alaeme_zohour

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “علائم ظهور”

علائم ظهور

اسلاید 1:

اسلاید 2: علائم ظهور

اسلاید 3: اهمیت بحث1. امید بخشی به مؤمنان و ایجاد روحیة مقاومت2. آمادگی مؤمنان برای ظهور 3. هشدار به اهل معصیت و گناه برای توبه و بازگشت4. عمیق‌تر کردن ایمان به اصل ظهور در دل مؤمنان و زدودن شک از قلب تردید کنندگان. شناخت (صیحة آسمانی جبرئیل است یا شیطان) 5. اتخاذ موضع صحیح حمایت (یمانی) مقاومت (سفیانی)6. شناخت مدعیان دروغین

اسلاید 4: محدودیت‌ها برای ایجاد امید در همة زمان‌ها1. وقت ظهور معلوم نیست زمینه سازی ظهور در همة زمان‌ها 2. تعیین وقت ظهور ممنوع است (استعجال هم باعث گمراهی است)3. امکان بداء در علائم وجود دارد.4. روایات علائم، حجم زیادی دارند لذا اظهار نظر در مورد آنها ساده نیست. 5. مراد از فرج همیشه ظهور نیست.6. تطبیق علائم بر موارد بیرونی دلایل قطعی می خواهد لذا باید کاملاً علمی و با احتیاط عمل کرد.7. هر چند بعضی علائم امکان نمادین بودن دارد اما نمی‌توان این حکم را در مورد همه صادق دانست.

اسلاید 5: 1. علائم حتمی (محتوم) (در شش ماهة قبل از قیام واقع می‌شوند):1. سفيانی 2. خسف بيداء3. يمانی4. قتل نفس زکيه5. ندای آسمانی2. علائم غير حتمی (موقوف، مشروط) (امکان بداء در آنها وجود دارد):سيد حسنیخروج پرچم های سياه دجالخورشيد و ماه گرفتگی...انواع علائم

اسلاید 6: عدم بداء در علائم حتمی1. خلاف ظاهر حدیث است. زیرا ظاهر واژة محتوم، به معنای قطعی بودن است. هیچ قرینه‌ای هم بر ارادة خلاف ظاهر وجود ندارد.2. خلاف تقسیم علائم بر محتوم و موقوف است. هدف از تقسیم از بین می‌رود.3. اگر هیچ کدام از علائم قطعی نباشد راهی برای تأیید یا تکذیب مدعی مهدویت نخواهد بود و با وجود این همه روایت علائم هیچ کدام راه‌گشا نخواهد بود.

اسلاید 7: 1. اشکال: محدود کردن قدرت خداوند.پاسخ: امکان عقلی بداء وجود دارد و اختیار خداوند محفوظ است. اما طبق وعدة روایات در مقام عمل خداوند حتماً این کار را می‌کند.2. اشکال: منافات با همیشگی بودن احتمال ظهور (توقعوا الفرج صباحا و مساءً)پاسخ: توقع به معنای انتظار است و انتظار یعنی آماده بودن. پس توقع به معنای وقوع آن در همان زمان نیست. بلکه منظور این است که همیشه آمادة ظهور باشید.3. اشکال: منافات با ناگهانی بودن ظهور (مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَة...لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَة)پاسخ: برای امری این چنین مهم، شش ماه فاصله ناچیز است و ناگهانی محسوب میشود زیرا آمادگی فراوانی می‌خواهد.پاسخ مشترک برای اشکال دوم و سوم: الف) می‌تواند منظور از این کلمات (فرج، امر) مجموع علائم و خود قیام باشد. زیرا علائم حتمی فاصلة چندانی با قیام و ظهور ندارد. ب) برای حفظ روایات حتمی بودن برخی علائم از ظاهر این نوع روایات صرف نظر می‌کنیم. اشکالات عدم بداء

اسلاید 8: 1. سفیانی 1. اگر سفیانی، نوعی هم باشد در مقابل امام مهدی شخص خاصی خواهد بود.2. نام حرب، عثمان و عنبسه برای او گفته شده ولی قابل اعتماد نیستند باید از اقداماتش او را شناخت. (در روایات أخوص و شامی نیز گفته شده)3. نسب: از نسل قریش و از بنی‌أمیه و از عقبة ابو‌سفیان است یعنی از نسلی که همیشه در مقابل اسلام ایستاده‌اند.4. قیافه: کبود چشم، سرخ روی (سفیدی که سرخی غالب است) چهره‌ای کریه و وحشت‌ناک. 5. دین: مسلمانی که برای جلب حمایت غرب مسیحی می‌شود.6. زمان قیام: در ماه رجب و هم‌زمان با یمانی و خراسانی.7. مکان قیام: غرب، شام، وادی یابس

اسلاید 9: 8. اقدام‌ها: کودتا و پیروزی بر رقبا (اصهب و ابقع)تصرف پنج ناحیه (دِمَشق، حِمص، فِلَسطین، اردن، قِنِّسرین)جنگ قرقیسا (شهری در سوریه محل اتصال رود خابور و فرات) با یکی از اهل باطل، جنگی سخت که حیوانات آسمان و زمین از گوشت کشته شدگان سیر خواهند شد. سفیانی بعد از تلفات سنگین پیروز می‌شود.فرستادن لشگر به عراق (کوفه) که بعد از غارت آنجا توسط لشکر ایرانیان از بین می‌روند.فرستادن لشگر به مدینه (بعد از آگاهی ازحضور امام در آنجا)خسف بیداء در راه مکه و مدینهنبرد با امام در بیت المقدس و کشته شدن9. مدت : 15 ماه که شش ماه آن صرف کوتا وتصرف پنج ناحیه خواهد شد.در روایات شیعه تعبیر سفیانی زیاد آمده است اما در روایات اهل تسنن بیشتر سخن از دجال است. دجال اهل فریب و نیرنگ معرفی شده اما سفیانی با زور و تخریب حرکت می‌کند.

اسلاید 10: 2. خسف بیداء خسف يعنی فرو رفتن و پنهان شدنبيداء سرزمينی است بين مکه و مدينه نزدیک جحفهدر مورد سپاهيان سفيانی واقع می‌شود.اين حادثه معجزه آسا و به فرمان خدا انجام می‌شود و مانند زلزله و رانش زمين نيست. دو نفر از سپاه سفيانی باقی می‌مانند. يکی خبر به امام مهدی می‌برد ديگری به سفيانی.

اسلاید 11: 3. خروج یمانی جزئیات زیادی گفته نشده شاید به خاطر حفاظت ایشان و عدم برنامه ریزی دشمنان باشد.نامش در روایات نیامده اما غیر روایات به حسن، حسین، جهجاه و شعیب بن صالح اشاره دارد.القاب: یمانی، منصور، منصوریمانی، خلیفة یمانی، قحتانی ( بیشتر در روایات اهل تسنن)از دعوت کنندگان به حق است و از موالیان حضرت علیمکان قیام: از یمن و صنعا قیام می‌کند.زمان قیام: هم‌زمان با سفیانی و خراسانی قیام می‌کند و بهتر از هر دوی آنهاست به هدایت رهنمون می‌شود.از نشانه های حتمی و متصل به ظهور است. البته بعضی حتمی بودن آن را نپذیرفته‌اند (مشرق موعود ش 1 مقاله نصرت‌الله آیتی)

اسلاید 12: ویژگی‌ها: هفتاد هزار نیرو دارد، درفش هدایت (رایة الهدی) به دست اوست. درگیری با سفیانی (در آوردن چشمان او)، قطعه قطعه کردنش یا شکست خوردن از سفیانی.کمک کردن به او واجب است: هر که در مقابل او بایستد اهل آتش است. فتح روم، قسطنطنیه، هند، عکا به دست او انجام می‌گیرد.افرادی در طول تاریخ تا زمان حاضر ادعای یمانی بودن کرده‌اند. (جدیدترین یمانی 12/9/84 در سایت شریف نیوز)

اسلاید 13: 4. نفس زکیهدر روایات بر قتل ایشان تأکید شده است نه خروج و حمایتش از امام عصر.نفس زکیه یعنی کسی که پاک است، قتلی انجام نداده که مستحق کشته شدن باشد. (کهف آیة 74: أَ قَتَلْتَ نَفْساً زَكِيَّةً بِغَيْرِ نَفْس‏) از اولاد امام حسن است لذا با عنوان سید حسنی نیز یاد شده است.ایشان کسی غیر از (محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب که در زمان ابو جعفر خلیفة عباسی قیام کرد) است اما اسمش همین است.ایشان فرستادة حضرت مهدی به سوی اهل مکه است. پس از خروج حضرت است و برای اتمام حجت است.بین رکن و مقام ذبح می‌شود. شیخ مفید محل کشته شدنش را پشت دروازة کوفه و به همراه 70 نفر می‌داند. (کتاب ارشاد شیخ مفید ) بین قتل او و قیام امام 15 شب فاصله نیست.

اسلاید 14: 5. ندای آسمانیروز جمعه 23 رمضاندو صیحه است.یکی بعد از فجر و از آسمان ندای جبرئیل است که ان الحق مع المهدی و شیعتهدیگری قبل از غروب و از زمین است که ندای ابلیس است ان الحق مع عثمان و شیعتههمة اهل مشرق و مغرب آن را به زبان خود می شنوند حتی آنان که در خواب هستند.کسی ندای حق را تشخیص می‌دهد که قبلاً می‌دانسته.

اسلاید 15: علائم غیر حتمی(موقوفه)سید حسنی1. او با یارانش برای یاری امام مهدی قیام می کند.2. جوانی خوش سیما هستند.3. از سرزمین دیلم (گیلان) و قزوین قیام کرده و تا کوفه را پاک‌سازی می‌کند.4. برخی روایات می‌گوید او در مقابل امام ادعای مهدویت دارد.5. مردم دعوت او را می‌پذیرند مخصوصاً گنج‌های طالقان که جوانان آنجاست.6. در بین راه در قم توقف می‌کند و چهل روز جنگ سختی در می‌گیرد و مردم زیادی کشته می‌شوند تا این که او پیروز می‌شود. 7. چون وارد کوفه می‌شود خبر ظهور امام را می‌شنود و چون امام از مدینه حرکت کرده، به محضر امام رفته و از او طلب نشانه می‌کند تا مطمئن شود او امام است. 8. یک سید حسنی نیز وجود دارد که به سوی مکه حرکت می‌کند و مردم مکه او را می‌کشند و سرش را به شام می‌فرستند. این نمی‌تواند همان سید حسنی باشد زیرا او بعد ظهور امام را ملاقات می‌کند.

اسلاید 16: خراسانی و پرچم‌های سیاه1. منظور روایات قیام ابو مسلم خراسانی نیست.2. برخی روایات دلالت می‌کند که نزدیک ظهور اتفاق می‌افتد و امام بعد از ظهور در حالی که آنها در کوفه هستند برای اخذ بیعت فردی را به سوی آنها می فرستند.3. امر به یاری آنها شده‌ است.4. از خراسان قیام می‌کنند.5. گشتگانشان شهید هستند. 6. به ایلیاء می‌رسند.7. برخی یاران امام در میان آنهاست. 8. 72 ماه طول می‌کشد تا به امام برسند. شعیب بن صالح یا صالح بن شعیب در پیش روی آنهاست. (این در حالی است که خروج خراسانی و یمانی و سفیانی در یک سال گفته شده است.)

اسلاید 17: 9. اصحاب سفیانی را شکست می‌دهند و به بیت المقدس می‌رسند.10. درگیری در بیضاء اصطخر یعنی کوه سفید نزدیک اهواز اتفاق می‌افتد.تعبیر روایات در مورد مشخصات وی (شاب من بنی هاشم فی کتفه الیسری خال، کفه الیسری خال، کفه الیمنی خال)

اسلاید 18: دجال1. دجال از لغت دجل(بر وزن درد) به معنی دروغگویی و حقه بازی است.2. دجال در روایات نیز منحصر به یک فرد نیست بلکه عنوان افراد حیله‌گر است.3. بیشتر در منابع روایی اهل سنت آمده.4. در انجیل نیز خبر دجال و نوعی بودن آن آمده است.(رسالة دوم یوحنا باب1جملة 6 و7)5. دجال در روایات دارای صفاتی است که قابل تطبیق با رهبر فریب‌کار آن است.یک چشم دارد می‌درخشد (اقتصاد) اما خون آلود است(خیره کننده بودن صنایع آنها) الاغ سفید تند رو (وسائط نقلیه) دعوی الوهیت دارد (عملاً غول‌های اقتصادی مقدرات مردم را به دست گرفته‌اند) هنگامی که دوستان خود را صدا می‌زند جهانیان صدای او را می‌شنود. او در دریاها فرو می‌رود و خورشید و ماه با او حرکت می‌کنند ( اشاره به تجهیزات و پیشرفت‌ها) در پیش روی، انبوهی از دود (اشاره به آلودگی محیط زیست توسط کارخانه‌ها) و پشت سرش کوهی سفید که مردم آن را غذا می‌بینند (فراورده‌های صنعتی و غذایی)

اسلاید 19: خورشید و ماه گرفتگی1. ماه گرفتگی در اول یا آخر ماه، خورشید گرفتگی در وسط ماه2. این گرفتگی طبیعی نیست3. هیچ سابقه‌ای ندارد4. هدف از این واقعه اتمام حجت و بیداری مردم است5. در ماه رمضان اتفاق می‌افتد.

اسلاید 20: منابع1. فتن ابن حماد (منبع اهل سنت)2. ملاحم و فتن سید بن طاووستاریخ غیبت کبری سید محمد صدر3. شش ماه پایانی مجتبی السادة ترجمة محمود مطهری‌نیا4. آخرین نشانه‌های ظهور مؤسسة موعود5. چشم به راه مهدی مجموعه مقالات مقالة علائم ظهور6. علائم آخر الزمان محمود گلپایگانی

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان