صفحه 1:
صفحه 2:
ae ea
ال 2 او CZ
صفحه 3:
مقدمه
یادگیری ام ب۳ ) یک فرایند است.
ا ل ل ل
جند تا از مهمترين اين عوامل كه تاثير آشكارى در روند يادكيرى
تا
آمادكى . انكيزه و هدف . تجارب كذشته .موقعيت و
محيط يادكيرى , رابطه جز و کل ۰ تمرين و تكرار.
صفحه 4:
فرد باید آمادگی لازم را برای یادگیری داشته باشد
هدف و انگیزه نیز از عوامل موثر بر یادگیری است یادگیری
یرل رسای مار Gud)
eres) ا لكت
ميل و رغبت به آموختن است.
صفحه 5:
۱
+ بت لا رم سرت با
* اكر انسانى در طول زندكى خود هدف قابل وصولى
Ee og re tees
Pe re eerie (ere re yg
صفحه 6:
* تجارب كذشته
ا ا ل
© ری را مريت
كال Ce eee
و آنجه فرد در آينده خواهد آموخت بايد متناسب
۱
صفحه 7:
يي 2
ل ا ل ل
در يادكيرى است. محيط مانند نور » هوا ء تجهيزات
ne seaneecey 1
ری ات رسای سای علی مور
و بیشتر باشد. یادگیری در مقایسه با یادگیری که دارای
re pe ae Ree rem Fore) 1
Se rar cele ene eS St)
صفحه 8:
مطالعه فرايند يادكيرى نشان خواهد داد كه حركت از كل به
رت نب رض لظا ار ۳
به تنهایی بیمعنی و نامربوط هستند و در طرح و کل . معنی
پیدا میکنند. البته کل معادل مجموع اجزا نیست و بررسی تک
ae ones که
cee ا CR ae لك
مشخص نشود. اجزا قابل فهم نيستند.
صفحه 9:
ل ل ا ل ا
ان رود Ses chy با تور ات
صفحه 10:
۱
1 core
باعث بازدهی بیشتر برای مطالعه کننده می شود
يادكيرى خلاق نام دارد
سه اصل دريافت اطلاعات
۱- دیدن ۲ - خواندن ۲ - درک مطلب
یعنی بتوان با خواندن و دیدن به درک مطلب
Se
صفحه 11:
مقابله با كلمه خوانى
بر مبناى افزايش حوزه ديد و كاهش زمان مكث روى كلمات.
ادر لت بای رت هس کت میا کی رای
خواهد شد
صفحه 12:
CO ا
اس رزت ۱۱ ل ا eA SS BASS
۵ - عدم علاقه و بی حوصلگی ۶- کند ذهنی
اتلاف وقت
باعث خستگی و سرعت کم می شود
خستگی باعث عدم حرکت اعضای حرکتی به صورت غیر بهداشتی
bE lel g خرن
حواس يرتى باعث عدم تمركز در مطالعه مى شود كه خود باعث
كاهش درك مطلب مى شود
صفحه 13:
ee oe ا ل اك
كندذهنى باعث مى شود فرد نتواند به تحليل دفيق اطلاعات ببردارد و و درد رك
و
Oe ee Rene Ren Nee Nr Reel Ber) eS ne]
نخواهیم شد
صفحه 14:
مبانی افزایش سرعت مطالعه
دستخوانى و درك بصرى
الف- دستخوانى
كه باعث مقابله با سركردانى جشم بين كلمات و خطوط
می شود واز حواس پرتی جلوگیری می کند
و۱
4
ب- درک بصری
صفحه 15:
شيوه هاى مقابله با كلمه خوانى
-١ كاهش زمان مكث روى كلمات
1- افزايش حوزه ديد
صفحه 16:
دامنه بادگیری
FCA cary Rares SH eee OSG Ee
کسب بازدهی مطلوب را فراهم آورد *
هر ۲۰ دقیقه یا ۴۵ دقیقه . ۵ دقیقه استراحت
صفحه 17:
2010
الف - شرايط مطالعه كننده
هدف - تصوير ذهنى مثبت - بهداشت تن و روان - علاقه
ارت رای
زمان مطالعه- مکان مطالعه - برنامه ریزی - رفتار مطالعه - زمانبندی
مطالعة
زمان مطالعه : تنوع در متون مورد مطالعه روزانه
صفحه 18:
۳
را ۱
ا 0-500
مرور در تاریخهای معین باعث می شود اطلاعات به
حافظه بلند مدت انتقال یابد
دريادكيرى بهتر است از روش خطى و شبكه اى استفاده شود
صفحه 19:
Peyote repr eae Ce sees Circe eg ear ESI)
ثبت مى شود در نظام شبكه اى نكات كليدى بر حسب
Perr ars eo col rs Raye ey
غير فرعى و.. دارد طبقه بندى مى شود
صفحه 20:
اصول اجراى طرح شبكه اى
-١ مشخص كردن عنوان مطلب ؟3- تمايز نكات اصلى از فرعى
۳- محدودیت شاخه های اصلی ۴- به کارگیری علائم و قراردادها
صفحه 21:
و۱
بح اه سین مطلزقن كمي زر انم
پیش مطالعه
شامل : بررسی اجمالی کل کتاب
00
ال ا ا ل ۱
صفحه 22:
مراحل حین مطالعه
مطالعه و پادداشت برداری
trees ES Si
ا كت
صفحه 23:
۱ ۱ ©
مرور باعث مى شود مطالب از حافظه كوتاه مدت به
حافظه بلند مدت انتقال يابد و باعث افزايش زمان يايدارى
ل ا ا ا لك
صفحه 24:
شیوه های دریافت اطلاعات
یادگیری پا گسترده است يا محدود
7«
و مدت زمان حضور آن در حافظه حضور و انتقال به حافظه مستور
OLN eee RIC
بر اساس بيش مطالعه - حين مطالعه و يس از مطالعه (مرور)
كسترده در حافظه بلند مدت و محدود در حافظه كوتاه مدت
صفحه 25:
تأثیر نیمکره راست در یادگیری
تجسم - تخيل و رويا - شناخت موسيقى اين سه مورد در نيمكره راست
leo اك
شاخه های اصلی از فرعی جداگردد
همه مطالب باید به صورت تجسم و رویا در ذهن تداعی گردد
[۱ EO Ee cone er)
باید مطالب به صورت رنگهای مختلف جدا گردد
صفحه 26:
باعت دقت و درک جوئیات مي شود و تخل و وویا را
افرايش مى دهد و باعث افرايش خلاقيت و شكوفاى
بيشتر استعدادها مى شود
مى توان براى اشياء با قدرت تخيل نقش در نظر كرفت
ودر ذهن تداعی کرد
صفحه 27:
تداعى ييوند براى بايدارى
از ابزارهای مهم یادیاری نظام تداعی است که بر اساس تخیل و رویا و تحسم و
تصور است
* تداعی ایجاد ارتباط بین دو دادم این داده می تودند تکات کلیدی استخراح شده
5
* ارتباط منطقی شامل
* اصل تضاد(شب و روز) اصل مشابهت ( روزنامه و مجله) اصل مجاورت (شمع و
پروانه)
5
صفحه 28:
ارتباط با ضمیر ناخود آگاه
ارتباط با ضمیر ناخودآگاه بیانگر شیوه تحت تأثیرقراردادن ضمیر ناخودآگاه به
ee Oe قد اسك
با این کار باعث می شویم بستری را فراهم می آوریم که به اخذ تصمیم و صدور
فرمانهاى مورد نظر و متناسب با اهداف ازسوى ضمير ناخودآكاه بيانجامد
صفحه 29:
Ree reese WE RVSIRU Carre Sr esreae rcw|
که منطقی باشد و دست یافتتی
0 eoereeea RE RTT
سعى شود موانع و مشكلات در هنكام القاى هدف تجسم
نشود زیرا موانعی برای رسیدن به هدف هستند
برای تحقق هدف باید تلاش و پشتکار داشت
صفحه 30:
0
0
"- آرامش و تمركز
تجسم هدف
00 ال a eee
باورداشتن خود است اینکه به باورهای خود ایمان داشته باشیم
تصوير ذهنى مثبت برنامه ريزى براى نيل به هدف است
صفحه 31:
1 ROOT pe
۱ eae Sa)
One ene ered ons) تاك
foo Wee Re Fly sea)
ee eS es tet ee
Ce Ren ا
ی تا
صفحه 32:
بهترین زمان برای ایجاد ارتبطار با ضمیر ناخودآگاه و تجسم
ا 62
ne er eee een ل een Spe
ناخودآگاه و تجسم هدف پرداخت
صفحه 33:
و در پایان بهتراست بعداز اجرا کردن موارد فوق
براى اينكه مطالب فراموش نشود مراحل مرور را انجام داد
صفحه 34:
لكان
مرور اول ۱روز بعد از مطالعه و یادگیری
مرور دوم ٠١ روز يس از مرور اول
مرور سوم يك ماه يس از مروردوم
جهارمين مرور ؟ ماه يس از مرور سوم
و پنجمین مرور یکسال بعد از مرور چهارم
صفحه 35:
فهرست منايع
0
۵۹4 ۳
<6- يادكيرى خلاق » فتح اله شجررى » انتشارات انجمن قلم
طلا