علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 1 (اندیشه 1)- توحید -فصل های 13-10

صفحه 1:

صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحيم

صفحه 3:
منبع طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن سید علی خامنه ای انتشارات : موسسه جهادی جاب 80 تهران ©0096

صفحه 4:

صفحه 5:
فصل (00) عبادت و اطاعت انحصار ى ,خداوند

صفحه 6:
آیه قرآن هُنَالِكَ ‎La (ui US gh‏ ‎Cull‏ وَرُدُوا ‎AN oS)‏ مَوْلَاهُمُ ‎Sci Gea‏ 2 عَنْهُمْ مَا كانوا يَترُونَ

صفحه 7:
در آنجا هر کس هر چه کرده است پاداشش را خواهد دید و همه را به سوی خدا» مولای حقیقیشان بازمی‌گردانند و همه آن بتان که به باطل می‌پرستیدند ,نابود می‌شوند یونس 600

صفحه 8:
من زره من اه 0 أَمَنْ يَمْلِكُ ‎ie de‏ وا بِصَارَوَمَن يُْرِجٌ | من ‎Spy 7‏

صفحه 9:
بگو: چه کسی از آسمان و زمین به شما روزى مىدهد؟ كيست كه شنوايى و بينايى مىبخشد؟ زنده را از مرده يديد مىآرد و مرده را از زنده و کارها را به سامان می‌آورد؟ خواهند گفت: اله. بگو: آيا پروا نمی‌کنید؟

صفحه 10:
تکالیف ناشی از اندیشه توحیدی تعهدات و تکالیفی که اندیشه توحیدی برای جامعه به بار می آورد شامل همه مسائل از قبیل حکومت »اقتصاد» روابط بین الملل و روابط افراد با یکدیگر است.اعتقاد به توحید باید در مجموعه قوانین مصوب آن جامعه رقم ,بخورد

صفحه 11:
شیطان _ فهوم عميق شیطان مفهوم ۴ ۳ معنى نيرو هاى شر 2 اخلالگر خارج از و : ميباشد وجود انسان میب

صفحه 12:
در انديشه توحیدی »انسانها حق ندارند هیچ کس و هیچ چیز به جز خدا را ,عبودیت و 7 نمایند

صفحه 13:
در روایات هست که اطاعتی که از خدا و نماینده خدا نباشد در حد شرک .است لذا در اسلام حاكمان بايد با معيار .هاى اسلامى انتخاب شوند حاكمان بايد مطيع خدا باشند تا مقررات الهى را در جامعه برقرار .نمايند

صفحه 14:
قوانین تکوینی و تشریعی همان گونه که قوانین تکوین(خلقت) در عالم در اختیار خداوند است باید قوانين تشریعی نیز در اختیار خداوند باشد و ارسال پیامبران به سوی آدمیان به همین منظور است.زیرا دانش و عقل و خرد و قدرت انسان ,ضعیف است 7

صفحه 15:
كور عصاکش آدمی با خرد و عقل خود میفهمد که هرکس در حوادث روزگار » بدون قدرت و حمایت و هدایت الهی » قادر به رهبری جامعه نیست بلکه کور ,عصاکش است

صفحه 16:
Ad Smead ‏روح توحيد »نفى‎ ‏عبوديت غير خدا‎

صفحه 17:
آیات قرأ ‎él‏ pj Ss si Ai sul اي نزن ام نب ‎pi als‏ الْکتاب يَعْلَمُونَ أنه نه مرن من bs AS Gly at, الْمُمترِينَ

صفحه 18:
آیا داور دیگری جز خدا طلب کنم و کتاب روشن را بر شما نازل کرده است؟ و اهل کتاب می‌دانند که به حق از جانب پروردگارت نازل شده است. پس» از شك‌آورندگان مباش dd ‏انعام‎

صفحه 19:
Jue Y* Yse 5 th ‏ک‎ By out Said ‎1S)‏ لگلماته "و ‎5A‏ السَویغ للم ‏و کلام پروردگار تو در راستی و عدالت به حد كمال است. هيج كس نيست كه ياراى دكركونكردن سخن او را داشته .باشد و اوست شنوا و دانا ‏انعام 006

صفحه 20:
تکالیف ناشی از انديشه توحیدی(ادامه) :عبادت در قرآن به دو صورت آمده است سجده و تعظیم و نماز در -) ,برلبر یکشخص پیرویک ردن‌از کسویه طور -0 مطلقو بدون‌قید و شرط مثل لطاعتبی‌چونو چرایلهلک تاب‌از لحباریهودیو رهبانیون‌مسیحی

صفحه 21:
عبودیت قانون از جمله چیزهاتی که پیروی از آن مثل عبودیت است »قانون میباشد.لذا باید از قانونی پیروی کرد که بر پایه دستورات و احکام خدا .باشد

صفحه 22:
آثار انس با قرآن :مولا علی ع فرمودند هیچ کس با قرآن ننشست مگر اينکه فزونی و کاستی در او پیدا شد» فزونی در هدایت و ,کاستی در کوردلی

صفحه 23:
:بيامبر رحمت ص فرمودند هنگامی که فتنه ها همچون پاره های شب تاریک ‎bade‏ را در خود پیچید بر شماست که به دامن ,قرآن چنگ بزنید کافی ج 9 ص. 680

صفحه 24:
استقامت اگر بیشتر مردم هم از راه الهی منحرف شوند ما وظیفه داریم كه در ,مسیر الهی بمانیم

صفحه 25:
خداوند متعال با تثوری های مستلزم سعی و خطا جهان را اداره نمیکند » با متن واقعیت و علم و دانش واقعی انسانها را هدایت میفرماید در حالیکه مکاتب مادی با تخمین و گمان و ,فرضیه جوامع بشری را اداره مینمایند

صفحه 26:
در نگاه توحیدی حتی غرایزی همچون خوردن و خوابیدن و پوشیدن و... باید برای خدا و به نام خدا باشد.(قل ان صلاتى و نسكى و محياى و مماتى لله رب .العالمين)

صفحه 27:
فصل 49 توحید و نفی طبقات اجتماعی

صفحه 28:
أيه قرآن ‎BS tas a5 dye A SS‏ َع من لهذا ‎US cal‏ ‎peter Sel; EE Ua al‏ @ علّی بَعْضِ سْبْحَانَ الله و عَمَّا يَصِفونَ

صفحه 29:
خدا هیچ فرزندی ندارد و هیچ خدایی با او نیست. اگر چنین می‌بود» هر خدایی با آفریدگان خود به يك سو مىكشيد و بر یکدیگر برتری می‌جستند. خدا از آن گونه که او را وصف .می‌کنند» منزه است

صفحه 30:
اختلاف طبقاتی اختلاف طبقاتی باور به این معناست که انسانهای یک جامعه مثل هم نیستند. ‎ote SY‏ بطور جبری و طبیعی و غير قابل تغییر» محکومند به اينکه رنج و محرومیت بکشند و گله ای نداشته باشند و عده ای دیگر برخوردار از عيش و لذت زندكى باشند

صفحه 31:
کارکرد اندیشه توحیدی برداشت صحیح از تحولات تاریخ اين است که ابتدا مصلحان »افکار و فرهنگ جامعه را تغییر میدادند و سپس مردم برای مبارزه با وضع ظالمانه قانع ميشدند. انديشه توحیدی مردم را برادرانه »در یک صف و ,یک گروه و در کنار هم می نشاند

صفحه 32:
کارکردهای اندیشه توحیدی در انديشه توحیدی اختلافات شرایط خلقت و وضع طبیعی انسانها مثل نبوغ »نیرومندی جسمانی»زیبائی و ... منشا و موجب اختلافات حقوقی نیست

صفحه 33:
ملاک و حکم قاطع اسلامی در زمینه نفی طبقات اجتماعى اين أيه ,شریف هست ان اکرمکم عندالله ائقیکم

صفحه 34:
شرایط دستیابی به امکانات و قدرت در جامعه اسلامی برای افراد خاص وجود ندارد و هر كس بنا به تلاش خود ميتواند به عاليترين مناصب و مقامات .دست يابد

صفحه 35:
در تمدن های بشری مختلف مثل هند و مصر و جين و ايران قبل از اسلام .اختلافات طبقاتى وجود داشت براى مثال در تمدن هند جهار طبقه و جود .داشت +روحانیان) »سباهيانو شاهزادكان-.© .كاركرانو زارعانو صنعتكران-© مردم. عادى 6

صفحه 36:
فصل 09 تاثیرات روانی توحید

صفحه 37:
آیات قرآن ین نتم لول من تدم , ‎Call sedi!‏ *لِلَذِينَ أَحْسَنُوا منهخ وَائتوا ‎se sal‏ از ميان آن كسان كه يس از زخمخوردن باز هم فرمان خدا و رسولش را اجابت كردند» آنان كه نيكوكار باشند و از خداى بترسند .مزدى بزرك دارند آل ‎APS dye‏

صفحه 38:
Ct ‏إن‎ Cult ‏ال لَهُم‎ Cail ‏َدْ جَمَعُوا لَكُمْ اش و هه‎ 5 َزَادَهُمْ | ‎ay‏ وَكَالُوا ‎(ites‏ ‏له ونغع الک آل عمران ‎APS‏

صفحه 39:
کسانی که مردم گفتندشان که مردم برای جنگ با شما گرد آمده‌اند» از آنها بترسید» و اين سخن بر ایمانشان بیفزود و گفتند» خدا ما را بسنده است و .جه نیکو یاوری است آل عمران ۲2۵

صفحه 40:
تالیرات روانی توحید وسعندید: دنیا را پایان‌ک ار -0 نمی‌بینند و به لمکاناندنیا دل ,نمی‌دهند ترس‌ندارند: ترس‌از -6 فقر و لنفاقو قدرتهای‌ظال, و .مركو اکثریت‌مخا ففدارند

صفحه 41:
مشخصه های انسان موحد ,دارلی سعتافق‌دید لستل از تتگفظریه و کوته بینی‌ به دور-© .لست ‎ori,‏ را در مقابلخود بينهايتوسيع مىوييند -.© مرگرا دیوار زندگی‌نمی‌دلند بلکه دریچه و -6 ,معبری‌می‌دلند باه سوودنیائی‌وسیعتر .ريشه ترس‌از دیگران‌را در خود می‌خشکاند 0۰

صفحه 42:
آیه "آتوهم من مال الله الذى آتاکم از مال خدا كه به شما داده است به مستمندان بدهيدءتاثير توحيد و بينش توحيدى در امور مالى .جامعه توحيدى را بيان ميكند

صفحه 43:
مفهوم آیه حسبنا الله و نعم الوکیل یعنی خداوند ما را بس است و مارا مدد میفرماید و نیرو های طبیعت را در جهت سیر ما که مسیر حق است به یاری میفرستد و اگر به کام دنیا هم نرسیم رضایت او ما را بس است و .او نیکوترین تکیه گاه است

صفحه 44:
خلاصه ایمان توحیدی علاوه بر تأثیراتی كه در ساختار اجتماع دار دو جامعه اى عدالت محور را به ثمر میآورد» ابعاد روانی افراد و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار .ميدهد

صفحه 45:
شناخت این آثار» مارا در تشخیص توحید راستین (در بیرون) و همچنین سنجش درجه توحید درونی (برای .خود افراد) كمك ميكند

صفحه 46:
از جمله اين آثار میتوان به وسعت بخشی به دید آدمی و گذر از سطح زندگی مادی به حیات ابدی و همچنین به .زوال ترس اشاره نمود

صفحه 47:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
25,000 تومان