پزشکی و سلامت

طیف سلامتی و کلیات، مفاهیم و تعاریف در بهداشت عمومی

koliyate behdashte omomi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “طیف سلامتی و کلیات، مفاهیم و تعاریف در بهداشت عمومی”

طیف سلامتی و کلیات، مفاهیم و تعاریف در بهداشت عمومی

اسلاید 1: طیف سلامتی و کلیات، مفاهیم و تعاریف در بهداشت عمومی

اسلاید 2: اهداف درسهدف کلی: - آشنایی با طیف سلامتی وکلیات، مفاهیم، تعاریف و دامنه فعالیت در بهداشت عمومیاهداف اختصاصی: پس از گذراندن این جلسه، فراگیر بتواند: تعریف سلامت را از دیدگاه های مختلف، به ویژه مطابق با تعریف سازمان بهداشت جهانی بیان نماید.طیف سلامتی را شرح دهد.منظور از نسبی بودن مفهوم سلامت را شرح دهد.اجزاء well-being را بیان نماید.بهداشت عمومی را تعریف کند.هدف از بهداشت و اهمیت آن را شرح دهد.دامنه فعالیت در بهداشت عمومی را توضیح دهد.تفاوت فعالیت در حوزه ی بهداشت عمومی و پزشکی خصوصی را بیان نماید.

اسلاید 3: تعریف سلامتجالینوس: (...سلامتی عبارت است از وجود نسبت معینی از عناصر تشکیل دهنده گرمی، سردی، رطوبت و خشکی).ابن سینا: (... سلامت سرشت یا حالتی است که درآن اعمال بدن به درستی سر می زند ... نقطه مقابل آن بیماری است.)دیدگاه اکولوژی: سلامت عبارتست از یک وضعیت رفاهی کامل پایدار(متعادل) درون اکوسیستم های پایدار در داخل زیست کره ای پایدار

اسلاید 4: تعریف سلامت (ادامه) دیدگاه پاتولوژیک: نبود نشانه های غیر طبیعی و آسیب شناسانهنقایص:- تأکید بر غیر طبیعی- تمرکز بر فرد- به دنبال نشانه ها و علل آنها- تمرکز بر جنبه های زیست شناختی- محدود شدن به موارد قابل تشخیص

اسلاید 5: تعریف سلامت (ادامه) تعریف آماری نرمال: قراردادی/ کاربردیدو حد غیر طبیعیکاربرد زیستی و رفتاریعدم وجود بار ارزشی ذاتینقایص:- عدم قابلیت تعمیم- پیش فرض توزیع نرمال- متفاوت در مقابل غیرطبیعی

اسلاید 6: تعریف سلامت (ادامه) سازمان بهداشت جهانی: سلامت عبارت است از آسایش و صحت کامل جسمی، روحی و اجتماعی و نه فقط نبود بیماری و نا توانی.

اسلاید 7: تغییر دیدگاه و نگرش نسبت به سلامتسلامت هدف نهایی نیستپویایی اقتصادی اجتماعیتوجه به کیفیت زندگی ونه فقط کمیت آن.

اسلاید 8: انسان سالمانسان سالم انسانی است از نظر جسمی سالم، از نظر فکری بی عیب، از نظر روانی شاد، از لحاظ اجتماعی فعال، از جنبه ی سیاسی آگاه، از نظر اقتصادی مولد و از نظر فرهنگی مسئول.

اسلاید 9: طیف سلامتی 1سلامت مثبتسلامت بهتررها از بیماریبیماری پنهانبیماری خفیفبیماری وخیممرگ

اسلاید 10: طیف سلامتی 2سلامت کاملسلامت نسبیبیماری غیر آشکاربیماری خفیفبیماری متوسطبیمار شدیدمرگبیمار کشنده و همراه با عوارض

اسلاید 11: سلامتی مفهومی نسبی استاستانداردهای سلامتی بین فرهنگ ها، طبقات اجتماعی و گروههای سنی، متفاوت هستند.سلامتی در هر جامعه ای باید بر اساس شرایط بومی منطقه تعریف شود.

اسلاید 12: Well-beingبخش عینی ( سطح زندگی): از 9 جزء تشکیل شده است که عبارتند از بهداشت، مصرف غذا، تحصیل، وضعیت اشتغال، اسکان، امنیت اجتماعی، پوشاک، تفریح و سرگرمی و حقوق بشر که مهمترین جزء آن سلامتی یا بهداشت است.بخش ذهنی (کیفیت زندگی): مجموعه ای مرکب از رفاه جسمی، روانی و اجتماعی که توسط هر فرد یا گروهی قابل درک است یعنی شادی، رضایت خاطر و خشنودی؛ که در این صورت در چنین زندگی بهداشت( سلامتی)، ازدواج، کار، وضعیت خانوادگی، موقعیت اقتصادی، فرصت های تحصیلی، عزت نفس، خلاقیت، وابستگی و اعتماد به دیگران تجربه می شود.

اسلاید 13: تعریف بهداشتجالینوس: ...هر کس که بتواند این نسبت ها را حفظ کند، بهترین نگهدارنده سلامت است.ابوعلی سینا: دستور حفظ الصحه (بهداشت) یعنی این که چگونه بهبودی بدن را نگهداریم و نگذاریم خللی در تندرستی ایجاد شود...پس بهداشت برای آن است که تن انسان را تا مرز مرگ طبیعی برساند و هنجارهای زندگی را نگهداری کند...تعریف کلاسیک: بهداشت عبارت است از نگهداری و اعتلای سلامت، پیشگیری از بیماری و افزایش قدرت(جسمی، روحی، اجتماعی) افرادی که به علت بیماری ناتوان شده اند.

اسلاید 14: تعریف بهداشت عمومی از دیدگاه وینسلوتعریف بهداشت عمومی از دیدگاه وینسلوتعریف بهداشت عمومی از دیدگاه وینسلوبرایاز راهدانش وفن1. بهسازی محیط2. جلو گیری از عفونت های واگیر3. آموزش افراد درباره بهداشت شخصی4. تشکیل خدمات پزشکی و پرستاری برای تشخیص فوری و اقدام برای جلوگیری از بیماری5. توسعه نظام اجتماعی که در آن هر کس از داشتن وسایل لازم زندگی که متضمن بقاء و سلامت اوست برخوردار باشد. فعالیت های متشکل جامعه1. جلوگیری از بیماری2. طولانی کردن عمر3. بالا بردن سطح سلامت، توانایی و تندرستی4. بیشترین استفاده از نیروی جسمانی و فکری در راه پیشرفت اجتماعیو ترتیب و تنطیم خدمات به طوری که هرکس حق مسلم خود را در مورد سالم بودن و طول عمر تشخیص داده و بتواند تا دم مرگ فرد با ارزشی برای اجتماع باشد.و ترتیب و تنطیم خدمات به طوری که هرکس حق مسلم خود را در مورد سالم بودن و طول عمر تشخیص داده و بتواند تا دم مرگ فرد با ارزشی برای اجتماع باشد.و ترتیب و تنطیم خدمات به طوری که هرکس حق مسلم خود را در مورد سالم بودن و طول عمر تشخیص داده و بتواند تا دم مرگ فرد با ارزشی برای اجتماع باشد.

اسلاید 15: هدف و فلسفه بهداشت عمومی یا بهداشت اجتماعی در یک جامعهعبارت است از: تأمین سلامت جسمی، روحی و اجتماعی هر فرد جامعه که به عنوان مهم ترین سرمایه عمومی شمرده می شود.به عبارت دیگر: کار بهداشت اجتماعی، کوشش هماهنگ تمام افراد و گروههای تشکیل دهنده جامعه برای پیشبرد، نگهداری و بهبود سلامت مردم است. علاوه بر این هر فرد نیز مسئول رعایت مقررات و دستورهای بهداشتی است و تأمین سلامت جامعه تنها با احساس وظیفه تمام افراد آن جامعه امکان پذیر است.اهمیت این موضوع: این سرمایه های فردی سبب می شوند که قدرت رسیدن فرد به اهداف خود ( که جدا از اهداف جمع نیست)، افزایش یافته و در صورتی که این قدرت های فردی به صورت هماهنگ درآیند، دسترسی به اهداف عالی تر جامعه آسان تر خواهد بود.

اسلاید 16: دامنه فعالیت در بهداشت عمومیدر گذشته موضوع بهداشت عمومی به بهسازی محیط و کنترل بیماری های عفونی محدود می شد ولی امروزه بهداشت عمومی با سه زمینه ی گسترده ارتباط دارد و مهم ترین فعالیت های آن در هفت طبقه دسته بندی می شوند.

اسلاید 17: سه زمینه گسترده نظام های خدمات بهداشتیرفتارها و انگیزه های بهداشتیخطرهای محیط

اسلاید 18: هفت طبقه 1. فعالیت هایی که باید در سطح جامعه انجام گیرند: مانند نظارت بر مواد غذایی، کنترل حشرات و جوندگان، کنترل آلودگی های محیط (شامل هوا ، خاک و آب) و...2. اقدام هایی که برای جلوگیری از بیماری، ناتوانی، یا مرگ زودرس انجام می شوند: مانند موارد مربوط به بیماری های واگیر و غیر واگیر، حوادث و برخی از خطرهای باروری و رشد ونمو.3. فعالیت های مربوط به خدمات جامع بهداشتی: مانند ارتقاء کیفیت و کمیت ارائه خدمات، گسترش و اداره نظام های خدمات اورژانس یا تخصصی4. فعالیت های مربوط به گردآوری، نگهداری ، تجزیه و تحلیل و استفاده از آمار زیستی5. آموزش همگانی و تشویق به بهداشت فردی و اجتماعی6. برنامه ریزی جامع بهداشتی و ارزشیابی آن7. پژوهش های علمی، فنی و اداری

اسلاید 19: پزشک خصوصی ( متخصص بالینی)مدیر (متخصص) بهداشت عمومیویژگییک کارگزار عمومی در زمینه پزشکی پیشگیری است، خواه دارای تخصص در یکی از رشته های بالینی باشد و یا این که فقط پزشک عمومی محسوب گردد.به عنوان متخصص پزشکی پیشگیری تعلیم دیده است.آموزشبه طور قراردادی درمان بیماری ها و صدمات مورد نظر اوستبه جهات مختلف پیشگیری توجه داردهدفبیمار وی یک فرد است هرچند که ممکن است مسئولیت بهداشتی یک خانواده را به طور کامل بر عهده گیرد.بیمار وی جامعه است. توجه وی به بیماری از آن جهت است که گروههایی از مردم را مبتلا می کند. در موارد بسیاری( بهداشت مادران و کودکان) دست یابی به گروه بایستی از راه فردی باشد.مسئولیتبا وجود هزینه ای که مانع کاربرد روش های وی در جامعه است کوشش می کند که در مورد فرد بیمار کمال مطلوب را انجام دهد.در جستجوی روش های بهداشتی مقرون به صرفه ای است که می تواند در مورد تعداد زیادی از مردم با نتایج قابل قبول به کار گرفته شود.رویکرد اقتصادیهرچند که آموزش بهداشت به فرد و خانواده وظیفه اوست اخلاق پزشکی به وی حکم می کند که از تبلیغ بپرهیزد.فنون آموزش بهداشت عمومی را برای قانع کردن افراد در برخورداری از امکانات مفید به کار می برد.تبلیغ

اسلاید 20: پزشک خصوصی ( متخصص بالینی)مدیر (متخصص) بهداشت عمومیویژگیبه صورت یک فرد تأمین کننده خدمات بهداشتی کار می کند. الزامات قانونی دارد ولی قدرت قانونی به جز حق کار ندارد.از طریق کوشش های سازمان یافته اجتماعی کار می کند و در موارد خاص از پشتیبانی قانون برخوردار است.قانونمعمولا دستمزد وی به صورت فردی پرداخت می گردد که ممکن است زیر پوشش نوعی بیمه باشد.مخارج مادی وی و همکارانش از محل بودجه ای که بیشتر از مالیات ها به دست می آید پرداخت می شود.درآمدمستقیم در برابر بیمار خود ( که از طرف قانون در مقابل اعمال خلاف حمایت می شود) مسئول است.در برابر کل جامعه ای که در آن به ارایه ی خدمات تخصصی می پردازد مسئول است.تعهددر منطق ی جغرافیای محل خدمت خود با دیگران در رقابت است.در منطقه ی جغراقیایی محل خدمت خود و در زمینه های معینی از پزشکی پیشگیری عمومی از نوعی حالت انحصاری برخوردار استرقابتکمترین مسائل اداری را دارا است زیرا که کار وی ویژگی های یک کسب و کار کوچک را دارد.بایستی با مسائل اداری زیادی مواجه شود و برای پیروزی در کار خود نیازمند همکاری افراد و سازمان های بسیاری است.مسائل اجرایی

اسلاید 21: با تشکر

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید