صفحه 1:
بسم الله الرحمن
صفحه 2:
سازمان آموزش وپرورش شهر تهران
معاونت پرورشی وتربیت بدنی
کارشناسي مشاوره
صفحه 3:
صفحه 4:
۰
هین مگو ما را بدان در راه نز
نیست
با
با کریمان کا
ارها دشوار نیست
9
۳
پیش چشمت 3
چشمت داشتی شيشه ی کبود
رآ اند
زان سبب دذ _
Sie = نمو
یا کبودت می نمود
مولوی
صفحه 5:
صفحه 6:
درنظام متعالي تعلیم و تربیت جدید فضاي فيزيكي مدرسه نه تنبا یک محیط خشک و بي روح
فاقد تاثیر در فر آیند پادگيري محسوب نميشود,بلکه به عنوان عاملي زنده و پویا در کیفیت
فعاليت هاي اام wm ome i a ess تن
نموده است.البته اين دانستني ها و مبارت ها بايدقادرباشندامنيت رواني واحساس زيبا
دوستي را در مواجبه با مشکلات زندگي تضمین کند. در روند استفاده از امکانات در راه مقابله
منطقي و فراگیرمسایل دنياي جدیدبه خصوص نگرش هاي کودکان ونوجوانان بایدازاصول
هستند.درشرايطي که اکثرمنازل درمناطق شبري تبدیل به آپارتمان هاي کوچک وتاریک و به
دوراز فضاهاي بازي و تحرک براي کودکان شده. پا آنکه درمدارسي تحصیل مي کنندکه درمحله
ها ومناطق پرآسیب شبري واقع شده است. حداقل كاري که مي توان درتامین ببداشت
جسمي وروحي آنان انجام دهیم. ایجاد فضاي مفرح و شادي ب
دانش آموزان چندین ساعت از روز را درمدرسه مي گذرانند واگر فضاسازي مناسبي درمدارس
درمدرسه است؛چرا که
انجام شود مسلما به شاد زیستن فرزندان خود کمک بسیار مبمي خواهیم کرد.
صفحه 7:
یک مدیر آموزشي مسووليتي بس اساسي تر ومهم تر بر عهده دارد»
چرا که با روح و روان وجسم کودک ونوجوان سروکار دارد و بالندگي
جامعه و جوانان امروز و سرافرازي و اقتدار فرداي آنان به حرف و
شعار تنها بيش نمي رود. برخورداري از نسلي جوان و کارآمد و اصرار
در به كارگيري مناسب جوانان در چرخه کار و فعالیت هاي جامعه و
پذیرش مسوولیت ازسوي آنان درفردايي نه چندان دورمي تواند بسیار
کارسازواثربخش باشد.واضح است که انجام چنان ماموریت مهم به
آساني محقق نمي شود ورشد تعالي آنان به تصادف حاصل
نمي شود. بايد نوجوانان و جوانان را به خوبي بشناسيم وازجامعه
وشرايط ديروزوامروز و فرداي آنان درك درستي داشته باشيم؛ راه ها
وروش هاي مناسب علمي وپیش برنده براي مجهز نمودن آنان به تربيت
دانايي و توانايي و مهارت يابي را فرا بكيريم.
صفحه 8:
1 چند نکته كليدي درزمینه ي شادي و شادابي از ديد
كاه علامه جعفري (رم)
مواظب باشيد كه شادي شما سرمايه غم ديكران نشود.
- تناسب ويكيارجكي به همراه نظم باعث شادي مي كردد .
جراعالم زيباست ؟
جهان جون خط وخال وجشم وابروست
كه هر جيزي به جاي خود نيكوست
- شادي عمیق احتیاج به يك پشتوانه دارد» باید استدلال داشته باشد
وازجنسي باشد که ماندگاري آن زیاد باشد .
دین عمیق ترین تناسب وشادي را به جوینده خود تقدیم مي کند چراکه
سرسپردي وتسلیم رضاي حق بودن موجب لذت وشادي است.
مادر بياله عكس رخ يار ديده ايم
اي بي خبر از شرب مدام ما رد
-دروغ که آمدهمه ي بدي ها رامي آوردوخوبي ها وشادي ها مي رود.
صفحه 9:
٩ چگونگي دستيابي به تحقق آرمان هاي شاداب سازي در مدارس
0- براي بهره گيري مناسب از شرایط و امکانات براي ظهور
استعدادها و خلاقیت هاي نوجوانان باید تحولات جدي در نگرش
مدیران و مسوولان نظام آموزش و پرورش ایجاد کرد.
2 بكارگيري موثر و کارآمد:
الف:منابع مادي و انساني در برنامه ريزي و سازماندهي
ب: بسیج منابع و امکانات
ج: هدایت و کنترل صحیح برنامه
أين شيوه دستيابي به اهداف سازماني براساس نظام ارزشي راتسهیل مي سازد
© مدير وظیفه دارد با هماهنگي و اتخاذ تصمیمات پیش برنده اي که
براساس مقررات و اصول پذیرفته شده در نظام ارزش ها شکل مي
پذیرد حیات مادي و معنوي مدرسه را تدارک ببیند.
صفحه 10:
4 شاداب سازي دروني و معنوي در مدارس
الف- تربیت معنوي و ديني(آشنايي با الطاف خداوندي وطبیعت)
#بي ترديد تربيت روحي ومعنوي كودك بايد ازآغاز حيات آنان
مد نظرگرفته شود» ليكن جون درسنين نوجواني مي خواهند
هويت شخصي بيدا كنند كم كم ازوالدين خود جدايي بيشتري بيدا
مي كنند و وابستكي كمتري مي يابند و همين امر باعث مي شود
هدایت معنوي ويژگي خاصي پیدا کند. آشنايي آنان با لطافت
طبیعت (آب وهوا وآفتاب وکوه و دریا و...) مي تواند نشاط و
شادابي را با ادراک طبیعت خداوندي به دست آورد به طوري
که نوجوان با دیدن هریک از ابعاد طبیعت حتي با دیدن یک گل
احساس لذت و شادمائي كند.
صفحه 11:
٩ شاداب سازي دروني و معنوي در مدارس
fee es ooh es
گروهي وجمعي نوجوانان جزو لا ینفک از زندگي اجتما
ی مر خر ی شم تردق ماه یز
ور نف و
وجود آورد.
Re جذب مشاركت دائشش آموزان ذراذاره ي مذرسه
شك ايت عه ركي لز وظايف ميع ترييتي مديران مدارس تشويق تشویق نوجوانان به
مشارکت و تعاون درهمه ي اموراست مي توانند با تدوين برنامه ها:
مناسب به جلب مشاركت دأئش أموزان درامورمختلف مدرسه اقدام نمايند وين
موضو مي تواند به احساس مفيد بودن و دورشدن ازانزوا وكسالك درنوجوائان
کمک کند این برنامه يكي ازموارد شاد زیستن است.
صفحه 12:
4 چگونگي ایجاد فضاي شاداب در مدارس
4 ابتدا شاداب کردن محیط مدرسه و فضاسازی ظاهری.
4 شاداب نمودن فقط جنبه ظاهري ندارد چون داشتن بهداشت
رواني سالم نیازمند رعایت اصولي آست که هم جنبه مادي و هم
جنبه معنوي دارد و در واقع شاداب سازي را در ابعاد ظاهري و
ابعاد معنوي جست و جو کرد.
٩ با نگاهي دقیق ترباید عنوان کردکه که هر یک از این موارد
شامل بررسي موضوعات ومواردي مهم است که با درنظر گرفتن
آنها مطمئنا مي توانیم روح و روآن و جسم و جان نوجوان را شاد
کنیم جرا که نوجوان بایدابتداازدرون وجودش احساس شادماني
داشته باشدواین احساس شادماني همان ایجاه رضایت از زندگي
است که باید در تمام ابعاد وجودش رخنه کند.
صفحه 13:
4 شاداب سازي ظاهري در مدارس
4 در اين روش اکثرا مواردي مورد توجه قرار مي گیرد» که قابل
رویت و قابل لمس کردن باشد و در واقع اموري که لذت بصري
ایجاد مي کند با دیدن فضا ومحیط زیبا باعث ایجاد نشاط مي شود»
مورد توجه قرارمي گیرد.
[0- فضاسازي و زيباسازي حباط مدارس» از جمله دیوارها؛ سطح
زمین» کاشت درخت و گل و گیاه گذاشتن نیمکت هاي رنگي و زیبا
در حیاط مدرسه. تابلوي زيباي سر در مدرسه» ديوارهاي تمیز و
زيبا و تزيين شده با نقاشي هاي زیبا» نماسازي هاي مختلف.
© زيباسازي مناسب ساختمان مدارس از جمله هماهنكي كاشي و
سراميك و سنك - رنك آميزي در و ديوارهاء برده هاي زيبا
جهت کلا س هاء زيباسازي راهروهاي كلا س هاء دفتر معلمان»
اتاق مشاوره و...
صفحه 14:
شاداب سازي ظاهري در مدارس
-O زيباسازي و تمیز بودن نمازخانه استفاده ازخوشبوکننده هاء استفاده از
نوشته ها و خطاطي هاي زیبا و استفاده از گلدان هاي زیباه استفاده از
فرش هاي زیبا و هماهنگ با پرده ها تمیز بودن و زيباسازي دستشويي ها
و وضوخانه(حتما فضاي وضوخانه از كاشي و سرامیک زیبا و تمیز
استفاده گردد) محل آبخوري ها سنگ شده باشد و در وضوخانه ها از لوله
كشي آب گرم استفاده شده باشد.
- زيباسازي راهروها و ورودي ها با استفاده از گلدان هاي گل طبيعي و
مصنوعي,
صفحه 15:
» شاداب سازي ظاهري در مدارس
هد زيباسازي کذابخانه ها استفاده از کندهاي یکرنگ و یک مذل
جهت نگهداري کتاب ها (ترجیحا استفاده از كمدهاي چوبي
زیبا) استفاده از گلدان هاي طبيي درفضاي کتابخانه ميز
وصندلي هاي یک رنگ و زیبا؛ قسه هاي زیبا جهت
دردسترس قرار دادن مجلا ت وروزنامه ها
0 تشویق دانش آموزان جهت آوردن گل وگیاه طبيعي واستفاده ازآن
درمحيط كلا س.
-P يوشش ظاهري دانش آموزانءاستفاده از رويوش هاي خوش
رنگ وشاد .
صفحه 16:
4 شاداب سازي ظاهري در مدارس
©- پوشش ظاهري معلمان» مدیر و معاونان که با رعایت
تمامي موازین شرعي مي توان از رنگ هاي شاد و رنگ
هاي روشن استفاده کنند.
© استفاده از قاریان با صوت و لحن زیبا درمراسم
(اگر به صورت زنده باشد بهتر است وگرنه از نوارهاي مناسب مي توان استفلده کرد.
صفحه 17:
شاداب سازي ظاهري در مدارس
٠ 0انواع برنامه هاي هنري نظیر نقاشي» سرود قصه؛ داستان؛
تثاتر و نمایش» هنرهاي دستي شامل مجسمه سازي سراميك» سفالگري
و... درسنین مختلف براي دانش آموزان بسیار جذاب هستند وهر يك
از آنها مي تواند در زمینه شاداب سازي مدرسه و تعلیم و تربیت
وتکوین شخصیت نسل جوان موثر واقع شوند.
LEQ ٠ يك فواره درحوضچه مدرسه» درختان سرسبز» تميزي محیط
رنگ دیوار هاء تهویه لا زم درکلاس ها و... مي تواند زيبايي و
شادابي لا زم را براي مدرسه به ارمغان بیاورد.
صفحه 18:
شاداب سازي ظاهري در مدارس
۰ 0تشکیل جلسات شعر خواني» برگزاري نمایشگاه کتاب
و عکس » اجراي نمایش و اجراي موسيقي زنده در مدرسه
و تشکیل سمینارها و همایش و سایر فعالیت هاي علمي و
عملي» هنري و فرهنگي مي تواند در شاداب سازي مدرسه
نقش مهمي را ایفا کند.
۰ <6)تماشاي فیلم» بازي شطرنج و برنامه هاي اريدويي
J را مي توان نام برد» همه اين فعاليت ها براي اين
است که محیط مد يسه زيبا زیباءه دلچسب» راحت و شاد و بدون
کسلت باشد تا برايدانش آموزان ایجد انگیزه کند
صفحه 19:
شاداب سازي ظاهري در مدارس
IS فعالیت هاي بدني دانش آموزان مي تواند نقش بسر تن رشد و
تعالي فرد ایفا کند» لذا فضاهاي موجود در آزمایشگاه »کارگاهبا وجود
امکانات و تجهیزات مي تواندارتباط مستقیم و تاثيرگذاري باشد.
0 محوطه کارگاه ها را با رنگ هاي گرم از جمله نارنجي» کرم»
شکلا تي رنگ آميزي کنید.
2)محیط هايي که از نورکم یا مصنوعي استفاده مي کنند زمینه
رخوتء سستي» دلسردي و بهانه گيري را براي افراد بیشترخواهد
نمود.
1D مدرسه مي بایست در(سایت رایانه) به گونه اي عمل نمایدکه
آخرین اطلا عات موجود درجهان که ارتباط كاري با موضوعات
درسي رادارد توسط دبیر به دانش آموزان منتقل کند» اين عمل نوعي
ارضاي فردي و فكري ایجاد نموده است.
صفحه 20:
نتیجه گيري:
شاید دراولین نگاه احساس کنیم که انجام همه امور فوق
درمدارس مستلزم پرداخت هزینه هاي سنگین باشد ومسلما
درمدارس دولتي چنین امكاني وجود ندارد» لیکن با کمي
تامل به اين نتيجه مي رسيم كه انجام بسياري ازاين
بيشنهادهاي فوق مي تواند با درايت ومديريت صحيح با
حداقل بودجه وامکانات انجام شدني باشدوبه اشکال مختلف
مي توان شادابي وطراوت رابه کودکان ونوجوانان اين
مرزو بوم هدیه کرد و درنهایت جامعه شاد داشته باشیم که
این خود باعث بزوزو زشداستعدادها وخلا قيت ها
درجوانان ما خواهد شد.
صفحه 21:
سخن آخر:
در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم
سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور
حافظ
۰ علم خود راء جهل ویقین خودرا» شک مپندارید»ءچون دانستیدعمل
کنید و چون یقین کردید» پای پیش نهید.
الم علی(ع)
هرگاه کسی عقیده نویی را ارایه می کند» می داند که ده ها نفرپیش
ازاو نیز آن را درسر داشته اندهاما فقط درسر.
جک وش
٠ بعضى از ماء از بعضی دیگر تواناترند»
٠ اما هيج یک از ما از همه ما تواناتر نیست
هری ترومن
صفحه 22:
طرح شاداب سازي
در مدارس
ln ay i gta شده توس رس در حین مت ازی طرحشاداب سای در
یک روز دون تب (خال ازیو
abe tae ستی
اردودرخاط مدرسه
آموزش رای ند
اردوى خارج از مدره
اجراى نمايش هاى آموزشى ( موزيكال كوأ كانه
eta!
اجراى قاش روى بارجه بورت دسته ی )0 (epi be
ayn stat دسته جمعي
ساب مقاهتويسي
if es Sg tye
اجراى نمايش با تئر دائش اموز
دير از مامريزرك ها
أجراى سايفه آشيزى مادران
أجراى مسليفات فكرى وخلافيت
صفحه 23:
*تصوير آخر
صفحه 24:
0 a ]
J pie re eon, eee Ripe, Carn
۲2۵2 0 سه
TOS acres, | Raty وت
Fs ع ۳ ۳ 1 = - ~
oe ۱ 579 0