کسب و کاراقتصاد و مالی

صندوق بین المللی پول

31 صفحه
318 بازدید
15 اسفند 1400

صفحه 1:

صفحه 2:
‎Uli!‏ جزو موّسسین صندوق بین المللی پول بوده و همواره کم ‏سعی کرده نقشی فعال در لین نهاد پیلی بين المللى داشسته ره باشد ؛ اما نهادی که هم اکنون‌با عنوان صندوق بين المللی پول شناخته‌می شود» هسفی غیر از آنچه ابتدا برایش تعیسین شسده بسود دنبسال هی کند. در لین مقلله توضیح ‏ ادر ابتداء صندوق تنها وظیفه تضمین ثبات در داده هی شود که به واسطه تغییرات در اقتصاد جهانی, ‏ نظام نسرخ ارز ثلبت را بر عهده داشت؛ اما صندوق ازیک نهاد پیلی بین المللی-به یک نهاد مللی بین هم اکنون وبا توجمبه تجوبه فیم قرن آن» المللی تبدیل شده است که حوزه فعالیت گسترده تری دارد. ‏ اصندوق وظایف دیکسری از جمله تضمين ثبات در نظام بين المللى پرداخت‌ها و ثبات در بازارهای مللی را نیز برعهده دارد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
صندوق بين المللى بول نهادى بين المللى است كددبا هدف ارلئه مديريت و نظارت بر ا نظام مللى و بولى بين المللى در كنفرانس برتسون وودز (۱۹۴۴ ) تأسیس شد . در ابتسدا تنمسا ۵۴ کشسور عضویت آن را پذیرفتند» هلی هماکنون ۱۸۸ کشور عضو این نهاد هستند. * مقدمه ۶ بر اساس نخستین اساسنامه صندوق که در سال ۴ قتنظیم شسد بهبسود همکساری بسولی بين المللى» فراهم كردن امكان رشد تجارت جهلنی» بهبود ثبات نرخ ارز و کمک به ایجاد نظام چندجانبه از وظایف صندوق اعلام شد. البته وظلیف و کارکرد صندوق در دهه های گذشته همگام با تحولات محیط اقتصادی جهلنی» تغیبرلتی را تجربه کرده است و اين ‎Of pati‏ همچنان نیز ادامه دارد.

صفحه 4:
تاکنون بیشتر گر اقدامات و سیاستهای صندوق بر کشورها مورد مطالعه قرار گرفتسه است اما در این مقاله سعی شده است تأثیر تغییر محیط اقتصاد جهلنى بر اين نهاد بين المللى مطالعه شود . در لين مقلله؛ با نكلهى تاربخى مهمتيين تحولات ابن نهاد بين المللى بررسى شده و در پایان نیز شرلیط کنینی این نهاد مورد بررسی قرار میگیرد.. از پرسشهای مهم لین است که تغیسرات نهادی در اینن سازمان بین المللی چکینه بوده و بحرانها چه تأثیری بر رویکردهای سباستی لّن داشته است؟ ابسن اطلاعات به کشورها کمک ميكنستلبا درک جایگاه فعلی و تی لین نیاد؛ روابسط خود را بان بهتسر تنظیم کنند. لین مقلله نتیجه میگیرد که صندوق بین المللی پول در شش دهه فعالیت خود؛ تغییسرات ساختاری بسیاری را تجربه کرده و اهمیت این نهاد فراز و فرودهای زیادی را داشته است؛ اما همسواره در زمان بحرانها لین نهاد توانسته است اهمیت خود را بار دیگرمبه دست آورد و اهداف خود راجا توجمبه شرلیط متفیر اقتصاد جهانی تعدیل کند.

صفحه 5:
۱ انگیزه ایجاد صندوق‌به مشکالتی باز میگردد که در جریان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ به وجود آمد. رکود بزرگ به واسطه ‎CF‏ ‏ثبلقى در جريان هاى سرمايه كوتاه مدت ايجاد , باون ‎١‏ نكتهانظام يولى بين العللى بس از جنى فروياشى بازارهاى سرمايه فسد. در نتيجه كشورها ‎als‏ اجهلفى دومكه حول صندوق شكل كرفتء مللی کسری تسراز برداخست هاى خود در زمإن 2 نتيجه لين اعتقاد عموصى بود كه بايد از رکسود عساجز نسدند و بسه سیاستهای دیگری هبچون تكرارشدن على كرليى اقتصادى و سياسى كاهش ارزش بول ملى و حمليت از صنايع خضود روی " "اند آنچه در سالهای ۱۹۳۰ اتضاق آور دنسد. افتساد جلوگیری شود.

صفحه 6:
پیشنهیس اساسنامه صندوق که در برتونوودز (۱۹۴۴) ارائه شسد» ترکیبسی از برنامه های ابالات متحده آمریکا و انگلستان بود. ابالات متحده آمریکلبه دنبال برپلیی نام نکته:در ایسن نظام جدید؛ کمبه پایه پرداخست چندجانبسه بود که بر اساس تبسیل پذیری ارزها طلا - ارز مشهور است؛ کشورهای عمل كند و انكلستان به دنبال رهليى از محدوديت هاى جهان بول ملى شان را به دلار ايالات خارجی بود در پایان؛ طرح ایالات متحده آمریکا غللب شد متحسده آمریکا قفل هی کردند و كه در آنا بتولذد سياست اشتغال کامل را دنبال کند. ۳ |إيالات متحده آمريكا فيز ارزش دلار را نرخ ارز ثلبت (قلبل تغییر) بر اساس لنگر اسمی طلا با دلار نسبت به قیمت طلا ثابت نگه میداشت. ابالات متحده شکل گرشت .

صفحه 7:
در سالهای ۱۹۵۰ »تجارت جهلنی به شدت افزلیش بلفت و در لین سالها رکسود جه‌انی تجربسه نشسد . همچنین» در لین دوره نقش صندوق به واسطه ابجاد توافقات چندجانبه میان کشورهای عضو در سایه قرار گرفت. بنابرلین؛ در لین شرلیط جلیی برای فعالیت صندوق وجود نداشت. صندوق در نظام برتونوودز ‎n> foe‏ ثبسات نرخ های ارز صندوق عملکرد قلبل قبهلی داشت لما در زمینه های دیکر صندوق عملکرد موفقست آمیسزی نداشت. این مشکلات‌به کندبودن رند اجرای آزادسازی حساب جاری در کشورهای توسعه یافته» فشار کشورها برای افزلیش یا کاهش ارزش بول ملی شان و استفاده نکردن کشسورهای توسسته ‎Bk‏ از منابع

صفحه 8:
از جملسه ابزارهسای صندوق در این زمینسه روش شناسی جریانهای وجوه است که‌با عنوان «برنلعه ریزی مالی» شناخته مسی شسود . برنامه ریسزی مالی شامل مجموعه ای از اتحادهای حسابداری و تعداد محدودی معادلات رفتاری است که الزامات دستیابی به تعادل تراز پرداخت ها و تورم پایین را مشخص می کند. در سال های آخر دهه ۱۹۵۰ فعالیت های صندوق توسعه بات و مشسخص شد که منسابع صندوق برای رویارویی با همه پیشامدها کسافی نیست . بسدین روی» در سال ۱۹۶۲ اص‌ندوق «توافق را تدیین کرد که بر اساس آنن کشورها میتوانستندتا سقف مشخصی از ۱۱ کشور توسعه بافته استقراض کنند.

صفحه 9:
برای وفع مشکلی که‌جه تدریجبه بحران تبدیل میشد» «حق برداشست مخصوص » (اس دی ر)به عنوان راه حل پیشنهاد شد که در بازنگری اساسنامه صندوق در سال ۱۹۶۹ پدید آمد . اس دی گر منبسع جدید نقدینگی بودکه مشکلات ساختاری دلار را نداشت و حی توانست برای پرداختهای میان اعضا - و نه معاملات خصوصی- استفاده شود. در ابتدابه نسبت سهمیه هر عضو مقدار مشخصی اس دی تربه اعضا تخصیص داده شد؛ اسا اس دی آر در عمسل نتوانست اهسداف اولیسه را تأمين کنسد» زرا حجم اس دی آر تخصیص داده شده به اعضا نسبت به ذخایر آنها مقدار قابل توجهی نبود. در نهلیت؛با تیقف برابری دلار با طلا و ظهور سیستم نرخ ارز شناوره نظام برتونوودز در سال ۱۹۷۳ برچیده شد. بس از فروياشى نظام برتونوودز كشورهاى توسعه يافته بيشتر منايع مورد نيازخود را از بازارهاى بين المللى سرمايه تأمين.مى كرحند و نياز آنها به منابع صندوق به شدت كاهش ايلفت و صندوق ‎Alle LN,‏ جديدى روبه رو ساخت.

صفحه 10:
سال هاى يس از ۱۹۷۳ تغیبرات عمیقی در نظام بين المللى رخ داد؛ فروياشى نظام برابرى ارزش اسمىء تحرك سرمايه و مقررات زدلیی در بازارهای مللی از جمله این تغیبرات بودند. در لين دوره» سیستم نرخ ارز ثلبت و همرامبا نکن نقش صندوق‌به عنوان حگم برای اجرای قولعد نظام حذف شد و در عمل هدف اصلی صندوق» که حفظ سیستم نرخ ارز ثابت بود؛ برچیده شد. در محیط جدید» کشورها عی توانستند بسه طسور آزادلنه ترتیبات ارزی (فرخ ارز ثلبت یا شناور) خود را انتخاب و در صورت لسزوم از منسابع خصوصی بسرای پوشش کسری تراز پرداخت ها استفاده کنند. بسیاری از کشورها سیستم نرخ ارز شناور را برگزیدند که در حوزه نظری استقلال سیاستی را تأمین میکرد و نیاز به ذخایر بين المللی را کاهش می داد.

صفحه 11:
نخستین وظیفه نظارت بر نظام پیلی بین العللی و . تضمین عملکرد میْثر آن بود. دومین وظیفه | نظارت بسر کشسورهای عضو بومتا الزامات جديد | مبنی بر همکاری با صندوق بسرای تضمین . تم نسرخ ارز شسناور را کسه در حسا سيستم نسرخ ارز شسناور را رحال توتیبسات ارزی مفیسد و بهسود بستم ‎ltl‏ أ در سال ۱۹۷۳ ‎clack‏ صندوق اساسنامه جدید صندوق راکشبه صورت کلی بازنگری شسده بود» تصویب کردند. بدین وسیله اعضا اجسرا بسوده بسه رسسمیت شناختندسبهنقش طلا در نظام پیلی بین المللی خاتمه دادند و حسق برداشت مخصوص را بسه عنضوان ۱ نرخهای ارز را رعلیت کنند. بدین ترتیب صندوق 3 بیک نهاد پیلی بین المللی؛ که تنها بر تبدیل پذیری و | ۱ ثبات ارزهای خارجی تمرکز داشت‌سبه نهاد مللی بین . دارلیی ذخبره ایجاد کردند. همچنین؛ برای رزهای خارجی تمرکز سب المللی کسه وظسایف کسترده تسری داشت تبدیل | صندوق دو وظیفه دیگر در نظر گرفته شد. | | تشر سس شد.

صفحه 12:
آنچه جه پرونگ شدن نقش صندوق کمک کرد» افزلیش بکپسارچگی اقتصاد جهسانی بسود کسه به واسطه کاهش هزینه های تجارت و حمل و نقل و یکبارجگی مالی رخ داد. بازشدن بازارهای سرمایه بين المللیبه روی سرمایه های خصوصی لین امکان را فراهم آورشتا لین سرمایه ها بسرای تسأمین مالی عدم تعادل در تراز پرداخت ها استفاده شود. در محیط جدید که‌پس از فروباشی نظام برتونوودز شکل ‎CAS‏ نوع جدیدی از شکست بازارسبه وجود آمد که ارلئه نیعی کالای عمومی را توسط صندوق الزام آور میکرد. شکست بازاری جدیدبه واسطه اثرات | جلنبى بود كه در بازارهاى مللى بين | المللسی بسه وجسود آمد؛ اثرات جانبى | از آنجا نثفت می گرفت که شرایط . اقتصادی هر کشور صی توانست از طریسق بازارهسای مللى بين المللى بر وضعیت کشورهای دیگر اثر بگذارد. __

صفحه 13:
لین تغیبرات.عی تولنسبه واسطه عدم تقارن اطلاعات میسان طرفین فعال در بازار سرمایهیا دیدگاه های سوداگرانه سرمایه گسذاران بديد آيد. به علاوم, تسرس از ناتوانلیی کشورها در بازپرداخت بدهی هایشان و عجله سرمایه گذاران در نقد کردن بدهی هاءحی توانسد به بحران بدهی منجر شود. در دوره بحران» هزینه دستیابی کشسورهای بحسران زده به سرمایه خصوصی به شدت افزایش در مواجهبا لین شکست بازار (ناشی از وجسود ارات جانبی در بازارهای مالی )؛ صندوقمی توانست راه حل جدیدی را در قللب ارلئه یسک کسالای عمسومی جديد فسراهم آورد. در نظام جديدء صندوق وظیفه جلوگیری ازبی ثبلتی سیستم مالی را بر عهده كرفت. در راستای اجتناب از بسی ثساتی» صندوق برنامه نظارتی را ترتیب داد که شامل هماهنگی سیاست سا توصیه هسای سیاستی و تمسه اطلاعات درباره وضعیت اقتصادی جهان و هرمیک از اعضاحی شد. افزون بر لين» صندوق بسرای کساهش هزینه تعدیل عدم تعادل ها وام هایی را در نظر گرفت.

صفحه 14:
در سال های انتهلیی دهه ۱۹۷۰ »رابطه صندوق ‏ بنابراین؛ به تدریج رابطه صندوق با کشسورهای در ببا کشورهای توسعه یافته کمینگدتر شد؛ چرا . حال توسعه بهبود یافت. البتسه از دیسدگاه که لین کشورها هماهنگی های ارزی خود را در . صندوق» بصران در کشورهای در حال كروه های کوچک بین خود انجام‌می دادند و توسعه نه به واسطه عدم تعادلهای کوتاه مدت نیسازی بسه صندوق نداشتند. همچنین آنها به . در تراز پرداخت هاء بلکه به واسطه مشکلات مسرور زمان از نظسر ساختاری در ساختاری در این کشورها بود. در نتیجه» صندوق موقعیست بهتسری قسرار گرفتند» به طوری . برای مواجهه با ریسک هایی که کشورهای در حال که آخوین برنلمه حمایتی صندوق در کشورهای . توسعه را تهدید می کرد» برنامه های جدیدی توسعه یافتمپس از فروپلشی نظام برتسون وودز . معرفی کرد که تعدیل ساختارها از جمله پیش در ایتالی و انگلستان در سال ۱۹۷۷ اجراشد. .| شرطهای آن ها بود.

صفحه 15:
تجربه سال های فعالیت صندوق نشان میدهد که بحران های اقتصادی فرصتی را در اختسار صندوق قرار داده لند که لین نهاد قویتر از گذشته در عرصه اقتصاد جهانی حاضر شود. اصلی ترین بصران ها در دو دهه آخر قرن بیستم که صندوق در آنها نقش فعال داشت عبارتند از: * بحسران بسدهی در آمریکای لاتين (دهه 1۹4۸۰ * بحران اقتصادی در اقتصادهای در حال گذار (در دهه ۱۹۹۰) * و بحصران پسولی در جنوب شرق آسیا (در دهه ۱۹۹۰)

صفحه 16:
در دهه ۱۹۸۰ نبه واسطه کاهش قیمست کالاهای اولیسه و افسزایش نسرخ بهسره در بازارهاى بين المللى؛ نگرلنی ازبی ثباتی سطح بالای بدهی در کشورهای در حال توسسعه شسدت گرفست. افسزایش احتمال ‎J‏ بسدهی ها توسط کشورهای بزرگسی ماننسد برزیسل» مکزیک و آرژانتسین باعسث نگرانسی وام دهندگان و امكان بى ثباتی در بازارهای مالی در کشورهای توسعه یافتسه شد . فعالیست صسندوق در جریان لین بحران باعث شد نقش صندوق در کشورهای در حسال توسعه به عنسوان منسع اطلاعساتی» هماهنگ کننده بدهی های خصوصی و عمومی و ارائه دهنده مشاوره های سیاستی پرینگ قر شود. نگسرش صندوق برای ایجاد ثبات و دستيابى به آزادسازى تراز برداخت ها در بلندمدت» استناده از ابزارهای کوتاهمدت (کاهش ارزش پول ملی و سیاست هسای پسولی و مسالی انقبافی ) و سیاست هسای اصلاحی بازارگرا در بلندمدت (باز شدن تجارت» مقررات زدایی و خصوصی سازی) بود.

صفحه 17:
کشورهای جنوب شرق آسیلبه دلیل نرخ بهره های باللیی که پرداخت مسی کردنسد مسورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران بودند. کشورهای تابلند» مالزی» انسدونزی» سنگاپور و کره جنوبی توانستند بتوانند رشد اقتصادی باللیی را در دهه ۱۹۹۰ تجربه کنند. ورود چسین بسه عرصه جذب سرمایه خارجی موجب شد تا بحران | جنوب شرق آسيا رخ دهد. جين دارای نیسروی کسار ارزان و فراولنی بود و توانست جه سرعت صادراتش را افزلیش دهد و جای كشورهاى جنوب شرق آسيا را بكيرد. اين كشورها براى رقابت با جين اقدامبه كلهش ارزش بول ملى خود كردند. لين لمر براى اقتصادى كه داراى ديون خارجى است حى تواند مخرب بلشدء زيرا ريسك عدم پرداخت اقساط راجه همراه داد و این همان لین کشورها برای رشد خود وابستگی شسدیدی بسه وام خسارجی داشتند و و در این تحول» ورود سرمایه افت چشمگیری داشت. کشورهای موسوم به آسه تن که در سال ‎٩۳۰۱۹۹۶‏ ‏میلیارد دلار جریان ورودی سرمایه داشتند در سال ۱۲۰۱۹۹۷ میلیارد دلار خسروح سرمایه را تجوبه کردند. این تغيير روند در مدت يك سالء خود تجربه ای نسادر در اقتصاد جهمانی بسود و پسس از آن سهام شرکتهای آسیایی جه میزان قلبل توجهی افت ‎os‏

صفحه 18:
پیش از بحران» کشورهای جنوب شرق آسیا مانند تایلند حی توانستنسبه راحتسی از بازارهسای بین المللی وام بکییند و تعهد ارزی برای وام های خود حی دادند . بسا شروع بحسران و کسری تجساری و کاهش ارزش پول ملی لین کشورهاء بیم از نکول وام ها موجب شد تا سرمایه گذارانبه دنبسال با ز گت سرمایه های خود باشند و لین لمربه تعمیق بحران کمک کرد و جریان خسروج سرمایه های داخلسی و خارجی از این اقتصادها آغاز شد. | 1 از سوی دیگر» چرخه باطلیبه وجود آمد کسبه بسدتر شسدن وضسعیت کمک میکرد. أدر حللی که کلهش ارزش پول ملی موجب شده بود تا بيماز عدم بازكشت سرمایه» سرمايه كذاران را به خروج تشويق كندء لين سرمايه كذاران با فروش رس هاى خود و تبميل كن به دلار در عمل موجب حی شدندتا ارزش پول ملی بیش از پیش افت کند.

صفحه 19:
در حال حاضر صندوق سه کار کرد و فعالست اصلی دارد: * نظارت بسر سرایط اقتصادی و 1 ۳۹ صندوق ‎LE‏ 5 از منابع خود را صرف نظارت داعضا پسولی در کشورهای عضو و اقتصاد وق سهم قابل توجهى از منابع خود را صر ارت بسر عملكر جهانی نظارت شامل: * حمایت مالی برای کمک به ** بايش تغييرات اقتصادی و مالی» کشورهای عضوی که‌با مشکلات | | * دسترسی به اطلاعات؛ تسراز پرداختها مواجهاند * ارائشه توصیه هسای سیاستی * کمک فنی و خدمات مشاورهای به * و جلوگیری از بحرانهاست. ۱ ۲ ۱ در نتيجه برای آنکه صندوق بتواند در مواردی که ثبات نظام مسالی و پسولی کشورهای عضو. ۱ 3 ۳ ‎errr eee‏ رت ری هه بین المللی تهدید میشود عملکرد درستی داشته باشد» لازم است صندوق بیشتر با اعضا در تماس بسوده و به طور دائم شرایط اقتصادی آنها را رصد نماید.

صفحه 20:
از كشورهليى كه دجار بحران عدم تعادل در تسراز پرداخت ها شده اند» منلبع لازم در اختبار لین کشورها قرار | دهد. صدف صندوق از وام دصسی» كمك به كشورهاى بحران زده است تا بتوانند سیاست های خود را اصلاح و در سبى كن بلعث تقوبت رشد اقتصادى شوند و اشتغال وسرمايه كذارى را افزايش دهند. لين كمك ها بسته.به شرليط كشورها | متفاوت است . همچنین» صندوق حی تولند برای حمایت برای مثال کشوری کمبا لفت ناگهلنی در قیمت کالای کلیدی صادراتی خسود مواجسه اسست. نیازمند کمک مللی است تا زملنی که قیمت دوباره افزلیش یلبدتا بدین شکل مشکلات ناشسی از ایسن تفییسرات ناگهلنی کاهش یابد. کشوری که دچار خروج نائهلنی سرمایه است نیازمند ّن است که مشخص شود مشکل ّن در چه بخشی است‌که سرمایه گذاران اطمینان خود را نسبت بسه آّن از دست داده اند. شاید نرخ بهره بسیار پلیین است‌سیا کسری بودجهبا رشد فزاینده ای روبه رو بسود ه و یسامن کسه مقررات سیستم بانکداری دچار مشکل است.

صفحه 21:
لما صندوق برنلمه هلیی نیز برای جلوگیری از وقوع بحران ایجاد کرده است از جمله خط اعتباری منعطف و خط نقدینگی و احتباطی. برای کمک فوریبه با زگرداندن تعادل تعریف شده و برای کشورهایبا در آهد پایین نیسز برناصه تسهیلات اعتباری سریع ایجاد شده است. افزون بر لین» صندوق در راستای بهبود کیفیت و اثرگذاری سیاست گذاری داخلی برای اعضاعی تولند کمک های فنی و خدمات مشاوره ای جه آنما ارائه کند. کسک های فنسی» حسوزه هایی از قبیسل نظارت بانکی» سیاست های پولی و ارزی» سیاست گذاری در زمينه امور مالیلتی؛ تهیه آمارها و مباحسث حقوقی را شامل می شود.

صفحه 22:
حکمرانی: صندوق چگونه اداره میشود: برای آنکه صندوق بتواند نقش موثری در نظام مالی و اقتصادی جهمانی داشته باشد » باس از حمایست اعضا برخوردار باشد. در صندوق نفوذ نظرات یک عضو به قدرت رأی دهی آن عضو بسستگی دارد که با سهمیه عضو سنجیده می شود. سهمیه در صندوق وظلیف چندگانسه ای بسر عهسده دارد؛ بسه طسور مشال» سهمیه مشارکت مللی عضوء حق یی و دسترسی عضو جه متلبع صندوق را مشخص حی کند..به هر یسک از اعضای صندوق سهمیه ای تعلق می گیرد و لین سهمیه ها عموما هر پنج سال یکبار مسورد بسازنگری قرارحی گیرند. از ابتدا این عقیده در مورد سهمیه ها وجود داشته است که سهمیه هر عضو بلید موقعیت كن عضو را در اقتصاد جهانی منعکس کند.

صفحه 23:
بحران مللی ۲۰۰۸ از آنجا شروع شد که حباب | به دلیسل کساهش ارزش مسسکن؛» ارزش لین خلنه ها کمتر ‎Cond‏ در بازار سکن ایالات متحده . از مبلخ ولمی بود که بانک در اختبار خریداران قرار داده آمریکا بسک بساره تخلیه شد و صاحبان | بودنسد. ایسن زیسان بسه شدت بر سودآوری بانکها و مسکن عدم پرداخت اقساط وام هلیی را که | موسسات مسالی بسزرک اسر گذاشست و ورشکستکی برای خوید مسکن از بلنک هسا دریافت کرده ‏ | برخسی ازتن ها را در پیداشت. بلنک‌ها منابع لازم برای بوهند» در پیش گرفتند. بنابرلین» بانک هلیی که | وام دادن را در اختبار نداشتند. بنابرلین تولید کاهش یافت وام خرید مسکن در اختسار شهروندان | و در سال ۲۰۰۹ اقتصاد جهان با رکودی مواجه شد که قسرار داده بودند» خلنه هلیی را که وثیقه ‏ , کستردکی تن بسا رکسود بسزرک دهسه ۳۰ میلادی مقایسه بازپرداخت وام بودند مصادره کردند؛ می شود.

صفحه 24:
بحران مالی ۲۰۰۸ اثرات عمیقی بر بازارهای مسالی سراسر جهان داشت؛ آشنتکی در کسری بودجه و وضعیت بدهی كشورها و بى ثباتى بازارهاى مالى و نظام بانكى از جمله اين ارات بود. ‎a‏ ثبلتی در بازارهای مللی موجب شد سرمایه گذاران نسبت‌ببه وام ها حساستسر شسوند و نسرخ های بالاتری را برای کشورهای بحران زده تقاضا کنند. تمام ایسن مسوارد باعسث شسد برخسی کشورها نتوانسد همانند قبل وام هلیی‌با بهره پایین دریلفت کنند. ابتدا کشورهای یونان؛ ایرلند و پرتخسال در بازپرداخست بدهی هایشان با مشکل مواجه شدند و در ادلمه نگرلنی ها نسبت جه وضعیت بدهی ها در ایتالیا و | اسپانیا شدت گرفت- ‎ ‏بزرگسی بحران بدهی در کشورهای اروپلیی به اندازهای بودکه صسندوق نمسی توانست به طور يكجانبه منابع لازم را در اختيار لين كشورها قرار دهد. بنابرلين» اتحادیه اریپا و صندوق بين المللى بول صندوقى را تأسيس كردند كه در مواقع بحرلنی دسترسی آسان‌به منابع را برای کشسورهای بصران زده اروبا فراهم سازد. ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
فرلتر از لین حجم بالای اعتباردهی که نشان دهنده درک صندوق از شرایط رکودی بود» لین صندوق در سیاست های خود انعطاف بیشتری نسبت به گذشته نشان داد. به طور مثال» در مسورد ایسلند» صندوق برای دادن وام‌به لین کشور خواستار انقباض شدید در سیاستهای پسولی و آغساز فراینسد تجدبد ساختار بانکی شد. بدین منظور نرخ های بهره از اکتبر ۲۰۰۸به میزان ۱۸ درصد افزایش یات و کمینسه سیاست گذاری برای تجدید ساختار مالی تشکیل شد. لین شسروط پسیش از پرداخست وام عملسی شد» اما شروط دیگر عبارت بود از محدودیتهای مللی و پسولی ماننسد داشتن حسدی از کسری بودجه و ذخایر بين المللی و نیز گذاردن سقف بر خطوط اعتباری بلنک مرکزی بسه بانسک های تجاری و بسدهی عمومى خارجى. نکته ای که نشاندهنده انعطاف پذیری بیشتر صندوق است؛ پذیرش (موقتی) درخواست ایسلند بسرای جلوگیری از خروج سرمایه بود تا پول ملی این کشور بیشتر آسیب نبیند.

صفحه 26:
بحران مللی ۲۰۰۸ کاستی های نظارت صندوق را نشان داد. مطالعات نشان می دهد کلهی برخی تغییرات ملی و جهلنی از سوی صندوق نادیده گرفته مسی شود با بسه طسور کامسل توسط عضو مطرح نمی شود و لین بلعث سرایت مشکلات ملی در سطح جهلنی حی شود. در ایسن رابطه و صندوق گام هایی را برای بهبود نظارت برداشته لست و صندوق اقدام هشدار اولیه و هیات ثبات مللی را برای شناخت ریسک ها در مراحل اولیه معرفی کرده است.

صفحه 27:
Pee By en ey صندوق اگر چه در برخی موارد (مانند بحران جنوب شرق آسيا در دهه ۱۹۹۰ بسیار به حفظ صندوق بین المللی پول لگر چه دارای لساسنامه منخصی بوده که بیش از همه بنا بر مقتضیات پسس از جنگ جهانی دوم تنظیم شده» اما در دوره های مختلف وبا تغییر محیط اقتصاد جهلنی اهداف متفساوتی را در اقتصاد بين المللی دنبال کرده است. فرلتر از لین صندوق برخلاف نكن جه مخالفان آن مسى كويندء داراى يك رويكرد خاص و بدون تعديل نبوده است. جارجوبهاى بازار آزاد سرمايه معتقد بودء اما در موارد ديكر (ملفند بحران بدهيها در ارويا) نشان داد كه ديدكاه هايش را در معرض آزمون قرار داده و | حاضر به تعديل آنهاست.____ |

صفحه 28:
حتی سیاست های پیشنهادی خود را غیزبا آشکار شسدن ناک‌ارایی آنها در طول بحران اخیر تعدیل کرده است. در حللی که در ابتدای بعران اخیر صندوق عمسق رکسود را کمتر از حد واقعی پیشبینی مسی کسرد» اما با مشخص شدن عمق مشكلات» صندوق به تعديل سیاستهای پیشنهادی پیشین خود روی آورد. به بیان دیگر» هر چند مخالفان صندوق بنا بر ذهنیت قبلی که از آن ساخته اند » هضوز هم میتوانند به مثالهایی روی آورند و مدعی باشند که صندوق هنوز بسر پایه سیاست های بازار آزاد و بدون هیچ انعطافی در پی عملیکردن این سیاست هاست اما اگر تصمیمات صندوق در یسک چارچوب تاریخی مورد تحلیل قرار گیرد» میتوان به راحتی انعطاف در سياست كذارى هارا در طول دهه هاى كذشته دريافت.

صفحه 29:
صندوق بین المللی پول در شرایط اقتصادی خاص پس از جنگ جهانى دوم تأسيس شده ولسی اين موضوع بلعث نشستلبا تغييراين شرليط كاركرد صندوق محدود شود. به عكس در هر دوره صندوق فعاليتهاى خود رابا محيط اقتصادى جهانى منطبق كرده و حوزههاى جديد و گسترده تسری را بسرای اثرگذاری باز کرده است.. البته فعالیتهای صندوق فراز و فرودهای بسیاری داشته است. به گونهای کسه در دورههای باثبات حتی موجودیت این نهاد با تردید مواجه شده» اما با بسروز بحصران در گوشه ای از جهان این نهاد توانسته است موقعیت خود را

صفحه 30:
جالشهليى كه نظام يولى بين المللیبا تن مواجه شده؛ بسیار متفاوت از چالشهلیی است که صندوق‌به واسطه آّن تشکیل شد. نخستین چالشی که موجب تغییر ماهیست صندوق شد » حرکست از نرخهای ارز ثابت به نرخهای ارز شناور بود. در نتيجه ابن تغييرات» نقش نظایتی صندوق تقویت شد . بحران مالى سال هاى ۲۰۰۷ تسا ۲۰۰۹ میلادی نیازنبمیک نهاد مالی جهلنی رلبه روشنی نشان‌سی دهد. هم اکنون صندوق تنهلیک نهاد پسولی بین المللی نیست؛ بلکه در مرکز نظام مللی جهلنی قسرار دارد . بسدین صورت نقش صندوق از درمان کننده بحران‌ها به نهادی برای پیشگیری از بروز بحران تغیبر کرده است. افزلیش نقش صندوق در بازارهای مالی» لین الزام را برای بلنک‌ها و مٌسسات دیگر مللیبه وجودمی آورشتا بسه طور دقیسق تسر عملکرد لین نهاد را مطالعه کرده و همکاری خود رلبا آن بهبود بخشند. با بروز بحران های مالی صسندوق بسه عنسوان یسک نهساد پسولی بسین المللسی کسه بسرای ثبسات ند رخ ارز و تبدیل پذیری آنها تأسیس شده بود؛ جای خود را به نمسادی مسالی بسین المللسی داد کسه مسئولیت هسای بیشتری دارد و نه تنها مباحث پولی بلکه مباحث مالی - مانند مقرراتگسذاری و نظارت بسر بازارهسای سرمایه و بانکها و اصلاحات مالی - را نیز پوشش میدهد .

صفحه 31:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
30,000 تومان