده ۲۰ – تجهیزکارگاه،تدارک مصالح،تجهیزات وماشین آلاتالف) پیمانکارموظف است که پس از تحویل گرفتن کارگاه،باتوجه به مدت تعیین شده برای تجهیز،طرح جانمایی تحهیز کارگاه راتهیه کرده وپس ازتاًییدمهندس مشاور،آن رامبنای تجهیزکارگاه قراردهد.تاًمین آب،برق، سوخت ومخابرات،بطورکلی،تجهیزکامل کارگاه،به نحوی که برای اجرای کارطبق اسنادومدارک پیمان لازم است، به عهده پیمانکار می باشد،مگر آنکه دراسنادومدارک پیمان،ترتیب دیگری پیش بینی شده باشد.ب ) تاًمین نیروی انسانی،مصالح وتجهیزات، ماشین آلات وابزار به عهده پیمانکار است، مگرآن که دراسناد ومدارک پیمان،ترتیب دیگری پیش بینی شده باشد.مصالح وتجهیزاتی که پیمانکاربرای انجام عملیات موضوع پیمان تهیه ودرکارگاه نگهداری می کند، باید به قرار زیر باشد:۱) اگرمنابع تهیه مصالح وتجهیزات دراسنادومدارک پیمان تعیین شده یابعداًمعین شود،بایدازهمان منابع تهیه گردد، نمونه یاکاتولوگ فنی مصالح وتجهیزات بایدازنظرتطبیق بامشخصات فنی،پیش ازسفارش، به تاًیید مهندس مشاور برسد.درهرحال، از نظرمرغوبیت باید کاملاً طبق مشخصات فنی باشدومورد تاًیید مهندس مشاور قرارگیرد.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 60: ۲) ذکرمنابع تهیه مصالح وتجهیزات دراسنادومدارک پیمان یاتعیین آنهاضمن اجرا،ازتعهدات پیمانکاردرقبال تهیه مصالح وتجهیزات مرغوب وکافی نمی کاهد.بدین روی،پیمانکارموظف است با مطالعه کافی نسبت به امکانات محلی وکیفیت منابع تهیه مصالح وتجهیزات، نظر و پیشنهاد خود را تسلیم مهندس مشاورکند.درصورتی که استفاده ازاین قبیل منابع موردموافقت مهندس مشاوروکارفرماقرارگیرد،اقدام به تهیه وحمل آنهانماید.بدیهی است که کارفرمااین حق راداردکه منابع تهیه مصالح راتغییردهدوپیمانکارموظف به رعایت آن می باشد.اگربه مناسبت این تغییرمحل،اضافه یاکسر هزینه ای بابت تغییرمسافت حمل یاعوامل دیگرایجادشود،تفاوت بها،به اقتضای مورد،از پیمانکارکسریا به اوپرداخت می شود.پیمانکارملزم به رعایت مقررات مربوط به استخراج وبهره برداری شن و ماسه ودیگرمصالح معدنی است.۳) نوع،مقداروتاریخ ورودمصالح وتجهیزات به کارگاه بایدبامهندس ناظرصورتمجلس شود.مصالح بایدبطورمرتب به نحوی انبار شودکه تمام آن به سهولت قابل بازرسی،شمارش یا اندازه گیری باشد.انبارمصالح بایدازهرلحاظ قابل حفاظت بوده تا مصالح درمقابل عوامل جوی وعوامل دیگر مصون باشد.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 61: ج) هرگاه تهیه یاتوزیع مصالح ولوازمی درداخل کشوردرانحصاردولت باشد،کارفرماتسهیلات لازم برای تهیه آن مصالح ولوازم رافراهم می کند.اگرتهیه بعضی ازمصالح یا لوازم، طبق مشخصات ذیربط درداخل کشورمیسر نباشد و ورودآنها هم ازطرف دولت ممنوع شده یا بشود،کارفرمایا خودش اجازه ورود مصالح ولوازم مزبور را برای پیمانکار تحصیل می کند یا مشخصات را تغییر می دهد.د) درمواردی که مصالح وتجهیزاتی باید بوسیله پیمانکار از خارج از کشور تهیه شود، کارفرما اجازه ورود آنها را از سازمانهای ذیربط به هزینه پیمانکار تحصیل می نماید. هر گاه ضمن اجرای کار، محدودیتهای جدیدی پیش آیدکه به علت آن، پیمانکار نتواند مصالح وتجهیزات مورد نیاز اجرای کاررا،درمدتی که برنامه پیشرفت کارایجاب می کند، از خارج ازکشور تهیه و واردکند ، مراتب را با ذکر دلیل وارائه اسناد ازطریق مهندس مشاوربه اصلاع کارفرما می رساند تا با توجه به برنامه زمانی اجرای کار،کارفرما درمورد چگونگی تاًمین این مصالح تجهیزات، تصمیم گیری نماید.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 62: ه) درصورتی که دراسناد ومدارک پیمان،مشخصاتی برای ماشین آلات وابزاراجرای کارتعیین شده باشد،پیمانکار بایدآنها راطبق مشخصات تعیین شده،تاًمین کند.هرگاه ضمن اجرای کار،مهندس مشاورتشخیص دهدکه ماشین آلات وابزارموجودپیمانکار،برای اتمام کاردرمدت پیمان کافی نیست یامشخصات آنهابرای اجرای کار،مناسب نیست، مراتب رابه پیمانکارابلاغ می کند.پیمانکارمکلف است که ماشین آلات وابزارخودراطبق نظرمهندس مشاورودر مدتی که نامبرده تعیین می نماید،تکمیل وتقویت کند،بدون اینکه برای این کار،ادعای خسارت یاهزینه اضافی ازکار فرما داشته باشد.و) پیمانکار نمی تواند ماشین آلات وابزاری راکه برای انجام عملیات لازم است،ازکارگاه خارج کند.درمورد بیرون بردن ماشین آلاتی که درکارگاه مورد نیاز نیست،پیمانکار،تقاضایبیرون بردن ماشین آلات مزبوررابه مهندس مشاور تسلیم می کند.مهندس مشاور،به تقاضای اورسیدگی می کند،ودرصورتی که موجه باشداجازه خروج می دهد.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 63: ز) درصورتی که طبق اسناد ومدارک پیمان،تاًمین اقلامی ازتجهیزات که پیمانکاربایدنصب کندوبصورت دایم درکارباقی بماند،درتعهدکارفرما باشد،پیمانکارمسئول عملکرد ناقص احتمالی این تجهیزات نیست،مگرآنکه ثابت شود که نقض آنها مربوط به کارپیمانکاراست.ح) اگردراسنادومدارک پیمان،تکلیفی برای تهیه غذا، مسکن ودفترکارکارکنان کارفرما،مهندس مشاور وآزمایشگاه درمحل کاربه عهده پیمانکارگذاشته شود،پیمانکارموظف به تاًمین آنها،طبق شرایط پیش بینی شده،می باشد.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 64: ماده ۲۱ – حفاظت ازکاروشخص ثالث،بیمه کار،مراقبتهای لازمالف) پیمانکارازروزتحویل کارگاه تاروزتحویل موقت عملیات موضوع پیمان،مسئول حفظ ونگهداری کارهای انجام شده،مصالح،تحهیزات،ماشین آلات وابزار،تاًسیسات وبناهایی می باشدکه زیر نظرومراقبت او قراردارد،وبه همین منظور،اقدامات لازم رابرای نگهداری وحفاظت آنهادرداخل کارگاه درمقابل عوامل جوی وطغیان آب رودخانه هاوسرقت وحریق ومانند اینهابه عمل می آورد.ب) پیمانکاردر چارچوب مقررات ودستورالعملهای حفاظت فنی وبهداشت کار، مسئول خسارتهای واردشده به شخص ثالث درمحوطه کارگاه است، ودرهرحال،کارفرمادراین مورد هیچ نوع مسئولیتی به عهده ندارد.کارفرماو مهندس مشاور می تواننددرصورت مشاهده عدم رعایت دستورالعملهای حفاظت فنی وبهداشت،کاردستورتوقف بخشی ازکارراکه دارای ایمنی لازم نیست تابرقراری ایمنی طبق دستورالعملهای یادشده صادرنماید.دراین حالت، پیمانکار حق مطالبه خسارت دراثردستورتوقف کارراندارد.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 65: پیمانکار متعهداست که تدابیر لازم رابرای جلوگیری ازوارد شدن خسارت وآسیب به املاک مجاوراتخاذنماید،واگر دراثرسهل انگاری اوخسارتی به املاک وتاًسیسات مجاوریامحصول آنهاواردآید،پیمانکارمسئول جبران آن می باشد.ج )پیمانکار مکلف است که پیش از شروع کار،تمام یاآن قسمت ازکارهای موضوع پیمان راکه دراسنادومدارک پیمان تعیین شده است،درمقابل مواردی ازحوادث مذکوردراسنادیادشده به نفع کارفرمانزدموًسسه ای که موردقبول کارفرماباشد،بیمع نموده وبیمه نامه هارابه کارفرما تسلیم کند.بیمه نامه هاباید تا تاریخ تحویل موقت اعتبارداشته باشد،تازمانی که تحویل موقت انجام نشده است،پیمانکارمکلف است که بیمه نامه ها راتامدتی که لازم است تمدید کند. کارفرما هزینه های مربوط به بیمه به شرح پیشگفته را درمقابل ارائه اسناد صادرشده ازسوی بیمه گر ،عیناً به بیمه گرپرداخت می کند.آن قسمت از هزینه بیمه که مربوط به مدت تاًخیرغیرمجاز پیمانکار باشد، به حساب بدهی پیمانکارمنظور می شود.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 66: درصورت بروزحادثه ای که باعث ازبین رفتن تمام یاقسمتی ازکارهای انجام یافته ومصالح وتجهیزات پای کار شود،پیمانکارموظف است که:اولاًمراتب رافوراًبه کارفرماومهندس مشاور و طبق مقررات بیمه به بیمه گراطلاع دهد،ثانیاً:طبق دستورکارفرمایامهندس مشاور،کارهارابه حالت اولیه بازگرداند.برنامه زمانی انجام کارهای پیشگفته توسط پیمانکار تهیه می گردد و پس از تاًییدمهندس مشاوروکارفرما، به اجرادرمی آید.کارفرماخسارتهای وارد برآنچه راکه بیمه شده است ازبیمه گروصول می نمایدومبلغ وصول شده رابرای تجدیدعملیات به تناسب پیشرفت کاروطبق هزینه تمام شده،اعم از هزینه مستقیم یا غیرمستقیم (بالاسری)، با تاًیید مهندس مشاور به تدریج یااعاده کاربه حالت اولیه به پیمانکارپرداخت می کند.کارفرما باید کارهای موضوع پیمان رابه نحوی بیمه کندکهدرصورت بروزحادثه، خسارت دریافتی از بیمه گربرای اعاده کارهابه حالت اولیه کافی باشد،درصورتی که تکلیف بیمه کاردراسنادو مدارک پیمان تعیین نشده باشد،پیش ازشروع کار،پیمانکارچگونگی بیمه کارراازکارفرمااستعلام می نماید وکارفرما درمدت ۱۰ روزکارهاوحوادث مشمول بیمه راتعیین وبه پیمانکارابلاغ می کند تا پیمانکارطبق مفاد این بند، درمورد بیمه کاراقدام کند.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 67: اگرکارفرماعملیات موضوع پیمان رابیمه نکند،درصورت وقوع حادثه،جبران خسارتهای واردشده به عهده اومی باشد.د ) پیمانکارموظف است که تمام ساختمانهاوتاًسیسات موقت،ماشین آلات وابزارووسایل کارگاه را،که متعلق به اویادراختیاراوست وبرای انجام عملیات موضوع پیمان به کار می گیرد،به هزینه خودبیمه کندورونوشت بیمه نامه هارابه کارفرماتسلیم نماید.ماشین آلات وابزاری راکه کارفرمادراختیارپیمانکارقرار می دهد،کارفرمابیمه می کند.ه ) پیمانکارموظف است که روشنایی قسمتهایی ازداخل کارگاه راکه بایدروشن باشد تاًمین کند،وهمچنین تمام علائم راهنمایی وخطر ووسایل حفاظتی،ودرصورت لزوم،حصارکشی رافراهم نمایدوتعداد کافی نگهبان ومراقب درهرجاکه لازم باشد،بگمارد.و ) پیمانکارمتعهداست که عملیات اجرایی خودراطوری انجام دهدکه راه عبورمناسبی درپیاده رو وسواره روبرای عبورومرور رهگذران ووسایط نقلیه همواره باز بماند و مصالح خود را در محلهایی انبارکندکه موجب ناراحتی یا زحمت ساکنان اطراف،یارهگذران نشود.استفاده از ماشین آلات وابزار درساعات عادی کار، ودرنتیجه،صدای آنها و همچنین استفاده از راههای معین به منظور انجام عملیات، مزاحمت تلقی نمی شود.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 68: درمواردی که اجرای کار ایجاب کندکه قسمتی ازسواره رو یا پیاده رو برای مدتی موقت و با اطلاع مهندس مشاور یا مهندس ناظر به کلی مسدودشود،پیمانکار باید باکسب مجوز لازم از مقامات محلی، عبور و مرور را با راههای انحرافی که مسیرآنها باید به تاًییدمهندس مشاور برسد، تاًمین کند.کارفرمانیزمساعدت لازم را برای تحصیل مجوزهای موردنیاز بعمل می آورد.اگر ترتیب احتساب و پرداخت هزینه ایجاد ونگهداری راههای انحرافی در اسناد و مدارک پیمان معین نشده باشد، این هزینه هابه عهده پیمانکاراست. همچنین پیمانکار متهد است که در حمل مصالح وماشین آلات وعبور آنها از راهها، پلها و تونلها، رعایت قوانین، مقررات و استانداردها را بکند و اگر عبور ماشین یا مصالحی ترتیب خاصی را ایجاب کند، با نظر کارفرما یا مهندس مشاور اقدام نماید. هرگاه پیمانکار برخلاف مفاد این بند رفتارکند، مسئول جبران خسارتهای وارد شده می باشد.ز ) پیمانکار متعهد است که انتظامات کارگاه را تاًمین کند و از ورود اشخاص غیرمجاز و کسانی که باعث اختلال نظم کارگاه می شوند خود یا توسط مقامات انتظامی جلوگیری کند.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 69: ح )هرگاه پیمانکاردراجرای تمام یاقسمتی ازموارد درج شده دراین ماده سهل انگاری یاکوتاهی کندوازانجام تعهداتی که طبق آن به عهده گرفته است خودداری نماید،کارفرماحق داردآن تعهدات رابه جای پیمانکارانجام دهدو هزینه های انجام شده وخسارت وارد شده رابه اضافه ۱۵ درصد به حساب بدهی پیمانکارمنظورکرده واز مطالبات وی کسرنماید.دراین صورت، هرگونه ادعای پیمانکارنسبت به این قبیل پرداختهاوهمچنین نسبت به تشخیص کارفرما،خواه ازنظراساس تخلف وخواه ازنظر مبلغ پرداختی، بی اثرمی باشد.ماده ۲۲ – ترتیب گردش مدارک،نقشه ها وابلاغ دستورکارهاالف) تمام نقشه ها،مشخصات،دستورالعملهاواستانداردهای فنی که دارای مهروامضای مهندس مشاوراست،به تعدادنسخه های درج شده دراسنادومدارک پیمان ودرصورتی که دراسنادومدارک پیمان تعداد نسخه معین نشده باشد، در دو نسخه، بدون دریافت هزینه، دراختیار پیمانکار قرارمی گیرد. درصورت نیاز پیمانکار، نسخه های اضافی به هزینه اوتکثیر می شود. پیمانکار باید یک نسخه ازنقشه ها ومشخصات، باآخرین تغییرات آنهارا همیشه درکارگاه نگهداری کند، تادرصورت لزوم، به منظور بازرسی کارها دراختیارمهندس مشاور،کارفرما یا نمایندگان آنها قرارگیرد. نسخه اصل نقشه ها و مدارک، تا پایان کار نزد مهندس مشاور باقی می ماند.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 70: ب ) پیمانکارموظف است که پیش ازآغاز هرقسمت ازکار،تمام نقشه ها، دستور العملها و دیگر اسناد و مدارک فنی مربوط به آن قسمت را با دقت مطالعه کند و اندازه درج شده درنقشه ها را کنترل نماید، به نحوی که هیچ گونه ابهامی از نظرچگونگی اجرای کار برای خود و کارکنانش باقی نماند. به طورکلی،کمبود نقشه برای هرقسمت ازکارهرگزاز تعهدات پیمانکار مبنی براجرای کامل کار نمی کاهد.درصورت مشاهده اشتباه دراندازه ها یا هرگونه ابهام یا کسری در مدارک ،مدارک، نقشه ها ودستورالعملها، پیمانکار بایدب موقع رفع نقص آنهارا از مهندس مشاوردرخواست کند. مهندس مشاورموظف است که باتوجه به برنامه زمانی اجرای کار، برای تکمیل نقشه ها و ابلاغ به پیمانکاراقدام کند.تاًییدات وتعهدات پیمانکار

