صفحه 1:
۳
Tnithe rane} Ged هل |
صفحه 2:
* موضوع:
عبارتهای جبری
* دبپر مربوطه:
خانم مقصودی
پرسنلی31290728
۶ آموزشگاه :
فرزانگان حضرت زینب(س)
° اجرا 0
سالتحصیلی 93-94
سس
صفحه 3:
صفحه 4:
ارزشیابی آغازین
٠ على در پاشگاه ورزشی ة مانان ثبت نام کرده است.
00 ol cat aslo
استفاده از آمکانات مرو موعان و هزیتد ی ست على صن
خواهود ریک راب رام رل له رورا التي ae
8 تومان 0- 500<3000+5000 <3000+10:هزینه کل (10 روز
9 تومان 0 - 23000+7500< 500 *« 3000+15:هزینه کل (15
روذ
اهر هزینه ی کل را برای ۱ روز استفاده از امک
اكررعلى بخواد SPs عبارت ها فر ا وه 0
Fe? Jacl) oly sla wines Woe aE Sling
سس
صفحه 5:
الگوهای عددی
شکل های مقابل را در نظر بگیرید :
)#( (©)
آیا می توانید بین شماره ی هر شکل و تعداد دایره ها رابطه ای را بيابید ؟
بله , تعداد دایره های هر شکل از حاصل ضرب شماره هر شکل در خودش به:
می آید , مثلا شکل سوم ۲3-9 3 دایره دارد و شکل چهارم از 16 74 4
تشکیل شده است . بنابراین می توان جدول زیر را تشکیل داد :
سس
صفحه 6:
در این جدول تعداد دایره های شکل شماره لا را با یک
عبارت جبری نمایش دادیم . به همین ترتیب میتوانیم الگوهایی
كة در شكل هايا عدداها فى سيم رائنة صورت رك عبار
جبرى بيان كنيم
مثال
.١ ابتدا ٠" عدد بعدی هر الکو و سپس جمله ی ۱ ام آنها را بنویسید.
۱ - 2۲0 جمله ی و اما ۱۳ و ۱۱ زر ٩ ور ۵و۲و۱ لب ۲۵ عجلله ی و ام که ۱۲ ر ۱۱و ارو ۵و۳و۱ (الف
Qs E AEE abel nay ob
سس
صفحه 7:
اك كلها مطليق وهی زیر دم ید ند تاد ره ورهار ول سید
&o ages ۱۱ ۱ ۳ ۵ م
8689 0۵0۵0 ۵666 ۰ mbm ۱ ۲ ۶ ۲ ات ذا
6 Babli rer pr} ol a
۱ مها اس ۲۱ ۵۱ ۷۱۱ ۱
ددم
صفحه 8:
در دوروئ لبتدابى اموختيم كه با استفاده از مهارت الكويبى م توان باجاى جمع چند حرفایاعدده از ضرب استفاده کرد.
مانند: ony - جل جلو + جل we
۰ 1۳۰ =
۰0۰0 0۰0
درمهارت الگویابی از اعداد نیز میتوان استفاده کرد. مانند:
را یی رد۲۴
همچنین میت از حروف نیز ستفاه نمد مانند: و A+AtA=¥xA , b+b+b+b=Fxb
به تساویهای مقابل توجه کنید.
سس
صفحه 9:
ISAs. cael ty, eS Sh () DEM a 9 sss Boe an یات یا
زم كين بل بعث ایس نيز م شود وبا حر لیس 1 تشر را ALATA=TXA=YA
12م ۲ + 1+1۷ +11+ +1
ان حرو مره وا ها اش در حل مسا رای از چم سا کرک یدیم ند
ٍ ل 0
ليم حا ل قرب شر عاد ذرصفر برو عفر أنسته يسن حا رن هر متقيرورصفر ثيربرلبر صقر أسته
‘ata
۱
ات نموت
صفحه 10:
۳ تا
& هی اد کدی يد
3
سار
م
عبارتهلى جبرى
ابه عبارتهایی نظیر | +۰۳۵ ۰۵0-۶۵ ۶۲-1۱ و + توه كنيد در بين: آنها با استفاده از حروفه اعدد: و علام:ریاشی
(+ , - , > +) رابطماى بدوجود مىآيد كه به آنها عبارتهاى جبرى مىكويند. يك عبارت جبرى شامل يك يا جند متفيّر و عملهابى
مثل جمع. تفریق, ضرب و تقسیم است. مانند:
۲ و مه ار بو و ۲ و اجه
se
دريك عبارت جبرى» اغلب ازعلامت «. »يا برانتزبراى حاص لضرب بين آنها استفاده وز بدكار بردن نماد «»<» پرهیزمیگدد.
صفحه 11:
تک جمله ای *
کوچک ترین جزء هر عبارت جبری را یک (تک جمله ای یا یک جمله ای) می
نامیم
هر تک جمله ای از ده قسمت ضریب عددی و حروف انگلیسی تشکیل
شده است
سس
صفحه 12:
نكت
*هر تک جمله ای که ضریب عددی نداشته باشد ضریب ان یک است.
تس
*اعداد به تنهایی یک تک جمله ای ممسوب میشوند .
#اگر ضریب عددی صفر باشد حاصصل مساوی صفر می شود (چون حاصل ضرب,
oom 9 صفر می شود .)
سس
صفحه 13:
چند جمله ای *
از کنار هم قرار گرفتن چند تک جمله ای یک چند جمله ای تشکیل
می شود .(علایم ریاضی + - جدا کننده ی جملات هستند
x-Cu دو جمله ای
سس
صفحه 14:
عبارت های جبری
تذکر ۲
در یک عبارت جبری , اغلب از علامت ( 0 ) یا پرانتز برای حاصلضرب بین آنها استفاده و
از به کار بردن نماد ( < ) پرهیز می گردد .
جمله های متشابه
در عبارت های جبری , چند جمله ای را زمانی متاشبه می گویند که قسمت,
یکی باشد . مانند :
8 + 6 5 + و4 + م6
آنها
T_T
سس
صفحه 15:
ساده نویسی یا مختصر کردن در عبارت های جبری
در جملات جبری برای راحتی و سرعت در به دست آوردن پاسخ . بهتر است
از روش ساده کردن يا مختصر نویسی استفاده کرد .
به این ترتیب که ضریب جمله های متشابه را باهم جمع یا تفریق می
جمله های غیر متشابه را با علامت های خودشان می نویسیم . مانند :
سس
صفحه 16:
2۲65۰۲٩ ۰۱۵۰ 5 ۶ 5 ا
۱۴۲-۲--(۱- )۲-۱۱۵۲ ۵-۱۱-۱۷(
۹۵-10-00 -۵-۲) 0 -1۵-۹۵ ۵(
1+1 مله زاج لم (r+ e)a+(CFet)bs 0
(۱ +۲ ۲-۳۵۸ -۲۱+۱ ۲۱۶۷-۳۸( ک
+ )۷+ (۲-۸
صفحه 17:
نكته «
*اگر در یک عبارت جبری جمله ی متشابه وجود نداشت آن عبارت ساده شدنی
نیست.
بو
*اگردر یک عبارت جبری جمله ای متشابه نداشت آن جمله را بدون
مرحله ى بعد مى نويسيم . 8
«ساده كردن ذر هر عبارتى كه جملات آن . مقداری مساوى داشته د
سس
صفحه 18:
:+ ضرب يك عدد در يكجملهاى جبرى
براى ضرب يك عدد در يكجملهاى جبرى, كافى أست عدد را در ضریب عددی یکجملهای ضرب کنیم.مند:
2 - ن:((1-)؟-) - (2و1-)»؟-(ب 2۱۵ ۵۷۳(۷) - ((1) »ل الف
قرب يكجملهاى در يكجملةاى جبرى
براى ضرب دو یکجملهای جبری در هم؛ كافى أست ضرابب عددى را در هم و قسمتهاى حرفى را نيز در هم ضرب sale lS
Al) (xy) x be) = )1»)-ن(ز)0()2( > ١2 (Fay) (Ta) = (FN) (xy)fa) = Anya
{ + بدست آوردن مساحت و محیط شکلهای هندسی با استفاده از عبارتهای جبری
صفحه 19:
ز.- بهدست آوردن مساحت و محیط شکلهای هندسی با استفاده از عبارههای جبری
Sea ie pe a eS
۲ شکل
ab
x (ae + (طول
اشعاع »د شماع V/V Ex
5
صفحه 20:
مقدار عددی عبارتهای جبری: در یک عبارت جبری؛ اگربهچای متفیّر با مفیرهای آن, عدد یا عددهای معینی قرار دهیم, مقدار عددی
آن عبارت بددست مىآيدء هوجنين براى بيدا كردن مقدار عددى يك عبارت جبری مى توآن أ رسم نمودار استفاده كرد. به أبن ترتيب
که lp had حروف یک مریع رسم مىكنيم و سبس عملات انجامشده روى حرف را داخل دابره مىنويسيم و به مريع بعد وصل مى كنيم
ویه همین ترتیب ادامه میدهیم. مانند: all) Ox ee
vty لا ea metry
( مت ۶+ه۳ a —> x > وي هس وم > rae
3
بن مقدار عددی عبارت جبرىء میتوان بهجای حروف نوشته شده. عدد مورد نظر را قرار داد. ماننده
past ar م( جمنرب ۳ ع 52خ ولف
1 1 |
3 2 5
| | |
ox ۵ ny =r ras
صفحه 21:
آموزش پیشرفته++
#«ضرب یک عدد در یک عبارت جبرى
برای ضرب کردن یک عدد در یک عبارت جبری کافی است آن عدد را در ضریب ها ی جمله
ها ضرب کنیم.
علد )9,2
ضرب دو یک جمله *
wal sly کار ابتدا ضریب ها را در هم ضرب می کنیم سپس حروف را در
در ضرب و تقسیم جمله های جبری لازم نیست که جمله ها متشابه باشذ
Ox*Gp=1Sxy
صفحه 22:
تقسیم چند جمله بر یک جمله+
در این مورد تک تک جمله های مقسوم را بر مقسوم ale تقسیم می کنیم.
_ ات6 ۱ب + ات 6و6 + Qab? — Ou"br)
سس
صفحه 23:
اتحاد جبرى+
به يك تساوى جبرى كفته مى شود كه در دو طرف آن هر
دلخواهی به حروف داده شود همواره یک تساوی عددی در
می کند .
سس
صفحه 24:
اتحاد مربع مجموع دو جمله *
+b? + Gdb(a +b) ده
صفحه 25:
اتماد مربع تفاضل دو جمله+
a’ +b’ -pab =(u_b)
صفحه 26:
اتحاد تفاضل مربع دو جمله (مزدوج)
a+b) (a—b) = 0? —b%(
صفحه 27:
نکته *
برای به دست آوردن مجموع ضریب های یک عبارت جبری
کافی است. به جای هر یک از مروف یک عدد قرار دهیم
صفحه 28:
۲ نکته
مخرج كيرى بين دو كسر lp GL ol)
ab + old = od + bo\bd
صفحه 29:
رمال ۳.محیط شکل مقابل را بهصرت یک عبات جبری بو
٩+ ۳۵+ ۴۵(+)۰۲- ۲۰۷۰۵۷
/ 3 +۲ ۳۵-۲۰ ۴۵۰۷-
۴ متناظر با هر عبارت فارسی, یک عبارت جبری بنوء
الف) قيمت بلیط استخر ۴۰۰۰ تومان است. اگر بخواهیم بای نفر بليط بكيريم: جند تومان بايد يرداخت كرد؟ 1-۴۰-۰۷ ...م
ب) علی هر روز () صفحهی کتابی را میخواند. اودر ۵ روز چند صفحه زاين کتاب را میخواند؟ ۵و
ج) وزن هر ساچمه در شکل مقابل. و گرم است. وزن کل ساچمهها چند گرم است؟ BBY
الكل BOL
0 0000
د) طول ميلدى روبرو چند متر است؟ م
ae عم
pin
«
۵. عبارت جبری زير را ساده کنید.
(Fab+Yab)~((-de)+¥e)+ ((-Y)+F)=\ ab +-Ye)+F-Vab—Yew F -ع+۲۵ + اعلا +۲ - م۵ - هگ
۶. مقدارعددی عبارت ۱۳ 5-۳ را بهزای ۳ 1 و yo بعدست آورید.
۲۲۴( رک ار
لته ۳و۳
میتولن یک عدد را دریگ پرانتز ضرب کرد. از این عمل برای سادگردن عبارتهای چبری استفاده میشود
صفحه 30:
سل ۷. حاصل عبارتهای داذهشدهرا بعدست أوريد.
۸
(Fase) (ete) =e
۲ (الف
re
\y) Ax(B+C)= (AxB)+(AxC)=AB+AC
Not
سم
(A+B) x(C+D)= (AxC)+(AxD)+(BxC)+(BxD)=AC+AD + BC+ BD
NAA
معادلة 5
به شكل روبهرو توه كنيد. 2
ين ترازو در حالت تعادل قرار ندارد زيرا در يك طرف آن لا سيب ودر طرف ديكرش ١ سيب قوار دارد.
حال أكر جسمى به وزن +: به طرف ديكر اضافه كنيم؛ تعادل برقرار مىكردد. 7
حدس مىزنيد مقدار: جدقدر است؟
حدس خود را به زبان ریاضی و بهصورت عبارت جبری مینویسیم: ۵-۳ +۲
{
A عبرت ۵9-۱ را دنر گرد ری آن مود سم میکنيم
سس
صفحه 31:
تال ۸. عبات ۱۰- و۵ را درنظربگیید بای آن نمودارسممیکنم.
حال اكر مسير نمودار را ازيايين به بالاطى كنيم؛ مقدار a برابر است با
در عبارت ۲۴-٩ +9. بهجای ۵ چه عددی بنویسیم که تساوی برقرار باشد
۰. در عبارت ۵-۶-۱۹ بهجای ید چه عددی بنويسیم تا تساوی برقرا باشد
یک تساوی جبری که بهازای بعضی از عددها به تساوی عددی تبدیل شود. یک معادله نامیده
Sit a Ss ase wm مود سر سورب بسن هس
هستند كه تساوى عددى را برقرار م ى كنند.
Je sly معادله ویافتن ye بايد عددی را پیداکنیم که با گذاشتن آن بجای متفتّر
درست ویرقرارباشد.
صفحه 32:
ارزشیابی پایانی
صمیم - غلطج
- ضریب عددی عبارت « مساوی یک می باشد. (صمیح)
- عبارت Gu=Cux .(غلم)
- ضرب دو حرف را می توان به صورت اه
سس
صفحه 33:
صفحه 34:
حاصل عبارت مقابل برابر است با .....
(المپیاد برزیل)
صفحه 35:
به فرض آنکه 8عددی طبیعی باشد , کدام یک از
عددهای زیر حتما فرد است ؟(نمونه دولتی)
مدع : و
صفحه 36:
فعالیت های تکمیلی
۲"از دانش آموزان می خواهیم تمرین صفحه ی
0 را در منزل برای جلسه ی بعد حل کنند.
صفحه 37: