علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (اندیشه2) فصل های 15-9

صفحه 1:

صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحيم

صفحه 3:
منبع طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن سید علی خامنه ای انتشارات : موسسه جهادی جاب 80 تهران ©0096

صفحه 4:

صفحه 5:
فصل 6 ‎aged‏ ایمان به نبوت

صفحه 6:
آيه قرآن إن الَذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا بانوالهخ وآتفیهغ بهم في متبیل ‎alls AN‏ آووا وت و وا بَعْضيُهُمْ أَوْلِيَاءُ ‎ue‏ وَالْذِينَ وا وَأ ور ل جوا ‎a‏ کم مِنْ ‎Mi‏ مِنْ شَيْءٍ حَنّى هروا" وان | ‎of i‏ النْصْرٌ لا علی وم ‎eels SH‏ ‎Ley a5‏ تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

صفحه 7:
آنان که ایمان آورده‌اند و مهاجرت کرده‌اند و با مال و جان خويش در راه خدا جهاد كردهاند و آنان كه به مهاجران جاى داده و ياريشان كردهاند» خويشاوندان يكديكرند. و آنان که ایمان آورده‌اند و مهاجرت نكر ده‌اند

صفحه 8:
خویشاوندان شما نیستند تا آنگاه که مهاجرت کنند. ولی اگر شما را به یاری طلبیدند باید به پاریشان برخیزید مگر آنکه بر ضد آن گروهی باشد که میان شما و ایشان پیماتی بسته شده باشد. و خدا به ,کارهایی که می‌کنید بیناست

صفحه 9:
تعهد مسلمان نسبت به نبوت تعهدی که انسان معتقد به نبوت برایش ایجاد می شود این است که دنباله روی از راه پیامبر ص نماید و مسئولیت به منزل رساندن .بار او را بيذيرد

صفحه 10:
ایمان به پیامبرص تعهداتی .را به بار می آورد از نظر قرآن انسانی که به تعهدات ایمان پای بند نباشد» مومن نیست

صفحه 11:
تعهد پیامبر ص» ساختن یک دنیاتی است ,به شکلی که اسلام گفته است بنابر. اين وظیفه و تعهد مومن ساختن یک .جامعه الهی مطابق نظر اسلام است کسی که ساکت بنشیند بر علیه پیغمبرد ص .است الساکت اخو الراضی و من لم یکن معنا كان علينا

صفحه 12:
:پیامبر ص فرمودند ,من رضی بفعل قوم فهو منهم قومی باشد » از ایشان ,محسوب می شود

صفحه 13:
:امير مومنان ع فرموده اند كسى كه به عمل كروهى راضى باشد مانند آن است كه داخل آن قوم است و بر هر كسى كه داخل باطل باشد دو گناه است»یکی گناه عمل به آن و ,دوم گناه رضایت به آن عمل

صفحه 14:
با على ع يا عليه او اگر درد سر و تلاش و حرکت و مسئولیت همراهی با علی ع را با رضايت تحمل ميكنيم؛ با او هستیم ولی اگر فقط دنبال راحتی و تنعم و عیش و مقام و آبرومندی ها . هستیم »عليه او خواهيم بود .اگر با حق نبودیم با باطل هستيم

صفحه 15:
ویژگی های مومن واقعی هجرت) جهاد-6 بينام دادن‌ب ‎٩-4‏ ‏مهاجرلن ‏يارءىمهاجرالن 6

صفحه 16:
فصل ‎dM‏ ‏ولایت

صفحه 17:
‎aah ay‏ منوا لا جوا علوي ‎sil stag Se 5‏ هم بلمَودة وقذ ‎Gish A Gall Ge ole Uy 1538‏ الرّسُولَ وایاکم آن تُوْمِنُوا ‎aly‏ 535 إن ‎ais‏ ۳ حَرَجْتُمْ جهَادًا فِي سَبيلي وَابْتعَاء مَرضایي یرون لد ‎tf 38 Sy‏ لم ‎spl‏ عل "ومن له ‎aby‏ ‏منک ‎el gua Uice Sai‏ السّبيل ممتحنه 4

صفحه 18:
ای کسانی که ایمان آورده‌اید» دشمن من و دشمن خود را به دوستی اختیار مکنید. شما با آنان طرح دوستی می‌افکنید و حال آنکه ایشان به سخن حقی که بر شما آمده است ایمان ندارند. و بدان سبب که به خداء پروردگار خویش ایمان آورده بودید» بيامبر و شما .را بیرون راندند

صفحه 19:
اگر برای جهاد در راه من و طلب رضای من بیرون آمده‌اید» در نهان با آنها دوستی مکنید؛ و من به هر چه پنهان می‌دارید یا آشکار می‌سازید آگاهترم. و هر که چنین کند» از راه راست منحرف گشته * ,است

صفحه 20:
ولایت امتداد نبوت مسئله ولایت در واقع نتمه و خاتمه و تکمیل بحث نبوت است و اگر ولایت نباشد نبوت هم ناقص می .ماند

صفحه 21:
جامعه اسلامی و غیر اسلام در جامعه اسلامی همه چیزش انسان را بیاد .خدا می اندازد بازارش» مسجدش» خانواده اش» جوانش ‎J ane‏ اما در جامعه غیر اسلامی اگر هم انسان بخواهد نمی تواند خوب باشد چون محیط .او را تحت فشار قرار می دهد

صفحه 22:
١ ‏گر جامعه اسلامی‎ رهبری که پیا ‎one‏ ‏»كرده بودند ‎omens‏ سالادلمه يبدا وبيج عايب مد بديلزبه مومن

صفحه 23:
مسجد در جامعه اسلامی محلنماز و عبادت6 مدرسه تزكيه و تعليم -© محلبسيج مجاهدان‌به جهاد-9 محل‌لجرلی‌حدود و دادگستری-) محل‌ت قسیم زکات, نايم ولقتصاد-6 در یک کلام مسجد هم دنیا بود هم آخرت

صفحه 24:
مفهوم ولایت در ‎OLA‏ ‏ولايت در قرآن یعنی به هم پیوستگی و اتصال شدید انسان هائی که دارای یک فکر و عقیده و جویای یک هدف هستند و برای یک مقصود» حرکت و تلاش میکنند

صفحه 25:
منع ولایت کافران امام علی ع فرموده اند که ما برای خدا در جنگهاء برادران» عموها و پدرانمان را که کافر بوده و با ما سر .جنگ داشتند»‌میکشتيم دو غریبه هم فکر با هم برادرند ولی دو ,برادر غیر همفکر از هم بیگانه اند

صفحه 26:
نمونه رفتار حضرت ابراهیم در برخورد با خویشان کافر ما از شما و آنچه غیر از خدا می پرستید بیزاریم» ما نسبت به شما كافريم و ميان ما و شما دشمنى هميشكى آشكار شده است تا زمانى كه به خداوند .يكانه ايمان آوريد

صفحه 27:
فصل ‎Id‏ ‏پیوند های امت اسلامى

صفحه 28:
آیه قرآن ‎Ll Gas ta‏ لا وا ‎seal‏ 5 م | ۳ رَى ولا ‎ot BL oF‏ نی رواد ند "وم ‎AN Sy" ia ‏ها‎ = ۳ ‏ار ‎

صفحه 29:
ای کسانی که ایمان آورده‌اید» يهود و نصارا را به دوستی برمگزینيد. آنان خود دوستان یکدیگرند. هر كس از شما كه ايشان را به دوستى گزیند در زمره آنهاست. و خدا ,ستمکاران را هدایت نمی کند مائده ۶6

صفحه 30:
658 الَذِينَ في ‎taal‏ مر ‎Oa‏ ۱ ‎A i ad Oa?‏ شي ‎df a ‏أن تصیبتَا دا ره" قَعسی‎ whe be At oily ‏سَرُوا فِي‎ na ‏و‎ 08 I ‏و ‎

صفحه 31:
آنهایی را که در دل مرضی دارند می‌بینی که به صحبتشان شتابند» می‌گویند: می‌ترسیم که به ما آسیبی رسد. اما باشد که خدا فتحی پدید آرد یا کاری کند» آنگاه از آنچه در دل نهان ,داشته بودند پشیمان شوند

صفحه 32:
کار متقن :پیامبر اکرم ص فرمودند خدا رحمت کند کسی را که هر کاری میکند آذرا ,محکم و متقن انجام دهد

صفحه 33:
ولایت در روابط داخلی و خارجی اگر جامعه اسلامی بخواهد به ولایت و استحکام و قدرت برسد باید در ارتباطات درونی با جامعه اسلامی پیوند عمیق قلبی با همفکران خود داشته باشد و هم در ارتباطات خارجی با جوامع غیر مسلمان مراقب باشد که تحت تسلط آنان قرار نگیرد

صفحه 34:
آشتی جوامع مسلمان در روابط داخلی جوامع اسلامی قرآن میآموزد که اگر دو گروه مسلمان با هم درگیر شدند ابتدا باید سعی کرد آنها را آشتی داد ولی اگر یک طرف مطالبه ناحقی داشت و آشتى نكرد بايد كل امت اسلامى عليه طغيانكر بايستد

صفحه 35:
روابط بين الملل جوامع اسلامى در روابط خارجى با جوامع غير مسلمان ضمن داشتن روابط متقابل سياسى و اقتصادى و دورى از انزوا...نبايدتحت تسلط و تاثير فكرى و ولايت آنان قرار كيريم

صفحه 36:
اگر جامعه اسلامی بخواهد به اهدافش برسد نیازمند یک نظام روابط را تتظیم و حدود الهی را اجرا و مخالفان اسلام را سرکوب ,و اختلافات را برطرف نماید

صفحه 37:
de ‏فصل‎ بهشت و لایت

صفحه 38:
ف ‎z‏ 04 0( ین ان مهم فیو الْأَرْضٍ أَقَامُوا الصَّلَاةٌ 13815 زگ وَأمَرُوا ‎a :‏ وف ونه‌وا عن منک و ‎Age‏ الأمُورٍ

صفحه 39:
همان کسان که اگر در زمین مکانتشان دهیم نماز می‌گزارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند. و ,سرانجام همه کارها با خداست حج 60

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:
ولی الهی باید چه شرایطی داشته باشد؟ از سوی‌خدا باشد-) 6 ‏و آگام باشد‎ plc 9- ‏مصون‌از خطا ب‌اشد‎ مظهر قرآن‌ب اشد -6

صفحه 43:
انسان دارای ولایت چگونه انسانی است ؟ در مقابلبی و لایتی‌جامعه لحساس) ,مستولیتک : لمور ظاهرومثلاشكويختن.© برمصائب‌اهلبیتع » محببدون‌عمل نام لهلبيتوا به عظمتبردزرا كافى ندلند

صفحه 44:
ولبستگی ف کرو عملی‌روز - لفزون‌با ولی داشته باشد ولی‌خدا را ببشناسد و بااو -6 .هم فكر باشد ‎fi‏ 5 عل ولیرا-6 ‏,ب شناسد

صفحه 45:
معیار با ائمه بودن فردی که از نظر فکری و عمل به امام معصوم ع و ولی خدا شبیه است و دوست دوستان و دشمن دشمنان آنها باشد به اندازه قرب به اهل بيت ع ,دارای ولایت است

صفحه 46:
ویژگی جامعه ولایت محور در جامعه ولایت محور »ولی جامعه الهام بخش همه نیروها و فعالیتها پیرو آنها باشند و قوانین و فرامین از او ناشی میگردد

صفحه 47:
ولایت چه تاثیراتی در جامعه اسلامی دارد؟ به موقع. ضررها و زیانهای‌جامعه را-ه موجبپیوستگیو همبستگی لجزا و لفراد-.6 جامعه میگردد به موقع. ءجامعه را در برلبر دشمنان-9 متحد میسازد .منابع جامعه را بسه موقع. جذب‌میکند -6

صفحه 48:
‎Cu‏ فقیه ‏يس از امام معصوم ع »طبق فرموده خود ائمه اطهار »فقهاى اسلام» منصب ‏.ولايت جامعه را دارند ‏.امام صادق ع ميفرمايند فاما من كان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه»‌مخالفا لهواه»مطیعا لامر مولاه» .فللعوام ان يقلدوه وسائل الشيعه ج72 ©ص 0191 ‎

صفحه 49:
:امام زمان عج واما الحوادث الواقعه ءفارجعوا الى رواه حديثناء فانهم حجه الله .عليكم و انا حجه الله عليهم .بحار الانوار ج 9 ص 400

صفحه 50:
جامعه بی ولایت در جامعه بی ولایت »استعداد ها میخشکد و نیروها پراکنده میشوند و جامعه سياه و بی نور و سردر

صفحه 51:
استقرار ولایت در جامعه موجب :میشود امور زیر برپا شود لقامه نماز -6 دادن زکات6 لمر به معروفو نهی‌از 9۰ ,منک

صفحه 52:
معرفی ولی الهی گاهی ولی الهی با ذکر نام و نشان و خصوصیات معرفی میگردند مثل امامان دوازده گانه و گاهی هم فقط با ذکر خصوصیات و شاخص ها و ,بدون نام

صفحه 53:
فصل ‎dS‏ ‏در پیرامون ولايت )

صفحه 54:
م إن الله يَأمرْكُمْ آنْ 5 ‎BULLY)‏ إلى اقا ولد ‎ti Cai as‏ أَنْ تَحْكُمُوا بالعذل ان ال ‎ans‏ يَعِظَّكُمْ به (Ss Spon aa ‏إن ال ان‎

صفحه 55:
خدا به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانشان بازگردانید. و چون در میان مردم به داوری ,نشینید به عدل داورى كنيد ‎Jas,‏ شما را چه نیکو پند می‌دهد .هر آینه او شنوا و بیناست نسا ‎SO‏

صفحه 56:
‎all if‏ آمَنُوا أَطِيعُوا الله ‏وَأَطِيعُوا ‎ads aa‏ ار ‎as 0 ‏ول‎ 7 ۳1 shi ‏ذاكت‎ * all ‏تؤْمِنُونَ وب زج‎ ‏ير حمق مس 345

صفحه 57:
ای کسانی که ایمان آورده‌اید» از خدا اطاعت كنيد و از رسول و اولوالامر خویش فرمان برید. و چون در امری اختلاف کردید اگر جه خدا و روز قیامت ایمان دارید- به خدا و پیامبر رجوع كنيد. در اين خير شماست و ,سرانجامی بهتر دارد نسا 60

صفحه 58:
پاسخ قرآن کریم در مورد ولی واقعی جامعه اسلامی چیست؟ .واه ولی المومنین خدا» ولی و سرپرست مومنین .است آل عمران 60

صفحه 59:
در جامعه اسلامی حق آمر و نهی و فرمان دادن و معین کردن خط مشی جامعه و تحکم در همه ابعاد زندگی انسان ها تنها از آن خداوند متعال است لیکن چون او منزه است از اينکه مستقیما فرمان براند پیامبران و امامان را برای اجرای اوامرش طبق ‎gall Cae!‏ معين ميقرمايد

صفحه 60:
و نما ولیک له وَرَسُوله Gall | git Guill مر وو ۶ يُقِيِمُونَ الصلاةً وَيُؤْتونَ 3185 وَهُمْ رَاكِعُونَ

صفحه 61:
جز اين نيست كه ولىّ شما خداست و رسول او و مومنانی که نماز می‌خوانند و همچنان که در رکوعند انفاق می‌کنند مائده 60

صفحه 62:
ولایت جامعه اسلامی طبق آیه 00 مانده از طرف خدا به رسول خدا ص و امام ص و ناب امام .سير ده شده است

صفحه 63:
درست است که حکم فقط برای ‎٠‏ خداست ان الحكم الا لله ولى براى اجراى آن خداوند متعال منزه از آن است كه .مستقيما وارد اجرا شود

صفحه 64:
دیدگاه اهل سنت در مسئله امامت در مورد مصداق “اولى الامر منکم 6 اهل سنت معتقدند كه هر كسى به مقام فرمان روائى برسد (از هر طريق) او همان اولى الامر است و بايد از او بيروى نمود

صفحه 65:
ویژگی های ولی فقیه در تشیع کسی حق دارد ولی فقیه باشد که ویژگی ها و معیارهای امام را در خود داشته باشد. (عدالت» علم و دوری از هوای نفس)

صفحه 66:
فصل 46 در پیرامون ولايت ©

صفحه 67:
آیات قرآن دا قَرَأتَ ‎Go aly Sota GIA‏ لشیْطان الژجیم و چون ترآن بخوانی» از شیطان .رجيم به خدا يناه ببر نحل 660

صفحه 68:
له یمن له سطان عَلَى الْذِينَ منوا وعلی ریم ‎EIS‏ ‏شیطان را بر کسانی که ایمان آورده‌اند و بر خدا توکل می‌کنند تسلطی نیست نحل 60

صفحه 69:
ra AG ‏ال يق‎ fe dita tas ish pts ‏َالَّذِينَ هُمْ به‎ تسلط او تنها بر كسانى است كه دوستش می‌دارند و (به اغوای .او) به خدا شرك می‌آورند نحل 400

صفحه 70:
در قرآن کریم» هر ولايتى غير از ولایت خدا را به عنوان ولایت طاغوت معرفی کرده .اند نباشد» تحت تحت و 9 بجع ت ‎aman al‏

صفحه 71:
طاغوت از ماده طغیان است. طغیان یعنی سرکشی کردن» از آن محدوده و دایره طبیعی و فطری زندگي اسان فراتر ع .رفن

صفحه 72:
انسان باید دائماً در جدّوجهد و تلاش باشد» برای اينکه وجود خود را به مر برساند. هر عاملی که انسان را به عدم جدیت» به عدم تلاش کردن» به تنبلى» به راحت طلبی» به عافیت جویی» تشویق و ترغیب بکند» او طاغوت است

صفحه 73:
طاغوت» ‎pul‏ خاص نیست» که بعضى خيال ميكنند كه طاغوت» اسم براى يك بُتى است. بله اسم يت اسث» اما آن بُت» بْتِ معينى نيست. كاهى آن بْت» خودت هستى؛ گاهی آن بت پول توست؛ گاهی آن بت» زندگی راحت طلبانه معمولی توست

صفحه 74:
شیطان» همان طاغوت است؛ طاغوت. همان شیطان شیطان هر عنصری است که از خارج,از وجود آدمی او را به کارهای شرارت آمیز و به کارهای فسادآمیز» به انحطاط به پستی» به زبونی» به ظلم» به .بدی» به کجی وا می دارد

صفحه 75:
ولایت طاغوت و آثار و نتایج آن هر ولايت غير خدايى» ولایت شیطانی و طاغوتی است. آن کسیکه در تحت فرمان ولیْ حقیقی زندگی نمیکند» باید بداند که تحت فرمان طاغوت و شیطان زندگی میکند

صفحه 76:
شیطان داد» قطان ب بر تمام انرژیهای سازنده و خلاق آفریننده و ثمربخش وجود او خواهد شد

صفحه 77:
تبیین قرآنی نتایج و آثار ولایت طاغوت همانا شیطان اين قدرت شرآفرین فسادآفرین راء تسلط و نیرویی نیست بر آن كسانيكه مؤمن بشوند به الله .و بر الله توكل و اتكا كنند

صفحه 78:
آن کسانیکه تحت ولایت خدا خودشان را قرار میدهند و می کوشند و میشتابند به سوی منطقه ولايت الله» شيطان بر اينها تسألطى ,ندار 4

صفحه 79:
همانا تسلط شیطان بر آن او را پذیرفته اند و آن کسی او را شریک برای خدا گرفته اند

صفحه 80:
مغفرت الهی شامل چه کسانی است خدا نمیگذرد از آنکه به او شرک ورزیده شود. ... خدا مغفرت خود را شامل حال آن کسی که شرک را ,پذیرفته است» نمی فرماید

صفحه 81:
آن کسی که مشرک شده. در ولایت غير خدا داخل شده و منطقه نفوذ ,خدا را به غیر خدا سپرده است آن جراحتهایی را که از گناه و از نافرمانی» و از بدی و بدبختی و نابسامانی بر روح او نشسته است» هرگز التیام نخواهد

صفحه 82:
اما کمتر و پایینتر از اين» گناهان دیگر را برای هرکه بخواهد» مورد مغفرت قرار میدهد. که البته خواست خدا هم بی قاعده نیست. آنکه توبه بکند» آنکه جبران بکند» آنکه به سوی خدا برود» او را خدا میخواهد که مورد مغفرت قرار »ید هد

صفحه 83:
فصل ‎US‏ ‏در پیرامون ولایت ه

صفحه 84:
آیات قر آن وَمَنْ ‎Jel‏ في سَبِيلٍ ‎ai‏ ی ‎ya‏ مُرَاعَمًا كَثِيدًا و | وَسَعَةُ ‎nid a Ma‏ إلى ‎Ai‏ ء وَرَسُولِهِ ثم يُذْرِكه الْمَوْتُ وَكَعَ أَجْرُهُ عَلَى لَب وکا ال 4¢ سم غفورا رحیما

صفحه 85:
آن کس که در راه خدا مهاجرت کند در روی زمین برخورداریهای بسیار و .گشایشها خواهد یافت و هر کس که از خانه خویش بیرون آید تا به سوی خدا و رسولش مهاجرت کند و آنگاه مرگ او را دریابد» مزدش بر عهده ,خداست» و خدا آمرزنده و مهربان است نساء 0400

صفحه 86:
مه و وَنُوا لو تَكفرُونَ كَمَا كَفَرُوا ‎sels | Se SUPE jos Gh SH‏ أَوليَاء حت حَتَى يُهَاجِرُوا فِي سَبِيلٍ اله قا إن ولو كوه قوف خی و 5 ‎yada‏ هُمْوَلَا ‎had‏ | مِنْهُمْ ولا ولا تصیرّا

صفحه 87:
دوست دارند همچنان که خود به راه کفر می‌روند شما نیز کافر شوید تا برابر گردید. پس با هیچ يك از آنان دوستی مکنید تا آنگاه که در راه خدا مهاجرت کنند. و اگر سرباز زدند در هر جا که آنها را بیابید بگیرید و بكشيد و هيج يك از آنها را به دوستى و يارى برمكزينيد نساء 6

صفحه 88:
a ‏مسئله هجرت مربوط میشود به مسئله ولایت.‎ ‏ولایت عبارتست از ایجاد رابطه و پیوند‎ ‏مستحکمی در میان عناصر صف مؤمن با‎ ‏یکدیگر و قطع هرگونه وابستگی میان صفب‎ ‏مؤمن با صف غير مؤمن؛ و در مرتبه بعدى,‎ ‏ایجاد رابطه ای بس قوی و نیرومند» میان همه‎ ‏افراٍ صف مزمن با آن نقطه مرکزی و قدرت‎ ‏متمرکز که اداره جامعه اسلامی به عهده‎ ‏اوست؛ یعنی امام» ولی؛ حاکم» پیشوا‎

صفحه 89:
اگر یک جایی وجود ما و هستی ماو همه نیروهای ما تحت فرمان ولایت طاغوتی و شیطانی بود» تعهد الهی ما این است که با هجرت» خودمان را از قیدوبند ولایت طاغوت رها کنیمزیر . سايه يُرميمنت ولايت الله برویم

صفحه 90:
تعریف هجرت هجرت عبارت است از خارج شدن از ولایت ظالم و وارد شدن به ,ولایت عادل

صفحه 91:
تضاد مسلمانی با تحت ولایت طاغوت بودن کافر فقط آن کسی نیست که صریحا ميكويد خدا نيست يا نعوذ بالله »قرآن دروغ است يا بيغمبر مثلاً افسانه است» اين يكجور كافر است و اين بهترين نوع كافر است كه صريحاً حرف خودش را میزند و آدم او را میشناسد و موضعگیری خودش را با .او درست تنظیم میکند

صفحه 92:
کافر بدتر آن کسی است که این نعمتهای عظیمی را که در اختیار اوست كفران ميكند ودر غير مجراى صحيحش به كار ميبرد؛ نه فقط خود راء كه همه انسانهاى تحت فرمان خود را به جهنم ميكشاند . اين ولايت طاغوت» است

صفحه 93:
آن کسی که تحت ولایت طاغوت زندگی میکند؛ درحقیقت او گویی اختیاری از خود میخواهد از راه جهنم برگردد» میبیند همه اطراف دارند به طرف جهنم ميروند» .او را هم با خودش میکشانند

صفحه 94:
در یک جمعیت سیل آسا گاهی دلت میخواهد از اینطرف بروی؛ جمعیت بی اختیار تو را مثل پر کاهی میبرد. میخواهد خوب باشد» مسلمان بماند و مسلمان بمیرد» نمیتواند؛ یعنی جریان اجتماعی او را دارد ,میکشد و میبرد

صفحه 95:
تور نامرئی نظام جاهلی» آنچنان انسان را می کشد؛ آنچنان به طرفهایی که هدایت کنندگان آن تور مايلند» آدم را میکشاند که آدم نمیفهمد کجا میرود. گاهی هم خيال ميكند كه دارد ميرود به طرف سرمنزل سعادت غافل از اينكه به .بدترين مكان ميرود

صفحه 96:
آن مردمی که تحت ولايت ولئّ الله زندكى میکنند» اهل نجاتند؛ خصوصی» قصورهاو تقصیرها و گناههایی هم گاهی ,داشته باشند

صفحه 97:
آن مردمی که تحت ولایت شیطان و طاغوت زندگی میکنند» اهل بدبختی و عذابند؛ اگرچه در کارهای شخصیی در اعمال خصوصیی اهل نیکوکاری و کارهای خوب هم باشند

صفحه 98:
‎al‏ ذمه از نظر اجتماعی مسمانند در جامعه اسلامی» بهودی و مسيحي تحت نمّه اسلام هم در راه اسلا حرکت میکند. از لحاظ اعمال شخصىء بهودی است؛ اما از لحاظ اجتماعی» یک مسلمان است. خیلی مسلمانتر از آن مسلمانی که در نظام ,جاهلی زندگی میکند

صفحه 99:
آثار و نتایج هجرت آن کسی که در راه خدا مهاجرت میکند» در زمین» جولانگاهی بسیار و سرزمینی گسترده مییابد و از خفقان محیط قبلی رها شده و در محیطی آزاد و فراخ به فعالیت و عبادت و خدمت می پردازد و هرکه بیشتر برای خدا حرکت و عبادت و تلاش و جهاد و انفاق بکند در محیط جدید عزیزتر * . است

صفحه 100:
خلاصه ی مباحث نبوت در قرآن سخنران بر روشهای برداشت از قرآن تاکید دارد و از ‎ad,‏ معانی بر قرآن برخذر میدارد ‎oly‏ رسیدن به لطائف و ظرایف قرآن» نس با اين کتاب شریف ,است

صفحه 101:
از آنجا که حواس و غریزه انسان و در مرتبه ی بالاتر دانش و عقل او كفايت هدايتٍ وى به سمت كمال را نمیکند» لذا به نيرويى فراتر نياز .اسث تا انسان را هدايت نمايد این ضرورت. همان فلسفه ی نبوّت .اسثت

صفحه 102:
نبزت یک بعثت است یعنی برانگیختگی و ,حرکت بعد از سکون نبى بيش از بعثت واجدٍ استعداد و مایه هایی قوی می باشد که وی را آماده ی دریافت مسئولیتِ سنگین نبوّت ميسازد. اما وى در مسير زندكى سيرى جون معمول جامعه دارد. بس از بعثت :دو تحوّل رخ ميدهد تحوّلدر درونو باطننبى-) .رستاخيز و لنقلابىودر لجتماع -6

صفحه 103:
‎AAG 1 .‏ ‎a.‏ اج 2 یادی در اجتماع أمبر 3 ای محر زین | 3 ‎So‏

صفحه 104:
هدف اصلی پیامبران» تزکیه و تکامل قدام به موعظه و تربیت فردی نمیکنند بلکه سعی دارند تا محیط مناسبی جهت تربیت انسان فراهم .آوردند لذا به دنبال ايجاد نظام الهى و جامعه ى توحيدى مى باشند

صفحه 105:
نقطه ی شروع دعوت انبیاء از توحید است. پیامبران از ابتدا اهداف خویش را به صورت صریح مطرح میکردند زیرا دین میبایست بر اساس بصیرت و آگاهی باشد تا مانع انحرافهای احتمالی گردد. این خود درسی است که پیروان انبیاء نیز می بایست تبلیغ دين را از توحید آغاز نمایند

صفحه 106:
در برابر دعوت انبیاء» معارضان و دشمنانی وجود داشتند که چون منافع خود را در خطر میدیدند» به دشمنی با پیأمبرص :پرداختند. این گروهها عبارتند از ملاً (سودجویان اختلاف طبقاتی)» مترفین *(ثروت اندوزان) احبار و رهبان (سردمداران فکری) و طاقوت: زحكاوستيد)

صفحه 107:
اگرچه انبیاء با مشکلات متعدد در مسير دعوت به حق ‎dal ye‏ ميشدند و جان خود را نيز در اين مسير هديه ميكردند اما مسير بشريّت رو به تكامل و تعالى بوده است و اين نتيجه .مجاهدت بيامبران ميباشد

صفحه 108:
در ميان سلسله ی انبیاء برخی توانستند حق را به حکومت رسانده و باطل را نابود سازند و برخی دیگر به چنین موفقيتى نايل نشدند؛ دو شرط نيل به اين توفيق » صبر و مقاومت در مبارزه مى و اعتقاد آكاهانه و متعهّدانه و باشد كه بايد در بيروان ايشان مشهود باشد

صفحه 109:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
30,000 تومان