صفحه 1:
صفحه 2:
به نام آنکه جان را فکرت آموفخت
چروژء درس شنایفت فضای شهری
شهر مورد بررسی : همدان
ami کننده : ههندس مبلاد مبارکی نوین
محدرس و مشاور کنکور ارشد
صفحه 3:
مقدمه
فضا در مفهوم موجود خویش به تنهایی هیچ ویژگی خاصی را مطرح نمی کند. ولی به محض آنکه
یک گروه انسانی فعالیتی را در مکانی مطرح کنند معنای نمادین فضا پدیدار می
فضا بستری برای فعالیت رفتارهای انسانی می گردد . محلی برای تخیل و واقعیت.
مطلب اصلی نهفته در لین زمینه این است که ما در جامعه ی مدرن خود دیدگاه درک سنت فضای
شهری را از دست داده ایمباید برای ما روشن شود و دريابیم که واه فضای شهری و معنای لّن چه
نقشی در درون سازه های شهری دارد.
لذا امروزه توجه به فضاهای شهری به عنوان یک ضرورت اساسی در برنامه های توسعه شهری مطرح
گشته و دست اند راران حرفه شهرسازی را به خود جلب کرده است( هدمن و بازورسکی ۱۳۸۱ ee
۷ إ 2
د. از این پس
صفحه 4:
تعاریف مقدماتی
فضا چیست ؟
فضا تمام جهان را پر می کند. و ما را در تمام طول زندگی احاطه کرده است( خلاصه مقالات ۰ ۰۱۳۸۳ !
ص ۸)فضا یک مقوله بسیار عام است. فضا می تولند چنان نازک و وسیع به نظر آید که احساس وجود
از بین برود و یا چنان معو از وجود سه بعدی می باشد که به هر چیز در حیطه خود مفهومی خاص |-
بخشد ( هدمن و یازورسکی ۱۳۸۱ ص GV
فضای شهری چیست؟
فضای شهری یک نمونه از فضای جغرافیایی است و بخشی از سطح زمین است که شامل کلیه سازه
های شهری از جمله میادین . خیابانها . ساختمانها . آبنماها و ساير عناصر شهری که به همراه
درونمایه مادی . اجتماعی و فرهنگی به وجود می آید. ( شماعی و پور احمد ۰ ۱۳۸۴ ص ۸۹)فضای
شهری صحنه ای است که داستان زندگی جمعی در آن گشوده می شود ( پاکزاد ۰۱۳۸۵ ص ۸۱
فضای شهری چیزی نیست جز فضای زندگی روزمره شهروندان که به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه د
طول روز ادراک می شود.( خلاصه مقالات شهرسازی ص ۸) 3 {i
صفحه 5:
انوع فضاهای شهری
فضاهای شهری آن دسته از فضاهای باز عمومی موجود در شهر هستند که بستر تعاملات اجتماعی
۲ باز بودن فضا
۲ برقراری تعاملات اجتماعی
ly ما مشخص می گردد و آنچه به عنوان فضای شهری در عرصه عمومی شهرهای ما باقی می
ماند . به پنج دسته کلی تقسیم می گردد.
۱) ورودی ها
۲ گره(میدان)
۲ مسيزها
۴ لبه آب
۵ پله ( پاکزاد ۱۳۸۵ ص ۸۳-۸۸)
حال بعداز آشنایی با این مفاهیم مهمابتدا به شناخت کلی از فضای شهری همدان پرداخته و
سپس به شناخت ۵ آیتم فوق در شهر مورد مطالعهشهر همدان می پردازیم.
صفحه 6:
شناخت فضای شهر همدان
شهر همدان در ناحیه کوهستانی الیند واقع شده که در اقلیم کوهپلیه ای (با زمستانهای سرد و
تابستانهای تا حدودی گرم ) قرارگرفته است.حال با ان نوع لب و هوا و نوع اقليم.طراحى
فضاهای شهری شهر همدان نیز متاثر از اين موضوع می باشد.بطوری که طراحی شهری همدان از
ابتدا تا به امروز همواره تحت تاثیر اقلیم کوهپایه ای خود قرار گرفته است.
خصوصیات فضا های شهری همدان بر اساس اقلیم
خصوصیات کلی بافت شهری همدان به قرار ذیل است
الف) فضاهای شهری کوچک و محصور
ب) بافت شهری متراکم و ابنیه متصل بهم
ج) جهت آفتاب و عوارض زمین عامل تعیین کننده در نحوه استقرارگسترش و سیمای کلی شهر
د) کوچه ها و معابر اصلی به موازلت خط تراز زمین و اغلب با عرض . کم
اسکیس از مجموعه بافت شهری همدان
صفحه 7:
ادامه
به دلیل سرماي بسیار زیاد در بخش عمده اي از سال, در gal نواحي باقت
شهري متراکم و ابنیه متصل به هم هستند yur Li صورت سطح تماس فضاهاي
گرم مسكوني با محیط سرد خارج کمتر شود . فضاهاي شهري نیز تا حد امکان
محصور وکوچك هستند تا جریان باد سرد به داخل این فضاها کمتر نفوذ کند . به
علاوه تابش حرارت از سطوح خارجي ديوارهاي گرم ساختمانها, تا حدي باعث i
اعتدال هواي سرد فضاهاي شهري مي شود و كوجك بودن اين فضاها از اين نظر |
عکس هوايي از بافت شهري نقشه معابرشهري جديد و هسته
همدآن مركزي همدان
صفحه 8:
ادامه
در شهر همدان نمونه بسيار جالبى از معابر وجود دارد كه دالان ناميده مى شود . دالان يك راه عبوری
کم عرض برای چند خلنه بوده و دراكثرمحلات, خانه ها از طريق لين دالانهاى سريوشيده به معاير
اصلی شهر متصل می شده اند . ساکنین خانه های مجاور دالان غالباً با هم خویشاوندی داشته اند و از
لحاظ فرهنگی با هم ارتباط بسیار نزدیک داشته اند . بدین ترتیب با ایجاد طلان در مقایل معبر ورودی
خانه های خود . هم یک فضای نیمه خصوصی ایجاد می کرده اند و هم در مقلبل باد و سرمای
زمستان در این فضا محفوظ بوده اند . به چهار دلیل شهرها در مناطق کوهستانی غالبا در وسط
کوهپلیه و در جنوبی آن استقرارمی یابند : اول اينکه اگر شهر در پایین دره باشد. خطر سيل
وجود دارد .ثانیا در شب هوای سرد که سنگینتر است. به پایین دره نفوذ کرده و به شدت سرما در آن
اضافه می شود . الثا سمت شمالی کوه که هميشه در سایه بوده. مکان خوبی برای زندگی نیست. رابعا
بالاى كوه فيز براى استقرار مناسب نيست زيرا معمولاً ناهمواريهاى زمين در بالاى كوه بيشتر است و
شدت باد در اين ناحيه بيشتر مى باشد و هيجكونه حفاظى براى شهر در مقابل باد وجود ندلرد و
بالاخره اينكه بالاى كوه از رودخانه كه در يايين دره جاری می باشد. دور بوده و دسترسی به آن
تمابى از دالاتها ومعاير شهرى همدان محل استقرار شهر براساس شرايط فلیمی
صفحه 9:
ابتدا هر کدام از عناصر فوق را تعریف کرده و به صورت کامل هر کدام را در شهر همدان مورد
پررسی قرار می دهیم.
ورودی ها :هرشهر که به صورت یک محدوده مشخص می باشد دارای ورودی و خروجی است.لازم
به ذکر است که هر ورودی به نوعی خروجی نیز محسوب شده و بلعکسورودی ها و خروجی ها هر
کدلم محل عبور و گذر افراد پیاده و سواره است و از گذشته محل عبور کاروان ها از شهر های دیگر
ay داخل شهر ها مورد استفاده قرار می گرفت که هر کدلم به صورت دروازه های ورودی و خروجی
عمل می کردند.ورودی هر شهر و محدوده به نوعی پیش نمایشی از ن شهر است.افرلد به محض
عیور از ورودی یک شهر تصویری از آن شهر در ذهن خود مجسم می کنند.چه بسا اگر این ورودی
ها مناسب طراحی نشده باشند تصویری که در ذهن افراد عبوری ثبت می شود یک تصوير نامنا
خواهد بود که این نکته در زمینه جذب توریست بسیار مهم و کلیدی است.(تهیه کننده پروژه)
لبه لب : در هر شهری لبه لب وجود داردبه فضاهایی در شهر گفته می شود که در آن 1
بسيار مهمی را ایفا می کند و در بیشتر مواقع لب مرزی بین دو یا چند فضای شهری می
باشد.مانند جدا کردن دو خیابان شهری به وسیله جوی آب.
صفحه 10:
ادامه
گره یا میدان: میدان فضایی است که عمومی و قلبل استفاده برای همگان می باشد و این وجه
تمایزی است بین یک میدان و فضای باز و اختصاصی یک بنای مسکونی.میدان شهری با شب
ple شهر پیوند دارد. میدان بر حسب ضرورت های مکانی و زمانی نقش و عملکرد های مختلفی به
خود گرفته است. گاهی به صورت مکلنی برای عرضه کالا بوده و زملنی فضایی حکومتی و دیولنی و
یا مذهبی داشته است و در دوران معاصر بسیاری از عملکرد های کلاسیک آن به بنا ها منتقل شده
است و به علت وضیعت و موقعیت فعلی؛ نمی توان عملکرد های گوناگون اجتماعی دوران گذشته را
از آن انتظار داشت.
آنچه امروزه در مورد میدان های شهری مطرح است چگونگی فرم. نوع استفاده و پیوند آنها با بافت
شهری است؛ در حالی که اکثر میدان های نوساز شهری در ایران فاقد طراحی صحیح برلی این
ویژگیها است و تنها از جنبه معماری قلبل بررسی است و بیشتره محوطه ای است که به آن میدان
اطلاق مى شود و در عمل به اشغال وسايل نقليه درآمده و به كلى تغيير شكل یافته است.
يله نبه اختلاف ارتفاع هليى كه در فضاهاى شهرى باعث مى شود دو فضا از يكديكر متمليز شوند
يله كفته مى شود.يله ها بهترين راه براى ورود ازيك فضابا يك اختلاف ارتفاع به يك فضاى ديكر
با یک اختلاف ارتفاع دیگر هستند که می توان پله ها را با بهتیین مصالح و به زیاترین اشکال
ساخت و در اختیار عموم قرار داد.
صفحه 11:
ادامه
مسر(خیابان): خیابان ها از مهمترین فضا های شهری هستند که ساکنین شهر
در آن در بالاترین سطح رولبط اجتماعی را دارند.لین خیابان ها و مسیر ها می
توانند که به صورت پیاده راه باشند و در این صورت میزان رولبط اجتماعی به
بالاترین سطح خود قرار می گیرد.مسیر های شه
اقراد در شهر هستند.
صفحه 12:
ورودی ها در شهر همدان
شهر همدان دارای ورودی های مختلف می باشد که مهمترین آنها به شرح زیر می باشد.
ورودی از جاده تهران به همدان: لین ورودی به نوعی مهمترین ورودی شهر همدان می باشد که
چرا که بیشترین تردد را داردلین ورودی در سطح بسیار ضعیفی عمل می کند چرا که هیچ گونه
فکر و تدبیری برای آن نشده استبه هنكام ورود به شهر همدان با در نزدیکی شهر جورقان با بوی
بسیار نامطبوعی مواجه می شویم که به علت نزدیکی مسیر ورودی با محل جمع آوری زباله ایجاد
شده است.همانطور که گفتیم ورودی شخصیت مستقل دارد . ورودی مکانی است که مى بليد ویترین
نمايش هويت شهر و ارزش هاى نهفته در آن باشدبا اين تفاسير افرادى كه از اين ورودی به همدان نزدیک
می شوند با اين بوی نامطمه ee
صفحه 13:
ورودی ها در شهر همدان
ورودی از جاده کرمانشاه به همدانلین ورودی یکی از مناسب ترین ورودی ها در شهر همدان می باشد که
به محض ورود با یک بازار مبل و مصنوعات چهبی رو به رو می شویماین بازار به علت استقبال همه روزه
مردم همدان. حس نشاط و شور را القا می کند و این خود از نکات مثبت این ورودی است.یعداز اين مکان به
ابتدای شهرک الیند می رسیم که می توان گفت مناسب است اما بعداز شهرک الوند لین ورودی به شدت
افت می کند و با خیل عظیمی از زشتی ها روبه رو می شود.
صفحه 14:
ی ها در شهر همدان
ورودی از ملایر به همدانلین ورودی نیز همانند ورودی تهران بسیار در وضعیت بدی قرار
دارد.چر! که در نزدیکی گورستان قرار دارد و از هنگام شب در بدترین وضعیت نورپردازی قرار
دارد و مسافرین ورودی به شهر از اين ورودی ابتدا با ترس وارد شهر می شهند که همین امر
باعث کاهش حس امنیت در شهر ذهن افراد شده و تصو ی ۱
صفحه 15:
ورودی ها در شهر همدان
رودى از تویسرکان به همدان:لین ورودی یکی از خطرناک ترین ورودی های شهر همدان می
شد.چرا که جاده ای بسیار غیر استاندارد دارد و در نصف ایام سال مسذود می باشد و کمتر
کسی ازلین معبر عبور می كني
صفحه 16:
لبه آب در شهر همدان
در شهر همدان لبه آب: ییاز
که به مهمترین آن ها می پردازیم.
بلیبلین لبه دو مسیر رفت و برگشت رابه میدان امام خمینی(ره) از یکدیگر جدا می کنداین
له از قسمتی از خیبان بوطی که بیشتریناتاع درد بعنیورودی از میدن بوعلی سینا شروع می شوددر
بيشتر از مواقع سال دارای آب است و در فصول سرد که دما زیر صفر درجه است دجار يخ زدكى مى شود كه اين
مهمترين نقص لين لبه آب استاز ديكر مشكلات لين لبه لَب مى توان به كم بودن ل هاى عبورى از روى لبه
5 کل م, کندیت هام زب کاملا مشخص » معلهم است.
ا
صفحه 17:
egy,
لبه آب در شهر همدان 3 2
جنامهاین لبه آب از مهمترین مکان های توریستی شهر همدان است. که همه ساله تعداد زیادی از
بازدید می کنند.چرا که آبشار بزرگ گنجنامه و کتیبه های دست نوشته در آنجه وجود دا
لیه بسیار زیبا بوده و با سنگ فرش بسیار مناسب.محلی عالی برای جذب گردشگران است
صفحه 18:
ه و یا میدان ها در شهر همدان
شهر همدان دارای ميادین بسیار مهمی است.چرا که به علت طرح شعاعی شهر همدان,میدانین نقش بسیار
مهمی را در ایجاد فضاهای شهری ايقا می کنند.همانطور که گفتیم برای شهروندان میدان هميشه عبارت بود از
قضلیی وسیع که برای حضور و تجمع شهروندان طراحی شده است. میدن هميشه مثل یک كره اجتماعى عمل
کرده و انواع کاربری های مقیاس محله یا شهر و انواع اتفاقات سالانه اعم از جشنها و عزاداری ها و ... در آن
اتفاق افتاده است هم چنین میدان محل تبادل اطلاعات و اخبار روز نیز بوده است . اما امروز میدلنی که بیشتر
به چشم می خورد چیزی بیش از فلکه نیست. فلکه عبارت است از گشودگی تقاطع محورها و جزیره ای در
وسط این گشودگی ها . دارای پوشش گیاهی . آب نما فواره و بعضاً مجسمه ای که عملکرد غللب ن توزیع
مليدان عضرت امام خمیئل (ه)
صفحه 19:
یا گره در شهر همدانمیدان امام خمینی(ره) است.این میدان هسته اصلی 5 تلقی می
شوداین میدان دارای یک المان ز هست که مسر سنتی اه تکرش اقلابى-تاريخى است هدرمند در أينج
| برای لعن مردم داشته است . لين اثر در جلب توجهات مردم و همچنین افزودنارزشي به
نداشته است سازنده آن به تخیل مردم ونیز لزوم یافتن معنا در زندگی
لثر أثر مذكور بيه علت نوع alles به آسانی دچار فرسابش مى شود بافت اطراف ميدان امام نيز به
صفحه 20:
میدان حضرت
آمام خمینی (ره)
صفحه 21:
گره و يا میدان ها در شهر همدان
یکی دیگر از مهمترين ميادين شهر همدان ميدان بوعلى سيناى اين شهر مى باشداين ميدان به علت وجود
مقبره ابوعلى سينا شهرت جهان دارداين ميدان از نوع ميادين هسته اى است جرا كه مقبره بوعلى سينا هسته
اصلى اسن ميدان مى باشداكر شخصى در يك طرف ميدان قرار بكيرد آنطرف ميدان غير قابل رويت است جند
فضاى شهر توسط اين ميدان كاملا از يكديكر جدا شده اندداين ميدان به علت داشتن مكانى شبيه آمفى تثائر و
وجود درختان بلند و متعدد.مكان مناسب براى مكس افراد در شهر ايجاد مى كنداما بايد كفت كه ورود به داخل
این میدان لفط بهصورتة میرم باشد امین بو به لت سور از خیابان با امنیت کمی صورت می
صفحه 22:
مینان بوغلی سینای همان |
صفحه 23:
گره و يا میدان ها در شهر همدان
از دیگر ميادین مهم شهر همدان میتوان به میدان باباطاهر اشاره کردداین میدان نیز همانند میدان بوعلی سینا
شهرت جهانی درد و همه سالهتعداد زیادی از گردشگران از سرایر کشور و حتی جهان براى بازديد اين مكان
به همدان مسافرت می كننداين ميدان وسعت بسياز زيادى دارد به طورى كه اكر در يكى طرف ميدان قرار
بكيريم فضاى آنطرف ميدان غير قابل رويت است.اين ميدان داراى فضاى سبز زياد و
کوچکی نیز می باشد كه در مجموع اين ميدان نيز از نوع ميدانين هسته ای است
شهر بازس
صفحه 24:
میدان باباطاهر همدان |
صفحه 25:
پله
پله ها در شهر همدان به وفور یافت می شوند.این پله ها بیشتر به علت وجود
اختلاف سطح ایجاد شده و اط طرفی عبور افراد معلول را دچار مشکل می کند
كه بايد در كنار احداث پله فکری به حال افراد معلول نیز کرد.اين پله ها در بیشتر
.پارک ها و فضا های تورسیتی دید می شود
eos
صفحه 26:
صفحه 27:
مسیر
در این بخش به بررسی کامل و طراحی هر ۶ خیابان منتهی به میدان امام شهر همدان پرداخته ایمهمچنین
مطالعاتی در زمينه طراحی خیابان های منتهی به ميدان امام خمینی(ره) انجام شده که به تفصیل به آن
.پرداخته |
ml Sly.
صفحه 28:
: مرصله اول
طراحی شهوی میدان مرکزی شههر
همدان
: مرضله دوم / بخش اول
aes Casco
تحلیل و ارزیابی مطالعات
تدوین اهداف و معیار های طراحی
ارائه طرح بيشنهادى
: مره دوم | بخ ش دوم توص تست
طرح اجرایی محور های شش گانه و
معابر پیاده حوزه تفصیلی و موم موم و4
صفحه 29:
طراحی شهری میدان مرکزی هر همدان
و محورهای شش گانه منتهی به آن
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
رولنسازیعبور و مرور در مرکز شسهر بسویژه بسولیپسیاده 17
لیجاد ایمنیو لمنیتتولفیکو محیطی -2
كاهش]ودكيجاوصوتى هوا و بسصرى-3
BAP Sid ph Sod slop | deol gS
ارتاء تسعاملهایاجتماعیاز طریقدیجاد فضاهاینسهری-5
مناسب و سازنده برای حضور شهروندان و فعالیتهای شهروندی
لنتظام بخشیفضاییو بسصروو کاللدی-6
لستقرار فعالیتو عملکردها متناسیویستمحیطی-7
بازپیوییجدايهها و مناسبسازیسیماوزمیزو خطلسمان -8
صفحه 33:
ی
iy 2 0
0 گزینه اول - ساماندهی هم سطح پیاده و سواره
0 گزینه دوم -ساماندهی غیر همسطح پیاده و
سواره - پیاده زیرگدر
0 گرینه سوم - ساماندهی غیر همسطح پیاده و
سواره زیرگذر
0 گزینه چهارم - معنوعیت حرکت سوار؛ عبور
پیاده هسطح
۵ گرینه پنجم - میدان در قالب یک فضای باز
شهری
صفحه 34:
حدفاصل خیابان های تختی و شهدا (نمای جداره شماره ۳ ___حد فاصل خیابان های تختی و بوعلی (نمای جداره شماره 6
۱
صفحه 35:
: مرحله دوم / بخش اول
طراحی شهری محورهای شش گانه
سنجش وضع موجود
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
: مره دوم
بش اول
تحلیل و ارزیابی مطالعات
صفحه 40:
a
الي اس =
* هرادج بر شهدا - جداره شمال غربی ارزیابی سیمای
Cas) سح رح
اغتشاش در تصب تابلوهای تبلیغاتی و عدم هماهنگی بناهای مجاور با
هم و با بنا های با ارزش
.کیقیت بصری را در طول جداره کم رنگ نموده است
در طول SIA way در خط سمان و از سوی دیگر اتشاش در خط آسمان به شدت به چشم می
Se
صفحه 41:
جداره و اغتشاش در نصب تابلوهای تبلیغاتی در اين جداره
.به کرات مشاهده می گردد
در طراحی جداره استفاده از ساختمان های باارزش به
عنوان قالب ارجاع مورد توجه قرار گرفته است . تا علاوه
بر هماهنگی بناهای مجاور انطباق با زمینه را هم در طول
محور داشته باشیم
طراحی شهری میدان مرکزی و مجورهای ششگانه منتهی به آ
صفحه 42:
صفحه 43:
امتداد فعالیت و سرزندگی کش مجاور میدان امام
خمینی (ره) به قسمت های مات els مه
ش بينى محل ble sla شد براق
دستفروشى در بخش هاى ميانى
ec beat
صفحه 44:
صفحه 45:
رعایت همردیفی هر ناب نك مجاورتوصیه میشود. در غرایتصورت رعایت نکات زير در طراحی*
الزامى مياد
.حد جلوآمدگی هر بتانسبت به ابتية مجاور حداکتر ۱ متر میباشد 27
احدا پنجره در نمایجانبیایجاد شدهغیرمجاز یبد
lll teen ne J ab cols cle el منت
:ارتفاع غالب يناها ill خط أسمان ارائه شده با رعایت نکات زیر الزمی است*
حداكثر تعداد طبقات براى قطمات اراضى با مساحت كمتراز 7 مترمريع معادل يك Lab =
مواق
برای قطباتاراضی با مساحت ۱۲۰۱5۷۰ مترمری ماد ۴ طبقه یبد -
براى قطمات اراضى بيشتر از ۱۳۰ مترمریع و یشتر ال ۳ طبقهمیبشد -
.حداكتر اختلاف ارتفاع دو بنلى مجاور يك طبقه مىباشد
ارتفاع مفيد در طبقات, معادل ۵/۴-۴ متر در طبق همکف و ۳ل۵ تا ۴ متر در طبقات بالات از همکف
مياد
ارتفاع قطمات موجود در ورودى محورها لاز سمت ريتك أول) تا حد 8 طبقه مجاز مىباشد
.همرديقى حد بايين بازشوها حداقل با يكى از بناهاى مجاور الزامى انست*
تأكيد بر ورودىهاى بافت مسكونى درونى با طراحى حجم و تماسازى شاخص و با سريوشيده نمودن*
-ورودی توصیه میشود.
-نماسازی میبایست با استفاده از مدولهای ۵۸۳-۳ متر[لگوهای موجود) طراحی شود*
ای ششکانه منتهمی به آن *
صفحه 46:
.کمتر از ۱۰۰ مترمریع توصیه میشود
جدول ضوابط میزان تراک ضريب سطح اشغال و .. برحسب مساحت قطعه*
wate | oa Ean
aS .,
25 oo =
>5 > 070 « 1
> 78 ۳11
.هركونه تفكيك و تجميع براى قطعاتى كه ارزشمند ارزيابى شداند غیرمجاز باد"
ايجاد بر و خالى در نماسازى ابنيه و استفاده از فرمهاى شكسته و يلداى (الكوهاى *
.موجود) در طراحى حجم ابنيه جههت |يجاد تنوع در طول محور توصیه میشود
حداکر ترا ساختمنیبرای قطمات با مساحت کمتر از ۸۰ مترمریع معدل ۶۰ درصدء
برای قطمات ۱۵۰-۸۰ مترمربع معادل ۱۲۰ درصد و برای قطعات با مساحت بیشتر از
۰ مترمریع معادل ۲۰۰ درصد میباشد
.تودة hye Sd US در لبه محور قرار كيرد"
حداكثر ارتفاع تودة ابنيه در تقاطع با رینگ اول به سمت ميانه محور معادل 7-؟ طبقه *
.إبراساس خط آسمان ارائه شده) و از سمت ميدان امام خمينى معادل دو طبقه مىباشد
صفحه 47:
مرحله دوم ابط و مقررا
ها را
نام حرکت و دستوسنن و معيار هاى طراحى
.مسير حركت و ايستكادهلى مربوط به انواع حمل و نقل عمومى مىبايست به صورت کامل طراحی گردد
ياركينك حاشيداى در طول محور مىبايست به نحوى صورت كيرد كه در مسير حركت پیده انقطاع ید تماید
+بيش_بينى دسترسى سواره براى طول محور و كلية قطعات موجود در لية محور ضروری است.
نظام کایبریو قعالت-
مریزش فعالیتهای واحدهای تجاری تا حد ۱ متر به داخلپیاده fw ly مىباشد
کاربریهای مجاز در محدوده:کلیل خدمات تجاری مورد نیز در مقياس شهر و منطقه به استنناء خدمات مربوط به اتومبيل وأكاركادهاء
کاربریهای مسکونی» فرهنگی, اداری» دفاتر کار و شرکتهای خصوصی و ... میباشد.
کاربری مجازبرای همکف قطمات با كاربرى مختلط. تجارى مى باشد. قطعات با کابری غیرتجاری برای همکف در نقشم مشخص
راحی شهری میدان مرکزی و محورهای ششگا:
صفحه 48:
: مرحله دوم |
بخش اول
ارائه ط بح بيشنهادى
صفحه 49:
Screener بعد
خیابان تختی شمال شرقیٍ
صفحه 50:
۳
Aaya) |S
mom
صفحه 51:
: مره دوم | بخ ش دوم ۱
طرح اجرایی محور های شش گانه
و معابر پیاده حوزه تفصیلی
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
صفحه 55:
3 یات اجرایی کفسازی
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
Ea تون
تمونه مدل هاى سه ب
صفحه 59:
Ea تس
تمونه مدل هاى سه ب
صفحه 60:
صفحه 61:
خيابان شهدا *
نمونه مدل هاى سه بعدى
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
مقانغ مور اننتفاده ادن پروقد