صفحه 1:
طبقه بند آزمون ها روانش 8 دانشجو: فاتزه شبانیان

صفحه 2:
طبقه بندى آزمون ها از نظر روش اجرا آزمون هاى فردى: ” آزمون هایی هستند که در هر نوبت, یک نفر را تحت آزمایش قرار می دط © | استنفورد-بینه وآزمون مکعب ها. ۲ در اجرای اين آزمون هاء تنها دو نفر حضور دارند: آزماینده وآزمودنی. " برای بررسی عمیق و راهنمایی شغلی وحرفه ای, باید از آزمون های فردی کم؟ 7 اجرای آزمون های فردی موجب تشخیص عقب ماندگی ذهنی یا تحصیلی, تشخیص ناسازگاری ها وانواع مختلف اختلالات رفتاری نیز می شود.

صفحه 3:
00 < محاسن این آزمون ها عبارتست از: ‎T+‏ 1 آزماینده می داند که آزمودنی طرز پاسخگویی به سوال را فهمیده است يا نه * تمام اعمال, حرکات. عكس العمل هل. طرز پاسخ دادن به سوالات وسرعت با آزمودنی را یادداشت میکند. 4 مها به کمک آزهون ها ۲ ۲ 7 تنها کیک آزمون های فردی است که روانشناس می تواند بررسی عمیقی را در مورد آزمودنی

صفحه 4:
زمون های فردی “ از معايب عمده اين آزمون مى توان به موارد زير اشاره كرد: ‎J‏ ین ازمو و موارد زیر وأ * راهنمایی ها و دستورات آزماینده برای پاسخگویی به آزمون از یک ازمودنی به آزمودنی دیگر فرق دارد. * مقرون به صرفه نبودن این آزمون

صفحه 5:
طبقه بندى آزمون ها از نظر روش اجرا * آزمون هاى كروهى: ” در هر نوبت, بیش از یک نفر را تحت آزمایش قرار می دهند. آزمون های گروهی بصورت دفترچه ارائه شده ودستورالعملی دارند که به کمک آزماینده, توضیح داده میشود. ۲ نمره گذاری این آزمون ها نیز در مجموع بسیار ساده, عینی و سریع انجام می شود. تهیه فرم های موازی آزمون های گروهی برخلاف آزمون های فرقق, اسان است: v

صفحه 6:
مزیت آزمون های گروهی * مزیت این آزمون ها نسبت به آزمون های فردی. صرفه جویی در زمان است. * از محاسن دیگر آزمون های گروهی این است که شرایط اجرا روی هم رفته برای همه یکسان است ولزومی ندارد که مجری اين آزمون ها, تخصص داشته باشد.

صفحه 7:
آزمون تا * برای کودکان خردسال قبل از دبستان قابل اجرا نیست. * به دشواری میتوان کودکان را جمع کرده و مورد آرمون قرار داد. * نمیتوان در مورد عقب مانده هایی که با گروه پیش بروند, بکار برد. * نميتوان زفتار آزمودنی را در جریان آزمایش يادداشت كرد.

صفحه 8:
طبقه بندى از نظر ويزكى هاى بيرونى * آزمون های مداد-کاغذی ۲ در این آزمون هاء آزمودنی به سوالات بطور کتبی پاسخ میدهد. ” تهيه اين آزمونها از آزمون های ابزاری راحت تر بوده و اجرای آن نیز به زمان کمتری نیاز دارد. ” اين آزمون از اين لحاظ كه آزمودنى ميتواند به تنمایی کار کند ثم از طرف آزماينده مورد سوال قرار ‎gh‏ ” كاربردهاى زيادى در مورد افراد مضطرب دا

صفحه 9:
< آزمونهای عملی (ابزاری) ۲ در این آزمون, آزمودنی باید برخی کارهای دستی را انجاه آزمون الحاق قطعات هوش آزمایش وکسلر.

صفحه 10:
+ آزمون های کلامی: سوال و جواب استفاده میکنند. ” در اين آزمونهاء آزماينده و آزمودنى هر دو از كلمات و جمالت براى بيا 42 0 & در آزمون کلامی, تسلط آزمودنی به زبانی که آزمون به آن زبان نوشتا جح شده است, تاثير زيادى در نتيجه دارد. - ‎Ul‏ اوه ” اين آزمون, تحت تاثير فرهنك قرار داشته و نمیتوان در فرهنگهای رو توق مختلف بکار برد. 1 نضزه آزمون های کلامی کوذکانخانواده های:شهزی :و خانواده هاین که اعضای آن با کتاب و مجله و ۰۰۰ آشنایی زیادی دارند. بیش از کودکان خانواده های دیگر است.

صفحه 11:
‎Pew)‏ ذا از نظر استفاده از كلام ‎ ‏* آزمونهای غیرکلامی: ‏۲ این آزمون ها, فعالیت های عینی و عملی آزمودنی را ارزیابی می کنند. ‏7 برخی آزمون های غیر کلامی بصورت فردی و برخی دیگر به هر دو صورت فردی و گروهی قابل اخزا هستند ‏" در اين آزمون ها, احتیاجی به خواندن یک متن و نوشتن یک پاسخ وجود ندارد يا اصولا بسیار کم است. ‏7 آزمونهای غیرکلامی در واقع برای اجتناب از دخالت بیش از حد عامل زبان در اندازه گیری ویژگی های روانی ساخته شده و به کمک آن میتوان نارسایی های آزمون های کلامی را از بين برد"

صفحه 12:
< آزمونهای معلم ساخته: ” اين آزمون ها توسط معلمان و اساتید و درباره دروسی که تدریس کرده اند تهیه شده و ۳ به این صورت است که ابتدا جدولی را به نام جدول طرح آز 7 این جدول, محتوا و اهداف مورنظر در یک درس و نیز تعداد که به هریک از قسمت های مختلف باید اختصاص داده شود را مشخص می کند.

صفحه 13:
محانسن ار هاى معلم ساخته * از محاسن آزمونهای معلم ساخته میتوان به: * الف) شرایط یکسان برای همه آزمودنیها * ب) وارد عمل نشدن نظرشخصی در تصحیح اوراق اشاره کرد.

صفحه 14:
۹۳ بندی آز مون ها از نظر دقت ساخت * آزمونهای استاندارد شده: > آزمونهای استاندارد شده در بوته تجربه و محاسبات آماری قرار میگیرند تا اعتبار, روایی, حساسیت وسایرویژگی های آنها بدقت معلوم شود. <* نتایج آزمون های استاندارد شده, درجه بندی شده یعنی دارای نورم يا هنجار است. « آزمونهای استاندارد شده در واقع برای از بین بردن نقایص آزمون های معلم ساخته ‎aS cual‏ اولا محتوا و اهدافبستیار کلی تزا آندازه میگیرد وفانیا دازای :نوزم یا هنجاز است.

صفحه 15:
طبقه تتدى ازدون ۱ ۲ مطالعه “« آزمون هاى استعداد: = ” اين آزمون ها, استعدادهای ذاتی افراد را اندازه میگیرند مثل آزمون = استعداد فنی, استعداد ریاضی, سرعت عمل, دقت, مهارت انگشتان ر ۱*۰ ‎by‏ ۲ این آزمونها به 2 گروه بدنی و ذهنی تقسیم میشوند. # آزمون ‎sla‏ استعداد بدنی, مهارت و توانایی فرد را در بکار بردن اعضای بدن میسنجد مانند آزمون هایی که هماهنگی حرکات دو دست, هماهنگی حرکات دست با چشم, مهارت انگشتان, مهارت در بکار بردن ابزارها, خط زدن علائم و ۰ . .اندازه میگیرد. ۲ آذمون های استعدادهای ذهنی, ویژگیهای روانی افراد مانند سرعت انتقال, استعداد یادگیری ریاضی و ادبی را اندازه می گیرد.

صفحه 16:
طبقه تتدى ازدون ۱ ۲ مطالعه ۶ آزمونهاى يادكيرى: * این آزمونها: معلومات اکتساتی و پیشترفت ] در یک يا چند زمینه را اندازه میگیرد. ۳ " اين آزمونها به 2 دسته آزمون معلومات مثل آزمون فیزیک و آزمونهای مهارت مثل آزمون مهارت در ماشین نویسی يا تیراندازی تقسیم ميشود.

صفحه 17:
Sree re mere RC Stren مطالعه <* آزمونهای شخصیت: ۲ آزمون شخصیت عبارتست از روشهایی که برای کشف جنبا مختلف شخصیت بکار میرود. 2 g ae ۲ 7 5 ۳ ۴ ۳ ۳ ۲ اهداف این آزمون ها, بررسی جنبه های عاطفی و غیرشناختی رفد 9 "

صفحه 18:
2 آزموزن: اسه * دو نوع آزمون شخصیت تشخیص داده میشود: الف) آزمونهای تحلیلی شخصیت ب) فنون فرافکن. ۴ آزمون های تحلیلی بر اين فرض استوارند که شخصیت از جنبه های کم و بیش مستقل تشكيل شدمر است و هربك از انها را ميتوان بطور مستقل مورت مطالعه قزر ‎stile obs‏ يرسشتامه نكرشهاء علايق و - 7 قتون يا روش هاق قرافكن يراتساس اين قرض اساعتة شدة اذاه شتخضيت انننان.بيق کل واحد است و نمیتوان آن را به عناصر کوچکتر تقسیم کرد. براساس این دیدگاه؛ هرکاری را که انسان انجام می دهد, کل وجودش در آن وارد عمل میشود.

صفحه 19:
” مشهورترین این روشها عبارتند از آزمونهای رورشاخ, اندریافت و آزمون ناکامی روزنزوایک. ۲ عیب عمده روش های فرافکن این است که شرایط اجرا, استخراج و تفسیر نتایج کاملا دقیقی نداشته و در تفسیر اين نتایج, نظر شخصی اجرا کننده وارد عمل ميشود.

صفحه 20:
‎es‏ اس از ار ‎es‏ كاريرد ‎ ‏* آزمونهای کارایی: ‏۲ آزمون هایی هستند که جنبه های شناختی (هوش, استعداد و معلومات) را اندازه میگیرد یعنی ‎sh air‏ قابل اندازه گیری رفتار را مورد توجه قرار میدهد. ‏7 در آزمونهای کارایی, پاسخها بطور عینی خوب يا بد. غلط یا صحیح هستند. ‏۲ آزمونهای کارایی به 3 دسته آزمونهای استعداد. آزمونهای هوش و آزمونهای معلومات تقسیم می شود.

صفحه 21:
‎es‏ اس از ار ‎es‏ كاريرد ‎ ‏> آزمونهای شخصیت: ‏۳ این آزمون ها چنبه های غیرشناختی یعنی جنبه هایی را در نظر میگیرد که نمیتوان آنها را اندازه گرفت. ” اين آزمون هاء شیوه بودن, طرز تفکر, نگرشها, علایق و بطور کلی جنبه های کیفی رفتار را توصیف میکنذ ‏۲ در آزمونهای شخصیت., پاسخ خوب و بد وجود ندارد. ‎v‏ آزمونهای شخصیت به 3 دسته پرسشنامه هاء آزمون ‎us slp‏ 5 يت و روش های فرافکن تقسیم ميشود.

صفحه 22:
۶ آزمون استنفورد بینه جزو کدام طبقه بندی آزمون ها قرار دارد؟ 1) کاربرد 2 روش اجرا 3) دقت ساخت 4( موضوع مورد مطالعه

صفحه 23:

صفحه 24:
« اين آزمون توسط معلملن و اساتید و درباره ی ‎aS‏ 3 دروسی که تدریس کرده اند تهیه شده است؟ کر ‎AT 5‏ 1( آزمون معلم ساخته ‎ST‏ = د 2 آزمون استاندارد شده 1 3( آزمون استعداد 4 آزمون یادگیری

صفحه 25:

صفحه 26:
پایان

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
22,000 تومان