پزشکی و سلامت تغذیه

عناصر معدنی کمیاب بدن

anasor-kamyab-bdn

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “عناصر معدنی کمیاب بدن”

عناصر معدنی کمیاب بدن

اسلاید 1: عناصر کمیاب بدن

اسلاید 2: آهن: فراوانترین عنصر نادر بدن است.

اسلاید 3: جذب آهن

اسلاید 4: نکات:آهن همی مستقما جذب سلول های روده شده و در روده تحت اثر هم اکسیژناز آهن آن به شکل فریک آزاد می شود. آهن غیر همی برای جذب باید به شکل فرو درآید. ویتامین C در تبدیل فریک به فرو نقش دارد. بعد از ورود فرو به داخل روده ممکن است دوباره به حالت فریک درآید و در ساختمان فریتین ذخیره شده و یا به کمک انتقال دهنده هفاستئین مستقیما وارد گردش خون شده و در خون به شکل فریک در آمده و در ساختمان ترانسفرین قرار گرفته و به بافت های نیازمند آهن حمل گردد. فریتین شکل ذخیره ای آهن در بافت ها می باشد. هموسیدرین تجمعی از فریتین است که بخشی از پروتئین خود را از دست داده است. این ترکیب به‌عنوان ذخیره آهن در کبد و طحال زمانی تشکیل می‌شود که ظرفیت ذخیره آهن به‌صورت فریتین تمام شده باشد.

اسلاید 5: کمبود آهن: کم خونی از نوع هیپوکروم میکروسیتیک، آهن سرم و فریتین بافتی و سرمی کاهش دارد و اما ترانسفرین سرمی و TIBC افزایش دارد.سرباری آهن:هموسیدروز: تجمع آهن در بافت بدون آسیب به بافتهموکروماتوز: تجمع آهن در بافت موجب می شود که بافت آسیب ببیند و باعث ایجاد علایمی مثل دیابت، سیروز کبدی، پیگمانتاسیون پوست و مخاط و نارسایی قلبی گردد.کم خونی سیدروبلاستیک: اختلال در سنتز هم به دلایل ارثی و یا اکتسابی وجود دارد.

اسلاید 6: آزمایش ظرفیت آهن ترانسفرین TIBC: آهن در سرم به گلبولینی به نام ترانسفرین متصل می‌شود. معمولاً ترانسفرین از آهن اشباع نبوده؛ به طوری که در افراد سالم مقدار آهن متصل شده به ترانسفرین در حدود یک سوم حداکثر توانایی ترانسفرین در انتقال آهن است. مقدار اضافه آهنی که این پروتئین می‌تواند جذب کند تا کاملاً اشباع شود به نام ظرفیت آهن اشباع نشده (UIBC) (Unsaturated Iron Binding Capacity) نامیده می‌شود. به عبارتی دیگر، UIBC و یا آپوترانسفرین، قسمتی از ترانسفرین است که از آهن، اشباع نشده است. آزمایش TIBC به اندازه‌گیری بیشترین مقداری از آهن که می‌تواند به پروتئین‌های سرم، به ویژه ترانسفرین متصل شده و در داخل خون ذخیره گردد، گفته می‌شود. نسبت آهن سرم به TIBC را اشباع ترانسفرین و چنانچه این میزان در عدد ۱۰۰ ضرب شود، درصد اشباع ترانسفرین (TS%) (Transferrin saturation%) می‌نامند.

15,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید