صفحه 1:
صفحه 2:
خوش آمدیده
صفحه 3:
عنوان دوره
طراحی و تجزیه وتحلیل ۰
آزمونهاى بيشرفت تحصيلى
صفحه 4:
تعریف ارزشیابی
كرونباخ :ارزشيابىرا جمع بشید بهکار- ۰
.برنامه ااي
(شیرازیعی ص 69 ) ۰
0 ees MEE oe SS aoe) لاس1
مفیدی rer) FS] ساختن a 1 الك ملم أوردن
صفحه 5:
اهميت و ضرورت ارزشيابى
ارزشيابى يا به قول رايج در مدرسه /متحان» يكى از اركان مهم ٠
آموزش و پرورش و بخش جدایی ناپذیر آن است. باید دانست که
آموزش و پرورش فرایندی متشکل و به هم پیوسته است که تمام
را ۵ ی ون رات ری ی
BYR Wyn lew)
در پایان هریک از برنامه های آموزشی » معلمان علاقه مندند ۰
ميزان تغييرات حاصله در رفتار دانش آموزان را بررسى كنند تا
معلوم شودء جه اندازه به هدف هاى مورد نظر نزديك شده اند. اين
0
نوين برخلاف كذشته؛ داراى هدف هاو
صفحه 6:
اهميت و ضرورت ارزشيابى
۱
توسعه آموزش و پرورش خود توانسته اند پله های ترقی و توسعه همه جانبه را
به پیمایند.در توسعه آموزش و پرورش ملاکها و فاکتورهای متعددی نقش دارند
.مهمترین آن نظام ارزشیابی در آموزش می باشد .آموزش را می توان به
عوان فرایند کش متقابل معلم و دانش آموز قعریف کرد که به موجباآن
0 ا ed es!
يرورش فراهم مى شود . در أموزش و يرورش سنتى ارزشيا بى به عنوان
آخرین حلقه های فرایند یددهی بیادگیری تلقی می شود که در پایان دوره
ee oney roe Stee Ten ا
yee Sere ree etree ae ل SSSI)
داند که همراه با آموزش و در ارتباط با آن » به گونه ای مستمر انجام
۱ و weet wee oer)
صفحه 7:
۱۳ ۳
وازه امتحان از نظر لغوى به معناى آزمايش و آزمودن ٠
ل 0
كرفتارى انداختن و كاهى به معنى تمحيص :غربال كردن »
پاکیزه کردن به کار رفته است در آموزش از امتحان به
عنوان یکی ازشیوه های ارزشیابی ازآموخته های دانش
آموزان استفاده شده است .در نظام آموزشی کشور ما نیز
s Weeee اا STEN Tse ۱
برای تشخیص و ارتقای دانش آموز. از یک مرحله به
محسوب گردیده است اماآنچه مسلم است اينکه
EER Bye wore esac
صفحه 8:
أهداف 9۳9۳
برای هرامتحان دوهدف کلی رامیتوان بیان داشت
.دیگری شناساندن یکی شناختن
کمکبه یادگیردانشآموز-) ۰
ا ال 0
آموزشیدرس
برانگیختنر غتشاگردانبه یادگیریه ۰
et ere NOY parr Dn a were 00
B a SEBO ©«
ملاکارتقادانشآموزانو طبقه بندینان-0 ۰
صفحه 9:
20
اندازه كيرى:قواعدى براى اختصاص اعداد به جيزها.افراد يا ٠
رويدادها به منظور كمى ساختن خصيصه هاى آنها(اندازه كيررى
قد انسان)در بعضى خصيصه ها هم اندازه كيرى دشوار است
مثل هوش در اندازه گیری خصیصه اندازه گیری میشود مثلا
میزرا نمی توان اندازه گرفت ولی طول و عرض و ارتفاع و
وزن أن قابل اندازه كيرى است
صفحه 10:
ارزشیابی و تفاوت آنها اندازه گیری -
اززشیابی مسطزم قضبارت عمی است ۰
ارزشيابى جامع تر از اندازه كيرى است ٠
اندازه گیری مقدمه ارزشیابی است ۰
0 ا ل ee)
در اندازه كيرى داورى ارزشى صورت نمى كيرد *
اندازه كيرى يك فرايند غير اخلاقى و غير ارزشى است. ٠
هدف ارزشیابی تعین این مطلب است که آیا برنامه مورد نظر از لحاظ برخورد ۰
با پیامد های مطلوب موفق بوده پا نه
هدف آ-ب ايجاد تغييردر شاكرد و هدف ارزشيابى بررسى ميزان اين تغيير ٠
صفحه 11:
اصول حاكم برارزشيابى ييشرفت تحصيلى
Sia peste pares ل ل
ارزشيابى دانش آموزان catorart Ee CETS 1
.یاددهی er tae 00 آن تلقى شود
رت ۳ یادگیری-۲ i
-واصاح بنامه ها وروشها
1 ST Sue ieee etre,
ا لمم eee Se) eee
صفحه 12:
هماهنگیمیانهدفهاه محتواء روشهاوپ اددهی-یادگیری-۳
:وفرآیند ارزشیابی ۶
te SO ESSE te eae SEY eee Sy ee
.يا دكيرى مربوط به هرد رس مورد توجه قرار كيرد
:توجه به آمادگودانشآموزلن-؛ ۰
1 ees Te etree a
جسمانی ؛ عقلی ؛ عاطفی و روانی دانش آموزان توجه شود
0 Seer ere pens
عقلی ,عاطفی» اجتماعی» *
۳ ee
صفحه 13:
is Sle) Cee Sibert cee retin
در ارزشيابي» متتاسب با محتواى آموزش و برورش بايد به حيطه دانش هاء تكرش هاو *
ola آمو زان توجه شود
0
۱ N Sir DESTIN Sei ry ee tert nse Be
EUS rape cert an
gt See eee) ne St
۳ ak eer oe ee
به عمل آيد
۱ etna ripe eneded
aoe | ا است توجه *
5
0 OC POY even re
* باید با تاکید بر روش حل مساله » زمینه رشد و شکوفایی دانش آموزان را ۱
صفحه 14:
ا ل لل 0
با توجه به اهداف»؛ ماهیت و نوع موارد ارزشيابي؛ از انواع مختلف روش ها و +
ل ا ل 0
Pee ra, ا ا |
مقالات و طررح هاء كارش مربوط به فعاليت هاى تحقيقاتى » ارزشيابى
عملكردى » ارزشيابى مستم » انواع دست ساحته هاء روش خود سنجى و ...)
«استفاده مى شود
۶ :لستفادء از لنولع ارزشیابی-۱۲
Mir SESE er er ere eleven Sb Ce eee? Crete)
تدریسراز لنولع ار زشیابیه ( از قبیلتشخیصی تکوینی مجسوعی هنجار
00 ped eS BT aoe Tae
صفحه 15:
استقلالهدرسه ومعلمدر ف رآيند ار زشيابوزدر ف آيند ار زشيابويايد -13 *
لستقلالهدرسه و معلمدر جار جومسياستها ىكل ىآموز ثرو يسرو رش حفظ
.شود
۱ PR Verte ce eater]
ارزشیابیپ اید به گونه لیسازمانده و اجرا شود که موجبخدشه دار
شدزحقوقء تعامالةانساني اعتماد به نضسسرو ساشتر وإنودلنش ]موز يا معلم
5
penne Serta ل
ضرورتهماهنگیدر تحتقلصولارزشیابیدر به کارگیریلصولفوق-۱۱ ۶
الاك بايد ميانسازمانها ؛ مرلكنء اداراةواحدها و سايم بخشهاومسئول
0
سنجش بيش رفت حصيلدلنش ]مولن تعهد وهماهنكىكامزوجود دلشته
صفحه 16:
طبقه بندى هدفهاى رفتارى
در پایان هر دوره آموزشی باید در تفکر ءاحساسات» ۰
نگرشها و اعمال دانش آموزان برحسب هدفهای آن دورد
تغييراتى بوجود آيد كه آنرا تغيير رفتار مى نامند
منظور از طبقه بندی هدفها ی تربیتی آن است که معلوم ۰
شود اين تغییر رفتار در چه زمینه هاو در چه سطحی
صورت مى كيرد
9 ا ا ل ل ل SESS
صفحه 17:
بلوم " هدف های تربیتی در حیطه شناختی ۰
ا (Ge Se
را به شش سطح طبقه بندی نموده است این
طبقه بندی که معروفترین طبقه بندی هدفهای
آموزشی است از ساده به مشکل
صفحه 18:
ار قضا
زشيابى وقضاوت
7 كيب
تجزيه وتحليل
2
صفحه 19:
ae لي
داش : در اين سطع كه بايين تترين سطوح يادكيررى است راز دانش آموز انتظار ميررود همان
مطلبی را که آموخته است عینا"به صورت حفظ کرردن ,بهیاد آورد و بازگو کند. هدفهای نمونه
FR See veer rE FN UP nin ree ph ea Fes Pe)
اصطلاحات. واقعیتهای خاص و...)معنای لغتی که آموخته است بیان کند- اسامی
شهرهاى مهم بك كشور رافهرست كند > قطفه شعرى را حفظ كند
BER ene) ا ا 1۱
و مهارتهاى عقلى در حيطه شناختى به شمار مى رود لذا از اهميت خاصى بر
خوردار است
سح : در لين سطح يادكيرى ازدانش آموز انتظار ميرود به يك يك مطالب بى برد و آن را =
ee بیان کند اى آن دك كونى حاصل
صفحه 20:
BES oe eens ESM ee 3
۱0 پا
جديد
0 ا ل oe Ya nen aries)
Poe ee a By ee ESTE er eae
وبا استفاده از آنها و بدون راهنمایی و کمک cry
cA ea SVP و
ie Cean ا
بالستفامه از پسرگار و خط ک شمدیج زاویه لورا نصفک ند -- ۰
ee al Peet ee Bred
صفحه 21:
0
۱
بین اجنرا را با یکدیگ مشخص کند بناببراین در این مرحله چراهاءدلایل و علت
لا exit bee 0
ا ا ل ل ل يي
S| ا Pye
تطبیق آن با مطالب عنوان شده تکیه می شود اما در تجزیه
وتحلیل روی خرد کردن مباحث يا پدیده ها به اجزای تشکیل
0000
eee eee cee ad ل م000
eco ST) ا ل 2 س0"
eee
صفحه 22:
۶ بام عالی ذهن بام ترکیب-ساختن-آفریدن-خلاقیت- : PAS
FC 7
Ses data
دراين مرحله دانش آموز ميتواند اجنراى يك يديده وارتباطى را كه بين آنها *
در مرحله قبل تشخیص داده بود به شیوه ای نو باز سازی کند به عبارت دیگر
و ۱
خود نشان دهد- توانایی پیوند دادن اجزاء به منظور تهیه یک صورت
و Peco
پیشین و خلق یک اثر علمی؛ادبی .فنی .هنری و با احتماعی نازه
Cgc gre caer re SUE nr Cres
beeen Aes nen ae el SIRES ah
صفحه 23:
Dy ا ا Lees شي
است دانش و معلومات انسان در حدی است که میتواند
mur) ا ال Pop econ) Reece hee grerl ese]
Rees
این مرحله بالاتررین و آخرین مرحله شناخت در یاد گیرری مطالب است *
به عبارت دیگر ارزشیابی شامل داوری و قضاوت کردن در باره
1 Pe SPOR SOMES yy
پیچیده ترین سطح توانایی عقلی است---مقایسه نظربه
ها-در مورد ارزش ادبی یک متن با اثر با توجه به ملاکها
ی معین اظهار نظر کند
صفحه 24:
erro
PA POry sey al Shit ام اام ery reg
مربوط می شوند حیطه عاطنی هم مانند حیطه شناختی دارای طبقات است که از ساده به
۱ eed ا 00
طبقه تشكيل شده است
200
جنگ نگرش منفی پا کند
۱
ترجیح یک ارزش بر ارزش
ديكر
ميل و رغبت به ياسخ
Or
تبلور
Pore
ارزش گذاری
صفحه 25:
حیطه روانی - حرکتی ۰
7 3
PLC re ieee |
کافی از اهداف ترربیتی در این حیطه قلمداد کررده اند وبرخلاف حیطه های
شناختى و عاطفى » طيقه بند يهايى كه در حيطه روانى - ح مكتى صورت
۱
حیطه با مهارتهای حرکتی » مانند نوشتن ؛ صحبت کرردن » دویدن» شناکردن و
نظایر آنها سروکار دارد و هدف آن است که این گونه حرکتها باادرستی » دقت
ء ظرافت » سرعت و مهارت مطلوب انجام شوند
د - اجراى مستقل
صفحه 26:
هر کدام از حیطه مستقل از دیگری نیست نمی ۰
توان گفت که یک توانایی یا مهارت آموخته شده
صرفا به يك حيطه مربوط است
داش آموزى كه به اصول و اعقايد دين اسلام ٠
ارج مى كذارد(حيطه عاطفى )زمانى به اين
ON EE SCRE TEED Ke CORY pW UN
اسلامى را مطالعه كند (حيطه شناختى )
SS See
صفحه 27:
يك راه مناسب براى بيشرفت تحصلى
002 Br tri: perery EIN Bee)
يكى از همكاران مى كفت من اول هر ماه به دانش آموزان نمره 0© را ٠
Spree 7) ل الل 0
داد برای هر پاسخ غلط نمره کسر خواهم کرد هرکس توانست تا آخر ماه اين
ED ib Wee NOLES ee Tre st See eS cE pr eet ۳۹
حسن داشت
ا ا ا ا 00
نكهدارند
eo Eee Ure EES Ne Le See ess te wy Ter)