صفحه 1:
صفحه 2:
| را rere area y a PRT ey
(۵ وظایف. روزمرهای که ایفای نقشهای متفاوت
ال زر ار 2 jhe ae Gs Gl Sa)
الكترونيكى داشته باشة
صفحه 3:
ب ون
دانشجوء معلم » استاد» رئيس دانشكاه و دهها نفش کوچک و
Pe RTOS ی
ل Ce eee ee eee a
ae) است.
صفحه 4:
esr
ieee eer ee 0
صر حون تیار ی در و۳۳0 ار 2
و هزینه اضافه را صرف امور مهم دیگری خواهد نمود. even =
UCT ee Sas COLO oS) ا ل
در این نقشها نیز وی میتواند با استفاده از ابزارهای الکترونیعی
انجام امور را تسریع و کم هزینهتر نماید.
صفحه 5:
تحوی می تواند به وی کی ما ۳ ۳9 هر
الکترونیکی خواهد بود که بتواند این وظایف مختلف رن
لا ار ور
كت
صفحه 6:
۱ ۱ ۰ و(
EN Es) Ss KN ال KN (hj gal
تست jg ees eee eet eR
و Ars er ere SEB TE None)
Eire re 0 ene ye nent)
شهروند الکترونیک به شهروندی گفته می شود که تواتایی
استفاده از خدمات برخط دولتها را در حد مطلوب داشته باشد: دو
واقع شهروندان الكترونيك همان كاربران جوامع اطلاعاتى هستتد
صفحه 7:
0
استاندارد آموزشی شهروند الكترونيكى
( 2011260 ) كه طراحى ان توسط بنياد بين ١
1D) ا ا ل ا 0
اهداف جامعه و دولت الكترونيكى در تمام كشورهاى 323"
به شمار می رود.
صفحه 8:
مطابق این استاندارد شهروند الکتروا =
19 » حداقل توانايى لازم در
ويندوز و وازه يرداز مايكروسافت , توانايى كافى براى برقرا
ا ا ا
eommreey eT! ا ا رن
انجام ا ار
ee ES) ال ل ا الي ل ل ل از
فناورى ال ل رد زب
مختلف از طریق شبکه برخوردار باشد
صفحه 9:
ge دیگر شهروندان مجبورند که شهروند
Se EE em ete tise eer)
شهرداری الکترونیکی » تجارت الکترونیکی . بانکدار ک
ا ل ات
الكترونيكى و حتى بازيهاى الكترونيكى و ساير خدمات مى
باشد.
صفحه 10:
* در واقع كسب هر يك از مهارتهاى فوق نوا
دمم 1 ea
جامعه الكترونيكى يويا و به تبع آن نيل به اهداف دوا
ل ا انم
و مسئولان ذیربط به مقوله شهروند الکترونیکی و 0
ها به منظور نهادينه كردن آن در ميان عموم مردم و
كاركنان دولت » دستاوردها و نتایج مثبت زیادی ذر كوتاه
مدت و میان مدت حاصل خواهد شد
صفحه 11:
5-5
1 اك Lee
Sire i eye ewer Cone a
ES SOS here Mam Bs eer
خود اختصاص داده است. تمامى اين كاربران به طور قعل آرا
۲ سطح مهارتهای پایه و اولیهای برای استفاده از کامپیوتر و
در رت
اینترنت باشند» ولی مساله بسیار مهم این است که آنها از حداقل
دانش مورد نیاز برای استفاده از خدمات الکترونیک بهرهمندند.
صفحه 12:
ول ۳ ۱ ال در
بر رل بر ر ان
ا بر( ۲
نمىنمايد. البته اين مساله كم و بيش كريبانكير تمامى
کشور هاست. همچنین باید در نظر بگیریم که بر خی از
کار ۱
ا یر
صفحه 13:
1 ی لس زیر زا anges
روبرو نیستند و طبیعتا استفاده از اين خدمات را نیز فرا
حبر لت سا تلم له حرر ان رل کوررتدان ادتترر
بناميم.اما از طرف ديكر وقتى به كاربردهايى ©153101] كك
میکنيم» شاهدیم که این کار بر ان به 0
سرعت استفاده از آن را فرا كرفته و به خوبى و به صورتت بسار
فراكير از آنها استفاده مىنمايند. اين مسئلة نشانكر أن است كه
چنانچه به حرکتهای خود در ایجاد بسترها و کاربردها شتاب
بيشترى بدهيم» قطعا از يتانسيل بسيار بالايى برخورداريم.
صفحه 14:
. جیگ شهروند ae در ساير
renee اين
Ob aie ا
جسمی تا سال (0(00 قادر به استفاده از خدمات دولت و ۱
ل و ا ل اكد
خواهند بود. در اين برنامه علاوه بر اهداف» مسائلی نظیر ریز
ee SER Cee ai errs ار 2
panes)
صفحه 15:
(00(600 با توجه به فرصتهای فز آیندهای که فناوری شبکه
وجود مىآوردء 9
ا ات 2 7
دنیاست. اما در کل بسیاری ا ا ا SES
و
ل 0
برخی كشورهاى بيشتاز مانند انكلستان تا به حال دستاوردهاى بسيار حور 7
ا SED re (Oe WO TOE
و
صفحه 16:
0 را ار ما d
aL رت بر
ا ان زر زر را
۰ از aU CER ERG
۱ er ee Cer Beet
۳ ۵:3 ۶ مصرف سوخت. کاهش هزینهها؛ تسریع در انجام امور
ار aS Were ae ener)
نیست. پرداختن به این مباحث فرصتهای جدیدی برای ما بوجود
میآورد» در حالی که عدم توجه به آن علاوه بر از دست دادن
فرصتها میتواند تبدیل به یک تهدید گردد
صفحه 17:
بوده اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی علاوه بر محل
آسايش مىتواند به دفتر كار ما نيز تبديل كردد. سشهرونة
الكترونيك بايد بتواند با اين مقولههاى جديد به خوبى كنار
آمده و به بهبود زندكى و اجتماع خود كمك كند.
صفحه 18:
ا ار رل
Bie yenecianp etc رن |
بسیار مهمی در اين مورد ایفا مینمایند. ضمن ۱
پرداختن به خدمات برخط و مقوله شهروندان الکتر وا
SES CYS NE TEE eID لد
صفحه 19:
كمك بسيارى نمايد. در شهرهاى امروزه؛ به دليل ساختار
و
جانبازان و معلولان از شائس برابرى رت
نيستند» ولى در شهرهاى الكترونيك اين افراد بدون نياز به
ل ال ا ا ا رح
استفاده مطلوب و برابر از خدمات را خواهند داشت
صفحه 20:
© اكر در برخى از سازماتهاى ما ذر حال در
ean لسين راس براى
افراد با توانایی کم موجود نیست و افراد برای
ewer OS REN eae eNO ACC RNC Ce) 6
ار ار در(
فشردن چند دکمه همان کار را در ظرف چند دقیقه و بدون
ل كم
صفحه 21:
صفحه 22:
ایران» هماکنون 40 میلیون کاربر اینترنت دارد. بتابر
Sey Dee Stee Ae ES nce rei]
سطح منطقه و بعضا" جهان همین مساله است. ۹
عمدهترین مساله در ایجاد شهروندان الکترونیک فرهنگسازی و تشویق
شهروندان به استفاده از خدمات برخط ارايه شده توسط دولت و ديكر نهادهاق
ا 2 0
صفحه 23:
© امورش أفراد جامعة احم أزا G
Tg are ل ل
آموزشها مىتواند از سطوح ابتدايى در دوران بر
آموزشهای عالی برای تربیت متخصصان این آمر » 1
آزاد كوتاه و بلندمدت» اموزشهاى غير
کاربردهای خاص را در برگيرد. اين آموزشها 8
lee Sam eg eco ON POET YEE ICCT
(۱ ELS SE e Be mENe
EAD es ل ا ل ne
سمت استفاده برخط از خدمات باشد.
صفحه 24:
ال سح 1( :
ا ا 006
خدمات در تبليغات است.
متاسفانه تاكنون به جز در موارد انكشتشمار ما در 5
ل ا را حول و رز
شهروندان به استفاده از این خدمات نیست. به عنوان متال در
ee ee ee en =
برده میشوده اما معمولا چگونگی استفاده از این خدمت در هیچ
کجای این تبلیغات تلویزیونی و یا جای دیگر بیان نمیشود.
صفحه 25:
صرف وجود يك خدمت به صوريت
گردد. برای استفاده شهروندان کافی نیست., 0
کاملاً واضح و عملی و از دید یک شهروند
ares eee Pee را را
a pee eee TOE SE aren
Wers rel 0
صفحه 26:
ee or زا
» شهرالكترونيك در حقيقت مدل رز در
فعالیتها در یک شهر با همان روا ۱۳۳۹۳۰
همان پیچیدگیها و مسائل موجود در آن است.
پیت
صفحه 27:
در أبن شهر واذر سكل آرمانى أن أدراك كا
كليه امور مربوط به خود را از هر مكان و در ۱
بهترین گیفیت داشته با باشند راد در ادارات
Seah
از رای ار
صفحه 28:
۱( ۱ ۱
انجام امور برخوردار خواهند بود و برخلاق ند
شهرى فعلى كه افراد زيادى عملا" به دلايل ٠
بعد مسافت و فواصل متفاوت تا مراکز خدمات. محدو 3
as ae grees ان از
خدمات را از دست میدهند
صفحه 29:
* اين مشکل حتی به تراکم جمعیت در نف
و حتى در كلان مساله به شهرهاى خاصى از
ا ا
نیاز خویش را به سهولت و با صرف زمان و كم
بسیار کمتر دریافت مینمایند.
صفحه 30:
* اولین گام در رسیدن به این ارمان شهر عزم را
سپس شهروندان برای رسیدن به آن است. هه
دستكاههاى دولتى براى ييوستن به اين جريان 7
reaver
صفحه 31:
* استفاده از سایتهای ۰۸)0۱156]0]6 ۱1501016 و
استانداردهاى جهانى براى ارايه خدمات دولتى يكى
كامها در تسهيل استفاده كاربران و زمينه سار ايجآ3 57013
ere ل ا 2 ا JS
a Le ا Rea Lat ل رز لا ار
aCe م gr ل ل 7"
استفاده براى آحاد افراد جامعه نباشدء عملا" بحث شهروند و .دولك
الكترونيك به نقطه بنبست خواهد رسيد.
صفحه 32:
2 1 0
و
ا ا ا 0
ger prs 0 1001 ل ر شرن بر
و فرصتها ایجاد شود. چرا که این تعویضها و جابجاییه 1۲
سردرگمی شهروندان و پرسنل سازمانها و عدم اعتماد به سوه
ارایه شده میشود. روند تغییر ل ی تلع ری
SSE ear eer ree S ep re wren mreyanws
یکدیگر و نیز دیگر مواردی چون فرهنگسازی و آموزش به اتجام
رش
صفحه 33:
ies رل سر
ne te So ی
كه 26٠١ نوع خدمات انلاين در اين شهر اراتئه مى سَود >
ا ا ا 0 شر
رانندگي را در این شهر ده میلیون نفري به شدت 00 2
است. همه تاكسي ها و بیشتر خودروها در شهر سئول به نفشه
الكترونيکي مجهزند و با شناسايي وضع خیابانها و شرایط ترافيکي
مسير مناسب را انتخاب مي كنند
صفحه 34:
ول رل رل رس لا
EO pV ear ag ver RCA Den] را
eres re Femara SI) ضرا
(RS CEB ye ees co pene y تلويزيوني ان طريق
همراه و داخل خودروها در سئول از سه سال قبل قر[
00
صفحه 35:
0 سس ee
جهان مى باشند.
صفحه 36:
و ار اس رز("
ea و
جمعیت و تغییر ساختار روابط بین افراد امری ا<
ناپذیر است.شهر الکترونیک و شهروند الکترو نیک با
به اينكه بخشى از يروزه دولت الكترونيك مى باشد وار
منظر برخى صاحب نظران نقطه آغاز دولت الكترونيككت
مى باشد بسيار مهم و يكى از اركان اصلى دولت
الكترونيك است.
صفحه 37:
سياسى و...خويش ناكزير به ييوستن به ابن حَرئال لقنا
باشیم و این امر- بدون داشتن شهر الكترونيك و شیر و۱
الكترونيك تقريبا" محال و غيرممكن است.
صفحه 38:
© از مزاياى شهرهاى الكترونيك می توان
جشمكير سفرهاى درون و بين شهرى اشارة د
پیامدهای بسیار خوبی را بدنبال خواهد داشت که
آنها مى توان به كاهش آالودكى هاى را ار
ا ا ا ا oe
es) ۳
صفحه 39:
© از مزاياى شهرهاى الكترونيك می توان
جشمكير سفرهاى درون و بين شهرى اشارة د
پیامدهای بسیار خوبی را بدنبال خواهد داشت که
آنها مى توان به كاهش آالودكى هاى را ار
ا ا ا ا oe
es) ۳
صفحه 40:
اداری ءکاهش هزینه های دولتی » افز ایش سر
Ren greet Tes gC را با
ed رت
از خدمات دولتی و کاهش محرومیت مناطق دور افتاده به
دلیل عدم دسترسی به مرکز در شرایط فعلی و .:. نام برد
صفحه 41:
ا ا 00
مسئولان صرفه جويى در انرزى » كاه با 7
آلودگی زیست محیطی کمتر و از ONE ie
Se ED ee OREO) SIS TEES