صفحه 1:
صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحيم
صفحه 3:
منبع
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
سید علی خامنه ای
انتشارات : موسسه جهادی
جاب 80
تهران
©0096
صفحه 4:
صفحه 5:
مدرس
محمد سرگلزائی
دکترای الهیات ادیان و عرفان
:تدریس در
دلنشكام هایعمیک اربردیو آزاد -4
بای
مرلکز آموزش عتیدتیوزارتدفاع-6
از سال 900 تا کنون
کانا لقلگرلم -8(وو_موم6)
صفحه 6:
بخش اول
ایمان و تقوی و
آثار آنها
صفحه 7:
و از خدا و رسول او فرمان
,و رحمت خدا شوید
آل عمران 490
صفحه 8:
وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبُكُمْ وَجَنةِ
a 2 السَّمَاوَاتُ bal; كت
و بشتابید به سوی مغفرت پروردگار
خود و به سوی بهشتی که پهنای آن
همه آسمانها و زمین را فرا گرفته و
.مهیّا برای پرهیزکاران است
آل عمران 499
صفحه 9:
الَذِينَيُنْفقُونَ في el Stl) وَالضَرّاء
وَالْكَاظِمِينَ الْكَيْظ وَالْعَافِينَ عن الناس
Eger bog i;
آنهایی که از مال خود در حال وسعت و
تنگدستی انفاق کنند و خشم خود
فرونشانند و از (بدی) مردم درگذرند»
و خدا دوستدار نکوکاران است
آل عمران 496
صفحه 10:
معنای ایمان
ایمان یعنی باور و پذیرش و پایبندی
به آن چه كه برای رسیدن به هدف
ایمان یعنی تلاش و حرکت آدمی که
فلسفه بودن انسان است. نقطه آغاز
,و سکوی پرش است
صفحه 11:
معنای تقوای اسلامی
رهبانیون مسیحی» برای اینکه دامانشان
به گناهان آلوده نشود» رهبانیت پیشه
کردند؛ به غارها و کوهها و بیغوله ها
:پناهنده شدند. قرآن میفرماید
وترفبإنيّة ابْتَدَعوهَا ما page WLS
OP ape
صفحه 12:
رهبانیتی که آنان از خود
درآوردند و به صورت بدعتی
آن را ایجاد کردند؛ ما بر آنان
رهبانیت را ننوشته بودیم؛ اما
عالم اسلامی رهبانیت ندارد»
گوشه گیری ندارد» فرار ندارد
صفحه 13:
عالم ربانی اسلامی سعی میکند
که غریق را نجات دهد. هر فرد
آگاه مسلمان» هر انسان مسلمان
همینجور است چراکه مسلمان
بودن و مسئول بودن با يكديكر
.لازم و ملزوم هستند
صفحه 14:
تقوا
الام ۳
و ۳
=
برا
۳
صفحه 15:
۳ ۱ فأ مه
توا یعس asi تقوا
از ان خن مسلماه
۱ و ند و رای
۱ ۱ ۱ ۱ سیب
ما
شود لازم ion,
منطقه گنا
۵
صفحه 16:
اطاعت از خدا و بيامبر ص
geil | لَه و الرّسولَ لكلكُم تُرحَموَ ن
اطاعت كنيد از الله و از پیامبر»
شاید مورد رحمت پروردگار
,قرار بگیرید
اطاعت از خدا با اطاعت از بیغمبر
.تفاو تى ندار د
صفحه 17:
اگر چنانچه فقط بگوید از خدا
اطاعت کنید و اطاعت از بیغمبر را
متذکر نگردد» آنکسانی هم که در
نقطه مقابل پیغمبر قرار دارند»
ممکن است ادعا کنند ما داریم
.اطاعت از خدا میکنیم
صفحه 18:
دامنه ادعا که وسیع است»
همه كس ميتواند داعيه دين
و ايمان و تقوا داشته باشد.
همه كس ميتوانند مدعى
بشوند كه بنده خدايند و
,مطیع او
صفحه 19:
رحمت الهی
رحمت خدا؛ نتیجه اطاعت از خدا و
.رسول خدا است
رحمت خدا آنوقتی است که یک ملتی
به مسئولبتش عمل کند. خدا آنوقتی
به مردمی رحم میکند که او را
اطاعت کنند» تکالیف خود را انجام
بدهند
صفحه 20:
علامت اطاعت از پیامبر ص
ميان آنان مشاجره ای به وقوع میپیوندد»
»به ثوای پیامبرمراجعه میکنند
ثم لا یجدوا فی آنفیهم حرجا مُما قضیت
و چون تو حکمی صادر کردی» کمترین
غبار کدورتی هم بر روح و دل آنها
,نمینشیند و تسلیم فرمان تواند
صفحه 21:
مغفرت الهى
يكى از نتايج تقوا سبقت
بسوى مغفرت الهى است
كه به معناى التيام يافتن
جراحات عميق روحى
.است
صفحه 22:
a تویه
رن همراه با
زب دنه ره و
زیت هه نوبه ی
اللي رات
سم
صفحه 23:
Gad SUR ls 5 وَآمَنَ وَعَمِلَ
صَالِحًا ثمّ اتدَى
و البته بر آن كس كه (از كفر) توبه
كند و (به خدا) ايمان آرد و نكوكار
كردد و درست به راه هدايت رود
مغفرت و آمرزش من بسيار است.
طه 60
صفحه 24:
نشانه های تقوا
لنفاقک ر در ذینی نفقونفی|لسراء و -6
الضراء)
قرو بردنخشم(وا اکظمین! فیظ)-6
عنو كردنخطاهاومردم(والمافينعن ©
الئاس)
والذیناذا فعلوا فاحشه او ظلموا) -
(لنفسهم ذکرو الاب فا استغفر ۳ لذنوبهم
آلعران 096-498
صفحه 25:
ee ee
لصرار بر گنا
(als sf لا قاة عقن i
pac quail ذگزوا له لقن وا
رنف 5a توب الا ال
یصر (LE Label ما وا وَهُمْ
Os *
صفحه 26:
ظلمى به نفس خويش نمايند خدا را به
یاد آرند و از گناه خود (به درگاه خدا)
توبه کنندو کیست جز خدا که گناه
خلق را بیامرزد؟-و آنها که اصرار
در کار زشت نکنند
آل عمران 499
صفحه 27:
ياد خدا در هنكام هجوم ٠ شیاطین-6
إن الذِينَ اد 158 إِذّا مَسّهُمْ Go Cath
hry ان تَدَكُرُوا فَِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ
چون اهل تقوا را از شیطان وسوسه و
خیالی به دل فرا رسد همان دم خدا
را به یاد آرند و همان لحظه بصیرت
.و بينايى بيدا كنند
اعراف 60000
صفحه 28:
بخش دوم
نشانه های ایمان
صفحه 29:
shaped tej لین دا در
له وجث قفوم 15 eh
Agi agile اليم إِيمَانًا
4 اقا [ و چا
Oks ae انفال
6
صفحه 30:
مومنان حقیقی آنانند که چون
ذکری از خدا شود دلهاشان
ترسان و لرزان شود و چون
آیات خدا را بر آنها تلاوت کنند
بر مقام ایمانشان بیفزاید و به
خدای خود در هر کار توکل
,میکنند
صفحه 31:
Grad Suit
lea : الصكلاة
رَرَقْنَاهُمْ يُنَفقُونَ
صفحه 32:
آنان که نماز را به پا
میدارند و از هر چه
روزی آنها کردهايم
انفاق میکنند. انفل 6
صفحه 33:
1 ۲ سر هو وه م
atl | هُمٌ الْمُؤْمِنُونَ
tas لَهُمْ 14.55 Se
د فلز و - Beebe ~ .¢ ,4
ربهم ومعيرة ورزق
as
صفحه 34:
آنها به راستی و حقیقت
al ایمانند که نزد خدا
مراتب بلند و آمرزش
.و روزی نیکو دارند
انفال 6۶
صفحه 35:
ویژگی اول مومن در اینجا
وجلت یعنی ترس و نگرانی
ناشی از معرفت عظمت خداوند
.است نه ترس از یک ظالم
مثل ترس و نگرانی ملاقات یک
بمقام عالی
صفحه 36:
ویژگی دوم مومن در این
آیه آنست که با شنیدن
آیات قرآن و تدبر در آیات
الهی ایمان شخص عمیقتر
2
,میشود
صفحه 37:
ویژگی سوم مومن در
اين آيه توكل درست بر
.خداوند است
.با توكل زانوى اشتر ببند
صفحه 38:
ویژگی چهارم مومن بر
پا داشتن نماز در جامعه
است نه فقط صرف
خواندن نماز
صفحه 39:
ویژگی پنجم مومن انفاق
يا بر طرف كردن
نيازهاى واقعى جامعه
نه نيازها و خرج هاى
زائد
صفحه 40:
بخش سوم
آگاهی
ایمان از روی
صفحه 41:
a en السماوات وال
و eas Jails all DEL;
|
محققا در خلقت آسمانها و زمين و
رفت و آمد شب و روز دلائل
,«روشنی است برای خردمندان عالم
آل عمران 490
صفحه 42:
الَِينَيَدْكُرُونَ WSs Las ail
Cle 5 جُنُوبِهمْ وَيَتَفَكْرُونَ فِي
خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأرْضٍ
a US, خَلَفْتَ هُذًا بَاطِلًا
سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَارٍ
صفحه 43:
آنها که در هر حالت» ایستاده و نشسته و
خفته خدا را یاد کنند و دائم در خلقت
آسمان و زمین بیندیشند و گویند:
پروردگاراء ثو این دستگاه با عظمت
را بیهوده نیافریدهای» پاک و منزهی»
مارا به لطف خود از عذاب دوزخ
نگاهدار
آل عمران 0490
صفحه 44:
رهبران الهی و غیر الهی
رهبران الهی خود پیش
و بیش از همه مردم به
آنچه می گویند ایمان
,داشته و عمل میکنند
صفحه 45:
اما سياستمدار ان علير خم
سخنان زيبايشان مثل
یک رهبر الهی به آنچه
میگویند ایمان ندارند
صفحه 46:
پیامبر اکرم ص در
مهمترین و خطرناک ترین
حو ادث اسلدم حضور
.داشتئد
آمن الرسول بما انزل اليه
من ربه والمومنون
صفحه 47:
مَنَ الرّسُولُ يما أ زل یه من
7 وَالْمُوْمِنُونَ "کل من بل
وملایْکّه وکتبه ورسله لا
€
ور وريد مه به
وق ود ین رده له
وَكَانُوا aS ee
رات ریا ات العصید
صفحه 48:
این رسول به آنچه خدا بر او نازل کرده
ایمان آورده و موّمنان نیز همه به خدا و
فرشتگان خدا و کتب و پیغمبران خدا
ایمان آوردند (و گفتند) ما میان هیچ یک
از پیغمبران خدا فرق نگذاریم» و (همه
یک زبان و یک دل) اظهار کردند که ما
(فرمان خدا را) شنیده و اطاعت کردیم»
پروردگارا» ما آمرزش تو را خواهیم و
.(میدانیم) بازگشت همه به سوی توست
بتره 609
صفحه 49:
ایمان آگاهانه و ایمان مقلدانه
ایمانی ارزش دارد که از روی
آگاهی و بصیرت باشد نه
ایمان عوامانه که از سر تقلید
به ارث رسیده باشد و با
,اندک شبهه ای فرو بریزد
صفحه 50:
اگر بخواهیم ایمانمان
مستحکم باشد باید دائما
آگاهی و معرفت 3 علم
تزریق کنیم و مطابق آن
صفحه 51:
اولی الالباب
خردمند از نظر قرآن
کسی است که دائما در
همه کارها و در همه
حالات به ياد خدا باشد
صفحه 52:
خردمندان اهل انديشه در
و زمین هستند»بر خلاف
بيخردان كه سركرم زندكى
ظاهرى و سطحى بوده و
.اهل تفكر نيستند
صفحه 53:
پاسخ قرآن به ایمانهای مقلدانه و متعصبانه
چون به آنها گفته شود که به سوی
آنچه خدا فرستاده بیائید »گویند راه
و رسم پدرانمان ما را بس است.
قرآن به اینها میگوید ولو پدرانتان
هیچ چیزی نمیفهمیدند باز هم از
,آنها تقلید میکنید؟
صفحه 54:
پیامبران در هرعصری
حرف نو داشتند و دعوت
به حرفهای نو میکردند و
کفار حرفهای کهنه و
,مرتجعانه میگفتند
صفحه 55:
بخش 6
ایمان زاینده و همراه
تعهدات عملی
(رلبطه لیمانو عمل)
صفحه 56:
ses 8
وَجَاهِدُوا di J هِ حَق جهاده؟ هو
و
۲ ae
هم ون ی
> لاس ۳
9 كوا شهذاء على ال A
a ee و الصللاة راتوا
| افو مَولاکم عم
A weal
صفحه 57:
و حق جهاد در راه او را (با دشمنان
دين و با نفس امّاره) به جای آرید (و
در طلب رضای او به قدر طاقت
بکوشید) او شما را برگزیده (و به دین
خود سرافراز کرده) و در مقام تکلیف
بر شما مشقت و رنج ننهاده (و اين
آيين اسلام) مانند آيين يدر شما ابراهيم
(خليل است)
صفحه 58:
او (خدا) شما امت را بيش از اين (در
صحف او) و در اين قرآن مسلمان ناميده تا
اين رسول بر شما و شما بر ساير خلق
گواه (خداپرستی) باشید» پس نماز به پا
دارید و زکات بدهید و به خدا (و کتاب او)
متوسل شوید» که او مولی (و پادشاه و
نگهبان و حافظ و ناصر) شماست و نیکو
.مولی و نیکو ناصری است
حج ۳
صفحه 59:
ایمان بدون عمل
ایمانی که در اعضا و جوارح
آدمی خود را نشان ندهد» از
نظر اسلام ارزش ندارد
مثل Gla! شیطان که در
.بزنكاه به كارش نيامد
صفحه 60:
ایمان جوشان و زاینده
ایمانی زاینده و زنده
است که همراه با عمل
و تعهد و احساس
مسئولیت باشد
صفحه 61:
راحت طلبی و تنبلی و کم کاری
.ضد ایمان متعهدانه است
ايمان توام با عمل را در سيره
زندكى امام سجاد ع ميتوان ديد
که فرمودند بهشت از آن فرمان
برداران و همراهان ایمان و
.عمل است
صفحه 62:
سفارش معاویه برای دفن كردن
اشیای منسوب به حضرت پیأمبر
ص با جنازه او »ءجهت نجات از
عذابهای اخروی»مظهر همان
ایمان بدون عمل است که گروه
,مرجثه مبلغ آن بودند
صفحه 63:
یا ها لذین آمئوا ازگفوا وَاسجئُوا
ro ریک وافعلوا الحَیر َعَلَكُمْ
و
اى اهل ليمان» در براير خدا ركوخ و
سجود آريد و (با توجه و بىريا و
خالص) بروردكار خود را يرستيد و كار
.نيكو كنيد» باشد كه رستكار شويد
PPE
صفحه 64:
معیار کوشش در راه خدا
جهاد و کوشش در راه
خدا از نظر کمیت و
کیفیت و پایداری باید
,خدا باشد
صفحه 65:
مسئولیت اجتماعی مومنان
امت برگزیده و شایسته از نظر قرآن
امتی است که بار امانت الهی را
که بسیار سخت و سنگین است به
.مقصد برساند
یعنی اهل عمل و کوشش باشد نه
.فقط اهل شعار
صفحه 66:
خودسازی و تکالیف اجتماعی
هرچقدر مسئولیت و
ماموریت انسان سنگین
تر باشد بايد خودسازی و
عملش بيشتر باشد
صفحه 67:
إن الّذِينَ آمَنُوا وَحَاجَرُوا وَجَامَدُوا
نالوم وام في سب Ch
olds] زا ونصروا وله تعضهه بَعْضُهُمْ at
ee وا و بو G35 cats
| ور
من ولایتهغ من شَيْءٍ حَنَى يُهَاجِرُوا
ون اس ستَنْصَرُوكُمْ في این (SS
مور
* مِيكَاقٌ peti me Si ile Yy Seat
Spe) وله بما تلو
صفحه 68:
آنان که به خدا ایمان آوردند و از وطن خود
هجرت نمودند و در راه خدا با مال و
جانشان کوشش و فداکاری کردند (یعنی
مهاجرین مکه) و هم آنان که (به مهاجرین)
منزل دادند و باری کردند (یعنی انصار
مدینه) آنها دوستدار و مددکار یکدیگرند و
آنهایی که ایمان آوردهاند لیکن مهاجرت
نکردهاند هرگز شما دوستدار و طرفدار آنها
»نباشید تا وقتی که هجرت گزینند
صفحه 69:
ولی اگر از شما در کار دین و پیشرفت
اسلام مدد خواستند بر شماست که آنها
را یاری کنید مگر آنکه با قومی که با
شما عهد و پیمان (مسالمت) بستهاند به
خصومت برخیزند. و خدا به هر چه
.میکنید بیناست
PS انفال
صفحه 70:
اهمیت هجرت در اسلدم
مسلمان هجرت و دل کندن
از همه ولبستگی ها و دل
بستگی ها در جهت اعتلای
دين اسلام است
صفحه 71:
بخش 6
ایمان و پایبندی به
تعهدات
صفحه 72:
اد
اش
و
are aL هم
é الم
صفحه 73:
گفتار مزمنان -وقتی به سوی خدا
و پیامبرش خوانده شوند تا
میانشان داوری کند- تنها این
است که میگویند: «شنیدیم و
اطاعت کردیم.» اینانند که
,رستگارند
صفحه 74:
ere
وَمَنْ يُطِع الله وَرَسُولَه وَيَخْش AN oid
aii; یه فاولیت هم الیو
كس كيش ,لوقه بر را
فرمان برد و از
خدا بترسد و از او پروا کند؛ آنانند
,که خود کامیابند
نور 66
صفحه 75:
ایمان و سود و زیان
برخی تا جائی اظهار
ایمان میکنند که به
سودشان باشد و در جائی
که به ضررشان بود از
.عمل شانه خالی میکنند
صفحه 76:
ایمان ريشه دار ایمانیست که در
همه شرایط و در برابر همه
صفحه 77:
نماز و امر به معروف و نهی از منکر
به بيان امام باقر ع مردم به
میزانی که به نماز و روزه كه
میدهند به امر به معروف و نهی
از منکر که دردسرش بیشتر
.است اقبال نشان نمیدهند
صفحه 78:
دين بى ضرر مخدر است
دین بی ضرر و بی درد
دینی که در آن مبارزه
نیست نوعی مخدر است
صفحه 79:
.مبارزه پیمبران با کفر و دين مخدر
پیامبران الهی بینش آدمیان را
بالا میبردند تا هم با کفر
مبارزه کنند و هم با دين مخدر
و سست کننده که عامل عقب
صفحه 80:
معاويه و ابن عباس
معاويه به ابن عباس ميكفت
قرآن بخوان ولى تفسيرى
كه از على ع آموخته اى
براى مردم باز مكو جرا كه
اين تفسیر» بیدارگر لست
صفحه 81:
والله يهدى من يشاء به جه معناست؟
اراده الهى در موارد عادى
هميشه از مجراى علت هاى
,طبیعی جلوه میکند
لذا خواست خدا یعنی اینکه خدا
پدید آورنده و خاصیت بخش
.علت هاست
صفحه 82:
صفحه 83:
آیا در دلهایشان بیماری است» یا
شكک دارند» یا از آن میترسند
که خدا و فرستادهاش بر آنان
ستم ورزند؟ [نه»] بلکه خودشان
,ستمکارا ند
SO نور
صفحه 84:
نشانه قلب مریض
گر دیدید حکم دين را
نمی پذیرید بدانید که
قلب شما یعنی مرکز
معرفت شما مريض
Col
صفحه 85:
hl 5 لین موا مغ و
الصّالِحَاتٍ aint ۳
us انگفلت pall be Gal
coil Seip 9 24) Gad; ارتضئ لَهُمْ
مس و لا ون ین ند وهی نا
OS EY بي امن
گفر بغذ نلك فك هم القایشرت
صفحه 86:
خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای
شایسته کردهاند» وعده داده است که حتماً آنان را
در اين سرزمین جانشین [خود] قرار دهد؛ همان
گونه که کسانی را که پیش از آنان بودند جانشین
[خود] قرار داد» و آن دینی را که برایشان پسندیده
است به سودشان مستقر کند» و بیمشان را به
ایمنی مبدل گرداند» [تا] مرا عبادت کنند و چیزی
را با من شريك نگردانند» و هر كس بس از آن به
.کفر گراید؛ آنانند که نافرمانند
نور 68
صفحه 87:
وعده الهی
خدا به مومنان در همه زمان ها
وعده داده است که اگر ایمانشان
توام با تعهد عملی بود و تلاش
کردند و زجر کشیدند آنان را
جانشین خود در زمین قرارداده و
به آنها امن و آرامش میبخشد تا
,اطاعت خدا کنند
صفحه 88:
هدف نهاتی خلقت انسان
هدف نهائی این است که
مومنان بتوانند در سایه
امنیت یک گام به سوی
منزل نهائی یعنی انسان
کامل نزدیک شوند
صفحه 89:
فصل © وم”
نويدها
و09
صفحه 90:
oul
nba این ک هام ahs
رَبْکم وَأنْرَلنَا إِلَيِكُمْ ثُورًا مُبِيئا
ای مردم. در حقيقت براى شما از
جانب پروردگارتان برهانی آمده
است» و ما به سوی شما نوری
.تابناك فرو فرستادهايم
6 سا
صفحه 91:
ما الّذِينَ منوا با
واغتَصَمَو دم ابه یله
في ر رَحْمَةٍ ند وَفْضْلٍ
وَيَهْدِيهِمْ یه یه صراطا
ودين 2{
ae
صفحه 92:
و اما کسانی که به خدا گرویدند و به
او تمسك جستند به زودی [خدا]
آنان را در جوار رحمت و فضلی
از جانب خویش درآورد» و ایشان
را به سوى خودء به راهى راست
.هدايت كند
APS نسا
صفحه 93:
آگاهی از نتایج ایمان
برای آگاهی از ارزش ایمان و نتایج با
برکت آن لازم است از مژده ها و نوید
.های خداوند به مومنان آگاهی یابیم
یکی از اين مژده ها وعده های بهشت
.است
حدود 2000 آيه در قرآن به اين مزده
.ها اختصاص دارد
صفحه 94:
را ههای سعادت انسان
,شناختهسیر و سرمنزلسعادت.
تفكر و دریدنپرده هاوپندار-8
.غرور و جهلو خرلفات
ظبه بر تردیدها و وسوسه های9
درونیو بیرونی
لمید داشتننیلبه هف*6
صفحه 95:
لمید به بخششخطاها و اشتباهاته
.و جیرانلنها
لمید بمه نصرتاهیدر O-
.دشمنان
.لطميناناز دلشتنتكيه گام الهی-ج»
لحساسب رترویر دشمنار( لنتم.©
Qo
صفحه 96:
.لمید به پیروزی98
لميد به غلبه بر سختىه-00)
و فشارها و رسیدنبه
,مقصود
لميد به بهره مندواز -00
برکاتو نعماتآسمانیو زمینی
(ملکیو ملوتی)
صفحه 97:
ایمان عامل هدايت
طبق آيه شريفه زير ايمان موجب
هدايت و بيدا كردن راه در بيراهه
:هاست
Gall & آمَنُوا وَعَمِلُوا ls tall
0 رَبْهُمْ بِإِيمَانِهة” تَجْرِي os
335 تَحْتِهِمُ || نها في جنات النّعِيم
صفحه 98:
کسانی که ایمان آورده و کارهای
شایسته کردهاند» پروردگارشان به
پاس ایمانشان آنان را هدایت میکند به
باغهای [پر ناز و] نمت» که از زیر
[پای] آنان نهرها روان خواهد بود [در
خواهند
[آمد
.يونس ©
صفحه 99:
مومن و هدفهای الهی
هدفهای الهی که مومنان در راه رسیدن به
:آنها مجاهدت دارند عبارتند از
عدالكت)
Cay
بندگیخدا-0
رشد و تکاملانسانهد6
آباد شدنزمین 6
آباد شدندلها 6۰
صفحه 100:
طبق آیه الکرسی خداوند
سرپرست مومنان است و
آنها را از ظلمات جهل و
خرافه و غرور و ستم
طواغيت به سوى نور
.هدايت ميفرمايد
صفحه 101:
۳ | aS Gall O58 Fr
#43 ‘s) ‘ من 4g آنزل عَلَيْه
wy Bal al ل إِنْ
يَشَاءٌ وَيَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ
آتابت
صفحه 102:
و کسانی که کافر شدهاند میگویند:
«چرا از جانب پروردگارش معجزهای
بر او نازل نشده است؟» بگو: «در
حقیقت خداست که هر کس را بخواهد
بیراه میگذارد و هر کس را که [به
سوی او] بازگردد» به سوی خود راه
.مینماید
رعد 6
صفحه 103:
الْذِينَ آمنُوا Soaks فلوم بذخر اوه
ألا بذِكْرٍ اله تَطْمَئْنُ ۳ ۲
همان کسانی که ایمان آو ردهاند و
دلهایشان به یاد خدا آرام میگيرد.
آگاه باش که Jad oly ly دلها آرامش
مییابد
رعد660
صفحه 104:
نویدهای قرآنی مومنان
پادلشلخرویا)
ظبه و برترویر دشمنان-0
كتباش لا-ظبنلنا و رسلىمجادله 90)
(ان جندنا لهم الغالبون صافات 029
لطمینانو سکونو امنیتووحیلیا لیتها اسلفس 0
ا لطمننه...)
ثمر بخشبودنتاشه و فعالتهد6
هدلیت( انا ذینآمنو و عملوا | سا احاتيهديهم GS
ربهم بايمانهم. يونس© ...لنهدينهم سبلنا)
تور (لیه لس -6
صفحه 105:
انسان و ترس و طمع
ترس و طمع از جمله
انگیزه هائی است که
آدمی را از هدفهای
والای تکاملیش دور
.میسازد
2
صفحه 106:
ياد خدا دل را از اضطراب
ها و وسوسه ها و دغدغه
ها و از فریفته شدن به
جانبه های گوناگون زندگی
.باز مى دارد
صفحه 107:
جامعه مومن
جامعه موّمن جامعه ای است
که در آن مومنین به تعهدات
ایمانی خود عمل كنند.در اين
صورت أست كه دنيا و
آخرت آن بهشت آسا و آباد
.است
صفحه 108:
امن روحی
آمن یا آمنیت روحی عبارت
است از نداشتن تزازل و
نبودن دل آدمی از حوادث و
. سختی های زندگی
صفحه 109:
مرد خدا
راه خدا را کسی می تواند تا آخر
بپیماید که از سه ویژگی زیر
:برخوردار باشد
لطمینان)
Cuil I so fu
لمنروحی-0
صفحه 110:
فصل 6
توحید
(توحید در جهانب ینیلساهی)
صفحه 111:
J) aly aly هر اي الْيُوم لا تأده
2
سِنَةٌ ولا نوم "له ما في السْمَاوَات وَمَا
Oa "من 5 الذي يَشق Se
لا نهیم ما ی آدبهغ ما
Solan ll من عليه
لا بمّا شاء "ی Aba SG السّمَا لسماو |
وم = 4-
والازض ولا da 08 gi) وهو
all “tall
صفحه 112:
الله خدایی است که هیچ خدایی جز او نیست. زنده
و پاینده است. نه خواب سبك او را فرا میگیرد
و نه خواب سنگین. از آن اوست هر چه در
آسمانها و زمین است. چه کسی جز به اذن اوه
در نزد او شفاعت کند؟ آنچه را که پیش رو و
آنچه را که پشت سرشان است میداند و به علم
او جز آنچه خود خواهد» احاطه نتوانند یافت.
کرسی او آسمانها و زمین را در بر دارد.
نگهداری آنهاء بر او دشوار نیست. او بلند پایه
.و بزرگ است
صفحه 113:
توحید مانند خون جاری در رگهای جامعه
توحيد بايد مانند خون در
همه اجزای زندگی اسلامی
جریان داشته باشد و گرنه
زندگی مسلمانی ناقص
dal gd, بود
صفحه 114:
تعریف جهان بینی
جهان بینی مجموعه تصوراتی است
که ما در باره انسان و جهان و
رابطه بین انسان و جهان و ماوراء
. الطبیعه دارد
در جهان بینی الهی جهان و انسان
منشا آلهی دارد و در جهان بینی
.مادی منشاء مادی
صفحه 115:
جهان بینی اسلامی
در جهان بینی اسلامی باور اساسی این
است که تمام جهان از کوچکترین و
پست ترین موجود تا بزرگ ترین و
پیچیده ترین و پرقدرت ترین و
شریف ترین موجودات جان دار و
دارای خرد که انسان است وابسته به
,قدرت لایزال الهی است
صفحه 116:
معنای توحید
توحید به این معناست که خداوند
ذائا قدرت و حیات و اراده و
علم دارد و آن را از کسی اخذ
نکرده است ولی همه موجودات
و مخلوقات در به وجود آمدن و
ادامه زندگی به او وابسته اند
صفحه 117:
تمامی مخلوقات در هر لحظه
و هر ثانیه ای» حیات و
زندگی به آنها افاضه نشود
نابود خواهند شد لذا همه
موجودات »مخلوق و تحت
,کنترل و تصرف خدا هستند
صفحه 118:
جهان وابسته است
اگر انسان به دقت در alle cyl
نظر کند »عالم را یک موجود
وابسته میبیند که نمیتواند
خود بخود پدید آمده باشد و
.روی پای خودش بایستد
.هستی مستقل نیست ءوایسته است
صفحه 119:
عبد بودن صفت اصلی پیامبر ص
شأن و صفت اصلی پیامبراکرم
عظمت و محبوبیت او به همین
,دلیل است
اشهد ان محمدا عبده و رسوله
صفحه 120:
شفاعت
شفاعت از آن کسانی است که
بیشتر بنده خدا بوده و بیشتر
,تحت قدرت الهی باشند
پیامبران و ائمه و اولیاء و
صالحان و شهدا و مؤمنان
.اينكونه اند
صفحه 121:
فصل 6
توحید در
ایدئولوژی اسلام
صفحه 122:
oa لاس من ند من ون
A آندادا دز اجب ونیم کحبٌ fy %
Eg BS Sai isha i pals
ral a 9 § جَمِيعًا
Al Of شَدِيدُ هی اعدا
صفحه 123:
ترجمه
و برخی از مردم در برابر خدا همانندهائی
برای او برمی گزینند و آنها را چون
دوستی خدا دوست می دارند ولی کسانی
که ایمان آورده اند به خدا محبت بیشتری
دارند. کسانی که با برگزیدن بت ها به خود
ستم نموده اند اگر می دانستند هنگامی که
عذاب را مشاهده کنند» تمام نیروها از آن
خداست و خدا سخت کیفر است., بقره
aor
صفحه 124:
مادی
فرد
لهى و 1
۱ 5 آذ >
ميبينيم ۱ ١ fe ی تر
2 7 2 فى اين
: 7 1
و 7 نبود عي انسان
ene 1 ۱ 0 {
عست كه أكر ذو ۱ ae
3 ید Be معتقد
يم به جيز دي
نميتواني
.باشيم
صفحه 125:
مادیون و خدا
مادیون هیچ گاه نتوانسته اند ثابت
كنند كه خدا وجود ندارد ودر اين
جهت شك دارند ليكن تصورشان
اين است كه با اين مكتب
(كمونيسم) بهتر ميتوانند جامعه را
اداره كنند كه آن هم عملا جواب
.نداد
صفحه 126:
مادیگری یک فلسفه خرد
مادیگری آنست که بهتر
ail sin ظلم و تبعیض و
خود کامگی را از بین ببرد
صفحه 127:
مادیگری و دین مخدر
مادیگران دین را مخدر میدانند
که مردم را در برابر
خودکامگی دعوت به تسلیم
میکنند و هیچ گرهی را از کار
مردم نمی گشایند که البته همه
.اديان جنين نيستند
صفحه 128:
اسلام یک دین مخدر نیست چرا که ضد
تبعیض و ظلم و ذلت پذیری و طاغوت
و موافق عدالت و مساولت و عزت
,میباشد
اما مسیحیت و کلیسا با انحراف از تعالیم
راستین مسیح .به دینی ضد آزادی
اندیشه و موافق فروش آمرزش نامه
. .مبدل گردید
صفحه 129:
دين غير قابل قبول
از نظر اسلام حقيقى »دينى
كه با ظالم بسازد و با مستبد
همكارى كند و كرهى از
كار فروبسته مردم نكشايد»
.قابل قبول نيست
صفحه 130:
نشانه دين الهى
دين الهى دينى است كه
براى ايجاد قسط و عدل
در زندكى اجتماعى
انسانها نقش آفرينى
نماید
صفحه 131:
توحید اسلامی فراتر از
حد پاسخ به یک سوال
است و در متن زندگی
.انسان ها حضوردارد
صفحه 132:
زمینه های توحید اسلامی
توحید اسلامی الهامی در زمینه های زیر
Cal:
حکومت)
تكالإفهردم -©
رولبط لجتماعى-.©
حرکتو سیر جامعه ب سویک ما6
هدفهایجامعه-4
مسئولیتهایانساندر برلبر خدا-0
صفحه 133:
تاثیر اعتقاد به توحید در انسان
تاثیر حقیقی توحید در انسان
آن است كه هرجه از ثروت
و امكانات در اختيار داريم
از خدا دانسته و خود را فقط
وديعه دار نعمتهاى الهى
,بدانیم
صفحه 134:
معثقد به توحید ملاک
برتری را تقوا میداند و
اشرافی گری و تبعیض
و بندگی غیر خدا و
,طاخوت را نمی پذیرد
صفحه 135:
برای انسان مسلمان» پول و مقام
و محبت های دنیا ارزش و
اصالت ندارد و همه آنها را
وسایلی میداند برای کسب
,رضای خدا
در اندیشه توحید اسلامی» دنیا و
,آخر ت به هم پیوسته است
صفحه 136:
كاركرد ديكر 3
و 23 دو
oe ما
3 ۵
ام
3 ۱ شهوت و
ابص سب
.ميبرد و
صفحه 137:
در آخرت» تمام تصورات و
خبالات طاخوتها و یارانشان
فرو میریزد چراکه حقیقتی
نداشته و هیچ و پوچ بوده اند
به همین دلیل از یارانشان
.برائت میجویند
صفحه 138:
فصل (00)
عبادت و اطاعت
انحصار ى
,خداوند
صفحه 139:
آیه قرآن
هُنَالِكَ La (ui US gh
Cull وَرُدُوا AN oS)
مَوْلَاهُمُ Sci Gea
2
عَنْهُمْ مَا كانوا يَترُونَ
صفحه 140:
در آنجا هر کس هر چه کرده
است پاداشش را خواهد دید و
همه را به سوی خدا» مولای
حقیقیشان بازمیگردانند و همه
آن بتان که به باطل میپرستیدند
,نابود میشوند
یونس 600
صفحه 141:
من زره من اه
0 أَمَنْ يَمْلِكُ ie de
وا بِصَارَوَمَن يُْرِجٌ | من
Spy 7
صفحه 142:
بگو: چه کسی از آسمان و زمین به
شما روزى مىدهد؟ كيست كه
شنوايى و بينايى مىبخشد؟ زنده را
از مرده يديد مىآرد و مرده را از
زنده و کارها را به سامان
میآورد؟ خواهند گفت: اله. بگو:
آيا پروا نمیکنید؟
صفحه 143:
تکالیف ناشی از اندیشه توحیدی
تعهدات و تکالیفی که اندیشه توحیدی
برای جامعه به بار می آورد شامل
همه مسائل از قبیل حکومت »اقتصاد»
روابط بین الملل و روابط افراد با
یکدیگر است.اعتقاد به توحید باید در
مجموعه قوانین مصوب آن جامعه رقم
,بخورد
صفحه 144:
شیطان _
فهوم عميق
شیطان مفهوم ۴
۳
معنى نيرو هاى شر 2
اخلالگر خارج از
و
: ميباشد
وجود انسان میب
صفحه 145:
در انديشه توحیدی »انسانها
حق ندارند هیچ کس و
هیچ چیز به جز خدا را
,عبودیت و 7 نمایند
صفحه 146:
در روایات هست که اطاعتی که از
خدا و نماینده خدا نباشد در حد شرک
.است
لذا در اسلام حاكمان بايد با معيار
.هاى اسلامى انتخاب شوند
حاكمان بايد مطيع خدا باشند تا
مقررات الهى را در جامعه برقرار
.نمايند
صفحه 147:
قوانین تکوینی و تشریعی
همان گونه که قوانین تکوین(خلقت)
در عالم در اختیار خداوند است باید
قوانين تشریعی نیز در اختیار خداوند
باشد و ارسال پیامبران به سوی
آدمیان به همین منظور است.زیرا
دانش و عقل و خرد و قدرت انسان
,ضعیف است
7
صفحه 148:
كور عصاکش
آدمی با خرد و عقل خود میفهمد
که هرکس در حوادث
روزگار » بدون قدرت و
حمایت و هدایت الهی » قادر به
رهبری جامعه نیست بلکه کور
,عصاکش است
صفحه 149:
Ad Smead
روح توحيد »نفى
عبوديت غير خدا
صفحه 150:
آیات قرأ él
pj Ss si Ai sul
اي نزن ام نب
pi als
الْکتاب يَعْلَمُونَ أنه نه مرن من
bs AS Gly at,
الْمُمترِينَ
صفحه 151:
آیا داور دیگری جز خدا طلب کنم و
کتاب روشن را بر شما نازل کرده
است؟ و اهل کتاب میدانند که به
حق از جانب پروردگارت نازل
شده است. پس» از شكآورندگان
مباش
dd انعام
صفحه 152:
Jue Y* Yse 5 th ک By out Said
1S) لگلماته "و 5A السَویغ للم
و کلام پروردگار تو در راستی و عدالت
به حد كمال است. هيج كس نيست كه
ياراى دكركونكردن سخن او را داشته
.باشد و اوست شنوا و دانا
انعام 006
صفحه 153:
تکالیف ناشی از انديشه توحیدی(ادامه)
:عبادت در قرآن به دو صورت آمده است
سجده و تعظیم و نماز در -)
,برلبر یکشخص
پیرویک ردناز کسویه طور -0
مطلقو بدونقید و شرط مثل
لطاعتبیچونو چرایلهلک تاباز
لحباریهودیو رهبانیونمسیحی
صفحه 154:
عبودیت قانون
از جمله چیزهاتی که پیروی
از آن مثل عبودیت
است »قانون میباشد.لذا باید
از قانونی پیروی کرد که بر
پایه دستورات و احکام خدا
.باشد
صفحه 155:
آثار انس با قرآن
:مولا على ع فرمودند
هیچ کس با قرآن ننشست مگر
اينکه فزونی و کاستی در او
پیدا شد» فزونی در هدایت و
,کاستی در کوردلی
صفحه 156:
:بيامبر رحمت ص فرمودند
هنگامی که فتنه ها همچون پاره های
شب تاریک bade را در خود پیچید
بر شماست که به دامن
,قرآن چنگ بزنید
کافی ج 9 ص. 680
صفحه 157:
استقامت
اگر بیشتر مردم هم از
راه الهی منحرف شوند
ما وظیفه داریم كه در
,مسیر الهی بمانیم
صفحه 158:
خداوند متعال با تثوری های مستلزم
سعی و خطا جهان را اداره نمیکند » با
متن واقعیت و علم و دانش واقعی
انسانها را هدایت میفرماید در حالیکه
مکاتب مادی با تخمین و گمان و
,فرضیه جوامع بشری را اداره مینمایند
صفحه 159:
در نگاه توحیدی حتی غرایزی
همچون خوردن و خوابیدن و
پوشیدن و... باید برای خدا و به
نام خدا باشد.(قل ان صلاتى و
نسكى و محياى و مماتى لله رب
.العالمين)
صفحه 160:
فصل 49
توحید و نفی
طبقات اجتماعی
صفحه 161:
أيه قرآن
BS tas a5 dye A SS
َع من لهذا US cal
peter Sel; EE Ua al
@
علّی بَعْضِ سْبْحَانَ الله
و
عَمَّا يَصِفونَ
صفحه 162:
خدا هیچ فرزندی ندارد و هیچ
خدایی با او نیست. اگر چنین
میبود» هر خدایی با آفریدگان
خود به يك سو مىكشيد و بر
یکدیگر برتری میجستند. خدا
از آن گونه که او را وصف
.میکنند» منزه است
صفحه 163:
اختلاف طبقاتی
اختلاف طبقاتی باور به این معناست که
انسانهای یک جامعه مثل هم نیستند.
ote SY بطور جبری و طبیعی و غير
قابل تغییر» محکومند به اينکه رنج و
محرومیت بکشند و گله ای نداشته
باشند و عده ای دیگر برخوردار از
عيش و لذت زندكى باشند
صفحه 164:
کارکرد اندیشه توحیدی
برداشت صحیح از تحولات تاريخ اين
است که ابتدا مصلحان »افکار و
فرهنگ جامعه را تغییر میدادند و
سپس مردم برای مبارزه با وضع
,ظالمانه قانع ميشدند
اندیشه توحیدی مردم را برادرانه در
یک صف و یک گروه و در كنار هم
.مى نشاند
صفحه 165:
کارکردهای اندیشه توحیدی
در انديشه توحیدی اختلافات
شرایط خلقت و وضع طبیعی
انسانها مثل نبوغ »نیرومندی
جسمانی»زیبائی و ... منشا و
موجب اختلافات حقوقی نیست
صفحه 166:
ملاک و حکم قاطع
اسلامی در زمینه نفی
طبقات اجتماعى اين أيه
,شریف هست
ان اکرمکم عندالله ائقیکم
صفحه 167:
شرایط دستیابی به امکانات و
قدرت در جامعه اسلامی برای
افراد خاص وجود ندارد و هر
كس بنا به تلاش خود ميتواند
به عاليترين مناصب و مقامات
.دست يابد
صفحه 168:
در تمدن های بشری مختلف مثل هند و
مصر و جين و ايران قبل از اسلام
.اختلافات طبقاتى وجود داشت
براى مثال در تمدن هند جهار طبقه و جود
.داشت
+روحانیان)
»سباهيانو شاهزادكان-.©
.كاركرانو زارعانو صنعتكران-©
مردم. عادى 6
صفحه 169:
فصل 09
تاثیرات روانی
توحید
صفحه 170:
آیات قرآن
ین نتم لول من تدم ,
Call sedi! *لِلَذِينَ أَحْسَنُوا منهخ وَائتوا
se sal
از ميان آن كسان كه يس از زخمخوردن باز
هم فرمان خدا و رسولش را اجابت كردند»
آنان كه نيكوكار باشند و از خداى بترسند
.مزدى بزرك دارند
آل APS dye
صفحه 171:
Ct إن Cult ال لَهُم Cail
َدْ جَمَعُوا لَكُمْ اش و هه
5 َزَادَهُمْ | ay وَكَالُوا (ites
له ونغع الک
آل عمران APS
صفحه 172:
کسانی که مردم گفتندشان که
مردم برای جنگ با شما گرد
آمدهاند» از آنها بترسید» و اين
سخن بر ایمانشان بیفزود و
گفتند» خدا ما را بسنده است و
.جه نیکو یاوری است
آل عمران ۲2۵
صفحه 173:
تالیرات روانی توحید
وسعندید: دنیا را پایانک ار -0
نمیبینند و به لمکاناندنیا دل
,نمیدهند
ترسندارند: ترساز -6
فقر و لنفاقو قدرتهایظال, و
.مركو اکثریتمخا ففدارند
صفحه 174:
مشخصه های انسان موحد
,دارلی سعتافقدید لستل
از تتگفظریه و کوته بینی به دور-©
.لست
ori, را در مقابلخود بينهايتوسيع مىوييند -.©
مرگرا دیوار زندگینمیدلند بلکه دریچه و -6
,معبریمیدلند باه سوودنیائیوسیعتر
.ريشه ترساز دیگرانرا در خود میخشکاند 0۰
صفحه 175:
آیه "آتوهم من مال الله الذى آتاکم
از مال خدا كه به شما داده است
به مستمندان بدهيدءتاثير توحيد
و بينش توحيدى در امور مالى
.جامعه توحيدى را بيان ميكند
صفحه 176:
یاب نعم الوکیل |
| نو است و مار
3 خداوند sci ua مار
ند ميفرمايد و ليرد ae
7 5 مير مأ كد مدير حو aus
به يارى ميفرستد و اگر به عم
العا ل
ی ابعل
ی
.او نی
صفحه 177:
خلاصه
ایمان توحیدی علاوه بر تأثیراتی
كه در ساختار اجتماع دار دو
جامعه اى عدالت محور را به
ثمر میآورد» ابعاد روانی افراد
و جامعه را نیز تحت تاثیر قرار
.ميدهد
صفحه 178:
شناخت این آثار» مارا در
تشخیص توحید راستین (در
بیرون) و همچنین سنجش
درجه توحید درونی (برای
.خود افراد) كمك ميكند
صفحه 179:
از جمله اين آثار میتوان به
وسعت بخشی به دید آدمی و
گذر از سطح زندگی مادی
به حیات ابدی و همچنین به
.زوال ترس اشاره نمود
صفحه 180: