shefaat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “شفاعت”

شفاعت

اسلاید 1: شفاعتعدل الهیمجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، ج‏1، ص: 243

اسلاید 2: به نام غافر ، شافع و رب العالمین

اسلاید 3: طرح سوال و شبهات

اسلاید 4: ايراد و اشكالشفاعت با توحيد در عبادت منافات دارد و اعتقاد به آن نوعى شرك است(وهّابيها)شفاعت نه تنها با توحيد در پرستش نمى‏سازد، بلكه با توحيد ذاتى نيز ناسازگار است زيرا لازمه اعتقاد به شفاعت اين است كه رحمت و شفقت شفيع، بيشتر و وسيعتر از رحمت خدا دانسته شود؛ اعتقاد به شفاعت موجب تجرّى نفوس مايل به گناه، بلكه موجب تشويق آنها به ارتكاب گناه است.

اسلاید 5: ايراد و اشكالقرآن كريم شفاعت را باطل شناخته و مردود دانسته است. قرآن روز رستاخيز را چنين معرفى مى‏كند: در آن روز هيچكس از ديگرى دفاع نمى‏كند و شفاعتى هم دركار نيست ‏ بقره/ 48 و 123شفاعت با اصلى كه قرآن كريم تأسيس فرموده و سعادت هر كسى را وابسته به عمل خودش دانسته و فرموده: و ان ليس للانسان الّا ما سعى‏ (نجم39)منافات دارد.

اسلاید 6: ايراد و اشكاللازمه صحت شفاعت اين است كه معتقد شويم خدا تحت تأثير شفيع قرار مى‏گيرد و خشمش تبديل به رحمت مى‏گردد، در حالى كه خدا انفعال پذير نيست، تغيير حالت بر او راه ندارد و هيچ عاملى نمى‏تواند در او اثر بگذاردشفاعت، استثناء در قانون خداست و حال آنكه قانونهاى خدا كلّى و لا يتغيّر و استثناء ناپذير است: و لن تجد لسنّة اللّه تبديلا(فتح23)

اسلاید 7: نقض قانون

اسلاید 8: عوام و شفاعت (پارتی بازی)بسيارى از عوام مردم، شفاعت انبياء و ائمه (عليهم السلام) را چنين مى‏پندارند؛ مى‏پندارند كه پيغمبر اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) و امير المؤمنين (ع) و حضرت زهرا (سلام اللّه عليها) و ائمه اطهار خصوصا امام حسين (ع) متنفّذهايى هستند كه در دستگاه خدا اعمال نفوذ مى‏كنند، اراده خدا را تغيير مى‏دهند و قانون را نقض مى‏كنند.اگر كسى گمان كند كه تحصيل رضا و خشنودى خداى متعال راهى دارد و تحصيل رضا و خشنودى فرضاً امام حسين (ع) راهى ديگر دارد و هر يك از اين دو، جداگانه ممكن است سعادت انسان را تأمين كند، دچار ضلالت بزرگى شده است.

اسلاید 9: عوام و شفاعتخدا با انجام دادن واجبات مانند نماز، روزه، حج، جهاد، زكات، راستى، درستى، خدمت به خلق، برّ به والدين و امثال اينها و با ترك گناهان از قبيل دروغ، ظلم، غيبت، شرابخوارى و زنا راضى مى‏گردد ولى امام حسين (ع) با اين كارها كارى ندارد، رضاى او در اين است كه مثلا براى فرزند جوانش على اكبر (ع) گريه و يا لااقل تباكى كنيم؛ حساب امام حسين از حساب خدا جداست.

اسلاید 10: عوام و شفاعتتحصيل رضاى خدا دشوار است، زيرا بايد كارهاى زيادى را انجام داد تا او راضى گردد ولى تحصيل خشنودى امام حسين (ع) سهل است، فقط گريه و سينه زدن؛ و زمانى كه خشنودى امام حسين (ع) حاصل گردد او در دستگاه خدا نفوذ دارد، شفاعت مى‏كند و كارها را درست مى‏كند، حساب نماز و روزه و حجّ و جهاد و انفاق فى سبيل اللّه كه انجام نداده‏ايم همه تصفيه مى‏شود و گناهان هرچه باشد با يك فوت از بين مى‏رود!

اسلاید 11: و باز مظلومیت حسین علیه السلامامام حسين (ع) كشته نشد براى اينكه- العياذ باللّه- دستگاهى در مقابل دستگاه خدا يا شريعت جدّش رسول خدا بوجود آيد، راه فرارى از قانون خدا نشان دهد. شهادت او براى اين نبوده كه برنامه عملى اسلام و قانون قرآن را ضعيف سازد. بر عكس، وى براى اقامه نماز و زكات و ساير مقرّرات اسلام از زندگى چشم پوشيده به شهادت تن داد.خود حضرت در فلسفه قيامش مى‏فرمايد:من از روى هوس و جاه طلبى قيام نكرده‏ام، خروج و قيام من به منظور اصلاح در امّت جدّم مى‏باشد، مى‏خواهم كه به نيكى امر كنم و از بدى نهى نمايم

اسلاید 12: انواع شفاعت

اسلاید 13: شفاعت رهبری و مغرفت شفاعت «رهبرى» يا شفاعت «عمل»:شفاعتى است كه شامل نجات از عذاب و نيل به حسنات و حتى بالا رفتن درجات مى‏باشدشفاعت «مغفرت» يا شفاعت «فضل»:شفاعتى است كه تأثير آن در از بين بردن عذاب و در مغفرت گناهان است و حدّاكثر ممكن است سبب وصول به حسنات و ثوابها هم بشود ولى بالا برنده درجه شخص نخواهد بود و اين همان است كه درباره آن، رسول اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) فرموده است:من شفاعتم را براى گناهكارانى از امّت كه مرتكب گناه كبيره شده‏اند ذخيره كرده‏ام، اما نيكوكاران مورد مؤاخذه قرار نمى‏گيرند

اسلاید 14: شفاعت رهبرى‏در آخرت نه تنها اعمال، تجسم پيدا مى‏كنند بلكه «روابط» نيز مجسم مى‏گرددروابط معنوى‏اى كه در اين جهان بين مردم برقرار است در آن جهان صورت عينى و ملكوتى پيدا مى‏كنندزمانى كه يك انسان سبب هدايت انسانى ديگر مى‏شود رابطه رهبرى و پيروى در ميان آنان در رستاخيز به صورت عينى در مى‏آيد و «هادى» به صورت پيشوا و امام، و «هدايت يافته» به صورت پيرو و مأموم ظاهر مى‏گردد. در مورد گمراه ساختن و اغواء هم همينطور است

اسلاید 15: شفاعت رهبرى‏قرآن كريم مى‏فرمايد:روزى كه هر مردمى را با پيشواى ايشان مى‏خوانيم(اسراء71)هر كسى با پيشواى خودش، يعنى با همان كس كه عملا الگوى او و الهامبخش او بوده است، محشور مى‏گردددر اين معناى شفاعت است كه رسول اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) شفيع امير المؤمنين (صلوات اللّه عليه) و حضرت زهرا (سلام اللّه عليها) مى‏باشد و آنها شفيع حسنين (عليهما السلام) و هر امامى شفيع امام ديگر و شفيع شاگردان و پيروان خويش است؛ سلسله مراتب محفوظ است، ساير معصومين (عليهم السلام) هر چه دارند به توسط رسول اكرم دارند

اسلاید 16: شفاعت رهبرى‏امام حسين (ع) شفيع كسانى است كه از مكتب او هدايت يافته‏اند، او شفيع كسانى نيست كه مكتبش را وسيله گمراهى ساخته‏اند.همانطورى كه از قرآن كريم گروهى هدايت يافته‏اند و گروهى گمراه شده‏اند، از مكتب امام حسين (عليه السلام) نيز گروهى هدايت شده و گروهى گمراه گشته‏اند و اين مربوط به خود مردم استقرآن كريم، هم شفيع مؤمنان و نيكوكاران است به بهشت سعادت، و هم خصم كافران و مجرمان است به سوى دوزخ؛ واسطه‏اى است كه آنان را به بهشت برين و اينان را به دوزخ مى‏كشاند.

اسلاید 17: جاذبه رحمت‏بايد به اين نكته توجه كنيم كه براى نيل به سعادت، علاوه بر جريان اعمال و گامهايى كه خود انسان برمى‏دارد، يك جريان ديگرى نيز هميشه در جهان است و آن جريان رحمت سابقه پروردگار استوجود امدادهاى غيبى و تأييدات رحمانى يكى از شواهد غلبه رحمت بر غضب است. مغفرت پروردگار و زايل ساختن عوارض گناه يكى ديگر از شواهد تسلّط رأفت و مهربانى او بر غضب و قهر مى‏باشد.

اسلاید 18: اصل تطهيردر نظام هستى، يكى از جلوه‏هاى رحمت الهى، نمود تطهير است. دستگاه آفرينش داراى خصيصه شستشو و تطهير است. اينكه درياها و گياهان، گاز انيدريد كربنيك هوا را مى‏گيرند و جوّ را تصفيه مى‏كنند يكى از مظاهر تطهير استمغفرت و محو عوارض سوء گناه از اين قبيل است.كفر و شرك نسبت به خدا وقتى كه در دل استقرار پيدا كند، دل را از قابليت تطهير خارج مى‏سازد

اسلاید 19: اصل سلامتهمواره در جهان، اصالت از آن سلامت و صحت است و مرضها و بيماريها استثنائى و اتفاقيند. در ساختمان هر موجود زنده، قدرتى نهفته است كه به نفع سلامت و تندرستى او فعاليت مى‏كند و از هستى او حمايت مى‏نمايد. وجود گلبولهاى سفيد در خون با قدرت دفاعى عجيبى كه دارند شاهد اين مدعاستدر سرشت هر موجودى كه از مسير اصلى خود منحرف گرديده است كششى وجود دارد كه او را بسوى حالت اوليه باز مى‏گرداند.

اسلاید 20: رحمت عاممغفرت الهى، عامّ است و همه موجودات را- در حدود امكان و قابليت آنها- فرا مى‏گيرد. اين اصل در فوز به سعادت و نجات از عذاب، براى همه رستگاران مؤثر استقرآن كريم مى‏فرمايد:«هر كس كه در آن روز از عذاب خدا نجات يابد، مشمول رحمت خدا قرار گرفته است»(انعام 16) يعنى اگر رحمت نباشد، عذاب از احدى برداشته نمى‏شود.

اسلاید 21: رحمت عامرسول اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) در خطبه‏اى كه در اواخر عمر شريفشان براى مسلمين ايراد فرمودند، اين نكته را گوشزد فرمودند كه براى نجات و رستگارى، دو عامل و دو ركن اساسى وجود دارد: عمل و رحمت«اى مردم! بين خدا و هيچكس رابطه خويشاوندى نيست و هيچ رابطه ديگرى هم كه موجب جلب منفعت يا دفع ضرر شود وجود ندارد جز عمل. بنگريد! هيچكس ادعاى گزاف نكند، هيچكس آرزوى خام در دل نپرورد. قسم به خدايى كه مرا به راستى برانگيخت چيزى جز عمل توأم با رحمت خدا سبب رستگارى نمى‏گردد؛ من خودم هم اگر گناه مى‏كردم سقوط كرده بودم»

اسلاید 22: رحمت عامرمز مغفرت خواهى رسول اكرم (صلّى اللّه عليه و آله) و ساير انبياء و ائمه معصومين (عليهم السلام) نيز در همان عموميّت و شمول اصل مغفرت است هر كس مقرّب‏تر است از اين اصل بيشتر استفاده مى‏كند و بطور كلّى هر كس قربش بيشتر است، از اسماء حسناى الهى و صفات كمال او بيشتر از ديگران استضائه مى‏نمايدرسول اكرم(ص):«آثارى از كدورت بر قلبم ظاهر مى‏شود و من در هر روز هفتاد بار از خدا مغفرت مى‏طلبم»

اسلاید 23: رابطه مغفرت و شفاعت‏يا ايّها الّذين آمنوا اتّقوا اللّه و ابتغوا اليه الوسيلة (مائده 35)مغفرت الهى مانند هر رحمت ديگر داراى نظام و قانون استبه همان دليلى كه رحمت وحى بدون واسطه انجام نمى‏گيرد و همه مردم از جانب خدا به نبوّت برانگيخته نمى‏شوند و هيچ رحمت ديگر هم بدون واسطه واقع نمى‏شود، رحمت مغفرت هم بى‏واسطه ممكن نيست تحقق پيدا كند.به همين دليل مغفرت پروردگار هم بايد از طريق نفوس كمّلين و ارواح بزرگ انبياء و اولياء به گناهكاران برسد و اين لازمه نظام داشتن جهان است

اسلاید 24: شرايط شفاعتمغفرت الهى وقتى به خداوند كه منبع و صاحب خيرها و رحمتهاست نسبت داده مى‏شود با نام «مغفرت» خوانده مى‏شودهنگامى كه به وسائط و مجارى رحمت منسوب مى‏گردد نام «شفاعت» به خود مى‏گيردهر شرطى براى شمول مغفرت هست براى شمول شفاعت نيز هستتنها كفر به خدا و شرك، مانع مغفرت استقرآن كريم : «خدا شرك را نمى‏آمرزد، و آنچه پايين‏تر از شرك است براى هر كسى كه بخواهد مى‏بخشد»(نساء116)

اسلاید 25: شرايط شفاعتاگر ايمان از دست برود رابطه انسان با مغفرت يكباره بريده مى‏شود و ديگر بهره‏بردارى از اين لطف عظيم امكان نخواهد داشت.زمانى كه بر دل آدمى مهر كفر زده شود مانند ظرف در بسته‏اى مى‏گردد كه اگر در همه اقيانوسهاى جهان فرو برده شود قطره‏اى آب به درون آن نخواهد رفت.باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست * در باغ، لاله رويد و در شوره‏زار خساگر در شوره‏زار، گل نمى‏رويد، از كمبود باران نيست؛ از قابل نبودن زمين است.

اسلاید 26: نامحدود بودن رحمت خدا و شرط اساسى لياقت براى استفاده از مغفرت از زبان حاملين عرش الّذين يحملون العرش و من حوله يسبّحون بحمد ربّهم و يؤمنون به و يستغفرون للّذين آمنوا ربّنا وسعت كلّ شى‏ء رحمة و علما فاغفر للّذين تابوا و اتّبعوا سبيلك و قهم عذاب الجحيم‏ «حاملين عرش و آنان كه در گرد عرشند به حمد و تسبيح پروردگارشان اشتغال دارند و به وى مؤمنند و براى كسانى كه ايمان دارند آمرزش مى‏طلبند كه: پروردگارا رحمت و دانش تو همه چيز را فرا گرفته است پس بيامرز آنان را كه بسوى تو باز آمده‏اند و راه تو را پيروى نموده‏اند و آنان را از عذاب دوزخ حفظ فرما.»(غافر7)

اسلاید 27: شرايط شفاعتايمان به خدا شرط لازم و ضرورى نيل به شفاعت و مغفرت است ولى شرط كافى نيستهيچكس هم نمى‏تواند جميع شرايط را به صورت قطعى بيان كند، خدا خودش مى‏داند و بسقيد «لمن يشاء» و قيد «و لا يشفعون الّا لمن ارتضى»(انبیاء28) خواسته است قلوب را در ميان خوف و رجاء نگهدارد

اسلاید 28: شفاعت از آن خدا استفرق اساسى شفاعت واقعى و حقيقى با شفاعت باطل و نادرست در اين است كه شفاعت واقعى از خدا شروع مى‏شود و به گناهكار ختم مى‏گردددر شفاعت حقيقى ، خداوند، برانگيزاننده وسيله يعنى شفيع استدر شفاعت باطل ، گناهكار، برانگيزاننده او استآياتى از قرآن كريم كه مى‏گويد امكان ندارد شفاعت بدون اذن خدا صورت بگيرد ناظر به همين نكته است قل للّه الشّفاعة جميعا«بگو شفاعت، تمامى مخصوص خداست».(زمر44)مجرم بدون خواست خدا قدرت شفيع برانگيختن ندارد و شفيع بدون اذن او قدرت دم زدن ندارد.

اسلاید 29: توحيد و توسّلاتدر توسل و استشفاع به اولياء خدا اول بايد تحقيق كرد كه به كسى و از كسى باشد كه خداوند او را وسيله قرار داده استهنگامى كه انسان متوسل مى‏شود يا استشفاع مى‏كند بايد توجهش به خدا، و از خدا به وسيله و شفيع باشدپس اگر توجه اصيل به شفيع باشد و از ناحيه توجه به خدا پيدا نشده باشد شرك در عبادت خواهد بود.

اسلاید 30: شرايط شفاعتخداى متعال گناهكاران را ارشاد فرموده است كه در خانه رسول اكرم (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) بروند و علاوه بر اين كه خود طلب مغفرت مى‏كنند، از آن بزرگوار بخواهند كه براى ايشان طلب مغفرت كند.قرآن كريم مى‏فرمايد: «و اگر ايشان هنگامى كه (با ارتكاب گناه) به خود ستم كردند، نزد تو مى‏آمدند و از خدا آمرزش مى‏خواستند و پيامبر هم براى ايشان طلب مغفرت مى‏كرد، خدا را توبه پذير مهربان مى‏يافتند.»(نساء 64)آرى، به عمل صالح و تقواى فقط نمى‏توان تكيه كرد؛ همانطورى كه رسول اكرم (ص) در آخرين روزهاى زندگى پاكشان فرمودند: «نجات دهنده‏اى نيست جز عمل و ديگر رحمت خدا».

اسلاید 31: پاسخ به شبهات

اسلاید 32: شبهه1- شفاعت با توحيد در عبادت منافات دارد و اعتقاد به آن نوعى شرك است شبهه2-لازمه اعتقاد به شفاعت اين است كه رحمت و شفقت شفيع، بيشتر و وسيعتر از رحمت خدا دانسته شود؛ شفاعت نه با توحيد عبادتى منافات دارد و نه با توحيد ذاتى، زيرا رحمت شفيع چيزى جز پرتوى از رحمت خدا نيست و انبعاث شفاعت و رحمت هم از ناحيه پروردگار است. (جواب اشكال اول و دوم)

اسلاید 33: شبهه3- اعتقاد به شفاعت موجب تجرّى نفوس مايل به گناه، بلكه موجب تشويق آنها به ارتكاب گناه استهمانطورى كه اعتقاد به مغفرت خدا موجب تجرّى نمى‏گردد و تنها ايجاد اميدوارى مى‏كند، اعتقاد به شفاعت هم موجب تشويق به گناه نيست. توجه به اين نكته كه شرط شمول مغفرت و شفاعت، مشيّت خدا و رضاى او است روشن مى‏كند كه اثر اين اعتقاد تا اين اندازه است كه دلها را از يأس و نوميدى نجات مى‏دهد و همواره بين خوف و رجاء نگه مى‏دارد. (جواب اشكال سوم).

اسلاید 34: شبهه4- قرآن كريم شفاعت را باطل شناخته و مردود دانسته است. قرآن روز رستاخيز را چنين معرفى مى‏كند: در آن روز هيچكس از ديگرى دفاع نمى‏كند و شفاعتى هم دركار نيستشفاعت بر دو نوع است: باطل و صحيح. علت اينكه در برخى از آيات قرآن شفاعت مردود شناخته شده و در برخى ديگر اثبات شده است وجود دو نوع تصور از شفاعت است؛ قرآن خواسته است اذهان را از شفاعت باطل، متوجه شفاعت صحيح بفرمايد. (جواب اشكال چهارم)

اسلاید 35: شبهه5- شفاعت با اصلى كه قرآن كريم تأسيس فرموده و سعادت هر كسى را وابسته به عمل خودش دانسته و فرموده: و ان ليس للانسان الّا ما سعى‏ منافات داردشفاعت با اصل عمل منافات ندارد؛ زيرا عمل به منزله علت قابلى، و رحمت پروردگار به منزله علت فاعلى است. (جواب اشكال پنجم)

اسلاید 36: شبهه6- لازمه صحت شفاعت اين است كه معتقد شويم خدا تحت تأثير شفيع قرار مى‏گيرد و خشمش تبديل به رحمت مى‏گردددر شفاعت صحيح، تصور اين كه خدا تحت تأثير قرار گيرد وجود ندارد، زيرا شفاعت صحيح جريانى است از بالا به پايين. (جواب اشكال ششم).

اسلاید 37: شبهه7- شفاعت يك نوع استثناء قائل شدن و تبعيض و بى‏عدالتى است، در حالى كه در دستگاه خدا، بى‏عدالتى وجود ندارددر شفاعت، و همچنين در مغفرت، استثناء و بى‏عدالتى وجود ندارد؛ رحمت پروردگار نامحدود است و هر كه محروم است از آن جهت است كه قابليت را بكلى از دست داده است؛ يعنى محروميّت از ناحيه قصور قابل است. (جواب اشكال هفتم)

اسلاید 38: اللهم صل علی محمد و علی آل محمد

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان