صفحه 1:

صفحه 2:
۱ Sie ede Sie ne) nse Ro) at ne ee ae Eee eg فرهنگ‌هاء تمقن‌ها و اریخ بشر بوده است. پرداختن به این بنای مقس بنيادین و حمایت و هدلیت آن به جایگاه ‎Sa Te aes NOLS a TD Rl a en) en ee eee a)‏ سقوط به ورطة هلاکت و ضلالت بوده است. انسان‌ها در زندگی خود. از دیگران تأثیر می‌پذیرند و بر آنهاتأثیر می‌گذارند. در یک خانواده» از والدین گرفته تا فرزندان. در شکل گیری موشوئده در اسلام براى تشكيل خانواده . استانداردهايى معزقى شده است . هرقدر اركان تشكيل دهنده خانواده با استانداردها متطبق باشند به همان مقدار از شایستگی . برتری واستحکام برخوردارخواهند بود. 1 ‎tte oe | Se Ree eee Tee eis econ er ced‏ م ل 0 1 Core] en Poel eres

صفحه 3:
۱ ل ال 7 ا ا ا ا ل ا مى نمايندء در عصر فضا در حال كذشتن از بوته آزمايش بسيار مشكل و مهم است و همين طور ازدواج هاى كم دوام و تصنعی عصر ما ... با وجودی که واژه خانواده هسته ای رابطه فیزیکی با بمب هسته ای ندارد ولی همان را ۱ ۱ es ake Pe eae reg oe Teer Tees ka Pp [rove Yl Rr Pear Espa eg ‏و روش هاى استحكام زندكى خانوادكى رابه آنها آموخت. ازدواج علاوه بر اينكه مورد تأكيد اسلام و سنت رسول‎ 00 ‏ا ا ا ل ا‎ PICT] پاکدامتّی و ایجاد آرامش و تکامل انسان

صفحه 4:
اهميّت تحكيم خانواده 1 اجتماع بشری و محمل فرهنگ‌های گوناگون است . تا آنجا که سعادت و شقاوت امّت‌هاء مرهون رشادت و ضلالت خانواده می‌باشد. 1 Cane Perm Perle ae ee] oe Oa PPI ES ee ee) هنری بشر در سایة خانواده‌های سالم و امن پدید آمده است. قرآن کریم به عنوان برترین نسخة زندگی و عالی‌ترین راهنمای بشر برای دستیابی یه حیات 3 [۱ ‏ا اا ااا‎ Es eee ۱ ‏ا ا ا ا‎ ts eee ۱ ۱ fe ter yl newer ieee ere

صفحه 5:
PS eT ee nee Fe nen Ore Tn Se moor pe Me Or ES Penge nee ees ‏افرد نتونند خانوده را تحکیم بخشند و افرادی بایمان در آن پرورش دهند. نمی‌تونندجامعه‌ای ایدهآل برای نسل‎ ‏آینده بسازند و از فرهنگ ایمانی خود جا مانده و به اهداف متعالی خود نمی‌رسند.‎ 1 0 FORSCOM ‏ا ل‎ Fe kT رفتارها و تعاملها در راستاى تحقّق اين هدف باشد.

صفحه 6:
000 cee Pn casemate OLR ne Tee Te te Sky ee eee eee keene eer eteel beat ‏توالد و تناسل صورت کیرد و آنها به گونهای آفریده شده‌اند که محتاج یکدیگرند و هر یک با دیگری به‎ ۰ ‏ول لا ل را و را سر‎ 2 pean es Cav We aan aC)

صفحه 7:
رای آت و یاتسد مشود ک ‎ll‏ ا فكاح كه ب معنى عمل همشوايكي الست ير همين خقیبت طبيعى الستدانه شهوترالى و لذُتكيرى, هم احکام مربوط به حجاب, چگونگی انجام عمل همخوابگی و اينکه هر زنی مختص شوهر خویش است و نیز اخکام طلاق: عدّه. اولاد: اث و تظابو أينها كه اسلام در اين باره مقرّر کرده. پیرامون این حقیقت دور می‌ژند و می‌خواهد عمل همخوابگی به صورت بازی انجام نشود: «.اما در قوالین مربوط به ووابط جنسی زن و مرد گه در نعذن غربی حاضر در چریان است: اساس همخوابي زن و مرد یک نوع آشتراک در عیش آست و کاری به زندگی مشترک در درون خانواده ندارد. به همین دلیل, متعزض هیچ یک از احکامی که اسلام دربارة بستر زناشویی و فروعات آن وضع کرده تبستند. و در آن قوانین» سختی از عفت؛ حجاب و اختصاص و امثال. آن دیده نمی‌شود» (ر.ک؛ غلامی, ۱۳۸۴ ۱۶۳- ۷ رحیمی بگانه, بی :۹۹-۱۰۳

صفحه 8:
هت ‎BS ae aD eee aed ooo Ce TEL SE ae ed‏ سر ‎CO aS al Ta aa ORCAS i Ral aa tee ED a tao oo‏ ‎e TS Sis ICES TELS)‏ ۱ oP See Tes Or Te edie Tee Nek Conan Beal gt coy oer ere rear reece eee aS] Fon eae Oe CRU Sea Loree ‏بىارزش و كوج به آسانى از هم م ىكسلد, بدين علّت است كه در اينكونه ازدواجها به واقعيّتهاى زندكى‎ م ا ‎Coe De‏ ا ا ا ل ا ‎Seed om‏ اسلام همه مسلمانان را | ا ا ا ‎Sete‏ ۱

صفحه 9:
| 0 5 لام اگم ان ‎ES‏ ليا مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید. همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را. اگر فقیر و تنگدست ‎eae eo‏ ا ‎ocd Oca IP rere]‏ 0 زدواج ندارند. باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز گرداندا همچنین آن بردگانتان که ید. اگر رشد و صلاح در آنان تار مکاتبه [- قرلر داد مخصوص برای آزاد شدن] هستند. با آنان قرار داد ب حساسسَ م ى كنيد (كه بعد از'آزادىء توانايى زندكى مستقل را دارند). و جيزى از مال خدا را كه به شما داده است. به ‎ES ae)‏ ا ا ‎SO oe ea ae) ae ce Te‏ crea TPE Pes ‏ل‎ Pes Gliseeel BO NI Harry tee Peper pee 5g ‏ل‎ (eel caer

صفحه 10:
جنانكه اشاره شد. اين آيه نخست همه مردان و زنان مجرّد را تشويق مىكند كه به خانواده دست یازند و از فقر ماذی و اقتصادی نترسند و امید به لطف و عنایات خداوند داشته Sk . خداوند به زن و مرد فقير مزده مىدهد كه اكر يب شقدم ث ‎etree Os el‏ بی‌نیاز می‌سازد.

صفحه 11:
عوامل تحکیم خانواده در اسلام خسن معاشرت. تضمین تحکیم خانواده ۰ ۱ 5 همكارى و همدردى ه- مشاوره با یکدیگر ۶ وجود عشق, مهر و محبّت میان اعضای خانواده ‎eaten eel‏ ا ‎Rt ee‏ ۱

صفحه 12:
ES eae e eevee rraye Sieenea) م ‎Re icc Doce ead oT Ree OI Soa ae ca‏ اك ‎Ber oer grea eas eee Pear rel Pa ead Ry CIRO FRSC Jp Ova commer Rt‏ ‎OP ean, POR PPP ES IP Ear er yee ary‏ ا ‎ECan eer epee ar ere‏ مناسبت‌های اخلاقی و روابط حستة الهی سازندغ چامعة سالم و زنده است. ويل دورانت مىكويد: هدر ميان جنكها و ماشينها جنان غرق شدهايم كه از درك اين حقيقت بىخبر ماندهايم كه ‎eee ERTS‏ ا ا ا 0 00 پدر و مادر و فرزندان است» (ر.ک؛ دورانت» ۱۳۷۱: ۶۵-۸۱

صفحه 13:
‎J‏ از ‎ ‏با اه ای سار بح م ا ا اكت ‏را دارند که انسان را به تکاپو وادارند و امیدوار و مجذوب کنند. ‎ ‏خداوند متعال رفتارها و برخوردهای صحیح انسانی را در خانواده با هخسن معاشرت» معزفی می‌فرماید و از مرد و ‎tee eee RCS oe a eae TC Ro) ‎ ‏(.وفولوا هم فلا مُنزوفا:.. و با آنها ‎BCD) ever een ice‏ ‎ee) ‎ ‎eer ‎ ‏.. و با آنان به گونة شایسته رفتار کنید..)(همان/۲۱ ‎

صفحه 14:
‎eee eT ean Sper TCC RC nCK leap reper iieres‏ ل تعیین می‌شود و تعبیر خسن معاشرت که به عنوان یک وظیفه برای شوهر و یک حق ‎Oc eC ae DST ea O aie EY al See TeS ECT‏ ‏نشان‌دهندة تمام آن اموری است که مرد در برابر زن باید انجام دهد. ‏در «نفقه» همه نیازمندی‌های جسمی زن باید تأمین شود و در «حخسن معاشرت» همةٌ ‎ee OKT Peer rer ee eesi‏ 1۱۹ ‎۱ Teen eee Ee: Yr) ean -oe oven Beg ‏بیشترین دقت را در زعایت حسن معاشرت با یکدیگر داشته باشند و از خانه فضایی‎ ‎۱ EOP Ee] es pery

