صفحه 1:
eet ED eS)
2 ا ا
نام منبع : 38 النفس از ۱ دانشمندان اسلام
1 ا ا OS a)
eee ee
12111017
صفحه 2:
" تهیه کننده اسلاید : دکتر مرتضی ترخان
علمی دانشگاه پیام نور مرکز. ریامسر
ادكتر مرتضى ترخان عضو هيات علمى
3 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 3:
ی
دانش نوی رده ر وهای ۳
۳
SSR ie oy 5
صفحه 4:
آشنایی دانشجویان در باره تعریف نفس قو
نفس » حدوت نفس اتحاد نفس و بدن» اثبات
زو ی ۱
eee Sree)
۳
12111017 3
صفحه 5:
آ). مفهوم و اه نفس » 18
كريم و 0[
ven EG ec) رک(
جدید و تفاوتهای آنها .
۳
12111017 3
صفحه 6:
).نظريه ابو يوسف يعقوب بن اسحاق كندى.
©. نظريه ابو نصر محمد بن فارابى
دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی
8 دانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 7:
“6. نظريه امام محمد غزالى
2 0 ا ا Fr
eee ee
12111017 7
صفحه 8:
). دیدگاه کندی درباره قوای حاسه » متوسطه
2 دیدگاه فارابی در باره قوای منمیه » محرکه » مدر:
عاقله
eee ee
12111017 3
صفحه 9:
دیدگاه غزالی درباریه ادرباک حسی و
۳
SSR ie oy 3
صفحه 10:
. نظريات جديد در باره دوكانكى تن و روا
|( نظریه توازی تن و روان
دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی
0 دانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 11:
عقل و مبادی و مظاهر آن از دیدگاه فلاسفه ه
وت
۳
SSR ie oy 60
صفحه 12:
- فرایند های روانی از دید؟
PAY Bre pte kere YI (|
اقسام تمایلات
۳
6 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 13:
ace اراده و اهميت آن
>“. نقش انفعال و عاطفه در رفتار انسائها
eee ee
SSR ie oy da
صفحه 14:
|( مفهوم هوش و شخصیت از دیدگاه فلاسفه اسلام.
EST EOE Sree steer eS)
ا ie]
9 مفهوم شخصیت بهنجار و نابهنجار از. دیدگاه اسلام..
“6©. عوامل موثر در يادكيرى از ديدكاه اسلام .
eee ee
9 ون ا
صفحه 15:
0. ديدكاه اسلام و قرآن در باره آزادى انسان ؛ ر
رم
انسان » مختار. بودن انسان » مسئول بودن انسا
Sor er eee Pear ee hee aris re |
فطرت انسان, :
۳
12111017 46
صفحه 16:
|( قوای نفس از دیدگاه فلاسفه اسلامی » خلقت
آن با سایر موجودات » جایگاه عقل در انسان
» سعادت و کمال حقیقی انسان » حرکت کمالی |
۳
كت ا 9
صفحه 17:
رفتارى بودن _ تكاملى بودن _ غربى بودن
3. ویژگیهای روانشناسی اسلامی در ابعاد معرفتی بود
جامعیت
©. روشهاى تحقيق در روانشناسى اسلامى
eee ee
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر 0
صفحه 18:
۳
12111017 6
صفحه 19:
EV Tar us apron eeey nara
اشاره دا Fg ber prea kes Fo) ؛به ATL) NK o Ny
OES St eee not es)
بود و در نهايت بر موجودى كه بايد نكران ياداث
اعمال خوب و بد خود باشد ؛ دلالت دارد
eee ee
دانشكاه بيام نور مركز رامسر a
صفحه 20:
{FAO Lear role OP Beye ee a
گروهی وجود دارد دگرگون نمی سازد» مگر
) 00 خود را دكركون ساززند ( رعد
eee ee
مه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 21:
elui ) a eae
. نفس به معنای انسان و شخص : هیچ کس .9
)©©8 © تواناييش تكليف نمى كردد ( بقره
eee ee
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر 60
صفحه 22:
تلب : قلب جایگاه دوم ربا در قریآن دارد
sre. mee) ل ۱ (
لا ل ل
eee ee
SSR ie oy ee
صفحه 23:
9 ye ا emery: Wer Cin
۱ cola by 1 cold 45GT Sa ¢ atl
(aq قات كند (تغاين
. کانون تفکر و استدلال و ایمان
۳
ee دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 24:
۳
9۳ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 25:
روح در قرآن بر حقیقت مجرد انسان
و ريشه الهى داشته و در موارد اند كى ١
می خورد
۳
SSR ie oy oc
صفحه 26:
دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی
هه دانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 27:
6 منهوم وحی دارد : 3
Sere _
ا
را (قرآن را ) به امر پروردگارت فرود آورد -
۳
pepe Serr rey م8
صفحه 28:
- به همین شکل در قرآن کریم بکار نرفته
Bye See Bee eee oo
۳
SSR ie oy 86
صفحه 29:
0 aes
oat eS ل ا key
By eT vee Byer en
۳
SSR ie oy 96
صفحه 30:
از آنجاکه روانشناسی جدید به علوم تجرب
شناسی را در قالب رفتارهایی که قابل م
باشدء مورد برسى قرار مى دهد .
۲۳
۳
SSR ie oy مه
صفحه 31:
۱۳ Bra er ie Cg Pe et
. us
ادامه دارد
۳
oa ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 32:
ی
معنوى و ارزشهاى والاى أنسانى كه معدا |
۳
ادامه دارد -
۳
وه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 33:
لا
ثله پایی» توهم توجه نشان داده است.
۳
ع ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 34:
دیدگاه کندی درباره نفس,
۱ yes ae
جسم طبیعی بالقوه ذی حیات است . از دیدگا
eee Ieee اس
عمق ندارد بلکه نوری از انوار الهی است . همچنین
۰ eA Speer rg eagr trem ints)
ere KON
۳
12111017 or
صفحه 35:
fever yore yor ere ee ae
دعب فلک قمر » بعد به فلک کوکبی و
بعد از اينکه کامل پاکیزه شد به عالم عقل میرا
رز reir te mere Wa!
ريسد اين نقس قدريت تصّرف در امور را دارد و
a 0
ادامه دارد
دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی
۳
صفحه 36:
eer
للا See eee ene
Ue SW Cetin ware nero aera]
مانند چشم » گوش ۰ زبان و بینی دارند.
۳
م دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 37:
نخستین استکمال جسم طبیعی آلی بالقوه ذیحیات
فارابی مانند ارسطو نفس را صورت جسم میداند.
برعکس ارسطو همانند فلاسفه اسلامی نفس زا 535
بسیط » روحانی و مباین با جسم می داند یعتی به جاودا
نفس اعتقاد دارد. 3
ee م
12111017 Ca
صفحه 38:
ا ا ا ام
هستند در غالب جسم قرار نمی گیرند فقط
erin Bee) ۱
ادامه دارد
۳
eal ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 39:
۳ كوا
هیچگاه نمی توانست » بدون 2 15
Ss Bis ees Bi ence iors)
RE ل Eee ae
۳
دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 40:
od ری
5 - دسته ای که سعادت را شناخته |
روبرگردانیده اند
9-گروه سوم گروهی است که سعادت 2
00 ۱
دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی
9۹
مم یم نز مرک امسر
صفحه 41:
نمايد. فارابى اعتقاد دارد حقيقت نفس فلكى با ا
و انسانی تفاوت دارد اما تا حدودی شبیه نفس ناطقه
۹
۳
60 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 42:
. در اين زمينه فارابى تابع ارسطو است.
هر جسم دارای یک نفس است و هر نفس
متعددى است كه به وسيله آلات و ابزار
مى كند .
eee ee
SSR ie oy 6
صفحه 43:
بطوریکه قوه حساسه برای قوه متخیله به ما
قوه متخيله صورت قوه حساسه مى باشد.
00 ا yar
واحدى هستند كه همان نفس انسانى است.
eee ee
SSR ie oy ee
صفحه 44:
3
Cos
ابن سینا درباره نفس به ارسطو نزدیک اسد
تجرد و روحانیت نفس به افلاطون نزدیک
تعریف نفس مى كويد نفس صورت جسم است
ماهوى و جوهرى متفاوت ان بدن مى باشد .
eee ee
12111017
صفحه 45:
" این سینا معثقد است نفس کمال اوا
= همچنین نفس کمال اول است چون برای بقاء ٍ
خود به چیزی دیگری نیازمند نمی باشد و جسم*
eer co ل
ادامه دارد
۳
ee ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 46:
00
ار نفس را به نفس فلکی نباتی و حیوانی و |
نموده و به پیوستگی بدن و نفنس معتقد می باشد.
ادامه دارد
۳
Coed ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 47:
050
2 مسا cae ۰
سس تسیا ی
ل ا 6
بدن نفس باقی می ماند و به راه خود ادامه می د
۳
0 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 48:
2 حبوانی و 0 انسانی تفسیم می نماید که |
ترتیب شکل می گیرند و کاملتر. می شوند
دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی
9۹
6 یم نز مرک امسر
صفحه 49:
" ابن سینا از نفس انسانی به عنوان ع
را در برابر نفس حیوانی قرار داده است و
انسانى آماده و مستعد دريافت معقولات مى با:
درک می کند و پایدار می باشد. در حالی که!
[ سوت
۳
ee ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 50:
_ ue ore bare
عبارتی دیگر نفس جوهر و حقیقتی روحانی می
۳
12111017
صفحه 51:
است و در اين ميان نفس انسانى را از آن
FPS SoBe اس 7
داند.
eee ee
SSR ie oy 60
صفحه 52:
0
Siren 70 (
قرار می دهد.
۳
SSR ie oy ع
صفحه 53:
تداك ی pee تند a
). برهان استمراد
©. برهان طبيعى
fe EB Ee ers Se)
۳
12111017 ee
صفحه 54:
0
8 ان برهان که نص جاگ ۳
8 و برهیندینی که ان براهیننشان می دهذ
ا 7
eee ee
ع ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 55:
کند نفس جوهری است قائم به ذات و فرمانر
باشد.
۳
12111017
صفحه 56:
ار
۳
©. نفس هم ذات خود و هم ذات غير خود رأ بده
ادامه دارد
eee ee 7
هه دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 57:
ونر ٠ ليع
کال شداسایی ات ۱۳۳
“6. با فرض جسم بودن نفس استدلال به ارتباط
محال است.
eee ee
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر oP
صفحه 58:
SS eB Ee eee eS Seer cnn) 1
بودن و حادث بودن نفس امتناع ورزیدن
دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی
۳
صفحه 59:
Sy eran eee oye be
حادث است و قديم نمى باشد و درباره خلو:
. مختلفی مانند
۲۳
۳
SSR ie oy و
صفحه 60:
۱ WRG
. برهان بساطت نفس .3
برهان روحانیت نفس, .3
براهين شرعى خلود نفس ررا متذكر شده است .6“
Be YS ies ever nr a eee ie)
اثبات نفس هم استفاده می شود.
۳
مه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 61:
پایدار و فنا ناپذیر. می باشد
۳
60 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 62:
٩ قوای حاسه همان قوای پنجگانه
۱
ادامه ۳۳
۳
68 ا 9
صفحه 63:
Serene
قوه شهویه قوه ای است که آدمی را در جهت
تمايلات انسان رهبرى مى كند .
" نفس هر دو قوه شهویه و غضبیه را کنترل می کنا
۳
و دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 64:
۳
9۳ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 65:
(7. قوای عاقله که مشتمل | :
قوه به فمل + Se
عقل بالفعل همان نفس است -- نفس -1لا”
Sperry ar coer
ادامه دارد -
۳
66 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 66:
0 ل ا
RW Berney mere 0 Beg) eens
” ا
ادامه دارد
۳
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 67:
برياى رسيدن به جيزى يا فرار از آن مى
ا 0
بین انسان و حیوان مشترک می باشد جز قوه نا
انسان قدرت ادراكات معقولات و تصورات مى د
eee ee
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر oP
صفحه 68:
۱ a
استعداد درك معقولات را دارد.
دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی
ee دانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 69:
0. عتل بالفعل : که از قوه و استعداد در آمده
5. مستناد : که حقیقت مجرد دارد و برای هميشه
و درک معقولات می کند . توعی Pde)
۳
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 70:
ماده بوده ونه در هلاه 02 7 er
روح الامين » تعبيير مى نمايد.
eee ee
SSR ie oy PO
صفحه 71:
۳
20 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 72:
3 دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی
cn ac) 10
صفحه 73:
اه بر _
59-2. قوای باطنه عبارتند از حس مشتر:
واهمه » قوه حافظه .
۳
12111017
صفحه 74:
۳
0۳ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 75:
0
1 ا 0
قدسی. عقل فعال حقیقی است که عقل را از مرحله ع
بالملكه تا مرحله عقل بالفعل بالا مى برد و عقل قدسى”
0
eee ee
12111017 26
صفحه 76:
*, 1 5
در محسوسات جزئيه موجود است » و
SYS ee SE err ee yon
به منزل قوه عقل است .
ادامه دارد
۳
SSR ie oy هم
صفحه 77:
7 _ eS
. جزئی درک می کند در خود حفظ می کند
Rp Gere ews eae KRESS
۳
320 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 78:
ee
شوند.
طرفداران مکتب تجربه » مبادی اولیه شناخ"
ذهنی را ناشی از حس و تجربه می دانند.
ادكتر مرتضى ترخان عضو هيات علمى
هم دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 79:
|
شنوايى .
ج. قواى باطنه كه عباريتند از حس مشترك (
ات ا ل ا 7 00
ذاکره یا حافظه ؛ تخیل . ِ
۳
12111017 26
صفحه 80:
ap eer 0
ripe ye ال ee
©. عقل داور و قاضی برای اشتباهات و لقز
<. عقل نارساییهای حس را جبران می کند.
6 حل به مثابه یک عامل اخلاقی قری ۳
شهوات ترغيب مى كند .
eee ee
مه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 81:
غريزى
ضروری . عتل سم ا
قمع تمایلات تقسیم نموده و مراتب آن را
عقل هیولایی » بالملکه » بالفعل و مستفاد .
۳
SSR ie oy 60
صفحه 82:
مانند تفاوت رنگها - تفاوت صدا و بوها.
ادامه دارد
: دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی
6ه اذاتشكاه بيام تور مركز راعسر
صفحه 83:
BY pe er ES te rc
. مردم واقع می شود
۳
وه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 84:
۶ اسر eee Sy eae
و دانش اندوزی است و از درون که همان تامل و
ك3
eee ee
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 85:
غامض و نشوار ذلقى كرك ل"
2- جان لاى : شناخت نفس انسان را يك شنا
Ce ey ee ل ره یز ۳(
كرد.
as Fag
۳
مه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 86:
ODS
عبارت از احساس و توجه درونى به مى
pes
وجود خود و وجود تن خويش و اجسام بيريامون
داریم » گرچه ذات و قیقت حقيقت آن را درك نمى
۳
99 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 87:
نظریه توازیی تن و روان : نفس و
J دارند.
در برابر هر كيفيت نفسانى يك كيفيت روائ
قرار دارد. طرفداران آن ريبوء هفد نيك و 1
are) :
ادامه
دارد دکتر مرتضی ترخان عضو هيات علمى
جو دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 88:
Oe 5
. دانشمندانى مانند هكسلى eee
نفسانى ريا يرتوى ان كيفيات بدنى مى دانند.
ا و
رايك نموء زائد مى داند .
ادامه داد
۳
هه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 89:
بیرونی می داند.
به عبارت دیگر ننس وسیله ای در خدمت بدا
سازكارى با محيط زمانى كه تعادل موجود زا
0 er)
ادامه دارد
eee ee
مه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 90:
ea
وضعی را دارد که جسم مادر عالم ماده و
اسپینوزا معتقد است عقل و ادراکات عقلی بشر
. نسبی دارد
ادامه دار: 55
eee ee
مه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 91:
هیوم: عقل بشر را به عذ
Pee pee keer on
بوم.
حال
ادرياكات بالفعل است.
ادامه دارد
۳
on دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 92:
میل و اندیشه می شود.
۳
ع ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 93:
Br ee os eS)
- درونی از جایگاه بالایی برخوردار است
در زمینه رغبت و عاطفه در اين زمینه شای
ادامه داريد .
دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی
ا 9
صفحه 94:
. الف : فردى : جنبه اختصاصى دارد مثل ٠ :
Sis ا ۱
دارد.
ادامه دارد
eee ee
دانشكاه بيام نور مركز رامسر 9
صفحه 95:
ج : عالی :ذاتاً خوب است مثل علاقه به نیکی
به حقیقت که دور دسترس ترین تمایلات انسان است
۳
98 ا 9
صفحه 96:
SP ا tees)
ابن مسکویه می گوید : عادات حالتی است -
را به انجام عمل » بدون نیاز به اندیشه و تامل
دهد .
۳
و ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 97:
آدمیپدیدمیآید و ث. خود را بر جوارح :
ار
ا Rte ye
دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی
9۹
جو ۳۳
صفحه 98:
و ابزاری در آمده مثل طرز پوشیدن
تکوین عادت در دو مرحله است .
۳
و6 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 99:
©. مرحله ثبات و استقرار عمل .در اين مر.
ابزارى و مكانيكى در مى آيد.
eee ee
6ه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 100:
۳
SSR ie oy 00۵
صفحه 101:
(. افزایش حجم کوششهای انس
PSS Bee ee eS kee ela eo)
به عبارت دیگر اعمال و رفتار در سایه عادت
. مکانیکی در می آید
۳
0 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 102:
فارایی اراده را گردهمایی دو قوه شوقی و <
در تعریف آن می گوید شوق و کشش نسبت
كه آدمى آن ريا درك مى كند .
ادامه دارید =
۳
6ن دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 103:
0. ارياده مشترك حيوان و انسان مانند شهوات و
aS) رده یژه لسن که ناشی از دراک و نسبتبه راز و
river ye eS) 2
ادامه دارد
دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی
05 دانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 104:
دارد =i as اد
esl pareve BREMEN SID) NG بر
RNS FNS Se WS he Ret i)
۳
نه دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 105:
lo all
۳
06 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 106:
یو wey 335
ات ما کرد ۳۳ ۱
ep cae ار
همراه با اختلال میدانند .
ادامه داريد
۳
rine) دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 107:
بر گرفته و بر دلها چیره میگردد غزالی در
ارسطر رااين تسكويه ندر بر ۳۵
eee ee
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر 0
صفحه 108:
re Sere pone eine) ی
صورت ترس و خشم در چهره ظاهر می گرد
۳
SSR ie oy 06
صفحه 109:
ee
و jae
۳
SSR ie oy 0۵
صفحه 110:
سلنه : تعریف و آثار آن. .
روانشناسان معاصر می گویند GS ihc
از تمركز كروهى از انفعالات بيرامون مو
wl (gs
ادامه دار: 5
eee ee
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر 100
صفحه 111:
7 ماح مى
حب errr . :
تکرار و تمرین را از جمله عواملی می دا
عاطفه کمک می کند .
ادامه دازه ۳
دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی
نا دانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 112:
غزالی معتقد است آثار
ادراک » تذکر » یادآوری » تداعی افکار
قلب .زبان و اندام ظاهر می گردد و اثر. با
دارد . 2
۳
6 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 113:
رفتار » ادراک 0 بداوری ۱
رت سر
ل 0
5 POR
دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی
9۹
© پیام نور مرکز رامسر
صفحه 114:
دا ظاهر می شود و اثر خود ۳ در رفتار
می تواند سلوک و رفتار آدمی را توجیه و
وحدت و هماهنگی در رفتار بوجود آورده
۳
aoe دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 115:
ادامه دارد
eee ee
دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 116:
۳ 001 ات rT
| پاره ای وما ا
مساله می دانند .
برخی دیگر درک رابطه علت و معلول می دا
00000 re rp ereen eres
دهد تا به هدف خود برسد.
۳
6 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 117:
" امام صادق می گوید :عقل ستون و بش
ae سس(
الل سر(
باشد.
eee ee
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر ane
صفحه 118:
۰ روانشنا ان شخ 5
می دانند. که در یک « طرح یا
شکل گرفته است .
در اسلام شخصیت در غالب اصطلاح شاكله
mere
۳
SSR ie oy 06
صفحه 119:
ONG 6 Cy Ct cline 4.
۰ eee ie eS)
شاكله(مذهب ) مخصوص به خود دارد.
ادامه داريد
eee ee
1211110 06
صفحه 120:
9. به معنای خلق خوی : انسان را وادار می :
مقتضاى اخلاق رفتار كند.
0 به معنای نیت : اما صادق در اين زمینه 000
كس بر حسب شاكله خود عمل مى كند.
eee ee
هم دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 121:
۳
«ea نگ ری ور مرک راتس
صفحه 122:
هر انسان در هنگام تولد دارای فطرت
در مراحل مختلف زندگی در برخورد د
گردد که به مجموعه آنها دانشهای فطری
این دانشهای فطری در شکل گیری شاکله
eh ۳
۳
pepe Serr rey 6
صفحه 123:
aes
نفس دو محرك أصلى آدمى است . خقل ورا
استدلال در نهاد آدمى است.
Soran)
۳
SSR ie oy 268
صفحه 124:
۶ rey
است .
eee ee
9۹
66 یم نز مرک امسر
صفحه 125:
رن
اما أكاهى و استدلال و عقل در اين مر-
در نفس مطمئنه انسان 3 atregerey 3
۳
we دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 126:
٠ عبارت است از:
ال Se SE oe Ven
Ses Rens wre Sc] ۱
Bee We Br eT Wao ks!
em eal alae ek ae =
BEET e wr) :
۳
مم دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 127:
ی
5 منبع بشری : دانشی که دارای منشا انسانی است که
bse) ا ا ا ل
ديكران .
eee ee
موه دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 128:
ام دیگرار
زبان آموزى كودكان - انجام مناسىك
لت ۱
ادامه دارید .
دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی
068 داتشكاه بيلم نور مركز امسر
صفحه 129:
100
8 ا فرماید :یک ساعت Bee
, سال عبادت كريدن با ايزش تر است
wis ۳
۳
9۹
66 یم نز مرک امسر
صفحه 130:
. انكيزه بعنی قوه محرکه درونی. ۲
. در قرآن كريم عواملى مانند تشويق » تنبيه.
كويى و عبرت كيرى از رويدادها كذشته
انسانها می داند .
روان شناسان معاصر عوامل زیستی »محیطی و اجتماع 1
منبع اصلی انگیزه می دانند . :
۳
مم دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 131:
6. تكرار تمرين
ae ا ا Wels In
WR ee ae eee ae ove aoe)
. تكرار و تمرين استفاده نموده است
آزمایشات ثرندایک در اين زمینه به قانون تمرین SSN
00
eee ee
دانشكاه بيام نور مركز رامسر 060
صفحه 132:
212117 درستى كه در
تذكر و اندرزى است براى آن كس كه ت
20 py Wee BTC Seo)
ی ee ey a" wy
یادگیری بیشتربی می شود.
۳
66 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 133:
" عبارت است از Wy م
و جان . بطوریکه انسان a 5
در موقعیت مطلوب تری قرار. گیرد .
ادامه دارد
۳
268 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 134:
ل
eee ee
9۹
66 یم نز مرک امسر
صفحه 135:
اک
خانواده بخصوص مادر.
۳
66 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 136:
خود - باوری و اعتماد به نفس و درک مفا
به شالوده های مستحکم شخصیتی گردد.
۳
99 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 137:
ee Vireo ars erro eens se Brin o!
می فرماید کسی که به کودکان محبت نکند از ما نب
۳
12111017 we
صفحه 138:
و
در. چهار سالگی به او شهادت دادن به پیامبری
در ينج سالكى قبله و سجده » در شش
سجود و در هفت سالگی به او وضو و نماز بیاموژ
دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی
©0066 دانشگاهپیم نور مرکز رامسر
صفحه 139:
aay aa .0
اشيا را آنكونه كه هستند به من بنمايان.
ا 2 NES Weve
است كه كذشت و آينده نيامده است و آنجه است حال است >
لعاف
eee ee
ذشكاة بيك بون مركو اشير 98
صفحه 140:
باوجود قبل و بعد فرق دارد . بناراین ما در
وجود تازه هستیم اما این وجود ها متصل اند
واحدی دارند ۳
۳
pepe Serr rey لل
صفحه 141:
e) پویا و متکامل در ا
نباید یکسان باشد .
۰ ره Teor hye ks ac
6 با خدا زیستن و با او بودن :یعنی خداوند را در همه
احوال ناظر اعمال خود دیدن .
دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی
ara دانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 142:
©. خودداری از. آلوده شدن به مشروبات الکلی و موا
دا
۳
re) دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 143:
eee Oo
ey ever ei ier)
۳
SSR ie oy هم
صفحه 144:
انسان از ديدكاه قرآن دو بعد مادى (
روحانى ) دارد براى شناختن آن هر دو
بعد معنوى همان روح الهى است كه خداوند
است.
ادامه دارد
۳
ae دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 145:
اه روانش
" در روان شناسی غربی کثرت جانشین و.
انسان تکه تکه و پاره پاره شده مورد توجه
به عبارت دیگر انسان بعنوان یک حقیقت ثابت
مورید توجه نمی باشد.
دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی
9۹
۳۳ 6
صفحه 146:
Fe EB Oe SNe ا eee)
نمى باشد زيرا تقسيم يذيرى از خصوصيات ماده است
0 Vs)
اذامه داريد
eee ee
دانشكاه بيام نور مركز رامسر re)
صفحه 147:
نفس خويش آكاهى و بصيرت دارد يا
قدرت درك ذات خود را دارد.
“6. خود آكاهى ذاتى انسان :يعنى آدمى به نفس
و بصيررت دارريد و هر اندازه آكاهى او بيشتر ب
BECP NUS BS) 2
اف
eee ee
ei waren co 0
صفحه 148:
سرنوشت خود است.
eee ee
دانشكاه بيام نور مركز رامسر 6
صفحه 149:
یا
ل ده
©. خلافت الهى انسان: يعنى انسانها در يوى }1
خداوند مى باشند و در اين راه رسالت سنكينى
۳
re) دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 150:
0. جاودانگی حیات انسان: یعنی اعمال انس
جه بد در روز قيامت باداش و كيفر داريد و از
ل
eee ee
مم ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 151:
دارد كه بايدار مى باشد بدين جهت بدين جهت
حیات جاودانه می باشد.
۳
060 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 152:
" فطرت یعنی انسان موجودی است :
خود بدئیا می آورد » همان طور که رنگ ج
پوست را نیز از زمان تولد با خود دارد . پس
ویژگیهایی که خداوند در اصل خلقت برای [
د Reh
۳
مم دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 153:
کریم بیان ب
سسب سس ۳
را براى آفرينش تمام مخلوقات بكار برده ١
eee ee
SSR ie oy 8
صفحه 154:
بعد معنوی: یعنی در
جودی خود آفریده شده است .
عقل »صاحب اراده و اختيار است و به همين
سرنوشت خود مى باشد. :
00200
eee ee
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر 9
صفحه 155:
وی را
استنباط احکام اسلامی است و هر اندازه خوا
در شخصیت انسان گسترش یابد » به همان نع
هوای نفسانی تنگ تر می شود.
۳
«ss ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 156:
<. بعد اجتماعی : همان همبستگی » تعهد »
۱
۳
«sa ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 157:
شده بارتند از. ۲
6. ان نظر لغوى : يعنى درك كردن عميق
CE ee eoers arr cP re Nm)
كمال انسان ريا رهبرى مى كند.
eee ee
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر «se?
صفحه 158:
0 از ie لس ع
). نباتى
©. حيوانى.
©. انسائى.
eee ee
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر 96
صفحه 159:
PS See Cae eee
بالفعل و مستفاد كه در اين ميان
جاودانه است.
eee ee
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر «se
صفحه 160:
مود کی بودن آنسان,
مس 0
eee ee
SSR ie oy هم
صفحه 161:
و ۱
ye oe eS ae evar ae ۱
آن « خود شخص »است مثلا من اراده میکنم.
۳
060 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 162:
۳
SSR ie oy 06
صفحه 163:
بيامبران انجام مى كيرد.
" هدایت تکوینی: به هدایتی گفته می شود که به
در ی سر SOS
۹
۳
68 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 164:
). علمى بودن يعنى تجريبى بودن و مشاهده اى ١
. برید گی و جدایی آن با متا فیزیک .
ادامه دارد
eee ee
1211110 9
صفحه 165:
۳
06 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 166:
تس روت
0
۳ سازكارى داشته باشد » موضو
رفتار در نظر گرفتند .
۳
9۹
66 یم نز مرک امسر
صفحه 167:
یری می باشد
از آنجا که نفس غیر قابل اندازه گیریی
ریفتاری بودن قرار. نمی گیرد.
۳
9 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 168:
۳
6 دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 169:
9 Ten ae
: زنجيره اى هستند كه هر يكف
حلقه های ما قبل خود به وجود آمده است.
ادامه داريد
eee ee
SSR ie oy 6
صفحه 170:
پس ات در این تتوری مراد ۳۳۳1
اى دارد.
eee ee
سس دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 171:
دو نوع سوال در مورد انسان igs
EN PVR OEE Cn re ۱
از انسان ( نفس ) دلالت داريد.
eee ee
ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر 070
صفحه 172:
yey ee از رخ
( نفس ) مطرح می باشد . از آنج
سوالات آفاقی را مطرح می کنند » پس روا
غربى دارد.
ادامه دارد
۳
pepe Serr rey تشز
صفحه 173:
آفاقی می باشد» نفس در حوزه آنها قربار نمی
از مطالعه آن عاجز مى باشد. 3
eee ee
دانشكاه بيام نور مركز رامسر ae
صفحه 174:
۳
تس دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 175:
جامعیت:
ee 2
هم متافيزيك ( روحانى ) دارد . :
ا لت ا Fe
قرار می گیرد
ادامه دار: و
eee ee
سس دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 176:
۳
۳
SSR ie oy تس
صفحه 177:
ل
- این اطلاعات سازیمان يافته را فلسنه می گو
ادامه داريد
eee ee
دانشكاه بيام نور مركز رامسر «wr
صفحه 178:
و
اين اطلاعات شامل اطلاعاتى aor
مى كويند.
ادامه دارد
۳
سس دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 179:
Hire 5 oe
ادامه دار: =
eee ee
تس دانشكاه بيام نور مركز رامسر
صفحه 180:
o) سس روش
اب
منبع وحی.
5 ۳
۳
هم ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر
صفحه 181:
روان شناسی اسلامی عبارت است از شنا
به شکل معرفتی و جامع از منابع دین » ۵
علم با روشی تحقیقی و تالیف بدست آید . .
دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی
160 دانشگاه پیم نور مرکز رامسر