صفحه 1:
ae Ee ین
صفحه 2:
شیوه های برقراری ار تباط با
سنگ آهن مرکزی ایران-بافق
صفحه 3:
ی
پسرم دنیا دریایی است بسیارعمیق »افراد بسیاربی در این
دریا غرق شده اند پس اگر خواستی غرق نشوی و به
:ساحل نجات برسی باید
کشت 1 q-3 rg ie)
بادبانلنرا . قراربدم©
ناخدلیآنرا قرار دمم
آذوقه و توشه ی رله توا . باشد6
oe Beno ee S| دم.©
ee
صفحه 4:
هدفهای آموزشی
:آشنايى با
9 kee]
انواع ارتباط
عناصرتشكيل دهنده ارتباط
ويذكيهاى عناصر تشكيل دهنده بيام
شيوه هاى برقرارى ارتباط موثر با نوجوانان
منابع
صفحه 5:
ا PO ار ۱9
طى آن افراد مى توانند عقايدءخواسته هاءنيازهاءاحساسات و
هیجانهای درونی خود را بیان کرده به به نوعی احساس
رضايت دست يابند
ارتباط مؤثر رابطه اي است كه در لن شخص بكونه اي عمل مي
کند که در آن علاوه 111111111110111
eae فايش A ran مقابل ندر Gale yy lira درز
صفحه 6:
۱
:ارتباط کلامی
ساده ترين وسيله برقرارى ارتباط زبان است كه در آن از
کلمات استفاده می شود. کلمات ابزارهابی هستند برای بیان
افكار و عقايد و احسامات و .... بكار ص رود
:ارتباط غير كلامى
ا ا ا 0 0
صفحه 7:
ما ما ی
وضعیت و حالات بدنی
حالات چهره ie
calle, 8 ۱
صوتح AMT Sees
ظاهر فرد(يوشش و آرايش)
سکوت و مکث
nee
ؤست ها
صفحه 8:
ا ا
ترس
© (كيرنده ييام)
سرت زاس
(are) ee
Or pe a as
صفحه 9:
ويزكى هاى فرستنده ند
صداقت و راستى هوشيارى؛ زيركى و عاقل بودن
صریح و صمیمی بودن با انكيزه بودن
ایمان وباور قلبی آمادكى داشتن
کلام معنوی و اثر بخش خوب گوش دادن
نيكوبودن كلام
القاء مثبت
0
تناسب پیام با نیاز مخاطب
تازه و غنی بودن پیام
Seer Seles keer)
تناسب پیام با درک و فهم مخاطب
صفحه 10:
ويزكى هاى بيآه
سس
تناسب پیام با نیاز نوجوان
تازه و غنی بودن پیام
۱
Oe ل cere
صفحه 11:
ese) لا
كك زود رنج بودن
حساس بودن زودباور بودن
عشق به زیبایی كم حوصله بودن
کنجکاوی تسس
۳۹ ۳
كت با خود حرف زدن
هویت جویی سرزنش کردن خود
تمرد و سرکشی همانند سازی
روحیه نقادی سس
eros) كم رویی و رودرواسی داشتن
تنوع طلبى ۰
نوكرايى مدكرايى
شک مذهبی و گرایش های شدید مذهبی تحت تاثير قرار كرفتن
رشد هيجان خشم دوستس akan
صفحه 12:
: أمام صادق عليه السلام
Brae eae ee
نوجوانان را دريابيد زيرا كه آنان سريع تر به
0 A)
كفىءج6. ص66 ع66 ©
© امام على عليه السلام :
ل ل ا ل الل
vee eed ل له
افشانده شود می پذیرد
كت ۳
صفحه 13:
۱75۳۳۳2
کشمکش بین استقلال و وابستگي
طغیان علیه مراجع قدرت
هويّت فردي
Peete م000
عدم کنترل بر رفتار و هیجانات ناشي از تغییرات جسمي و رواني دوران بلوغ
ترس از آینده(انتخاب رشته ی تحصیلی»انتخاب شغل»انتخاب همسرد...)
دغدغه اقتصادي
Poy eee eyes Er ا ا be)
ترس و اضطراب
ا 20000
مشکلات اعتقادی و مذهبی
به هم ريختگي ارتباط با دیگران
صفحه 14:
Oe ل
eee ate Rc)
ار
۱
الكوهاى رفتارى والدين
برهيز از مناقشات خانوادكى
كت
استفاده از روش های تربیتی غیر مستقیم
اعتماد سازیی
| تتا
صفحه 15:
ا
۱ ele Brn)
رت Cet MBE Ow ew
عدم ارضاى نيازهاى روانى موجب بيدايش اختلالات و”
بيمارى ها از قبيل نااميدى هاءافسردكى هاءنك رانى
هاءمرد مآزاری هاءسوء ظن و بدبینی هاءبزهکاری ها و
“حتى قتل ها و خودکشی ها می شود
صفحه 16:
نيازهاى روانى دوران نوجوانى
#نیاز به 0
ER را ENS bd
#نیاز به قابليك بهانفتنام
۱ hd
ل سر در
#نیاز به پلثرتشهیفسلگخویهمسن
#نباز به لمتفاک لت
thd اس
صفحه 17:
معنویت. اخلاق. خلاقیت. مهارت. حل"
مشکلات؛ خسن ند
عزت نفسء اعتماد به نفس. موفقٍ
از های فیزیولوژیک. مانتدخواب و خوراک و
سلامت وات
صفحه 18:
نیازهای روانی انسان از نظر دکتر علی شریعتمداری
صفحه 19:
راههای شناخت لیا 377
اس( ۱۳۳۰۱۱۳
cirperh as pyre vm’ jer] ری
همدلیر همزبانی6
بازگشتبه دنیایدر ورگ ذشته خود)-*6
مطااعه ک تابهایمرتبط-6
eur i يت
صفحه 20:
:قابل توجه والدين
es) ا ل ا ا ل
طبیعیر غریزءآنها به منزله سنگبنایا رتباط همدلثه مورد
م ۱ Bap
y nee Ve) eae Rp Pee 0 19
دهد. جوزنوجولنازدر بسيارىموارد به طتفقدلزرشد و
027 021
ee eee eLOw al ل eT Se
مورد نیازشانلستبا لنچه که مصلحتوشد و تربیتشانلست
pe Ip prep oes
صفحه 21:
اشتباهات والدین
سس
عدم شناخت و درك اين دوره بحرانى
عدم سازش با تغييرات اين دوره
ier Tee LETS OS) ات
عدم صداقت والاین
مخالفت با رفیق داشتن نوجوان
مخالفت با بیرون رفتن نوجوان
م
... حمايت نكردن در زمينه كار و ورزش و تفريح و سركرمى و ازدواج
توقعات بيجا
برخورد سرد توام با برخاشكرى و خشونت
اسرار و اجبار در زمينه انتخاب ها
صفحه 22:
:امام علی(ع)
© اضاف السكر اريعة:سكر.الشباب»سكرالمال»سكرالنوم
وسکرالملک,
۱ ae ewe
ا ل
#بيامبركريامى اسلام فزمودند:
© الشباب شعبة من الجنون؛ جوانى شعبهاى از جنون است
صفحه 23:
آسيب هاى دوره نوَجَرا
معاشرت با افراد ناباب
ne) م
ازدواج موقت ناآكاهانه
اعتياد به انواع مواد مخدر
eaten)
او ۳
...اعتیاد به اینترنت»موبایل و ماهواره و
Ce eT EE So be) Bw) 200
0
775
صفحه 24:
ترسهاى دوران نوجوانى:
Cele RED lhe م
“ترس از شكست
es eS he لت لكك
CESS) Le Oc Do i
ا
eT eB ne She
© ترس جنسى(بيمارى هاى جنسىءنقص در دستكاه
تناسلى و...)
صفحه 25:
پیوسته عقل و حماقت در ضمیر نوجوان در
ستیزند تا بحران بلوغ را پشت سر بگذارد و
hel cl ae ل 0
بحارالانوار. ج۱. ص ۹۶.
صفحه 26:
ene ees را
(Pere Re rem ee epee Ca Pee)
آنها را به خود جلب کنیم Lash
با آنها رابطه دوستی برقرار کنیم
Pee ee ee)
۱ eee MITT
به آنها احترام بگذاریم
با آنها همدلی کنیم
آنها را با مشاوران متعهد و متخصص ارتباط دهيم
000 ا ke Beare)
75 (s$sJsus&s a
صفحه 27:
[۱ PWS Uy RONDE RN
زمینه فعالیت های گروهی را برای آنها فراهم کنیم
0
ای
به سوالات آنها ياسخ دهيم
آنها را حمایت و تشویق کنیم ل Bee
از نوجوان انتظارات مناسب و به اندازه داشته باشید
با آنها روابط صمیمی و دوستانه داشته باشید
در قالب نصيحت با آنها صحبت نكنيم
صفحه 28:
ال
Rt ESPs ee Roc aS TE)
با آنها بحث و مجادله لفظی نکنیم
آنها را در هیچ شرایطی کتک نزنیم
00 ie SER ee Srey Beep Be)
پول توجیبی آنها را تامین کنیم
قهر طولانى مدت نكنيم
آنها را از خانه اخراج نكنيم
به نوجوان شخصیت بدهید
صفحه 29:
ال
Sars ie ا
هركز نوجوان را با ديكران مقايسه نكنيم
Arete Sree We epi]
از تندى و خشونت برهيز كنيم(برخورد نرم ومثبت داشتن)
Ripe) ل ا 0
آنها را با انواع آسيب هاى اجتماعى آشنا كنيم
5
از تبعيض و بى عدالتى برهيز كنيم
صفحه 30:
ره
.كودك لنكاشتننوجوان-0
ro
.تبعیضو بیعدالی-9
.بيلتمادیوا الین-06
صفحه 31:
: على عليه السلام
Ears oy ل ل ا یر
B) زمانگم؛
آداب و ررسوم خود را به فرزندانتان تحميل نكنيد ۱۳
آنان براى زمانى غير از ززمان شما هستند
فرزندانتان ریا متناسب با زمان خودشان تربیت کنید
صفحه 32:
اصول_نربيت نوجوان:
Pa etre Pere SOY OE bed
تشطبثك معتدل ©
قاط مناسب و |
و
rene bee oot)
0
*احترام به آزادي و كنترل
نامحسوس
00
صفحه 33:
منابع
۱ J Case 5 GTi she 5) gad. Cans
م |
خانواده و فرزندان در دوره راهنمایی و دبیرستان
(Ora OLR Bt aes eat er ren)
روانشناسى نوجوانى از دكتر اسماعيل بيابانكرد
EB) ل ا اس سر
مسائل نوجوانان و جوانان از دكتر محمد خدايارى فرد
۱
تكنولوزى و مهندسى فكر از دكتر محمد على حقيقى
ات ل 020
صفحه 34:
ابو سعید ۳۳
رس SS ۱
2
یا رب چه شود اگر مرا گیری دست
ی
es] ات
OC eek?) Tee سر لت
در پیش عنایت تو یک برگ گیاست
هرجند كناه ماست كشتى كشتى
غم نيست كه رحمت تو دريا درياست
موفق و بيروز باشيد
تت —