صفحه 1:
فارسی پنجم دبستان
١ 3 9 ۰ is ib ۰
صفحه 2:
باذكاق بودكل عربايدى قراواق داشت. اه مردی يا ري مود و 2 حوادست رگا
رح آموخد بود. سا ل حاکزشت و OI چتم رنه شم. تم خوسب و
آنای داشت هو ب - آیندهی فرتندانن خود میاندیشید. فرنندانن م مآناد ملاء « یرد . قضای
eb wie
معقی چدد. قرتنداون م گرد خود. گرد «گشت: < روز ی ese Oe PIR حلم
ی خواحم خوسب ی هآ acre PI و هم آنشده 2 آون . استقاد که .
یسم gt حود ما و كوت ادهب داده حال ظرقندهن - سردم . هو رای «سیمن ب- لین
See el SE IG FE و PIG Fb
© چتحای خوم . انانها. تال
ها مکی
- معوخص حال ادا ماه هدعين و عاش يردق ترقت «ذن
ween
User
سس چیز میدست مک چند ویو 2b 03[ 29
قادص بن عردو جب يماد
عرد مد فين جر حضفت ماح يورو د Im se wh op اذخاد و علا دب
SPR Bg bo £0 feta see 29 عی توه "alee WO
نايد آلر مایپ دسست ورد « ده ردام ی قون خست ورقد. رود چیرست شود. "ینار نکر
: #9 و و Th
کر هکره حم ات گت ات دک بردامند. چیزی ا ذآنن برجای غیساند.
صفحه 3:
حرك در اندوختّن JL دنا BP برای خود تلا شكند . در مدیف چامیابان است: چون
GP iat e شاد شود و بد يادهلى نان . خشتودگردد-
yA ol & بكوشيد بكسي عير و فضيوك, لا (ننان لوقت با خثر.
الر جد كنام باشد و دشمن بسيار داشت باشد. به ee خویش ده سین سردم
شناخد میشود. چنا لل فرو آنش دا حر چ تلا شکن مک شود باز حم ورور میگردد.
شام اى فرذدان یر سترا رش وفم دوش خويش راي ديكو بشناسانيد .قير .داش
Shite LET yee DE lyn IE pgp ro SG
Je tae ISI aod wegen ports ىكلسال ديم
سآلر ی حز و فضیلت باشید. از شا دددی جوینده چناگ موش .
و ازآن
7
ألر جم با عردم Ie P . چورن موذی است . او ما اف خاندبیروری اندازند و دم هلگ
pe
ees آر
نویسی از « کلیله و دمته »۰ یاب دوم: شیر و گاوء با کاهشی
صفحه 4:
6 واژه های میهم HE
بازرگان - سرمایه - تجربه - حوادث- روزگار - آموخته بود- گذشت- صاحب- می اندیشید - فضا
پرمهر- جمع کرد- معمولاً- راحت- مقام- آخرت- بچّه-ها- ویژگی - به کار گیرند
اندوختن پسندیده- مراقبت - محافظت - خصلت - کاهلی - بورزد- مقصد - فراهم
نگه داری - غفلت تهیدست - همچنان - چارپایان - استخوان- خشنود - همچنین
فضیلت- ثروتمند- گمنام - عقل خویش- فروغ - شعله ور - فهم - معلوم- موذی- هلاک
صفحه 5:
* درست و نادرست
لا اگر خود را نشناسانید. همانند دانه ای هستید که در خاک نهان است.
Q هر که در اندوختن مال دنیا تلاش کند. به جایگاه بزرگی دست می یابد.
لا هنرمند به سبب عقل خود در میان مردم شناخته می شود.
لا زمانی که دانه در خاک نهان است. همه برای پرورش آن تلاش می کنند.
صفحه 6:
,۴ درک مطلب
O به نظر بازرگان . مردم در جست و جوی چه چیزهایی هستند؟
لا اندک اندک از کوه برداشتن, شبیه چه کاری است؟
الا كدام ویژگی ها را در زندگی به کار بگیریم تا به زندگی راحت و پاداش نیک آخر برسیم؟
السابازركان مثال دانه و خاک را برای تشویق فرزندان به چه کاری. مطرح کرد؟
صفحه 7:
یکی از راههای درست فهمیدن و درک سخن دیگران. خوب گوش دادن است. گوش دادن با شنیدن فرق دارد. هم اکنون که در
کلاس نشسته اید؛ صداهایی از بیرون به گوشتان می آید؛ این «شنیدن» است.
اما از ميان همه ی صداها فقط به صدای آموزگار عزیزتان توجه ميكنيد؛ اين « گوش دادن »است. وقتی به صدایی گوش می دهید؛
یعنی با آگاهی و خواست خود به آن دقت می کنید و آن را از میان دیگر صداها انتخاب می کنید؛ از آن چیزهایی می آموزید و اگر
لازم شد به آن پاسخ می دهید.
خوب گوش دادن. یک مهارت است و به تمرین زیادی نیاز دارد. ما بخشی از سواد و دانش خود را از راه « خوب گوش دادن » به
دست می آوریم .
صفحه 8:
- جدول را ماتتد تموته کامل کتید.
قصیلت اسیاب عقلت محافظت
اللل .
۱
ل
2- الف) با توچه به متن درس. جاهای خالی را با واژههای متاسب پر کنید.
ای فرزندان بکوشید به .۸
حدر و callin كم فسان تر وكسعد و به لقره
گمنام یاشد و دشمی بسیار خاشت باشد. به سیب .۲ تفر ما
هرد شتاخته می شود. چنان که ۰ ل.. ات را هرچه تلاش کنتد کم شوده: باز هم
می کردد.
Go از میان واژههایی که توشتید. سه تا را به دلخواه اتتخاب کنید و در یک ap alae کار برید.
کل واژه ها : کسب ۰ عقل ۰ باهنر
جمله : اتسان های قهیم با کسب داش و هنر, به عقل خود افزوده و باهتر می شوتد.
صفحه 9:
جواب صفحه 24 نگارش پنجم
3- الف) از بین واژههای داخل گلبرگ, گوشدادنی ها و شنیدنی ها را جدا کنید
و در مرکز گل بنویسید.
گوش دادنی ها : خش خش برگ هاء صدای پرندگان. بوق ماشین» تیک تیک
ساعت
شنیدنی ها : تدریس معلم. اخبار قصه های مادر بزرگ تلاوت قرآن
صفحه 10:
جواب صفحه 26 نگارش ينجم
حکایت زیر را بخواتید و دربارهی مقهوم آن کمی بیندیشید. پس از درک موضوع. آن را در دو
يتد به زبان ساده ينويسيد
«دو كسء رتج ييهوده بردند و سعى بيفايده كردتد: يكى آتكه اندوخت و نخورد و ديكر آنكه
آموخت و تکرد: علم. چندان که بیشتر خواتی چون عمل در تو تیست. ناداتی».
دو دسته افراد هستتد که زحمت و تلاش بیهوده می کشند.
دسته اوّل : افرادی هستند که یرای جمع آوری مال و تروت بسیار تلاش می کنند ولی از آن مال
و تروت یرای خود استفاده نمی کنند و خساست یه خرج می دهند.
دسته دوم : افرادی هستند که در کسب علم و دانش بسیار تلاش می کنند. اما در عمل. آن را یه
کار نمی برند و از علم خود استقاده تمی کنند. در واقع این اقراد هر جه در کسب علم و را به کار
تمی برند و از علم خود استفاده نمی کتند. در واقع این اقراد هر چه در کسب علم و داتش تلاش
ge AUS از آن در رفتار و کردار خود. استقاده نمی کنتد. تادانی بیش تیستنتد و در جهالت به
سر می برتد
صفحه 11: