علوم مهندسی برق و الکترونیک

طرح و ساخت منبع تغذیه

tarh_va_sakhte_manbae_taghziyeh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “طرح و ساخت منبع تغذیه”

طرح و ساخت منبع تغذیه

اسلاید 1: :: طرح و ساخت منبع تغذيهبسمه تعالی

اسلاید 2: رسانه آزاداستفاده از این رسانه برای همه آزاد می باشدمرجع: کتابچه آزمایشگاه الکترونیک 1، دانشکده فیزیک، دانشگاه صنعتی شریفویرایش:13910123-بهاره روزبهانی

اسلاید 3: اجزای منبع تغذیه ورودی ACترانسفورمریکسو سازها خهخخخحخ خروجی DC فیلتررگولاتور

اسلاید 4: اجزای منبع تغذیه

اسلاید 5: مراحل تبدیل ولتاژ AC به DC1: عبور از ترانسفورمر2: یکسو سازی (Rectify)یک دیوددو دیودچهار دیود3: صافی (Filter)خازنیسلفیترکیبی4: تنظیم کننده (Regulate) منبع تغذیه (Power supply)

اسلاید 6: مرحله 1: عبور از ترانسفورمردر این مدار با استفاده از ترانسفورمر برق شهر یا منبع اولیه تا حدی کاهش داده می شود. در برخی نمونه ها نسبت این کاهش 1 به 15 است.استفاده از ترانسفورمر در مدار موجب می شود خطر برق گرفتگی کم شود و از این رو بسیار مهم است.

اسلاید 7: مرحله 2:یکسو سازی

اسلاید 8: یکسوساز نیم موج : 1 دیود

اسلاید 9: یکسو ساز نیم موج غیر ایده آلبه دلیل وجود افت ولتاژ در عبور مستقیم و عبور جریان کم توسط دیود در جهت معکوس افتی در ولتاژ خروجی پدید می آید:

اسلاید 10: یکسو ساز تمام موج: با 2 دیودهI dc= I m/π

اسلاید 11: یکسو ساز تمام موج: با 2 دیود دردر این نوع ترانسفورمر اختلاف ولتاژ بین سیم وسط و بالا از نظر دامنه برابر اختلاف ولتاژ بین سیم وسز و پایین است اما این دو از نظر فاز با هم به اندازه 180 درجه اختلاف دارند ترانسفورمر سه سر

اسلاید 12: یکسو ساز تمام موج: یکسو ساز پلیکسوسازی با چهار دیود(تمام موج، پل) 𝐼 𝐷𝐶 =0.64 𝐼 𝑚

اسلاید 13: یکسو ساز تمام موج: یکسو ساز پلهمانطور که در شکل دیده می شود در هر دو حالت جریان گذرنده از مقاومت در یک جهت خواهد بود.Idc=2Im/π جریان گذرنده 2 برابر حالت یکسوسازی نیم موج است:

اسلاید 14: یکسو ساز تمام موج: یکسو ساز پلاز معایب این یکسوساز این است که 4 دیود دارد که با مقاومت سری است و با مقاومت کمی که دارند موجب تغییر ولتاژ مقاومت در جریان های مختلف می شوند.مزیت آن عدم نیاز به یک ترانسفورمر سه سر است.

اسلاید 15: معیار مطلوبیت یکسو سازیضریب ripple:𝑟= 𝑉 𝐴𝐶 𝑉 𝐷𝐶 = 𝐼 𝐴𝐶 𝐼 𝐷𝐶 = 𝐼 𝑟𝑚𝑠 𝐼 𝐷𝐶 2 −1 𝑟 نیم موج =1.21 𝑟 موج تمام =0.48

اسلاید 16: مرحله 3: عبور از صافیانواع مختلف صافی:

اسلاید 17: صافی RCτ= RC if τ<< T similar to ideal rectifier if τ>>T similar to ideal peak detectorτ= 0.1 Tτ= Tτ= 10 T

اسلاید 18: 2. صافی (Filter)نمونه

اسلاید 19: مرحله 4: استفاده از رگولاتوربرای آنکه ولتاژ خروجی ما به تغییرات کوچک ولتاژ ورودی و مقدار بار خروجی بستگی نداشته باشد از یک تنظیم کننده در کنار یکسو کننده و صافی استفاده می کنیم.المان های مورد استفاده:لامپ های گازیترانسفورماتور های اشباع شده

اسلاید 20: مرحله 4: استفاده از رگولاتور به ازای تمامی مقادیر ولتاژ ورودی که بیشتر از Vz است ولتاژ مقاومت که خروجی است مقدار ثابت Vz می ماند و فقط جریان دیود تغییر می کند. پس ولتاژِ غیر حساس به تغییرات ولتاژ ورودی را روی مقاومت ایجاد کردیم.

اسلاید 21: دستور کار آزمایشالف) در این قسمت مدار یکسو کننده نیم موج را می بندیم و پارامترهای مدار یکسو کننده از جمله ضریب موجک را حساب می کنیم.

اسلاید 22: دستور کار آزمایشب) در این قسمت هم مدار یکسو کننده پل را می بندیم و پارامترهای مدار یکسو کننده از جمله ضریب موجک را حساب می کنیم.

اسلاید 23: دستور کار آزمایشج) در این قسمت یک صافی با اضافه کردن یک خازن به طور موازی ایجاد می کنیم و تاثیر آن را در کم شدن ضریب موجک برای خازن ها و مقاومت های مختلف در دو نوع یکسو کننده نیم موج و تمام موج مشاهده و اندازه گیری می کنیم.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید