علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

ضرورت های اینترنت و شبکه جهانی وب

zarorathaye_enternet_va_shabakeye_jahaniye_web

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ضرورت های اینترنت و شبکه جهانی وب”

ضرورت های اینترنت و شبکه جهانی وب

اسلاید 1: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميفصل 4: ضرورت هاي اينترنت و شبكه جهاني وبموضوعات اين فصل عبارتند از :نحوه تعامل‌كامپيوترهاي شخصي‌وسرورها برروي شبكه اينترنت توضيح داده مي شود. سه قابليت اينترنت بيان مي شود معرفي 13 اصل ارتباطي و قابليت هاي بازيابي اطلاعاتي در اينترنت اينترنت چگونه محل استقرار كاربرانش را مي داند صفحات اينترنتي چگونه در وب كارسازي مي شوند هدف از ايجاد لينك (ارتباط ) به صفحات ديگر در وب چيست؟ نرم افزارهاي گشت و گذار در اينترنت كدامند ؟و نقش آن ها در ارتباط با اطلاعات ضميمه صفحات خانگي چيست؟

اسلاید 2: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمياينترنت و كامپيوترها در شبكه اينترنت :يك شبكه ارتباطي كه از اتصال تعداد زيادي كامپيوتر تشكيل شده است اينترنت نام دارد.كامپيوتر سرور (Server): كامپيوتري كه اطلاعات خام و پردازش شده را در خود جاي داده و كاربران مي توانند با اتصال به آن از محتويات آن استفاده نمايند.كامپيوتر كاربر(Client): كامپيوتر كاربران كه براي استفاده از اطلاعات خام و پردازش شده به كامپيوتر سرور متصل مي شوند را كامپيوتر كلاينت يا كاربر گويند. سروركلاينت (كاربر)

اسلاید 3: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمياينترنت و كامپيوترها در شبكه اينترنت :اگر بين چند شبكه به هم متصل به منظور جستجو حركت كنيم عمليات جستجو يا surfing انجام داده ايم. ساختار شبكه اينترنتكاربران اينترنت (كلاينت)كه به همديگر متصلند و همگي شبكه اينترنت را تشكيل مي دهند.سرورهاي محتوي نرم افزارهاي كاربردي در محيط اينترنت به منظور استفاده كاربران

اسلاید 4: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمياينترنت و كامپيوترها در شبكه اينترنت :سيستم هاي كلاينت – سروري : نوعي از پردازش در شبكه به صورتي كه كاربر (كلاينت) درخواستي را بر روي شبكه ارسال نموده و سرور مربوطه به آن درخواست پاسخ مي دهد. اكثر عمليات پردازش در سرور صورت مي گيرد و نتيجه پردازش به سمت كامپيوتر كاربر (كلاينت ) ارسال مي گردد.كامپيوتر كاربر (كلاينت)كامپيوتر سرور بر روي شبكه اينترنتنحوه عملكرد سيستم هاي كلاينت - سرور

اسلاید 5: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميقابليت هاي اينترنت – سه قابليت اصلي :كليه عملياتي كه كاربران در دنياي اينترنت به دنبال آن هستند در سه قابليت خلاصه مي شود:ارتباط : با توجه به شبكه به وجود آمده توسط تك تك كامپيوترها ، كاربران قادر به ارتباط با يكديگر مي باشند. كاربران استفاده از كامپيوتر را به منظور يافتن اطلاعات ذخيره شده در اينترنت دنبال مي كنند.همچنين كاربران در محيط اينترنت تجارت الكترونيك را دنبال مي كنند. (خريد و فروش)

اسلاید 6: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميقابليت هاي اينترنت :با توجه به گستردگي شبكه اينترنت و سيستم هاي كاربردي مستقر در آن به بعضي از اين قابليت ها اشاره مي شود:پست الكترونيكي(E-Mail) : سرويس كاربردي كه با استفاده از شبكه اينترنت نوشته هاي متني را از كامپيوتر فرستنده به كامپيوتر گيرنده ارسال مي نمايد. اين ارسال مي تواند براساس يك ليست پستي (Mailing list) صورت گيرد. هر ليست پستي مشتركيني دارد كه پيغام ها را به عنوان بخشي از بحث هاي مداوم موضوع ليست دريافت مي كنند.ليست ارسال بازنگري شده : در بعضي از ارسال ها پيش از آنكه پيغام ها براي كل ليست ارسال گردد ابتدا توسط يك كاربر مشخص (معمولا مدير بخش بازنگري) ملاحظه و پس از تطبيق محتوي و هدف ارسال به كل مشتركين ليست ارسال مي گردد.

اسلاید 7: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميقابليت هاي اينترنت (ادامه ):گروه هاي خبري : محيط بحث و گفتگوي جهاني كه نتايج آن مي تواند براي هر فرد حاضر در شبكه اينترنت ارسال گردد.- شبكه يوزنت : اصطلاح یوزنت به یك مكانیزم و سیستمی گفته می شود كه گروههای بحث و گفتگو را پشتیبانی می كند.این سیستم به گروههای خبری معروف است.در واقع یوزنت مجموعه ای از گروههای خبری در دنیاست كه آنها را می توان بر روی بسیاری از سرویس دهنده های خبری در اینترنت پیدا كرد در این مجموعه از گروههای خبری افراد در موضوعات و عناوین خبری گوناگون به مبادله اطلاعات یا گفتگو با یكدیگر می پردازندیوزنت یك قانون و یك سیستم ذخیره سازی وسازماندهی پیامها و اطلاعات بر روی رایانه سرویس دهنده خبری است، به نحوی كه كاربران شبكه می توانند به آن مراجعه كرده و پیامهای خبری مورد نظر و دلخواه خود را انتخاب كنند و یا پیامی را برای گروه خبری ارسال دارند.- نتيكوئت : ليستي از مشخصات و مقررات گروه هاي خبري كه استفاده كنندگان را از خطا باز مي دارد.

اسلاید 8: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميقابليت هاي اينترنت (ادامه ):گفتگو (Chat) : محيط زنده و فعال بحث و گفتگو بر روي شبكه اينترنت كه گروههاي مختلف نظرات و ايده هاي خود را در آن محيط مبادله مي نمايند. اين محيط متشكل از تالارهاي(chatroom) مختلف گفتگو مي باشد كه هر تالار با موضوعي خاص استفاده كننده منحصر به خود را دارد. به عنوان مثال سايت ياهو YAHOO كه امكان دسترسي كاربران به سرويس تالار گفتگو (chatroom) را فراهم مي سازد. پيغام فوري (Instant Massage) : تركيبي از گفتگوي زنده و پست الكترونيك كه پيغام هاي متني و كوتاه به سرعت بر روي شبكه جابجا شده و صفحه نمايش گيرندگان آن را به محض دريافت نمايش مي دهد.اينترنت تلفني (Internet Telephony) : مكالمه صوتي زنده كه بين كامپيوتر ها در شبكه اينترنت صورت مي گيرد را اينترنت تلفني گويندتل نت(Telnet) : اين سرويس به بعضي از كاربران داراي مجوز امكان ارتباط با هر كامپيوتر عضو شبكه اينترنت از طريق يك دستگاه كامپيوتري شخصي در هر زمان و مكان خاص را ارائه مي دهد.

اسلاید 9: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميقابليت هاي اينترنت (ادامه ):سرويس انتقال فايل FTP(File Trasfer Protocol) : اين سرويس امكان انتقال فايل هاي حاوي اسناد ، مدارك و يا نرم افزار را بين كامپيوترها در شبكه اينترنت فراهم مي سازد. دايركتوري مرجع وب (Web Directory) : ليستي از سايت هاي اينترنتي و آدرس هاي مربوطه را با دسته بندي هاي خاص ارائه مي دهد. اين دسته بندي ها براساس نوع كلمه و حروف قابل جستجو بوده و عمليات كاربران را درجهت پيدا نمودن سايت خاص ساده مي كند.موتورهاي جستجو(Search Engines) : سيستم هاي كاربردي در محيط اينترنت كه به كاربر امكان ورود كلمه و يا جمله اي خاص را داده و اين سيستم با توجه به نوع ورودي در باره آن در محيط اينترنت جستجو و نتايج آن را نمايش مي دهند. هم اكنون بهترين موتور جستجو در اينترنت Google مي باشد.(www.google.com) پورتال (Portal) : پنجره اي در يك سيستم كاربردي اينترنت كه به كاربران سرويس هاي متعددي را ارائه مي دهد. كاربران با مراجعه به اين آدرس از يك درگاه به تعداد زيادي سرويس دسترسي دارند. پورتال عمودي (Vortal) : سايت هايي كه اطلاعات مربوط به فعاليت هاي خاص نظير اتومبيل ، بهداشت و يا سرمايه گذاري را ارائه مي نمايند.پورتال افقي (Hortal) :‌ سايت هايي كه دسترسي به سايت هاي ديگر كه با سلايق جمع زيادي از كاربران مطابقت دارد را فراهم مي سازد.

اسلاید 10: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميقابليت هاي اينترنت (ادامه ):انتشار(Web Casting) : تحویل از قبل برنامه ریزی شده اطلاعات به کامپیوتر استفاده کننده و یا ارسال اطلاعات به منظور تنظیمات اتوماتیک کامپیوتر متصل به اینترنت را web casting گویند.بدست آوردن اطلاعات (Pull) : کسب اطلاعات با کلیک کردن بر روی یک لینک و یا وارد شدن به یک آدرس اینترنتی تزریق اطلاعات (Push) : قابلیت اتوماتیک یک وب سایت به منظور تزریق اطلاعات و تنظیم اتوماتیک یک سیستم متصل به شبکه و یا بروز کردن نرم افزارهای منصوبه را گویند.کانال (channel) : وب سایتی که به منظور تزریق اطلاعات به کامپیوتر کاربر در محیط اینترنت آماده شده است را کانال گویند.پخش مولتی مدیا(Streaming) : پخش تصاویر، ویدیو، صدا و سایر موارد در حالتی که کاربر در حال دانلود فایل مولتی مدیا می باشد را streaming گویند.تجارت الکترونیک (E-commerce) : انجام فعالیت های تجاری (خرید ، فروش و...) را بر روی محیط اینترنت تجارت الکترونیک گویند.

اسلاید 11: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميجامعه اينترنت :با توجه به گستردگی شبکه اینترنت جمعیت زیادی با این شبکه سروکار دارند که جامعه اینترنت نامیده می شوند. در ذیل این جامعه معرفی می شود:کاربران اینترنت : کاربران اینترنت مهمترین اعضای جامعه اینترنت می باشند.تأمین کنندگان اینترنت ISP (Internet Service Provider) : شرکت هایی که سرویس های ارتباطی را به مشترکین به منظور دسترسی به اینترنت می فروشند شرکت های تأمین کننده اینترنت نامیده می شوندتأمین کنندگان سرویس های کاربردی ASP (Application Service Provider) : شرکت هایی که سرویس های کاربردی را توسعه، نصب و یا راهبری (میزبانی) کرده و برای این فعالیت خود شارژی از کاربران اینترنت دریافت می کنند شرکت های تأمین کننده سرویس های کاربردی نامیده می شوند. تأمین کنندگان محتوی (Content Provider) : شرکت هایی که در خصوص اطلاعات توزیع شده بر روی اینترنت فعالیت دارند و با آماده سازی اطلاعات آن را در دسترس کاربران قرار می دهند. تأمین کنندگان محتوی نام دارند.

اسلاید 12: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميجامعه اينترنت :تأمین کنندگان ساختار اینترنت (Infrastructure Provider): این شرکت ها به دو گروه تأمین کنندگان شبکه و تأمین کنندگان سخت افزار تقسیم بندی می شوند:تأمین کنندگان شبکه (Network Infrastructure Provider) : شرکتهایی نظیر : شرکت تلفن ، تلفن همراه ، تلویزیون کابلی و ارسال ماهواره ای که به آماده سازی شبکه کانال های ارتباطی به منظور تبادل اطلاعات اشتغال دارند را تأمین کنندگان شبکه گویند.تأمین کنندگان سخت افزار شبکه (Component Infrastructure Providr) : شرکت هایی که سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر را به منظور استفاده ، راهبری و ذخیره و بازیابی اطلاعات اینترنت را تأمین می نمایند تأمین کنندگان سخت افزار شبکه ساختار نامیده می شوند. آژانس های پشتیبانی اینترنت : ایکان ICANN (Internet Corp. for Assigned Names and Numbers) : این آژانس غیر انتفاعی مسئولیت اختصاص فضا ، آدرس های IP ، اختصاص تنظیمات پروتکل ، مدیریت سیستم های نام دامنه و همچنین مدیریت سرور های اینترنت را به عهده دارد.نیروی اجرایی مهندسی اینترنت : (IETF) : جامعه بزرگی از طراحان شبکه، اپراتورها و محققان که با هدف بهینه سازی ساختار اینترنت و کمک به راحتی استفاده کاربران آن فعالیت دارند.

اسلاید 13: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميآدرس های اينترنتی :در شکل زیر شمایی از قسمت های مختلف یک آدرس اینترنتی را مشاهده می کنید که توضیحات آن در ادامه آمده است: دامنهسازمانمیزباننام

اسلاید 14: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميآدرس های اينترنتی (ادامه) :آدرس IP (Internet Protocol) : کامپیوتر ها دارای آدرسی عددی هستند که شامل رشته ای از اعداد بوده که آن را آدرس IP می نامند. این آدرس از چهار بخش تشکیل شده که هر بخش از 0 تا 255 تغییر می کند. (مثال : 192.168.77.45) البته تغییر این اعداد براساس قوانین و کلاس بندی های خاصی بوده و دراختیار سازمان های مسئول در اینترنت میباشد.نام دامنه Domain Name : انتخاب اسامی شناخته شده که به راحتی کاربران آن ها را به یاد بیاورند و با آدرس IP هماهنگی داشته باشند را نام دامنه نامند. کامپیوتر نام دامنه Domain Name Server : کامپیوتری که تمامی دامنه های ثبت شده را در خود ذخیره و به کاربران درخواست کننده سرویس می دهد.(Registry) : وقتی کاربری درخواست آدرس اینترنتی خود را در یک سازمان منطقه ای به ثبت می رساند این آدرس پس از طی مراحلی در کامپیوترهایی که فایل های حاوی آدرس های اینترنت را دارند (دیتابیس) به ثبت می رسد که آن را registry گویند. و سازمان هایی که عملیات ثبت آدرس ها را در اختیار داشته و با کاربران در رابطه هستند و برنامه های کاربردی در این زمینه را تهیه وتأیید می کنند registrar یا ثبت کننده نام دارند.

اسلاید 15: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميآدرس های اينترنتی (ادامه) :سرورهای مبداء (Root Server) : یکی از 13 کامپیوتری که در سراسر جهان توزیع شده و وظیفه نگهداری آدرس های اینترنتی و تحویل آن به رجیستری های منطقه ای را داراست. این سرورها نقش اساسی در بروز بودن آدرس های اینترنتی دارند و تمامی آدرس ها ابتدا در این سرورها بروز شده و سپس به سایر سرورهای دنیا منعکس می شود. یکی از این 13 سرور نیز نقش بالاتری از دیگران دارد که به آن سرور A گویند.ساختار رجیستری سیستم های نام دامنه

اسلاید 16: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميآدرس های اينترنتی (ادامه) :برای تحلیل یک آدرس اینترنتی بایستی به نکات ذیل توجه کنیم: دامنه های سطح بالا (TLD=Top Level Domains) :بعنوان مثال برای تحلیل آدرس اینترنتی http://ut.ac.irIr کد کشوری (مربوط به کشور ایران) و بعنوان یک دامنه سطح بالاست و بعد از آن ac بعنوان دامنه سطح بالای دیگر مطرح می شود. و در نهایت ut اسم است که توسط کاربر انتخاب می شود. (این آدرس مربوط به دانشگاه تهران می باشد).همان طور که در درخت شکل مقابل دیده می شود دامنه های سطح بالای دیگری مانند com , org , edu و... وجود دارند.نام دامنهکد کشورها

اسلاید 17: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميآدرس های اينترنتی (ادامه) :آدرس های ایمیل :این آدرس ها شامل 2 قسمت : استفاده کننده و سازمان تولید کننده آدرس می باشد بعنوان مثال آدرس :rezafahimi@yahoo.comدر این آدرس rezafahimi نام استفاده کننده این آدرس بوده و Yahoo.com نام شرکت تولید کننده آدرس می باشد. (علامت @= at sign) جدا کننده دو بخش می باشد.آدرس های شبکه جهانی وب (WWW) :این آدرس ها محل صفحات و فایل های مورد نظر در اینترنت را برای کاربر مشخص می سازد. نام فني آدرسهاي اينترنتي  URL مي باشد که اين اصطلاح مخفف سه کلمه Universal Resource Locator است.آدرس انتقال فايل (FTP=File Transfer Protocol) :به منظور نقل و انتقال فايل از سرور به كامپيوتر كاربر آدرس انتقال فايل تعريف و استفاده مي شود.

اسلاید 18: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميآدرس های اينترنتی (ادامه) :شبكه جهاني وب : مجموعه اي از اسناد و مدارك و صفحات آماده شده در محيط اينترنت كه به نوعي به هم لينك شده و پيوسته اند شبكه جهاني وب را تشكيل مي دهند.صفحه وب : اسناد و مدارك الكترونيكي بهم پيوستههايپرلينك : كلمات و نشانه هايي كه با خاموش ويا روشن شدن ، تغيير رنگ و يا با كلماتي كه زير آن خط كشيده شده است ، كاربر را به ساير صفحات و مدارك در شبكه جهاني وب راهنمايي مي كند را هايپر لينك گويند.

اسلاید 19: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميشبكه جهاني وب (WWW=World wide Web) : صفحه خانگي يا صفحه اول (Home page) :‌ صفحه اول يك وب سايت كه در آن سايت و اسناد الكترونيكي مندرج در آن را توصيف و تعريف مي كند صفحه اصلي يا صفحه خانگي وب سايت ناميده مي شود. زبان نشانه گذاري ابرمتن (HTML = Hipertext Markup Language) : زمانيکه شما داخل صفحات يک وب سايت مي گرديد اجزاي گوناگوني را مي بينيد که تمام آنها در يک چيز مشترک هستند و آن زبان يا کدي است که آنها را توليد مي کند که اين زبان HTML مي باشد<html>برنامه بين اين دو تگ نوشته مي شود </html><b> هر متني بين اين دو تگ باشد به صورت توپر نمايش داده مي شود. </b>جستجو در وب (Web Browsing) : برنامه هايي كه به منظور استفاده كاربران طراحي شده و اطلاعات موجود در شبكه جهاني وب در آن به نمايش در مي آيد. بعضي از اين نرم افزارها قادر به نمايش متن و تصوير مي باشند . بعنوان مثال : نرم افزار Ineternet Explorer

اسلاید 20: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) ترجمه و تأليف : مهندس رضا فهيميپايان فصل چهارم

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید