صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
اگر روزگاری حفظ نظم عمومی در جامعه برجسته ترین وظیفه و مسئولیت دولت ها به شمار می رفت, امروزه فقط جزیی از نقش های تازه و نوین دولت ها را شامل می شود. به نظر اندیشمنذان علم اقتصاد دولت علاوه برآنکه مسئول مصرف و عمومی است, تیم و استگزار و موازت ی اقتصادی در جاعه زار بر عهده دار این عمل توسط بودجه انجام می گیرد و همچنین از طریق عملکرد بودجه و گزارش تفریغ بودجه اثبات یا منجر به رد آن می شود و تهیه ی بودجه ای با این خصوصیات, کل ی عملیات دملت راید وحوع تشان دادم و روایطی را که بسن ترامدها: هریت ها ‎ollie ails asia rel sal‏ دولت وجود دارد مشخص من ند در این راتا بودجه ی‌جنظیمی دولت باید به گونه ای باشد که عوامل اضلی:ه اساسی دز تتظیم بودجه بعنی درامه‌ها و از بله ها بغ برسعی بیان تور برای فل به چنین بودجه ای توسل به طبقه بندی بودجه ضروری و اجتناب ناپذیر است. طبقه بندی بودجه سبک يا روش و تز تب ارایه ی اطلاعات را در ستد بودجه مشخ می ‎BS‏

صفحه 4:
هدف های طبقه بندی بودجه - , تسهیل و آسان سازی برنامه ریزی و تصمیم گیری: طبقه بندی بودجه ای باید به گونه ای تنظیم گردد که تصمیم گیری درباره ی پرنامه و تغییرات پیشنهادی در مورذ آنها را از سالی به سال دیگر به وضوح نشان دهد و نیز منایع تأمین اعتبار آنها را معین نماید, زیرا هر گونه تغییر در درآمدها باید با تغییرات در هزینه ها مرتبط باشد. بدین ترتیب طبقه بندی بودجه ای, هم در مورد برنامه های دراز مدت و هم ذر مورة برنافه هاى كرات قدت اقتصازى تقش مهمی در برنامه ریزی, تصميم گیری و تخصیص منایع دارد .

صفحه 5:
2 بهبود مدیریت: مجریان برنامه های دولت باید از یک طرف هرچه کارآمدتر کردن نیروی انسنانی در" اختیار خود و از طرف دیگر از منابع و امکاناتی که در اختیار دارند, آگاهی کامل داشته باشند, این ای باعث می شود که در موقع اجرای بودجه و انجام برنامه نهایت سعی و کوشش را به عمل آورند که با صرف کمترین هزینه, بیشترین سود عاید جامعه شود؛ و این همان مفهوم مدیریت است. طبقه نی بودجه ای از یک طرف تشخیص و تضمین حدود این کارها و مسئولیت ها را تسهیل کرده و از طرقدیگر/ در اجرای بودجه نیز کارآیی اعتبارات را امکان پذیر می سازد و در نتیجه مقایسه ی کارها نیز به سهولت انجام می پذیرد. ۴ تجزیه و تحلیل اثرهای اقتصادی عملیات دولت. طبقه بندی بودچه ای اطلاعات لازم را به منظور تجزیه و تحلیل عملیات اقتصادی دولت فراهم می نماید, به طوری که دولت ها از اين اطلاعات در زمینه ی برقراری سیاست های اقتصادی خاص و در جهت دستیابی به اهداف وظایف خویش سود می جویند. 4.نظارت بر عملیات دولت. طبقه بندی بودچه به لحاظ مشخص نمودن وظایف, برنامه ها و عملیات و همچنین درآمدها و هزینه های دولت, مکانیزم لازم را برای نظارت بر عملیات دولت مهیا می سازد.

صفحه 6:

صفحه 7:
انواع طبقه بندی بودجه طبقه بندی عبارت از جداسازی و هماهنگ سازی سازمان یافته ای است که زمینه را برای بررسی, تجزیه و تحلیل, انتخاب و در پایان تصمیم گیری آماده می کند. به عبارت ساده طبقه بندی زمینه ی مساعد و روشن تری در فرآیند تصمیم گیری ایجاد می کند. انواع طبقه بندی بودجه ای عبارتند از الف. طبقه بتدی درآمدها و سانز منایعنامین اعتباز؛ ب. طبقه بندی هزینه هاء ج. طبقه بندی عملیاتی د. طبقه بندی سازمانی ۵. طبقه بندی اقتصادی.

صفحه 8:
تأمین اعتبار - لین طبقه بندی؛با تفکیک درآمدهای دولت: در گروه:های مختلف امکانات ‎ZY‏ ‏برآورد ضحیح و تصمیم گیری مناسب:در خضوض درآمدها فراهم می کند. با | ‎iM‏ ‎Gan aS‏ کلی از اين طبقه بندی ارایه ی یک دید کلی از منابع دولت است. باید و۱۱ سرفصل عمده ی طبقه بندی در بودجه منظور نمود. در قانون بودجه ی کل کشور ایران درآمدها به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند. - ۱. درآمدهای عمومی: درآمدهای عمومی عبارت است از درآمد وزارتخانه هار مقسسات دولتی و مالیات سود سهام شرکت های دولتی, درآمد حاصل از انحصارات و سایرَ درآمدهایی که در قانون بودجه ی کل کشور تحت عنوان درآمدهای عمومی منظور می شود. -درامدهای عمومی پس ار وصول به سای خرانه داری کل واربز و برداخت ها یرم حساب خزانه در غالب دو عنوان اعتبارات جاری و عمرانی به حساب هزینه ی مربوط ‎Sofas‏

صفحه 9:
- .پرامدهای اختصاصی, ذرآمذهای اختصاصی درآمدهایی است که ۱۱/۹ قانون برای مصرف یامصارف خاص در قانون بودجه ی کل کشور پیش بینی می شود. درآمدهای اختصاصی پس از وصول به درآمدهای اختصاصی ‎WELZ,‏ ‏تزد بانک فلی واریز و پرداخت ها با صدور درخواننت وجهة توسط ذى 22 دستگام ها به جساب منظور می شود و اعتبازات مصوب از مجل درام ك2 اختصاصی پراساس وصول درآمد تا سال مالی تخصیص می یابد. مانده و7272 درآمد اختصاصی ها پایان فروردین ماه سال بعدیبا عنوان درآمد عمومی که حساب خزانه متقل می:شود. - 3.درآمد شرکت های دولتی» درآمد شرکت های دولتی درآمدهایی است که در قبال ارائه ی خدمات,فروش کالاها و سایر فعالیت هایی که شرکت های دولتی به موجب قانون مجاز به انجام آن هستند. عاید شرکت های دولتی می گردد.

صفحه 10:
سایر منابع تأمین اعتبار مبالفی است که تحت عنوان وام, انتشار اوراق قرضه, برگشتی از پرداخت های سال های قبل و عناوین مشابه درقانون بودجه کل کشور پیش بینی و ماهیت درآمد ندارند. درآمدها و ساير منابع تأمین اعتبار دولت ایران از نظر بخش های درآمدی به هفت بخش نقسیم می شوند و هر یک از بخش های مزبور, خود در برگیرنده ی چند بند است . بند اول, درآمدهای مالیاتی. بند اول. مالیات بر شرکت ها؛ بند دوم. مالیات بر درآمد؛ بند سوم: مالیات بر ثروت بند چهارم: مالیات بر واردات؛ بند پنجم. مالیات بر مصرف و فروش.

صفحه 11:
- بخش دوم. درآمد نفت و گاز, بند اول. فروش مستقیم نفت؛ بند دوم. فروش گاز. - بخش سوم, درآمدهای حاصل از انحصارات و مالکیت دولت. بند اول: دریافتی از موسسات دفاعی وابسته به دولت؛ بند دوم, سود سهام شرکت های دولتی؛ بند سوم. اجارهی ساختمان های دولتی؛ بندچهارم. سایر درآمدهای حاصل از انحصارات و مالکیت دولت. - بخش چهارم. درآمدهای حاصل از خدمات و فروش کالا. بند اول. درآمدهای حاصل از خدمات؛بند دوم درآمدهای حاصل از فروش کالا.

صفحه 12:
- بخش پنجم, حق بیمه, کمک ‎sla‏ دریافتی, درآمدهای انتقالی و متفرقه. بند اول, حق بیمه؛ بنددوم. کمک های دریافتی بند سوم. درآمدهای انتقالی؛ بند چهارم: درآمدهای متفرقه . - بخش ششم, اصل و بهره بر وام ها و سود حاصل از سرمایه گذاری دولت در داخل و خارج از کشور, بند اول, بهره ی وام های دولت در خارج از کشور؛ بند دوم. ‎ely Lol‏ های دولت در خارج از کشور؛بند سوم. سود حاصل از سرمایه گذاری تولت ,در خارج از کشور بند جهارم. وصولی دولت بابت داعت ملم بهره وام های نحصیلی گذنتتقه ق موسضات ونشرکت های دولتی از محل وا ماک تضمینی دولت. - بخش هفتم, سایر منابع تأمین اعنبار. بند اول. استفاده از وام های داخلی؛ بک دوم. استفاده از وام های خارجی بندسوم, بركشتى از برداخت هاى سال قبل

صفحه 13:

صفحه 14:
طبقه بندی هزینه ها - ان نوع طبقه بندی قدیمی ترین و متداول ترین نوع طبقه بندی در بودجه است لین نوع طبقه بتدی از لن جهت قابل اهمیت \ ‎E01‏ ‏نظارت دقیق بر انجام هزینه ها را امکان پذیر می سازد. به عبارتی از انجام هزینه ها به خواست و میل مأموران دولتی جلوگیری می کند. طبقه بندی هزینه ها با وجود این که عملیات دولت را در قالب کالا و خدمات که خرید کرده است, تشریح و توجیه می کند اما ‎WS‏ به اندازه گیری پیشرفت و چگونگی اجرای عملیات در یک واحد دولتی نمی کند. طبقه بندی هزینه ها در پی پاسخ گویی به اين سئوال است كه دولت جه می خرد؟

صفحه 15:
- یکی از متداول ترین و به عبارتی رایج ترین طبقه بندی در بودچه, طبقه بندی هزینه ها است. هزینه ها در بودجه ی دولتی ايران در جهار فصل و بيست ماده مطرح شده است.

صفحه 16:
- فصل اول, هزینه های پرسنلی. هزینه هایی است که در برابر انجام خدمت يا به واسطه ی ‎Ul‏ به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت عناوين مختلف از جمله حقوق و دستمزد: مزاياء پاداش: اضاخه کاح لا غيره به كاركنان شاغل در سازمان هاى دولتى يرداخت مى كردد. - فصل دوم. هزينه هاى ادارى: هزينه هايى است كه به غير از هزينه ى سقر و ماموریت. عمدتاد قبال کالاها و خدمات مصرف شردى- 2 اشخاص خارج از سازمان دولتی پرداخت می شود. - فصل سوم. هزینه های سرمایه ای. هزینه هایی است که موجب ایجاد و با افزایش داراینهای دولت می شود. فصل چهارم. هزینه های انتقالی: هزینه هایی است که دولت ذر مقابل پرداخت با انجام آنها مستقیما کالا یا خدمتی دریافت نمی کند.

صفحه 17:
طبقه بندی هزینه ها براساس مواد هزینه - هدف اصلی از این نوع طبقه بندی, کنترل هزینه ها در سطح واحدهای سازمانی و ایجاد ارتباط مستقيم بين سیستم دولتی و سیستم بودجه ریزی است, هزینه های مربوط به هر فصل, برنامه ها و فعالیت های دولت و سازمان های دولتی براساس نوع هزینه ها گروه ‎Wo Sai‏ شود تا هزینه های متجانس در طبقه ی واحدی قرار گیرد. استفاده از اين نوع طبقه بندی مشخص می ‎GS‏ که هر سازمان دولتی با توجه به وظایف و خدماتی انجام داده است چه کالا و خدماتی دریافت نموده است و چه چیزهایی به منظور برنامه های خود پرداخت نموده است.

صفحه 18:
فصول و مواد هزینه در بودجه ی دولتی ایران - فصل اول. هزینه های پرسنلی. ماده ی یک, حقوق و دستمزد؛ ماده ی دوء مزایا و کمک ها. - فصل دوم. هزینه های اداری. ماده ی سه. هزینه ی سفره مأاموریت, حمل و نقل و ارتباطات؛ ماده ی چهار.اجاره - ماده ی پنج, خدمات قراردادی ماده ی شش, سوخت, برق و آب؛ ماده ی هفت., مواد و ملزومات مصرف شدنی؛ ماده ی هشت. هزینه های سری.

صفحه 19:
- فصل سوم. هزینه های سرمایه ای. ماده ی نه. مطالعه برای ساختمان و تأسیسات؛ ماده ی ده. خریدساختمان» زمین و حفَوَکَ" انتفاعی؛ ماده ی بازده. ساختمان (احداث)؛ ماده ی دوازده ماشین آلات و تجهیزات عمده, ماده ی سیزده. مواد و کالاهای مصرف نشدنی؛ ماده ی چهارده وام, مشارکت, کمک برای سرمایه گذاری بخش عمومی؛ ماده ی پانزده. وام. مشارکت, کمک برای سرمایه گذاری بخش خصوصی. - فصل چهارم. هزینه های انتقالی. ماده ی شانزده. کمک به بخش عمومی؛ ماده ی هفده. کمک به بخش خصوصی؛ ماده ی هجده. بازپرداخت وام و پرداخت بهره؛ ماده ی نوزده. پرداخت های

صفحه 20:
طبقه بندی عملیاتی - در این نوع طبقه بندی اعتبارات و هزینه های دولت و سازمان های دولتی با توجه به مقاصد و اهداف اصلی آنها به صورت وظایف, برنامه, طرح ها و ‎skh als‏ مختلف پیش بينى مى شود. استفاده از این نوع طبقه بندی مشخص می کند که دولت و سازمان های دولتی کدام عملیات را با چه میران اعتبارات بای ‎Ui sly‏ به اهداف و وظایف مصوب خود انجام دهند. طبقه بندی عملياتى به اين سئوال پاسخ می دهد که دولت چرا و برای چه می خرد؟

صفحه 21:

صفحه 22:
چگونگی طبقه بندی عملیات - با وجود آن که وظایف و برنامه های پیش بینی شده در بودجه در کشورهای مختلف متفاوت می باشد. ولی اصول ‎GIS‏ حاکم بر طبقه بندی عملیاتی و طبقات اصلی خدمات و عملیات دولت در اکثر کشورها مشابه و به شرح زیر است: - ۱. در طبقه ‎sri‏ عملیاتی عناوین و وظایف کلی باید دقیقا نشان دهد که دولت چه کارهایی را باید انجام دهد, بدین ترتیب عناوین کلی بایستی در سطحی بالاتر از دستگاه های اجرایی (وزارتخانه ها و موسسات دولتی) قرار گیرند. برای این که طبقه بندی به طور صحیح انجام گیرد.

صفحه 23:
.در طبقه ‎voller gay‏ طبعه؛بندی:باید:به شکلی, باشد که در تدوین؛ و تنظیم کل اجرای یک کار مشخص چند بار منظور نشود؛ مثلا ایجاد مجموعه خانه های سازمانی برای دانشگاه های کشور را یک بار تحت عنوان "آموزش عالی و تحقیقات به عنوان جزیی از عملیات وزارت علوم و تحقیقات به حساب آورد و بار دیگر, اين عملیات را تحت عنوان "نأمین مسکن" منظو الیل عملیات. زیر عنوان کدام یک از فصل های یاد شده باشدء خیلن مهم نیست, بلکه عدم تکرارحا۳ ی این هزینه بسیار مهم و قابل توجه است. ۳ در عملیات دولته بعش ‎Glas? Sly wold‏ ادارق در نظر گزفته.می شود ‎AGEN relia‏ آداری بقشی از عملیات دولت است که درجهت فراهم آوردن سهیلات لازم به منظور اجرای ‎LRG,‏ ‏و برلامه هاف اصلى 'ذولت صورت مى كيرد لین گوته خدمات در حقیقت خدمانی ماننه سیاست 2 ها ارایة ی خط ‎sal sel Velo Gutta‏ انجام برنامه ریزی ها و ارلیه ی-خدمات پرشئلی و مالی اس طنقه بندی عملبات دولت ابن؛بخش از خدیات بایستی جتی آلمقدور سنهم کمتری از اعتبارات ما خود اختضاص دهد وهرییه های مریوط به عملیات فوق الاکر که/فانل سهیم به بزنامه های مک به خودمی باشد: در برنامههای موردبظر متظور ننوند.

صفحه 24:
طبقه بندی عملیات در ایران عناوین اصلی طبقه بندی عملیات در ایران عبارتند از: 1.امور. مجموعه ای از کوشش های سازمان یافته ی همگن (مشابه) است که بخش عمده و قابل ملاحظه ای از وظایف ذولت را شامل کح شود. به عبارتی؛ آمور عبارت اسست از سند. فصل مرتيط از وظايف دوات" 2فصل. مجموعء‌ای از کوشش های سازمان یافته ی دولت می باشد که عدمات معیتی را برای جامعة انجام می ذهد بة عبارتی مجموعه ای از خدمات تشخص است که جاوی برنامه های مرتبط هی باشد: مانتد فصل بهداشت, وظیفه ی دفاع ملی و وظیفه ی آموزش و پرورش: نکته. به فصل, وظیفه هم گفته می شود.

صفحه 25:
3.برنامة, گروه کلی از عملیائی است که داراي حاصل کار مشک است وبه وسیله ی دستگاه های دولتی انجام: مین شود: برنامه ‎Exons‏ ‏یا چند فعالیت با طرح است که اجرای آن ممکن است از وظایف یک یا چند نگاه اجراین باشد: مانند برنامه ی احداث خانه های بتازمانی, 4 غیارت ذیگر بالاترین سطح طبقه کارهای اجرایی یک دسنتگاه.برای ‎folail‏ ‏مسئولیت هایی که در داخل یی وطیفه به آن محیل قده استةء مانن برنامهی آموزش غالی: 4 طرح. یک سری عملیات و خدمات مشخص است که به منظور تحقق اهداف پنچ ساله طى مدت معین بز اساس مطالعات توجیهی فنن,.و اقتصادی اجرا می شود و تمام یا بخشی از هزینه های ‎oF‏ از محل اعتبارات عمرانى تأمين می گردد.

صفحه 26:
- فعالیت. فعالیت عبارت است از بخشی از کارهای یکسان و هم جنس در هر برنامه که به وسیله ی واحدهای اجرایی در داخل یک وزارتخانه یا معا دولتن انجام می شود, به عبارتی فعالیت یک سری عملیات و خدمات مت است که به منظور تحقق هدف های برنامه ی سالانه طی یک سال اجرا می شود وهزینه ی آن از محل اعتبارات جاری تأمین می شود. - طبقه بندی سازمانی انه بندی سازمانی در بودجه. تفکیک اعتبارات دولت را بین دستگاه های مختلف اجرایی نشان می دهد؛عبارت دیگر رعایت طبقه بند سازمانی در بودچه موجب می شود که سهم ریک از دستگاه های اجرایی که عهده:دار وظیفه ای خاض از وظایف دولت هستند, از اعتبارات متظور شده دم بودجه معین شود, می توان گفت در این نوع طبقه بندی, هزینه ها و اعتبارات برحسب هریک از سازمان های دولتی که پيشنهاد دهنده و اجرا کننده ی برنامه ‎Wissen cole‏ هرت ‎Seis cen ede hui‏

صفحه 27:

صفحه 28:
هدف های طبقه بندی سازمانی = هر نوع از طبقم بندیهای بودجه باید شامل اعتبارات بودجه برحشب دنه ‎OMAR‏ ‏باشد. این بخش از بودجه در واقع ترکیب وزارتخانه ها و سایر مّسسات را در داخل یک دولت مشخص می سازد: وزارتخانه ها و مقسسات دولتی در دوا كلا "عامل" را دارند: عاملى كه ترناقة مي جينة: طرع فى سازد.و سپتن آن را او ‎iS)‏ يس نيازهاى اين عامل جدا از ساير طبقه بندى ها بايد در جارجوب "سازمانى" نيز طبقه بندى شود. تهيه ى بودجه از يك واحد سازمانى (وزارتخانه. مؤسسه ى دولتى؛ شركت: دولتی در داجل دولت آغاز می شود و سایر مزاجل بودجه يفير پررشی در هیکت دولت و قوه مقلته, تصویب و اجرا ونظارتتبر لن ببر در قاله سازمان انجام می پذیرد. طبقه بندی واحدهای سازمانی به هنگام تصویب بودجه در مجلس نیز دارای اهمیتی فراوان است. زیرا نمایندگان با تصویب اعتباری خاص به دستگاه معیتی اجازه می دهد که برای انجام عملیات معیتی تعهد وپزداخت نماید,

صفحه 29:
طبقه بندی اقتصادی - فقط برای برنامه ریزی و تصمیم گیری مقامات سیاسی مسئول, مفید و موثر است و هیچ کمکی به تهیه و تنظیم بودجه در سطح عملیات پایین نمی کند. هدف این نوع طبقه بندی ارایه ی اطلاعات مفید و لازم است؛ در حقیقت این طبقه بندی درباره ی آنچه که مربوط به وضع اقتصادی کشور است برای سیاست گذاری, اطلاعات لازم ارایه می کند. در بودجه ی دولتی ایران از طبقه بندی اقتصادی استفاده نمی شود.

صفحه 30:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان