صفحه 1:
کتاب فارسی پایه چهارم دبستان Dis
:مدرس
درس هفتم:مهمان شهرما
صفحه 2:
درکنار رود جیحون +
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
Ra Oo
آزچند روژ یش قنیدهبه کارت مومع به أستان ما بيیند همه جا سخن
از آمدن ایشان و حضور گرم مردم و آماده شدن برای استتقالٌ بود شادی و نشاط در چهره همه
مردم شهر دیده میشد تمام کوچه ها و خیابان های شهر پاکیزه و آب و جارو شده بودتد .همه جا
و همه چیز و همه کس به انتظار رسیدن اين مهمان و تماشای رخسار ایشان بودند سرود های
نشاط انكي یم emus 08
آب زنيد راه را هين كه نكار ميرسد مرّده دهيد باغ را بوى بهار ميرسد
كم كم به آن روز نزديك تر مى شديم در مدرسه قرار كذاشتيم كه براى استقبال برويم بجه ها
خوشحال و بیقرار بودند شور و نشاط و همهمه كنجشك ها را رها كرديم و به سوى مدرسه
حركت كرديم همه بجدها بى صبرانه ساعت ورود مهمان را مىيرسيدند اندک اندک همه آمدند و
با يوششى هماهنك مدرسه در صف هاى منظم به طرف محل حضور آقا به راه افتاديم كوجه و
ابان ير از جمعيت شده بود و جاى سوزن انداختن نبود ناكهان همه سر و صداها خاموش شد
و امواج اقيانوس مردم آرام كرفت مثل اين بود كه -
مانند كل هاى أقتاركر دان به طرف او رگشتند قا آمدند و سخنان خود را آغازلكردند و برخى از
شوق مى كريستند و جمعيت مشتاق كوش مىدادند هنوز سخنان ايشان را به ياد دارم كه
فرمودند:< ما ديستان كه ميرفتيم به ما كلستان درس مىدادند آن وقت كه ما كلستان را
مىخوانديم معنايش را نمى فهميديم بعدها در طول زمان معناى آن اشعار و آن جملات را
يم اين خوب است انسان ممكن است جيزهابي را درست نفهمد اما اين براى فعاليت
a
4
صفحه 6:
یآموزان همراه خانوادههایشان یه استقیال رفته بودند. [2
6095 جنب و جوص کتجشکان نشاتةى slg Wo) JM ورود مهعان بود
کتشت زمان یه درک ممتی بمضی از مطالب
چرا تلاشهای ما باید با قکر کردن» همراه باشد؟
صفحه 7:
یکی oly jl های واژه سازی استفاده از واژه خود است.یعنی واژه
«خود»را به همراه ريشه افعال می اوریم 19 جدید می
که معنی جدیدی دارد مثال:
ريم oy
خود خواه (خود+خواه):به کسی میگویند که فقط به خودش فک
خود بین(خود+بین):به کسی می گویند که فقط خود را و به
صفحه 8:
تمرین های مربوط به واژه آموزی:
riz کلمه بنویسید که از ترکیب «خود»+«ريشه فعل»باشد؟
خودنما, خودآموز, خودآگاه, خود پسند ,خود
باور ,خود جوش
ee) میگویندکه بانشاندادنت_ولناییهایخود جلب ان و
صفحه 9:
صفحه 10:
hi by OWS oe
oars SS (SPIE BESS ©
کنیم متوجه می شویم که این کلمات می توانند دو جمله را به هم
وصل کنند.در حالی که مفهوم این دوجمله که با این کلمات به هم وصل
تقایل هم مت
متال:
سپاه دشمن حملات زیادی کرد
سپاه دشمن پیروز نشد
سپاه دشمن حملات زیادی کرد «اما» پیروز نشد
ا 3 موه
دشمن در راه رسیدن به نیت شومش تلاش کرد «اما» به آن دست نیافت
صفحه 11:
برد کلمات: ربط تقابلن دز جمله چیست؟
.دو جمله را به یکدیگر متصل میکند
در اين درس با جه شخصيت مهمی اشنا شدید؟ ایشان دارای چه
HS
...مقام معظم رهبرى. فردى آكاه.مسئوليت يذير.مهربان.دلسوز
صفحه 12:
خر بیس ات ترکیب
شناخت كلمات ربط هايا و کاربرد SS
هت
صفحه 13:
تكلا ۱
. انشايى در مورد اداب و رسوم مهمان نوازى يكى از شهر هاى ايران بنويسيد