اسلاید 71: تاًییدات وتعهدات پیمانکارج ) هرگاه پیمانکار درمورد درستی بعضی نقشه ها و محاسبات یا دستورکارها یا مشخصات مصالح و تجهیزاتی که بنابه دستورکارفرما ازمنابع معینی تحصیل می شود ایرادی داشته باشد، باید باتوجه به برنامه زمانی تفصیلی،مراتب را با ذکردلیل به اطلاع مهندس مشاور برساند. درصورتی که مهندس مشاور،درستی مدارک پیشگفته راتاًییدکند،ولی پیمانکار همچنان نسبت به آنها ایراد داشته باشد،پیمانکار باید موضوع رابه کارفرمامنعکس نماید و پس ازدریافت نظر کارفرما، طبق نظر اوانجام دهد.درچنین حالتی،پیمانکارفقط مسئول اجرای کاراست ودرموردصحت نقشه ها، مشخصات، محاسبات و دستورکارهای مربوط، مسئولیتی ندارد. هزینه رفع عیب ونقص درچنین مواردی به عهده پیمانکار نمی باشد.د ) پیمانکار، نقشه های کارگاهی راکه نقشه های جزئیات ساخت قطعات و قسمتهایی از کار است، درصورت نیاز ضمن اجرای کار، براساس نقشه های اجرایی، مشخصات فنی و دستورالعمل سازندگان، تهیه می کندودرسه نسخه،که یک نسخه ازآن قابل تکثیرباشد،تسلیم مهندس مشاور می نماید. مهندس مشاور، نقشه های یاد شده را پس از بررسی و اصلاح  لازم، تاًیید و دریک نسخه به پیمانکار ابلاغ می کند. نسخه قابل تکثیراین مدارک نزد مهندس مشاورنگهداری می شود.

اسلاید 72: تاًییدات وتعهدات پیمانکاره ) نقشه های چون ساخت،نقشه های کارهای انجام شده به نحوی که اجراشده اند،می باشدوشامل تمام نقشه های اجرایی،اعم ازتغییریافته یا بدون تغییراست.پیمانکاربایدنقشه های چون ساخت رابه تدریج وطبق نظرمهندس مشاور درسه نسخه که یک نسخه آن قابل تکثیرباشدتهیه کندوبرای بررسی وتاًیید،به مهندس مشاوربدهد.مهندس مشاور،یک نسخه ازنقشه های چون ساخت تاًییدشده رادراختیارپیمانکارقرار می دهد.و ) پیمانکاربایدمشخصات فنی،نقشه هاودستورالعملهانصب،راه اندازی وبهره برداری تجهیزاتی راکه تاًمین آنهابه عهده اوست،ازسازنده آنهابگیردودردونسخه،به مهندس مشاوربدهد.مهندس مشاور،براساس مدارک سازنده، نقشه های اجرایی محل استقرارتجهیزات یادشده راتهیه وبرای اجرابه پیمانکارابلاغ می کند.ز ) مهندس مشاور،تمام موافقتها،تصویبها،اخطارهاودستورکارهارابه صورت کتبی، به پیمانکار ابلاغ می کند، و درموارد لزوم ،به نحوپیش بینی شده دراسناد و مدارک پیمان، به تاًیید کارفرما نیز می رساند و سپس به پیمانکارابلاغ می کند.پیمانکار، پس از وصول دستورکارها، می تواندبرای اصلاح آنها اظهارنظر کند.اما درهرحال، موظف به اجرای چنین دستورکارهای است.

اسلاید 73: تاًییدات وتعهدات پیمانکارح ) پیش از تحویل موقت کارطبق ماده ۳۹، پیمانکار دستورالعملهای راه اندازی، راهبری، تعمیر و نگهداری را همراه با نقشه های چون ساخت درسه نسخه،که یک نسخه آن قابل تکثیر باشد، به مهندس مشاور به مهندس مشاورمی دهد. مدارک یادشده باید به نحوی باشدکه راهبری، تعمیر و نگهداری تمام قسمتهای موضوع پیمان بسهولت انجام شود. درصورتی که دراسنادومدارک پیمان،تعدادنسخه یامشخصات ویژه ای برای مدارک موضوع این بندتعیین شده باشد، طبق آن عمل می شود.

اسلاید 74: تاًییدات وتعهدات پیمانکارماده ۲۳ – حفاظت تاسیسات زیربنایی وتغییروضع آنهاپیمانکار باید عملیات موضوع پیمان رابنحوی اجراکندکه به تاسیسات زیربنایی موجود درکارگاه، مانندخطوط آب  برق،گاز،مخابرات ومانند اینها،آسیبی واردنشود. هرگاه دراثرعمل پیمانکار، به تاسیسات یادشده صدماتی واردشود، پیمانکارمتعهداست که هزینه ترمیم وبرقراری مجدد آنها رابپردازد.هرگاه پیمانکارنسبت به جبران خسارت واردشده اقدام فوری به عمل نیاورد،کارفرما می تواند به هرطریق که مصلحت بداند،برای رفع نقص وخسارت اقدام کند و هزینه آن رابه اضافه ۱۵ درصدبه حساب بدهی پیمانکارمنظورکند و پیمانکار،ازاین بابت،حق هیچگونه اعتراضی ندارد.درصورتی که موقعیت تاسیسات زیرزمینی دراسنادومدارک پیمان مشخص نشده باشد،پیمانکاربایدباتوجه به برنامه زمانی اجرای کار،تعیین وضعیت آنها را از مهندس مشاوراستعلام کندوپس ازاعلام نظرمهندس مشاور،برای عملیات حفاری اقدام نماید.

اسلاید 75: تاًییدات وتعهدات پیمانکارماده ۲۴ – واگذاری،پیمانکاران جزءالف)پیمانکارحق واگذاری پیمان به دیگران راندارد.ب )پیمانکار می تواند به منظورتسهیل وتسریع دراجرای قسمت یاقسمتهایی ازعملیات موضوع پیمان، پیمانهایی باپیمانکاران جزء ببندد،مشروط به آنکه آنان راازواگذاری کاربه دیگران ممنوع کند.درصورتی که دراسنادومدارک پیمان،کارفرما،لزوم تاییدصلاحیت پیمانکاران جزء راپیش بینی کرده باشد،پیمانکارموظف است که تاییدکارفرمارادراین موردتحصیل نماید.این واگذاری نبایدازپیشرفت کارطبق برنامه زمانی اجرای کاربکاهد،وبه هرحال،به هیچ روی،ازمسئولیت وتعهدات پیمانکار نمی کاهد.پیمانکارمسئول تمام عملیاتی که توسط پیمانکاران جزءیاکارکنان آنهاانجام می شود.درپیمانهای بین پیمانکاروپیمانکاران جزءبایدنوشته شودکه درصورت بروز اختلاف یبن آنها،کارفرماحق دارد،درصورتی که مقتضی بداند،به مورداختلاف رسیدگی کند.پیمانکاروپیمانکارجزء نیزمی پذیرندکه نظرکارفرمادراین موردقطعی است وتعهدمی کنندکه الزاماًآن رااجراکنند.

اسلاید 76: تاًییدات وتعهدات پیمانکارهرگاه درپرداخت مطالبات پیمانکاران جزء،باتوجه به شرایط درج شده درپیمان آنها،تاًخیری روی دهد،درصورتی که پیمانکارجزء،تعهدات خودرابراساس پیمان تنظیمی خود با پیمانکار کاملاً انجام داده وکار او مورد قبول وتایید مهندس مشاورباشد،کارفرما می تواند بنابر تقاضای پیمانکار جزء باحضور نماینده پیمانکار، به کار او رسیدگی کند. اگر در اثر این رسیدگی، پیمانکارجزء طلبکارشود و پیمانکار از پرداخت آن خودداری کند،کارفرماحق داردطلب پیمانکارجزء را برای کارهایی که صورت وضعیت آن به پیمانکارپرداخت شده است، ازمحل مطالبات پیمانکار بپردازد. درصورتی که با اخطارکارفرما،پیمانکار یا نماینده او برای رسیدگی حاضر نشوند،کارفرمارسیدگی می نمایدوبشرح پیشگفته عمل می کندواین عمل قطعی وغیرقابل اعتراض است.هرگاه پس ازفسخ یاخاتمه پیمان،پیمانکاران جزء مطالباتی از پیمانکار داشته باشند،مهندس مشاوروکارفرما،به شرح پیشگفته موضوع رارسیدگی می نمایند.اگرپس از رسیدگی وتهیه صورتحساب نهایی،پیمانکار مطالباتی داشته باشد،کارفرما می تواند طلب پیمانکاران جزء را ازمحل مطالبات پیمانکار بپردازد.

اسلاید 77: تاًییدات وتعهدات پیمانکارماده ۲۵ – اجرای کاردرشباجرای کاردرشب، درمواردزیر،مجازاست:الف) دربرنامه زمانی تفصیلی پیش بینی شده باشد.ب ) هرگاه به سبب بروز تاًخیرهایی ازسوی پیمانکار،انجام کارطبق تشخیص پیمانکار درمدت پیمان امکانپذیر نباشد، پیمانکار می تواند بدون آنکه حق دریافت اضافه هزینه کار راداشته باشد با تاًیید مهندس مشاور وموافقت کارفرما، قسمتی ازکار رادر شب اجرا کند.ج ) هرگاه مهندس مشاور تشخیص دهدکه پیشرفت کار پیمانکار به نحوی نیست که همه عملیات درمدت پیمان پایان یابد، می تواند پس ازموافقت کارفرما، به پیمانکار دستور دهدکه قسمتی ازکار را درشب اجراکند. دراین حالت پیمانکار مکلف به اجرای این دستور است وحق ادعا یا مطالبه هیچ گونه خسارت و اضافه بها ندارد.

اسلاید 78: تاًییدات وتعهدات پیمانکارد ) اگر به تشخیص مهندس مشاور وتاًیید کارفرما برای جبران تاخیرهایی که ناشی از قصور پیمانکار نیست،کاردر شب نیز انجام شود،اضافه هزینه های مربوط به کاردرشب، با تاًیید مهندس مشاور وتصویب کارفرما، پرداخت می شود.درمحاسبه این هزینه ها، به منظورتعیین هزینه های اضافی دستمزد نیروی انسانی برای کار درشب، باید مقررات قانون کار و اموراجتماعی ملاک عمل قرارکیرد. پیمانکارمتعهداست که ترتیب کار راطوری دهدکه تا حد امکان، اجرای کاردرشب برای ساکنان مجاور مزاحمتی ایجاد نکند.ماده ۲۶ – آثارتاریخی واشیای عتیقههرگاه ضمن اجرای کار، اشیای عتیقه یا آثارتاریخی و مسکوکات قدیمی ومانندآنها در محل کار پیدا شود، پیمانکارمتعهد است که بی درنگ مراتب را ازطریق مهندس مشاور به اطلاع کارفرما وطبق قوانین به اطلاع دستگاههای انتظامی برساند.کارفرما برای حفظ ونگهداری یا انتقال اشیای عتیقه،اقدام فوری به عمل می آورد.پیمانکار باید تا زمان اقدام به حفاظت از سوی کارفرما یا مقامات ذیربط،برای حفظ ونگهداری اشیاوآثارمزبور،مراقبت لازم رابه عمل آورد. هرگاه اجرای این ماده،موجب توقف یاتعطیل عملیات موضوع پیمان گردد،طبق ماده ۴۹ رفتارمی شود.

اسلاید 79: تاًییدات وتعهدات پیمانکارماده ۲۷- اقامتگاه قانونیاقامتگاه قانونی کارفرما و پیمانکار همان است که در موافقتنامه پیمان نوشته شده است. درصورتی که یکی ازطرفین محل قانونی خود را تغییردهد، باید نشانی جدید خود را دست کم ۱۵ روز از تاریخ تغییر،به طرف دیگراطلاع دهد تاوقتی که نشانی جدید به طرف دیگراعلام نشده است،مکاتبات به نشانی قبلی ارسال می شود ودریافت شده تلقی می گردد.

اسلاید 80: تعهدات واختیارات کارفرماماده  ۲۸- تحویل کارگاهالف) کارفرما متعهداست که کارگاه را بی عوض و بدون معارض تحویل پیمانکاردهد.اگراجرای کار در زمینه ها و محلهای تحویلی، مستلزم اخذ پروانه یا پرداخت حقوقی از قبیل عوارض شهرداری، حق ریشه و مستحدثات ومانند اینها باشد،کارفرما متعهد به تحصیل پروانه ساختمان و پرداخت وجوه مزبوراستتبصره ۱:اگردراسناد و مدارک پیمان، تامین تمام یاقسمتی از زمین مورد نیاز برای تجهیز گارگاه به عهده پیمانکارگذاشته شده باشد،طبق شرایط پیش بینی شده در پیمان عمل می شود.تبصره ۲:درصورتی که درمحل تحویل شده به پیمانکار معارض پیداکند و موجب توقف اجرای تمام یا قسمتی  ازکارشود،آن قسمت ازکارکه متوقف شده است، مشمول تعلیق می گردد و طبق ماده ۴۹ رفتارمی شود.

اسلاید 81: تعهدات واختیارات کارفرماب ) کارفرما پس ازمبادله پیمان،تاریخ تحویل کارگاه راکه نبایدبیشتراز ۳۰ روزازتاریخ مبادله پیمان باشد، به پیمانکاراعلام می کند.پیمانکاربایددرتاریخ تعیین شده درمحل کار حاضر شود و طی صورتمجلسهایی، اقدام به تحویل گرفتن کارگاه نماید.درصورتی که حداکثر ۳۰ روز از تاریخ تعیین شده برای تحویل گرفتن کارگاه حاضرنشود،کار فرماحق داردکه طبق ماده ۴۶، پیمان رافسخ کند.درصورتمجلسهای تحویل کارگاه بایدحدود وموقعیت زمینهاومحلهایی که درآنها موضوع پیمان اجرامی شود ونقاط نشانه بامشخصات آنها،محورعملیات ومحل منابع تهیه مصالحی که باید درکارگاه تولید گردد، درج شود.اگر تحویل کارگاه به طوریکجا میسر نباشد،کارفرما بایدکارگاه رابه ترتیبی تحویل دهدکه پیمانکار بتواندعملیات موضوع پیمان راطبق برنامه زمانی تفصیلی انجام دهد.دراین حالت نیز مهلت کارفرما برای تحویل دست کم اولین قسمت ازکارگاه که برای تجهیزکارگاه وشروع عملیات موضوع پیمان لازم است،حداکثر ۳۰ روزاست.

اسلاید 82: تعهدات واختیارات کارفرماج )هرگاه کارفرمانتواندکارگاه رابه ترتیبی تحویل دهدکه پیمانکاربتواندکارراطبق برنامه زمانی تفصیلی انجام دهد،ومدت تاخیردرتحویل کارگاه بیش ازیکماه شود،کارفرمابه منظورجبران خسارت تاخیردرتحویل کارگاه،هزینه های اضافی ایجاد شده برای پیمانکار راکه طبق رابطه زیر محاسبه می شود، پرداخت می کند،مشروط به اینکه با تایید مهندس مشاور، پیمانکار درمحاهای تحویل شده تاخیر غیر مجاز نداشته باشد.اگرمدت تاخیراز ۳۰ درصدمدت پیمان یا ۶ ماه،هرکدام که کمتراست بیشترشود،حقوقی به پیمانکارتعلق می گیرد بدین ترتیب که اگرمبلغ کارهای پیش بینی شده درمحلهای تحویل نشده تا ۲۵ درصد مبلغ اولیه پیمان باشد،پیمانکار می تواندبااطلاع قبلی ۱۵ روزه آن قسمت ازکار را ازتعهدات خودحذف کندولی اگراین مبلغ بیشتراز ۲۵ درصدمبلغ اولیه پیمان باشد،درصورت اعلام خاتمه پیمان ازسوی پیمانکار،پیمان خاتمه یافته وطبق ماده ۴۸ عمل می شود.هر گاه پیمانکاردرمحلهایی که درتحویل آنهابیش ازمدت پیشگفته تاخیرشده است،کاراجرایی راشروع نماید،حق حذف تعهدات درآن قسمت ازکار را ازخودسلب می نماید.

اسلاید 83: تعهدات واختیارات کارفرماد )درمواردی که به استناداین ماده،قسمتی ازتعهدات پیمانکارحذف شود،تضمین انجام تعهدات پیمانکار نیز به تناسب کاهش داده می شود.ه ) پیمانکارنمی تواندجزآنچه طبق نقشه هاودستورکارهاست،درزمینهاومحلهای متعلق به کارفرماباملک غیرکه ازطرف کارفرمابه پیمانکارتحویل شده است،اقدام به احداث بنایاساختمان کند.اگردراثراجرای کاردرملک غیرکه ازسوی کارفرماتحویل شده است،صاحب ملک اقامه دعواودرخواست خسارت وجلوگیری وتوقف کارنماید،طرف ادعاکارفرماست وپیمانکارهیچ گونه مسئولیت وتعهدی دراین موردندارد.و ) درصورتی که طبق اسنادومدارک پیمان،تامین تمام یاقسمتی از زمین مورد نیاز تجهیز کارگاه به عهده پیمانکار باشد یا پیمانکار بخواهدطبق صلاحدید خود از محلهایی خارج از محلهای تحویلی کارفرمابرای تجهیزکارگاه استفاده کند، باید موقعیت آنها را به تایید کارفرما برساند.دراین حالت، مسئولیت هرنوع ادعاوطلب خسارت ازسوی صاحب ملک به عهده پیمانکاراست وکارفرمادراین موارد مسئولیتی ندارد.هرگاه پیمانکارمحلهای موردنیاز تجهیز کارگاه را به صورت اجاره ای در اختیار بگیرد، بایددراجاره نامه آنها،امکان انتقال مورد اجاره را به کارفرما پیش بینی کند.

اسلاید 84: تعهدات واختیارات کارفرماماده ۲۹ – تغییرمقادیرکار،قیمتهای جدید،تعدیل نرخ پیمانالف)درضمن اجرای کار،ممکن است مقادیردرج شده درفهرست بهاومقادیرمنضم به پیمان تغییرکند.تغییر مقادیربه وسیله مهندس مشاورمحاسبه می شودوپس ازتصویب کارفرمابه پیمانکارابلاغ می گردد.پیمانکاربادریافت ابلاغ تغییرمقادیرکار،موظف به انجام کاربانرخ پیمان است،به شرط آنکه مبلغ ناشی ازتغییرمقادیرکار،ازحدود تعیین شده در زیر بیشتر نشود:۱) افزایش مقادیر بایددرچهارچوب موضوع پیمان به پیمانکارابلاغ شودجمع مبلغ مربوط به افزایش مقادیرو مبلغکارهای باقیمت جدید(موضوع بندج)نبایداز ۲۵ درصدمبلغ اولیه پیمان بیشترشود.تبصره: اگرنرخ پیمان مشمول تعدیل آحادبهاباشد،برای محاسبه افزایش مبلغ پیمان به سبب قیمتهای جدید،ابتدا قیمتهای جدیدبه مبنای نرخ پیمان تبدیل می شودوسپس ملاک محاسبه قرارمی گیرد.

اسلاید 85: تعهدات واختیارات کارفرما۲)جمع مبلغ مربوط به کاهش مقادیروحذف آنهانبایداز ۲۵ درصدمبلغ اولیه پیمان بیشترشود.اگراین مبلغ،ازحد تعیین شده بیشترشودوپیمانکاربااتمام کاربانرخ پیمان موافق باشد،عملیات موضوع پیمان درچهارچوب پیمان انجام می شود.ولی درصورتی که پیمانکارمایل به اتمام کارنباشد،پیمان طبق ماده ۴۸ خاتمه داده می شود.تبصره۱٫درصورت حذف قسمتهایی ازکاربه استنادبندج ماده ۲۸ برای تعیین حدافزایش یاکاهش مقادیرطبق بندهای۱ و۲ بجای مبلغ اولیه پیمان،مبلغ اولیه پیمان پس ازکسرمبلغ کارهای حذف شده به وسیله پیمانکار،ملاک قرارمی گیرد.تبصره۲٫اضافه یاکاهش مقادیرکارطبق مفادبندهای(الف- ۱)و(الف- ۲)این ماده تا۱۰ درصد با دستور مهندس مشاورعمل می شود،ولی اضافه برآن باتصویب کارفرما قابل اجرا است.ب)درصورتی که پس ازتکمیل کاروتصویب صورت وضعیت قطعی مشخص شود، مقادیر کار بدون آنکه ازسوی کارفرماکم شده باشد،نسبت به مقادیرمنضم به پیمان کاهشی پیش از حد تعیین شده دربند(الف- ۲)داشته باشد، دراین حالت نیز نرخ پیمان ملاک عمل است.

اسلاید 86: تعهدات واختیارات کارفرماج )اگردرچهارچوب موضوع پیمان،کارهایی به پیمانکارابلاغ شودکه برای آنها قیمت ومقدار در فهرست بها و مقادیرمنضم به پیمان پیش بینی نشده است،پیمانکارباید بی درنگ پس از دریافت ابلاغ مهندس مشاور،قیمت پیشهادی خودرابرای اجرای کارهای یادشده، همراه با تجزیه قیمت، به مهندس مشاورتسلیم کند.وقتی که باتوافق پیمانکار و مهندس مشاورتعیین شود و به تصویب کارفرمابرسد،ملاک پرداخت است.قیمتهای جدیدی که به این صورت تعیین می شود باید برحسب هزینه اجرای کاردرمحل اجرامحاسبه گردد.ازاین رو،تنها ضریب هزینه بالاسری پیمان به قیمتهای جدیداعلام می شود.تبصره- درصورتی که پیمان بااستفاده ازفهرستهای بهای واحدپایه منعقدشده باشد،چگونگی تعیین قیمت جدید، علاوه برمفاداین بند،تابع دستورالعمل نحوه استفاده ازقیمتهای پایه درتعیین قیمت جدید با اولویت دستورالعمل یادشده است.د )جمع بهای قیمتهای جدید،علاوه برآنکه تابع سقف تعیین شده دربندالف است،نبایداز ۱۰ درصدمبلغ اولیه پیمان بیشتر شود.ه )تعدیل نرخ پیمان طبق شرایط پیش بینی شده درشرایط خصوصی است.

اسلاید 87: تعهدات واختیارات کارفرماماده ۳۰ – تغییرمدت پیمانالف)درصورت وقوع هریک ازموارد زیرکه موجب افزایش مدت اجرای کارشود،پیمانکارمی توانددرخواست تمدیدمدت پیمان رابنماید.پیمانکاردرخواست تمدید مدت پیمان راباارائه محاسبات ودلایل توجیهی،به مهندس مشاور تسلیم می کند ومهندس مشاور پس ازبررسی و تایید، مراتب رابرای اتخاذ تصمیم به کارفرماگزارش می کندوسپس نتیجه تصمیم کارفرمارابه پیمانکار ابلاغ می نماید.۱ ) درصورتی که طبق بندهای “الف”و”ج”ماده ۲۹،مبلغ پیمان تغییرکند.۲ ) هرگاه به دستورکارفرمایامهندس مشاور،نقشه های اجرایی بامشخصات فنی تغییراساسی کند.۳ ) هرگاه کارفرمادرتحویل کارگاه،ابلاغ دستورکارها یا نقشه ها وتحویل مصالحی که تهیه آنها به عهده اوست، تغییرکند.تغییردرابلاغ دستورکارها و نقشه هابه شرطی مشمول این بنداست که پیمانکار با توجه به برنامه زمانی تفصیلی،آنهارا از مهندس مشاور درخواست کرده باشد.

اسلاید 88: تعهدات واختیارات کارفرما۴ )اگردرتحویل مصالحی که فروش آنهاازوماًبایدباحواله کارفرماصورت گیردتاخیرایجادشود،به شرطی که پیمانکارباتوجه به برنامه زمانی تفصیلی برای تهیه آنهابه موقع اقدام کرده باشد.۵ )درمواردحوادث قهری وهمچنین درمواردمربوط به کشف اشیای عتیقه وآثارتاریخی که درموارد۲۶ و۴۳ پیش بینی شده است.۶ )هرگاه محدودیت برای ورودمصالح وتجهیزات طبق بند”د”ماده ۲۰ پیش آید۷ )درصورتی که کارطبق ماده ۴۹ به تعلیق درآید۸ )درصورتی که قوانین ومقررات جدیدی وضع شودکه درتغییرمدت اجرای کارموثرباشد.۹ )هرگاه کارفرمانتواندتعهدات مالی خودرادرموعدهای درج شده دراسنادومدارک پیمان انجام دهد.۱۰)موارددیگری که به تشخیص کارفرماخارج ازقصورپیمانکارباشد.

اسلاید 89: تعهدات واختیارات کارفرماب ) اگر وقوع برخی ازموارددرج شده دربند”الف”،موجب کاهش مدت پیمان شود،مهندس مشاور باکسب نظر پیمانکار،کاهش مدت پیمان راتضمین می کند و مراتب را برای اتخاذ تصمیم به کارفرما گزارش می نماید، وسپس نتیجه تصمیم کارفرما را به پیمانکار ابلاغ می کند.ج) درپایان مدت اولیه پیمان یاهرتمدید مدت پیمان،اگرکاربه اتمام نرسیده باشد،مهندس مشاور باکسب نظر پیمانکار و باتوجه به مواردتعیین شده دربند”الف”،علل تاخیرکار را بررسی می کند و میزان مدت مجاز و غیرمجاز آن را باتوافق پیمانکارتعیین می نماید و نتیجه رابه کارفرما گزارش می کند وسپس نظرکارفرما را درمورد میزان مجاز یا غیر مجاز تاًخیرکاربه پیمانکار اعلام می کند و معادل مدت تاًخیر مجاز، مدت پیمان را تمدید می نماید.د ) دراجرای مفاداین ماده برای تمدیدمدت پیمان،تاخیرهای همزمان ناشی ازعوامل مختلف درج شده دربندالف، فقط یک بارمحاسبه می شود.ه ) دراجرای مفاداین ماده،اگر پیمانکار با مهندس مشاور توافق نداشته باشد یا نسبت به تصمیم کارفرما معترض باشد، طبق نظر کارفرما عمل می شود و پیمانکارمی تواند براساس ماده ۵۳ برای حل مسئله اقدام نماید

اسلاید 90: تعهدات واختیارات کارفرماماده ۳۱ – مدیریت اجراکارفرما می تواندقسمتی ازاختیارات خودرابه شخص حقوقی،که مدیرطرح نامیده می شود، واگذار کند.کارفرما مدیر طرح را با تعیین حدود اختیارات واگذار شده به پیمانکارمعرفی می نماید. تمام تصمیم گیریهای مدیر طرح درچهارچوب اختیارات واگذارشده،درحکم تصمیم کارفرما می باشد.ماده ۳۲ – نظارت براجرای کارالف)عملیات اجرایی پیمانکار،همیشه بایدزیرنظروبااطلاع مهندس مشاورانجام شود.نظارتی که ازطرف کارفرماومهندس مشاوردراجرای کارهابه عمل می آید،به هیچ روی،ازمیزان مسئولیت پیمانکارنمی کاهد.نظارت مستقیم برکار پیمانکار،درمحدوده کارگاه و در موارد خاص (برای ساخت قطعات و تجهیزات) درخارج ازکارگاه انجام می شود در هرحال، پیمانکار باید گزارش پیشرفت اقدامهایی راکه خارج ازکارگاه به منظورانجام تعهدات پیمان انجام می دهد، به مهندس مشاور تسلیم کند.

اسلاید 91: تعهدات واختیارات کارفرماب )مهندس مشاور،تنهامرجع فنی پیمانکاربرای اجرای موضوع پیمان ازسوی کارفرماست.هرگونه تغییرات،اظهارنظرهای فنی واصلاحات موردنظرپیمانکاران،سازندگان وبازرسان فنی،پس ازهماهنگی بامهندس مشاور،موظف به کسب مجوزازکارفرما،برای انجام وظایف نظارت است،دراسنادومدارک پیمان تعیین شده است.ج )مهندس مشاوربه منظوراطمینان ازصحت اجرای کار،اقدام به آزمایش مصالح یاکارهای انجام یافته می کند. هزینه انجام آزمایشهابرعهده کارفرماست،مگرآنکه دراسنادومدارک پیمان ترتیب دیگری هم پیش بینی شده باشد. هرگاه نتایج این آزمایشها باآنچه که درمدارک فنی تعیین شده است تطبیق نکند،پیمانکارمتعهداست که مصالح و کارهاراطبق دستورمهندس مشاوراصلاح کند.هزینه انجام این اصلاحات به عهده پیمانکاراست،مگرآنکه نقص موجودمربوط به مدارک فنی باشد.پیمانکارموظف است که برای نمونه برداری ازمصالح یاانجام هرنوع آزمایش، تعدادلازم کارگربه صورت موردی وموقت،به طوررایگان دراختیارمهندس مشاوربگذارد.

اسلاید 92: تعهدات واختیارات کارفرماد )درصورتی که مهندس مشاورموادری ازعدم رعایت مشخصات فنی،نقشه هاودیگرمدارک فنی پیمان رادر اجرای کارها مشاهده کند،باارسال اخطاریه ای،اصلاح کارهای معیوب رادرمدت مناسبی که باتوجه به حجم ونوع کارتعیین می نمایدازپیمانکارمی خواهد.اگرپس ازپایان مهلت تعیین شده،پیمانکارنسبت به اصلاح کارها اقدام نکند، کارفرمامی تواند خودش کارهای معیوب را اصلاح کندوهزینه های مربوط به اضافه ۱۵ درصد، ازمطالبات پیمانکار کسرکند. درصورتی که عدم توجه به اخطار مهندس مشاوربرای اصلاح هرکار معیوب ازسوی پیمانکار تکرارشود،کارفرمامی تواند پیمان راطبق ماده ۴۶ فسخ نماید.ه )کارفرما درمدت اجرای پیمان،هرموقع که لازم بداند،توسط نمایندگان خود،عملیات پیمانکار را بازرسی می‌کند پیمانکارموظف است که هرنوع اطلاعات ومدارکی که مورد نیاز باشد، دراختیارنمایندگان کارفرمابگذاردوتسهیلات لازم رابرای انجام این بازرسیها فراهم سازد.

اسلاید 93: تعهدات واختیارات کارفرماو )اگردرطول مدت پیمان،تصمیم به تغییرمهندس مشاوربگیرد،این تصمیم بایددست کم یک ماه بیشتربه اطلاع پیمانکاربرسد.پیمانکارومهندس مشاور،موظف هستندکه تکلیف آزمایشهای ناتمام،صورتجلسه های دردست اقدام وصورت کارکردهای درحال رسیدگی راروشن کنند.درصورتی که مهندس مشاور به شرح پیشگفته عمل نکند، کارفرمامستقیماًبجای مهندس مشاورتکلیف کارهای ناتمام راروشن می کندوهزینه های مربوط به این اقدام رابه حساب بدهی مهندس مشاور منظور می نماید.اگردرزمان اعلام کارفرمامبنی برتغییرمهندس مشاور، بخشهایی ازکار توسط پیمانکار درحال اجراباشدکه اتمام آن بخش منجربه صدورتاًییدیه های مهندس مشاورشده واین امر موکول به زمان پس ازتغییرمهندس مشاورشود،این گونه موارد، باید درطول یک هفته از تاریخ اعلام کارفرما،ازسوی پیمانکار به پیمانکارمنعکس شود، تا کارفرما ترتیب لازم رابرای عدم انقطاع آن بخش ازکارپیمانکاروصدوربه موقع تاًییدیه بدهد. کارفرما مهندس مشاور جدیدرا به پیمانکارمعرفی می کندواختیارات اوراطبق آنچه که برای مهندس مشاورقبلی تعیین شده بود،تنفیذیاتغییرات مربوط رابه پیمانکارابلاغ می نمایدوازآن پس،تصمیمها و دستورهای مهندس مشاور جدیددرچارچوب پیمان، برای پیمانکار لازم الاجراست.

اسلاید 94: تعهدات واختیارات کارفرماماده ۳۳ – مهندس ناظرالف)مهندس ناظرکه نماینده مهندس مشاوردرکارگاه است،وظیفه داردکه باتوجه به اسناد و مدارک پیمان،در اجرای کار،نظارت ومراقبت دقیق به عمل آوردومصالح وتجهیزاتی راکه بایدبه مصرف برسد،براساس نقشه ها ومشخصات فنی موردرسیدگی وآزمایش قراردهدوهرگاه عیب ونقصی درآنهایادرنحوه مهارت کارکنان یا چگونگی کارمشاهده کند،دستوررفع آنهارابه پیمانکاربدهد.همچنین هرگاه بعضی ازماشین آلات معیوب باشد به طوری که نتوان با آنها کار را طبق مشخصات فنی انجام داد،مهندس ناظرتعمیریاتعویض وتغییرآنهارا از پیمانکار می خواهد. با رعایت بند”ب”،هرگونه دستوری که ازطرف مهندس ناظربه پیمانکار داده شود، به مثابه دستورهای داده شده توسط مهندس مشاوراست وپیمانکارملزم به اجرای آنهاست.ب )مهندس ناظر،به هیچ روی،حق نداردکه ازتعهدات پیمانکار بکاهد یاموجب تمدید مدت پیمان یا پرداخت اضافی به پیمانکار شود یا هر نوع دستورتغییرکاری راصادرکند.

اسلاید 95: تضمین، پرداخت، تحویل کارج ) پیمانکار مکلف است که دستورهای مهندس ناظر رادرحدودمفاداین ماده اجرا نماید، مگر در مواردی که آنها را برخلاف اسناد و مدارک پیمان تشخیص دهد،که دراین صورت، موظف است که موضوع را به مهندس مشاور بنویسد و کسب تکلیف کند.هرگاه مهندس مشاور موضوع رافیصله ندهد، نظرکارفرما درآن مورد قاطع می باشد.د ) با وجود نظارتی که ازطرف مهندس ناظر در اجرای کارها به عمل می آید،کارفرما و مهندس مشاورحق دارند مصالح مصرفی وکارهای انجام یافته را مورد رسیدگی قراردهند و اگر مشخصات آنها را مغایر نقشه ها ومشخصات فنی تشخیص دهند پیمانکارمتعهداست مصالح وکارهای معیوب را به هزینه خودتعویض نماید.به هرحال،نظارت مهندس ناظر از مسئولیت پیمانکار نمی کاهد و سلب حق از کارفرما و مهندس مشاور نمی کند.

اسلاید 96: تضمین، پرداخت، تحویل کارماده ۳۴ – تضمین انجام تعهداتموقع امضای پیمان، برای تضمین انجام تعهدات ناشی ازآن، پیمانکار باید ضمانتنامه ای معادل ۵ درصد مبلغ اولیه پیمان،صادرشده ازطرف بانک موردقبول کارفرما و طبق نمونه ای که ضمیمه اسناد مناقصه بوده است،تسلیم کارفرما کند.ضمانتنامه یادشده باید تایکماه پس از تاریخ تحویل موقت موضوع پیمان، معتبر باشد.تا هنگامی که تحویل موقت انجام نشده است، پیمانکارموظف است برای تمدیدضمانتنامه یادشده اقدام کند و اگرتا ۱۵ روزپیش ازانقضای مدت  اعتبارضمانتنامه، پیمانکار موجبات تمدیدآن را فراهم نکرده وضمانتنامه تمدید نشود، کارفرما حق داردکه مبلغ ضمانتنامه را از بانک ضامن دریافت کند و وجه آن را به جای ضمانتنامه، به رسم وثیقه نزدخود نگه دارد.کارفرما تضمین انجام تعهدات راپس ازتصویب صورتمجلس تصویب موقت، باتوجه به تبصره یک این ماده آزاد می کند.

اسلاید 97: تضمین، پرداخت، تحویل کارتبصره۱: حداکثر تا یکماه پس از تحویل موقت، آخرین صورت وضعیت موقت طبق ماده ۳۷، بدون منظور داشتن مصالح پای کار تنظیم می شود.هرگاه براساس این صورت وضعیت، پیمانکار بدهکار نباشد یاجمع بدهی او از نصف کسور تضمین حسن انجام کارکمتر باشد، ضمانتنامه انجام تعهدات بی درنگ آزاد می شود. ولی هرگاه میزان بدهی پیمانکار، از نصف کسور تضمین حسن انجام کار بیشتر باشد، ضمانتنامه انجام تعهدات، برحسب مورد طبق شرایط تعیین شده درماده ۴۰ یا ۵۲ آزاد می شود.تبصره۲:درصورتی که تمام یا قسمتی از تضمین انجام تعهدات، به صورت نقد نزد کارفرما باشد یا با رعایت مقررات، به جای ضمانتنامه بانکی ازانواع دیگر اوراق بهادار استفاده شود،چگونگی گرفتن تضمین واسترداد آن در هر مورد،طبق شرایطی است که دراین پیمان برای ضمانتنامه بانکی تعیین شده است.

اسلاید 98: تضمین، پرداخت، تحویل کارماده ۳۵  – تضمین حسن انجام کاراز مبلغ هر پرداخت به پیمانکار، معادل ۱۰ درصدبه عنوان تضمین حسن انجام کار کسر و درحساب سپرده نزد کارفرما نگهداری می شود.نصف این مبلغ پس ازتصویب صورت وضعیت قطعی طبق ماده ۴۰ ونصف دیگرآن پس از تحویل قطعی،بارعایت مواد ۴۲ و۵۲ مسترد می گردد.تبصره: پیمانکارمی تواند وجوه سپرده تضمین حسن انجام کار را طبق دستورالعمل نافذ در زمان ارجاع کارکه شماره وتاریخ آن دراسناد ومدارک پیمان درج شده است دریافت کند.

اسلاید 99: تضمین، پرداخت، تحویل کارماده ۳۶ – پیش پرداختکارفرماموافقت داردکه به منظورتقویت بنیه مالی پیمانکار،مبلغی به عنوان پیش پرداخت به پیمانکارپرداخت کند. میزان،روش پرداخت وچگونگی واریزپیش پرداخت ودیگرضوابط آن،براساس دستورالعمل مربوط است که درزمان ارجاع کارنافذبوده وشماره وتاریخ آن دراسنادومدارک پیمان درج شده است.پیمانکاردرموعدهای مقرردر دستورالعمل پیشگفته،برای دریافت هریک ازاقساط پیش پرداخت،درخواست خودرابه مهندس مشاورمی نویسد، کارفرماپس ازتاًییدمهندس مشاور،هرقسط پیش پرداخت رادرمقابل تضمین تعیین شده دردستورالعمل،بدون اینکه وجوهی ازآن کسرشود،پرداخت می نماید.مهلت پرداخت هرقسط پیش پرداخت ۲۰ روزازتاریخ درخواست پیمانکارکه به تاًییدمهندس مشاوررسیده است،یا ۱۰ روزازتاریخ ارائه تضمین ازسوی پیمانکار،هرکدام که بیشتر است،می باشد.

اسلاید 100: تضمین ، پرداخت ، تحویل کارماده ۳۷ – پرداختهاالف)درآخر هر ماه، پیمانکار، وضعیت کارهای انجام شده از شروع کار تا تاریخ را که طبق نقشه های اجرایی، دستورکارها وصورتمجلسهاست اندازه گیری می نماید و مقدارمصالح وتجهیزات پای کار را تعیین می کند، سپس براساس فهرست بهای منضم به پیمان، مبلغ صورت وضعیت را محاسبه کرده وآن را درآخرآن ماه تسلیم مهندس ناظر می نماید.مهندس مشاور، صورت وضعیت پیمانکار را از نظر تطبیق با اسناد و مدارک پیمان کنترل کرده و درصورت لزوم باتعیین دلیل اصلاح می نماید و آنرا درمدت حداکثر ۱۰ روز از تاریخ دریافت از سوی مهندس ناظر برای کارفرما ارسال می نماید ومراتب را نیزبه اطلاع پیمانکار می رساند. کارفرما صورت وضعیت کنترل شده از سوی مهندس مشاور را رسیدگی کرده و پس ازکسر وجوهی که بابت صورت وضعیتهای موقت قبلی پرداخت شده است و همچنین اعمال کسور قانونی و کسور متعلقه طبق پیمان، باقیمانده مبلغ قابل پرداخت به پیمانکار را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ وصول صورت وضعیت، باصدور چک به نام پیمانکار، پرداخت می کند . با پرداخت صورت وضعیت موقت، تمام کارها ومصالح وتجهیزاتی که درصورت وضعیت مزبور درج گردیده است متعلق به کارفرماست، لیکن به منظور اجرای بقیه کارهای موضوع پیمان، به رسم امانت، تا موقع تحویل موقت، دراختیار پیمانکار قرار می گیرد.

اسلاید 101: تضمین، پرداخت، تحویل کارب )درپیمانهایی که مشمول تعدیل آحادبهاهستند،پس ازتاییدهرصورت وضعیت موقت ازسوی کارفرما،پیمانکار صورت وضعیت تعدیل آحادبهی آن صورت وضعیت رابراساس آخرین شاخصهای اعلام شده محاسبه می نمایدوبه منظوربررسی وپرداخت به نحوی که دربند”الف”تعیین شده است،برای مهندس مشاورارسال می کند.ماده ۳۸ – پرداختهای ارزیهرگاه طبق اسناد و مدارک پیمان،پیمانکاربرای بعضی ازهزینه های اجرایی موضوع پیمان، احتیاج به ارز داشته باشد بدین ترتیب رفتارمی شود.الف) اگر در اجرای بند”الف”ماده ۱۷ برای استخدام متخصصان خارجی در اسناد و مدارک پیمان، پرداخت ارز از سوی کارفرما تعهدشده باشد،کارفرما ارز موردنیاز را در مقابل پرداخت معادل ریالی آن ازسوی پیمانکار، به نرخ رسمی فروش بانک مرکزی ایران درتاریخ پرداخت، دراختیار پیمانکار قرارمی دهد، به شرط آنکه درقراردادآنها قسمتی ازحقوق که هیچ گاه نباید از ۵۰ درصدبیشترباشد،به ارزپیش بینی شده باشد.

اسلاید 102: تضمین، پرداخت، تحویل کارب )برای تهیه مصالح وتجهیزاتی که در اسناد و مدارک پیمان پرداخت ارز از سوی کارفرما تعهد شده است و باید از خارج کشور وارد شود و درعملیات موضوع پیمان مصرف گردیده و در کارباقی بماند، پیمانکار باید طبق مشخصات تعیین شده دراسناد ومدارک پیمان و باتوجه به برنامه زمانی تفصیلی، برای تهیه پروفرمای خریدمصالح وتجهیزات موردبحث، به طوری که دست کم دارای ۹۰ روزاعتبارباشد،اقدام نماید.پیمانکار باید بامسئولیت خود،اسناد فروشنده را از لحاظ انطباق مقادیر و مشخصات آنها با اسناد و مدارک پیمان،کنترل نماید و پس ازتایید،به مهندس مشاور تسلیم کند. مهندس مشاور،اسناد دریافتی را بررسی می کند و پس ازتایید، ظرف مدت ۲۰ روز ازتاریخ وصول آنها، نظرکارفرما را به پیمانکار ابلاغ می نماید.اسناد مربوط به خریدمصالح وتجهیزات پیشگفته باید به نام کارفرما صادرشود.کارفرما براساس اسناد تایید شده به حساب پیمانکار اقدام به گشایش اعتبار می کند. پیمانکار بانظارت کارفرما، نسبت به ترخیص مصالح وتجهیزات سفارش شده ازگمرک، به هزینه خود،اقدام می نماید.پس ازآنکه مصالح وتجهیزات یادشده وارد کارگاه شد و بهای آن به صورت کار یا مصالح وتجهیزات پای کار درصورت وضعیتها منظورگردید،پرداختهای قبلی که به صورت اعتبار از طرف کارفرما انجام شده است،ازطلب پیمانکارکسرمی شود.

اسلاید 103: تضمین، پرداخت، تحویل کارج ) اگردراجرای بندهای”الف”و”ب”،نرخ تسعیر ارز نسبت به نرخ آن در تاریخ تسلیم پیشنهاد قیمت پیمانکارتغییر کند،درصورت افزایش نرخ ارز،تفاوت نرخ تسعیر ارز به حساب بستانکاری پیمانکار منظورمی شود ودرصورت کاهش نرخ ارز به حساب بدهی پیمانکارمنظورمی گردد.د )تعدیل نرخ کارهای موضوع بند”ب”،درصورت شمول تعدیل به این پیمان،تابع مقررات تعدیل خاص طبق دستورالعمل نحوه تعدیل آحادبهاکه درمورداین پیمان نافذاست،می باشد.ه ) اگربرای خریدماشین آلات وابزارخاصی که برای اجرای کار موردنیازاست وامکان تهیه آنها در داخل نیست و باید ازخارج کشور وارد شود،ازسوی کارفرماتسهیلات ارزی دراسناد و مدارک پیمان پیش بینی شده باشد،دراین مورد،به ترتیب پیش بینی شده عمل می شود.پرداخت هزینه تاًمین ماشین آلات وابزارموضوع این بند،به عهده پیمانکار، ومالکیت آنها، متعلق به پیمانکاراست.

اسلاید 104: تضمین، پرداخت، تحویل کارماده ۳۹ – تحویل موقتالف)پس ازآنکه عملیات موضوع پیمان تکمیل گردیدوکارآماده بهره برداری شد، پیمانکار از مهندس مشاور تقاضای تحویل موقت می کندونماینده خودرابرای عضویت درهیات تحویل معرفی می نماید.مهندس مشاور،به درخواست پیمانکاررسیدگی می کندودرصورت تاییدضمن تعیین تاریخ آمادگی کاربرای تحویل موقت تقاضای تشکیل هیات تحویل موقت را از کارفرما می نماید کارفرما به گونه ای ترتیب کار رافراهم می کندکه هیات تحویل حداکثردرمدت ۲۰ روز از تاریخ آمادگی کارکه به تاییدمهندس مشاوررسیده است درمحل کارحاضرمی شود و برای تحویل موقت اقدام نماید.اگربه مهندس مشاورعملیات موضوع پیمان آماده بهره برداری نباشد ظرف مدت هفت روز از دریافت تقاضای پیمانکار نواقص وکارهایی راکه باید پیش از تحویل موقت تکمیل شود به اطلاع پیمانکارمی رساند.هیات تحویل موقت، متشکل است از:نماینده کارفرمانماینده مهندس مشاورنماینده پیمانکار

اسلاید 105: تضمین، پرداخت، تحویل کارکارفرما تاریخ ومحل تشکیل هیات رابه اطلاع مهندس مشاوروپیمانکارمی رساندوتاتاریخ تشکیل هیات مهندس مشاوربرنامه انجام آزمایشهایی راکه برای تحویل کارلازم است تهیه و به پیمانکارابلاغ می کندتاآن قسنت ازوسایل راکه تدارک آنهاطبق اسنادومدارک پیمان به عهده اوست برای روزتشکیل هیات درمحل کارآماده کندپیمانکارموظف است که تشکیلات لازم رابرای هیات تحویل فراهم آورد.آزمایشهای لازم به تشخیص وبانظر اعضای هیات درمحل انجام می شودونتایج آن درصورتمجلس تحویل موقت درج می گرددبه جزآزمایشهایی که طبق اسنادومدارک پیمان هزینه آنهابه عهده پیمانکاراست هزینه آزمایشهاراکارفرماپرداخت می کند.هرگاه هیات تحویل عیب ونقصی در کارها مشاهده نکنداقدام به تنظیم صورتمجلس تحویل موقت می نمایدصورتمجلس تحویل موقت رابه همراه نتیجه آزمایشهای انجام شده برای کارفرما ارسال می کندونسخه ای ازآن راتاابلاغ ازسوی کارفرمادراختیارپیمانکارقرار می دهندکارفرماپس ازتاییدتحویل موقت عملیات موضوع پیمان رابه پیمانکارابلاغ می نماید.

اسلاید 106: تضمین، پرداخت، تحویل کارب )درصورتی که دراسنادومدارک پیمان برای تکمیل وتحویل موقت قسمتهای مستقلی ازکارزمانهای مجزایی پیش بینی شده باشدیابه نظرکارفرمابهره برداری ازقسمتهای مستقلی ازکارپیش ازتکمیل کل کارمورد نیازباشد کارفرمابارعایت این ماده قسمتهای پیشگفته راتحویل موقت گرفته واقدامهای پس ازتحویل موقت مانندآزاد نمودن تضمین انجام تعهدات شروع دوره تضمین تحویل قطعی استرداد کسورتضمین حسن انجام کاررابه تناسب آن قسمت ازکارکه تحویل موقت گردیده است طبق اسنادومدارک پیمان به صورت مستقل انجام می دهد.ج )اگرباتوجه به بند”الف”ماده ۲۹ عملیات موضوع پیمان تاحد ۱۲۵ درصدمبلغ اولیه پیمان انجام شودولی کارهای اجراشده قابل بهره برداری نباشدوپیمانکاربرایادامه کارموافقت نکندکارفرماطبق ماده ۴۸ به پیمان خاتمه می دهد.

اسلاید 107: تضمین، پرداخت، تحویل کارد )درصورتی که عملیات موضوع پیمان طبق این ماده آماده تحویل موقت شودولی پیمانکارتقاضای تحویل کاررانکندمهندس مشاورآماده بودن کاربرای تحویل موقت رابه کارفرمااعلام می نمایدتاکارفرماطبق این ماده برای تشکیل هیات وتحویل موقت کاراقدام کنداگرپس از ۱۰ روزازتاریخ ابلاغ کارفرماپیمانکارنماینده خودرابرای تحویل موقت معرفی نکندکارفرماباتاًمین دلیل به وسیله دادگاه محل نسبت به تحویل موقت موضوع پیمان طبق این ماده اقدام می نمایددراین حالت پیمانکارحق هیچ گونه اعتراضی دراین مورد ندارد.ه )پس ازتقاضای پیمانکاربرای تحویل موقت درصورتی که آماده بودن کاربرای تحویل موقت مورد تاییدمهندس مشاور باشد ولی تدارکات لازم برای راه اندازی وانجام آزمایشهای مورد نیاز مانند آب وبرق که بایدازسوی کارفرما تامین شودفراهم نباشدنحوه تحویل موقت وتحویل قطعی وآزاد کردن تضمینهای پیمانکاربارعایت حقوق طرفین پیمان طبق نظر هیاتی متشکل از نماینده سازمان برنامه وبودجه نماینده کارفرما و نماینده پیمانکارمی باشد نظر این هیات قطعی ولازم الاجرااست.

اسلاید 108: تضمین، پرداخت، تحویل کارو )پیمانکارموظف است که پس ازتحویل موقت تمام وسایل ماشین آلات و ابزار و مصالح اضافی متعلق به خود درمحلهای تحویلی کارفرماراظرف مدت مناسبی که موردقبول مهندس مشاور باشد ازمحلهای یادشده خارج کندبه علاوه پیمانکاربایدظرف مدت معینی که توسط مهندس مشاورتعیین می شودساختمانهاوتاسیسات موقتی راکه برای اجرای کاردرمحلهای تحویلی کارفرماساخته است تخریب یاپیاده کندومصالح ومواد زایدآن راازمحل کارخارج وکارگاه رابه هزینه خودتمیزکنددرغیراین صورت کارفرمامی تواند برای خارج نمودن آنهابه هرنحوکه مقتضی بداندعمل نمایدوهزینه های آن رابه حساب بدهی پیمانکارمنظوردارد.دراین صورت،پیمانکارحق اعتراض نسبت به اقدام کارفرماوادعای ضرروزیان به اموال وداراییهای خودراندارد.باتوجه به اینکه مالکیت ساختمانهای پیش ساخته ومصالح بازیافتی وقطعات پیش ساخته ساختمانهاوتاسیسات تجهیزکارگاه که به وسیله پیمانکار درمحلهای تحویلی کارفرما نصب یا احداث شده است متعلق به پیمانکاراست،هرگاه تمام یاقسمتی از این ساختمانها و تاسیسات موقت پیمانکارمورداحتیاج کارفرماباشد،باتوجه به اینکه دراین حالت نباید وجهی بابت برچیدن ساختمانها و تاسیسات یادشده به پیمانکارپرداخت شود، قیمت آن با تراضی طرفین تعیین وبه کارفرما فروخته وتحویل می شود.

اسلاید 109: تضمین، پرداخت، تحویل کارماده ۴۰ – صورت وضعیت قطعیپیمانکاربایدحداکثرتایکماه ازتاریخ تحویل موقت،صورت وضعیت قطعی کارهای انجام شده رابراساس اسنادو مدارک پیمان بدون منظورنمودن مصالح وتجهیزات پای کارتهیه کندوبرای رسیدگی به مهندس مشاورتسلیم نماید. مهندس مشاورصورت وضعیت دریافت شده رارسیدگی نموده وظرف مدت سه ماه برای تصویب کارفرماارسال می نماید.کارفرماصورت وضعیت دریافت شده راظرف مدت دوماه ازتاریخ وصول رسیدگی می کندونظرنهایی خودراضمن ارسال یک نسخه ازآن به پیمانکاراعلام می دارد.درصورتی که پیمانکارظرف مهلت تعیین شده برای تهیه صورت وضعیت قطعی اقدام نکندباتاییدکارفرما،مهندس مشاوربه هزینه پیمانکاراقدام به تهیه آن می کندوپس ازامضای پیمانکاربرای تصویب کارفرماارسال می دارددرصورتی که پیمانکارازامضای صورت وضعیت خودداری کندمهندس مشاوربدون امضای پیمانکارصورت وضعیت رابرای کارفرمامی فرستد.

اسلاید 110: تضمین، پرداخت، تحویل کاردرحالتی که پیمانکار،صورت وضعیت راقبلاً امضانموده است اگراعتراضی نسبت به نظر کارفرما داشته باشدیادر حالتی که صورت وضعیت راقبلاًامضا نکرده است ونسبت به نظرکارفرمااعتراض دارداعتراض خودراحداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ وصول صورت وضعیت باارائه دلیل ومدرک،یکجا به اطلاع کارفرما می رساند.کارفرما حداکثرظرف مدت یک ماه ازتاریخ وصول نظرپیمانکار،به موارداعتراض رسیدگی می کندوقبول یاردآنهارااعلام می نماید .پیمانکارمی تواندبرای تعیین تکلیف آن قسمت از اعتراض خود که مورد قبول کارفرما واقع نمی شودطبق ماده ۵۳ اقدام نماید.درصورتی که پیمانکارظرف مدت تعیین شده به صورت وضعیت اعتراض نکندصورت وضعیت قطعی ازطرف پیمانکارقبول شده تلقی می شودمقادیرکارهاکه به ترتیب بالادرصورت وضعیت قطعی منظورمی شودبه تنهایی قاطع است وماًخذتسویه حساب قرارمی گیردهرچندکه بین آنهاومقادیری که درصورت وضعیتهای موقت منظورگردیده است، اختلاف باشد.هرگاه باتوجه به صورت وضعیت قطعی تصویب شده و سایر حسابهای پیمانکار ، پیمانکار بدهکار نباشد، نصف تضمین حسن انجام کارآزادمی شود.

اسلاید 111: تضمین، پرداخت، تحویل کارماده۴۱ – تحویل قطعیدرپایان دوره تضمین تعیین شده درماده ۵ موافقتنامه کارفرمابنابه تقاضای پیمانکار و تاًیید مهندس مشاور،اعضای هیات تحویل قطعی وتاریخ تشکیل هیات رابه همان گونه که درماده ۳۹ برای تحویل موقت پیش بینی شده است معین وبه پیمانکارابلاغ می کندهیات تحویل قطعی پس از بازدیدکارهاهرگاه عیب ونقصی که ناشی ازکار پیمانکار باشد مشاهده ننماید، موضوع پیمان راتحویل قطعی می گیرد و بی درنگ صورتمجلس آن را تنظیم وبرای کارفرما ارسال می کندونسخه ای ازآن راتا ابلاغ ازسوی کارفرما، به پیمانکارمی دهدوسپس کارفرما تصویب تحویل قطعی کار رابه پیمانکار ابلاغ می نماید.

اسلاید 112: تضمین، پرداخت، تحویل کارتبصره ۱٫هرگاه هیات تحویل قطعی عیب ونقصی ناشی ازکارپیمانکارمشاهده کندبرای رفع آنهاطبق ماده ۴۲ رفتارمی شود.تبصره ۲٫اگرپیمانکاردرپایان دوره تضمین تعیین شده درماده ۵ موافقتنامه تقاضای تحویل قطعی کارراننماید مکلف به رفع نواقص ناشی ازکارخودکه تاتاریخ تقاضای تحویل قطعی بروزکرده است می باشدوتاریخ تقاضای پیمانکارملاک اقدامات مربوط به تحویل قطعی است.تبصره ۳٫اگرکارفرماباوجودتقاضای پیمانکاراقدام به اعزام هیات تحویل نکندواین تاًخیرپیش ازدو ماه به طول انجامدوپس ازدرخواست مجددپیمانکاروانقضای یک ماه ازتاریخ تقاضای مجددکارفرمادراین زمینه اقدامی نکند عملیات موضوع پیمان تحویل قطعی شده تلقی می گرددوبایداقدامات پس ازتحویل قطعی درموردآن انجام شود.

اسلاید 113: تضمین، پرداخت، تحویل کارماده ۴۲- مسئولیتهای دوره تضمیناگر در دوره تضمین، معایب ونقایصی درکارببینندکه ناشی ازکارپیمانکارباشد، پیمانکارمکلف است که آن معایب ونقایص رابه هزینه خودرفع کند.برای این منظورکارفرمامراتب را با ذکر معایب ونقایص ومحل آنهابه پیمانکار ابلاغ می کند و پیمانکار باید حداکثر۱۵ روز پس ازابلاغ کارفرما، شروع به رفع معایب ونقایص کندو آنهاراطی مدتی که مورد قبول کارفرماست،رفع نماید.هرگاه پیمانکار درانجام این تعهدقصور ورزد یا مسامحه کندکارفرماحق داردآن معایب و نقایص راخودش یابه ترتیبی که مقتضی بداندرفع نمایدوهزینه آن رابه اضافه ۱۵ درصد ازمحل تضمین پیمانکاریاهرنوع مطالبات وسپرده ای که پیمانکار نزد او دارد برداشت نماید.هزینه های حفاظت نگهداری وبهره برداری کارهای تحویل موقت شده دردوره تضمین به عهده کارفرماست.

اسلاید 114: حوادث قهریماده ۴۳ – بروزحوادث قهریجنگ،اعم ازاعلام شده یا نشده انقلابها و اعتصابهای عمومی، شیوع بیماریهای واگیردار، زلزله، سیل وطغیانهای غیر عادی آتش سوزیهای دامنه دار ومهارنشدنی،طوفان وحوادث مشابه خارج ازکنترل دوطرف پیمان که درمنطقه اجرای کاروقوع یابدوادامه کاررابرای پیمانکارناممکن سازدجزوحوادث قهری به شمارمی رودودرصورت بروز آنهابه ترتیب زیرعمل می شود دربروز حوادث قهری هیچ یک از دوطرف مسئول خسارتهای واردشده به طرف دیگر دراثراین حوادث نیست.الف)پیمانکارموظف است که حداکثرکوشش خودرابرای حفاظت ازکارهای اجراشده که در وضعیت قهری رها کردن آنها منجر به زیان جدی می شودوانتقال مصالح وتجهیزات پای کار به محلهای مطمئن وایمن به کاربردکارفرما نیزبایدتمام امکانات موجودخود را درمحل درحد امکان برای تسریع دراین امر در اختیار پیمانکار قراردهد.

اسلاید 115: حوادث قهریب )درموردخسارتهای واردشده به کارهای موضوع پیمان تاسیسات وساختمانهای موقت ماشین آلات وابزاروو وسایل پیمانکاربه شرح زیرعمل می شود.۱) هرگاه خسارتهای واردشده به کارهای موضوع پیمان مشمول بیمه موضوع بند”ج”ماده۲۱ باشدبرای جبران آن طبق همان ماده اقدام می شود.۲) اگرخسارتهای واردشده به کارهای موضوع پیمان مشمول بیمه موضوع بند”ج”ماده ۲۱ نیست یامیزان آن برای جبران خسارتها کافی نباشدجبران خسارت به عهده کارفرماست.۳) جبران خسارتهای واردشده به ساختمانها و تاًسیسات موقت ماشین آلات وابزارووسایل پیمانکارباتوجه به بند”د”ماده ۲۱ به عهده پیمانکاراست.منظورازجبران خسارتهای یادشده دربندهای”ب-۱″و”ب-۲″اعاده کارها به صورت پیش ازوقوع حادثه است.پس ازرفع وضعیت قهری اگرکارفرمااعاده کارها رابه حالت پیش ازوقوع حادثه لازم ومیسربداند پیمانکارمکلف است که اجرای کارهارابی درنگ آغازکنددراین صورت تمدیدمدت مناسبی برای اعاده کارهابه وضع اولیه ازسوی پیمانکارپیشنهاد می شودکه پس ازرسیدگی وتاییدمهندس مشاور وتصویب کارفرما به پیمانکارابلاغ می گردد.

اسلاید 116: ممنوعیت قانونیج )اگرکارفرماادامه یااعاده کارها به وضع اولیه راضروری تشخیص ندهدیااگروضعیت قهری بیش ازشش ماه ادامه یابدبدون رعایت بند”د”ماده ۴۸ طبق ماده ۴۸ به پیمان خاتمه می دهدکارفرماهزینه های توقف کارپیمانکاررابرای مدت مازادبریک ماه اول طبق بندهاب”ب”و”ج”ماده۴۹ پرداخت می کند.ماده۴۴ – ممنوعیت قانونیپیمانکاراعلام می کندکه درموقع عقدپیمان مشمول منع مداخله،مصوب بیست ودوم دیماه یکهزاروسیصدوسی وهفت نیست ودرصورتی که خلاف آن برای کارفرما محزر شود پیمان فسخ وطبق ماده۴۷ رفتارمی شود.هرگاه ضمن انجام کارتاتحویل موقت پیمانکاربه علل زیرمشمول قانون پیشگفته شود:الف)تغییراتی که درصاحبان سهام میزان سهام مدیران یابازرسان شرکت پیمانکارپیش آید.ب )تغییراتی که دردستگاههای دولت یاکارفرماپیش آید

اسلاید 117: حقوق انحصاری ثبت شدهماده۴۵ – حقوق انحصاری ثبت شدهالف)پیمانکارکارفرمارادرمقابل تمام دعاوی،خسارتهاومطالبات مربوط به نقص احتمالی حقوق ثبت شده تاًلیفات علایم یانامهای تجاری ودیگرحقوق حمایت شده که دراجرای موضوع پیمان ایجاد شودمصون می دارد.ب )کارفرماتاییدمی نمایدکه مفاداسنادومدارک پیمان به گونه ای نیست که موجب نقض حقوق حمایت شده شود. درصورتی که برای پیمانکارمعلوم شودکه رعایت اسنادومدارک پیمان ناگزیردرمواردی موجب نقض حقوق حمایت شده می گرددبایدپیش ازهرنوع اقدام درموردآنهامراتب رابه مهندس مشاوراعلام کندتاکارفرمانسبت به انجام تغییرات لازم به گونه ای که نقض حقوق حمایت شده برطرف شوداقدام نمایدونتیجه رابه پیمانکارابلاغ کند.

اسلاید 118: موارد فسخ پیمانماده۴۶- موارد فسخ پیمانالف)کارفرمامی توانددرصورت تحقق هریک ازمواردزیرپیمان راطبق ماده۴۷ فسخ کند.۱) تاخیردرتحویل گرفتن کارگاه ازجانب پیمانکاربیش ازمهلت تعیین شده دربند”ب”ماده۲۸٫۲) تاخیردرارائه برنامه زمانی تفصیلی به مدت بیش ازنصف مهلت تعیین شده برای تسلیم آن.۳) تاًخیردرتجهیزکارگاه برای شروع عملیات موضوع پیمان بیش ازنصف مدت تعیین شده دربند”ج”ماده۴ موافقتنامه فسخ پیمان دراین حالت درصورتی مجازاست که کارفرما قسمتی ازپیش پرداخت راکه باید بعد از تحویل کارگاه پرداخت کندپرداخت کرده باشد.۴) تاخیر در شروع عملیات موضوع پیمان بیش ازیک دهم مدت اولیه پیمان یادو ماه هرکدام که کمتراست.۵) تاخیر در اتمام هریک ازکارهای پیش بینی شده دربرنامه زمانی تفصیلی بیش ازنصف مدت تعیین شده برای آن کارباتوجه به ماده ۳۰.۶) تاخیردر اتمام کاربه مدت بیش ازیک چهارم مدت پیمان باتوجه به ماده ۳۰.

اسلاید 119: موارد فسخ پیمان۷) عدم شروع کارپس ازرفع وضعیت قهری موضوع ماده ۴۳ وابلاغ شروع کارازسوی کارفرما۸) بدون سرپرست گذاشتن کارگاه یاتعطیل کردن کاربدون اجازه کارفرما،بیش از ۱۵ روز۹) عدم انجام دستورمهندس مشاوربرای اصلاح کارهای انجام شده معیوب طبق بند”د”ماده۳۲۱۰)انحلال شرکت پیمانکار.۱۱) ورشکستگی پیمانکاریاتوقیف ماشین آلات واموال پیمانکار ازسوی محاکم قضایی به گونه ای که موجب توقف یاکندی پیشرفت کارشود.۱۲) تاخیربیش ازیک ماه درپرداخت دستمزد کارگران طبق بند”و”ماده۱۷۱۳) هرگاه ثابت شودکه پیمانکاربرای تحصیل پیمان یااجرای آن به عوامل کارفرما حق العمل،پاداش یاهدایایی داده است یاآنها یاواسطه های آنهارادرمنافع خودسهیم کرده است.ب) درصورت احرازمواردزیر،کارفرماپیمان رافسخ می کند:۱)واگذاری پیمان به شخص ثالث۲)پیمانکارمشمول ممنوعیت قانونی ماده ۴۴ گردد،به استثنای حالت پیش بینی شده دربند”ب”آن برای شمول ماده۴۸٫

اسلاید 120: اقدامات فسخ پیمانماده۴۷ – اقدامات فسخ پیمانالف)درصورتی که به علت بروزیک یاچندموردازحالتهای درج شده درماده۴۶،کارفرماپیمان رامشمول فسخ تشخیص دهد،نظرخودراباذکرمواردی که به استنادآنهاپیمانکاررامشمول فسخ می داند،به پیمانکار ابلاغ می کند.پیمانکارمکلف است که درمدت ۱۰ روزازتاریخ ابلاغ کارفرمادرصورتی که دلائلی حاکی ازعدم انطباق نظرکارفرماباموارداعلام شده داشته باشدمراتب رابه اطلاع کارفرمابرساند.اگرظرف مهلت تعیین شده پاسخی ازسوی پیمانکارنرسدیاکارفرمادلایل اقامه شده او را مردود بداند کارفرمافسخ پیمان رابه پیمانکارابلاغ می کندوبدون احتیاج به انجام دادن تشریفات قضایی،به ترتیب مفاداین ماده عمل می نماید.درصورتی که تصمیم کارفرما برای فسخ پیمان به استنادموارددرج شده دربندالف ماده۴۶ باشد موضوع فسخ پیمان باید بدوا ًبه وسیله هیاتی متشکل از سه نفر به انتخاب وزیر یا بالاترین مقام سازمان کارفرما (درموردسازمانهایی که تابع هیچ یک ازوزارتخانه ها نیستند) بررسی وتایید شود و مورد موافقت وزیر یا بالاترین مقام سازمان کارفرما قرارگیرد و سپس به پیمانکار ابلاغ شود.

اسلاید 121: اقدامات فسخ پیمانب )کارفرماتضمین انجام تعهدات وتضمین حسن انجام کارکسرشده راضبط وبه حساب خزانه واریزمی کندوبی درنگ کارگاه تاسیسات وساختمانهای موقت مصالح وتجهیزات،ماشین آلات وابزاروتمام تدارکات موجوددرآن رادراختیارمی گیردوبرای حفاظت آن اقدام لازم معمول می دارد.سپس بی درنگ ازپیمانکاردعوت می کندکه ظرف یک هفته نماینده ای برای صورت برداری وتهیه صورتمجلس کارهای انجام شده وتمام مصالح،تجهیزات،ماشین آلات وابزاروتدارکات دیگرکه درکارگاه موجوداست معرفی نماید.هرگاه پیمانکارازمعرفی نماینده ظرف مدت تعیین شده خودداری کندیانماینده معرفی شده ازجانب اودرموعدمقرربرای صورت برداری حاضرنشودکارفرمابه منظورتاًمین دلیل باحضورنماینده دادگاه محل برای صورت برداری اقدام می نماید وپیمانکارحق هیچ گونه اعتراضی دراین مورد رانداردپس ازصورت برداری پیمانکاربی درنگ طبق ماده ۴۰ اقدام به تهیه صورت وضعیت قطعی ازکارهای انجام شده می کند.

اسلاید 122: اقدامات فسخ پیمانج )کارفرماتاسیسات وساختمانهای موقت راکه درکارگاه احداث شده وبرای ادامه کارمورد نیازاست دراختیارمی گیردوبهای آنهارابرابرارزش مصالح وتجهیزات بازیافتی که باتوافق دوطرف تعیین می شودباتوجه به اینکه دراین مواردنبایدوجهی بابت برچیدن کارگاه به پیمانکارپرداخت شودبه حساب طلب پیمانکارمنظورمی کنداگرتاسیسات وساختمانهای پیشگفته درخارج ازمحلهای تحویلی کارفرماایجادشده باشدکارفرمابهای اجاره آنهاراکه باتوافق دوطرف تعیین می شودبرای مدتی که به منظورتکمیل کاردراختیارخواهد داشت به پیمانکارپرداخت می کند.د )کارفرمامی تواند ماشین آلات وابزارووسایل متعلق به پیمانکارراکه درکارگاه موجوداست وبه تشخیص خودبرای اتمام کار موردنیاز بداند، برای مدت مناسبی که برای جایگزین کردن آنها با ماشین آلات دیگرلازم است دراختیاربگیرد و هزینه اجاره آنهارا که باتوافق دوطرف تعیین می شود به حساب طلب پیمانکارمنظورنمایدکارفرمانمی تواندبدون موافقت پیمانکارماشین آلات او را بیش ازمدتهای تعیین شده در زیر دراجاره خودبگیرد:

اسلاید 123: اقدامات فسخ پیمان۱)درموردماشین آلات ثابت دستگاه مرکزی بتن،کارخانه آسفالت وماشین آلات خاصی که نام آنهادرشرایط خصوصی پیمان پیش بینی شده است برابرمدتی که ازرابطه زیربدست می آید.مبلغ صورت وضعیت قطعیمدت اولیه پیمان * (.......... – ۱) + ۳ ماه = مدت اختیارکارفرما برای اجارهمبلغ پیمان۲)درمورد سایر ماشین آلات، برابر ده ماه.اگر پیمانکار به کارفرما بدهکار باشد،کارفرما به میزان طلب خود، اقلامی ازماشین آلات و ابزار و وسایل پیمانکار راکه توسط کارشناس یاکارشناسان منتخب طرفین ارزیابی می شود در اختیارمی گیرد و با رعایت قوانین جاری کشور، به تملک قطعی خود درمی آورد.

اسلاید 124: اقدامات فسخ پیمانه )کارفرما ازمصالح وتجهیزات پای کارآنچه طبق مشخصات بوده وبرای اجرای پیمان تهیه شده است قبول می کند وبهای آن رابراساس نرخ متعارف روزدرتاریخ خریدکه موردتوافق دوطرف باشد،به حساب طلب پیمانکارمنظورمی نماید.و )پیمانکار بادریافت ابلاغ فسخ پیمان،بی درنگ فهرست مصالح وتجهیزات سفارش شده برای اجرای کارراهمراه باشرایط خریدآنهابرای کارفرما ارسال می نمایدکارفرما تا ده روز از دریافت فهرست پیشگفته اقلامی ازمصالح وتجهیزات سفارش شده راکه موردنیاز تشخیص می دهدبه پیمانکاراعلام می نمایدتا پیمانکار قرارداد خریدآنها را به کارفرما منتقل نماید.مبالغی که بابت خرید این مصالح وتجهیزات ازسوی پیمانکارتاًدیه شده است درمقابل تسلیم اسناد و مدارک آن به حساب طلب پیمانکارمنظورمی گردد و تاًدیه بقیه بهای خرید و هر نوع تعهد مربوط به آنها به عهده کارفرماخواهد بود.ز) هرگاه پیمانکار ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ کارفرما به منظور توافق در اجرای بندهای ”ج”،”د”و”ه”حاضرنشودیاتوافق بین طرفین حاصل نگردد، کارفرمایک یاچندکارشناس رسمی دادگستری انتخاب می نماید.نظراین کارشناس یاکارشناسان برای طرفین قطعی است وحق الزحمه آنان را ازکارفرما می پردازد و به حساب بدهی پیمانکارمنظور می کند.

اسلاید 125: اقدامات فسخ پیمانح ) پیمانکارمکلف است که مازاد مصالح وتجهیزات ودیگرتدارکات خودراکه درمحلهای تحویلی کارفرما باقی مانده است حداکثرظرف مدت سه ماه ازتاریخ ابلاغ کارفرماازمحلهای یادشده خارج کند.درغیراین صورت کارفرمامی تواندبرای خارج کردن آنها به هرنحوکه مقتضی بداندعمل نمایدوهزینه های آن رابه حساب بدهکارپیمانکارمنظوردارد.دراین حالتپیمانکارنمی تواندنسبت به ضرروزیان واردشده به اموال وداراییهای خوددعوایی مطرح نماید.ط ) ازتاریخ ابلاغ فسخ پیمان تاتاریخی که صورت برداریها وارزیابی طبق این ماده پایان می یابد،نصف هزینه های مربوط به نگهداری وحفاظت کارگاه به عهده کارفرماونصف دیگر به عهده پیمانکاراست.این مدت نبایدازسه ماه بیشترشوددرغیراین صورت،هزینه های مربوط به نگهداری وحفاظت کارگاه برای ایام بیش ازسه ماه به عهده کارفرماست.

اسلاید 126: خاتمه پیمانماده۴۸ – خاتمه پیمانهرگاه پیش ازاتمام کارهای موضوع پیمان،کارفرمابدون آنکه تقصیری متوجه پیمانکارباشد، بنابه مصلحت خودیاعلل دیگر،تصمیم به خاتمه پیمان بگیرد خاتمه پیمان راباتعیین تاریخ آماده کردن کارگاه برای تحویل که نبایدبیشتراز۱۵ روزباشدبه پیمانکار ابلاغ می کند کارفرما کارهایی راکه ناتمام ماندن آنها موجب بروزخطریازیان مسلم است دراین ابلاغ تعیین می کند و مهلت بیشتری به پیمانکارمی دهدتا پیمانکار بتواند درآن مهلت این گونه کارها را تکمیل کندو کارگاه را آماده تحویل نماید.اقدامات پس ازخاتمه دادن پیمان به شرح زیراست:الف)کارفرما آن قسمت ازکارها را که ناتمام است طبق مقررات درج شده درماده ۴۱ تحویل قطعی وآن قسمت راکه پایان یافته است طبق مقررات تعیین شده درماده ۳۹ تحویل موقت می گیرداگرمعایبی درموردکارهای ناتمام مشاهده شود پیمانکار مکلف است به هزینه خود در مدت مناسبی که باتوافق کارفرماتعیین می شودرفع عیب نمایدوسپس تحویل قطعی دهد در صورتی که پیمانکاردرمهلت مقرررفع نقص نکند کارفرماطبق بند”د”ماده ۳۲ اقدام به رفع نقص می نماید.تاحدی که موردلزوم ودرخواست کارفرماست،پیمانکار باید نقشه ها، کاتالوگها، قراردادهای باپیمانکاران جزء و سایر مدارک اجرای کار را تحویل کارفرما دهد.ب )صورت وضعیت کارهای انجام شده،طبق ماده ۴۰ تهیه می شود.

اسلاید 127: خاتمه پیمانج )درموردمصالح وتجهیزات موجودوسفارش شده به شرح زیراقدام می شود:۱) مصالح وتجهیزات موجوددرکارگاه که طبق مشخصات فنی بوده وبرای اجرای موضوع پیمان تهیه شده است اندازه گیری وبهای آنهابراساس نرخ متعارف روزدرتاریخ خرید،که موردتوافق دوطرف باشد،درصورت وضعیت قطعی منظورمی شود.۲) پیمانکاربادریافت ابلاغ خاتمه پیمان بی درنگ فهرست مصالح وتجهیزات سفارش شده برای اجرای کارراهمراه باشرایط خریدآنهابرای کارفرما ارسال می نماید.کارفرماتاده روزازدریافت فهرست پیشگفته،اقلامی ازمصالح وتجهیزات سفارش شده راکه موردنیازتشخیص می دهدبه پیمانکاراعلام می نمایدتاپیمانکارقرارداد خریدآنهارابه کارفرما منتقل نماید.مبالغی که بابت خریداین مصالح وتجهیزات ازسوی پیمانکارتادیه شده است،درمقابل تسلیم اسنادو مدارک آن به حساب طلب پیمانکارمنظو رمی گردد و تادیه بقیه بهای خرید وهرنوع تعهد مربوط به آنهابه عهده کارفرما خواهد بود.۳) پیمانکار باید بی درنگ پس ازدریافت ابلاغ خاتمه پیمان،تمام قراردادهای خود با پیمانکاران جزء واشخاص ثالث راخاتمه دهد.خاتمه قراردادهای خرید مصالح وتجهیزاتی که موردنیاز کارفرما نیست پس ازاعلام نظرکارفرماطبق بند۲،انجام می شود.

اسلاید 128: خاتمه پیماند ) درصورتی که پیمانکاربه منظوراجرای موضوع پیمان،درمقابل اشخاص ثالث تعهداتی کرده است ودراثرخاتمه دادن به پیمان ملزم به پرداخت هزینه وخسارتهایی به اشخاص گردد،این هزینه هاوخسارتها،پس ازرسیدگی وتاییدکارفرما، به حساب بستانکاری پیمانکارمنظورمی شود.ه ) کارفرما تاسیسات وساختمانهای موقتی راکه درکارگاه احداث شده است دراختیارمی گیرد.بهای این تاسیسات وساختمانها بادرنظر گرفتن پرداختهایی که قبلاًبه پیمانکارشده است،باتوافق دوطرف تعیین می شودوبه حساب طلب پیمانکارمنظورمی گرددوبابت آنها وجهی به عنوان برچیدن کارگاه پرداخت نمی شود.اگرتاسیسات وساختمانهای پیشگفته درخارج ازمحلهای تحویلی کارفرما ایجادشده باشد،کارفرمابهای اجاره آنها راکه باتوافق دوطرف تعیین می شود، برای مدتی که به منظورتکمیل کاردراختیارخواهد داشت به پیمانکارپرداخت می کند.و ) پیمانکارمکلف است که مازاد مصالح وتجهیزات ودیگر تدارکات خودراکه درمحلهای تحویلی کارفرماباقی مانده است،حداکثرظرف سه ماه ازتاریخ ابلاغ کارفرماازمحلهای یادشده خارج کنددرغیراین صورت کارفرمامی تواندبرای خارج کردن آنهابه هرنحوکه مقتضی بداند عمل نماید وهزینه های آن رابه حساب بدهی پیمانکارمنظوردارد.درغیراین صورت پیمانکار نمی تواند نسبت به ضرروزیان واردشده به اموال و داراییهای خود دعوایی مطرح نماید.

اسلاید 129: خاتمه پیمانز ) درمورد تضمینهای پیمانکار به ترتیب زیرعمل می شود:۱) تضمین انجام تعهدات پیمان طبق روش تعیین شده درتبصره ۱ ماده ۳۴ آزادمی شودبااین تفاوت که آخرین صورت وضعیت موقت موضوع تبصره پیشگفته حداکثرتا یک ماه پس ازتحویل کاراعم ازقسمت تحویل موقت شده وتحویل قطعی شده بااحتساب مصالح پای کارتهیه می شود.۲) تضمین حسن انجام کارقسمت تحویل موقت شده وقسمت تحویل قطعی شده هریک جداگانه طبق ماده ۳۵ آزادمی شود.ماده ۴۹  – تعلیق:الف)کارفرمامی توانددرمدت پیمان اجرای کاررابرای یک بار وحداکثر سه ماه معلق کنددراین صورت باید مراتب را تعیین تاریخ شروع تعلیق به پیمانکار اطلاع دهد. درمدت تعلیق پیمانکار مکلف است که تمام کارهای انجام شده مصالح وتجهیزات پای کار تاسیسات و ساختمانهای موقت رابراساس پیمان به طور شایسته حفاظت وحزاست کند.

اسلاید 130: خاتمه پیمانب )کارفرماهزینه های بالاسری پیمانکاررادردوران تعلیق به میزان تعیین شده دراسنادومدارک پیمان به پیمانکار می پردازد.اگردراسنادومدارک پیمان تعیین هزینه های یادشده به توافق طرفین درزمان ابلاغ تعلیق موکول شده باشدکارفرمادرموردمیزان آن باپیمانکارتوافق می نماید.درصورتی که دراسنادومدرک پیمان هیچ نوع پیش بینی برای پرداخت هزینه های بالاسری پیمانکاردردوره تعلیق نشده باشدکافرماماهانه مبلغی معادل ۱۰ درصدمتوسط کارکرد فرضی ماهانه رابه پیمانکارمی پردازداگربه دستورکارفرما،قسمتی ازکارمتوقف شود،بابت هزینه های پیشگفته درمدت تعلیق ماهانه مبلغی معادل ۱۰ درصد متوسط فرضی ماهانه به تناسب مبلغ کارمتوقف شده به پیمانکارپرداخت می شودبرای تعیین هزینه تعلیق کسرماه به تناسب محاسبه می شود.تبصره – درصورتی که پیش ازآغازعملیات موضوع پیمان تعلیق پیمان ازسوی کارفرما ابلاغ شود ۸۰ درصدهزینه تعلیق محاسبه شده طبق این بندبه پیمانکارپرداخت می شود.

اسلاید 131: خاتمه پیمانج )کارفرما و پیمانکار در موردماشین آلاتی که پیمانکار مایل است درمدت تعلیق ازکارگاه خارج نمایدبدون پرداخت هیچ نوع هزینه ای توافق می کنند. اجاره مربوط به دوران توقف آن تعدادازماشین آلات که درکارگاه باقی می مانند براساس توافق طرفین به پیمانکارپرداخت می شود.د )درصورتی که تعلیق بیش ازسه ماه ضروری باشدکارفرما می تواند با موافقت پیمانکار مدت تعلیق رابرای یک باروحداکثرسه ماه باشرایط پیشگفته افزایش دهد.درصورت عدم موافقت پیمانکارباتعلیق بیش ازسه ماه پیمان خاتمه یافته وطبق ماده ۴۸ عمل می شود.ه )هرگاه عوامل موجب تعلیق کاربرطرف شودکارفرماباتعیین مهلتی برای پیمانکاربه منظورآماده نمودن کارگاه تاریخ شروع مجدد کاررابه پیمانکار ابلاغ می کند.ماده ۵۰ – هزینه تسریع کار،خسارت تاًخیرکارالف) اگر درمقابل اتمام پیش ازموعدکاردراسنادومدارک پیمان پرداخت هزینه تسریع کار به پیمانکار پیش بینی شده باشدوپیمانکارپیش ازسپری شدن مدت پیمان عملیات موضوع پیمان راتکمیل کندوآماده تحویل نماید، پیمانکارمحق به دریافت هزینه تسریع طبق شرایط پیش بینی شده می باشد.

اسلاید 132: هزینه تسریع کار،خسارت تاًخیرکارب )در پایان کار در صورتی که مدت انجام کار بیش ازمدت اولیه پیمان به علاوه مدتهای تمدید شده پیمان باشدمهندس مشاور بارعایت ماده ۳۰ ورسیدگی به دلایل پیمانکار مدت تاخیر غیرمجاز پیمانکار را تعیین می کندتاپس ازتصویب کارفرما به شرح زیر ملاک محاسبه خسارت تاخیرقرارگیرد.۱) هرگاه جمع مدت تاخیرغیرمجازازیک دهم مدت پیمان بیشتر نشود برای هرروز تاخیر،یک دوهزارم مبلغ باقی مانده کارکه دراجرای آن تاخیرشده است.۲) هرگاه جمع مدت تاخیرغیرمجازاز یک دهم مدت پیمان بیشترشود،تایک دهم مدت پیمان طبق بند ۱ وبرای مازادبرآن تا یک چهارم دت پیمان برای هرروز تاخیریک هزارم مبلغ باقی مانده کارکه دراجرای آن تاخیرشده است.۳) هرگاه جمع مدت تاخیرغیرمجازازیک چهارم مدت پیمان بیشترشودولی پیمان ادامه یابد،مجموع خسارتهای تاًخیرقابل دریافت ازپیمانکارنمی تواند ازجمع خسارت محاسبه شده برپایه بند(۲)بیشترشودومدت اضافه بریک چهارم مدت پیمان برای ادامه وانجام کاربدون دریافت خسارت منظورمی شود.

اسلاید 133: هزینه تسریع کار،خسارت تاًخیرکار۴) مبلغ باقیمانده کارکه دراجرای آن تاخیرشده است عبارت است ازمبلغ پیمان منهای مبلغ صورت وضعیت مربوط به کارهای انجام یافته تاآخرین روزمدت پیمان.۵) درصورتی که پیمان طبق ماده ۴۶ فسخ گرددیاطبق ماده ۴۸ به پیمان خاتمه داده شود تاخیرکارنسبت به برنامه زمانی تفصیلی بارعایت ماده ۳۰ بررسی شده میزان مجاز وغیر مجاز آن تعیین می شود.بابت تاضخیرغیرمجازپیمانکار،طبق مفاداین بند،پرداخت خسارت تاًخیربه پیمانکار تعلق می گیرد. دراین حالت، مبلغ باقی مانده کارکه دراجرای آن تاخیرشده است،عبارت است از مبلغ کارهایی که طبق برنامه زمانی تفصیلی وبادرنظر گرفتن تاًخیرمجاز پیمانکار باید تا تاریخ فسخ یاخاتمه پیمان انجام می شد،منهای مبلغ کارهای انجام شده.۶) درمواردی که اخذ خسارت تاًخیربیش از ارقام درج شده دراین ماده ضروری باشد و دراسناد و مدارک پیمان میزان آن پیش بینی شده باشد خسارت تاًخیررابراساس آن محاسبه می کنند.

اسلاید 134: صورتحساب نهاییماده۵۱ – صورتحساب نهاییصورتحساب نهایی پیمان که ظرف مدت سه روز از تاریخ تصویب صورت وضعیت قطعی توسط کارفرماتهیه می شودعبارت است ازمبلغ صورت وضعیت قطعی که طبق ماده ۴۰ تهیه وتصویب می شودومبلغی براساس اسنادومدارک پیمان به مبلغ بالااضافه یاازآن کسرمی گردد مانندوجوه ناشی ازتعدیل آحادبها بهای مصالح تجهیزات وماشین آلات تحویلی کرفرمابه پیمانکارمبلغ جبران خسارت یاجریمه های رسیدگی وقطعی شده.صورتحساب نهایی تهیه شده توسط کارفرمادرصورتی که موردقبول پیمانکارباشدتوسط کارفرماوپیمانکارامضامی شود.اگر پیمانکاربه صورتحساب نهایی تهیه شده توسط کارفرما معترض باشد وآن راامضانکند بایدظرف یک ماه نظر خودرابامدرک کافی به کارفرما بنویسد وگرنه صورتحساب نهایی ازطرف پیمانکارپذیرفته شده تلقی می شود.کارفرما درصورت تایید اعتراض پیمانکارصورتحساب نهایی را اصلاح می کند و دوطرف پیمان آن را امضامی کنند.

اسلاید 135: صورتحساب نهاییصورتحساب نهایی تاییدشده به شرح بالاکه ملاک تسویه حساب پیمانکارطبق ماده ۵۲ قرار می گیرد برای دوطرف پیمان قطعی است و هرگونه اعتراض وادعایی درمورد آن بی تاثیر می باشد. درصورتی که پیمانکارنسبت به صورتحساب نهایی تهیه شده توسط کارفرما معترض باشد واعتراض خودرادرمهلت تعیین شده اعلام کند واعتراض اوموردپذیرش کارفرما قرارنگیرد پیمانکارمی تواند برای حل مسئله طبق ماده ۵۳ اقدام نماید.تبصره۱: درصورتی که به علت تاخیر در رسیدگی آخرین صورت وضعیت موقت یاصورت وضعیت قطعی یا تاخیر درتهیه صورتحساب نهایی هزینه های اضافی بابت تمدید ضمانتنامه های پیمانکار ایجادشودکارفرما این هزینه های اضافی راکه ازسوی پیمانکارتامین شده به او پرداخت می کندواگر مدت تاخیردرآزاد کردن هریک ازتضمینها ازسه ماه بیشتر شود، کارفرما تضمین مربوط را آزاد می نماید.تبصره ۲: هرگاه براساس صورت وضعیت قطعی معلوم شودکه درآخرین صورت وضعیت موقت پیمانکار بدهکارنبوده یا بدهی اوکمتر از نصف کسورتضمین حسن انجام کاربوده است یاطبق صورتحساب نهایی مشخص شودکه درزمان تصویب صورت وضعیت قطعی پیمانکار بدهکار نبوده است کارفرما باید بی درنگ تضمین آزادنشده مربوط به هریک ازمدارک یاد شده را آزادکرده و هزینه تمدیدآن راکه ازسوی پیمانکارتامین شده است برای مدتی که درآزادنمودن آنها تاًخیر ایجاد گردیده پرداخت کند.

اسلاید 136: تسویه حسابماده ۵۲ – تسویه حسابالف)هرگاه براساس صورتحساب نهایی که به شرح ماده ۵۱ تهیه شده است پیمانکار بستانکار شود طلب او حداکثر درمدت یک ماه ازتاریخ امضای صورتحساب نهایی یا اعلام کارفرما پرداخت می گردد و به غیر از نصف تضمین حسن انجام کارکه تا تحویل قطعی باید نزد کارفرما باقی بمانددیگر تضمینهای پیمانکار از هرنوع که باشد بی درنگ آزاد می شود.ب )هرگاه براساس صورتحساب نهایی پیمانکاربدهکارشود مکلف است که درمدت یک ماه ازتاریخ امضای صورتحساب نهایی یااعلام کارفرما به شرح بالا طلب کارفرما را بپردازد وا گر از این پرداخت استنکاف ورزد یا تاخیر نماید کارفرما حق دارد بدون انجام تشریفات قضایی طلب خود را ازمحل سپرده هاو تضمینهای پیمانکار(درصورتی که طبق ماده ۴۷ ضبط نشده باشد) وصول نماید واگرمبالغ این تضمینها تکافو ننمایدبارعایت قوانین جاری کشورازدیگر داراییهای او وصول کند.هرگاه پیمانکاردرمهلت مقرر دربالا طلب کارفرما را پرداخت کند به غیر از نصف کسورتضمین حسن انجام کارکه تاتحویل قطعی نزدکارفرما باقی می ماند بقیه ضمانتنامه ها وسپرده های او به هرعنوان که باشد بی درنگ آزاد می شود.

اسلاید 137: حل اختلافماده ۵۳ – حل اختلافالف) هرگاه دراجرایاتفسیرمفادپیمان بین دوطرف اختلاف نظر پیش آیددوطرف می توانندبرای حل سریع آن قبل ازدرخواست ارجاع موضوع یاموضوعات مورداختلاف به داوری طبق بند”ج”برحسب موردبه روش تعیین شده دربندهای ۱ و۲ عمل نماید۱)درموردمسائل ناشی ازبرداشت متفاوت دوطرف ازمتون بخشنامه هایی که به استناد ماده۲۳ قانون برنامه وبودجه ازسوی سازمان برنامه وبودجه ابلاغ شده است هریک ازدوطرف ازسازمان برنامه وبودجه چگونگی اجرای بخشنامه مربوط رااستعلام نماید ودوطرف طبق نظری که ازسوی سازمان برنامه وبودجه اعلام می شود عمل کنند.۲)درمورداختلاف نظرهایی که خارج ازشمول بندیک است رسیدگی واعلام نظردرباره آنهابه کارشناس یاهیات کارشناسی منتخب دوطرف واگذارشودودوطرف طبق نظری که ازسوی کارشناس یاهیات کارشناسی درچارچوب پیمان وقوانین ومقررات مربوط اعلام می گرددعمل کنند.

اسلاید 138: حل اختلافب ) درصورتی که دوطرف درانتخاب کارشناس یاهیات کارشناسی موضوع بند ۲ به توفق نرسندیا نظراعلام شده طبق بندهای ۱ و۲ موردقبول هریک ازدوطرف نباشد برای حل اختلاف طبق بند”ج”اقدام می گردد.ج ) هرگاه دراجر ایا تفسیر مفادپیمان بین دوطرف اختلاف نظرپیش آیدهریک ازطرفها می تواند درخواست ارجاع موضوع یاموضوعات مورداختلاف به داوری رابه رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه نماید.تبصره 1: چنانچه رئیس سازمان یاد شده باتقاضای مورداشاره موافقت نمود مرجع حل اختلاف شورای عالی فنی خواهدبود.تبصره 2: رسیدگی و اعلام نظرشورای عالی فنی درچارچوب پیمان وقوانین ومقررات مربوط انجام می شودپس ازاعلام نظرشورای یادشده طرفها برطبق آن عمل می نمایند.د ) ارجاع موضوع یاموضوعات مورداختلاف به شورای عالی فنی تغییری درتعهدات قراردادی دوطرف نمی دهدوموجب آن نمی شود که یکی ازدوطرف به تعهدات قراردادی خویش عمل نکند.

اسلاید 139: شرایط خصوصی پیماناین شرایط خصوصی درتوضیح وتکمیل موادی ازشرایط عمومی پیمان است که تعیین تکلیف برخی ازموارددر آنهابه شرایط خصوصی پیمان موکول شده است وهیچ گاه نمی تواندموادشرایط عمومی پیمان رانقض کندازاین روهرگونه نتیجه گیری وتفسیر موادمختلف این شرایط خصوصی به تنهایی وبدون توجه به مفادماده مربوط به آن درشرایط عمومی پیمان بی اعتباراست شماره وحروف به کاررفته درمواد این شرایط خصوصی همان شماره وحروف مربوط به آن درشرایط عمومی پیمان است.اگردرشرایط عمومی مصوب سازمان برنامه  وبودجه همراه اسنادومدارک پیمان نباشد شرایط عمومی ابلاغ شده ازسوی سازمان برنامه وبودجه به شماره……………………. مورخ…………….. براین پیمان حاکم است.ماده ۱۷: الف)پیمانکارمتعهداست که برای اجرای موضوع پیمان تعداد…….. نفر/ماه کارشناس خارجی باتخصصهای تعیین شده درزیربه کارگمارد.ماده ۱۸ : ب)آخرین مهلت پیمانکاربرای ارائه برنامه زمانی تفصیلی اجرای کار……….. روزازتاریخ مبادله پیمان است.

اسلاید 140: شرایط خصوصی پیمانجزئیات روش تهیه برنامه زمانی تفصیلی و به هنگام کردن آن به شرح زیر است:ماده ۱۸ – ه)گزارش پیشرفت کارپیمانکاربایددارای جزئیات زیرباشد.ماده ۲۰ – الف)کارفرماامکانات وتسهیلات تجهیزکارگاه ازقبیل ساختمان، راه، آب، برق، مخابرات وسوخت راکه در زیرتعیین شده است،دراختیار پیمانکار قرار می دهد:ماده۲۰ – ب و۲۰ – ز)کارفرما،به شرح زیر،مصالح،تجهیزات وماشین آلات راتاًمین می کند.ماده ۲۰ – ه)پیمانکاربایدمشخصات تعیین شده درزیررادرتامین ماشین آلات رعایت کند.ماده۲۰–ح) پیمانکار متعهد است که برای کارکنان کارفرما مهندس مشاور وآزمایشگاه به شمار افراد زیر، دفتر کارگاهی ،مسکن کارگاهی وغذا، به تفکیک وبه شرح ومشخصات زیر، تامین کند:ماده۲۱ – ج) قسمتهایی ازموضوع پیمان که پیمانکاربایدبیمه کندیاهمچنین مواردیاحوادثی که باید مشمول بیمه گردد،به شرح زیراست.ماده۲۱ – و) چگونگی پرداخت هزینه احداث ونگهداری راههای انحرافی به پیمانکار،به شرح زیراست.

اسلاید 141: شرایط خصوصی پیمانماده ۲۲  الف) شمارنسخه های نقشه ها و مشخصات فنی که بدون دریافت هزینه در اختیار پیمانکار قرارمی گیرد، به شرح زیراست:ماده ۲۲ –ح) شمار نسخه ها ومشخصات دستورالعملهای راه اندازی، تعمیر، نگهداری و راهبری و نقشه های چون ساخت که پیمانکار تهیه می کند، به شرح زیراست:ماده۲۴ – ب) پیمانکارموظف است که درانتخاب پیمانکاران جزء، موارد زیر را رعایت کند.ماده ۲۸ – الف) پیمانکار زمین مورد نیاز برای تجهیزکارگاه رابه شرح زیر،تامین می کند.ماده ۲۹ – ه) تعدیل نرخ پیمان،به شرح زیراست.ماده۳۲ – ج) هزینه انجام آزمایشهای زیر،به عهده پیمانکاراست.ماده ۳۵: دریافت وجوه سپرده تضمین حسن انجام کارپیمان طبق مصوبه شماره ……… مورخ …… هیات وزیران است.ماده۳۶میزان روش پرداخت ونحوه واریز پیش پرداخت پیمان،طبق مصوبه شماره…….. مورخ…….. هیات وزیران است.

اسلاید 142: شرایط خصوصی پیمانماده۳۸ – الف)میزان وترتیب پرداختهای ارزی به پیمانکار،برای متخصصان خارجی،به شرح زیراست.ماده۳۸ – ب)کارفرماارزموردنیازبرای تامین مصالح وتجهیزات زیرراازخارج ازکشورتامین می کند.ماده۳۸ – ه)کارفرماارزموردنیازبرای خریدماشین آلات وابزارخاصی که درزیرنام برده شده است راطبق شرایط زیر،تامین می کند.ماده۳۹ – ب)پیمانکارموظف است که پیش ازتکمیل کل کارقسمتهای زیررادرزمانهایی که برای هریک ازآنها به شرح زیرتعیین شده است،تکمیل کندوبه کارفرماتحویل دهد.ماده۴۷ – د)ماشین آلات اختصاصی این پیمان که درصورت فسخ پیمان برای اتمام کاربه صورت اجاره دراختیارکارفرماقرارگیردبه شرح زیراست.ماده۴۹ – ب)هزینه بالاسری پیمانکاردردوره تعلیق به میزان وترتیب تعیین شده درزیرپرداخت می شود.

اسلاید 143: اصلاحیه موافقتنامه شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمان‌هاماده۵۰ – الف)درصورت اتمام پیش ازموعدکارفرماهزینه تسریع کاررابه نحو تعیین شده درزیر به پیمانکار پرداخت می کند.ابلاغ اصلاحیه موافقتنامه، شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمان‌ها و مقررات آنهابخشنامه ۷۰۱۶/۱۰۰مورخ ۳۱/۱/۸۸به استناد ماده ۲۳ قانون برنامه و بودجه، آیین‌نامه اجرایی آن، نظام فنی و اجرایی کشور و مقررات مربوط به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، بدینوسیله اصلاحیه بند الف ماده (۴۷) “موافقتنامه، شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمان‌ها و مقررات آنها” موضوع ابلاغیه شماره ۸۴۲/۵۴-۱۰۸۸/۱۰۲ مورخ ۳/۳/۱۳۷۸ از نوع گروه اول (لازم‌الاجراء) ابلاغ می‌گردد تا از تاریخ ابلاغ برای انعقاد پیمان و اجرا و فسخ آنها مورد عمل قرار گیرد.

اسلاید 144: اصلاحیه موافقتنامه شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمان‌هابه بند الف ماده (۴۷) ابلاغیه فوق‌الذکر تبصره زیر اضافه می‌شود:تبصره: در مورد طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای استانی که بخشی یا تمام اعتبار آن از محل اعتبارات بودجه عمومی استانی تأمین اعتبار و توسط دستگاههای اجرایی استانی اجرا می‌شوند، هیأت موضوع این بند (فسخ پیمان) متشکل از چهار نفر شامل رئیس دستگاه اجرایی استانی، مسئول ذیربط یا کارشناس صاحب‌نظر دستگاه اجرایی در رشته فنی موضوع پیمان با بیش از پانزده سال سابقه کار مفید، مسئول ذیربط یا کارشناس صاحب نظر دستگاه اجرایی در امور حقوقی و قراردادها با بیش از ده سال سابقه کار مرتبط و ذیحساب دستگاه مربوطه خواهد بود. مصوبات هیأت با حداقل سه رأی موافق اعضای فوق‌الذکر، پس از موافقت استاندار (و در صورت تفویض معاون هماهنگی امور عمرانی وی) نهایی شده و به پیمانکار ابلاغ می‌شود.سایر مفاد ابلاغیه فوق‌الذکر به قوت خود باقی و نافذ است.

اسلاید 145: متشکرم

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید