علوم انسانی و علوم اجتماعیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسیالهیات، دین و معنویت

عزاداری و ظرفیت های سیاستگذاری فرهنگی آن در ایران

صفحه 1:

صفحه 2:
جمله تبلیغات» سینمای عامه فرهنگ مک کویکنبار دیشی در سا سیاست فرهنگی(0۱1][»5 ال ا وسیعترین مفهوم ممکن به مثابه ستیز و دگرگونی اجتماعی درک مینملید و حکلیت از تغییر پارادییم در ج ا ۱

صفحه 3:

صفحه 4:
1 سیاست فرهنگی » شامل همه اقدامهایی است. 0 0 تعلم ايا كرك ی كه ‎oo a a‏ ریزان ‎ie‏

صفحه 5:
به معنای « 1 ا ا ا 00 در لغت نامه دهخدا آمده است که: عزا گرفتن ‎Ter‏ ‏ماتم زدكان در آمدن و براى سوك و ‎BQ ru pecmere nord)‏ در عربى: «عزيت فلانا» يعنى او را دا خداوند تورا صير تيك دها | | ‎om‏ از براى اين من ‎ ‏تاریشی و در جوم دمح 07 ا اد 1 : ‎pales‏ » چهلم و بت گزار می شود وروی هم رفته تثیر ‎

صفحه 6:
روشن ند . زا عزادارى راستين تحقق نيافته و آثار عينى و واقعى و وضعى بديهى است كه هرجه اكر عزادار از معرفت و شناخت والاترى ب ا ۱ ‎a‏ ا ‎See ede‏

صفحه 7:
۰ oor ar yu en ep OES oe) Dy See ee Sera nes y) ‏در عرصه عزاداری به وییه در‎ 0 ‏ا اا‎ Ee oI RTC) Oe eed ed ‏ا‎ a ‏تفس زج‎

صفحه 8:

صفحه 9:
2 eed ‏ارت‎ عزادراى در عين ‎oe‏ تولند ا ا 1 لظ( ‎rg]‏ 0 0 1 0ه

صفحه 10:
جامعه شناسی- عر Reese ome ren ea eer ‏عمل «عزادرای »نامیده می شود.‎ مطالعه منظم و روشمند رفتار یک گروه کوچک» که به عزاداری» است. همچنین مطالعه حالات» حرکا 000 ۱ است. بنابراین در لین زمینه. کوچکی و یا بزرگی عرصه عمل اجتماعی و عنوان اصطلاح مورد بحث پدید نمی آورده هرچند ممکن است یک ل ا ريه ا ا ا م ا عزادارى افراد ونيا جمع (به عنوان یک کنش جمعی و اجتماعى) فى ب مجموعه های آن قرار گیرد.

صفحه 11:
۱( ea ‏ا‎ 4 er erect) 6 eee eo race Be. poet) Sel nr Peet ‏ا‎ Cee | ٩ eee ee See a re ‏اا‎ ast es

صفحه 12:

صفحه 13:
آن چه اکنون تحت عتوان مراسم عزاداری انجام مى . ‎ht)‏ ا ‎eres ley‏ 2 ۱ ج ) آیاتی که مودت اهل بیت انبیا یا ديك اولياى سوگواری حضبرت یعقوب در فراق حضرت یوسف ؛ ‎PCIE‏ ی

صفحه 14:
در تفسيى برهان در ذيل اين آيه آمده است كى خدا را تقض و رسولان او را ا 1 گفتند بله یا رسول ال حضرت رسول (ص ) فرمود:

صفحه 15:
روایات زیادی نیز داریم که دلالت بر جواز گرربه و عزا ۷ اشك هايشان جارى شودء اما نبايد سخنان باطل و بيا گرریه ا حضرت زهرا رای پدرش و امام سجاد (ع ) ن YP ‏ا‎ lee atts Pde) ‏عباس بوده امت‎

صفحه 16:
م ال ل وا او ‎1S OAS‏ 0 پيامبس به دفعات فراوانی 000 ۱ پس از پیامبس نیز» صحابه عزراداری می گر‌دند به هنگام ید وری شهادت اما علي (ع) و امام حسین (ع » حتی در هنگا

صفحه 17:
ذنان بنى هاشم در شهادت امام حسن و امام حسين ؛ عزاداری و گریه كر بيامب به دفعات فراوانى در سوك يارانش از جمله : در عيادت 1 خزرج؛ در کنار مزار دختر خود در مدینه ؛ در سوك فرزن ‎Si een Stee‏ 9 ‎me ea eal ree eed‏ 8- ‎rh ee eee Tecra‏ ا اا ‎Er Seer een‏ ۱ ‎Dm)‏ و ۱ ‎RCP‏ ۱ Sees AS eee gee 0 ‏شام و مدينه؛ بس از شهادت امام حسین عزاداری می کندد؛ شم و سسرايندكان عرب ؛ اشعار ضراوا”‎ سروده اند.

صفحه 18:
پس از زمان ائمه (ع) نیز عنراداری اما حسین توسط شیعیان اذ ‎rn terre‏ ۱ ‎ei A‏ Fee le ae ca ‏قررن ينجم ء‎ Dre el bye) er bom Ore Ut OonOre Ses مراسم عاشورا در مصس نین بر‌گزار می شد. مراسم عزراداری » به سیم کشوررهای اسلامی» شمال آفریتاءایرران و بر رسوخ کررد. در ایرران از قررن اول ودوم؛ تعزیه رایچ بوده ولی ‎ons‏ Baile ۱ ,

صفحه 19:
0 SOY eae rc Ae P wey eee -) ‏مکتب اسللام دارد(‎ ‎oa base‏ كاهى بهترين برنامه دعوت ست به سوى دينء ‏ماس مار اه يتا يك ممع عظع اللاي وسمبار على ل ‎١‏ ‎ ‎ ‎ ‎5 ‎ ‎ ‏جنك زده مى شود ودر اين مجا ‎aan‏ ۱ ۱۳۱ و اهداف عاليه اهل بيت (ع ) را زنده سازند( ).

صفحه 20:
1۱ sais real ‏و آشنامى كند.‎ < ‏در مجالس عنزراداری نشستن؛ روضه‎ ea ‏دسته هاى عنزادارى به راه‎ ‏ا‎ Eee WS ee isnot TL ee eee] ‏شهيدء اشتياق به شهادت را همراه دارد؛ خوى حماسه را در‎ ‏طعم شهادت رادر جان او كوارا مى كردائد.‎ ()«یا ااا

صفحه 21:
۱- حنظ مکتب اسللام اا ا *- آشنائى با جهان بينى ومعارف ت 5- آموحتن داستان هاى 112ل | )= ا ار ا 5- مجالست با علماء الل 0 Brea See To rere oreo Pei

صفحه 22:
ی ‎ee‏ ‏ری انسان در دنا و آضرت است

صفحه 23:
a os eer ar ensnd 3 ‏سر‎ element 1 ‏عاشورایی در میان مر آهم از موس‎ ‏بدان سبب كه ر تبحس « و‎ Bye ‏ا ا ا ل ل‎ eee 8 0 ‏آن‌ها تبدیل می‌شوده به طوری که از آن پس» آنان به‎ eee Bee Sa

صفحه 24:
تعزیم اذ نظس لفویء 0 9 ات ام ذرفت ۳ لز شزية حواتي تتخنى ۰ انیا ۳

صفحه 25:
کر ‎ee‏ ‏1 آن, به آن اماع یا اممزاده سلام داده می‌شود د. گاه: شبدها دارد كه بر الى أن برهدى اذ اووس و ۱ : ‎i 1‏ لته به ۱ که علمات نیم تاریضی ل ‎ie Sele, a‏ رده شده ‎Eye 1 pO‏ ‎

صفحه 26:
می‌نویسده در اصل ‎ee ‘nearness eer‏ ‎eee eres Cerca ee orem ten rene ni‏

صفحه 27:
- جامع سياه پوشیدن ا رنك سياهء در ميان اكثر جوامع و اقوام و ملل نماد عزا و اندوه بود است | ۵۷| در کریخ اسلام ثیر در سوگ يبامبر- .[ص ] على(ع) امام حسن (ع) امام حسین (ع) زد (ع) و محبی بن زیدا(ع) ]و امام کاظم (ع] و شیعیان. جامه سیاه بر تن کرده‌اند؛ از این روء جامه سیاه همواره جامه عزا و مصیبت به شمار می‌آمده ام" به عنوان حركتى تبليغاتى در مصيبت اهلبيت. جامه لللياة اى بوشيدند و بس از دست يابى ‎SEE‏ خلافت خود مبدل ساختند. - گریه» سینه زدن و زنجیر زدن ‎ee eel nee cera Wen are Sone ey ke So etre‏ 3 در هنگام عزا بهعنوان رسم سوگواری, بیش‌تر در میان عرب‌ها رواج داشته و سپس در بين آیرنی‌ها کرش باه ۰۳۱ ۱ ‎An ers PS tans e-em Pg a COOH eC -‏ را ‎(Sane‏ مورد ‎He Ee EIRP PES Pram ergy ire pe rete‏ يزه در دوران صفويه رونق كرفته؛ جنانجه در سفرنامه جهانكردان خارجى به أن اشاره شده است] تاريخ مذهبى قم ج٠.‏ صص الاو 104

صفحه 28:
‎ae 1‏ شامل جوانان؛ میاد ۱ محوريت رت ترویج 6 مان ‏ماسو سس ۱ ۰ ۳ های هنتگی» ماهانه, فصلی و یا سالانه فعالیت می نماید. ‎Ee le ee OTE‏ ‎ ‎

صفحه 29:
0 هیأت های موردی و مقطعی: صرقاً در دههى اول دحري 10 مناسبت های اسللامی شامل اعیادء وقبات و شهادت های اشمه ۱ أت های مذهبی که در طول سالء فعالیت مستمر و داتم دارند؟ ا تشکیلاتی منسجم و منظم بوده؛ مجموعه هايى جون صندوق موسسه ی فرهنگی و آموزشی و... تحت بوشآ 9

صفحه 30:
۱ ] اتقادات شدید قرار داده اند. او که از همکاران سابق محمود ا ‎BOY eas ee aa eee wer a |‏ صد افسوس که این روزهاء پیر غلامان موی سپید کرده اه ان ب آعده اد صداست رکه در این من عد ای که این روشنگری ها را در تضاد با | اقدام به شكايت نموده اند.

صفحه 31:
اك مراسم عنزرادارىء اين اندازه اهميت دارد؛ : از علمای دینیء مانند شهید مطهری؛ که در سه جلد به همین ام ات

صفحه 32:
و)غلبه كردن بعد عاطفى وغنلت از بعد شناحة ديلو از | ودر دراز مدت می‌تواند تخریب‌گر باشد. ز) ايجاد رابطدهاى مريد و مرادى ناآشكارء به جاى دعوت به دين؛ دعوت به نود 5: ل 00 ی) ساختن یا استفاده کردن از روضه و ك ) انجام دادن بعضى رقتارهاء مان ‎ae ere:‏ ل) آسیب رساندن به بدن؛ مانند قمه‌زنی» که مینای 30 ع) قرار گرفتن محالس عنزاداری در اختیار اراد کم‌سواد ۰ قرآن آشعار غلوآمیز؛ که خلاف اعتقادات دینی است. | قول الزور)(حج آیه 30 (

صفحه 33:
1 - غلو(لا اله الا الزهرا) 2- مبالغه(حرارت 70 برابر)- 0 ۱ ‎Sour ge eve ige‏ ۱ 2- الفاظ دون شان (جشماش ۱ ا سا

صفحه 34:
هاولت مراحل حل مسکل را در قراسه خط توصي ف کرد ه است+ ول مس سس دب 2006 2 پیشنهاد راه حل ها 3. انتخاب راه حل ها ی 5.نظارت و كنترل نتايج

صفحه 35:
افراد بر اساس علایق و آهداف با نبازهای مسترک و می کوشند بر فرابند خط مشی تاثیر بگذارند. ار مه ره

صفحه 36:
به افرادى اطلاق مى شود كه داراى اهداف سياسى ندارند.

صفحه 37:
الهام كيرى از فرهنك شيعى . ‎ng ceed‏ ا 0 ارتباطات: دو سویه ‎aS en‏ ل ‎ek‏ ۱۳

صفحه 38:

صفحه 39:
وضعیت در حال ظهور عزادرای به اتخاذ رويكرد انطباقى اس ار نا هماهنكى بازيكران أصلى عزادارى جمعى (هيات سیاستگذاری عزادرای هم در گفتمان دولتی اسه

صفحه 40:
ذهب الهام دهنده هنر = م اجتماعى بايد به عنوان يك ابززار فيه وسيله 0000 ار ان ‎ee‏ ‎ener‏ الات

صفحه 41:
عدم وجود نگاه کلان سیاستگذاری محدودیت امکانات تسهیلاتی مثل ایز عدم وجود کارشناسان دینی ا ل 1 هراداری فرستی مس بای ‎(atom‏ وحدت ملى آمدن عزادارى هاى نوين (با رويكردهاى افراطى). ‎Stee rhs]‏ ‎TOTO eed eel Otel‏

صفحه 42:
TSS ee ae ieee eer) aaa sy Cr ee erence ‏اطلاع رسانی بهتر و گسترده تر به مردع در(‎ - ‏هیاتها و ا مداحان شو‎ ‏"نظام بخشی به هیأتها و جلو گیمری ازا‎ ٩ ازسنجی و کیفیت محتوابی یل شورایی جهت تدوین کتب و منابع وماخذ معتبس و لازم در ره که دیگران موظف به استفاده از این منابع باشند. ٩ ene Semen cs Ronn Saree Ion eae تربیت آنها

صفحه 43:
ااا با معرفت و اهل مطالعه و تحقيق 2 ‎ip eS erence‏ <شکستن انحصار در مداحی مار ‎x‏ ‏0 ‏-- بر‌خورد جدی با هیأتها و مداحانی که دچار آسیب شده اند.

صفحه 44:
را

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان