طراحی آموزشی با تأکید بر خود راهبری
اسلاید 1: g
اسلاید 2: عنوان: طراحی آموزشی با تأکید بر خود راهبریپژوهشگران:
اسلاید 3: منابع1-سلیقهدار ،لیلا ؛ صفر زاده،هاله،خود راهبری در مسیر یادگیری،مجله رشد تکنولوژی آموزشی،1396،شماره 4 2-یوسفی،علیرضا؛گردان شکن،مریم، مروري بر توسعه يادگيري خود راهبر، مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي،1389.1. Ao Man- Chih. (2006). The effect of the use of self-regulation learning strategies on college students performance and satisfaction in physical education, A thesis submitted in partial fulfillment of the requurements of degree doctor ofeducation 2. Gibbons, M. (2002). The Self-Directed Learning Handbook: Challenging Adolescent Students to Excel. New York: Jossey-Bass. 3. Fisher, M., King, J., & Tague, G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education Nurse Education Today, 21 4. Chen, C. S. (2002). Self-regulated learning strategies and achivement in an introduction to information systems course. Information Technology Learning and Performance Journal, 20(1)4. Gibbons M. The Self-directed learning handbook: Challenging adolescent students to excel.1st ed. SanFrancisco, CA: Jossey-Bass.2002.5. Knowles MS. The Adult Learner: A Neglected Species. 4th ed. Houston, TX :Gulf Publishing Co.1990.6. Brocket RG, Hiemstra R. A conceptual framework for understanding self-direction in adult learning inSelf-Direction in Adult Learning: Perspectives on Theory, Research, and practice. London and NewYork: Routledge. 1991. Reproduced in the informal education archives: [Cited 2011 Mar 16]. Availablefrom: http://www.infed.org/archives/e-texts/hiemstra-self-direction.htm.
اسلاید 4: منابع7. Chou PN, Chen WF. Exploratory study of the relationship between self-directed learning and academicperformance in a web-based learning environment. Online journal of distance learning administrationSpring .2008; 11(1):1-12.8. Smith MK. Self-Direction. Retrieved from The Encyclopedia of Informal Education 1996. [Cited2011Mar 16]. Available from: http://www.infed.org/biblio/b-selfdr.htm.9. Hiemstra R. What’s in a world? Changes in self-directed learning language over a decade. In proceedings of the 1996 International Symposium on Self-Directed Learning, West Palm Beach, FL. [Cited 2007Mar13]. Available from: http:/home. twcny.rr.com/ himstra/ word.html.10. Guthrie JT, Alao S, Rinehart JM. Engagement in reading for young adolescents. Journal of adolescent and adult literacy. 1997; 40(6): 438 446.11. Temple C, Rodero M L. Active learning in a Democratic Classroom: The pedagogical Invariants ofCelestin Freinet (Reading around the world). Reading Teacher. 1995; 49 (2):164-167.12. Taylor B. self-directed learning: Revisiting an idea most appropriate for middle school students. paperpresented at the combined meeting of the greet lakes and southeast international reading association,Nashville, TN 1995; Nov 11-15. [ED 395 287]. [Cited 2011 Mar 16]. Available from:http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED395287.pdf.
اسلاید 5: منابع13. Bolhuis S. Towards active and self-directed learning. Preparing for lifelong learning, with reference toDutch secondary education. Paper presented at the Annual Meeting of the American educationalResearch Association New York. 1996: 8-12. [Cited 2011 Mar 16]. Available from:http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED396141.pdf.14. Williamson SN. Development of a self-rating scale of self-directed learning. Nurse Res. 2007; 14(2): 66-83.15. Hewitt-Taylor J. Self-directed learning: views of teachers and students. J Adv Nurs. 2001; 36(4):496-504.16. Lunyk- Child OL, Crooks D, Ellis PJ, Ofosu C, OMara L, Rideout E. Self-directed learning: Faculty andstudent perceptions. Journal Of Nursing Education. 2001;40(3):116-123.17. Kell C, Van-Deursen R. Student learning preferences reflect intended curricular change. MedicalTeacher. 2002; 24(1):32-40.18. Hiemstra R, Brockett R (Eds).Overcoming Resistance to self-direction in Adult Learning. SanFrancisco,CA, Jossey-Bass.1994. [Cited 2011 Mar 16]. Available from:http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ace.36719946403/abstract.19. Norman G. The adult learner: a mythical species. Academic Medicine .1999; 74(8):886-889.
اسلاید 6: چیستی خود راهبری در یادگیری:خود راهبری در یادگیری به فرایندی گفته میشود که در آن فراگیرندگان با کمک یا بدون کمک دیگران، برای تشخیص نیازهای یادگیری، تدوین اهداف، شناسایی منابع انسانی و غیرانسانی، انتخاب و اجرای راهبردهای یادگیری و ارزیابی پیامدهای یادگیری ابتکار عمل دارند. هدف از این فرایند پرورش یادگیرندگانی خود راهبر، افرادی خودانگیخته، ساعی، مستقل، خود منضبط،خودباور و هدف محور است.
اسلاید 7: خود راهبری در پایان و در مسیر:در برنامه درسی ملی از اصول حاکم بر راهبردهای یاددهی-یادگیری آمده است و در آن راهبردهای یاددهی - یادگیری به حفظ توازن بین رویکردهای فرایند مدار و نتیجه مدار توجه دارند. با این نگاه، تنها حصول نتیجه مورد انتظار نیست و لازم است به شیوه و مراحل انجام هر فعالیت یادگیری بسیار توجه شود. همچنان که در خود راهبری نیز میتوان اهمیت مقصد و مسیر را از دو منظر فلسفی و فرایندی دنبال کرد. از دیدگاه فلسفی، فلسفه با هدف فرد، استقلال شخصی و خود مدیریتی در یادگیری، رضایت با ظرفیت رهبری آموزشی فرد را در بر میگیرد و از دیدگاه فرایندی، اجازه داده میشود فراگیرندگان با اتکا به خود، لذت یادگیری را تجربه کنند. همین موضوع ضرورت بهکارگیری این شیوه را در طراحی آموزشی نشان میدهد
اسلاید 8: سازوکارهای ضروری در یادگیری خود راهبر:1- فراگیرندگان باید احساس کنند به یادگیری نیاز دارند و بدانند چطور، چرا و چگونه چیزی را میآموزند.دانشآموزانی که در جریان چرایی و چگونگی یادگیری قرار دارند، بهمراتب بیشتر از دانشآموزانی که عاملی فعال شناختهنشدهاند و در یادگیری نقش مؤثر ندارند، از این فرایند لذت میبرند.2- مضمون و جریان یادگیری ارتباط مهم و قابلدرکی با تجربیات گذشته داشته باشد و تجربه منبع مناسبی برای یادگیری به حساب آید. 3- مطلبی که فراگرفته میشود، به طور مطلوبی با تغییرات روانی و جسمانی فردا و امور و وظایف او در زندگی ارتباط داشته باشد. ۴- میزان استقلال تجربهشده توسط افراد متناسب با چیزی باشد که برای یادگیری جدید مناسب است.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.