صفحه 15:
000 در قرآن توصيدهاى مكرّرى به تقوا در تشكيل خانواده شده است. جنانكه مى خوانيم: ‎et‏ با گاید ‎ ‎Pere ‏ا‎ IONE Fa ۳ ELS etree tee Ske OD) ‏بپرهيزید که (همگی به عظمت او معترف هستید و) هنگامی که چیزی از یکدیگر می‌خواهید. نام او را‎ ١/ءاسّنلا( ‏مىبريد! (و نيز از قطع رابطه با) خويشاوندان خود برهيز كنيد؛ زيرا خداوند مراقب شماست)‎

صفحه 16:
1 om ear eC ROMNEY ev aE gr near to anes ese Ree ey saul lRam b (50,8 oly! den ۱ Pee ‏ا‎ ere Be Te CSC eH Pe Pars Cre Ieee oor PL نوادی و امثال آن وجود ندارد؛ زیرا اين رهنمودها را باری تعالی وحی:و الهام کرده است.

صفحه 17:

صفحه 18:
OG Eo NCS TTC EeePC OeaD Fe oe fares ene Sed ES eee Sy 100 lec TO ee STL Ra en de ee Tes Seneca TREC LOM PORTO 3 NDE Fe BOT ore eeeor ey Roe SO Re eS eae aiey ee SU ete) Fee oe Te ese بخواهد و ندائد كه آن را برآورده مىسازد يا نه. جكونه مى تواند به اثنات رساند كه آنجه خواهد كفت درست است يا ‎Seas‏ ا ا ل ا ا الت و از خود برلی خود نگهبانیقرار دهد جامعة انسانی که از ایمان بهره یافته. می‌تواند میان فرزندان خود بر اساس عدالت و مساولت, تعاون حقیقی ایجاد کند. ولی گر جامعه ایمان نداشته باشد. هر گونه سازمان و سامان چیزی جز نقشی بر روی کاغذ نخواهد بود که بازيچة باید جامعة اسلامی بر دست مَردم است؛ هماننذ توپی در دست بازیکنان (ر.ک؛ همان: ۱۷). از اینجاست که می‌گو: Sonne re nearer) Reece ero nen

صفحه 19:
۳ Re ‏اا‎ ۰ ‏گرفته است‎ !۱ oe See org re Fd] ear Pesce Dea sr Oe ae te ‏(نهجالبلاغه/ ح ع1‎ ۵- مشاوره با یکدیگر یکی از عواملی که سبب تفاهم و همکاری اعضای خانواده می‌گردد. وجود روحية مشورت در خانواده است که در ‎nie eee Ceo mene Sees Ree‏ 2 0000 ‎Sy ger URN SCONE ae‏ ا ا ل لل ا ‎ee CSC ge‏ نیز بهترین و مستحکم‌ترین کانون‌های خانوادگی آنیایی بوده‌اند که در آن» زن و شوهر و در زندكى امام على(ع) و حضرت ‏زهرا(س) به چشم می‌خورد.

صفحه 20:
1 Bene ۱ oe ore Py A PA Por peant eae SIP es rear ees Ci a are era mee Sin etek SES Ie ee Ses ee Roe teeny eI tees eee eR Nr ay Le Ween error eye ieee ie ‏او‎ ‏ربص ی را‎ ‏و‎ ۱ fea ae ee SSS a See kane emae | ERG ne ont DE Besant eRe ‏با أو با رفق'و مدارا بركورد نما و هرجند حق تو براو بيشتر است. اما حق او بر تو اين است كه با او مهربانى كنى»‎ ‏و‎

صفحه 21:
علاوه بر همدلی و همراهی تقتس eS شوهر بر زن چنان والاست که هم‌ردیف شرکت در جهاد فی سبیل‌الله قرار گرفته. چنان که امیر مومنان(ع) می‌فرماید: «جِهَادٌ المَرأة حُسنٌ ‎ears esol‏ ۱

صفحه 22:

صفحه 23:
نتیجه گیری الا از جمله: 1 سر در رسد تم مت مت جر رال ی سس رت | aa Rom ee or Se eee Pe Fy peer coo * همکاری و همدردی “* انديشة تساوى ميان مرد و زن

صفحه 24:
از سا موی حول ابقر ای بر صبر و پایداری زندگیء رلزدارى و وفادارى روحية عفو و گذشت. مشى آرام و بى تكثر حاكميّت صداقت در فضاى خانواده. حلم و بردبارى ‎Peet ye nee‏ ترس از کیفر الهی» دوری از افراط و تفریط. تواضع» ل ‎PS‏

صفحه 25:
0

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان