علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

صفحه 1:
eet ED eS) 2 ‏ا ا‎ ‏نام منبع : 38 النفس از ۱ دانشمندان اسلام‎ 1 ‏ا ا‎ OS a) eee ee 12111017

صفحه 2:
" تهیه کننده اسلاید : دکتر مرتضی ترخان علمی دانشگاه پیام نور مرکز. ریامسر ادكتر مرتضى ترخان عضو هيات علمى 3 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 3:
ی دانش نوی رده ر وهای ۳ ۳ SSR ie oy 5

صفحه 4:
آشنایی دانشجویان در باره تعریف نفس ‏ قو نفس » حدوت نفس ‏ اتحاد نفس و بدن» اثبات زو ی ۱ ‎eee Sree)‏ ۳ 12111017 3

صفحه 5:
آ). مفهوم و اه نفس » 18 كريم و 0[ ‎ven EG ec)‏ رک( جدید و تفاوتهای آنها . ‎۳ ‎12111017 3

صفحه 6:
).نظريه ابو يوسف يعقوب بن اسحاق كندى. ©. نظريه ابو نصر محمد بن فارابى دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی 8 دانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 7:
“6. نظريه امام محمد غزالى 2 0 ‏ا ا‎ Fr eee ee 12111017 7

صفحه 8:
). دیدگاه کندی درباره قوای حاسه » متوسطه 2 دیدگاه فارابی در باره قوای منمیه » محرکه » مدر: عاقله eee ee 12111017 3

صفحه 9:
دیدگاه غزالی درباریه ادرباک حسی و ۳ SSR ie oy 3

صفحه 10:
. نظريات جديد در باره دوكانكى تن و روا |( نظریه توازی تن و روان دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی 0 دانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 11:
عقل و مبادی و مظاهر آن از دیدگاه فلاسفه ه وت ۳ SSR ie oy 60

صفحه 12:
- فرایند های روانی از دید؟ ‎PAY Bre pte kere YI (|‏ اقسام تمایلات ۳ 6 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 13:
‎ace‏ اراده و اهميت آن ‏>“. نقش انفعال و عاطفه در رفتار انسائها ‎eee ee SSR ie oy da

صفحه 14:
|( مفهوم هوش و شخصیت از دیدگاه فلاسفه اسلام. EST EOE Sree steer eS) ‏ا‎ ie] 9 مفهوم شخصیت بهنجار و نابهنجار از. دیدگاه اسلام.. “6©. عوامل موثر در يادكيرى از ديدكاه اسلام . eee ee 9 ‏ون ا‎

صفحه 15:
0. ديدكاه اسلام و قرآن در باره آزادى انسان ؛ ر رم انسان » مختار. بودن انسان » مسئول بودن انسا ‎Sor er eee Pear ee hee aris re |‏ فطرت انسان, : ۳ 12111017 46

صفحه 16:
|( قوای نفس از دیدگاه فلاسفه اسلامی » خلقت آن با سایر موجودات » جایگاه عقل در انسان » سعادت و کمال حقیقی انسان » حرکت کمالی | ۳ كت ا 9

صفحه 17:
رفتارى بودن _ تكاملى بودن _ غربى بودن 3. ویژگیهای روانشناسی اسلامی در ابعاد معرفتی بود جامعیت ©. روشهاى تحقيق در روانشناسى اسلامى eee ee ‏ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎ 0

صفحه 18:
۳ 12111017 6

صفحه 19:
EV Tar us apron eeey nara ‏اشاره دا‎ Fg ber prea kes Fo) ‏؛به‎ ATL) NK o Ny OES St eee not es) ‏بود و در نهايت بر موجودى كه بايد نكران ياداث‎ ‏اعمال خوب و بد خود باشد ؛ دلالت دارد‎ eee ee ‏دانشكاه بيام نور مركز رامسر‎ a

صفحه 20:
{FAO Lear role OP Beye ee a ‏گروهی وجود دارد دگرگون نمی سازد» مگر‎ ) 00 ‏خود را دكركون ساززند ( رعد‎ eee ee ‏مه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎

صفحه 21:
elui ) a eae . ‏نفس به معنای انسان و شخص : هیچ کس‎ .9 )©©8 © ‏تواناييش تكليف نمى كردد ( بقره‎ eee ee ‏ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎ 60

صفحه 22:
تلب : قلب جایگاه دوم ربا در قریآن دارد ‎sre. mee)‏ ل ۱ ( لا ل ل eee ee SSR ie oy ee

صفحه 23:
9 ye ‏ا‎ emery: Wer Cin ۱ cola by 1 cold 45GT Sa ¢ atl (aq ‏قات كند (تغاين‎ . کانون تفکر و استدلال و ایمان ۳ ‎ee‏ دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 24:
۳ 9۳ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 25:
روح در قرآن بر حقیقت مجرد انسان و ريشه الهى داشته و در موارد اند كى ‎١‏ ‏می خورد ۳ SSR ie oy oc

صفحه 26:
دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی هه دانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 27:
6 منهوم وحی دارد : 3 ‌ ‎Sere‏ _ ا را (قرآن را ) به امر پروردگارت فرود آورد - ۳ pepe Serr rey ‏م8‎

صفحه 28:
- به همین شکل در قرآن کریم بکار نرفته ‎Bye See Bee eee oo‏ ۳ SSR ie oy 86

صفحه 29:
0 aes oat eS ‏ل ا‎ key By eT vee Byer en ۳ SSR ie oy 96

صفحه 30:
از آنجاکه روانشناسی جدید به علوم تجرب شناسی را در قالب رفتارهایی که قابل م باشدء مورد برسى قرار مى دهد . ۲۳ ۳ SSR ie oy ‏مه‎

صفحه 31:
۱۳ Bra er ie Cg Pe et . us ادامه دارد ۳ ‎oa‏ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 32:
ی معنوى و ارزشهاى والاى أنسانى كه معدا | ۳ ادامه دارد - ۳ وه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 33:
لا ثله پایی» توهم توجه نشان داده است. ۳ ع ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 34:
دیدگاه کندی درباره نفس, ۱ yes ae جسم طبیعی بالقوه ذی حیات است . از دیدگا ‎eee Ieee‏ اس عمق ندارد بلکه نوری از انوار الهی است . همچنین ۰ eA Speer rg eagr trem ints) ere KON ۳ 12111017 or

صفحه 35:
fever yore yor ere ee ae دعب ‏فلک قمر » بعد به فلک کوکبی و‎ ‏بعد از اينکه کامل پاکیزه شد به عالم عقل میرا‎ ‏رز‎ reir te mere Wa! ريسد اين نقس قدريت تصّرف در امور را دارد و ‎a 0‏ ادامه دارد دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی ۳

صفحه 36:
eer ‏للا‎ See eee ene Ue SW Cetin ware nero aera] مانند چشم » گوش ۰ زبان و بینی دارند. ۳ م دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 37:
نخستین استکمال جسم طبیعی آلی بالقوه ذیحیات فارابی مانند ارسطو نفس را صورت جسم میداند. برعکس ارسطو همانند فلاسفه اسلامی نفس زا 535 بسیط » روحانی و مباین با جسم می داند یعتی به جاودا نفس اعتقاد دارد. 3 ee ‏م‎ ‎12111017 Ca

صفحه 38:
ا ا ا ام هستند در غالب جسم قرار نمی گیرند فقط ‎erin Bee)‏ ۱ ادامه دارد ۳ ‎eal‏ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 39:
۳ كوا هیچگاه نمی توانست » بدون 2 15 Ss Bis ees Bi ence iors) RE ‏ل‎ Eee ae ۳ دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 40:
‎od‏ ری 5 - دسته ای که سعادت را شناخته | ‏روبرگردانیده اند 9-گروه سوم گروهی است که سعادت 2 00 ۱ ‏دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی 9۹ ‏مم یم نز مرک امسر ‎

صفحه 41:
نمايد. فارابى اعتقاد دارد حقيقت نفس فلكى با ا و انسانی تفاوت دارد اما تا حدودی شبیه نفس ناطقه ۹ ۳ 60 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 42:
. در اين زمينه فارابى تابع ارسطو است. هر جسم دارای یک نفس است و هر نفس متعددى است كه به وسيله آلات و ابزار مى كند . eee ee SSR ie oy 6

صفحه 43:
بطوریکه قوه حساسه برای قوه متخیله به ما قوه متخيله صورت قوه حساسه مى باشد. 00 ‏ا‎ yar ‏واحدى هستند كه همان نفس انسانى است.‎ eee ee SSR ie oy ee

صفحه 44:
3 Cos ابن سینا درباره نفس به ارسطو نزدیک اسد تجرد و روحانیت نفس به افلاطون نزدیک تعریف نفس مى كويد نفس صورت جسم است ماهوى و جوهرى متفاوت ان بدن مى باشد . eee ee 12111017

صفحه 45:
" این سینا معثقد است نفس کمال اوا = همچنین نفس کمال اول است چون برای بقاء ٍ خود به چیزی دیگری نیازمند نمی باشد و جسم* ‎eer co‏ ل ادامه دارد ۳ ‎ee‏ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 46:
00 ار نفس را به نفس فلکی ‏ نباتی و حیوانی و | نموده و به پیوستگی بدن و نفنس معتقد می باشد. ادامه دارد ۳ ‎Coed‏ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 47:
050 2 مسا ‎cae‏ ۰ سس تسیا ی ل ا 6 بدن نفس باقی می ماند و به راه خود ادامه می د ۳ 0 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 48:
2 حبوانی و 0 انسانی تفسیم می نماید که | ترتیب شکل می گیرند و کاملتر. می شوند دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی 9۹ 6 یم نز مرک امسر

صفحه 49:
" ابن سینا از نفس انسانی به عنوان ع را در برابر نفس حیوانی قرار داده است و انسانى آماده و مستعد دريافت معقولات مى با: درک می کند و پایدار می باشد. در حالی که! [ سوت ۳ ‎ee‏ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 50:
_ ue ore bare عبارتی دیگر نفس جوهر و حقیقتی روحانی می ۳ 12111017

صفحه 51:
است و در اين ميان نفس انسانى را از آن ‎FPS SoBe‏ اس 7 داند. eee ee SSR ie oy 60

صفحه 52:
0 ‎Siren 70 (‏ قرار می دهد. ۳ SSR ie oy ‏ع‎

صفحه 53:
تداك ی ‎pee‏ تند ‎a‏ ‏). برهان استمراد ©. برهان طبيعى fe EB Ee ers Se) ۳ 12111017 ee

صفحه 54:
0 8 ان برهان که نص جاگ ۳ 8 و برهیندینی که ان براهیننشان می دهذ ا 7 eee ee ‏ع ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎

صفحه 55:
کند نفس جوهری است قائم به ذات و فرمانر باشد. ۳ 12111017

صفحه 56:
ار ۳ ©. نفس هم ذات خود و هم ذات غير خود رأ بده ادامه دارد ‎eee ee 7‏ هه دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 57:
ونر ‎٠‏ ليع کال شداسایی ات ۱۳۳ “6. با فرض جسم بودن نفس استدلال به ارتباط محال است. eee ee ‏ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎ oP

صفحه 58:
SS eB Ee eee eS Seer cnn) 1 ‏بودن و حادث بودن نفس امتناع ورزیدن‎ دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی ۳

صفحه 59:
Sy eran eee oye be ‏حادث است و قديم نمى باشد و درباره خلو:‎ . ‏مختلفی مانند‎ ۲۳ ۳ SSR ie oy ‏و‎

صفحه 60:
۱ WRG . ‏برهان بساطت نفس‎ .3 ‏برهان روحانیت نفس,‎ .3 ‏براهين شرعى خلود نفس ررا متذكر شده است‎ .6“ Be YS ies ever nr a eee ie) ‏اثبات نفس هم استفاده می شود.‎ ۳ مه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 61:
پایدار و فنا ناپذیر. می باشد ۳ 60 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 62:
‎٩‏ قوای حاسه همان قوای پنجگانه ۱ ‏ادامه ۳۳ ‏۳ ‏68 ا 9

صفحه 63:
Serene قوه شهویه قوه ای است که آدمی را در جهت تمايلات انسان رهبرى مى كند . " نفس هر دو قوه شهویه و غضبیه را کنترل می کنا ۳ و دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 64:
۳ 9۳ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 65:
(7. قوای عاقله که مشتمل | : قوه به فمل + ‎Se‏ ‏عقل بالفعل همان نفس است -- نفس -1لا” ‎Sperry ar coer‏ ادامه دارد - ۳ 66 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 66:
0 ‏ل ا‎ RW Berney mere 0 Beg) eens ” ‏ا‎ ادامه دارد ۳ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 67:
برياى رسيدن به جيزى يا فرار از آن مى ا 0 بین انسان و حیوان مشترک می باشد جز قوه نا انسان قدرت ادراكات معقولات و تصورات مى د eee ee ‏ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎ oP

صفحه 68:
۱ a ‏استعداد درك معقولات را دارد.‎ دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی ‎ee‏ دانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 69:
0. عتل بالفعل : که از قوه و استعداد در آمده 5. مستناد : که حقیقت مجرد دارد و برای هميشه و درک معقولات می کند . توعی ‎Pde)‏ ۳ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 70:
ماده بوده ونه در هلاه 02 7 ‎er‏ ‏روح الامين » تعبيير مى نمايد. eee ee SSR ie oy PO

صفحه 71:
۳ 20 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 72:
3 دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی ‎cn ac)‏ 10

صفحه 73:
اه بر _ 59-2. قوای باطنه عبارتند از حس مشتر: واهمه » قوه حافظه . ۳ 12111017

صفحه 74:
۳ 0۳ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 75:
0 1 ا 0 قدسی. عقل فعال حقیقی است که عقل را از مرحله ع بالملكه تا مرحله عقل بالفعل بالا مى برد و عقل قدسى” 0 eee ee 12111017 26

صفحه 76:
*, 1 5 در محسوسات جزئيه موجود است » و ‎SYS ee SE err ee yon‏ به منزل قوه عقل است . ادامه دارد ۳ SSR ie oy ‏هم‎

صفحه 77:
7 _ eS . ‏جزئی درک می کند در خود حفظ می کند‎ Rp Gere ews eae KRESS ۳ 320 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 78:
ee ‏شوند.‎ طرفداران مکتب تجربه » مبادی اولیه شناخ" ذهنی را ناشی از حس و تجربه می دانند. ادكتر مرتضى ترخان عضو هيات علمى هم دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 79:
| شنوايى . ج. قواى باطنه كه عباريتند از حس مشترك ( ات ا ل ا 7 00 ذاکره یا حافظه ؛ تخیل . ِ ۳ 12111017 26

صفحه 80:
‎ap eer 0‏ ‎ripe ye‏ ال ‎ee‏ ‏©. عقل داور و قاضی برای اشتباهات و لقز <. عقل نارساییهای حس را جبران می کند. 6 حل به مثابه یک عامل اخلاقی قری ۳ ‏شهوات ترغيب مى كند . ‎eee ee ‏مه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎

صفحه 81:
غريزى ضروری . عتل سم ا قمع تمایلات تقسیم نموده و مراتب آن را عقل هیولایی » بالملکه » بالفعل و مستفاد . ۳ SSR ie oy 60

صفحه 82:
مانند تفاوت رنگها - تفاوت صدا و بوها. ادامه دارد : دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی 6ه اذاتشكاه بيام تور مركز راعسر

صفحه 83:
BY pe er ES te rc . ‏مردم واقع می شود‎ ۳ وه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 84:
۶ ‏اسر‎ eee Sy eae ‏و دانش اندوزی است و از درون که همان تامل و‎ ‏ك3‎ eee ee ‏ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎

صفحه 85:
غامض و نشوار ذلقى كرك ل" 2- جان لاى : شناخت نفس انسان را يك شنا ‎Ce ey ee‏ ل ره یز ۳( كرد. as Fag ۳ مه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 86:
ODS ‏عبارت از احساس و توجه درونى به مى‎ pes ‏وجود خود و وجود تن خويش و اجسام بيريامون‎ ‏داریم » گرچه ذات و قیقت حقيقت آن را درك نمى‎ ۳ 99 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 87:
نظریه توازیی تن و روان : نفس و ‎J‏ دارند. در برابر هر كيفيت نفسانى يك كيفيت روائ قرار دارد. طرفداران آن ريبوء هفد نيك و 1 ‎are)‏ : ادامه دارد دکتر مرتضی ترخان عضو هيات علمى جو دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 88:
‎Oe 5‏ . دانشمندانى مانند هكسلى ‎eee‏ ‏نفسانى ريا يرتوى ان كيفيات بدنى مى دانند. ا و رايك نموء زائد مى داند . ‏ادامه داد ‏۳ ‏هه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 89:
بیرونی می داند. به عبارت دیگر ننس وسیله ای در خدمت بدا سازكارى با محيط زمانى كه تعادل موجود زا 0 er) ادامه دارد eee ee ‏مه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎

صفحه 90:
ea ‏وضعی را دارد که جسم مادر عالم ماده و‎ ‏اسپینوزا معتقد است عقل و ادراکات عقلی بشر‎ . ‏نسبی دارد‎ ادامه دار: 55 eee ee ‏مه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎

صفحه 91:
هیوم: عقل بشر را به عذ ‎Pee pee keer on‏ بوم. حال ادرياكات بالفعل است. ادامه دارد ۳ ‎on‏ دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 92:
میل و اندیشه می شود. ۳ ع ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 93:
Br ee os eS) - ‏درونی از جایگاه بالایی برخوردار است‎ ‏در زمینه رغبت و عاطفه در اين زمینه شای‎ ادامه داريد . دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی ا 9

صفحه 94:
. الف : فردى : جنبه اختصاصى دارد مثل ‎٠‏ : ‎Sis‏ ا ۱ دارد. ادامه دارد eee ee ‏دانشكاه بيام نور مركز رامسر‎ 9

صفحه 95:
ج : عالی :ذاتاً خوب است مثل علاقه به نیکی به حقیقت که دور دسترس ترین تمایلات انسان است ۳ 98 ا 9

صفحه 96:
SP ‏ا‎ tees) ‏ابن مسکویه می گوید : عادات حالتی است‎ - ‏را به انجام عمل » بدون نیاز به اندیشه و تامل‎ دهد . ۳ و ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 97:
آدمیپدیدمیآید و ث. خود را بر جوارح : ار ا ‎Rte ye‏ دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی 9۹ جو ۳۳

صفحه 98:
و ابزاری در آمده مثل طرز پوشیدن تکوین عادت در دو مرحله است . ۳ و6 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 99:
©. مرحله ثبات و استقرار عمل .در اين مر. ابزارى و مكانيكى در مى آيد. eee ee ‏6ه ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎

صفحه 100:
۳ SSR ie oy 00۵

صفحه 101:
(. افزایش حجم کوششهای انس PSS Bee ee eS kee ela eo) ‏به عبارت دیگر اعمال و رفتار در سایه عادت‎ . ‏مکانیکی در می آید‎ ۳ 0 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 102:
فارایی اراده را گردهمایی دو قوه شوقی و < در تعریف آن می گوید شوق و کشش نسبت كه آدمى آن ريا درك مى كند . ادامه دارید = ۳ 6ن دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 103:
0. ارياده مشترك حيوان و انسان مانند شهوات و ‎aS)‏ رده یژه لسن که ناشی از دراک و نسبتبه راز و ‎river ye eS)‏ 2 ادامه دارد ‏دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی 05 دانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 104:
دارد ‎=i as‏ اد ‎esl pareve BREMEN SID) NG‏ بر RNS FNS Se WS he Ret i) ۳ نه دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 105:
lo all ۳ 06 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 106:
یو ‎wey‏ 335 ات ما کرد ۳۳ ۱ ‎ep cae‏ ار همراه با اختلال میدانند . ادامه داريد ۳ ‎rine)‏ دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 107:
بر گرفته و بر دلها چیره میگردد غزالی در ارسطر رااين تسكويه ندر بر ۳۵ eee ee ‏ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎ 0

صفحه 108:
‎re Sere pone eine)‏ ی صورت ترس و خشم در چهره ظاهر می گرد ‎۳ ‎SSR ie oy 06

صفحه 109:
ee ‏و‎ jae ۳ SSR ie oy 0۵

صفحه 110:
سلنه : تعریف و آثار آن. . روانشناسان معاصر می گویند ‎GS ihc‏ از تمركز كروهى از انفعالات بيرامون مو ‎wl (gs‏ ادامه دار: 5 eee ee ‏ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎ 100

صفحه 111:
7 ماح مى حب ‎errr‏ . : تکرار و تمرین را از جمله عواملی می دا عاطفه کمک می کند . ادامه دازه ۳ دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی نا دانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 112:
غزالی معتقد است آثار ادراک » تذکر » یادآوری » تداعی افکار قلب .زبان و اندام ظاهر می گردد و اثر. با دارد . 2 ۳ 6 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 113:
رفتار » ادراک 0 بداوری ۱ رت سر ل 0 5 POR دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی 9۹ © پیام نور مرکز رامسر

صفحه 114:
دا ظاهر می شود و اثر خود ۳ در رفتار می تواند سلوک و رفتار آدمی را توجیه و وحدت و هماهنگی در رفتار بوجود آورده ۳ ‎aoe‏ دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 115:
ادامه دارد eee ee ‏دانشكاه بيام نور مركز رامسر‎

صفحه 116:
۳ 001 ‏ات‎ rT | پاره ای وما ا مساله می دانند . برخی دیگر درک رابطه علت و معلول می دا 00000 re rp ereen eres ‏دهد تا به هدف خود برسد.‎ ۳ 6 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 117:
" امام صادق می گوید :عقل ستون و بش ‎ae‏ سس( الل سر( باشد. eee ee ‏ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎ ane

صفحه 118:
۰ روانشنا ان شخ 5 می دانند. که در یک « طرح یا شکل گرفته است . در اسلام شخصیت در غالب اصطلاح شاكله mere ۳ SSR ie oy 06

صفحه 119:
ONG 6 Cy Ct cline 4. ۰ eee ie eS) ‏شاكله(مذهب ) مخصوص به خود دارد.‎ ‏ادامه داريد‎ eee ee 1211110 06

صفحه 120:
9. به معنای خلق خوی : انسان را وادار می : مقتضاى اخلاق رفتار كند. 0 به معنای نیت : اما صادق در اين زمینه 000 كس بر حسب شاكله خود عمل مى كند. eee ee ‏هم دانشكاه بيام نور مركز رامسر‎

صفحه 121:
۳ ‎«ea‏ نگ ری ور مرک راتس

صفحه 122:
هر انسان در هنگام تولد دارای فطرت در مراحل مختلف زندگی در برخورد د گردد که به مجموعه آنها دانشهای فطری این دانشهای فطری در شکل گیری شاکله ‎eh ۳‏ ۳ pepe Serr rey 6

صفحه 123:
aes ‏نفس دو محرك أصلى آدمى است . خقل ورا‎ ‏استدلال در نهاد آدمى است.‎ Soran) ۳ SSR ie oy 268

صفحه 124:
۶ rey است . eee ee 9۹ 66 یم نز مرک امسر

صفحه 125:
رن اما أكاهى و استدلال و عقل در اين مر- در نفس مطمئنه انسان 3 ‎atregerey‏ 3 ۳ ‎we‏ دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 126:
‎٠‏ عبارت است از: ال ‎Se SE oe Ven‏ ‎Ses Rens wre Sc]‏ ۱ ‎Bee We Br eT Wao ks!‏ ‎em eal alae ek ae‏ = ‎BEET e wr)‏ : ‏۳ ‏مم دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 127:
ی 5 منبع بشری : دانشی که دارای منشا انسانی است که ‎bse)‏ ا ا ا ل ديكران . eee ee ‏موه دانشكاه بيام نور مركز رامسر‎

صفحه 128:
ام دیگرار زبان آموزى كودكان - انجام مناسىك لت ۱ ادامه دارید . دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی 068 داتشكاه بيلم نور مركز امسر

صفحه 129:
100 8 ‏ا فرماید :یک ساعت‎ Bee , ‏سال عبادت كريدن با ايزش تر است‎ wis ۳ ۳ 9۹ 66 یم نز مرک امسر

صفحه 130:
. انكيزه بعنی قوه محرکه درونی. ‏ ۲ . در قرآن كريم عواملى مانند تشويق » تنبيه. كويى و عبرت كيرى از رويدادها كذشته انسانها می داند . روان شناسان معاصر عوامل زیستی »محیطی و اجتماع 1 منبع اصلی انگیزه می دانند . : ۳ مم دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 131:
6. تكرار تمرين ae ‏ا ا‎ Wels In WR ee ae eee ae ove aoe) . ‏تكرار و تمرين استفاده نموده است‎ آزمایشات ثرندایک در اين زمینه به قانون تمرین ‎SSN‏ 00 eee ee ‏دانشكاه بيام نور مركز رامسر‎ 060

صفحه 132:
212117 درستى كه در تذكر و اندرزى است براى آن كس كه ت 20 py Wee BTC Seo) ‏ی‎ ee ey a" wy ‏یادگیری بیشتربی می شود.‎ ۳ 66 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 133:
" عبارت است از ‎Wy‏ م و جان . بطوریکه انسان ‎a‏ 5 در موقعیت مطلوب تری قرار. گیرد . ادامه دارد ۳ 268 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 134:
ل eee ee 9۹ 66 یم نز مرک امسر

صفحه 135:
اک خانواده بخصوص مادر. ۳ 66 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 136:
خود - باوری و اعتماد به نفس و درک مفا به شالوده های مستحکم شخصیتی گردد. ۳ 99 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 137:
ee Vireo ars erro eens se Brin o! ‏می فرماید کسی که به کودکان محبت نکند از ما نب‎ ۳ 12111017 we

صفحه 138:
و در. چهار سالگی به او شهادت دادن به پیامبری در ينج سالكى قبله و سجده » در شش سجود و در هفت سالگی به او وضو و نماز بیاموژ دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی ©0066 دانشگاهپیم نور مرکز رامسر

صفحه 139:
‎aay aa .0‏ اشيا را آنكونه كه هستند به من بنمايان. ‏ا 2 ‎NES Weve‏ است كه كذشت و آينده نيامده است و آنجه است حال است > لعاف ‎eee ee ‏ذشكاة بيك بون مركو اشير‎ 98

صفحه 140:
باوجود قبل و بعد فرق دارد . بناراین ما در وجود تازه هستیم اما این وجود ها متصل اند واحدی دارند ۳ ۳ pepe Serr rey ‏لل‎

صفحه 141:
‎e)‏ پویا و متکامل در ا نباید یکسان باشد . ‎۰ ‏ره‎ Teor hye ks ac ‏6 با خدا زیستن و با او بودن :یعنی خداوند را در همه احوال ناظر اعمال خود دیدن . ‏دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی ‎ara‏ دانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 142:
©. خودداری از. آلوده شدن به مشروبات الکلی و موا دا ۳ ‎re)‏ دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 143:
eee Oo ey ever ei ier) ۳ SSR ie oy ‏هم‎

صفحه 144:
انسان از ديدكاه قرآن دو بعد مادى ( روحانى ) دارد براى شناختن آن هر دو بعد معنوى همان روح الهى است كه خداوند است. ادامه دارد ۳ ‎ae‏ دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 145:
اه روانش " در روان شناسی غربی کثرت جانشین و. انسان تکه تکه و پاره پاره شده مورد توجه به عبارت دیگر انسان بعنوان یک حقیقت ثابت مورید توجه نمی باشد. دکتر مرتضی ترخان عضو هبات علمی 9۹ ۳۳ 6

صفحه 146:
Fe EB Oe SNe ‏ا‎ eee) ‏نمى باشد زيرا تقسيم يذيرى از خصوصيات ماده است‎ 0 Vs) ‏اذامه داريد‎ eee ee ‏دانشكاه بيام نور مركز رامسر‎ re)

صفحه 147:
نفس خويش آكاهى و بصيرت دارد يا قدرت درك ذات خود را دارد. “6. خود آكاهى ذاتى انسان :يعنى آدمى به نفس و بصيررت دارريد و هر اندازه آكاهى او بيشتر ب ‎BECP NUS BS)‏ 2 اف eee ee ei waren co 0

صفحه 148:
سرنوشت خود است. eee ee ‏دانشكاه بيام نور مركز رامسر‎ 6

صفحه 149:
یا ل ده ©. خلافت الهى انسان: يعنى انسانها در يوى }1 خداوند مى باشند و در اين راه رسالت سنكينى ۳ ‎re)‏ دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 150:
0. جاودانگی حیات انسان: یعنی اعمال انس جه بد در روز قيامت باداش و كيفر داريد و از ل eee ee ‏مم ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎

صفحه 151:
دارد كه بايدار مى باشد بدين جهت بدين جهت حیات جاودانه می باشد. ۳ 060 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 152:
" فطرت یعنی انسان موجودی است : خود بدئیا می آورد » همان طور که رنگ ج پوست را نیز از زمان تولد با خود دارد . پس ویژگیهایی که خداوند در اصل خلقت برای [ د ‎Reh‏ ۳ مم دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 153:
کریم بیان ب سسب سس ۳ را براى آفرينش تمام مخلوقات بكار برده ‎١‏ eee ee SSR ie oy 8

صفحه 154:
بعد معنوی: یعنی در جودی خود آفریده شده است . عقل »صاحب اراده و اختيار است و به همين سرنوشت خود مى باشد. : 00200 eee ee ‏ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎ 9

صفحه 155:
وی را استنباط احکام اسلامی است و هر اندازه خوا در شخصیت انسان گسترش یابد » به همان نع هوای نفسانی تنگ تر می شود. ۳ ‎«ss‏ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 156:
<. بعد اجتماعی : همان همبستگی » تعهد » ۱ ۳ ‎«sa‏ ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 157:
شده بارتند از. ۲ 6. ان نظر لغوى : يعنى درك كردن عميق CE ee eoers arr cP re Nm) ‏كمال انسان ريا رهبرى مى كند.‎ eee ee ‏ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎ «se?

صفحه 158:
0 از ‎ie‏ لس ع ). نباتى ©. حيوانى. ©. انسائى. eee ee ‏ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎ 96

صفحه 159:
PS See Cae eee ‏بالفعل و مستفاد كه در اين ميان‎ ‏جاودانه است.‎ eee ee ‏ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎ «se

صفحه 160:
مود کی بودن آنسان, مس 0 eee ee SSR ie oy ‏هم‎

صفحه 161:
و ۱ ‎ye oe eS ae evar ae‏ ۱ آن « خود شخص »است مثلا من اراده میکنم. ۳ 060 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 162:
۳ SSR ie oy 06

صفحه 163:
بيامبران انجام مى كيرد. " هدایت تکوینی: به هدایتی گفته می شود که به در ی سر ‎SOS‏ ‏۹ ۳ 68 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 164:
). علمى بودن يعنى تجريبى بودن و مشاهده اى ‎١‏ ‏. برید گی و جدایی آن با متا فیزیک . ادامه دارد eee ee 1211110 9

صفحه 165:
۳ 06 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 166:
تس روت 0 ۳ سازكارى داشته باشد » موضو رفتار در نظر گرفتند . ۳ 9۹ 66 یم نز مرک امسر

صفحه 167:
یری می باشد از آنجا که نفس غیر قابل اندازه گیریی ریفتاری بودن قرار. نمی گیرد. ۳ 9 ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 168:
۳ 6 دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 169:
9 Ten ae : ‏زنجيره اى هستند كه هر يكف‎ ‏حلقه های ما قبل خود به وجود آمده است.‎ ادامه داريد eee ee SSR ie oy 6

صفحه 170:
پس ات در این تتوری مراد ۳۳۳1 اى دارد. eee ee ‏سس دانشكاه بيام نور مركز رامسر‎

صفحه 171:
دو نوع سوال در مورد انسان ‎igs‏ ‎EN PVR OEE Cn re‏ ۱ از انسان ( نفس ) دلالت داريد. eee ee ‏ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر‎ 070

صفحه 172:
‎yey ee‏ از رخ ‏( نفس ) مطرح می باشد . از آنج ‏سوالات آفاقی را مطرح می کنند » پس روا غربى دارد. ‏ادامه دارد ‎۳ ‎pepe Serr rey ‏تشز‎

صفحه 173:
آفاقی می باشد» نفس در حوزه آنها قربار نمی از مطالعه آن عاجز مى باشد. 3 eee ee ‏دانشكاه بيام نور مركز رامسر‎ ae

صفحه 174:
۳ تس دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 175:
جامعیت: ‎ee 2‏ هم متافيزيك ( روحانى ) دارد . : ا لت ا ‎Fe‏ قرار می گیرد ادامه دار: و eee ee ‏سس دانشكاه بيام نور مركز رامسر‎

صفحه 176:
۳ ۳ SSR ie oy ‏تس‎

صفحه 177:
ل - این اطلاعات سازیمان يافته را فلسنه می گو ادامه داريد eee ee ‏دانشكاه بيام نور مركز رامسر‎ «wr

صفحه 178:
و اين اطلاعات شامل اطلاعاتى ‎aor‏ ‏مى كويند. ادامه دارد ۳ سس دانشكاه بيام نور مركز رامسر

صفحه 179:
Hire 5 oe ادامه دار: = eee ee ‏تس دانشكاه بيام نور مركز رامسر‎

صفحه 180:
‎o)‏ سس روش اب منبع وحی. ‎ ‎5 ۳ ‏۳ ‏هم ذانشگاه پیم نور مرکز رامسر

صفحه 181:
روان شناسی اسلامی عبارت است از شنا به شکل معرفتی و جامع از منابع دین » ۵ علم با روشی تحقیقی و تالیف بدست آید . . دکتر مرتضی ترخان عضو هیات علمی 160 دانشگاه پیم نور مرکز رامسر

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان