علوم پایه محیط زیست و زیست‌شناسی

طرح جمع آوری و دفن زباله در روستای احمد آباد گلمکان در استان خراسان رضوی

golmakan_khorasan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “طرح جمع آوری و دفن زباله در روستای احمد آباد گلمکان در استان خراسان رضوی”

طرح جمع آوری و دفن زباله در روستای احمد آباد گلمکان در استان خراسان رضوی

اسلاید 1: مطالعه جامعه نگر مهمترین مشکل منطقه گلمکان- جمع اوری ودفن زبالهتابستان 1391

اسلاید 2: استاد راهنما : جناب آقای دکتر هلاکويي آسیستان راهنما : سرکار خانم دکتر احمدنژاد اعضاء گروه : آقایان: 1- عباس رهنما 2- ایوب صوفی زاده 3- محمد رضا مهری Assessment of the problems in healthy collection , transport and defecation of the wastes in Ahmadabad village, Golmakan county, Chenaran district in iran 2012-2013.

اسلاید 3: بخش اول(1): شناخت منطقه

اسلاید 4: موقعیت جغرافیایی منطقهگلمکان منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر است. این سرزمین از مناطق کوهپایه‌ای بینالود به سمت ارتفاعات آن کشیده شده. در فاصلهٔ ۲۰ کیلومتری گلمکان به سمت قله بینالود دریاچهٔ کوهستانی چشمه سبز قرار دارد که یکی از مناطق بسیار مرتفع در استان خراسان محسوب می‌شود. مرکز این دهستان شهر گلمکان است.شهر گلمکان در 45 کیلومتری مشهد قرار دارد. گلمکان تا قبل از سال 1388 بزرگترین دهستان ایران بوده است و از سال 1388 به شهر ارتقا یافته است. جمعیت شهر گلمکان حدود 3250 نفر می باشد که خدمات آنها توسط یک مرکز بهداشتی درمانی و دو پایگاه ارائه می گردد.

اسلاید 5: پیشینه تاریخییکی از قدیمی ترین کتاب هایی که نامی از گلمکان در آن آورده شده است کتاب احسن التقاسیم از محمد بن احمد مقدسی است که در حدود سال ۳۷۵ ه.ق تالیف شده و در آن گلمکان را جزء نیشابور می داند که در قصبه طبران ناحیه توس از نقاط زیر مجموعه ای مثل تروغبذ که همان طرقبه کنونی است و جرموکان که به احتمال زیاد همین گلمکان کنونی است نام می برد .در شاهنامه فردوسی نیز در بخش مرگ یزدگرد اول نام چشمه سو که به عقیده بسیاری از صاحب نظران همان چشمه سبز است بارها آورده شده است .در سفر دوم ناصرالدین شاه به خراسان در حین سفر از سمت قوچان به مشهد ، که به قلم خود او نوشته شده اینچنین آمده است:{ در دامنه کوه قصبه شاندیز و گلمکان و بعضی از قری و مزارع این دو بلوک که از دور پیدا بود .سمت دست چپ کلاته شاه بند چنگ کلاغ مسکن طایفه حمزه کانلو جزء گلمکان ، کلاته حبشی مال پیزکی است .}

اسلاید 6: بناهای تاریخیمزار عبدالرحمان گهواره گر این مزار قدیمی مربوط به یکی از اقطاب سلسله ذهبیه , متوفی 777 ه.ق است .بنای آرامگاه شامل یک گنبد خانه و رواق های اطراف است و در سال 1300ق . توسط مهاجران جلایری مرمت شده است. مزارگهوارگر در روستای نوزاد از توابع بخش گلمکان می باشد که درفاصله دو کیلومتری گلمکان و در 29 کیلومتری شمال غربی طرقبه واقع شده است.

اسلاید 7: بناهای تاریخیخواجه داد : بر سر راه گورستان وسیع و قدیمی محله پایین مقبره ای است که در وسط قبر این مجموعه لوحی است که این عبارت در آن کنده کاری شده است : هذه الروضه الشریفه الشیخ العلرف الزاهد الکامل المرحوم المبرود خواجه داد العابد تعمده ا... یغفرونه بغفرانه وفاته فی سنه 435 . چنان بر می آید که صاحب این قبر خواجه داد فردی مومن و کامل و عارف و دانشمند بوده و احتمالا در قرون چهارم و پنجم هجری می زیسته است و سنگی که اکنون روی قبر او می باشد چندان قدیمی نیست و احتمالا این سنگ از روی سنگی که قبلا در آن جا بوده است نوشته شده .خواجه قاضی : در مسیر رودخانه گلمکان در نزدیک باغها و قبرستان این آبادی بقعه ای است که کل بنای آن که در کنار آب روانی واقع شده یک اتاق می باشد و سنگ قبری که روی آن قرار دارد تاریخ چهارصد هجری را نشان می دهد.این سنگ نیز قدیمی نیست و احتمالا از روی سنگ قبلی نوشته شده است .خواجه حافظ ابرده ای :این شیخ که با عبدالرحمن گهواره گر هم عصر بوده همچنان که از نام او پیداست احیانا اهل ابرده بوده و بنا به دلایلی به گلمکان مهاجرت و در آن جا مدفون شده است .مزار او بر سر راه گورستان قدیمی محله پایین واقع است و مردم بعضا بر سر مزار او اقدام به نذر و نیاز می کنند.حسینیه قدیمی در قلعه بالا:این حسینیه در شمال گلمکان و در مجاورت میدان کنونی امام علی (ع)گلمکان و جنب مسجد جامع قرار دارد.این بنا فاقد کتیبه می باشد اما اهالی بر این باورند که ساختمان مذکور حداقل دویست یال قدمت دارد .این حسینیه با هدف برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) ساخته شده و به هنگام عزاداری در میانه حیاط علم بزرگی برافراشته و حضار در رواق های آن که به حیاط مشرف میباشند به تماشای مراسم شبیه خوانی و عزاداری می پرداختند .

اسلاید 8: سایر جاذبه های گردشگریتپه هاون : احتمالا محل آتشکده ای قدیمی می باشد.مزار قطب الدین حیدر: بر سر راه گورستان قدیمی محله پایین قرار دارد که عارفی بزرگ بوده است .چنارهای کهن قلعه وسط و حاجی آبادگورستان های قدیمی و متعدد در گزندر و چهارباغ و حاجی آبادو نوزادغار وسیعی در نوزاد مقابل مقبره عبدالرحمن تپه استرک یا قلعه نو

اسلاید 9: مرکز بهداشتی درمانی گلمکانمرکز بهداشتی درمانی گلمکان تحت پوشش مرکز بهداشت شهرستان چناران و در 31 کیلومتری این شهرستان قرار دارد. ساختمان جدید این مرکز در سال 1390 افتتاح شده است. نیروهای شاغل در این مرکز عبارتند از:1- دونفر پزشک2- یک نفر ماما3- یک نفر پرستار4- یک نفر کاردان مبارزه با بیماریها5- یک نفر کاردان بهداشت محیط6- یک نفر دندانپزشک7- یک نفر مسئول پذیرش8- یک نفر مسئول آزمایشگاه9- یک نفر راننده و یک نفر نیروی خدماتی

اسلاید 10: اطلاعات پایگاهها و خانه های بهداشت تحت پوشش مرکز بهداشتی درمانی گلمکانپایگاه شماره 1 گلمکان: این پایگاه با جمعیتی بالغ بر 1800 نفر در نزدیک مرکز بهداشتی درمانی گلمکان قرار گرفته است که در آن دو نفر بهورز زن و یک نفر بهورز مرد به صورت نیمه وقت مشغول هستندپایگاه شماره 2 گلمکان: این پایگاه با جمعیتی بالغ بر 1400 نفر در فاصله یک کیلومتری مرکز بهداشتی درمانی گلمکان و تقریبا در وسط شهر گلمکان قرار گرفته است. در این پایگاه نیز دو نفر بهورز زن و یک نفر بهورز مرد نیمه وقت فعال هستند.خانه بهداشت اسجیل : این خانه بهداشت با جمعیتی بالغ بر 1250 نفر در فاصله 4 کیلومتری مرکز گلمکان قرار داشته و دو نفر بهورز زن و یک نفر بهورز مرد در آن شاغل بوده و دارای یک روستای اقماری است.خانه بهداشت دولت آباد : این خانه بهداشت با جمعیتی بالغ بر 960 نفر تحت پوشش در فاصله 8 کیلومتری مرکز گلمکان قرار داشته و یک نفر بهورز زن در آن شاغل است.خانه بهداشت احمدآباد: این خانه بهداشت با جمعیتی بالغ بر 870 نفر و دو روستای اقماری در فاصله 4 کیلومتری مرکز گلمکان قرار داشته یک بهورز زن و یک بهورز مرد در آن مشغول می باشند.خانه بهداشت کاهو: این خانه بهداشت با جمعیتی بالغ بر 1255 نفرر و دو روستای اقماری در فاصله 11 کیلومتری مرکز گلمکان قرار داشته یک بهورز زن و یک بهورز مرد در آن مشغول می باشند.خانه بهداشت گاوترنا: این خانه بهداشت با جمعیتی بالغ بر 550 نفرر در فاصله 9 کیلومتری مرکز گلمکان قرار داشته و یک نفربهورز زن در آن مشغول می باشند.خانه بهداشت پایه: این خانه بهداشت با جمعیتی بالغ بر 760 نفردر فاصله 20 کیلومتری مرکز گلمکان قرار داشته یک بهورز زن در آن مشغول می باشند.

اسلاید 11: بخش اول(2):انتخاب فيلد عملياتي

اسلاید 12: نحوه شروع به کار: . مراجعه به مرکز بهداشت استان ودریافت نامه معرفی به شهرستان چنارانمراجعه به مدیریت شبکه بهداشت درمان چناران وهماهنگی با کارمدیریت وکارشناسان ستادی شهرستانمراجعه به مرکز بهداشتی درمانی وبرگزاری جلسه با مسئول مرکز وکارشناس منطقه جهت تعیین مکانمراجعه به روستای احمد آباد جهت مطالعه وضعیت منطقهآشنایی افراد گروه با پرسنل خانه بهداشت تشکیل جلسه با سرپرست خانه بهداشتمراجعه به شهرداری بخش گلمکان وشرکت در شورای بهداشتی وجمع بندی مشکلات بهداشتی وغیر بهداشتی منطقهمصاحبه با مسئولین ادارات بهداشت- شهرداری- آموزش وپرورش- آب وفاضلاب- شورای شهر و روستا- جهاد کشاورزی و........

اسلاید 13: نحوه شروع به کار: . مراجعه به مدارس گلمکان وروستای احمد آباد مصاحبه با اهالی روستای احمدآباد مراجعه به نقاط مختلف روستا در معییت شورای روستا آقای حسینی وبررسی وضعیت عمومی روستانگارش مشکلات منطقه از زبان اهالی منطقهطبقه بندی مشکلات روستاتعیین 5 اولویت منطقه جهت انجام مطالعه kapارسال 5 اولویت تعیین شده به دفتر گروه اپیدمیولوژی وآمار زیستی جناب آقای دکتر هلاکویی

اسلاید 14: محیط فیزیکی:روستای احمد آباد در فاصله 4 کیلومتری مرکز بهداشتی درمانی گلمکان و در فاصله 7 کیلومتری جاده چناران-مشهد قرار دارد. این روستای جمعیتی بالغ بر 618 نفر و 185 خانوار را شامل می شود.

اسلاید 15: مسایل فرهنگی و قومیتهای محلی:در این روستا 5 مسجد وجود دارد که یکی از مساجد بزرگ آن در پایین روستا قرار دارد و بنای نوسازیست و مسجد دیگر بر بلندی قسمت بالای روستا بنا شده است.اکثر اهالی روستا جزء سادات بوده و اکثرا از یک فامیل مشترک حسینی هستند. همگی از قومیت فارس می باشند.

اسلاید 16: آموزش و پرورش:این روستا دارای 2مدرسه ابتدایی و راهنمایی دخترانه و پسرانه است. روستا فاقد مهد کودک و دبیرستان می باشد.از بین 618 نفر اهالی روستا ، 524 نفر (85%) با سواد و بقیه بیسواد میباشند. نمیباشدیک باب حمام عمومی که دیگر قابل استفادهیک باب نانوایی لواشیک باب قصابی5 باب خوار بار فروشی

اسلاید 17: خدمات ترابریاین روستا دارای جاده آسفالته به طول 2 کیلومتر از جاده اصلی گلمکان می باشد.حمل و نقل درون روستایی با استفاده از وسايل شخصي و بعضاً چهارپایان انجام می گیرد.

اسلاید 18: وضعیت معیشتیشغل اصلی مردم این روستا دامداری بوده و کشاورزی در رتبه بعدی قرار دارد. دامداری به صورتی است که اکثر مردم روستا در نزدیکی محل زندگی خود و بعضا در قسمتی از حیاط منزل یک محل جهت نگهداری دام (گاو و یا گوسفند) داشته و از فرآورده های لبنی آن استفاده مینمایند.

اسلاید 19: سایر شرایط روستاوضعیت ارتباطات:كليه وسايل ارتباط جمعي اعم از تلفن ثابت و تلفن همراه و دسترسي به اينترنت در برخی از منازل در روستا موجود است.ورزش و سرگرمیها:این روستا فاقد باشگاه ورزشی برای آقایان و خانمها می باشد.روستا دارای یک پارک تفریحی کوچک می باشد که حاوی تعدادی وسایل ورزشی می باشد.

اسلاید 20: هرم جمعیتی

اسلاید 21: نقشه منطقه

اسلاید 22: شاخص های زیج حیاتی خانه بهداشت احمد آباد سال1391

اسلاید 23: لیست مشکلات سلامتی در روستای احمدآباد ردیفعنوان مشکلامتیازهای داده شدهامتیازهای داده شدهامتیازهای داده شدهامتیازهای داده شدهجمع امتیازاتاولویتردیفعنوان مشکلایوب صوفی زاده عباس رهنمامحمد رضا مهریمحمد صاحبکارجمع امتیازاتاولویت1گاوداریها و دام داریها به صورت سنتی در داخل روستا نگهداری می شود3314112فضولات دامی به صورت غیر بهداشتی در حاشیه روستا و بعضاً در داخل روستا دپو می شود4543163کاه و علوفه دامها در داخل روستا نگهداری میشود4233124حدود 20% فاضلابهای روستایی به داخل معبار رها سازی میشود87983245مامای اختصاصی در روستا وجود ندارد و زنان باردار جهت ویزیت مجبورند به گلمکان مراجعه نمایند3435156زباله های روستایی فقط یک بار در هفته جمع آوری می شود2146137به دلیل اجرا نشدن طرح هادی، گرد و خاک در معابر عمومی روستا زیاد است5332138خاک و نخاله های ساختمانی در داخل روستا و بعضاً در داخل کوچه و خیابان ریخته می شود7243169در اختیار نداشتن وسایل حفاظت فردی و بهداشتی جهت کارگران و راننده حمل زباله15341310نبود ماشین حمل زباله و استفاده از تراکتور10910837211حمله سگها و گربه ها به زباله ها و پاره کردن پلاستیک آن به دلیل دپوی یک هفته ای زباله ها33651712فعال نبودن حمام عمومی روستا به دلیل عدم گازکشی آن787931513استفاده روستائیان از جوی آب توسط بعضی از اهالی برای مواردی مانند شستشو23731514قاطی شدن آب جوی با فضولات دامی انباشته شده درحاشیه روستا42351415کم بودن تعداد سرویسهای بهداشتی در داخل مدرسه53431516گزارش مواردی از بیماری تب مالت989733317سگهای صاحبدار بدون قلاده و ول در داخل معابر روستا هستند25641718وجود شغال و روباه در شب ها در اطراف و بعضاً درداخل روستا44361719عدم جمع آوری صحیح آشغالهای موجود در داخل روستا10101010401

اسلاید 24: هدف اصلی طرحتعیین مشکلات جمع آوری ، انتقال و دفع بهداشتی زباله در روستای احمد آباد بخش گلمکان شهرستان چناران در سال 1391

اسلاید 25: اهداف اختصاصی طرحتعیین روشهای جمع آوری زباله در خانوارهای ساکن در روستای احمدآباد .تعیین درصد خانوارهایی که زباله را به روش بهداشتی جمع آوری می نمایند.تعیین روش انتقال زباله در خانوارهای ساکن در روستای احمد آباد.تعیین درصد خانوارهایی که زباله را به روش بهداشتی انتقال می دهند.تعیین روشهای دفع زباله در خانوارهای ساکن در روستای احمد آباد.تعیین درصد خانوارهایی که زباله را به روش بهداشتی دفع می نمایند.تعیین فاصله زمانی بین جمع آوری و انتقال زباله.

اسلاید 26: هدف کاربردی طرحاستفاده از نتایج مطالعه جهت بر طرف نمودن مشکلات جمع آوری ، انتقال و دفع بهداشتی زباله و پیشگیری از مخاطرات ناشی از دفع غیر بهداشتی زباله.

اسلاید 27: خلاصه روش اجرای طرحاین مطالعه ، یک مطالعه توصیفی – مقطعی است که در روستای احمدآباد شهرستان چناران انجام می گردد. در این مطالعه روستای احمد آباد به 5 خوشه تقسیم بندی شده و در هر خوشه 4 خانوار به صورت تصادفی سیستماتیک انتخاب و در هر خانوار از یک نفر فرد بالای 18 سال مصاحبه گردیده و اطلاعات ارائه شده در پرسشنامه ای که از قبل آماده می نماییم ثبت می گردد. همچنین جهت تکمیل پرسشنامه به مرکز بهداشتی درمانی گلمکان ، خانه بهداشت احمد آباد و اعضاء شورای اسلامی مراجعه و مصاحبه گردیده و اطلاعات لازم در پرسشنامه ثبت خواهد شد.

اسلاید 28: ملاحظات اخلاقیبه دنبال توضیح کافی در رابطه با اهداف مطالعه رضایت شفاهی از افـراد جهت همکاری گرفته شد.کلیه اطلاعات به صـورت محرمانه نگهداری شد. و نتیجه مطالعه به اطلاع جمعیت مورد بررسی رسانیده خواهد شد.

اسلاید 29: سوالات دموگرافيك

اسلاید 30: سئولات آگاهي

اسلاید 31: تحليلبا بررسي جوابهاي مربوط به سئولات آگاهي مي توان اين نتيجه را گرفت كه سطح آگاهي مردم روستاي احمدآباد در خصوص زباله و روشهاي دفع آن از متوسط به بالا مي باشد. در خصوص تعريف زباله 51/8% افراد شركت كننده در مطالعه جواب درست داده و معتقد بودند كه هر چيز دورريختني و به درد نخور را مي توان به عنوان زباله در نظر گرفت.

اسلاید 32: تحليلآگاهي مردم در خصوص زمان نگهداري زباله در منزل، بهترين وسيله حمل زباله، تاثير جمع آوري زباله در كاهش آلودگي هوا و نيز اقتصادي بودن آن خوب بوده است.در خصوص بهترين روش دفع زباله فقط 44% شركت كنندگان به بازيافت اشاره كردند كه لازم است در اين زمينه آموزشهاي بيشتري داده شود. و 34/3% افراد به دفن اشاره كرده و فقط 17/5% افراد معتقد به سوزاندن بودند.

اسلاید 33: سوالات نگرش

اسلاید 34: تحليلبا بررسي نتايج حاصل از اين مطالعه به اين نتيجه مي رسيم كه بيشتر از 80% شركت كنندگان در مطالعه با اين موضوع كه دفع بهداشتي زباله يك امر ضروري بوده و در حفظ منابع طبيعي و محيط زيست موثر مي باشد، نظر موافق داشتنيد.همچنين بيشتر از 80% شركت كنندگان با اين موضوع كه دفع بهداشتي زباله كاري خداپسندانه و داراي ثواب است نظر موافق داشتند.همچنين كمتر از 20% افراد شركت كننده با وقت گير بودن و پردردسر بودن دفع بهداشتي زباله نظر موافق داشتند.

اسلاید 35: سئولات عملكرد

اسلاید 36: تحليلبا بررسي نتايج مطالعه به اين نتيجه مي رسيم كه با توجه به نظر اهالي روستاي احمدآباد در زمينه نگهداري زباله در داخل كيسه زباله و سطل دربدار مشكل زيادي وجود نداشته و حدود 80% افراد اين مورد را رعايت مي نمايند. ولي از آنجا كه حدود 70% افراد كيسه حاوي زباله را در داخل كوچه مي گذارند كه احتمال حمله گربه ها و سگها وجود دارد مي توان نتيجه گرفت كه يكي از بزرگترين مشكلات جمع آوري بهداشتي زباله در روستاي احمدآباد اين مورد مي باشد كه لازم است در اين زمينه آموزشهاي لازم داده شود.

اسلاید 37: تحليليكي از مشكلات ديگر در اين روستا اين است كه كه بيشتر مردم مواد دوريختني مانند مواد پلاستيكي، فلزات به درد نخور و كاغذهاي اضافي را به عنوان زباله در نظر نگرفته و نسبت به دفع بهداشتي آنها اقدامي صورت نمي گيرد. در نتيجه اين مواد به صورت غير اصولي در داخل كوچه و خيابان و معابر عمومي ريخته مي شود. كه لازم است در اين زمينه نيز آموزشهاي لازم به مردم داده شود.

اسلاید 38: سوالات ديدگاهي

اسلاید 39: سئولات ديدگاهي

اسلاید 40: تحليلبا بررسي نتايج اين سئوالات به اين نتيجه مي رسيم كه بيشتر مردم اعتقاد دارند كه بزرگترين مشكل روستا طولاني بودن فاصله نوبتهاي جمع آوري زباله مي باشد بنابراين چون دپو زباله به مدت يك هفته(نوبتهاي بين جمع آوري) زياد مي باشد، پس از پرشدن كيسه زباله مردم زباله را در كوچه مي گذارند كه اين امر مشكلات عديده اي را در زمينه جمع آوري بهداشتي زباله در روستاي احمد آباد بوجود آورده است.

اسلاید 41: تحليلبا توجه به اظهارنظر اهالي روستا در زمينه منبع اكتساب اطلاعات لازم است تا خانه بهداشت و مركز بهداشتي درماني فعاليتهاي بيشتري را در زمينه آموزش جمع آوري زباله و همچنين تقابل با دهياري و شوراي

اسلاید 42: جنسیت

اسلاید 43: وضعیت سواد FrequencyPercentValid PercentCumulative Percentillitrate2515.115.115.1 primery4728.328.343.4 diploma4929.529.572.9 bachelore3722.322.395.2 MD&MD74.24.299.4 61.6.6100.0 Total166100.0100.0

اسلاید 44: demographic chart

اسلاید 45: demographic chart

اسلاید 46: Knowledge

اسلاید 47:

اسلاید 48:

اسلاید 49:

اسلاید 50: LITRACY * TARIFEZO CrosstabulationCount TARIFEZOTotal ghazafaseddorrikhtanipelastikinemidanam22 LITRACYillitrate51235025 primery132257047 diploma152526149 bachelore112132037 MD&MD250007 6010001Total468613201166

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید