صفحه 1:
صفحه 2:
ST EV yl? رم نو راسری
صفحه 3:
منابع
1 -سلیقهدار بلیلا ؛ صفر زاده.هاله,خود راهبری در مسیر یاد گیری.مجله رشد تکنولوژی آموزشی.1396شماره 4
2-یوسفیعلیرضا؛گردان شکن.مریم. مروري بر توسعه يادگيري خود راهبر, مجله ايراني آموزش در علوم پزشکي.1389.
Ao Man- Chih. (2006). The effect of the use of self-regulation learning strategies on college student's .1
performance and satisfaction in physical education, A thesis submitted in partial fulfillment of the
requurements of degree doctor ofeducation
Gibbons, M. (2002). The Self-Directed Learning Handbook: Challenging Adolescent Students to Excel. .2
New York: Jossey-Bass.
Fisher, M., King, J., & Tague, G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for .3
nursing education Nurse Education Today, 21 4. Chen, C. S. (2002). Self-regulated learning strategies and
achivement in an introduction to information systems course. Information Technology Learning and
Performance Journal, 20(1)
Gibbons M. The Self-directed learning handbook: Challenging adolescent students to excel. 1st ed. San .4
Francisco, CA: Jossey-Bass.2002.
Knowles MS. The Adult Learner: A Neglected Species. 4th ed. Houston, TX :Gulf Publishing Co. .5
.1990
Brocket RG, Hiemstra R. A conceptual framework for understanding self-direction in adult learning’ in .6
Self Direction in Adult Learning: Perspectives on Theory, Research, and practice. London and New
صفحه 4:
منابع
7. Chou PN, Chen WE. Exploratory study of the relationship between self-directed learning and academic
performance in a web-based learning environment. Online journal of distance learning administration
Spring .2008; 11(1):1-12.
8. Smith MK. Self-Direction. Retrieved from The Encyclopedia of Informal Education 1996. [Cited
2011Mar 16]. Available from: http://www.infed.org/biblio/b-selfdr.htm.
9. Hiemstra R. What's in a world? Changes in self-directed learning language over a decade. In
proceedings of the 1996 International Symposium on Self-Directed Learning, West Palm Beach, FL. [Cited
2007Mar13}. Available from: http:/home. tweny.rr.com/ himstra/ word.html.
10. Guthrie JT, Alao S, Rinehart JM. Engagement in reading for young adolescents. Journal of adolescent
and adult literacy. 1997; 40(6): 438 446.
11. Temple C, Rodero M L. Active learning in a Democratic Classroom: The " pedagogical Invariants" of
Celestin Freinet (Reading around the world). Reading Teacher. 1995; 49 (2):164-167.
12. Taylor B. self-directed learning: Revisiting an idea most appropriate for middle school students. paper
presented at the combined meeting of the greet lakes and southeast international reading association,
Nashville, TN 1995; Nov 11-15. [ED 395 287]. [Cited 2011 Mar 16]. Available from:
http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED395287.pdf.
صفحه 5:
منابع
13. Bolhuis S. Towards active and self-directed learning. Preparing for lifelong learning, with reference to
Dutch secondary education. Paper presented at the Annual Meeting of the American educational
Research Association New York. 1996: 8-12. [Cited 2011 Mar 16]. Available from:
http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED396141.pdf.
14. Williamson SN. Development of a self-rating scale of self-directed learning. Nurse Res. 2007; 14(2):
66-83.
15. Hewitt-Taylor J. Self-directed learning: views of teachers and students. J Adv Nurs. 2001; 36(4):496-
504.
16. Lunyk- Child OL, Crooks D, Ellis PJ, Ofosu C, OMara L, Rideout E. Self-directed learning: Faculty and
student perceptions. Journal Of Nursing Education. 2001;40(3):116-123.
17. Kell C, Van-Deursen R. Student learning preferences reflect intended curricular change. Medical
‘Teacher. 2002; 24(1):32-40.
18. Hiemstra R, Brockett R (Eds).Overcoming Resistance to self-direction in Adult Learning. San
Francisco,CA, Jossey-Bass.1994. [Cited 2011 Mar 16]. Available from:
httpufonlinelibrarywiley.com/doi/10.1002/ace.36719946403/abstract
صفحه 6:
چیستی خود راهبری در یادگیری:
خود راهبری در یادگیری به فرایندی گفته میشود که در آن فراگیرندگان با کمک یا بدون کمک دیگران؛ برای
تشخیص نیازهای یادگیری. تدوین اهداف. شناسایی منلبع انسانی و غیرانسانی, انتخاب و اجرای راهبردهای یادگیری و
ارزيلبى بيامدهاى يادكيرى ابتكار عمل دارند. هدف از لین فرایندپرورش یادگیرندگانی خود راهبر. افرادی خودانگيخته.
