صفحه 1:
EN Sf Nod &

صفحه 2:
عنوان ضرورت برنامه ریزی در روابط عمومی

صفحه 3:
fur | سازمانها و موسسه‌های اداری امروز به حدیپیچیده شده‌لند که بدون اقدام به برنامه‌ریزی‌های دقیق. امکان ادامه حیات ندارند. برنامه‌ریزی مستلزم ‎PUT‏ ‏از فرصتها و تهدیدهای آقی و پیش‌بینی شیوهْ مواجهه با آنهاست برنامه‌ریزی از وظایف بسیار مهم مدیران است و با سایر وظایف آنها نیز ارتباط دارد. در واقع نیاز به برنامه‌ریزی از این مسأله ناشی می‌شود که همه سازمانها با فعالیت در محیطهای پویاء درصدد آنند که منلبع محدود خود را برای رفع نیازهای متنوع و رو به افزایش خود صرف کنند. یکی از این محیطها روابط عمومی است. زیرا رولبط عمومی در جریان تمام برنامه ریزیهای سازمانی نقش مهمی را عهده دارد چرا که هم در شناخت فرصنها و تهدیدهاجه برنامه ریزان کمک شایان توجهی را می نملید و هم با دسترسی به نیاز مخاطبان تلاش برنامه ریزان راجه سمتی متمرکز می کند که برآورنده نیاز مخاطبان باشد و لین امر خود زمینه ساز جنب منفعت برای سازمان خواهد بود. این مساله هم محقق نخواهد شد مگر با برنامه دیزی در رولبط عمومی که مستلزم شناخت ازاهداف, ضرورتهاء کار کردها و اقسام برنامه ریزی می باشد.

صفحه 4:
3 برنامه‌ریزی عملی است خردمندانه و ارادی.در جهت تعیین سازماندهی و زمان بندی مجموعه‌اقدامات هماهنگ و ساز کاری که مصمم به انجام آنها هستیم با هدف از پیش تعیین شده در مدت زمان مشخصب بر اساس منابع بالقوه و بالفعل درمحیطی درونی و تحت تأثیر محیط بیرونی بااستفاده از ابزار و فنون مناسب و لازم برای‌برنامه‌ریزی با توجه به منابع مالی موجود و یاقابل دستیابی. ضروت برنامه ریزی برنامهریزی, قبل از هر گهنه اقدام. مسئلهای عقلی است و به تبیین و استدلال چندلنی نیاز ندارد و روشن است که اقدام به هر کاری, بدون بررسی جوانب مختلف آن و قبل از برنامهریزی لازم» بیانگر نقصان عقل یا عدم بهرهگیری مناسب از این نعمت بزرک الهی است و پیروزی و موفقیت در کار را نصیب انسان نخواهد کرد. فلسفه ی برنامه ریزی به عنوان یک نگرش و راه زند گی که متضمن تعهد به عمل بر مبنای اندیشه. تفکر و عزم راسخ به برنامه ریزی منظم و مداوم می باشد. بخش انفلاک ناپنیر مدیریت است؛ فرد و سازمان برای رسیدن به اهداف خويش نياز به برنامه ريزى دارند بنابراین برنامه دیزی برای رسیدن به جزئی ترین اهداف یکت واقعیت انکار ناپذیر است.

صفحه 5:
اهداف برنامه ریزی ۴۸۵ ا- افزایش احتمال رسیدن به هدف. از طریق تنظیم فعالیتها؛ ۲- افزایش منفعت اقتصادی از طریق مقرون به صرفه ساختن عملیات» ۳- متم رکزشدن برطرق دستیابی به مقاصد و اهداف. و احتراز از انحراف از سیر - مهيا ساختن ابزاری برای کنترل مراحل برنامه‌ریزی برنامه‌ریزی مستلزم طی مراحل متعددی است که در اینجاء ۱۲ مرحله از شناسایی مقتضیات موجود تا پی گیری پیشرفت کار مطرح شده‌اند: ا- شناسایی مقتضیات موجود ۲- تعیین اهداف کوتاه مدت ۳-کسب اطلاعات کامل دربارة ‎see Coney‏ فعالیت‌های ضروری: ‎Ba‏ ا لات 4- طبقه بندى و تحليل اطلاعات ‏3 006 5 ارائه فرضيهها مبنا ش بين ات سب 0 تنظيم توا وجداول زمانى ب 0 ی 5 ۱ - بیان كردن برنامهها در قالب إرقام اسبررسى كزينهها وبرنامههاى جايكزين ی وبرنامه تخصيص منابع مالى ‎ae‏ ی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
۳۳/۶ برنامه‌ریزی یکت فرایند ذهنی آ گاهانه با خصوصیات زیر است: ‎١‏ تشخيص يك نیاز یا انعکاس یک انگیزه ۲ جمع آوری اطلاعات ۳- مرتبط ساختن اطلاعات و عقاید 4- تعریف اهداف 0 تأمین مقدمات 7- پیش‌بینی شرایط آینده ۷- ساخت زنجیره‌های متفاوتی از اقدامات مبتنی بر تصمیمات متوالی ۸ رتبه‌بندی و انتخاب گزینه‌ها ‎٩‏ تعریف سیاست ‏۰- تعریف معیارهای ارزیابی برنامه ریزی

صفحه 7:
۳۳/۷ للف - برنامه ریزی از جنبه افق زملنی: برنامه‌ریزی را می‌توان از لین جنبه در قللب برنامه‌ریزی کوتاه مدت (برنامه ریزی عملیاقی و تاکتیکی) برنامه‌ریزی میان مدت و برنامه ریزی بلند مدت دسته بندی نمود. ب- در تقسیم بندی دیگر برنامه ریزی به سه دسته تقسیم می شود: برنامه ریزی سالانه»درازمدت واستراتژیک رامورداشاره قرار داده‌اند توجه به این تقیم‌بندی در هر سازمانی به خصوص برای واحد روابط عمومی ضروری به نظر می رسد. در برنامه ریزی سالیانه معمولاً وضعیت جاری سازمان, اهداف و استراتژی آن, برنامه عملیاتی, بودجه و سیستم کنترلی برای یک سال مشخص می شود. در برنامه ریزی درازمدت عوامل و نیروهای اصلی که بر فعالیتهای سازمان در طول سالهای آینده اثر می گذارد مشخص می شود. البته لین برنامه ریزی همه ساله مجدداً بررسی و مطابق معیارهای روز تنظیم می شود.

صفحه 8:
بعنوان مثال اگر چه در برنامه ریزی ۵ ساله برای پنج سال برنامه ‎Seo‏ ‏می‌شود اما هر سال برخی از موارد آن مطلبق شرلیط روز مورد بررسی مجدد قرار می گیرد. برنامه ریزی استراتژیک نیز عبارت است از فرآیند ایجاد همسویی استراتژیک بین اهداف سازمان, توانائیهای آن و فرصتهای متغیر محیط. این هدف را برنامه ریزی استراتژیک در سایه رسالت روشن سازمان آهداف مشخص و استراتژیهای هماهنگ سازمان تحقق می بخشد. برای کسب توفیق در این برنامه ریزی بایستی رسالت سازمان به طور شفاف بیان گردد. مخاطبان سازمان شناسایی شوند و ارزشهای حاکم بر مخاطبان مورد کندو کاو قرار گیرد. با یک بررسی اجمللی مشخص می شود که اگر چه لین برنامه ریزیها در عرض هم هستند اما تنظیم و اجرای درست دو برنامه ریزی سالانه و دراز مدت شرط مداق كرت رای برنامه ریزی استرا ‎aac‏ از سوت دیگر شفاف عمل کردن در برنامه ریزی استراتژیک دست اندر کاران را در اجرا و تنظیم درست و منطبق بر سیاستهای سازمان در برنامه ریزیهای سالانه درازمدت یاری خواهد نمود و کار برنامه ریزان را تسهیل می کند. ۳۳/۸ |

صفحه 9:
۳۸ ضرورت برنامه ریزی در روابط عمومی نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور تسریع دردستیابی به مقاصد و اهداف. امروزه درسازمانها و ادارات به عنوان یک اصل اساسی درمدیریت پذیرفته شده است. این ارتباط که ازكن به عنوان رولبط عمومى ياد مى شود يكى ازمهمترين و با ارزشترين عوامل موثر در سرنوشت هرموسه وكروه محسوب مى كردد. و از سويى تمامى فعالان جامعه دربخشهاى مختلف فرهتكىء سیاسی, اقتصادى و. . . جوياى رولبط عمومى هليى هستند كه آنان را درطراحى روشهاى معقول و تعيين خط مشى هاى مرتبط با آینده يارى دهند. امامتاسفانه وجود سوء تعابير و يا عدم آ گاهی وشناخت كافى ازوظايف وحيطه عملياتى و يا عدم شناخت ازتوانمنديهاى تخصصى روابط عمومى درابعاد درون سازمانى وبرون سازمانى باعث شده روابط عمومى ها با مولنع جدى ومتعددى روبرو شوند كه لين مساله حاكى از نبود برنامه ريزى در روابط عمومی سازمانها است.

صفحه 10:
زیرا یکی از ار کان رولبط عمومی. برنامه ریزی است. روزمرگی و کار را به دست زمان سپردن نمود رولبط عمومی نا کارآمد است | گربخواهيم یکت رولبط عمومی کار آمد با ایفای نقش کلیدی در سازمان داشته باشیم باید برنامه ریزی سر لوحه کارمان قرار گیرد آن وقت است که رولبط عمومی می تولند با سازماندهی مناسب تشکیلاتی و مدیریت علمی در قللب برنامه عمل مشخص, ضمن رعلیت اصول اخلاقی و حرفه‌ای رولبط عمومی و ارائه اطلاعات مشاوره‌ای به مدیریت سازمان برای نفوذ در افکار عمومی و هدایت آن, افزون بر برنامه ریزی ویژه برای رهبران فکری, به شکل اصولی رسانه‌ها را در خدمت گرفته و به اصل اطلاع یابی اهمیت ویژه داده و از طرفی با توسعه فعالیتهای افکارسنجی و ارتباطات مردمی و تولید فرآورده‌های فرهنگی سعی دارد جریان مباهله پیام بين سازمان و مخاطب را دو سویه کرده و بازخورد لازم را در جربان ارتباطی خود با مخاطبان در ابعاد درون سازمانی ملی و بین‌المللی ایجاد کرده و ازلین طریق ‎OWS SBT‏ و تاثی رگذارمثبت.در سطح سازمان و برنامه‌های توسعه ملی ایجاد کند. ۳۳/۷۰

صفحه 11:
و ‎Fr‏ ‏برنامه ریزی در روابط عمومی | ‎rt‏ اگر بخواهيم کار برنامه ریزی در رولبط عمومی شروع کنیم‌با لین تعریف کارمان را آغاز می کنیم: رولبط عمومی مجموعه ای از تلاشها و اقدامات آ گاهانه و برنامه ریزی شده و سنجیده به منظور استقرار و کسب تفاهم متقلبل بین یک سازمان و گروههای مورد نظر آن سازمان به شمار می رود. اما آیا واقعا در رولبط عمومی های ما برنامه ریزی جه معنای واقعی کلمه وجود دارد. آیا کارهای روز مره ای که در روابط عمومی ها انجام می‌شود با برنامه قبلی است. و اگر هدفمند وبا برنامه است‌با توجه به تمام فرایند برنامه ریزی است یا بطور سنتی و بهتر بگویم هیئتی کارها انجام می شود زیرا برنامه روابط عمومی طرح مدونی است که خطوط کلی فعالیتهای گوناگهنی را که برای مخاطب قصد انجام آن می باشد مشخص می کند. این برنامه هر یک از اقدامات منفرد رولبط عمومی از قبیل نوشتن یک اطلاعیه خبری, آماده کردن متن یك سخنرانی؛ تهیه یکت گزارش و نظایر آن را می تواند در خود جای دهد.

صفحه 12:
راشف بيك برنامه رولبط عمومی می تولند اقداماتی را که در طول یکت سال نشب مخاطب صورت خواهد ‎CAS‏ در بر گیرد یابه پرویه خاصی که زمان معینی جه آن اختصاص يافته است مربوط شود. این برنامه به هر صورتی که باشد تسلسلی منطقی که در جای خود هدف یا منطق کسترده ای را پشتیبلنی می کند. برقرار می سازد. بنابراین برنامه روابط عمومی طراح اجرایی یک عملیات و نیز توجیه و توضیح ارزشهای لین عملیات است. چه لین عملیات به هدفهای کوتاه مدت روابط عمومی مربوط شود و چه به هدفهای درازمدت. چس بلید نتیجه گرفت هر جا که سازمان‌به نوعی با مخاطبان بیرونی سر و کار دارد و قصد اقدام برای آنان را دارد نگاه اول برنامه ریزان باید به روابط عمومی باشد تا بتوانند اطلاعات لازمه را از رولبط عمومی اخذ نمایند که | ین مساله تا کنون درنظام اداری ‎Ol pl‏ مورد بی مهری قرار گرفته است زیرا در ساختار نظام اداری درایران, بهلنه های بسیاری برای پرهیز از کار برنامه ای پیش روی مديران اجرایی به ویژه مدیران روابط عمومی می نهد.

صفحه 13:
شماری از این عوامل به قرار زیر است: ‎aid‏ ‏۱- فرآیند کار برنامه ای» بیش از هرچیز برشناخت عمیق از مسایل و مشکلات سازمان تکیه دارد. سأله شناسی و مسأله یلبی مهم ترین رکن لین فرآیند و حاصل کار مداوم» تجربه و دانش لازم است. حاشیه ناامن شغلی درحوزه ل 8 3 شیر پیابی مدیران این عرصه با روج کار برنامه ای منافات دارد. ۳- شکاف میان انتظارات افکار عمومی و مدیران ارشد سازمان ها و دستگاهها از روابط عمومی. کسل پرلرزه و بحران خیزی بنا نهاده و پیکره روابط عمومی را در فعالیت های روزمره گرفتار ساخته است. لین امر فرصت برنامه ريزى و برنامه اى فكر كردن را سلب مى کند. ۳- جایگاه تعریف نشده رولبط عمومی ها درساختار سازمانی, باعث ناتوانی و ارسایی مدیران این حوزه در به کار گیری تمامی عواملی می شود که درحل مشکلات و مسائل سازمان موْثرند. این امر ملنع از جامع نگری ‎PSY‏ ‏درف رآیندهای کار برنامه ای می شود.

صفحه 14:
وزفاری ۶- نظام اطلاع رسانی کشور به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای روابط عمومی. بستری ناهموار وغیرشغاف دارد. رسانه ها به عنوان مهم ترین محورهای این نظام. الزاماً ازمعیارهای حرفه ای معمول در جهان تبعیت نمی کنند و بخش و سهم عمده ای از فعالیت های رولبط عمومی صرف درک بیچی کی و رفتار با آنان می شود. این امر در فرآیندهای کار برنامه‌ای تأثیرات بسیار سویی دارد. اين نكات اگر چه حاکی از دشواری های انجام فرآیند کار برنامه ای است اما نه تنها آن را غیره‌مکن نمی سازد. بلکه مسوولیت بیشتر مدیران روابط عمومی را یادآوری می کند زیرا اولاً مسیر رولبط عمومی‌به عنوان مشاور با بازوی مشورتی سازمان می تولفد نقش موثری درتصمیم سازی ها ایفا کند و این تأثیر به ویژه درحوزه مسأله شناسی و ارایه راهبرد نمود می یابد.

صفحه 15:
۴۳/۱۵ درثلنی فرآیند کار برنامه ای بیش از هرچیز بر نگرش و برنامه ریزی استوار است. این دوعنصر می توانند متناسب با ویژگی های هر برنامه و فعالیت رولبط عمومی تعریف شود. درواقع کار برنامه ای نگرش سیستماتیک به موضوعات و مسایل است که به مدیر کمک می کند تا دریابد درحل مسأله, از کجا آغاز و به کجا ختم نماید و لین مسیر چگونه بلید طی شود اندیشیدن به چیستی و چگونگی سأله..بی تردید حل نیمی از تن است ولو آن که ظرف زمان کوتاه و ابزارهای لازم دراختیار نباشد. و بالاخره آنکه فرآیند کار برنامه ای درواقع تثبیت جایگاه مدیریتی رولبط عمومی وتغیبر کار کرد آن از مجری به استراتژیست است. پس اگر روابط عمومی بخواهد دارای نقش اساسی در روند تصمیم گیریهای سازمان باشد وجایگاه خود را حفظ نملید بلید متحول و پویا باشد واین مساله محقق نخواهد شد مگر با برنامه ریزی و کار برنامه ای.

صفحه 16:
هفت گام اساسی در برنامه های روابط عمومی ‎ae‏ برناعه های رولبط عمومی زملنیبا موفقیت روبرو می شود که ۷ گام اساسی را طی کند. برخی از گامها اساسی هستند و باید حتما مورد توجه قرار گيرند برخی نیز زیاد مهم نیستند. این گامها به شرح ذیل معرفی می شوند: ا قثبیت نقش ویژه روابط عمومی در سازمان این مرحله اساسی ترین و بدیهی ترین مرحله در فرایند اطلاع رسانی موفق است. ‎Cale‏ و مدیریت افکار عمومی بایستی به عنوان یکی از کار کردهای اساسی به روابط عمومی سپرده شود. روابط عمومی بایستی از موقعیت مناسب حرفه ای برخوردار شود و همان جایگاهی را که نشریات و روزنامه ها و رولبط عمومی سازمانی در توسعه ایفا می کنند داشته باشد. لذا در برنامه های توسعه مورد توجه وییه قرار گیرد. اعضای رولبط عمومی بایستی از مهار تهای ارتباطات و انگیزه لازم برخوردار باشند. امروزه کار کرد روابط عمومی به طور کسترده ای در عرصه های مختلف جامعه و سازمان ها به جایگاه کلیدی تبدیل شده است و این به سبب توجه جهانی به روابط عمومی است.

صفحه 17:
۳/۷ بايد اذعان داشت سازمان ها و شرکت های که از رولبط عمومی ۲ دست و کاملی دارند نست به سایرین از مزیت رقلبت بیشتری در سطح ملی و بین المللی برخوردارند. تن هایی که به ارتباطات قوی و حرفه ای و سرمایه گذاری در لین امر می اندیشند همواره اعتبارشان در عرصه رقابت های جهلنی پابرجاست و خواهد درخشيد و به نظر می رسد این ارتباطات قوی در سایه روابط عمومی توانا و هوشمند و مدرن صورت می گیرد. لین نشان دهنده نقش رولبط عمومی است که در اجرا وظیفه خطیر سیاست گذاری,برنامه ریزی و عملکردی و دست یابی به هدفها و ارزیابی میزان توفیق یا عدم توفیق آن را بدنبال دارد. دست یلبی به چنان نقشی, سازمان متشکلی را طلب می کند تا بدرستی جایگاه رولبط عمومی را تثخیص داده و از آن حملیت کند. لین حملیت در قللب اعتماد می تولند کارساز تر شود. چرا که در سایه اعتماد مدیران سطح بالاء اقتدار روابط عمومی تثبیت می‌شود. حملیت های دیگر نظیر حمایت مادی و انسانی نیز در سایه اعتماد و اقتدار حاصل می شود.

صفحه 18:
تفای به سخن دیگر رولبط عمومی دوشادوش سازمان حر کت نموده و هرگز در تقابل آن نخواهد بود. بر همین مبناست که گفته می شود رولبط عمومی فرصت است نه تهدید واقتدار آن برقدرت سازمان می‌افزاید و مدیران را سرافراز تر میی کند. زملنى كه تصميم گرفته میشود یک رولبط عمومی فعال داشته باشیم ؛ و به آن اقتدار و ابتکار عمل بدهيم. تا بتولند منافع سازمان را تشخیص داده و در جامعه آن را مطرح نملید بناچاربلید به دنبال افرادی بگرهیم که جدا از داشتن اعتماد کامل به آنها از تخصص و توانلیی علمی لازم برخوردار باشند زیرا نبودن افراد متخصص در رولیط عمومی سبب منحرف شدن رولبط عمومی از مسیر اصلی و و لي ويس وی وا کات نا نت در مسیر فعالیت شده خواهد شد. لین انحراف. در سایه خواستهای مدیران, نداشتن تخصص فردی, نداشتن تجربه و آگاهی در زمینه های رولبط عمومی. بیشتر از همه مصلحت اندیشی, بروز نموده و عملا اینگونه افراد منابع اعم از مادی و انسانی را به هدر می دهند.

صفحه 19:
لت علاوه بر هدر رفتن منلبع و انریی های انسانی و عدم دست يلبى به اهداف سازمانی؛ طرز تلقی و تعاریف رولبط عمومی در ‎OWS!‏ سطوح مدیران را نیز تحت تاثیر قرار داده و آنها رابه مرور به عملیات غير علمى و غير حرفه ای در زمینه رولبط عمومی ذهنیت می دهد. بطوری که تلقی آنان از یک روابط عمومی, برآورده شدن خواسته های مدیران و اطاعت از دستوراتشان است که گاهی تا حد یک منشی گری با اداره کننده دفتر یک مدیر. لین جایگاه سقوط می کند و عملا روابط عمومی عامل اجرای دستورات مدیران شده و دید گاههای آنان را به مرحله اجرا درآورده و یا در مسیری حر کت می کنند که حسب شناختی که دارند. در جهت خوشایند مدیران باشد. بنابراین موضوع سازمان بتدریج فرآموش شده, و موضوع خواست فردی جایگزین آن می شود. بدیهی است کسانیکه مسئولیت هدلیت روابط عمومی را عهده دارند. کوله باری از مسئولیتهای اجتماعی در مقلبل ‎«Po yo‏ سازمان, مدیران, رسانه هاء رقبا و. .. را بر دوش دارند و چنانچه به لین مسئولیتها تنها از دربچه تامین نظر مدیران ارشد توجه شود از مسئولیت خطیر جایگاه روابط عمومی در سازمان فاصله دارند.

صفحه 20:
۲- تعیین اهداف روابط عمومى | لها جه چه نتیجه ای می خواهید برسید؟ اهداف سازمانی شما چیست؟ اهداف روابط عمومی چیست؟انتخاب با شماست. شما می توانید اهدافتان را هرچقدر که میی خواهید آرمانی در نظر بگیرید. کلید ارائه کار شما در یک مسئولیت حفظ شور و نشاط و انگیزه بالا است. در اهداف خود اغراق نکنید زیرا بزرگک نمایی در اهداف باعث می شود ريشه های تعهد و انگیزه خشک شود و انرئی ‎cide‏ که جهت دستیابی به اهداف آرملنی در حین کار ایجاد می شود به راحتی از بین برود. . هدفهلیی که بتواند پیام رولبط عمومی راجه بهترین شیوه به مخاطب عرضه کند و نتیجه بخش واقع گردد. کوهن یکی از مدرسان روابط عمومی معتقد است هدفهای روابط عمومی با توجه به ماهیت برنامه می تولند بسیار خاص و مشخص و یا عمومی و کلی باشد. اما برنامه از هر نوع که باشد. اهداف به درستی و براساس شناخت تعیین می شود. در غیر این صورت. طرح ریزی برنامه براساس اهداف نادرست و یا نامناسب باعث اتلاف وقت و بودجه سازمان خواهد شد.

صفحه 21:
تعیین اهداف درست با شناخت مخاطب از جمیع جهات بی ارتباط نیست. وقتی شناسایی مخاطب به درستی انجام شود تعیین اهداف برنامه رولبط عمومی نیز بیشتر قرین به صحت خواهد بود. در طرح ریزی اهداف بایستی از بلند پروازی و در نظر گرفتن اهداف غیر قلبل تحقق پرهیز نمود و مبتنی بر واقعیات درون سازمانی و برون سازمانی به اهداف برنامه اندیشید. البته گاهی اوقات اهداف بسیار خوبی مدنظر قرار می كيرد اما امكانات سازمان و یا سایر مسایل درون سازمانی ملنع از تحقق آن می شود. در این قبیل موارد, به وییّه اگر قابلیت های سازمان اجازه اجرای آن هدف را نمی دهد ناگزیر باید لن هدف یا اهداف کنار گذاشته شود و یا اصلاح گردد. گاهی اوقات پیش می آید که هدف روابط عمومی با هدف سازمان یکی انگاشته می شود که در این مورد هم ممکن است صدمات جبران اپذ بری وارد شود. مثلاً جند سال بيش شركت كوكاكولا هدف سازمان را بر فروش محصول نو با طعم جدید متمر کز کرده بود و رولبط عمومی این شر کت نیز براساس همین هدف برنامه تبلیفی خود را اجرا کرد در حللی که تثخیص نمی داد مرد؛ آمریکا از نظر عاطفی, دلبسته طعم سنتی و قدیمی کو کا کولا هستند. ‎fry‏

صفحه 22:
8 شرولبط عمومی باید ترغیب مردم به مطلوب بودن تغییر مزه نوشابه می بود نه آن که اظهار دارد ک و کای جدید بهتر از قدیمی است. نکته آخر در مورد اهداف برنامه لین است که معمولاً در برنامه ها دو گونه اهداف پیگیری می شود یکی اهداف پنهان که اعلام نمی شود و دیگری اهداف آشکار که به اطلاع عموم می رسد. در طرح ریزی اهداف لازم است فهرستی از تمام اهداف اعلام شده و اعلام نشده تهیه گردد تا در مرحله تدوین برنامه با مراجعه به آنها تصمیم های بعدی اتخاذ کرد. بهترین روش برای مشخص کردن اهداف رولبط عمومی بر گزاری جلسات طوفان فکری است. نظرات اعضا جلسه بر روی تخته فهرست شوند. جلسات طوفان فکری به رولبط عمومی این امکان را می دهد که اهداف خود را مطلبق با نظرات تمام اعضا تطلبق داده و در جهت توسعه اهداف متناسب با سلیقه های گوناگون گام بردارد. فففاری

صفحه 23:
سازمان شما علاقمند است پیامهای آن به دست چه کسانی برسد؟ جواب لین سوال در سازمانهای مختلف تفاوت می کند. اما آنچه مهم است علایق و نیازهای کار کنان در سازمان مخاطبان بالقوه. جامعه نیازمند به اطلاعات علمی کتابخلنه ای. دانشگاهیان. انجمن های صنفی و تشکلهای حرفه ای مرتبط با سازمان و رسانه های گروهی از جمله مخاطبان هستند که اهداف؛ نیازها و علایق آنها در ارتباط با سازمان بایستی مشخص شود. با شناخت علمی مخاطب نیازها ویژگی ها گرایش ها و تمابلات مخاطب وبه طور کلی دستیابی به یک تحلیل جامعه شناسانه و روانشناسانه از اوست که چراغی روشن فرا راه رولبط عمومی نهاده شده و کام نخست برای کار عملی منظم و برنامه ریزی شده در رولبط عمومی برداشته شود چرا که بر اساس نظریه هدف گیری مخاطب کار ارتباطی که بدون ارزیابی نظر مخاطبان صورت می گیرد شبیه وضعیت کسی است که بخواهد با امید به شکار پرنده به سوی آسمان بیکران مسلسل بگشاید. اوففاری

صفحه 24:
طبقه بندی مخاطبان یکی از مهمترین اقدامات برایی شناخت کافی و لازم از مخاطبان است مخاطبان را بر اساس معیارهای مختلفی میتوان طبقه بندی کرد از نظر کمیت آنان را می توان به مخاطبان عام وخاص طبقه بندی کرد از نظر موضع گیری در پیام به مخاطبان موافق و مخالف از نظر نوع برخورد در قبال پیام به مخاطبان فعال و منفعل از نظر ظهور و بروز به مخاطبان بالقوه و بالفصل و از نظر ارتباط با سازمان به مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم کرد. پیامهای روابط عمومی | پیام شما چیست؟ شما می خواهید چه چیزی رابه مخاطبان خود بفهمانید؟ در هر حال پیامها در موقعیتها و سازمانهای مختلف با هم تفاوت دارند. در برنامه های رولبط عمومی پس از ترسیم اهداف و شناسایی مخاطب مربوطه باید پیام یا پیامهای جدا گلنه ای را برای هر هدف مشخص ساخت که این پیام ها پراساس اهداف کوتاه مدت يا بلند مدت روابط عمومی متفاوتند. ببامهايى كه به منظور بیان اهداف رولبط عمومی در نظر گرفته می شود بايد به صورت صریح و يا غیرصریح در ذهن برنامه ریز مطرح باشد. ‎Y/N‏

صفحه 25:
لین پیامها بلید از چنان کلیتی برخوردار باشد که همه جنبه های برنامه ها را شامل شود ولی در عين حال باید قلبل تجزیه هم باشند به نحوی که در صورت لزوم بتوان آنها رابه پیامهای فرعی دیگری برای جلب مخاطبان و یا اشاره به مسایل ویه ای تبدیل کرد. مثلاً یک شعار تبلیغاتی مربوط به ایمنی خودرو ممکن است بر این پیام که «خودروها می توانند اسلحه باشند؛ خودرویتان را ايمن کنید. مبتنی باشد یا در مورد ایمنی راننده خودرو می وات 2 عت را ارلیه داد ملی برای پشتیبلتی ازلان پیام می توان از پیامهای فرعی مانند « کمربند ایمنی را جه کار برید» استفاده کرد. یا به کود کان گفت::از والدین خود بخواهید از کمربند ایمنی استفاده کنند» شیوه های اجرای پیام استراتژیک نیز نکته مهمی است که باید مدنظر قرار ‎oye‏ اين كه آيا بيام بايد از طريق كزارشهاى رسانه اىء یا برپایی مراسم ل اند ‎a6‏ کت در رماع ۱ طریی دیگری رسانده شود در اين بخش بايد نسبت به آن اقدام كرد و در اين فصل از برنامه ريزى اين شيوه ها و راهكارها را ارايه ذاد. ۳/۳۵

صفحه 26:
استراتژیها و راهبردها عنصر کلیدی برنامه شما هستند. استراتژی ها شما را در یافتن علایق مخاطبان شما و انتقال پیام‌به آنها کمک می کند. به نحوی که اساس برنامه رولبط عمومی جه شمار می رود. به طور خلاصه می توان فهرستی از استراتژیهای یک برنامه روابط عمومی را به شرح ذیل برشمرد: الف) توسعه مستمر اطلاعات روابط عمومی ب) استفاده از طیف کسترده رسانه های گروهی برای انتقال ‎Ply‏ ج) تبلیغ و ترفیع موقعیت سازمان به عنوان یک منبع سازمان مفید اجتماعی و مسئولیت پذیر در جامعه د) برقراری و توسعه ارتباط با رسانه ها ه) معرفی جایگاه و موقعیت سازمان‌به عنوان یکی از. ۰ . (متناسب با سازمان مربوطه تفاوت دارد) و) هماهنگی بیشتر با سایر اعضای کلیدی سازمان ۳۱/۳۶

صفحه 27:
۶- مطابقت برنامه ها با جدول زمانبندی شده یا شرایط مردم ۱ برای ایفای نقش موثر به عنوان یک رولبط عمومی متعهد. شما بلید بدانید که در واحد تان چه چیزی مایه رضایتمندی است. ؟ هنكام صحبت کردن از جایگاه روابط عمومی, آغلب از این موضوع کله مندند که من نمی دانستم این رویداد برنامه ریزی شده بود! دو اشتباه بزركت که در برنامه ریزی های رولبط عمومی هابه چشم می خورد این است که نمی دانند چگونه مسئولیتهای محوله برنامه ریزی شده است ودیگر اینکه وقت زیادی جهت اجرای برنامه ها در اختیار ندارند. مدير رولبط عمومی جهت دستیابی به موفقیت در برنامه های اطلاع رسانی بایستی در برقراری ارتباط موفق باشد. برزسی,پرس و جو و تحقیق کند. شما نیز باید بدانید چه چیزی برنامهریزی شده و چه رویدادهایی در انتظار است. ۳/۳۷

صفحه 28:
بعد از اینکه اطلاعات لازم را کسب کردید. بایستی اعتبار و قابلیت لازم را برای دسترسی به اطلاعاتی که مورد نیاز عملیات شماست ایجاد کنید. در جهت کسب اعتبار و احترام برای رولبط عمومی همراه‌جا تمامی موقعیتها و امتیازاتی که می تواند به آن دست پیدا کند. کوشا باشید. ۷- تدوین برنامه مکتوب و زمانبندی شده یکت برنامه مکتوب با یکت جدول زمانبندی شده تکمیل میشود. بهترین برنامههاء برنامههای سالانه هستند که به شمابه طور موثری محدودیتها را نشان میدهند. ۳۳/۳۸

صفحه 29:
معیارهای تدوین برنامه روابط عمومی پروژه فعالیت روابط عمومی بایستی دارای معیارها و محورهای ذیل باشد: ۱- مقدمه (با استدلال) لين بخش شامل بررسى يبشينه نوع کار و مخاطبان مطلوب آن می شود. در این مقدمه می توان به مسائل روابط عمومی و اموری که پیرآمون موضوع تحت مطالعه قرار دارد پرداخت. مقدمه باید حدا کثر حدود دو پارا گراف باشد. ۲- اهداف پروژه در لین قسمت هدف هلیی که برنامه یا پرویه برای دستیابی به آنها تنظیم و اجرا می شود بیاید. معمولا هدفها فهرست وار با شماره و یا حروف الفبا مشخص و از یکدیگر جدا می شوند. ۳- روشهای اجرایی در این بخش مشخصات کلی ابزارهایی بیان می شود که برای رساندن پیام دلخواه به همه مخاطبان به منظور رسیدن به هدفهای پروه یا برنامه ارائه شده؛ وت ۳۳/۳۹

صفحه 30:
برخی از ابزارها عبار تند از: ۱-فعالیت رسانه ای ۲-طرحهای مشار کتی ۳- انتشاراتی ۶- پژوهش ه-تبليغاتى 1- آموزش ۷- ب رگزاری مراسم 8- ساير ابزارها هنگامی که یکی یا چند ابزار برای اجرای پروه ها در نظر گرفته شد بایستی زیر مجموعه های آن ابزار و جزئباتی که در اجرای برنامه ها دخیل است ذ کر شود تا دلیل استفاده از آن به درستی توجیه شود. - بایستی توضیح داده شود که این روشها و ابزارهای ارتباطی چگهنه در اجرای برنامه و پروژه کاربرد دارند و ابزارها بايد به دقت انتخاب شهند تا قادر باشند پیام دلخواه روابط عمومی را به درستی و به طور کامل منتقل کنند. ۳۳/۳۰

صفحه 31:
ابزارهای انتخاب بایستی با چارچوب زمانی که در اختیار است ساز کار باشند. تنظیم اهداف و پیامها و داشتن استراتژی خوب. فقط یک نقطه شروع برای موفقیت است اما اگر یک استراتژی بسیار خوب و درخشان به نحو مطلوب اجرا نشود. نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. اجرا کردن برنامه عبارت است از فرایند تبدیل برنامه ها و استراتزیها به عملیات اجرایی مناسب. جهت تحقق اهداف استراتژیک سازمان. در جریان این فرایند بودجه مخصوص به اجرای هر برنامه را باید تعیین کرد» عوامل اجرایی برنامه و شیوه های اجرای آن نیز از اهمیت زیادی برخوردارند. مدت زمان اجرای برنامه نیز در لین مرحله تعیین می شود تا در زمان اجرا بر اساس جدول زمان بندی بتوان کار را دنبال کرد. نا گفته نملند اجرا کردن برنامه کار آسانی نیست و اغلب افراد در لین مرحله دچار مشکلاتی می شهند که می تولند علل مختلفی داشته باشد. گاه پیش می آید که برنامه رولبط عمومی براساس یک برنامه ریزی انتزاعی صورت گرفته وا لین که در مرحله آغازین تحقق (مخاطب شناسی) دقت چندانی صورت نگرفته باشد. اا

صفحه 32:
از موارد دیگر عدم موفقیت یک برنامه می توان به مصالحه بین اهداف کوتاه و درازمدت اشاره کرد. بسیاری از مواقع و البته برخی از روابط عمومی هابه دلیل آن که ثبات شغلی واحدی ندارند معمولا به جای دنبال کردن اهداف درازمدت به اهداف کوتاه مدت می اندیشند و تلاش می کنند خود را در این عرصه موفق جلوه دهند. در بسیاری از کشورها رولبط عمومی ها اجرای برنامه های کلان خود را به بتگاههای رولبط عمومی می سپارند. در کشور ما نیز موسسه های نوپایی برای اجرای برخی برنامه های رولبط عمومی شکل گرفته اند اما اکتفا کردن‌به لین سازمانها و کار رابه طور کامل‌به آنها سپردن خطابه نظر می رسد. آنها ممکن است در زمینه مخاطب شناسی(البته به طور عام) توفیقی نسبی حاصل کرده باشند اما شناسایی مخاطبان خاص سازمان, تعیین اهداف و خط مشی های برنامه برعهده رولبط عمومی هر سازمان است. در عين حال اجراى برنامه توسط اين مؤسسات بايد با نظارت کامل روابط عمومى صورت كيرد. ينانا

صفحه 33:
۴- ارزیابی بهتر است نوع شیوه ای را که در اندازه گیری تاثیر گذاری پروژه به کار خواهید برد. از قبل تعبین کنید. برخی از شیوه هایی که در مخاطب شناسی نيز به کار می آید در ارزیلبی برنامه رولبط عمومی نیز کار برد دارند. در مراحل آغازین برنامه, اگر به سراغ مخاطب و نیازهای او می رویم. در مرحله ارزیابی نیز باید وضعیت قبلی و فعلی مخاطبان را بررسی کنیم و میزان پاسخ به نیاز آنان را مورد ارزیابی قرار دهیم. همچنین ممکن است بخشی از نیازهای قبلی وی را پاسخ داده باشیم اما در زمان اجراء نیازهای جدیدی ظهور پیدا کند که مسلما با ارزیلبی پیاپی می توان در جهت رفع نیازهای جدید نیز برنامه ریزی کرد. سنجش بازخوردها وبه وییه دستیابی به بازخوردهای مثبت از نکات فرح بخش در اجرای یک برنامه رولبط عمومی که ویژگی عمده آن, در نظر داشتن منافع و مصالح سازمان و مخاطب هست. می باشد. در اینجاست که به کار گرفتن ترفندهای تقلب آمیز جه منظور زیبا جلوه دادن زشتیها یا غلط جلوه دادن آنچه وجود دارد رنگک می بازد و روابط عمومی به عنوان واسطه مورد اعتماد مخاطب و سازمان نقش خود را ايفا مى كند. سرع

صفحه 34:
۵- نتیجه خلاصه برنامه و پروژه» چکیده استدلالها و امتیازات پروژه در اين بخش آورده می شود. ۶- مجریان طرح و پروژه در این قسمت بایستی اطلاعات کلی در مورد گروه کار گزار که مامور اجرای برنامه و پروژه هستند آورده می شود. ۷- جدول زمان بندی وجود جدول زمان بندی معمولا در اقدامات و برنامه های گسترده و یا هنگامی که زمان برنامه یا پرویه اهمیت زیادی در تاثیر گذاری آن دارد. مفید است. تفکیک و تقسیمبندی فعالیتها برحسب اولویتهای زمانیی حسب امکانات موجود و ضولبط فنی از اصول اولیه مدیریت اجرایی میباشد. انجام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی وقتی اثربخش خواهند بود که علاوه بر هدفمداری به پارامتر مهم زمان توجه ویژه داشته باشیم. ۳/۳۴

صفحه 35:
چنانچه در اصول آولیه طراحی و برنامهریزی به انجام هر کدام از فعالیتها در زمان خاص خود توجه نشود اث رگذاری لازم را نداشته و یا بدلیل عدم سا زکاری با دیگر فعالیتهای انجام شده اثر گذاری کمتری خواهند داشت. لذا توجه به مدیریت زمان و کنترل و نظارت در اجرای دقیق هر کدام از فعالیتها برای رسیدن به اهداف موردنظر به ما لین امکان را خواهد داد‌تا با توان لازم نسبت به انجام هر پرویه در زمان مقرر دقت بیشتری داشته باشیم. شیوهنامه استفاده از جدول زمانبندی فعالیتها از این قرار است که برای پروژههای مختلف فعالیتهای تحت پوشش تفکیک و امگذاری میشود. طبیعتاً در اين تقسیمبندی اولویتهای زمانی مهمترین ملاک میباشد. جه عنوان مثال چنانچه پرویه اجه ۵ فعالیت تقسیم شود ابتدا بلید فعالیتی انجام شود که به فعالیت ماقبل خود وابستگی نداشته باشد و چنانچه چند فعالیت هیچکدام جه همدیگر وابستگی نداشته باشند باید فعالیتی انجام شود که مهمتر است. گاهاً ممکن است انجام فعالیتها به همدیگر وابستگی نداشته باشند و ممکن جه پارامترهای دیگری از جمله مسائل و سیاستهای کلی وزار تخلنه و يا عوامل دیگری وابستگی داشته باشد. ۲/۳۵

صفحه 36:
مثلاأچنانچه قرار باشد عملیات فیلمبرداری از مناظر طبیعی و یا کشاورزی انجام گبرد باید در زملنی طراحی شود که کمترین اتلاف وقت را داشته باشیم و مسائلی اقلیمی» هواشناسی و. .. در نظر گرفته شود. لذا ابتدا باید در طراحی زمانبندی هر کدام از پروژههاء کارشناسان موضوعی فعالیت های مختلف راجا دید گاههای کارشناسی و فنی بهترین زمان برای انجام بهینه آن فعالیت را با ذکر وابستگیهای فنی مشخص, سپس زمان بهینه را برای اجرای آن در جدول پیوست مشخص نمایند. ۸- بودجه للح نات ا :ويه رولبط عمومت مى تولند شافل جزئيات وزيز ارقام و يا ارزيابى كلى هزينه ها باشد كه بستكى به ماهيت برنامه دارد. 6- بيوست بين بخش شامل اسناد تايبد كننده اى از قبيل يافته هاى تحقيقاتى: مقالات و ييا سوابق اقدامات كذشته است كه نكات مندرج در برنامه را روشن مى كند. در نهايت» براى ارلئه مطلوب بروؤه فعاليت در قللب يك برنامه مشخص ‎Fe‏ ‏است که صفحه عنوان و فهرست مندرجات نیز در ابتدای کار آورده شود.| ۴۲/۳۶

صفحه 37:
د توق امل یک برنامه ارتباطی و برنامه عمل رولبط عمومی مناسب, وجود چهار شرط لازم است: ۱- بهره مندی از مبلنی نظری و منطق قوی:تامین این شرط باعث می شود برنامه دچار شکست و نا کامی نشود ودر کلیه مراحل برنامه ریزی روشها و راه حل های انتخابی درست انتخاب شوند. ۲- توجه به اصول مهندسی برنامه: منظور از اصول مهندسی برنامه انتخاب وسایل ار تباطی- مناسب بای نیل به اهداف برنامه و بازرسی مستمر بر پیشرفت برنامه و ایجارد تغییرات احتمالی در برنامه است ۳/۳۲

صفحه 38:
۳- آموزش: آموزش از جمله ابزارهایی است. که ضریب توفیق برنامه را افزلیش می دهد آشنلیی نیروهای انسانی رولبط عمومی با اصول برنامه های رولبط عمومی, شیوه‌های نیل به اهداف ابزارهای لازم برای توفیق برنامه ها و نیز شیوه های عمل برای ایجاد تغیبرات لازم در برنامه در حین اجرا بخشی از این آ گاهی هاست که باید به آمورش آنها همت کماشت. ۶- ضملنت اجرا: منظور از ضملنت اجرا فراهم آوردن تمهیدات قانونی است که انجام همکاریهای لازم با رولبط عمومی را برای توفیق برنامه عملی روابط عمومی به رسمیت می شناسد تخصیص اعتبارات لازم و اعمال همکاربهای ‎y=‏ 9 از این تمهیدات هستند. ۳/۳۸

صفحه 39:
* یکی از ار کان رولبط عمومی برنامه ریزی است و رولبط عمومی حتما بلید با یکت برنامه مدون راه خود را به سمت. اهداف معین پیش گیرد و حتی برای امور پیش‌بینی نشده؛ و برای بحران های اجتماعی بالقوه فکر و برنامه قبلی داشته باشد. * برنامه‌های روابط عمومی صرف‌نظر از اشکال و اندازه‌های مختلف آن همواره در ل و سای پاسخ بگویند: در حال حاضر ور چه چایگاهی قرار داریم؟ (تحلیل موقعیت)» در چه جایگاهی می‌خواهیم قرار بگیریم؟ (تعیین اهداف) و این که چگونه می‌توانيم به جایگاه موردنظر برسیم؟ (راهبردها و تا کتیک‌ها). * هفت گام اساسی در برنامه های رولبط عمومی شامل: تثبیت نقش ویژه روابط عمومی در سازمان تعیین اهداف رولبط عمومی» مشخص کردن نیازها و علایق مخاطبان تعیین پیامهای رولبط عمومی, تدوین استراتژی اطلاع رسانی؛ مطابقت. برنامه ها با جدول زمانبندی شده و تدوین برنامه مکتوب و زمانبندی شده می- باشد. ۳۳/۳۹

صفحه 40:
* معیارهای تدوین برنامه رولبط عمومی شامل: مقدمه (يا استدلال)؛ اهداف پروژه روشهای اجرایی. ارزیلبی,نتیجه. مجربان طرح و پروژه. جدول زمان بندی» بودجه و پیوست می باشد. * شرلیط توفیق برنامه شامل: بهره مندی از مبلنی نظری و منطق قوی,توجه به اصول مهندسی برنامه» آموزش و ضمانت اجرا می باشد. و ۱ در 4۱97 عمومی شامل: نگرش عمومی و کلی به موسه. مخاطبان و هدف برنامه ریزی است و در آن می توان مسائل عمومی روابط عمومی را بیان کرد. ‎ee =‏ ( قخعمومی می‌تولند در هت مود هوت بك شرکت و ارتقاء محصول و خدمات و جایگزین ساختن آن‌ها در بازاربه جای محصولات لا ل طح رارى شود اين كف كيني د سا ای روایط عمومى مىاند يشيد بستكى به شرليط و اهداف شما دارد. لين برنامه می‌تولند به اهداف شما در راهی که در بيش گرفته‌اید. هویت بخشیده و شما را در رسیدن به آن ثابت قدم نگاه دارد. ‎ ‎۳/۴۰ ‎ ‎ ‎

صفحه 41:
۱ شروع کان ‎shokri.eprsoft.com‏ ‏2 برنامه ریزی در یک روابط عمومی کار آمد» ‎shokri.eprsoft.com‏ 3. جایگاه روابط عمومی؛ ‎www.iranpr.org‏ ‏4 برنامه ریزی» 13۰۷۷۱۱06018۰0۲9 5. قدرت برنامه ریزی در روابط عمومى» ۱ برنامه ریزی در روابط عمومی(۰۴(۳(۲(0۱ ‎www.eprosft.com‏ ah.eprsoft.com ۲. فقط برنامه ریزی‌مهدی خراسانی» ‎ayineh.com‏ 3.برنامه ریزی و رفاه اجتماعی ایمان ‎www.fasleno.com, jase‏ ۴ نکاتی در مورد اجرای برنامه در روابط ‎ah.eprsoft.com (4.‏ 5 برنامه ریزی و مدیریت ۳۱۳/۴۱ اک 6 چرا روابط عمومی جایگاه ندارد؟ ‎majdnia.blogfa.com‏ 7. برنامه زمان بندی فعالیتهای روابط عمومی؛ ‎hokri.eprsoft.com‏ 8. ماهیت و هدف برنامه ریزی؛ مهندس ۱۷/۷۷۷۷۰۳۵2 ۵۳۰0۲9 ‏برنامه ریزی»‎ ٩ ‏برنامه ریزی و کت‎ . 0 ام قعاص اطاع] أرق حاك ,_/ / ۱ ‎www.irandoc.acir‏

صفحه 42:
yl wb ‏اژ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
24,000 تومان