صفحه 1:
صفحه 2:
۱ Sie ede Sie ne) nse Ro) at ne ee ae Eee eg
فرهنگهاء تمقنها و اریخ بشر بوده است. پرداختن به این بنای مقس بنيادین و حمایت و هدلیت آن به جایگاه
Sa Te aes NOLS a TD Rl a en) en ee eee a)
سقوط به ورطة هلاکت و ضلالت بوده است. انسانها در زندگی خود. از دیگران تأثیر میپذیرند و بر آنهاتأثیر
میگذارند. در یک خانواده» از والدین گرفته تا فرزندان. در شکل گیری
موشوئده
در اسلام براى تشكيل خانواده . استانداردهايى معزقى شده است . هرقدر اركان تشكيل دهنده خانواده با
استانداردها متطبق باشند به همان مقدار از شایستگی . برتری واستحکام برخوردارخواهند بود.
1
tte oe | Se Ree eee Tee eis econ er ced م ل 0
1 Core] en Poel eres
صفحه 3:
۱ ل ال
7
ا ا ا ا ل ا
مى نمايندء در عصر فضا در حال كذشتن از بوته آزمايش بسيار مشكل و مهم است و همين طور ازدواج هاى كم
دوام و تصنعی عصر ما ... با وجودی که واژه خانواده هسته ای رابطه فیزیکی با بمب هسته ای ندارد ولی همان
را ۱
۱ es ake Pe eae reg oe Teer Tees ka Pp [rove Yl Rr Pear Espa eg
و روش هاى استحكام زندكى خانوادكى رابه آنها آموخت. ازدواج علاوه بر اينكه مورد تأكيد اسلام و سنت رسول
00 ا ا ا ل ا PICT]
پاکدامتّی و ایجاد آرامش و تکامل انسان
صفحه 4:
اهميّت تحكيم خانواده
1
اجتماع بشری و محمل فرهنگهای گوناگون است . تا آنجا که سعادت و شقاوت امّتهاء مرهون رشادت و ضلالت
خانواده میباشد.
1 Cane Perm Perle ae ee] oe Oa PPI ES ee ee)
هنری بشر در سایة خانوادههای سالم و امن پدید آمده است. قرآن کریم به عنوان برترین نسخة زندگی و عالیترین
راهنمای بشر برای دستیابی یه حیات
3
[۱ ا اا ااا Es eee
۱ ا ا ا ا ts eee
۱
۱ fe ter yl newer ieee ere
صفحه 5:
PS eT ee nee Fe nen Ore Tn Se moor pe Me Or ES Penge nee ees
افرد نتونند خانوده را تحکیم بخشند و افرادی بایمان در آن پرورش دهند. نمیتونندجامعهای ایدهآل برای نسل
آینده بسازند و از فرهنگ ایمانی خود جا مانده و به اهداف متعالی خود نمیرسند.
1 0
FORSCOM ا ل Fe kT
رفتارها و تعاملها در راستاى تحقّق اين هدف باشد.
صفحه 6:
000 cee Pn casemate
OLR ne Tee Te te Sky ee eee eee keene eer eteel beat
توالد و تناسل صورت کیرد و آنها به گونهای آفریده شدهاند که محتاج یکدیگرند و هر یک با دیگری به
۰ ول لا ل را و را سر 2 pean es
Cav We aan aC)
صفحه 7:
رای آت و یاتسد مشود ک ll ا فكاح كه ب معنى عمل همشوايكي الست ير همين
خقیبت طبيعى الستدانه شهوترالى و لذُتكيرى,
هم احکام مربوط به حجاب, چگونگی انجام عمل همخوابگی و اينکه هر زنی
مختص شوهر خویش است و نیز اخکام طلاق: عدّه. اولاد: اث و تظابو أينها كه اسلام در اين باره مقرّر
کرده. پیرامون این حقیقت دور میژند و میخواهد عمل همخوابگی به صورت بازی انجام نشود:
«.اما در قوالین مربوط به ووابط جنسی زن و مرد گه در نعذن غربی حاضر در چریان است: اساس
همخوابي زن و مرد یک نوع آشتراک در عیش آست و کاری به زندگی مشترک در درون خانواده ندارد. به
همین دلیل, متعزض هیچ یک از احکامی که اسلام دربارة بستر زناشویی و فروعات آن وضع کرده تبستند.
و در آن قوانین» سختی از عفت؛ حجاب و اختصاص و امثال. آن دیده نمیشود» (ر.ک؛ غلامی, ۱۳۸۴ ۱۶۳-
۷ رحیمی بگانه, بی :۹۹-۱۰۳
صفحه 8:
هت
BS ae aD eee aed ooo Ce TEL SE ae ed سر
CO aS al Ta aa ORCAS i Ral aa tee ED a tao oo
e TS Sis ICES TELS) ۱
oP
See Tes Or Te edie Tee Nek Conan Beal gt coy
oer ere rear reece eee aS]
Fon eae Oe CRU Sea Loree
بىارزش و كوج به آسانى از هم م ىكسلد, بدين علّت است كه در اينكونه ازدواجها به واقعيّتهاى زندكى
م ا Coe De ا ا ا ل ا Seed om
اسلام همه مسلمانان را
|
ا ا ا Sete ۱
صفحه 9:
|
0 5 لام اگم ان ES
ليا
مردان و زنان بیهمسر خود را همسر دهید. همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را. اگر فقیر و تنگدست
eae eo ا ocd Oca IP rere] 0
زدواج ندارند. باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بینیاز گرداندا همچنین آن بردگانتان که
ید. اگر رشد و صلاح در آنان
تار مکاتبه [- قرلر داد مخصوص برای آزاد شدن] هستند. با آنان قرار داد ب
حساسسَ م ى كنيد (كه بعد از'آزادىء توانايى زندكى مستقل را دارند). و جيزى از مال خدا را كه به شما داده است. به
ES ae) ا ا SO oe ea ae) ae ce Te
crea
TPE Pes ل Pes Gliseeel BO NI Harry tee Peper pee
5g ل (eel caer
صفحه 10:
جنانكه اشاره شد. اين آيه نخست همه مردان و زنان مجرّد را تشويق مىكند كه به
خانواده دست یازند و از فقر ماذی و اقتصادی نترسند و امید به لطف و عنایات خداوند داشته
Sk
. خداوند به زن و مرد فقير مزده مىدهد كه اكر يب شقدم ث etree Os el
بینیاز میسازد.
صفحه 11:
عوامل تحکیم خانواده در اسلام
خسن معاشرت. تضمین تحکیم خانواده
۰
۱
5 همكارى و همدردى
ه- مشاوره با یکدیگر
۶ وجود عشق, مهر و محبّت میان اعضای خانواده
eaten eel ا Rt ee ۱
صفحه 12:
ES eae e eevee rraye Sieenea)
م Re icc Doce ead oT Ree OI Soa ae ca اك
Ber oer grea eas eee Pear rel Pa ead Ry CIRO FRSC Jp Ova commer Rt
OP ean, POR PPP ES IP Ear er yee ary ا ECan eer epee ar ere
مناسبتهای اخلاقی و روابط حستة الهی سازندغ چامعة سالم و زنده است.
ويل دورانت مىكويد: هدر ميان جنكها و ماشينها جنان غرق شدهايم كه از درك اين حقيقت بىخبر ماندهايم كه
eee ERTS ا ا ا 0 00
پدر و مادر و فرزندان است» (ر.ک؛ دورانت» ۱۳۷۱: ۶۵-۸۱
صفحه 13:
J از
با اه ای سار بح
م ا ا اكت
را دارند که انسان را به تکاپو وادارند و امیدوار و مجذوب کنند.
خداوند متعال رفتارها و برخوردهای صحیح انسانی را در خانواده با هخسن معاشرت» معزفی میفرماید و از مرد و
tee eee RCS oe a eae TC Ro)
(.وفولوا هم فلا مُنزوفا:.. و با آنها BCD) ever een ice
ee)
eer
.. و با آنان به گونة شایسته رفتار کنید..)(همان/۲۱
صفحه 14:
eee eT ean Sper TCC RC nCK leap reper iieres ل
تعیین میشود و تعبیر خسن معاشرت که به عنوان یک وظیفه برای شوهر و یک حق
Oc eC ae DST ea O aie EY al See TeS ECT
نشاندهندة تمام آن اموری است که مرد در برابر زن باید انجام دهد.
در «نفقه» همه نیازمندیهای جسمی زن باید تأمین شود و در «حخسن معاشرت» همةٌ
ee OKT Peer rer ee eesi 1۱۹
۱ Teen eee Ee: Yr) ean -oe oven Beg
بیشترین دقت را در زعایت حسن معاشرت با یکدیگر داشته باشند و از خانه فضایی
۱ EOP Ee] es pery
صفحه 15:
000
در قرآن توصيدهاى مكرّرى به تقوا در تشكيل خانواده شده است. جنانكه مى خوانيم:
et با گاید
Pere ا IONE Fa
۳ ELS etree tee Ske OD)
بپرهيزید که (همگی به عظمت او معترف هستید و) هنگامی که چیزی از یکدیگر میخواهید. نام او را
١/ءاسّنلا( مىبريد! (و نيز از قطع رابطه با) خويشاوندان خود برهيز كنيد؛ زيرا خداوند مراقب شماست)
صفحه 16:
1 om ear eC ROMNEY ev aE gr near to anes ese Ree ey
saul lRam b (50,8 oly! den
۱ Pee ا ere Be Te CSC eH Pe Pars Cre Ieee oor PL
نوادی و امثال آن وجود ندارد؛ زیرا اين رهنمودها را باری تعالی وحی:و الهام کرده است.
صفحه 17:
صفحه 18:
OG
Eo NCS TTC EeePC OeaD Fe oe fares ene Sed ES eee Sy
100 lec TO ee STL Ra en de ee Tes Seneca
TREC LOM PORTO 3 NDE Fe BOT ore eeeor ey
Roe SO Re eS eae aiey ee SU ete) Fee oe Te ese
بخواهد و ندائد كه آن را برآورده مىسازد يا نه. جكونه مى تواند به اثنات رساند كه آنجه خواهد كفت درست است يا
Seas ا ا ل ا ا الت
و از خود برلی خود نگهبانیقرار دهد
جامعة انسانی که از ایمان بهره یافته. میتواند میان فرزندان خود بر اساس عدالت و مساولت, تعاون حقیقی ایجاد کند.
ولی گر جامعه ایمان نداشته باشد. هر گونه سازمان و سامان چیزی جز نقشی بر روی کاغذ نخواهد بود که بازيچة
باید جامعة اسلامی بر
دست مَردم است؛ هماننذ توپی در دست بازیکنان (ر.ک؛ همان: ۱۷). از اینجاست که میگو:
Sonne re nearer) Reece ero nen
صفحه 19:
۳ Re اا
۰ گرفته است
!۱ oe See org re Fd] ear Pesce Dea sr Oe ae te
(نهجالبلاغه/ ح ع1
۵- مشاوره با یکدیگر
یکی از عواملی که سبب تفاهم و همکاری اعضای خانواده میگردد. وجود روحية مشورت در خانواده است که در
nie eee Ceo mene Sees Ree 2 0000
Sy ger URN SCONE ae ا ا ل لل ا
ee CSC ge نیز بهترین و مستحکمترین کانونهای خانوادگی آنیایی بودهاند که در آن» زن و شوهر
و در زندكى امام على(ع) و حضرت
زهرا(س) به چشم میخورد.
صفحه 20:
1 Bene
۱ oe ore Py A PA
Por peant eae SIP es rear ees Ci a are era
mee Sin etek SES Ie ee Ses ee Roe teeny eI tees
eee eR Nr ay Le Ween error eye ieee
ie او
ربص ی را
و
۱ fea ae ee SSS a See kane emae
| ERG ne ont DE Besant eRe
با أو با رفق'و مدارا بركورد نما و هرجند حق تو براو بيشتر است. اما حق او بر تو اين است كه با او مهربانى كنى»
و
صفحه 21:
علاوه بر همدلی و همراهی تقتس
eS
شوهر بر زن چنان والاست که همردیف شرکت در جهاد فی سبیلالله قرار گرفته. چنان که امیر مومنان(ع) میفرماید:
«جِهَادٌ المَرأة حُسنٌ ears esol ۱
صفحه 22:
صفحه 23:
نتیجه گیری
الا
از جمله:
1
سر در رسد تم مت مت جر رال ی سس رت
| aa
Rom ee or Se eee Pe
Fy peer coo
* همکاری و همدردی
“* انديشة تساوى ميان مرد و زن
صفحه 24:
از سا موی حول ابقر ای بر
صبر و پایداری زندگیء رلزدارى و وفادارى
روحية عفو و گذشت. مشى آرام و بى تكثر
حاكميّت صداقت در فضاى خانواده. حلم و بردبارى
Peet ye nee ترس از کیفر الهی»
دوری از افراط و تفریط. تواضع» ل PS
صفحه 25:
0