مدیریت و رهبری

عدالت سازمانی Organizational justice

صفحه 1:
عدالت سازمانی Organizational justice Co MGtc Is

صفحه 2:
عنوان موضوع مراحل استفاده پیچیدگیٍ

صفحه 3:
تعریف عدالت در سازمان عدالت بدین معنی است که هر کس باید پاداشی متناسب با شایستگی اش دریافت کند. علاوه بر این که شخص میزان دریافت های سازمانی را با قابلیت ها و توانایی های خود مقایسه می کند؛ داده ها و ستانده های خود را با سایر آفراد همتراز, فرادست و یا زیردست خود در یک سازمان مقایسه می کند.عدالت سازمانی به ادراک کارکنان از انصاف و رفتارهای شغلی اشاره می کند . عدالت از جمله الژامات هرنوع مشارکت اجتماعی است . استمیار حضور در گروه ها به نحوه ی ادراک آنان از چگونگی رعایت انصاف و عدالت بستگی دارد . هرچه ادراک آفراد عادلانه تر باشد در نتیجه تعهد افراد برای مشارکت و توسعه بیشتر است . ادراک عدالت سازمانی یک اصل اساسی پرای کارکرد موثر سازمان ها و رضایت افراد است .عدالت سازمانی به رفتار منصفانه کارکنان آشاره دارد .رفتار منصفانه چیزی است که کارکنانی که زمان و توانابی های خودرادرسازمان سرمایه گذاری مي کنتد انتظاردارند. در سازمان ها عدالت مربوط به قوانین و ارزش هایی می باشد که حاکم بر چگونگی توزیع نتیجه است . عدالت عبارت است از اين که چه کسی , چه چیزی را می گیرد و آیا افراد در اين مبادلات مشارکت دارند با خير . حال يا باسخ به اين سؤال مشخص می شود که مردم در مورد اینکه چگونه با آن ها رفتار شود حساس اند : در فرهنگ ما رایج است که پیامد های هر کاری با عدالت همراه است . عدالت در سازمان را به نام عدللت سازمانی فی شناسند . عدالت سازمانی به عنوان درجه ای در سازمان باد من شود که" بر روی قوانین . رویه ها و سیاست های سازمانی مربوظ به کار افراد سازمان منصفانه می باشد آدراک کارکنان در سازمان جزء مهمی از چکونگی برخورد منصفانه را تحت تاثیر قرار می دهد. ادراک بی عدالتی در سازمان ادراک بی عدالتی در سازمان اثرات مخربی بر روى روحيه ی جمعی کار کارکنان دارد . بی عدالتی متجر به توزیع غیر منصفانه ی دست آوردها و ستاده های سازمان می شود که این امرمنجد به تضعیف روحیه ی کارکنان و تنزل روحه ی تلاش و فعالیت کاری آنان می شود بنابراین از جمله وظایف اصلی مدیریت حفظ و توسعه ی رفتارهای عادلانع در مدیران و احساس عدالت در کارکنان

صفحه 4:
ابعاد عدالت در سازمان عدالت در سازمان به سه بعد تقسیم می شود : عدالت توزیعی عدالت توزیعی مربوط به عدالت و برابری در بازده ها , نتایج و پیامدهای کسب شده اطلاق مى گردد . عدالت توزیعی مانند تمام شکل های عدالت بر مبنای ارزش ها بنا نهاده شده است . این آرزش ها به قوانین و اصول یا استانداردهایی مربوط می گردد که قضاوت در مورد عدالت را انجام می دهند . سه اصل عمده به عنوان پایه و اساس عدالت توزیعی چنین بیان می گردد " اصل انصاف : مردم باید پاداش هایی رآ که مطایق با کوشش و تلاشی که انجام می دهند و با موفقیتی که بدست می آورتد , دریافت نمایند اصل برابری : بدون در نظر گرفتن ویژگی هایی همچون استعداد و توانایی , باید تمام افراد شانس برایری برای دریافت پاداش داشته باشند ۰ اصل نیاز : پاداش ها باید بر اساس نیاز های افراد توزیع گردد ". این نوع عدالت ريشه در کارهای آدامز دارد . این نظریه به تحوه ی پاسخ دهی افراد تسبت به ‎a‏ ها و رفتارهای ناعادلاته ی مدیرآن و سرپرستان در توزیع امکانات و پاداش ها در سازمان توجه دارد . عدالت رویه ای: . در عدالت رویه ای به عادلانه ترین ایزاری که برای به دست آوردن نتایج در اختیارد اریم اشاره دارد تمایز اصلی بین عدالت توزیعی و عدالت رویه ای از نظر محتوا و فرایند می باشد عدالت رویه ای یعنی عدالت درک شده از فرایندی که برای تعیین توزیع پاداش ها استفاده می شود عدالت رویه ای به رعایت انصاف در فرایند توزیع پاداش مربوط می شود و همچنین به ادراک افراد از روند تخصیص دادن پاداش در سازمان مربوط است . با افزایش درک عدالت رویه ای ء کارکنان با دید مثبت به بالا دستان و سازمان می نگرند حتی اگر آن ها از پرداخت ها , ترفیعات و دیگر پیامد های شخصی اظهار نارضایتی کنند . رویه ها زمانی متصفانه ادراک می شوند که به طور ثابت و بدون درنظر گرفتن منافع شخصی و برمبنای اطلاعات دقیق بکار گرفته شوند , علائق همه ی بخش های سازمانی مشارکت کننده مدنطر قرار می گیرد و استانداردها و هنجارهای اخلاقی نیز رعایت می گردند .

صفحه 5:
در مفهوم عدالت رویه ای دو رویکرد وجود دارد : الف)در رویکرد اول بر نقش افراد در فرآیند ‎aust‏ می کند . آیین نامه ها و رویه ها هنگامی عادلانه أدراك ميشوند كه افراد قرضت تاثيزاو تقوز بر = وامه هی آزمانی را داشته باشند . ب)رويكرد دوم بر مقلفه های ساختاری فرایندها تاکید می کند که از طریق آن عدالت رویه ای تابعی است از وسعت پذیرش و با نقض قواتین آیین نامه ای می باشد . رویه ها در عدالت رویه ای باید همسان . براساس اطلاعات دقیق و بدون سوگیری شخصی باشند عدالت رویه ای در برخی تحقیقات نشان داده شده است که بر روی متغیرهایی همچون تعهد سازمانی , خشنودی شغلی وغیره ‏ رابطه ی معنی دار دارد " طبق نظر لونتال رویه ها باید دارای شش شرط باشند : هماهنگ , با ثبات , پایدار و سازگار آزاد از تعصب * درست و صحيح * قابل اصلاح در صورت اشتباه * معرف همه ی توجیهات * متکی بر موازین اخلافی متداول" بر عدالت رمع ای لسن سخال مظرج است که آبا ممکن است کارهندی که تسیت بم دیگران پلذاش کمتری دریافت می کند اصلا احساس بی عدالتی نکند ؟ پاسخ مثبت است . فرض کنید دو کارمند با صلاحیت و شایسته ی یکسان برای انجام یک کار و مستوایت تشفلی کم دارند چم یکی از آن ها ستت به دنگری باذاش مشتری دادن شود . با درجم نم أبتكة ‎Bilas pails cole‏ سطع سازمان محود دارد از حمله طول زمان کار« شيفت كاري ‎glee oe‏ سيت به لن اكاهن كامل باريد . خال با اينكه بعی از کارسدان باواش وشتر درياقت من كتد كاريقد دیگر احساس بی عدالتی و تارظتاتی راادراک ثمی کند زيرا به سیاست های سازمان توجه دارد و اينکه آن کارمند دیگر مثلا شیفت های بیشتری را می ایستد . و بتابراين مستحق اين است كه باداش بيشترى درياقت كند . هركاه برداخت ها بر اساس رويه ها انجام كيرد احتمالا با ديد مثيت به آن نگریسته می شود .

صفحه 6:
عدالت تعاملی : در عدالت تعاملی روش های رسمی برخورد عادلانه با فید شاغل مدنظر قرار می گیرد و عدالت تعاملی شامل روشی است که عدالت سازمانی توسط سرپرستان به زیر دستان منتقل می شود این نوع عدالت مرتبط با جنبه های فرایند ارتباطات بین فرستنده و گیرنده است . به خاطر اینکه عدالت تعاملی توسط رفتار مدیریت تعیین می شود . این نوع عدالت مرتبط با واکنش های شناختی . احساس و رفتاری نسبت به مدیریت یا به عبارت دیگر نسبت به سرپرست است . در عدالت تعاملی می توان به دو بعد دیگراز عدالت اشاره کرد ۰ عدالت اطلاعاتی : عدالت اطلاعاتی نشان دهنده ی دقت , صحت , منطقی بودن کیفیت و کمیت اطلاعاتی است که در فرایند تصمیم گیری به افراد داده می شود . عدالت اطلاعاتی می تواند از طریق فراهم آوردن توضیحات و محاسبات درست درباره ی رویه هایی که برای نتایج مطلوب به کاز می رود به دست ‎Bul‏ * عدالت میان فردی : عدالت میان فردی به صورت برخوردهای محترمانه و مودبانه همراه با احترام تعریف می شود . این نوع عدالت به میزان احترام و ارادت دریاقتی کارکنان , برخورد بين فردی منصفانه , محترمانه , صادقانه درنظر گرفتن احساسات دیگران مربوط است

صفحه 7:
Adams’ EquityTheory ‏ابرى آدامز‎ رعایت عدالت در سازمان منجر به احساس تعلق خاطر , وفاداری , اعتماد افراد.به سازمان می شود . امزوزه دست یابی به اهداف سازمان تا حد زیادی مربوط به عملکرد صحیح کارکنان است . رعایت عدالت در سازمان رمز بقاء و پایداری جریان توسعه و پیشرفت سازمان و کارکنان است به طور کلی عدالت و اجرای آن در سازمان یکی از ضرورت های سازمان محسوب می شود و یک پیش ‎win‏ کننده بسیار مناسب برای متغیر های دیگر سازمانی محسوب می شود . در طول توسعه ی رفتارهای عادلانه از همه مهمتر شکل دادن احساس عدالت در کارکنان , شناخت چگونگی تاثیر گذاری رفتارهای مبتنی بر عدالت بر هر یک از آبعاد رضایت و انگیزش کارکنان حائز اهمیت است . نظریه برابری این نیاز را به مدیران گوشزد مى كند كه به موضوع انصاف و عدالت در مواجهه با کارکنان توجه نمایند . مدیران باید به کارکنانشان جهت مشارکت در تصمیم گیری فرصت دهند تا از ارزیابی عملکرد خود و نتایج آن کسب اطلاع نمایند . هنگامی که کارکنان باور کنند که تغییرات سازمانی عادلانه اجرا مى شود در اين امر مشارکت می مدیران می توانند با رفتار عادلانه روحیه ی همکاری و کار گروهی را یند . رفتار عادلانه از هرگونه تنازعات ۰ درگیری و اختلافات جلوگیری می کند

صفحه 8:
نیروی کا کرد

صفحه 9:
كسب اطلاعات بیشتر به ۷90015۲ مراجعء ما بيد MGtc Is

رایگان