ساعی, مستقل, خود منضبط ,خودباور و هدف محور است.
صفحه 7:
خود راهبری در پایان و در مسیر:
در برنامه درسی ملی از اصول حاکم بر راهبردهای یاددهی-یادگیری آمده است و در آن راهبردهای یاددهی - یادگیری
به حفظ توازن بین رویکردهای فرایند مدار و نتیجه مدار توجه دارند..با لین نگاه. تنها حصول نتیجه مورد انتظار نیست
و لازم است به شیوه و مراحل انجام هر فعالیت یادگیری بسیار توجه شود. همچنان که در خود راهبری نیز میتوان
اهمیت مقصد و مسیر را از دو منظر فلسفی و فرایندی دنبال کرد. از دیدگاه فلسفی, فلسفه با هدف فرد استقلال
شخصی و خود مدیریتی در یادگیری. رضایت با ظرفیت رهبری آموزشی فرد را در بر میگیرد و از دیدگاه فرایندی»
اجازه داده میشود فراگیرندگان با اتکا به خود. لذت یادگیری را تجربه کنند. همین موضوع ضرورت بهکارگیری این
شيوه را در طراحى آموزشى نشان مىدهد 1 tee a
صفحه 8:
سازوکارهای ضروری در یادگیری خود راهبر:
1- فراگیرندگان باید احساس کنند به یادگیری نیاز دارند و بدانند
» چرا و چگونه چیزی را میآموزند.
دانشآموزانی که در جریان چرایی و چگونگی یادگیری قرار دارند. بهمراتب بیشتر از دانشآموزانی که عاملی فعال
شناختهنشدهاند و در یادگیری نقش موثر ندارند. از این فرایند لذت میبرند.
2- مضمون و جریان یادگیری ارتباط مهم و قابلدرکی با تجربیات گذشته داشته باشد و تجربه منبع مناسبی برای
یادگیری به حساب آید.
3- مطلبی که فراگرفته میشود. به طور مطلوبی با 7
داشته باشد.
ات رولنی و جسمانی فردا و امور و وظلیف او در زندگی ارتباط
۴- میزان استقلال تجربهشده توسط افراد متناسب با چیزی باشد که برای یادگیری جدید مناسب است.
صفحه 9:
سازوکارهای ضروری در یادگیری خود راهبر:
5- فراگیرندگان در محیطی آموزش ببینند که اضطراب آنها را به حداقل برساند و با آزادی بتوانند موضوعات. مطالب و
مهارتهای موردنظر را تجربه کنند.
ارتباط خود راهبری در یادگیری و روش تدریس:
در ميان دستهبندی روشهای تدریس, بخشی از آنها که بر حل مسئله مبتنی هستند. با پرورش و تقویت خود
راهبری در یادگیری دانشآموزان نسبت بیشتری دارند. با این همه؛ به کارگیری روش تدریس حل مسئله به تنهایی
نمیتواند این توانایی فراگیرندگان را تضمین کند.
روش های تدرپس مناسب در لین موردنروش های تدریس مبتنی بر حل مسئله(زیرا لین نوع روش های تدریس با
قدرت قضاوت و استدلال دانشآموز در مسیر تقویت تفکر انتقادی آنها همراه است).
صفحه 10:
خود راهبری در خارج از کلاس درس
یوههای تأمین خود راهبری در یادگیری تأکید بر حل مسئله است که بر موضوعات عملی و چگونگی انجام کار
موزان اهمیت بسیاری دارد. در این رابطه. دا
زمینه انگیزه دارند:
1- فراكيرندكان فعاليت محور كه براى يادكيرى و فعاليت يادكيرى تلاش مىكنند نه هدف»
2- فراگیرندگان هدف محور که از یادگیری به عنوان ابزارى براى دسترسى به اهداف معين استفاده میکنند؛
3- فراگیرندگان یادگیری محور که یادگیری را فقط به خاطر يادكيرى دنبال میکنند.
بر لین اساس, هنگامی که مسئلههایی در رابطه با زندگی دانشآموزان به آنها واگذار میشود. هر گروه از دانشآموزان
بسته به نوع انگیزه خودبا فعالیت همراهی میکنند و مهم آن است که معلم بتولند شرلیط و موقعیتهای گوناگون حل
مسئله را فراهم سازد.براى اين منظورءبرخى اصول هدايت كننده در طراحى آموزشى: بر خودراهبرى يادكيرى مبتنى اند.
صفحه 11:
اصول اساسی در بادگیری خود راهبر
1 -برنامهها باید مطابق با یک دوره یادگیری باشند و هر کس متناسب با طبیعت خود در این دورهها چیزی را بیاموزد.
2- برنامهها باید با بلوغ فکری» رشد و تغییر و تحولاتی متناسب باشند که فراگیرندگان آن را تجربه میکنند.
۳- برنامهها باید به همه جنبههای زندگی مربوط باشند.
4-یادگیری شود راهبر باید شامل تواناییهای فردی چون احساسات. انگیزه. حافظه و هوش باشد.
۵فعالیتهای خود راهبری در محیطهای متناسب با رشد این ویژگی انجام شود .
صفحه 12:
ویژگیهای یادگیرندگان خود راهبر
1- خودكنترلي: یادگیرندگان خود راهبر افراد کاملاً مستقلي هستند که قادر به تجزیهوتحلیل. برنامهریزی, اجرا و
ارزيابي فعاليتهاي یادگیریشان به شکل مستقل میباشند.
2- خود مديريتى: يادكيرندكان خود راهبرء قادر به تشخيص موارد موردنياز خود در طى فرايند يادكيري:ايجاد اهداف
يادكيري. كنترل زمان و انرزي خود براي يادكيري و ترتيب دهي بازخوردهاي كاري هستند.
3- انگیزه و اشتیاق به یادگیری
4- حل مسئله به منظور نیل به بهترین نتلیج يادگيري نیادگیرندگان خود راهبر از منلبع يادگيري موجودراهبردهاي
عملي يادگيري براي غلبه بر مشكلاتي که در فرایند يادگيري روي میدهند بهره میجویند.
صفحه 13:
مزاياي يادگيري خود راهبر
1- یادگیری اثربخش و بهتر
2- امکان کسب آموخته های بیشتر
3- هماهنگی بیشتر اين نوع یادگیری با فرايندهاي رشد روانشناختی
4- ایجاد و شکل گیری دانش و ابتکار و نه انتقال محض دانش
5- بر عهده گرفتن مسئولیت برنامریزی, اجرا و ارزشيابي يادگيري توسط فراگیران
6- يادكيري خود راهبر به شكلي طعنهآمیز بسیار همیرلنه است و یادگیرندگان در
میپردازند.
ن به همياري با همسالان و استادانشان
7- یادگیرندگان خود راهبر افرادي خودانگیخته. ساعي. مستقل. خود منضبط. خودباور و هدف محور هستند.
8- بى برنمودن شكاف بين دانش علمى و مسائل دنياي واقعى با در نظر داشتن نحوه يادكيري افراد در زندكي واقعي
صفحه 14:
محدودیتهای يادگيري خود راهبر:
1- دانشجوياني که بدون برخورداري از مهارتهای يادگيري خود راهبر وارد برنامههاي تحصيلي و آموزشي میشوند
دچار اضطراب, ناکامی و غالبا شکست میگردند.
2- ضمناً ميل و علاقهمندی به آموزشهاي رسمي از لین واقعیت پرده برمیدارد که بزرگسالان با يادگيري خود راهبر
ناآشنا بوده و آن را مشکلزا میدانند.
3- نداشتندرك صحيحي از يادگيري خود راهبر از سوی معلمان و فراگیران و مقاومت در
صفحه 15:
مرور مقالات نشان میدهد. در جهان كنوني که انفجار دانش و تكنولوژي. تغییرات و جهشهای شگفتانگیزی را پدید
آورده. لزوم توجه به يادگيري خود راهبر خصوصاً در نظام آموزش عالي امري ضروري و بدون تردید میباشد.
Gis يادگيري خود راهبر درواقع زمینهای براي خودشكوفليي یادگیرنده ایجاد کرده و او را در جستجوي پاسخگويي به
نیاز تحقق استعداد خود. خلاقیت و جستجوگری در آموزش و يادگيري ياري میدهد.
يادگيري خود راهبر از حیث میزان مسوولیت پذيري تقبل شده از سوي یادگیرنده بر یادگیریاش حلئز اهمیت بسیار
است زیرایادگيرنده خود راهبر کنترل يادگيري خود را برعهدهگرفته و مسوولیت یادگرفتن آنچه را که براي خویش
مهم تلقي میکند را میپذیرد.
به دلیل مزاياي يادگيري خود راهبر, توجه بنيادي به این نوع يادگيري و آموزشهاي اساسي براي ارتقاي آن؛ در
سالهای اخیر به طور جدی موردتوجه قرارگرفته است.
صفحه 16:
ete ie ssl
اسان از رای تا