کسب و کار مدیریت و رهبری

طوفان فکری معکوس Reverse Brainstorming

Reverse-Brainstorming

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “طوفان فکری معکوس Reverse Brainstorming”

طوفان فکری معکوس Reverse Brainstorming

اسلاید 1: طوفان فکری معکوسReverse Brainstorming

اسلاید 2: عنوانطوفان فکری معکوسنوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / طراحی / اجراموضوعسطحگروهی / سازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: طوفان فکری معکوس، با ترکیب تکنیک‌های طوفان فکری و معکوس‌سازی به حل مسائل کمک می‌کند. ترکیب این دو تکنیک، باعث شده تا دامنه استفاده از طوفان فکری برای تولید ایده‌هایی با خلاقیت بیش‌تر، گسترش یابد. برای به‌کارگیری این تکنیک از یکی از دو سؤال معکوس زیر استفاده کنید: •به جای سؤالِ چگونه می‌توان مسأله را حل کرد و یا از بروز آن جلوگیری کرد؟، بپرسید چگونه می‌توان این مسأله را به‌وجود آورد؟.•به جای سؤالِ چگونه می‌توان به این نتایج رسید؟، بپرسید چگونه می‌توان به خلاف این نتایج دست پیدا کرد.نحوه استفاده از ابزارنحوه استفاده از این ابزار در پنج گام خلاصه شده است:گام نخست؛ مسأله یا چالش موجود را شناسایی و آن را یادداشت کنید.گام دوم؛ با پرسش سؤالات زیر، چالش یا مسأله مورد نظر را معکوس سازید.•چگونه می‌توان این چالش یا مسأله را به وجود آورد؟•چگونه می‌توان به نتایج خلاف انتظار (اثرات منفی) دست یافت؟گام سوم؛ سؤال معکوس شده را در جلسه طوفان فکری مطرح کنید.جریان طوفان فکری را تا زمانی‌که راه‌حل‌های معکوس جمع‌آوری می‌شود، باز بگذارید. در این مرحله هیچ ایده‌ای را رد و یا نقد نکنید.گام چهارم؛ پس از آنکه کلیه راه‌حل‌ها برای مسأله معکوس شده جمع‌آوری شد، کلیه راه‌حل‌ها را برای رسیدن به مسأله یا چالش اولیه، معکوس کنید.گام پنجم؛ راه‌حل‌ها را ارزیابی کنید. آیا راه‌حلی با ظرفیت بالا مشاهده می‌کنید؟ آیا ویژگی‌های یک راه‌حل بالقوه را در بین آن‌ها پیدا می‌کنید؟در شرایطی که یافتن راه‌ حل به‌صورت مستقیم برای یک مسأله امری دشوار باشد از تکنیک طوفان فکری معکوس استفاده می شود.

اسلاید 4: ابزارهای مرتبطمعکوس سازی Reversalطوفان های فکری Brainstormingمزایادر شرایطی که یافتن راه‌حل به‌صورت مستقیم برای یک مسأله امری دشوار باشد از تکنیک طوفان فکری معکوس استفاده می‌شود.معایب

اسلاید 5: کاربردهاطوفان فکری معکوس برای حل خلاقانه مسائل و تولید ایده‌های قوی، تکنیکی بسیار مناسب و کاربردی می‌باشد. اطمینان یابید که برای کشف همه راه‌حل‌های ممکن به وسیله این تکنیک، از قوانین ساده و ابتدایی آن پیروی می‌کنید.نمونه کاربردی :مدیر یک کلینیک بهداشتی را فرض کنید که به تازگی مسئول افزایش رضایت بیماران کلینیک شده است.تا پیش از این، اقدامات اصلاحی متعددی در این راستا انجام شده است؛ بنابراین اعضای تیم تمایلی به شرکت درجلسه ای با محوریت این موضوع ندارند. این افراد بسیار پرمشغله هستند؛ با این وجود سعی کرده‌اند تا هرچه در توان دارند را انجام دهند، همین عامل باعث می‌شود تا دیگر تمایلی به صرف زمان برای صحبت در مورد بهبود رضایت بیماران نداشته باشند.مدیر کلینیک تصمیم می‌گیرد تا با به‌کارگیری تعدادی از تکنیک‌های حل مسأله خلاق، باعث افزایش علاقه‌مندی و مشارکت افراد در حل مسأله شود. چیزی که در این بین بیش‌تر از ایجاد ایده‌های خوب مطرح است، وقت نداشتن اعضای تیم برای مشارکت در جلسه است. مدیر کلینیک به دقت به چالش پیش رو فکرکرده و آن را به این صورت بیان می‌کند:چگونه می‌توان رضایت بیماران را بهبود بخشید؟سپس این سؤال را با استفاده از تکنیک‌های معکوس‌سازی به صورت زیر می نویسد:چگونه می‌توان هر چه بیش‌تر و بیش‌تر بیماران ناراضی داشت؟به این ترتیب با مشاهده زوایای جدیدی از مسأله، نتایج غافلگیر‌کننده‌ای به‌دست می‌آید.اعضای تیم در یک جلسه طوفان فکری معکوس با فضایی لذت‌بخش و بهره‌ور به‌کار گرفته می‌شوند. در این جلسات آن‌ها از تجربه‌کاری خود در ارتباط با بیماران و از تجربه‌های شخصی خودشان در مورد بیمار بودن در سایر مراکز، صحبت می‌کنند. مدیر کلینیک جریان ایده‌پردازی را باز می‌گذارد و اطمینان می‌یابد که هیچ یک از اعضای تیم، ایده‌ها را - به ویژه پیشنهادهایی که به نظر غیرممکن هستند- نقد نمی‌کند.نمونه‌ای از ایده‌های معکوس در این مساله عبارتند از‌:•دو برابر کردن ظرفیت تکمیل‌شده دفتر وقت‌دهی•حذف صندلی از اتاق‌های انتظار•منتظر نگهداشتن بیماران در پشت خط تلفن (حتی گاهی فراموش کردن آن‌ها)

اسلاید 6: کاربردها•افزایش مدت زمان انتظار بیماران برای پارک خودرو•صحبت در مورد مشکلات بیماران در حضور دیگرانهنگامی ‌که تولید ایده‌ها در جلسه طوفان فکری به کمترین حالت خود رسید در این صورت به زمان مناسب برای ارزیابی لیست راه‌حل‌های معکوس رسیده‌اید. در این مرحله؛ راه‌حل‌های موجود باید مجدداً به راه‌حل‌های احتمالی مسأله اصلی تبدیل شوند. در این صورت حتی نتایج نیز معکوس خواهند شد. برای نمونه به گفتگوی زیر توجه کنید:- در بهترین حالت نباید بیماران رو بیرون از سالن انتظار نگه‌داشت. خوش‌بختانه در حال حاضر این کارو نمی‌کنیم.- اما در اول صبح چه کنیم؟ قبل از باز شدن کلینیک افراد زیادی بیرون از ساختمان منتظر ورود به سالن هستند.- دقیقا همینطوره. این اتفاق بخصوص در مورد افرادی که برای اولین‌بار به اینجا مراجعه می‌کنند خیلی آزار دهنده است.- خب برای حل این موضوع میشه 10 دقیقه زودتر اتاق انتظار رو باز کنیم تا این اتفاق نیفتد.- کاملا درسته. از فردا این کارو انجام می‌دهیم. در حال حاضر 2 یا 3 کارمند آنجا داریم؛ پس مشکلی به وجود نمیاد.و به همین شکل جلسه ادامه پیدا می‌کند...جلسه طوفان فکری می‌تواند دهها ایده برای بهبود رضایت بیماران، پیشنهاد کند؛ به گونه‌ای که تیم بتواند به‌سرعت و به‌آسانی آن‌ها را پیاده‌سازی نمایند.

اسلاید 7: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 8: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان