صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم
درس: علم تمرین
[Same DBS TES E DS) Mane Baers
sll بر
گردآورنده: کوثر نعیم دوست
صفحه 2:
1 فصل ۷
روان شناسی ورزشی چیست؟
علاوه بر آمادكى جسمانى مناسب» وضعيت روحى- روانى مناسب ورزشكار نيز
سر
eee Le Le Ete SSO Eek SSS ie eyo
مهارت هایی در هر دو زمینه جسمانی و روحی - روانی دارد. وجود اين مهارت
های روانی به ورزشکار کمک می کند تا فعالیت های ورزشی را به شکل بهتری
ارائه دهد و از ورزش بيشتر لذت ببرد.
صفحه 3:
بررسی آمادگی روانی در ورزشکاران
: انرزى روانى -١
ل Ore eee Ne SL We eS TSS in kD ae
SO eer ene eae ter CEE We we PSTC Oe eee Seno Es Ter)
ence ae) ۱۳
ارتباط دارد.
همان كونه كه ورزشكاران به يرورش بدن خود مميردازند تا انرثيى بدنى آنها زياد
شود مى توانند به يرورش ذهن خود كه انرزى روانى را به دنبال دارد بيردازند.
انرژی بدنی موثر به وسیله تمرینات بدنی و تغذیه مناسب تولید می شود اما انرژی
روانى؛ توسط تمرينات ذهنى و افكار سازنده به وجود مى آيد. انرى بدنى؛ ارتباط
مستقیم با انرژی روانی دارد. یک بدن با نشاط نشانگر ذهنی سالم است.
صفحه 4:
ل Ee ites Ie Te TED PS ieee ie Te
See eee th. ieee Ss ee tees Tes re Tee
نظم دهنده انرژبی عمل نمایند. مربی می تواند انرژی روانی را در ورزشکار ایجاد
ا ل ل ا ی ورزشكارفاقد انرزى
روانی است راه هایی را جهت ترغیب او انتخاب کند و يا ورزشکاری را که دارای
۱ Te EBYCE SS
نيروى روانى با آموزش نحوه كنترل افكار و ذهنيت ورزشكاران مهار مى شود.
انرزى انسانى؛ جه بدنى و جه روانى؛ بايد كنترل شود. مربى مى تواند از اعمالى كه
باعث به هدر رفتن انربى ورزشكار مى شود اجتناب كند و با آموزش انرزيىء آنها
را هدایت کرده و در مهارت هایشان استفاده کند.
صفحه 5:
1 OND CLES OR EP POTD
۱ Ee e-S- Te Syke es
می کند تا انرژبی روانی خود را هدایت کند. فشار های روانی» ارتباط تنگاتنگی
با انرى روانى دارد. فشارهاى روانى در ورزشكارء زمانى بروز مى كند كه
ورزشكار تصور كند قابليت هايش با جيزى كه ديكران از او مى خواهند
0 ال Be eer Ce PIS TORT een ا
در مورد اضطراب توضیحات بیشتری داده خواهد شد) (
صفحه 6:
"- اعتماد به نفس :
ا ال ل |
در صحنه های رقابتی» برخوردارى از اعتماد به نفس براى ورزشكاران اهميت
ل ا ا لت ا الت ا ل
," نفس ضرورى است.
تدوين اهداف در توسعه اعتماد به نفس موثر است .مهارت هاى روانى؛ مى تواند هم
ا در جهت تامین اين نیاز و توسعه آن کمک کند.
ل ل ۱
دارد.
صفحه 7:
ا ال pees ee Sle ees BEE Ie
tyre eres Bb exn re ext apne Conn pe cai) ا ل Pe ee meet Powe
وجود مى آورد. اعتماد به نفس ناشى از افكار درونى شخص در مورد توانايى انجام
كار خاصى مى باشد.
صفحه 8:
اعتماد به نفس در افرادء به كونه هاى بروز مى كند.
بعضى از افراد؛ اعتماد به نفس بيش از اندازه دارند. بعضى ديكرء داراى اعتماد به
نفس پایین تری هستند اما دسته ای اعثماد به نفس مطلوب و مناسب دارند. اعتماد به
In See Pere errr np ere ep ren rer)
داشتن اعتماد به نفس مطلوب يك امر ضرورى براى شخص در ورزش است. اما
این موضوع تعیین کننده نحوه اجرای مطلوب کار نیست زیرا برای اجرای مطلوب به
دپ 9
ال ا ا ا ا ا ا ا لت
مى تواند بسيار راهكشا باشد.
صفحه 9:
آا اعتماد به نفس ضعیف :
افرادى كه اعتماد به نفس ضعيفى دارند در معرض تهديد بوده و در نتيجه بدون
اعتماد به نفس و از نظر روانی» درگیر تصورات ذهنی منفی خود هستند. آنها
p er WE arty ا ا ل ا ل Leer rep ere rer ese
نایودی شکوفایی.
," نداشتن اعتماد به نفس» موفقيت ورزشكار را به حداقل مى رساند نكرانى كمبود
er 0
ورزشى فرد را از بين مى برد.
صفحه 10:
1 اعتماد به تفس بیش از حد ( کاذب)
| Crt Es Ose sie ois lene neler
| So eee Scene ey een as fees nut
," اعتماد به نفس کاذب به دو شکل بروز می کند. بعضی از افراد تصور مىكنند از
آنجه كه هستند بهترند و تاكيد بر اين موضوع از سوى اطرافيان» سبب تشديد اين
اعتماد به نفس شده و باور كاذبى را در اين افراد به وجود مى آورد كه باعث
eee tee Sere)
صفحه 11:
نوع دوم اعتماد به نفس كاذب نيز در ميان ورزشكاران متداول است. به عبارت
دیگر آنها در خارج از محیط ورزش, دارای اعتماد به نفس و در داخل محیط
ورزشء عملا فاقد اعتماد به نفس بوده وهمواره به شكست و ناكامى فكر مى كنند.
COS Ey) ل ل RENE BTS aT ae eck teeter
لاف زن» جسور و بی پروا خوانده شده و اغلب مقلد هستند.
صفحه 12:
ا ۱(
COM Tes Serres MOEN ee Cer WP ا Tea gc en pS ve ere)
PDP SR EAs TCS Be Soe Lee)
SOE er See ie ne te eee Ber Sie te SEE OLD]
استرس زا باشند» اصطلاحاً (استرسور) ناميده مى شود.
مربیان می توانند با دخل و تصرف در سطوح انگیختگی به منظور عملکرد بهتر»
abe e eer ances rie erento. سر
اغلب عامل اضطرابء بيش از هر جيزء ديككر ورزشكاران را نكران مى سازد.
Ce Ren pe EPO m= rs en eee PCr SPs er bye)
eee eee ee Ee aL nobis
صفحه 13:
؟ اخطرات رقابتى
| م ا ل لت Co Te oe
Ce ا اا ا ا ا ا ل
رقابتى رخ مى دهد.
اغلب ورزشكاران» اضطراب را در موقعيت هاى ورزشى تجربه كردهاند. يكى از
راههای کنترل و کاهش اضطراب در هنگام مسابقات» داشتن آرامش ( یعنی کاهش
اضطراب ) است و اين حالت به ويزيه براى افرادى كه بسيار مضطرب هستند مى
تواند به عنوان عامل تضعيف مهارت هاى فرد محسوب شود. اين حالت آرامشء بايد
۱
صفحه 14:
الا
استرس محركى است كه توسط محيط در فرد ايجاد مى شود. اين محرك بر اساس
ارزيابى شناختى فرد بوده كه باعث بروز استرس مىشود. استرس هم بر حالات
جسمانى و هم بر حالات عاطفى اثر كذاشته؛ يريشانى و تنش ايجاد مى كند.
ا لل ۱
هیپنوتیزم» ماساژ» خوابیدن درلب ولرم و گوش دادن به موزيك ملايم به كاهش
ری سس کی رو او رل
Tee eo ene TOS a) |
صفحه 15:
* : تغيير عمده محيطى در كاهش استرس ورزشكاركمك مى كند:
-١ كاهش عواملى كه اطمينان خاطر را از بين مىبرد. از جمله اعلام ناكهانى
شروع مسابقه» وجود ابهام براى ورزشكار در مورد نقش او در تيمء تضاد بين
كفتار و كردار مربىء؛ نكرانى از صدمه ديدن به علت غير استاندارد بودن محل
مسابقه.
صفحه 16:
۲- کاهش نگرانی» نسبت به اهمیت پیامدهای واقعه ورزشی و شدت و ضعف و
اهميت بيروزى با كاهش يا افزايش استرسء ارتباط مستقيم دارد.
0 0 0 artes
0 Ce ST)
آرام سازى به حذف يا كاهش فشار و استرس كمك مى كند. آرام سازى به عنوان
," يايه اى براى تمرينات ذهنى كاربرد فراوانى دارد.
” روش هاى آرام سازى از طريق آرام كردن ذهنى؛ كاهش حواس يرتى و افزايش
اثربخشى تمرين» مى تواند در كاهش يا از بين بردن استرسء نقش مهمى ايفا
53
صفحه 17:
و
1 توجه و تمرکز
See ee ee Ot ET eee Eee ee ا erie nh)
دیگر معطوف گردد و واقف بودن به میزان توجه یا تمرکز یک فرد؛ می تواند
1 oR Perey PnP |
ay eS ee Peewee eee Clem We ل Se ESS)
مهارت هاء هنگامی عملی است که ورزشکار دارای انرژی مطلوب بوده و توجه
Bee ا Cop Ler enn tery) oye Carp Pe mane Cie Bede CR ents DIETS
RPP TCR RES i Bene rem ree)
صفحه 18:
wenn ا ا ا ا ال ل ل 0 لك 0 لك
رسيدن به اطلاعات؛ رهبرى و هدايت مى كند تا اين اطلاعات در دسترس حواس
قراركيرد. حواس شخصء اطلاعات محيطى را دريافت مىكند و به اين ترتيب
als 2
etl ally 5 رسن د كا فى الخيطى است اما ثا زمانى كه اين
ROE Se ie SES SO CES LOS TSS Nie Ss)
صفحه 19:
0 تمركز
براساس تعریف اشمید و پیر: ( تمرکز حواسء؛ يك مهارت اكتسابى انفعالى است؛ نه
eto] ا ل 2
همجنين مىتوان كفت كه تمركزء توجه به يك محرك خاص و حفظ توجه به آن
محرك است. جهت بهبود حفظ تمركز حواسء رهايى از فشارهاى روانى از اهميت
ويزهاى برخورداراست. براى تنظيم انرى روانى و كنترل اين فشارهاء وجود
o) ا ا ل ل ا الم
صفحه 20:
Does سس
اشارات و لغات مى تواند تمركز ورزشكاران را توسعه دهد. تمركزء توسط تمرين
none ا ا ا ا ا ا ا ل ا ie
ال ل ا لل الا لل ين
مهارت توجه را نيز در فرد بالا مى برد.
صفحه 21:
0 1
50 eM er eee eyes ks) are Ul neregur
بتواند فعاليتهايش را در راستاى اين اهداف قرار دهد. لازم به ذكر است اهداف
0252527 7 ا ا
در ایو ری ی ای ذارد. ور شكارئ كه داراى اعتماد به نفس
ب 2010 امافش را بر مبناى اتوانابى هاى واقعى خود انتخاب مى كند. با تلآش
| ا ل ا ا ا ken Smee
9 ا ل ا ا
۱ ا ا ا ا
عدم بيشرفت ورزشىء ورزشكار مىشود .
صفحه 22:
ميزان هدف جينى مناسب بر اين قرار است:
الف) عملکرد مهارتی را بهبود می بخشد.
ب) سبب بهبود کیفیت تمرین می شود.
ا ل ل
د) با رقابتى كردن تمرينات» ملال و خستكى تمرينات را از بين ميبرد.
) انكيزه فرد را براى بيشرفت زياد ميكند.
)اا ل لت ال ا ا ete
20
9
G
صفحه 23:
۷
اهداف باید عملکردی و اجرایی باشند.
او را را
( اهداف باید واقعی و امکان پذیر باشند.
1 Teh
۱ EK pre eT PN]
Ree ا Cherie hs ee
صفحه 24:
] انگیزش
را ال را Fe Seep
هدايت مى كنند. رفتار به وسيله تركيبات بيجيده انكيزهها و هيجان هاء ايجاد و
ا ا ا ا ا |
ا 50
e) ", رار ينه ساس درك
۱۳ و Te Ne eee Le eo
RE Ten ees reer Bret Meee Wp pre ner ED
* لازم به ذكر است كه اين دو وظيفه؛ جدا از هم نيستند و رفتار تابع هر دو جنبه
0 She)
صفحه 25:
0 ا ا ele eS eC Te sie eer
و غير مستقيم ايجاد انكيزه» مركز كنترل رفتارء نيازهاى ورزشكاران و انكيزش مى
باشد. انگیزش دارای دو منبع است یا ذاتی یا بیرونی.
انگیزه های ذاتی» جوشش درونی است و همراه با یک خود تصمیم گیری می باشد که
فرد را در مسیر موفقیت سوق می دهد.
صفحه 26:
و
شایستگی اا ا گیری و موفقیت جزو برنامه اشخاصی است که
SOP ee Tee TSS Ree WETS eS ee) ۳
میا ری تا Vy
غيرمشهودء مانند تحسين باشد.
ار ا ا الك
6ت
قانون تاثير مى كويد: ( تشويق يك رفتارء احتمال تكرار آن رفتار را افزايش و تنبيه
یک رفتار» احتمال تکرار آن رفتار را کاهش می دهد.)
صفحه 27:
1 برانگیختگی
طرح بهينه اى از انكيختكى روانى وجود دارد كه ورزشكار در لن سطح؛ بهترين
ا ل ا م
ا ا ا ا 0 0
فرياد زدن افزايش مى يابد.
م ل ال ا ا ا ل 2
میکنند که تحت ew prey ا ا ا 0 020
نكرانى و ناكامى» باعث تضعيف انكيختكى مى شود.
صفحه 28:
۱ لا era ec
اين امرء مى توان از روش آرميدكى استفاده كرد. موزيك ملايم و تمرينات تنفسى
در این راستا موثرند. جهت افزایش انگیختگی» می توان از روشهای زیر استفاده
كرد:
," لا روش هاى مرور ذهنى براى تصور موقعيت هاى سخت و احساس هيجان
Soc ren eerie sre ۱
0 گوش کردن به موسیقی و دیدن فیلم های پر هیجان
صفحه 29:
و
تمرينات آرامش بخثر
تمرينات آرامش بخش ( ريلاكسيشن) به كاهش و از بين بردن فشار و تنش در فرد
كمك مى كند. مزاياى استفاده از اين تمرينات عبارتند از:
ا ۳-0۶
Ng CW Oe Ree IGG ke Bere CU CUCL Pree eer ay
تتفس و ضربان قلب را به همراه دارد.
۳- خود تنظیمی که از این طریقء فرد قادر خواهد بود هیجانات پیش و در حین
مسابقات را مهار کند.
۴- آرام سازی که اساس تمرینات ذهنی است. آرام سازی از طریق آرامش ذهن»
eS Ee Se tee eres Terese)
صفحه 30:
و
0 ا ا ا Orb rC Es)
از قوه تخيل استفاده كرد. به طور مثال» منظرهاى به دور از اضطراب را تصور
۳ ا ا ا ney)
رسد صدای آب است.
تا اد ل لك
خود را به دست أوريد.
م
Ps Rens Pane SE 1000011
صفحه 31:
تحقيقات زيادى در زمينه اثر تمرين ذهنى در يادكيرى هاى حركتى صورت كرفته
است. در تمام اين تحقيقات به اين نتيجه رسيدهاند كه: (بيشرفت از طريق تفكر و بر
اساس انكاره هاى مهارت حركتى انجام مى كيرد)
ميزان مهارت يادكيرنده. ميزان آشنايى يادكيرنده با مهارت و تلفيق تمرينات ذهنى با
|
۱ ee Ise Te Ee Te eer
5 Sere Ser rie NES SES ne Sone eo
طريق استراحت؛ تمديد اعصاب يا تفريح مىتواند از فشار و تنش خود بكاهد.
Senne Se We ee gS renee eS SUL eee)
ا ل
صفحه 32:
۲ سه نظریه در مورد تاثیر تصوير ذهنی بر عملکرد حرکتی مطرح است.
اه یا یی اه ار اه
در ذهن میتواند در فرد ثری عصبی - عضلانی بگذارد؛ به طوری که فرد
با(
و
| ا ا ا ا ا ae!
كدكذارى در جهت كسب الكوهاى جنبشى عمل مىكند. به طور مثال يكف
بسكتباليست مىتواند از تصوير ذهنى به منظور يادأورى خود به طور موقت
براى اجراى حركت شوت استفاده كند.
صفحه 33:
ين
تعيين توجه - انكيختكى مى باشد كه بر اساس اين نظريه؛ در حين آموزش
تصوير ذهنی» ورزشکار می تواند انكيختكى فيزيولوزيكى خود را در سطح
a Te ا ا ا OO ei
ee Tes Nee Te SBT Te Se
” كاربرد تصوير ذهنى در تمرينهاى مهارت هاى ورزشىء كنترل تنش ها و
Ow ee) ا ل CLE NCOs ete
صفحه 34: